Dingen waar men naar vraagt. Ter Overdenking. Dit de Pers. Kerknieuws. Benoemingen. Letteren en Kunst. BtteJ «es rede, die do aanleiding weid vaij ■dec oorlo}; maschen Italië on Ocstcsiryk. KAN D£ ENGEJLSCHE VROUW REKENEN? De .Engoiscbc vrouw, meent men, ia geen goede huisvrouw. Zo kan niol rekenen En op rekenen komt hot toch voor do zuinig©, dat is goede huisvrouw, aan. Iedere vreemde- ting, die, Londen bezoekend, oplet, hoe de dames aan de kas van groote magazijnen of ^eethuizen in haar romannetjes verdiept zijn, moet erkennen, dat de dochter Albions liever in (een droomwereld dan in die der dorro cijfers leeft Maar do buitenlander niet alleen ontwaart dit. Onlangs heeft de echtgenoot»- van den Lord Mayor van Londen zich in gelijken, zin uitgelaten. Do Engelse he vrouw heeft oen afkoer van cijfers. Ze trouwt vroeg en. ze verstaat hel huishouden niet. Zc ia niet bekwaam, een eenvoudig huishouden to bc- Ook hierover heeft men gegevens. Do „Daily Ohroniclr" hoeft daarvoor gezorgd en zich ongetwijfeld den haat van de leeslustige, ge huwde vrouwen In Engeland op den bals ge haald. I Was in Augustus en dus komkom mertijd, toen genoemde krant voer haar lezers een enquête uitschreef, wat ze van do vroege huwelijken dachten. De uilslag was beschamend voor do vrou wen, Op do tien huisvaders was c-r maar één, die deze toejuichte. De anderen klaagden, dat hun vrouwen de handen voor hel huishouden verkeerd stonden. Ren man was er, die zeide, nooit het huis houdboek van zijn wederhelft in te zien. Ik begrijp er n.ets van en zij kan het mij niet uitleggen. I Is dus maar tijdverlies." Onlangs bracht de „Daily Mail" onlhullin- yen over hetzelfde punt. De secretaris van het hoofdbestuur der rekenplichtige ambtena ren was daar. aan hot woord. Vrouwen kun nen mol rekenen, was de meening van dezen gezaghebbende, omdat zij de waarde van cijfers iniel begrnjpen Ik ken hoogst verstandige vrouwen, die het orgaan daarvoor missen Op kantoren kan men haar dan ook slechts meer mechanisch Werk opdragenposten in het grootboek overschrijven of het dag-joumaal bjjhoudendingen, waar overleg bij te pas komt, gaan haar slecht af. Vandaar, dat geen firfia ui Londen, aldus de secretaris, haar boeken uitsluitend door vrouwen laat brj- houdm DE OPPERSTALMEESTER VAN DEN PAUS. Het Mjkt spotten, maar hot is volle ernst. De pausen, die nooit meer door Rome's stra ten rijden, houden die er toch een opperstal meester op na? Inderdaad. Het eere-ambt dateert natuurlijk uit den tijd, toen de paus nog wereldlijk vorst was. Pius IX en Leo XIII zpn slechts op bet eind van hun loven nu en dan naar den naast hel Vaticaan gelegen tuin gereden Tot do tegenwoordige, Pius X, ook deze laatste overblijfselen uit een roemvol verleden heeft afgeschaft Tevoren liet een oude bediende de prach- ugc karossen aan de verbaasde vreemde lingen zien, terwijl de stijve paarden ergens ui een donkeren stal vernuften. De wagens 'zpn nu voor goed opgeborgen, terwijl de pau selijke rossen verkocht zrjn. En als Pius X tiaar den tuin wil, bedient hij zich van het moderne voertuigde auto. Hoe we erbij komen, thans deze herinne ringen op te diepen? Omdat den 22sten van deze maand de dignitaris zelf gestorven is Hij droeg den klinkenden naam van Luigi frèrlupi-Crescemzi, was „marehese" en bo vendien „cavallerizzo maggiore di Sua San rila", Romeinsch patriciër enz. Twee en tach tig is hij geworden. Wat past dit alles bjj het ambt, een versteend ambl, dat hij, laatste in do rjj, bekleedde 1 Hij was een klein, onaan zienlijk mannetjo, verschrompeld en den laat- sten tijd verlamd, dat men moeilijk in de -waardigheid van opperstalmeester kon den ken. Getrouw aan zijn verleden bewoonde hij, tot voor korten tijd met zijn Engelsche vrouw, die uit de bekende familie Fitz-Gerald stam de, zijn familicpaleis in een nauwe, norsche straat Tien jaar geleden stierf zijn eenige zoon en diens, blijkbaar lustige, weduwe heeft nu den „zwarten" adel van Rome open lijk den rug toegekeerd, benevens haar eer waarde familie hopeloos gecompromitteerd door haar verloving met een sergeant-majoor -van de gendarmerie, haar schoonpapa in het grauw en duister palcis alleen latend Waarin •?.q overigens geen ongelijk had RADIUM. Iedereen hooft er van gehoord, mam niet ieder woet den klepel te vinden van deze klok, die zoo luide slaat Daarom hieronder eenige ejjfers. Radium I Deze geheimzinnige stof. waarvan er thans misschien nauwelijks 10 gram in de wereld is en waarvan één grammetje nog het kleine sommetje van 100.000 fr. kost, bezit zooveel wonderbaarlijke eigenschappen, dat al wat ervan verteld wordt bijna aan de ver zinsels van een verbeoldingsrijk man doet den kon. Het was Mev Curie en haar zou jammerlijk verongelukten man, gelukt, uit con Noorweeg- acho soort erts een geheimzinnige stof te trek ken, die zij radium noemden. Radium bezit een voortdurende uitstralings kracht, welke door niets is tegen te houden, noch te beperken. De uitstraling gebeurt voort durend, onafgebroken en dringt door alles heem Het is een stoffelijke uitstralingskracht, die Ï00, 1000, één milliocn, één milliard jaren, ver schillend volgens de opvattingen der geleerden, oen zelfde kracht blijft afwerpen, zonder dat deze rermindert. Het is fabelachtig welke oen kracht dit vertegenwoordigt. Een gram radium ontwik kelt op 1000 jaar 5 miljard paardenkracht.' Indien de kracht van éen gram radium in één maal kon worden verbruikt, zou één gram ge noeg zijn om een spoortrein, bestaande uit 40 wagons, viermaal rondom de wereld te doen rpden. De z o n komt den 7 dezer op te 7.35 uur en gaat onder te 4.54 uur. De maan komt heden op te 5.24 en gaat onder te 8.27. Heden, Zaterdag, ir het volle maan. Fietsrijders en wagenbestuurders hebben de volgende week hun lantaarns aan te steken te 5 unr 25 min. Den 20sten Februari is het Vasten avond. Zij die zich willen aangeven als kiezer kunnen daarvoor in hun gemeente op het gemeentehuis terecht tot 15 Februari*. Inschrijving voor do brandweer te Middelburg in de maand Februari Woens dags en Zaterdagsvoor de mannelijke Middelburgers van 1876, en voor de van elders ingekomen van 1867'75. Wie zich niet aangeeft, loot niet mee. De beste wijze om zich op de slechte men schen te wreken, is dat men hun niet gelijkt. Marcus Aurelius. Een luchtig woord, past goed op een inge wikkelde en nultelooze kwestie, een koolblad is goed genoeg als deksel voor een schotel Taylor. Alle genoegen inoet gekocht worden met leed. Het verschil tusschen valsch en waar genot is hierin gelegen, dat het ware genot betaald is vóórdat gij het geniet, enhetval3che nadat het genoten is, Fors ter. Een denkbeeld ziet er, evenals een berg, heef verschillend uit, al naar de plaats ran waar we het beschouwen. Victor Hugo. Veel spannen, breekt de boog, en veol ont spannen den geest. Baco. Wie ,alles koopt, wat hem gerief is. Die moet verkoopen wal hem lief is. Jacob Cats. Er zpn menschen die alles zoo fyn en scherp behandelen, dat ze. om zoo te zeggen brood met een scheermes snijden i Auerbach. Bemint gij hot leven, verkwist den tqd dan niet, want dat is do stof waaruit het ge maakt is. Frajiklin Als men de geestigheid naloopt, vangt men de dwaasheid. Montesquieu. Er zijn altijd in de wereld twee soorten van menschen hamers en aambeelden. Cherbuliez V er a c he waari Enthousiasme, waarde heeren, Is dis d'oester, wou 'k beweren. Zoo men die niet versch geniet, Zegt een ieder 'k Lust ze niet Geestdrift is geen pekelharing, Goed voor jaren ter bewaring. Goetho. (Epigrammatisch). Prof. Geesink over Ethica. De derde winterlezing ïu de Bogardzaal werd Vrijdagavond gehouden Als spreker trad too op Prof dr. VV. Geosink van Amsterdam met het. onderwerp „Iets over Ethica". Bij 't begin van zijn lezing wees prof. Gee- sink er op, dat de ethica tot ons gekomen is door de Grieken Socrates is de man die zich eigenlijk met volle kracht voor 't eerst op deze tak van wetenschap toelegde. Door hem werd het eigenlijk een nieuwe tak der filosofie Want oorspronkelijk was alle we tenschap wijsbegeerte. Langzamerhand ontston den evenwel uit de filosofie verschillende wetenschappen en daarbij ook de ethiek De ethiek dan is de wetenschap van de zeden, het is de zedeleer Daarin ligt nog niel^vastgelegd precies wat we noemen het zedelijke. We verstaan onder ethica, namelijk de wetenschap die zich toelegt op het nagaan van het doen en laten van den mensch Men zou h,et kunnen zeggen dat ethiek is levensleer Dal spreker juist dit onderwerp koos ge beurde lo. omdat het tot zijn professie be hoort en 2o omdat hel hier betreft een wetenschap, die is het belang van iedereen, het is de wetenschap van het zedelijk leven van allen Men kan deze leer op verschillende manieren beoefenen en wel practised als men optreedt als zedeleeraar en theoretisch als men beschouwingen geeft over het zedelijk leven, het ontstaan en ontwikkelen daarvan enz. Het lag in spreker's bedoeling theoro- tisch deze wetenschap te behandelen en er fclus een en ander over mee te declen. Daar voor verdoelde hij zijn rede naar oen viertaj hoofdpunten, n.l. lo. de konteekenen der ethiek, 2o het wezen, 3o het ontstaan en 4o. de verhouding er van tot het godsdienstige Alvorens tot de bespreking van deze punten over te gaan wees spreker er op 'dat het woord zedelijk ongelukkige gekozen is, daar het ïoo dubbelzinnig kan worden opgevat. Men kan het woord zedelijk gebruiken als een tegenstelling van natuurlijk, maar ook als een tegenstelling van onzedelijk, wat een groot verschil madkL Uit konteekenen over 'talgemeen wordt ons het bestaan van een feit duidelijk. De kenteckcmest van het zedelijke nu zijn drie- orlei. Men kan toch de menschen beoordcelen naar het goede en het slechte, men kan deza beoordeeling doen geschieden naar een norm, en ten slotte kan men oordeolen naar een maatstaf van denken en handelen Oordcelen naar het goede en het slechte is wol het oorspronkelijkste, een kind en een natuurmensch oordeelen m dezen zin. Zij oordeelen meer naar het aangename en het onaangename 't Eerste is „goed", 't tweede persé „slecht". Men noemt dat, dat men bij zulke lieden te doen heeft met een be gee- renden wilzij kennen nog niet don gehoor- zamenden wil. Bij hen is nog geen ethiek De ethica ontstaat eerst, wanneer men onder scheidt liet zedelijk goede en liet zedelijk slechte en die tracht toe te passen bij zich- zelven en anderen. Het wezen der ethiek dankenwe ook voornamelijk aan Socrates. Deze wijsgeer leefde m een tijd van verlichting. Er waren toen veel wijsgeeren, die spraken over velerlei din gen, maar oppervlakkig en zonder voldoende door te dringen in hun onderwerpen. Maar Socrales dwong ze om zich aan hun onder werp tc houden en daarin door te dringen. En bij die studie kreeg men de scheiding van hot wezenlijke en hot zedelijke. En wat is nu zedelijkheid en hoe doet zo zich voor? Hier over zijn nog verschillende richtingen. De eer ste partij zegt, dat het zedelijk goede is dat, wat leidt naar het gelukdit is de cudae- monistische partij. De andere, de imperatieve partij, vraagt niet naar het resultaat der han deling, maar naar de middelen die zijn aan gewend. Die middelen, die moeten goed zijn. Zij zeggen niet zooals de eerste partij, „het doel heiligt de middelen." Spreker verklaarde zich voorstander der imperatieve partij. Het. zedelijke kan niet zit ten alleen in het doel. Waren m het verhaal van de Barmhartige Samaritaan de roovers eens teruggekomen om slachtoffer en Samari taan te dooden, zou dan dc daad niet even goed mooi gebleven zijn? Het nuttige en hel zedelijke gaan lang niet altijd samen. Het Eudaemonistische vraagt geluk voor de omgeving. Maar wal is geluk niet een uitgebreid iets? Geluk is bij een cultuur- menseh iets heel anders dan bij een heiden In de vorige eeuw is hel vooral geweest professor Immanuel Kant, die in Duitsch- Land heeft gewerkt voor de imperatieve be ginselen Kant is eigenlijk de vader van de critische wijsbegeerte. Hij duidde op den plicht van zedelijkheid in alle doen en laten, op do categorische imperatief. Bij de imperatieve] moraal is er iets dat gebiedt Maar wie? En hier komt men weer op twee ideeën, n 1. op de üieteroiU»nie en op do autonomie In het eerste geval komt de herinnering en drijfveer aan plichtsvervulling van een anderin het tweede geval komt die van den persoon zelve, 't Kind leeft in een atmosfeer van hetero nomie j voor hem denkt zijn vader en die dwingt het .zijn plicht te doen, wat het kind gewoonlijk onaangenaam vindt en don vol-1 wassen mensch vindt deze drijfveer natuurlijk nog meer onaangenaam Kant. die voorstander was der autonomie zei eenvoudigdoe uw plicht. Maar vragen velen, wat is mijn plicht? En hier gelooft spreker dat bevelen moeten komen van hooger hand, dat men hier het heteronomische en het autonomische moet verbinden door het theologische. Hier is dus hel zedelijke het plichtmatige geworden. De deugdelijkheid gaat zich hier toonon in het karakter. En dat karakter drukt zich af als een cachet op al het werken, het doen en laten van den mensch De vorige eeuw kenmerkt zich, doordat men toen naar het ontstaan van zoovele din gen is gaan zoeken. Zoo is men toen ook het ontstaan der ethica gaan naspeuren. En toen kwam men voor hot probleem i3 het zedelijke, intuïsme, of is het empirisme? .Is men er toe gekomen door -instinct, of door ervaring, door ondervinding De voor standers van empirisme denken dus dat men het zedelijke in iets eerst vindt, als men er van liet on-pliclitmatige ondervonden en inge zien heeft De intuïsten gelooven dat het versland, de rede hier den weg, moet aan geven. Hier staat men weer voor een anti these maar <K)k hier geloofde spreker dat wel een synthese te vinden is. Spreker ge looft niet dat het imperisme opgaat. Het is twijfelachtig of iemand die iets verkeerds gedaan heeft het niet weer zal doen,ook al ziet. hij het kwaad in. De intuïsten die denken dat dó mensch zich moei laten leiden door in- nerlijken drang, kunnen 't ook Nvel mis hebben. Spreker geloofde dat men deze beide be grippen, m aanmerking nemende de omgeving, moet weten samen te vatten De opvoeding hel geven van zedelijk voorbeeld treedt hier op den vooigrond. Zoo is dus de vraag hoe de mensch komt aan de onderscheiding tusschen goed en slecht en hoe komt men er by het goede juist te willen? Hoe gaat dus de begeerendc wil over in den gehoor- zamenden wil? Hier, zegt spreker, hebben de christenen antwoord op gegeven. Zij hebben het vraagstuk van determinisme en indeterminisme, d. w. z. het doen naar aanleiding van allerlei omstan digheden en'het doen naar vrijen wil, ontwik keld. t Spreker gelooft, dat men komt tot onder scheiding van goed en kwaad door plotse linge ingeving 1 In de R. Kath, kerk noemt men dat door de (wedergeboorte. Als met een donderslag, geheel onverwacht, voelt men en ziet men wat goed en wat slecht is. Hier komt men dus weer op godsdienstig gebied. Een ingeving van God geeft den weg aan. Daarmee is niet gezegd dal de orthodoxie juist het ware is. Velen houden zich strikt daaraan, gaan ter kerke hij de meest ortho- doxo predikers. Maar vooi hun is veelal de godsdienst een assurantie-maatschappij, die mét een minimum inleg de grootste uitkeering (op eeuwige zaligheid) geeft. Na een korte pauze begon spreker met te verklaren de verhouding van het zede lijke tot het godsdienstige. Bij den natuurmensch bestaat geen verhou ding tusschen religie en zedelijkheid Bij de natuur-religies zijn de goden van die volke ren de wachters van de zedewet. Maar die goden zijn 'tniot die de zedewetten hand haven Bij de beschaafde religies, bij den gods dienst Israël's, bij de Mohamedaanscbo en Christelijke godsdiensten is er ander verband tusschen godsdienst en zedelijkheid. Bij den Christelijken godsdienst kunnen de religie en de zedelijkheid gescheiden zijn. Er zijn men schen die streng hun plichten nakomen en die niet godsdienstig te noemen zijn. Er «zijn et anderen die godsdienstig zijn en hun ker kelijke plichten vervullen, maar op wier zede lijkheid wel iets af te dingen valt- David bijv had een vroom hart, maar toch was hij' wreed en zinnelijk. Maar waar dit zoo is, heerscht een mis stand, oordeelde spreker. Men ge-looft objec tief cai subjectief. Maar het Geloof (met groote G) moet ook werkelijk geloofd worden en dan heeft men ongetwijfeld beide begrippen ver bonden. Als religie is een zaak van hel hart, mot echte ware liefde voor God, dan is er ook liefde voor zedelijkheid De ware verhouding tusschen Godsdienst en zedelijkheid moet bestaan uit een wissel werking van die twee, uit een inwerking van het Godsdienstelijke op het zedelijke en omge keerd Bij hel mystieke element in de gods dienst moet komen een ethisch. Deze welsprekende rede, met gebed geopend en gesloten, werd dooi dc aanwezi gen met veel aandacht gevolgd. zelfde betrekking tjjdelgk te Amsterdam; te Roermond J, Rietema, thans adj.-controleur bjj dien diensttak te Dordrecht; zijn benoemd tot commies der posterijen en telegraphic 4de kl, de surnumerairs der posterijen en telegraphic. II Bekker, A. J. Salomé, M. J. Holzenbosch, H. S. Donker, D. Wiesebron, H J. Leenen, J P M L Lefeber, o. v., en do adspirant commiezen der posto rijen en telegraphic: R. Bok, A. Buytorse, A Monjé, M. J Hopntons, P Bronsveld en .1. B B. Dufrenne, is aan den luitenant ter zee 2de kl. W. Wijnaendts, met de dagteekening van, dit be sluit, eervol ontslag uit den zeedienst verleend, is H. J. Ament, geneeskundige te Vlieland, op verzoek, eervol ontheven van het gezond heidsonderzoek van uit zee aldaar en te Ter schelling aankomende schepen is aan mr. J Woltman, op verzoek, eervol ontslag verleend uit zijn betrekkingen als lid, tevens voorzitter, van het college van regenten over het huis van bewaring te Heerenveen, onder dankbetuiging voor de daarin bewezen diensten, en is benoemd tot lid van gemeld 'college mr. T. S. Tromp, president der arron dissementsrechtbank aldaar. Rechter en ge 1 ge Naar aanleiding van de wijze waarop de kantonrechter te Doesburg onlangs is opge treden tegen de als getuige gehoorde arron dissement» schoolopziener den heer Ooster- baan, en van de daarover gepubliceerde be schouwing, bepleit het „Weekblad van het Recht" de theorie dat de rechter heeft recht te spreken, niets minder en niets meer. Hij heeft ter terechtzitting te doen wat hem tot cene goede rechtspraak in slaat inoet stel len, zich van alles wat daar buiten ligt te onthouden. Hij moet ter terechtzitting meteen oordeel uitspreken over den beklaagde, dat kan hij, voor zoover noodig, doen bij zijn von nis; hij moet niet een oordeel uitspreken over het gedrag van een getuige, want die getuige verschijnt alleen om naar waarheid te getuigen, niet om lessen en vermaningen van den rech ter te ontvangen. De getuige, die den rechter ter jop zulke vermaningen zou antwoorden, dat hij die niet wcnscht af te wachten, zou, volkomen in zijn recht zijn. Do rechter is niet geroepen censor te wezen, over recht en billijkheid verder dan binnen de grenzen van het. van hem ge vraagde oordeelhij is daartoe ook veelal buiten staat; hij begeeft zich, zoo hij zich daartoe geroepen acht, op een voor hem glibberig terreinstelt zich bloot aan scherpe, onnoodige critiek op en buiten de terecht zitting en m plaats dat hij zijn rechtspraak in waardigheid verhoogt, vertroebelt hij haar door den weg te openen tot twistgesprekken, welke liggen buiten het gebied van het te wijzen vonnis. Wanneer dc opmerking tegen den getuige de waardeering raakt van het te laste ge legde, kan zij misschien worden toegelaten mits de rechter ook daarbij de uiterste om zichtigheid in acht nemeeen oordeel over het optreden van een getuige dat niet recht streeks betrekking heeft op de te beslissen zaak, is volkomen ongerechtvaardigd en o t ganschelijk uit den booze, DE GESLOTEN BRIEF VAN PROF. DE GROOT. De Minister van Justitie zegt in de van antwoord op het voorloopig verslag der Eerste Kamer over zijn begrootmg het te heb ben betreurd, dat prof. De Groot het bewuste libretto van de Leidsche groenen-receptie in zijn Gesloten Brief heeft laten herdrukken en daardoor aan den inhoud van een in zoo slerko mate pornografisch geschrift nieuwe ruchtbaarheid heeft gegeven. Over het her drukken en verspreiden heeft hij tot prof De Groot een geheim schrijven gericht, waar van hij zich niet gerechtigd acht den inhoud mede le deelen. Eene aanzegging, als waar van, jninder juist, door prof De Groot in zijn schrijven aan degenen, die het geschrift van hem ontvingen, gesproken wordt, heeft de minister hem niet doen toekomen, waartoe hij dan ook de bevoegdheid mist. De minister is overtuigd, dat prof De Groot, den brief ver spreidende, meende uitsluitend in 's lands be lang te handelen, en heeft zijn houding over eenkomstig die overtuiging bepaald. Edoch, hij moet opkomen tegen de bewering, dat voor de toepasselijkheid van art. 240 van het wetboek van strafrecht een dolus, het geheele delict behecrschende, vereischt js, dat noodig is de bedoeling tot kwetsing van dc eerbaarheid. Wat het oogmerk was bij de verspreiding van een pornografisch geschrift, wordt door de wet niet gevraagd, evenmin door het thans vigeerende artikel, als door hetzelfde artikel vóór de laatste wijziging De door enkele leden gemaakte opmerking, dat genoemde geleerde beter had gedaan met den gesloten brief alteen op de griffie der Kamer ter inzage van de leden neder te leggen, staat niet ter beoordceling van den minister Door den heer Chr. Welleman te Kloeting e, den gekozen en niet toege laten kerkvoogd, is bij het Prov. College van Toezicht in Zeeland te Middelburg protest aungeteekend tegen het besluit van kerkvoogden, die de geheele ste/nming heb ben vernietigd, met eerbiedig verzoek, dat besluit te vernietigen en zijn toelating to willen bevorderen. Daarentegen heeft de herkozen en bok niet toegelaten kerkvoogd J. Oele te kennen gegeven, liever deze kerkelijke betrekking neer te leggen, dan op deze wijze voor zes jaren als kerkvoogd zitting te nemen. „Het Volk" meldt dat aan boord van dc oorlogschepen in de directie van marine te Willemsoord een bekendmaking is opgehangen, waarin het bestuur der Vereeniging „Geest© I lijke Bijstand" meedeelt dat de predikant A. Buiskool Voorloopig is aangesteld als voor ganger, die de behartiging der geestelijke be langen onder de marine te Helder zal ter hand nemen. Eveneens aan andere predik an ten is aan dezen vrijen toegang verleend tot de vloot en tot de inrichtingen van Hr. Ms Zeemacht. Het matrozenblad „Het Anker" merkt hier bij op, dat dominee Buiskool een vrijzinnige predikant is, een konkurrent dus van ds. Warners. De Dordtsche kerke raadsleden. De quaesti© van do drie kerkeraadaledcn tc Dordt is nog niet uit. Men woet, dat het drie tal, door ds. Keiler niet bevestigd, bedankte en herkozen werd. Maar nu onderzocht de ker- keraad, of' de gekozenen voldoen aan de wet lelijke voorschriften, welke naar art. 3 RegL v. d. Kerkeraden zijn, dat ouderlingen en dia kenen behooren te wezen „lidmaten der ge- j moente, sedert één jaar in haar midden ge vestigd, onberispelijk in belijdenis en wandel, bekende voorstanders van den openbaren gods i dienst en geen tegenstrevers van kerkelyto verordeningen; de ouderlingen niet beneden de dertig jaren oud, en de diakenen taeerder jarig naar de burgerlijke wet". Sommige le den nu waren van oordeel, dat dc gekozenen niet mogen heeton onberispelijk in hun beljjde nis, wat naar hun oordeel bewezen werd door hun onvolkomen antwoord op dc formulier vragen, hun door den heer Keiler bij de beves tiging gesteld. Anderen verdedigden het goed- recht der vrijzinnigen. Do voorzitter, de heer Heemskerk, was van moening, dat hier een geschil was ontstaan, waarvan de beslissing moest worden overgelaten aan het classicaal bestuur. Na eenigo besprekingen werd echter ten slotte over de zaak gostomd en werd met 117 stemmen voor, 7 tegen en 2 onthoudingen beslist, dat de gekozenen aan de vereischteu voldoen en hun benoeming dus geldig ïb. Naar de „Dordrechtsche Courant" verneemt, heeft daarna de heer Heemskerk zich tot het clas sicaal bestuur gericht met het verzoek, in het geschil te beslissen Ned. H er v. Kerk. Beroepen: te Aduard ds. E. A. Was te Waterlandkerkje. Bedankt: voor Tholen ds. J. J. van Ingen te Woubrugge. t Bq kon. besluit: zijn benoemd tot controleur der grondbelas ting: te Dordrecht J. A. 0. H. G. Mijkamp, thans in dezelfde betrekking te Eindhoven; te Eindhoven J W. Roelfsema, thans in de-; De toestand van den schilder Mesdag moet hopeloos zijn. De lijder is veel buiten bewustzijn en zal haast zeker zijn 81en ge boortedag, dien hij deze maand zou vieren, niet meer beleven. Den 28sten Juni a.s. zal het twee honderd jaar geleden zijn, dat Joan Jacques Rousseau geboren werd. Dies gaat men feest vieren in Parijs. In het Panthéon wordt ecoi monument te zijner eere onthuld Dr. Kunwuld, de bekwame dirigent vun het PhilharmoDisch orkest te Berlijn, omen landgenooten wel bekend door zijn jaarlijksche concertenreeksen in Sehevenin- gen (bet vorig seizoen voor het laatst ge houden), heelt als zoodanig ontsteg gevraagd. De geringe waardeering, die hij als leider vau de populaire concerten met zijn ensemble iu Berlijn gevonden heelt, is daar schuld aan. Zoorla men weet, i--het «Philharmonisch" iu zoo verre republikeinsch samengesteld, dat het zelf zyu leiders kiest.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 6