BIJV0E6SEL
G,
Middelburg 16 Februari.
Dit de Staatscourant.
FEUILLETON.
'n Gevaerluk aogenblik.
Uit de Pers.
Verschillende Berichten.
Landöouw.
'BODE
>ordW0g,
tegen
-HUIS-
alsmede
te be-
47, Mid-
vorigen
aa dezer
l dienst-
E, goed
r te be
et pho-
ronw E.
twerpen
op ds
ritzee:
om. 2 8®
23»
2 3®
230
2 3»
2.8®
öb* Jfl,
Zaterdag 17 Febrnari 1912, no. 41.
De Vlissingsc&e haven in de
Eerste Kamer.
Aan. de Handelingen der Eerste kamer onfc-
ieenen 'wr> hetgeen daar in de zitting van.
Dinsdag j.L gezegd werd over de haven te
Tfoainge®.
De heer Hovy zei daarbij het volgende:
De Btad Vlissingen heeft in den laatsten tijd
npg| al eens van zich doen hooren en heeft
door verschillende maatregelen, die ik op
rich zelf toejuich, financieel© schade ge-
■ehado geleden en het zon zeer gewenscht
zijn, aan die stad, waar zoovele goede ele
menten zijn. en waar met zooveel énergie
Wordt gehandeld om de stad tot verdere ont
wikkeling te brengen, daarbij ook van regee-
ïingBwege ido behulpzame hand te bieden.
Het zal onnoodig zqn in herinnering te bren
gen met wat groote kosten de havenwerken
Ie Vlissingen zijn aangelegd en welke schoone
verwachtingen daaromtrent zijn gekoesterd. De
baron, die in aanleg f 6.680.000 kostte, werd
in September 1874 geopend en profiteerde van
de gunstige pmstandigheden dat het Noordzee-
ijanaal eerat in 1876 werd geopend en nog
wel voor schepen van beperkten diepgang
en dat de Nieuwe Waterweg niet gereed was
■eist in 1886 konden schepen van 6 A 7 meter
diepgang daardoor binnenkomen.
Het gevolg daarvan is geweest, dat i
hoop ging koesteren, dat de VTissmgsche haven,
iota zou kunnen worden, vooral omdat de
Rjotterdamsche Lloyd en de Nederlandsch-
Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij de ha
ren tijdelijk gebruikten, terwijl sommige kan-
haren in Vlissingen werden gevestigd, o. a. een,
Tjm Krupp te Essen, voor overscheping van
grondstoffen. Maar toen de toegang naar Rot
terdam. verbeterd was, veranderde de toestand
De exploitatie van de haven werd in 1882
Overgedragen aan de maatschappij „De Schel
de", maar ook pogingen, door deze maatschappij
aangewend om do haven te exploiteeren, wa
ne tevergeefsch. Wjj kunnen dan ook gerust
«xichxdeeren, dat het nóch den Staat, nóch
de (maatschappij „De Schelde" is mogen ge
lukken do verwachtingen van Vlissingen ge
koesterd in vervulling te brengen en vruch
ten te plukken van het kapitaal voor de
havenwerken uitgegeven.
Alleen de maildienst pp Engeland maakt
een uitzonderinghot aantal passagiers
aanzienlijk toegenomen, Terwijl dit in 1877
26.000 bedrpeg, was het in 1902 104.500
pn in. 1910 148.800. Hot goederenvervoer was
Ja die jaren respectievelijk 15.600, 50.900
57 300 tonhet brievenvervoer is meer dan
dertigvoud geworden.
De por zaken van het met opbloeien van
Vlissingen zijn niet toe te schrijven f"17*
oen gebrek aan goede exploitatie, maar aan
de geogrraphische ligging, die gebleken
o»t geschikt te zjjn vopr een. doorvoerha;
welke beter meer in het binnenland op haar
plaats is, terwijl men haar daarvoor had be-
«£emd. Het doel waarvoor zij wel geschikt is,
nt te zijn een haven voor snelvervoer naar
Engeland en een aanloophaven voor geregelde
(post- en passagierslijnen, is te veel voorbij
gezien. Daarvoor zjjn de binnenhavens, die
door Bluizen van de zee zijn gescheiden, on
geschikt. Daarvoor moet men een buitenhaven
hebben met een voldoende diepte en een vol
doend aantal ligplaatsen.
Dit ie het juist wat Vlissingen ontbreekt
De verbetering van de buitenhaven is urgent
ttm haar aan het beoogde doel te doen. beant
woorden. De geschiedenis van de Vlissingsche
hpven hoeft dit bjj verschillende gelegenheden
Aangetoond. De opheffing van liet kantoor van
Krupp in 1877, de mislukte poging der firma.
W. Huiler om in 1893 hot ertsvorvoer over
Vlissingen te leiden, bewijzen het.
Daarentegen toonde het succes der Maat
schappij Zeeland, waarover ik reeds sprak,
dat de ligging der haven voor aanloopschepen
en snelvervoer geschikt is. De Castle-line
booten moesten evenwel van hun plan om
daarvan gebruik te maken afzien, omdat de
buitenhaven te nauw en te ondiep was voor
de grootste booten. Toen de vraag in 1886
en 1890 aan de orde was, Vlissingen als sta
tion van de Norddeutsche Lloyd en de Duit-
sche Oost-Afrika-lijn te beschermen, kon deze
vraag niet bevestigend beantwoord worden
wegens de afmetingen van de buitenhaven.
Zoo ook kan geen stoombootlijn op Bristol en
bp Goole in de Vlissmger haven voldoende
plaats vinden. Daarom zou ik den Minister in
overweging willen geven de buitenhaven van
Vlissingen meer geschikt te maken voor snel-
vervoer en voor post- en passagiers booten.
Daarvoor heeft Vlissingen veel voor boven
andere havens. Zij heeft b.v. boven Antwer-
werpen voor snelvervoer haar ligging aan de
kust voor en ook, dat haar haven bjj mist en
ijsgang te bereiken is, zoodat een geregel
de dienst meer zekerheid heeft. Wanneer te
Antwerpen slechts weinig goederen br
zijn, jof wanneer de schepen passagiers en
post aan boord hebben, levprt Tiêt voordeel
een goede kusthaven te vinden en niet
zoover te behoeven op te stoornen.
Enkele diensten der Norddeutsche Lloyd,
der .HamburgAmerika-ljjn en der Duitsche
Oost-Afrika-lijn zouden met voerdeel van de
Vlissingsche haven kunnen gebruik maken.
Zoo ook de Engelsche ljjnen. Door den toe
nemende®. diepgang der schepen moeten thans
reeds dikwijls booten op de reede van Vlis
singen'het hooge water afwachten om naar
Antwerpen door te gaan.
De conclusie van deze beschouwingen, vol
gens den ingenieur Van den Broek, isdat
om Vlissingen als haven tot ontwikkeling te
brengen, het snelvervoer zal zjjn te bevorde
ren, en dat daartoe een ruime en diepe open
haven noodig is. Geen der andere Nederland-
avena wordt er door benadeeld. Amster
dam blijft de aangewezen goederenmarkt.
Rotterdam de groote Nederlandsche doorvoer
haven, terwijl van Vlissingen wegens haar lig
ging aan zee en den veiligen steeds toegan
kelijke® havenmond, partjj is te trekken voor
post- en snelvervoer. Ik beveel deze zaak bij
den Minister aan.
Ik dank den Minister voor het schriftelijk
antwoord, dat hij gegeven heeft, over het sta
tion te Ylissingon, dat er nameljjk uitzicht
bestaat, dat deze zaak zal worden geregeld.
De heer Rogout, minister van Waterstaat,
antwoordde daarop:
De quaeatie van de haven te Vlissingen hangt
nauw samen met hot thans nog bestaande con
tract met de maatschappij De Scheld©, aan
wie de exploitatie is opgedragen. Dit geldt
wel is waar speciaal voor de binnenhaven,
maar er bestaat een nauw verband tusschen
de buiten- en de binnenhaven, vooral wanneer
voor uitbreiding van de buitenhaven een deel
van de binnenhaven in beslag zou worden ge-
De commissie, ingesteld om de be
staande overeenkomst met de maatschappij De
Schelde te herzien, zal, naar ik meen te
weten, spoedig baar arbeid voltooid hebben,
en in afwachting van het resultaat van dien
arbeid acht ik hot boter op de quaestie van
i buitenhaven thans niet in te gaan.
Ik durf ook bjj don geachten afgevaardigde
niet te groote verwachtingen opwekken, want
indien eens moebt bljjken, dat er millioenen
mede gemoeid zijn om die buitenhaven to
maken tot een aanloophaven, en een haven
voor het snelvervoer van den eersten rang,
dan zal moeten worden onderzocht of er ook
uitzicht bestaat, dat er een zoodanig gebruik
van die haven zal worden gemaakt, dat het
nut evenredig zal zijn aan. de kosten. De ge
achte afgevaardigde begrijpt, dat deze aange-
gelogenheid ©en grondig onderzoek zal eischen,
maar laat ik er bjjvoegen, dat, al is Zeeland
wat ver af gelegen van den zetel der Regee
ring, toch aan de belangen van die gewich
tige provincie de volle aandacht zal worden
Israels in „De Tel." in herinnering de vol
gende woorden van den minister van bui-
tenlandsche zaken, gesproken in een avond
vergadering in December jl. van de Tweede
Kamer
„Waar de Nederlandsche regeering door
een wijze politiek van onthouding zich
buiten het gedrang heeft lcnnnen honden,
heeft dat niettemin geen afbreuk gedaan
aan hare waakzaamheid om, toen zij be
speurde, dat in den loop van den winter
een wetenschappelijke belangstelling in
binnen- en bnitenland in een internationale
kwestie, verbonden aan een gedeelte van
ons grondgebied, zich dreigde te verleggen
in politieke banen, waar zij naar haar over
tuiging niet thuis behoorde, door een in
grijpen op het juiste oogenblik deze be
langstelling weer in haar aangewezen banen,
die van wetenschappelijke besprekingen,
terug te brengen".
De heer Israels merkt op, dat toen alge
meen begrepen is, dat minister De Marees
van Swinderen doelde op de Schelde-ques-
tie, maar dat niet nader uiteengezet werd,
waarin het „ingrijpen op het juiste oogen
blik" heeft bestaan. Mr. Israëls weet dien
aangaande te melden
„Toen 23 Januari baron Fallon, de Bel
gische gezant in Den Haag, een bezoek
bracht bij minister De Marees van Swin
deren, welk feit Reuter de wereld rond
seinde, heeft het hoofd van ons departe
ment van buitenlandsche zaken de gelegen
heid gehad tot een proprio motu.
Niet afwachtend dat hem eenige vraag
kon worden gesteld, hetzij door Belgiö,
hetzij door eenige andere mogendheid, be
gon hij met te constateeren, dat algemeen
erkend werd, en ook van zelf sprekend is,
dat Nederland het recht heeft op zijn eigen
grondgebied die versterking aan te leggen,
welke het wenscht, en dat onze Staten-
Generaal zich nog niet geuit hadden over
het ontwerp, zoodat Nederland die beslis
sing geheel naar haar eigen inzicht zou
nemen.
Hij knoopte hieraan vast de verklaring,
dat, indien bet fort gebouwd mocht zijn
en het dan mocht blijken, dat alle betrokken
mogendheden de wenschelijkheid uitspraken
om, uitsluitend in het belang en tot meer
deren waarborg van den Europeescben
vrede, een internationale bespreking te
houden omtrent het gebruik dat eventueel
bij vredesstorïng van dat fort zon mogen
worden gemaakt in verband met bet trac-
taat, dat België's neutraliteit erkent en
waarborgt, dat dan de Nederlandsche regee
ring in beginsel niet beslist weigerachtig
i9 aan een dergelijke bespreking deel te
nemen.
Na deze ruiterlijke verklaring, die ter
kennisse werd gebracht van de betrokken
mogendheden, is van geen enkele regeering
eenige stap gedaan, noch verklaring gege
ven en kwam de discussie dus weer uit
sluitend bij de rechtsgeleerden en journa
listen".
Bjj kon. besluit:
is aan A. van Schouwen, op verzoek, eervol
ontslag verleend uit zijne betrekking van no
taris te Goedereede
is benoemd tot notaris binnen het arron
dissement Arnhem, ter standplaats de gemeente
Arnhem, F. Ph. Kiithe, candidaat-notaris te
Voor de Ombiliënmjjnen ter Sumatra's West
kust wordt gevraagd een gediplomeerd werk
tuigkundig eU^tror-technisch ingenieur met
practische bedrijfservaring, om tot 1913 tij-
dol ijk en daarna definitief werkzaam te zjpi
als chef voor het electrisch en machinaal be
drijf te Sawah Loento.
Zie verder „St Crt.'-' no. 39.
De Minister van Waterstaat brengt ter ken
nis van belanghebbenden, dat bij de boekhan
delaren firma Gebrs. van Cleef te 's-Graven-
bago, tot een beperkt aantal exemplaren, ver
krijgbaar zijn gesteld de ontwerpen voor de
zomer dienstregeling 1912, aangeboden door
de Maatschappij tot Exploitatie van Staats
spoorwegen. en de Hollandsche IJzeren Spoor
wegmaatschappij.
De Minister van Marine brengt ter kennis
van boltanghebbenden, dat elk van de zeemi
liciens, die gebruik hebben gemaakt van de
de in dc vorige maand bekend gemaakte gele
genheid pm vóór 1 Februari j.L hunne voor
keur te kennen te geven voor opkomst voor
herhalingsoefeningen op 23 Maart of op 27
April a-s. voor zoover rij niet behooren tot
de kustwacht of tot de stokers voor den
torpedodienst, voor opkomst op den verlangden
datum zal worden aangewezen en dat al de
tot opkomst voor herhalingsoefeningen bestem-
dez eemiliciens zich, gekleed in hun bij vertrek
mot groot verlof medegenomen militaire klee-
dingstukken en voorzien van hunne koop
goederen, zoomede van hunne zakboekjes,
zullen behooren aan te melden op den datum
hot uur en de plaats, die in de openbare
kennisgeving betreffende hunne oproeping zal
zjjn venneld
deeld, hebben wjj uit den mond r&a éea
voorzitter van het voorloopig comité tlu
toelichting op betgeen door ons in de Beurt
reeds was opgeteekend, terwijl deze er met
nadruk op wees, dut hjj gaarne bekend
worden, dat bij verschoond wenwht te
blijven van sollicitaties near betrekkingen
waarvoor geen oproeping heeft plaats gekei:
Sakk© kiekt is nl 'tstik zeedricht, laopt
'n ênde laagsteen© (21A) 'toodje zeeë in. en
liegunt ta zwemmen.
„Joen, wat ken die kaerel zwemme" dienkt
Lein, 'ti9 net of ie mè laopt te keuren, zó op
a*n gemakje zwemt de veint; mè 't zA mien
toch benieuw© of ie die balleke te pakken
kriegt."
Sakko kriegt zó noe en dan is 'n baere over
«*n ood, mè di geeft ie nie om; ie zwemt recht
*ut rechtan nl 't zeedricht en a kriegt ie aol-
temet is 'n bitje van dat bittere zeewaeter
ia z'n mond, da besant niks, dir eit ie gin
laat van.
Mè oe rarder dat ie zwemt, oe kwaeër
de zeeë oort. Aol'an kriegt ie "n groote baere
over z'n ood en ie -eit z'n aogen ten. naesta
bi© nog nie nut evreve van d'a ©enen. of ie
kriegt den aoren wl A.
„Wat doet die Sakke toch raor," dienktLeiri
dan ók, ie doet saust of "o nut de kooi
komt, zó vrioft ie an z'n aogen. Joen, as
Aalt mè goed oflaoptl"
De Scbeldekwestie.
Naar aanleiding van een artikel in bet
jongste nummer van „De Gids" van prof.
mr. J. de Louter over„De toekomst van
het Volkenrecht", brengt mr. H. Louis
Mè Sakke, die lange nie bovrozen is, zwemt
mè deur, zó véa as 'tie keu.
Wan ie is 'ter noe te dichte bie omvrom
te zwemmen; Lein zou dan wó dienke, dat ie
benauwd was of nie varder kon
Ten langen leste is 'tie d'r bie oorl
Gauw 't stik zeedricht vast 'epakt i
ênde ni de wal edouwd, dan zal ie d'r gauw
genoeg wïzze.
Mè dat gaet noe zó makkeluk nie as 't
wè edocht eit, wan 'tis nog A 'n zwaer stik
en dan in zoo'n zeeë en 'tis suustement
de zeeö aol mè kwaeër oort.
„Wat *n zwaer stik is dat toch" dienkt
Sakke, mè ie eit gin tied om d*r nauwer (nl
te kieken, wan net komt er wl zoo'n groote
baere anzette en aliengert 'm me©, z'n rech
terschouwer tegen de balleke an.
'tDoet wè 'n bitje piene, mè affijn, strekjes
mè 'n bitje beter oppas se, ie zé. noe mè is
probeer© om langsteene 'toodje nl do wal te
Wl gaet er 'n baere over z'n ood. „Noe,
da'3 icr ók gin baentje" dienkt Sakke ©n on-
derwiele slaet ie mee z'n örremen on boenen
en geeft de balleke zó no© en dan 'n douw.
In z'n eige dienkt ie: „dA'B 'n. gaov© bal
leke, die ken 'k an „Krien van do Peere-
bieö" best vó vuuf gulden verknop©; dA's vó
Lein en mien öUcfc n nesdaolder, dA's gauw
verdiend."
Mè onderwiel© dat ie zó praktezeert en pro
De 31ste jaarljjksche algemeen^ vévjk
dering van het Noderlandsch Werkliedenver
bond „Patrimonium" zal op 15 en 16 i
te Amsterdam worden gehouden. De
vermeldt o. a. rapport Volksspaarbank door
commissie, bestaande pit: da. H C. Hogeraeil,
mr. H. van der Vegto en P van Vliet, behan
deling onderwerp: Reorganisatie Kamers rfut
Arbeid, in de leiden door da. J. C. SükeL
en rapport Ontwerp-Gem ofte
door d© commissie bestaande
J- Douwes, D. Lautenbach en J. Hulzin ga
Men begint rich te 's-Gravenbage,
aan „D© Stand." geschreven wordt, tm dept*
ook in officieel© kringen, ernstig oogenic
te maken over de belangrijke stijging, dte Be
belasting ondergaat, daar deze de gegoed© m
gezetenen naar elders drijft. In korten tip) o#t
niet minder dan zes rjjke familiën uit de Bóut)
weggetrokken, naar mag worden aangccme*
ten gevolge der belast ingstij ging. Vervnuht
wordt, dat de exodus zal aanhouden, ja toe
daar door alterlei maatregelen (te
lasting nog wel sterker stijging zal qaan mr
toont® dan thans.
Het „Hbld." verneemt dat de coamuuM
uit den Raad, beslaande uit de heen» mt
S. de Vries Czn-, C. L. M Lambrecbtsec va*
Ritthem en mr J. H. Worst, die in hoofdemJt
een onderzoek had in te stellen naar het rec
meerderde (waterverbruik in 1910, haar c*
qöte reeds beëindigd heeft. Thans is de coca
missie bezig met de aamenstollmg van hafta
rapport.
Omtrent de voorgeschiedenis dezer entpé»
verneemt het blad nog het volgende: lc io
commissie van bijstand voor de gemeentewmJpr
leidingen werden, reeds eenige maanden ge
leden, door een der Leden bezwaren tor sprak»
gebracht ten opzicht© van het beleid van dü*.
directeur der waterleidingen in verband oer.
hot verhoogde waterverbruik in 1910. Op oo»
dringen van de commissie van bijstand ea
naar de redactie meent te vreten, ook vnl 'Ah
directeur der waterleidingen zelf, woed taco.
besloten tot de instelling der commissie tv*
enquête.
In een gisteren te Amsterdam gehouden-
van loodgieters hebben do stakers mot
voorzitter, de heer L. G. James, notariB te gemeene stemmen besloten bij hun houdiag #c
Sluis, secretaris-penningmeester is. Overi- volharden, maar nogmaals aan de Patroon)*-
gens hebben zitting in dat bestuur een lid j vereeniging te verzoeken, een bijeenkomst qn
uit iedere gemeente, waar een voldoend d© besturen van beide vorconigingen uit te
aantal aandeelen genomen zijn dat lidschrijve®, tencind© een weg te -mfbto Aie
wordt met zijn plaatsvervanger aangewezen j nn«r oplossing van het conflict kan lettfav.
door de aandeelhouders in die gemeente.
Zoodra het register door allen geteekend Te Noordwolde wordt een actie govueerf
is, wordt er eene algemeene vergadering'eSCQ d© huisindustrie. Nadat er reeds eerder
gehouden ter benoeming van een definitief gewelddagheden waren voorgekomen, te Dins-
bestnnr. Intusschen is het voorloopig be-1 «^avond de woning van een thuiswevter
stuur gemachtigd alles te doen wat het mot steenea gebombardeerd, welk© ui»
noodig acht om de zaak vooruit te helpen.weS wajea opgebroken. De politie, ofeohc*»
Er zuUen eerlang sollicitanten worden op-oogvrea
geroepen voor de betrekking van directeur werklieden te kunnen optreden, visJ.
en aan de ingenieurs zal de gelegenheid ,toch m am«t nc*Qon .bos'»®
gegeven worden plannen in te dienen voor *e68en ccn aantal potten ©n drio fiotue*.,
eene fabriek met eene capaciteit voor 75
millioen K.G. bieten.
Nog een enkel woord ter verduidelijking
van hetgeen gezegd is over losse aan
deelen.
Bij het nemen van een aandeel verbindt
men zich tot levering van een minimum
van 15.000 K.G. bieten per aandeel.
Thans, nu ruim 1800 vaste aandeelen ge
nomen zijn, kan men, zoo men dat wil, ook
nog losse aandeelen daarbij bekomend.
men kan een of meer aandeelen
DE SUIKERFABRIEK TE SLUIS.
Omtrent den in een vorig nummer ver
melden uitslag van de Woensdag in de Bears
te 0 o s t,b u r'g gebonden vergadering be
treffende de stichting van een suikerfabriek
te Sluis meldt men ons nog het volgende:
Het aantal aandeelen bedraagt ruim 1800
van verschillende zijden werd bet nemen
van meerdere aandeelen toegezegd. Ieder
aandeel is groot f 500. Daarop moet, wan
neer men begint te bouwen f 100 gestort
worden.
Thans zal aan de aandeelhouders zoo
spoedig mogelijk gelegenheid
worden de statuten d. i. het register der
coöperatieve vereeniging, te teekenen en
daarna gaat men aan den arbeid.
Aan het hoofd der zaak staat thans nog
een voorloopig bestuur, waarvan de heer
G. A. Yorsterman van Oye te Aardenburg,
welke in overhaasten a ftocht werden achter
gekten. („N. R. CL")
Opvoeding. Misschien hebt
zoo schrijft een onderwijzer aan »Bet Tolk'"
alB knriositeit een plaatsje in ow blad voor
bet onderstaande, dat overgeschreven is «it
een opstel over Onze bond, op een schooi
door een der leerliogeD vervaardigd.
»Ook kan hij kunstje* maken, b.v. op éi
achterpooteu zitten en wanneer we «sa
koekje hebben en dan zeggenDit is van
Kuyper, dan neemt hij het aan, maar aiu
onder gelijke verplichting van storting en we Ieggen: Dit is van Troelstra, dan laat
zjjn benoemd tot substituut-officier vaa ju
stitie bij de arrond.-rechtbank te Amster
dam, mr. J. W. A. M. baron van Lamsrweerde,
tbana £ubstituut-officier van justitie bij do
orrond.-rechtbank te Groningen, en bjj die te
Groningen, mr. J. L. Steen lack, thans ambte
naar van het openbaar ministerie bij de kan
tongerechten in het arrondissement Alkmaar,
tor standplaats Alkmaar
is de benoeming van K. A. Hiemstra
Rotterdam, tot amanuensis-concierge aan de
Rijkstuinbouwwinterschool te Boskoop, op -
diens verzoek, ingetrokken en benoemd als levering, maar, die zoodra het aantal vaste jjj; jje^ liggen".
t t*. i )ftf oftuft aolan.n ati idtttatui
zoodanig A. J. van der Leun, te Utrecht
Do Minister van Marine brengt tor kennis
van belanghebbenden dat krachtens Koninkijjk
besluit in dit jaar bij het Koninklijk Insti
tuut voor de marine te Willemsoord kunnen
worden toegelaten drie en twintig jongelingen
als adelborst der 2de klasse voor den zee
dienst.
Zie verder „St. Crt." uo. 39.
beert |>m de balleke, a zwemmende, nl "t
't strange te douwen, slaet ie fa aogen d'r
is op en mêrrekt, dat 't gin zeedricht is, mè
"n paela van 'n nieuw oodjo, déi z© van d©
zoumer 'n paer strangen varder ©zet ên. (22)
„Nou, dA's ók 'n stel, dl zwem 'k m'n eige
no© naebie ongelukkig vó" dienkt Sakke en
loet de paele los.
Sakke, mee 'tland in z'n lief, mè nog nie
onder z'n voeten, zwemt noe, mee 'n gericht
om de kleine gous ni bédde te jaegen, regel
recht ni 't strange.
En 'tis net of 'tis om te plaegen, wan
net kriegt ie wi 'n baere over z'n ood, dat
Lein, die nog A boven op 'n paele staot, 'm
een eel© stuit nie riet en a prentjes (23)
ong'rust be gunt te ooren.
En bovendien, 't is net of Sakke niks op
schiet I
Onderwiel© dat i© deurzwemt, kiekt ie dan
ók is opzieë nl 't paelood om te weten of ie
naederi. Ie ziet, dat ie nie alleene naebie nika
opschiet, mè dat ie bovendien deur de stroom
"n ©el ênde van 't oodje ©trokken is.
„Pff" zeit Sakke, onderwiel© dat i© 'n mond
vol izoowaeter uutspungt, 't gaet er mè noo-
zel (24) mee m'n uutrioë, oort oor© eelle-
maole suf van aol dal zeewaeter en *k glaof
dA 'k aol nog mè varder van 't oodjo gaeël"
Sakk© zwemt noe zó vee as ie ken en
komt toch langzaem rornut.
En 't strange is nog zó varre weg en de j
AAAdeeleD lot 2000 gest«ge« is en iemand D, die dit schreef is van .hni-
nog een vast aandee verlangt, door de be- I toUikeB maar bmoekt tegan.oardig
ïittars aan de iabnek worden overgedaan. J een openbare ,cbooi. Al. ,66 de honden
De coöperatie mag dus hare vastn imn-opg6Yoed worge„, „„ar moat het dan met
deelen niet uitbreiden boven de 2000, dan
door losse aandeelen, zoo lang, er zijn door
vaste aandeelen te vervangen. De aankoop
dier losse aandeelen zal in eene algemeene
vergadering verder geregeld worden.
Hetgeen wij hierboven hebben medege-
de menscben wel op nitloopen
BELASTING VAN POLITIEHONDEN.
De gemeenteraad van JEngwirden sterde ia
het natst van 1911 ©en verordening tof Hei
boeren oore aol mè grooter en ie begunt
zó zoetjes an d'r an te twufelen of ie, as
"t ni© gauw verandert, nog wè levendig an
't strange jkomme.
„As 'k ior moe toch is moest verdrienke
Tc ao toch boter edaeë, as 'k ni Lein z'n raed 1
elunsterd ao."
En wat zA di© Jaone dl 'u aitzeer van ênl j
Kiek, dA's noo 't moeilukste nog van aolle- j
maelle, weetje, as je zó joenk bin, nog in
de fleur© van je leven, en as je dan mee
Mêjje (25) zou gaen trouwe, en dan van j
de waereld te moeten, jae dA's aid oor 1" j
Wi slaet er 'n baere over Sakke en 'n eele
stuit zie je niks van 'm.
Eindeluk komt ie wi vó den dag, vrieft an f
z'n aogen, spuugt 't zeewaeter, dat ie bin
nen '©kregen eit, uut en doet z'n best om
vóruut te kommen.
Mè 't gjaet o zó langzaem;. En Wat begunt ie
zwaer in 't waeter te liggen.
Dat spreekt, dat komt omdat ie zó moee is1
en dirom kriegt ie noo ók naebie êlleke baere f
over z'n ood.
Geregeld dienke doet ie me mi en dat iel
nl 't strange naedert mêrrekt "n ök ni©. j
I© zwemt aol mè langzaemer on verwarde
diengen, die d'n allang© docht verge te tej
wie zon, konuno in z'n gedachten.
Nog riet i© «V* eige dien Zoudxgoch'end,1
(dat ie vó 't èeete in 'n broek was, me© z'ni
gxoptemoeder gaeé; nog roeR ie|
o© 't ouwe grootje 'm op z'n plumopet (86)
tikte mee dien 'and, die van 'i werrefad
and ©n krom was, onderwiel© da za zoïde
jdat ie A 'n groote joen was en no© z'nracxfcc
aai d'n diek en op 't land kon gaen êllepe
Ja©' 't was 'n goeje ziel©; van d'r êr*?-
moe ao z'm toen nog 'n kluto (27) ©gene. tk
aod ie 'e Maandags 'n eelle cent van aag»
versnoep© pn taoverballen en de rest waf-
in z'n blikk© busje egaeë, dat aol tied op (te
schouwe (28) stoeng.
VERKLARINGEN.
(21A) langsteene langs (langsheen).
(22) strange is in dit goval de afstand ta»
schen twee paalhoofden. Een vreemdeling zo*
misschien vreemd opzien, als hij een strand
jutter hoorde spreken over ,,'t zevende strange"
Goederen, welk© zooals hier, van 't een tf
ander werk afkomstig zijn, worden, en tereefct
niet als zeedricht beschouwd.
(23( tamelijk.
(24) noozel slecht.
(25) Mêjjo Mei.
(26) plomepet een pe* mat zwarte plena
welke, aJs ik mq niet vergis, moer en meer li*
onbruik raakt
(27) Uut© halve 8 tui ver.
(28) schouwe scfcooralaendoch hiuc
(Simt roigpl