Dingen waar men naar
vraagt.
Ter Overdenking.
Ingezonden Mededeelingen.
ALS GIJ DW KIND
Landbouw.
Onderwijs.
Kerknieuws,
ttmns perst opgelost door een proefneming
van dr Michel Cohendy, die Wat Pasteur
tropwens had aangeraden - kuikens voor
propMteren nam. Al drie jaar lang volvoert
dr Cohendy zijn experiment en de vraag schijnt
wat kurkens aangaat althans bevestigend
beantwoord te moeten worden.
Hij wendde daartoe een besloten microben-
vrije ruimte aan. waarin fclechts gesterili
seerde lucht kun doordringen en waarin later
CDk voedsel en water in steriele» toestand kon
den worden opgenomen. I)r. Cohendy liet drie
a vier eieren .uitkomen in een kleine broed
machine. verbonden aan de kiemen vrije ruim
te waarbinnen de kuikens na hun geboorte
alles konden vinden wat in staat kon zjjn 'hen
te doen voortlevenmet uitzondering van mi
croben
Het \Acrb. inVussriwmdal zjj deze kon
den pnlbemi en m deze omgeving althans
j zes weken konden blijven leven,
waarna zij te groot worden voor hun enge
kooi Geen enkele cultuur van microben was
daarna uit liet darmkanaal, het bloed of
de veoren vun de steriele kuikens te vorkrij.
genzjj waren dus inderdaad microbenvrjj
{H&leven in dit aseptrsch bestaan bad ook geen
waarneem baren invloed te» kwade op «enig
organisme geoefend Het bleek bovendien mo
gelijk. sommige dier kuikens hun leven in be
smette- omgeving te doen voortzetten. Zij ver
droegen dan ook welgemoed de micro-organis
eren die., een uur of wat nadat de kuikens
>nt hun reincultuur ontslagen waren, al bjj
tienduizendtallen hun intrede in liet darmka
naal hadden gedaan
De 7. o n komt. den 21 dezer op te <.08 uur
«b gaat onder te 5.20 uur.
Dé m a a n komt heden op te 7.37 en gaat
onder te 4.09.
Morgenavond is het Nieuwe maan.
Fietsrijders eo wagenbestuurders bobben
de volgende week hun lantaarns aan te
«teken te 5 uur 50 min.
Dinsdag is bet Vastenavond.
Inschrijving voor de brandweer te
Middelburg in de maand Februari Woens
dags en Zaterdagsvoor de mannelijke
Middelburgers van 1876, en voor de van
elders ingekomen van 1867'75. Wie zich
met aangeeft, loot niet mee.
De nieuwe dienstregeling van den Prov.
-toomboot dienst op de Wester-
Schelde neemt een aanvang met ingang
ran 1 Maart.
Niet zelden zijn onze kwade dagen betere
dan onze goede.
Da zegen der lietde keert terug tot hem,
die haar beoefent en bet gemoed, dat
zich aan een edel werk wijdt, wordt zelf
veredeld.
Het alledaagsche en gewone wordt dik
wijle aantrekkelijk en schoon door de wijze
waarop bet wordt verricht.
Spreek over de afwezigen altijd zoo, dat
gij u niet zoudt behoeven te schamen als
zij bet hoorden.
Welwillendheid is het kenmerk der hoogste
beschaving.
De begeerte om groot te schijnen heeft
menigeen reeds klein gemaakt.
Wanneer het leren is verwoest ter wille
fan het kostbare geld, dan geeft het ver
woeste leven niets om het geld.
.,Men is ina3r eens jong." Juist daarom
is het zoo goed om met zijn jeugd wat
voorzichtig te zijn, want men wordt ook
maar ééns oud.
Hij is een uitnemend roensch, van wien
niemand, die hulp en troost zoekt, weg gaat
zonder hoop.
Gij hadt u te beklagen over gemis aan
liefde. Was het ook, omdat gij wel liefde
gevraagd, maar geen liefde aangeboden
hebt
De vreugde is vluchtig en vergankelijk
maar de hoop is er aan voorafgegaan en
de herinnering, die niemand ons rooven
kan, volgt haar.
„GEESTELIJKE KRACHT."
Over bovenstaand onderwerp sprak voor een
klem gehoor in bol kerkgebouw dei' Vrijzinnig
Hervormden in de St. Pieterstraat voor de af-
doeling van den Protestantenbond ,ds S. K.
Bakker van Zwolle.
Wanneer men oude katholieke «n protestant-
-«he schrijvers leest over schilderingen van
hel en hemel, aldus begon spreker, dan kan.
niet worden ontkend dat de eerste veel pak-
teender zijn dan do laatste, 't Lijkt wel of (do
beelden v;ui de eerste zich heel gemakkelijk
voordeden, maar wanneer de heerlijkheid van
«te» hemel moest worden afgeschilderd dit
met vage omtrekken moest geschieden, wei
felend en niet scherp.
De hel is echter niet die schrikbare piaata
in oardrifks ingewanden, zooals die wordt ge
schilderd, doch ze is overal, waar het waar
achtig leven miskend en geschonden wordt
En dat gebeurt maar al te veel.
Eea lofrede op vroegere tijden zal spreker
niet houden. Hij zweert niet bjj traditie, heeft
daarmede in veel opzichten gebroken, maar
men vindt daarin ook wat vroegere geslachten
aan levenswijsheid hebben verworven. Als
de mensch niets anders heeft dun zijn eigen
wtfshcid. z'n eigen klein lichtje, dan zal hij
verward geraken
Allard Pierson heeft gezegd dat onze Ijjd
zich door een hartstocht voor de werkelijkheid
kenmerkte. Spreker gai hem daarin gelijk, wat
hij nader demonstreerde. Maar tegenover die
hartstochtelijke begeerte staat wat anders dal
nog dieper insloeg, dat is de vrees voor de
werkelijkheid. Men is bang om mot de werke
lijkheid bekend te geraken, wendt tic oom»
af, omllat 't niet aangenaam is er over te lioo-
ren spreke»En dan. spreekt nu» liefst van
overdrijving en zwartgalligheid.
Zoo doen ze met het leven ook. Ze fladderen
er om heen, maar durven er niet in te gaan
lis 't met waar-, vraagt spreker, dat hoe langer
hoe meer mannen ongehuwd blijven, omdat
zo de moeiten, en zorgen van oen huwolijk
niet aandurven? Is 't niet waar dat jonge ge
zonde menschcn zich gemakshalve alle kin-
«lentegen ontzeggen? Zoo volt» vroezen de wer
kelijkheid van het gezinsleven en blijft men
<-r buiten, dan loopt men niet de smart voor te
leurstellingen Bij die bewuste, welberede
neerde lafheid is de hel.
Spreker bracht Potgieters Jan Salie in her
innering en daarnaast de speelzucht der men-
schen. Spelen is ook alweer een lafheid, om
namelijk met niets doen rijk te wordenDaar
is de hel, waar alle energie en werklust |ge-
broken wordt door onzalige speculatiowoedo
De geestelijke nood is 't ergste, die is hon
derdmaal erger dan de stoffelijke nood. Half
slachtigheid dit is de groote. nood van dezen
tjjd, «lat is <li- hel
Er zijn er die toegeven dal er geestelijke
duisternis en nood is. Doch volgens hen moet
men de oorzaak zoeken in «lie buurten waar
de grootste ellende heersch». daar is volgens
hen de hel. Daar kan geen geestelijk leven
worden verwacht. En by de anderen, die ma
terieel minder geplaagd worden, kan 't volgens
hm ook niet sterk zijn Onze wereld gaat
onder, zegge» ze en een nieuwe bloeit open
nu ondervinden wij de ellende die do breuk
met het oude meebrengt. Watis voorts natuurlij
ker «lan dat met liet stoffelijk ook het geeste-,
l(|k leven vernieuwt. Het geestelijk loven moet
thans wel zwak zijn, het oude, waarmee gebro
ken wordt kent men, doch weet niet wat hot
nieuwe is. Daar komt. een nieuwe wereld met
strenge orde en schoone regelmaat en «laarin
zullen zich dan de nxenschen geestelijk ook
weer weten te vinden. Als de hel van nu ge
weken is zal de mcnschhcid zicli een hemel
bouwen Als men do wereld maar beter maakt,
zal men later geestelijk gezonde menschen
krijgen.
Dat alles is waar. vervolgde spreker, «.toch 't
rs niet. de geheele waarheid.
De ontzaggelijke omkeer in liet maatschap,
peljjk leven wordt aan de liand van een paar
op den v«M>rgrond tredende kwesties onder
oogen gezien Ook het geestelijk loven heeft
een groeten omkeer ondergaan. Er is verband
t.usschm deze twee, hoewel niet ais van oor
zaak en gevolg. Wie zegt dat door 't nijpen
van den maatschappelijken nood er meer gees
telijk leven komt, ziet de waarheid, doch slechts
van één kant. Het geestelijk leven van een be
paalden tjjd is met te verklaren, wanneer men
buiten beschouwing laat de groote denkers, die
in dten tijd hebben geleefd.
Hierop bespreekt de lieer Bakker Niotsche,
do (geestelijke geweldenaar, zooals hij hem
noemt. Hij zal niet beweren dat van hem zoo'n
slechten invloed is uitgegaan, maar wel van
zijn papagaaien. Te begrijpen is 't dat zoo'n
geweldoiaar in zijn haat tegen de traditie van
alles een afkeer had Aan dozen vijand heeft
het Clinstendom echter veel te danken, meer
dan aan menig vriend, en aan zijn leven dient
meer aandacht te worden geschonken. Maar
Zijn valsche munters hebben het zuivere goud
vermengd en van z'n zuiveren geest en mo
raal, die deze papagaaien niet begrepen heb
ben |ze gemaakt een zich uitleven in den
slechten zin van bet woord-
De mensch is niet verantwoordelijk, voor
wat hij doet, zegt menverschillende factoren
hebben pp zijn geestelijk leven ingewerkt.
Zoolang die theorieën bleven biimen den kring
der geleerden hadden ze weinig invloed, doch
ze zjjn gemeen goed geworelen en de aanhan
gers, daarmee «lekkende hun eigen onmacht,
lieten zich drijven op den vloed hunner eigen
begeerten.
Wanneer zonder meer de oude wijsheid wordt
aanvaard, zonder «lat men ze in z'n diepste
ziel laat doordring*», dan heeft die wijsheid
op den mensch geen invloed Zoo is 'tmet
vele» gegaan. Velen zjjn zonder onderzoek'
het spoor dor ouders gevolgd. En met al
hun mooie en schoone theorieën en groote
wijsheid blijven ze innerlijk voos.
De levensbeschouwing van die menschen is1
als «ïcn kaarsje dat ze van anderen hebben
gekregen. Waar 't aan innerlijke kracht ont
breekt, daar komt juist de vrees voor de wer
kelijkheid
En in de verhaspelde levensbeschouwing
van Nietsche en het gemakshalve aanvaarden
-van het geestelijke leven der ouders met het
maatschappelijk leven heeft men «Ie oorzaken
voor het weinig geestelijk leven in onzen tijd.
Na een korte pauze vervolgde ds. Bakker
zijn rede
Dat de mensch een product der omstandig
heden is, is, zoo zqgt. hjj, streng doorge
voerd onwaar, hoewel er een brok waarheid
in deze bewering ligt. De inenschheid is een
levend organisme Wij staan niet los naast
onze tijdgenooten, doch duizend banden bin
den ons, De mensch Is een kind van zijn
tijd. En wanneer de lijd dor ia, dan heeft
men van de oorzaken iets in zich
De mensch is echter ook nog meer dan een
deel van het geheel. Ilij is ook een wezen met
een eigen geest, een eigen ziel. Zoo staan we
dus tot het leven in een dubbele verhouding
We staan er nog anders tegenover, b.v.
zooals een kunstenaar tegenover een stuk
marmer, waaruit hij een beeld vervaardigt,
we kunnen het vormt» naar onzen lust. We
kunnen beeren worden van onzen tegen woor-
digen lijd en tegelijk scheppers van een
Zjj, die het eigen wegje van hun tyd vol
gen, blijven in do hek Er is maar een alles-
beheerscbende vraag hoe z'n eigen leven te
ontplooien Daar is maar een weg om onze
diepere menschelijkheid te redden wc moe
ten trachten ons zelf te vormen tot karakters,
dat is in zjjn innerlijk leven hetzelfde doen
wat de oudo Hebreeuwsche mythologie toe
schreef aan Jaweh, om uit den chaos een
loosmos to scheppen. Doch menig mensch
komt nooit over dat chaötische heen.
Om de leveauLe krachten in onze per
soonlijkheid te ontplooien is noodig een krach-
tigen wil. Onze wereld heeft de laatste vijftig
jaar meel' naar buiten «hm naar hiimeu ge
leefd. Maar pis do wil sterk is, zal onze
geestelijke aanleg tot een scluup omlijnd karak
ter uitgroeien.
Door gachtjes het kind bij de opvoeding
te toeren zijn aandacht to bepalen bij een
of anderen tak van studie, bij een of anderej
bezigheid pal men het zedelijke kracht bij
brengen Do methodische ontzegging van een.
of ander genot kan ons zelf die kracht geven.
Do Griek*» reeds oordeelden dat men een tijd
van ascese moest hebben doorgemaakt om een
vrij en zelfstandig denker te kunnen worden.
Het is een middel om te loeren zegepralen
over de wereld.
We moeten echter met buiten onzen tijd
leven, dal is niet goed, vervolgt spr We moe
ten trachten het leven door de kracht van
ons tzelf tot iets hoogers, iets mooiers te
maken. Ons leve» moet ons eigen leven worden.
Aan 'den anderen kant willen we ons niet
geheel losmaken van de traditioneele levens
beschouwing. Het gegevene moeten we in ons
opnemen om het te verwerken tot het tot iets
eigens wordt door onze persoonlijkheid. Geen
normaal aangelegd mensch is 't ontzegd zelf
standig te worden in zjjn omgeving. Zoo
kunnen wc meewerken tot den houw van den
geestelijken tempel.
Bjj «ton uitgang werd gecollecteerd voor
do vrijzinnige gemeente te Westkapelle
Alleen de nieren kunnen bet
bloed flltreeren.
Iedere drie munulen van uw leven gaat
het bloed door de nieren om gefiltreerd te
worden. Wanneer hol de nieren 'bereikt, is
het 2waar beladen met verigftige onzuiver
heden wanneer het de nieren verlaat, is
het 't zuiverste bloed van hét geheele lichaam.
Doch wanneer de nieren miet <behooirlyk
werken, wordt uw geheele gestel langzamer
hand vergiftigd, want de in bet bloed achter
gebleven vergiften verspreiden ziekte en ver
derf door het geheele- lichaam.
Gij gaal u zwak, prikkelbaar en afgemat
gevoelen. Uw slaap wordt verstoord en is
onrustig, en somtijds hebt gjj een gevoel of
do rug u zou breken, wanneer gij u in het
bed pmkeert.
's Morgens staat gij op met een ellendig
gevoel in uw rug en met pijn in de lende
nen Uw oogen zijn dof en opgeblazen, en
uw handen en enkels zwellen op De urine
heeft een pitoatuurlyke klenr en komt in
zeer groote of zeer kleine hoeveelheden Bjj
vochtig weer zijn uw ledematen stram en
rheumatisch.
Wanneer gij uw nieren verwaarloost, zul
len zij him geschiktheid om het bloed te
filtreeren verliezen, en breidt uw kwaal zich
plotseling uit tot lende jicht, kwellende urine-
kwalen, niersteen, waterzucht, heupjicht, chro
nische rlieumatiek, en verwoesting der nieren.
Alleen een nierengeneesmiddel kan de nieren
boelen. Foster's Rugpijn Nieren Pillen dienen
enkel voor de nieren en blaas. Zjj herstellen
en heelen de nieren, en helpen hen om hun
kracht te herwinnen tot het filtreeren van
liet bloed en het afvoeren van de vloeibare
onzuiverheden.
Op iedere doos Foster's Rugpijn Nieren
Pillen komt de naam van het geneesmiddel
voluit'voor. -Zij zijn te Middelburg "verkrijgbaar
bij den heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157.
Toezending geschiedt franco na ontvangst van
postwissel il f 1 voor één, of f 10.voor
zes doozen.
gezond, vrooljjk en frisch van
geest wilt zien opgroeien, geeft
het don Dr. Homniel n Hae-
ma togen.
WAARSCHUWING
Men vmge uitdrukkelijk
den naam Dr. Hommel
AFDEÉLING ZEELAND V. P. N.
(Vervolg van «et verslag der Vrijdag in het
Hotel „Zeeland" te Vlissingen gehouden ver
gadering; waarvan het eerste deel werd op-
genomen in het vorig nummer.)
De begrooting voor 1912 werd in ontvang
sten vastgesteld op f 192.50 en in uitgave»
op f 332.25, dus met een nadeelig saldo van
f 139.75. 1
De secretaris van het hoofdbestuur zeide met
veel genoegen de vergadering te hebben bijge
woond en te hebben geconstateerd, dat er
in Zeeland flink voov de V. N. gewerkt
wordt. Hjj wenschte daarom een en ander te
zeggen over de in September te houden ten
toonstelling. Er is onlangs eec rapport van
«•enige beeren verschonen, 't melk 9preekt
van het geven van steun aan verschillend^
tentoonstellingen. Dat wil zeggen er werd toch
altyd mei gesteund, maar in dit rapport wordt
uiteengezet onder welke omstandigheden die
steun gegeven zal worden. De tentoonstelling
moet bijv zijn in bet belang van «ton land
bouw en pluimveeteelt Er is in rapport op
genoemd welke gebreken de te keuren diere»
niet tmogco bezitten, terwijl een afbeelding
zal worden gemaakt van ieder dier dat voor
een prijs in aanmerking komt. Men kan dan
dus op de aibeehng zien, hoe een «lier moet
zijn en daarmee vergelijken of hel te keuren
dier aan de gestelde vereischteji voldoet, «li©
men op de afbeelding kan zien.
Zoo worcten vaste regolen voor de fokkerjj
gesteld. Op verschillende plaatsen zullen fok
stations worden opgericht. Dit, onulat het
wenscheljjk is gebleken, dat de dieren in vrij
heid worden gefokt. Dus kippon niet in kleine
hokken en konijnen in ruime hokken ten
minste,
Men moot by de andere afdeehnge» rond
zien naar menschen die fokstationhouder wil
le» worden. Dan kunnen de dieren worden ge
keurd De dieren krijgen «lan een ring waar
op den naam V. P. N., hot nummer «ier afdee-
ling en ©en volgnummer, «iat den eigenaar
aanwijst. Dat volgnummer wordt aangegeven
per toom. De fokstationhoruler moet re-
gistrecren welke nummers zijn dieren hehben
wat er met de dieren gebeurtof er van
stervenhoeveel eieren er van verkregen
word! Men kan dus dan zien of de dieren
voldoende productief zijn. Ook moeten het
aantal broedeieren en de daarmee vei-kregen
resultaten (worden aangeteekencL
Ook moot worden nagegaan welke jonge
diereu zijn gekomen en deze jonge dieren wor
den ook weer geringd, wanneer ze goed zijn.
Zoo krijgt men dus ©en schifting tusschen
goede en slechte dieren.
De eigenaar van een fokstation krijgt daar
door (ilen goeden naain van goede dieren te be
zitten, daar hjj met meer zekerheid op goede
uitko^nsten bij 't broeden kan wijzen, wat
in de toekomst van veel belang kan zijn.
Een dergelijke regeling geldt ook voor de ko
nijnen.
Er zullen worden aangeteekend 22 rassen
van kippen. Hot is evenwel niet wenscheljjk
«lat iedere afdeeling er zich op toelegt al
«leze rassen te fokken. Daar «ie meeste rassen
het best leven op verschillende grondsoorten,
is bot ft beste ©enige bepaalde soorten in
ieder station te fokken. Dan krijgt men ook
veel beter dieren.
Zoo is 't ook weer bij de konijnen.
Dit zal de afdeeling moeten uitmaken
Voor te houden tentoonstellingen is «ht
van buitengewoon belang, 't Ligt in de bedoe
ling met deze soort van fokken reeds nu te
beginnen, en dan met de tentoonstelling m
1913, waar oen groote afdeeling van pluim
vee en konijnen zal worden ingericht. Daar
worden dan de hoenders met de bepaalde
afdeeling*», ieder sp<»iaal ondergebracht, 't Is
van groot belang dat dit slaagt.
Daaraan zyn natuurlijk bijzondere kosten
verbonden. Daarom zullen voor de toornen die
worden opgezonden goede prijzen worden uit
geloofd. De afdeelingen zullen daarbij zeer
veel worden gesteund door de vereeniging.
Verschil tonde heeren vroege» n«jg inlichtin
gen. welke ftaar wensch werden beanfwoonL
De Uitsluiting8kwestie« aan de »De Ruy-
terschool* V1 i b s i n ge n, die men alge
meen in bevredigenden zin opgelost achtte,
blijkt nog niet definitief beslist.
Er is een kleine kink in de kabel geko
men.
De Provinciale Staten van Zeeland had
den in haar zomervergadering van 1911
aan de vereeniging »Zeevaartschool« een
subsidie verhooging toegekend onder voor
waarde:
lo. dat dé school voortaan toegankelijk
zou zijn voor alle in Zeeland woonachtige
vreemdelingen
2o. dat het rijk ook de door de vereeniging:
aangevraagde verhooging ten volle zou
toestaan.
Het bestuur der vereeniging had reeds
vóór de Statenvergadering verklaard, dat
het de eerstgenoemde voorwaarde zou aan
vaarden, als die gesteld werd.
Maar het rijk voldeed, jammer genoeg,
aan de tweede voorwaarde niet, althans niet
ten volle. Het heeft de als verhooging ge
vraagde som verminderd met het luttel be
drag van f 230.
Dientengevolge konden Ged. Staten aan
het besluit der Prov. Staten geen uitvoe
ring geven en zal in de a.s. zomervergade
ring een nieuw besluit moeten genomen
worden.
De vraag was nu of het bestuur der
>De Ruyterschool« in Zeeland woonachtige
vreemdelingen tot den voorbereidenden cur
sus, die 1 Februari j.l. zou aanvangen, zou
toelaten. Voor het toelatingsexamen voor
dien cursus hadden zich n.l. twee bevaren
Belgische jongelui aangemeld, in Vlissingen
woonachtig.
Die vraag is thans beslist. Het bestuur
heelt veiklaard, dat het onmogelijk Belgi
sche leerlingen kan toelaten, zoolang de
Prov. Staten geen nieuw besluit genomen
hebben.
Voor de beide jongelui is die beslissing
een groote teleurstelling. (»V1. Ct.")
Tot onderwijzeres aan de openbare
lagere school te Driewegen (Z.-B.) is
benoemd mej. M. Minderhond, thans tijde
lijk in functie te Westkapelle.
De voordracht voor hoofd aan school I te
Breskens. bestaat nit de heeren: C. de
Klerck, van Waterlandkerkje, C. P. Geel-
hoedt, van Zuidzande, C. J. Neeteson, van
Cadzand.
J. J. BERTEL f
Een eenvoudig, algemeen geacht burger is
Vrjjdagmiddag onze gemeente ontvallen Wie
kent en respecteert niet «ton f^xisdienstomter-
wyzer, den ecrwaardigen man hier boven ge
noemd?
Ats onderwijzer m Vcerc begonnen, in deti
tijd waarin deze functie met recht gezegd w*i
kleine, maar toch gewichtige was, opgektom-
m«» tot godsdieustoridcrwijzer aldaar, later be
noemd. in dezelfde betrekking te Middelburg,
werd do heer Bortel een man die een veel
rtnvattend maai- stil werk verrichtte
Het godsdicnstondexwijjs in tl© gevangenis
later huis van bewaring alhier wi-td hem
toevertrouwd, (zoowel als dat aan twee «ter
openbare schol*». De invloed door zijn werk
uitgeoefend, is door velen gevoeld.
Ook op letterkundig gebied nam de nun een
bescheiden, maar eervolle plaats in De lezers
ran de „Nieuwe Zon «la ga bode" herinneren rich
gaarne menig schoou getogenheidsge«licht «foor
h«»i in het blad geplaatst. Veten hunner weten
niet hoeveel arbeid bovendien het blad aan
«ten overledene te danken heeft. Jarenlang nam
hij de correctie trouw en nauwkeurig waar,
terwijl menig citaat uit den rijken schat vui
zjjn kennis en geheugen de kolommen heeft ge
vuld.
Flink en opgewekt zongen eenmaal fiuizendwi
kindermond*» zijn verzen op een onzer volks
feesten.
Verliest de kerkelijke administratie alhier in
hem haar uitnemenden schoonschrijver, niet
minder de gemeente Veere, haar oudheidksn
ner. Ecnig is zjjn verzameling van. belangrijk»
platen en stukken deze gemeente betreffende,
gedurende (rijn geheele teven verzameld.
De een-en-tachtigjarige ruste in vrede na
eea Svel besteed leven.
M S.
In 1871 werd te Bruinisse door
den heer M. Krijger de eerste Zondagschool
geopend. Met Kerstmis was het 40 jaar
dat zjj bestond en nog steeds onder leiding
van den oprichter wordt voortgezet. Bij
die gebeurtenis sprak de onderwijzer den
wensch uit dat hij alle oud-leerlingen nog
gaarne eens bij elkaar zou zien. Deze woor
den werden door den voorzitter, ds Waar
denburg aldaar, geboord en onthouden.
Ten einde aan dien wenseh gehoor te geven
werd een comité gevormd uit de oud-leer
lingen, dat bjj alle nog te Bruinisse wo
nende oud-leerlingen der Zondagschool
aanklopte om eene kleine gave, om op die
manier den onderwijzer een aandenken te
schenken en op 15 Februari gezamenlijk
te huldigen.
In die 40 jaar verlieten 538 leerlingen
op 15jarigen leeftijd de Zondagschool. Hier
van vertrokken naar elders 150, waaronder
eenigen naar Transvaal en Noord-Amerika.
28 ervan waren overleden.
Van de nog te Bruinisse wonenden hadden
ruim 200 aan de oproeping gehoor gegeven
en waren naar de zaal van bijeenkomst gato
gen, waar allen een genoegelijke avond
werd bereid.
De voorzitter, de heer ds Waardenburg,
opende de vergadering met gebed en ver
zocht Ps. 89 vers 1—7 te zingen, waarna
hij een korte toespraak tot den jubilaris en
helpers (den heer Van Rhee reeds 30 jaar,
mej. Vermeulen gedurende 15 jaar) e*
medeopgekomenen richtte.
De jubilaris nam daarop het woord en
dankte allen voor de aangename verrassing,
hem bereid.
Onder het zingen van eenige psalmen es
een drietal daartoe expresselijk vervaardigde
liederen en het ronddienen van eenige
vei'verschiugen vloog de avond om. Te
ongeveer 10 uur sloot de voorzitter de
vergadering met dankzegging.
Den heeren onderwijzers werden als her
innering twee keurige wandteksten aange
boden en de onderwijzeres ontving twee
bijbelsche platen in ljjst.
Verschillende Berichten-
Naar wij vesneuien, toeeft de oudste ko
lonel van het wapen «tor cavalerie, de heef
H. C. P. L. Mathon, de meeste kans op be
vordering tot g«»eraal-majoor, inspecteur tnn
het wapen („N.Ct-')-
De sloopeisstaküig te Amsterdam is tl-
gcloopen. De betrokken partijen zijn over
eengekomen, dat de sloopersvereenigi ng door
de patroons zal worden erkendhet toon
voor ruimers en sloopors, bedragende thans
respectievelijk 20 en 23 ets. per uur, wordt
thans respectievelijk 23 en 26 ets. (Ge-
eisebt was resp. 25 en 28 ets per uur). Op
1 Mei as. wordt dit voor do beide catego
rieën 24 cn 27 ets. Deze bepalingen pgn
bindend tot 1 Mei 1913. Des Zaterdags zat
liet Werk te 4 uur 's namiddags eindigt»,,
terwij! van 1 Maart tot 31 October 10 uor.
ivan 1 November tot einde Februari 9 uur pet
dag wordt gewerkt. Maandag wordt het vrerif
hervat De staking heeft vijf weken geduurd..
DE ENQUÊTE-COMMISSIE.
De „Tel" meldt:
De enquëte-coiumissie, in de geheime
raadszitting van 31 Januari j. 1. benoemd,
om een onderzoek in te 9kellen naar de
geuite beschuldiging, als zou de directeur
der gemeente waterleididgte Amsterdam, J. M.
K. Pennink, in 1910 ruim één millioen
kub.M. drinkwater hebben doen wegloopen
om zoodoende de meening te vestigen, dat
de capaciteit der duin-prise-d'eau binnen
betrekkelijk korten tijd buiten staat zal
blijken Amsterdam van water te voorzien,
heeft haar arbeid ten einde gebracht.
In het binnenkort aan den raad uit te
brengen schriftelijk rapport zal de commis-