SNGKONOEN STUKKEN.
BUITENLAND.
Beknopte Mededeelingen.
Handelsberichten.
-ver komen er volstrekt geen wanordelijkheden
voor.
(Later). Terwijl in het Zuiden de staking
tot nog toe niet vee! ongemakken heeft ver
oorzaakt is de toestand in het Noorden en
bet imidden des lands ernstig Het Westelijk
deel van .Engeland is geheel afgesneden van
de Midland provincies. Do vertegenwoordi
gers van de vier spoorweg-vak-vereenigingen
kwamen hedenmorgen bijeen pm verder het
nanhod der regeering te bespreken.
AMSTERDAM, 18 Aug. De Londensche cor
respondent van het „Hand." heeft persoon
lijk een bezoek gebracht aan de voornaamste
stations. Volgens de door hem ontvangen in
lichtingen is de toestand zeer gedesorgani
seerd.
Aan het Victoria station ging het verkeer
hedenmorgen zeer slecht. De Vlissingsche
trein (kwam echter op tijd aan en de trein
naar Queensborough verliet slechts een kwar
tier over den tijd het station.
De South Eastern en de Geat Eastern zullen
treinen van de continental stoomvaartdiens-,
ten naar Vlissingen en Hoek 'van Holland zoo
noodig pnder militaire bescherming laten loo
pen.
De Batavïerlijn zal hedon en morgen de
passagiers aan boprd van haar schepen lot
Londonbridge brengen en ook van daar naar
Rotterdam vertrekken.
De Londensche ondergrondtreinen. loopen
alle, met uitzondering van de Metropoli tain-
treinen- Honderden stakers posten voor het
station. Er schijnt kans te bestaan dat een
schikking nog heden zal tot stand komen.
DE PORTUGEESCHE GEESTELIJKHEID.
LISSABON, 18 Aug. De Nationale Verga
dering keurde een- ontwerp goed tot bezoldi
ging der geestelijkheid.
Een amendement van den minister van
justitie, die er op wees dat de wet geen ver
volging van den katholieken godsdienst be-
.doelt, werd mede aangenomen.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
De levering van brandstoffen voor het
garnizoen te Middelburg over het
tijdvak 1 October 1911 tot 30 September
1912 is opgedragen aan den heer J. C.
Burrink alhier, tegen de navolgende prijzen
robrkolen f 1.09, steenkolen f 1.alles
per 100 KG., cokes f 0.45 per HL., lange
turven f 1.10, vuurmakers f 0.20, takke-
bossen f 8.alles per 100 stnks.
Bij de door de Maatschappij tot Exploi
tatie van Staatsspoorwegen gehouden aan
besteding van het bouwen van een dubbele
brugwachterswoning op het station V1 a k e
is minste inschrijver de heer J. B. Koch,
aannemer te Hansweert, voor f 9486. De
raming bedraagt f 11.000.
Woensdag had te Stoppeldijk de
herbesteding plaats van den bouw eener
-openbare school met onderwijzerswoning in
deze gemeente.
Er werd ingeschreven als volgt: A. A.
Boeijkens en P. F. de Waal, beiden te
Lamswaarde, f 13.076, C. Wisse, te Zaam-
slag, f 12.900, J. Bleijenberg en J. Bouwens,
beiden te St. Jansteen, f 12.860, J. Scliop-
man, te Hulst, f 12.768, L. Blommaert, te
Hulst, f 12.615, J. v. d. Poel te Lams
waarde en J. Freijser, te Hulst, f 12.599.10,
P. F. Voet, te Kloosterzande en L. J. Col-
sen, te Ter Hole, f 12.527, B. H. Reuling,
te Hulst, f 12.433.
Gegund aan den laagsten inschrijver be
houdens hoogere goedkeuring.
Burgemeester en Wethouders van Z a a m-
slag hebben hedenmorgen tien uur ten
raadhuize aanbesteed bet afbreken der be
staande en het terzelfder plaatse weder
opbouwen eener openbare lagere school met
•drie lokalen, in de koofdkoiu der gemeente.
Minste inschrijver is de heer F. Rozemond
vte Middelburg voor f 6425.
HOOGWATER,
te Vlissingen.
Zaterdag
19
Aug.
vm. 7.52
Zondag
20
9.16
Maandag
21
10.35
Dinsdag.
22
11.42
Woensdag
23
urn. 12.14
Donderdag
24
1.02
Vrijdag
25
2.03
te
Do
m b u r
g
Zaterdag
19
Aug.
vm. 8.01
Zondag
20
9.25
Maandag
21
10.44
Dinsdag.
22
11.51
Woensdag
23
nm. 12.45
Donderdag
24
1.30
Vrijdag
25
2.12
VERTROKKEN EN AANGEKOMEN SCHEPEN
Hr. Ms. pantserschip „Kortenaar", is 17
.dezer van Christiania vertrokken
Aangekomen: 17 Aug. te Amsterdam
het ss. „Prinses Juliana", van Batavia; te Rot
terdam het ss. „Willeliad", van Montreal; te
Suez het ss. „Sumatra", van Batavia; te Rot
terdam bet ss. „Rotterdam", van New-York,
Vertrokken: 16 Aug. van Port Said het
„Oranje", van Batavia naar Amsterdam; van
Leixoes het ss. „Delfland", van Amsterdam
naar Buenos-Ayresvan Suek het ss. „Gnei-
eenau", van Rotterdam naar Oost-Azië17
Aug. van Dover het ss. „Zoelandia", van Am
sterdam naar Buonos-Ayres.
Gepasseerd: 16 Aug. Kaap Bon hetss.
„Banda", van Amsterdam naar Batavia; Wight
het ss. „Koningin Regentes", van Batavia naar
Amsterdam; Kaap Carvoeiro het ss. „Nias",
van Amsterdam naar Batavia; 17 Aug. Kaap
Bon het ss „Malang", van Rotterdam naar
Java; Pantellaria hot ss. „Flores", van Am
sterdam naar Batavia.
Gemeenteraad van Vlissingen.
(Slot).
Zitting van Donderdagmiddag.
Voorzitter de heer jhr. A. A. van Doorn
van koudekerk©, burgemeester.
Afwezig de heeron Rottier, Winkelman, Ver
maas en Stuart
(Voor het begin zie men het nummer van
18 Aug.).
Naar aanleiding van het verzoek van Ge
deputeerde Staten om advies omtrent een
aanvrage van de Kon. Maatsch. „Do Schelde"
betreffende het leggen van rails in de Lamp-
sensstraat on het daarop gevolgde bezwau-
sclirift v,an den directeur der Soc. An. de
tramways k vapeur FlessingueMiddelbourg
et extensions stellen Burg. en Weth. den raad
voor aan genoemde Staten te adviseeren
dat er imet inachtneming van verschillende
voorwaarden en bepalingen geen bezwaar is
om aan het verzoek der Maatschappij „Do
Schelde" tegemoet te komen.
Wat betreft het adres van den heer Berck-
mans adviseeren Burg. en Weth. aan Gedepu
teerde Staten mede te deelen dat de in dit
adres vermelde kwestie geen direct verbantf
houdt met de aanvrage voor het leggen van
rails en thans nog niet rijp is voor behan-
deling, omdat een desbetreffende aanvrage van
de Mij. „De Schelde" nog niet is ingekomen.
De hoer Tichelman vraagt of de rails juist
door do Lanipsensstraat moet Loopen.
Do hoer Van Raalte deelt mee, dat dit ge
schiedt enkel voor het vervoer van een kraan.
Volgens het advies van Buig. en Weth.
wordt besloten.
Vervolgens wordt de gemeenterekening van
1910 vastgesteld op het vorengenoemde bedrag.
Burg. en Weth. stellen den raad voor met
den heer De Corte te Lokeren een nieuwo
overeenkomst aan te gaan voor het koopen
van de .beerstoffien der gemeente voor den
tijd van drie jaren, ingaande 1 Sept. 1911
en leggen ©en concept-besluit daartoe over.
De oommissie van financiën adviseert tot
aanneming van het voorstel.
De raad gaat er mede accoord.
Tengevolge van gebrek aan ruimte in het
gebouw van school A, benoodigd voor de
plaatsing van de nieuw aangegeven leerlingen
voor de eer3te klasse, doet zich de behoefte
gevoelena an localiteit voor do tijdelijke ves
tiging van de in het leven te roepen nood
zakelijke hulpklasse.
Door de verplaatsing van school C wordt
de beschikking verkregen over schoollocali-
teiten, zoodat aldaar de hulpklasse kan wor
den ondergebracht.
Tevens wenschen Burg. en Weth. de beide
reeds bestaande hulpklassen, die tot hiertoe
in de oude bewaarschool onder dak zijn ge
bracht, naar de oude school C overt© brengen.
Burg. en Weth. stellen daarom voor hiertoe
over te gaan.
Aldus wordt besloten.
De raad besluit om aan H. M. de Ko
ningin continuatie der vergunning tot heffing
der plaatselijke belasting op het gedistilleerd
te vragen, daar de term ij ji hiervan 31 Decem
ber a,s, verstrijkt,
In verband met de kwestie der aan te
leggen tramlijn Keersluis—Station heeft de
Société anonyme des tramways k vapeur Fles-
sinque—Middelburg een minnelijke schikking
voorgesteld. Zij is bereid verschillende ver
bintenissen aan te gaan en vraagt daar tegen
over dat de gemeente de communale conces
sie als geheel vervallen zal beschouwen en
een eventueel contract, die zaak betreffende,
nietig (verklaard wordt.
Waar de gemeente veel belang heeft bij ©en
spoedig© tot stand koming van een verrbin-
ding met het station a dvizeeren Burg. en Weth.
de raad op deze voorstellen in te (gaan. De jaar-
lijksch© vergoeding a an de gemeente zouden zij
dan op 31 Dec. 1911 moeten doen ingaan. In
de volgende vergadering zal dan een definitief
contract kunnen worden overgelegd.
Aldus wordt besloten.
Zonder hoofdelijke stemming besloot de raad
tot het verleenen van vergunning aan J. G.
Meyer voor het plaatsen van stoelen en ta
feltjes op gemeentegrond aan den Boulevard
„Evertsen", voor het strandhotel over een op
pervlakte ter lengte van de gevelbreedte en
ter breedte van 3 Meter tegen een jaarlijk-
sche vergoeding van f67.
Goedgekeurd wordt een wijziging in de be
grooting der gemeentedienst 1911.
Daarna gaat de zitting over in een met
gestotejn deuren.
Na de heropening blijkt ook de heer Stuart
aanwezig te zijn.
Door den voorzitter wordt meedeeling ge
daan over uitbreiding van het hulppersoneel
aan de scholen A en C
De voorzitter brengt voorts hulde aan den
heer Taat voor het vele werk dat hij als
raadslid heeft gedaan.
Bij do rondvraag wijst de heer Tichelman
op een ingezonden stuk in de „Vlissingsche
Crt." van zekeren Baert over het nadeel, toe
gebracht aan gebouwen der Bellamy-kade door
hot laten springen van schepen in de Sar-
dijngeul. Spr. vraagt of de aannemer de even-
tueele schade moet vergoeden.
De heer Van Niftrik deelt mee dat de op
ruiming der wrakken geschied door den wa
terstaat in overleg mei B en W. Werden in
het begin ladingen van 5 KG. gebruikt deze
werdon gaandeweg opgevoerd tot. 35 KG. Den
uitvoerder van de werken is reeds door
spr, er pp gewezen dat de ladingen vermin
derd moesten worden, met het gevolg dat zij
tol 20 KG. teruggebracht Zijn. Alleen voor het
doen springen der machinekamer moet groo-
ter Lading gebruikt worden
De heer Tichelman zou gaarne weten wie
eventueel de schade moet vergoeden. Hij zou
bepalingen daarvoor in een eventueel contract
willen ppnemen.
Naar het oordeel van Burg. eu Weth. is
een aannemer volgens de bepalingen daartoe
verplicht.
Om praatjes te voorkomen wil do heer
Geelhoed constateeren dat de heer Lindeijer
z'n geloofsbrieven niet heeft ingezonden, zoo
dat deze geen punt van bespreking konden
uitmaken.
Hierna wordt do vergadering gesloten.
etuldreswordcTi JoReên scvaSierngvczorcc j
VERHOOGING MELKPRIJZEN.
Mijnheer de redacteur,
Waar het bestuur van de melkvereeniging
„Samenwerking" tot nog toe in gebreke bleef
te antwoorden op het ingezonden stuk van
XXX betreffende bovenstaand onderwerp, ben
ik zoo vrij u eenige plaatsruimte te verzoe
ken, vooral daar nu ook oen Y zich in de
'zaak heeft gemengd
Gelukkig is de laatste iets billijker dan de
eerste, en stolt hij geen kennis vap zaken
voorop, zooals de eerste doet, die intusschen
gevoeglijk en beter passend had kunnen tee
kenen met drie nullen in plaats van drie X's.
Beiden neem ik intusschen kwalijk dat
zo hunne epistels niet met hun naam tee-
kenden.
Waar de eerste inzender spreekt van
„moed bezitten jom den melkprijs te ver-,
hoogen", daar had hij zeker wel den moed
mogen toonen met fijnen naam voor den
'dag1 te komen. Maar ter zake
In beide epistels krijgen de melkslijters op
hun armen kop
De veronderstelling is niet gewaagd dat
die kleine slijters pp hun kop moeten heb
ben, ja zij vooral.
De melkvereeniging „Samenwerking" die het
besluit nam bestaat uit;
Bóeren-leveranciers (aan fabrieken en slij
ters), boeren-eigenmelkverkoopers en slijters.
Die drie categoriën namen het besluit tot
vorhooging der melkprijzen
Niet dus de 6lijters of venters alleen.
Nu is hier de groote vraag
„Is die verhooging gemotiveerd?"
Ik zeg volmondig/„Ja".
De boeren trekken van hun vee zeer, zeer
weinig tengevolge van de ontzettende droogte.
Ze moeten de koeien met lijnkoeken voe
deren in de weide.
En toch moeten ze de volle pacht betalen.
De prijzen van de boter zijn enorm hoog,
Zoodat de bóeren-leveranciers beter hun melk
konden, karnen dan ze aan ons tot den be-
staanden prijs leveren.
Hebben nu de melkslijters belang bij de
verhooging
Zeer zeker I Waren de prijzen niet ver
hoogd, waardoor wij, slijters, instaat zijn meer
te betalen, de boeren hadden doojdgewoon!
ons niet langer meer melk geleverd,
En mijnheer driemaal X kan het weten
wtj moeten van. onzen melkhandel bestaan,
ons huisgezin onderhouden. Daarom is het
zoo treffend dat steeds gehakt wordt op die
melkventers, ja wordt aangeraden aan de
burgerij om de fabrieken te steunen.
Hebben de fabrikanten de prijzen soms niet
verhoogd
Dat zij in staat zijn om 1 cent per Liter
de halve Liter staat gelijk met ons in
prijs goedkooper te leveren kan toch
zeker voor mijnheer driemaal X, noch voor
Y een raadsel zijn-
Laten ze gerust niet mcenen dat die melk
venters voordeel bij de verhooging hebben.
Ze slaan de plank geheel mis
Wat verder de tirade over coöperatie be
treft, pch, daarvoor ben ik het minste be
vreesd.
Geen leverancier die de melk aan eenige
coöperatie goedkooper kan leveren dan aan'
ons,
En, mijnheer de redacteur, ik heb op het
gebied van coöperatie al een en ander mee
gemaakt,
Hel, eenige voordeel zou kunnen zijn dat
mijnheer driemaal X misschien jbesfuurder
werd
Ik kan u verzekeren, M de R., dat de
verhooging van de melkprijzen noodge
dwongen is geschied, en dat wij, slijters,
er de nadeelen van plukken
Dankend voor de plaatsruimte,
JAC L. A. DE LANGE.
Middelburg, 18 Aug. 1911.
DE ENGELSCHE ARBE1DS00RL0G.
Er is weer hoop
Per bulletin hebben we reeds bekend ge
maakt dat de algemeene spoorwegstaking Don
derdag is afgekondigd, nadat het spoorweg
personeel een bemiddelingsvoorstel van den
minister-president Asquith lud afgewezen,
Dat feit blijft.
Maar inmiddels is er ook weer een ver
andering ten goede gekomen, doordat, blijk
baar een mededeeling van Lloyd George, Don
derdagavond in het Lagerhuis gedaan, de
onderhandelingen hervat Zijn, daar naar hij
zei, de weigering van het personeel het ge
volg was van een misverstand der stakers
over het regèeringsvoorstel.
Tot goed begrip volge hier een kort over
zicht van de bemoeiingen van Donderdag
Zooals uien. weet was de uiterste termijn
door de leiders der spoorwegambtenaren ver
schoven, naar aanleiding van het verzoek van
den minister van handel Buxton om eerst nog j
een onderhoud te hebben. In dat onderhoud
legdeh ij hun vijf vragen voor naar de redenen
van (de staking, en vragend of de grieven
niet op een minder ingrijpende wijze dan door
een algemeene staking konden worden ver
holpen.
Het antwoord van het uitvoerend comité
der spoorwegnxannen kwam hierop neer
De reden van de actie is gelegen in het
niet nakomen door de spoorwegmaatschappijen
van den geest en den lettor der verzoenings-
overeenkomst van 1907, en in de totale on
mogelijkheid van het comité om de vele grie
ven te herstellen waarover de mannon zich
beklagen. Er is door het comité nog een
anderen weg dan een staking voorgesteld, nl.
een bijeenkomst van de vertegenwoordigen!
van het personeel met de maatschappijen,
Nu dat denkbeeld niet is aangenomen, is de
eenige weg een slaking om zoo de maatschap
pijen tot een bijeenkomst met de vertegen
woordigers van het personeel te dwingen.
Kort daarna had de premier Asquith ver
gezeld door Ruxton een onderhoud met liet
comité en deelde daar mee, dat de regeering
bereid is een onpartijdige koninklijke com
missie te benoemen, teneinde de te berde
gebrachte grieven der mannen te onderzoeken
en zoo spoedig mogelijk uit den weg te rui
men De eerste minister ried den spoorweg
arbeiders dringend pan het bovengenoemde
voorstel aan te nemen, om daardoor een
algemeene staking op de spoorwegen te ver
mijden De onpartijdige regeering wil geen
dreigende taal bezigen en geen pressie oefe
nen, maar mochten de mannen het voorstel
afwijzen, dan zullen zij een ernstige verant
woordelijkheid pp zich nemen tegenover het
publiek, welks belangen de regeering gehou
den is uitsluitend te behartigen. Daarom kan
de regeering geen verlamming van hot alge
meene verkeer op de spoorwegen door een
algemeene staking gedoog en. De maatregelen,
die de regeering genomen heeft, zullen de
beraamde belemmering yan het verkeer ver
ijdelen.
Een gelijkluidende meedeeling deed Asquith
aan de vertegenwoordigers der spoorwegdi
recties.
Na beraadslaging hamen de directies het
voorstel aan, maar het comité van het perso
neel verklaarde niet in staat te zijn het
te ,aanvaarden.
En zoodoende (was de teerling geworpen.
Dienzelfden avond werden joveral heen de
stakingsbevelen gezonden.
Wat de kwestie ingewikkelder maakt is
het feit, dat er ook een solidariteits-element
in is gebracht.
Het comité van de spoorwegbeambten of
anders genoemdde uitvoerende raad van
de vier betrokken vakvereenigingen van
spoorwegambtenaren, machinisten en stokers,
algemeene spoorwegwerkers, en wisselwach
ters dat Woensdagnacht per trein van
Liverpool naar Londen was gekomen, heeft
daar Donderdagmorgen een besluit genomen,
inhoudend dat het 't aanhangige geschil niet
zou regelen, zoolang niet de uitsluiting, die
tegen hun medo-aibeiders gericht is, omdat
deze het spoorwegpersoneel to Liverpool en
elders steunen, is ingetrokken en zij weer
in dienst zijn genomen.
Aan dit bezwaar is ten deele tegemoet ge
komen omdat de reeders aangeboden hebben
de uitsluiting in te trekken, onder voorwaar
de dat de uitgestotenen bereid zijn het werk
te hervatten op de overeengekomen voorwaar
den. De reeders zullen afgevaardigden van de
arbeiders ontvangen, teneinde zulks samen te
bedisselen.
Toch stonden de zaken ernstig. Yan ver-
schillende zijden kwamen reeds berichten van
ernstige belemmering van het verkeer, en het
was dus ook tot veler verrassing en niet ge
ringe opluchting, dat Lloyd George in het
Lagerhuis de hierboven bedoelde verklaring
aflegde.
Hij gaf een overzicht van het behandelde
in de conferenties, en legde daarbij den na
druk erop, dat de door de regeering voorge
stelde commissie van onderzoek zou bestaan
uit drie leden, een de arbeiders vertegen
woordigende, de twee anderen de werkgevers.
Er was niet bedoeld dat de commissie de zaak
op de lange baan zou schuiven, maar om
te handelen. Hij moest wel denken, dat do
werknemers het voorstel in geest, bedoeling en
uitwerking niet ten volle begrepen hadden. Hij
was echter verheugd te kunnen zeggen,
dat de onderhandelin gen heropend
waren.
De minister deed een beroep op de leden en
de pers om een zeer groote beperking in het
kritieke uur der onderhandelingen te oefenen.
Er is een misverstand geweest ten aanzien van
het voorstel der regeering, en hij zeide vol ver
trouwen te zijn op een bevredigende regeling,
als de arbeiders het doel der commissie be
grepen; indien zij niet tevreden waren met
haar adviezen dan konden zij nog altijd ge
bruik maken van het machtige wapen der
staking.
Ramsay Macdonald, de leider der arbeiders
partij, zei ook dat er in alle opzichten mis
verstand was geweest; hij hoopte dat de her
opening der zaak tot een oplossing zou leiden.
Deze loop van zaken heeft ten gevolge
gehad, dat de staking Donderdagavond nog
verre van algemeen was. Aan sommige sta
tions in Londen legden slechts enkelen het
werk neer Aan andere stations echter meer,
en in de provincies was op sommige baan
vakken liet verkeer geheel gestremd.
De regeering is dan ook voortgegaan met
het nemen van maatregelen ter verzekering
van orde en veiligheid, door het verzenden
van troepen, en het zenden van oorlogs
schep^ «aar de havensteden.
Nog altijd bleef het er in Liverpool ern
stig uitzien. Het is er Donderdag wel tame
lijk kalm geweest, maar het stakingscomité
heeft ook het personeel van de eleclrischa
centrale uitgenoodigd Donderdagmiddag het
werk neer te leggen, en het heeft daaraan
voldaan, isoodat "s avonds het licht ontbrak,
de trams niet meer konden rijden, en de
couranten slechts in klein formaat konden
uitkomen.
Minister Churchill Zei in het Lagerhuis,
dat het zeer nadeelig was voor de publieke
orde, en dat deze daad niet bevoidelijk kon
zijn voor het doel der stakers.
Het toekomstig conclave.
De verbetering in den gezondheidstoe
stand van den paus heeft de ongerustheid
in katholieke leringen doen verminderen,
maar gegeven de 77 jaren van Pius X on
zijn chronische ziekte, wordt er met be
zorgdheid gewezen op het reeds herhaaldelijk
in het licht gestelde groot aantal vacaturen
in het Heilige College.
In plaats van 70 kardinalen zijn er nu
slechts 48. En toch zal er dit jaar geen
consistorie voor benoeming van nieuwe kar
dinalen gehouden worden, daar de paus
wegens de Italiaansche feesten dit jaar als
een rouwjaar beschouwt.
Dit klein aantal maakt ook de paus
keuze bij eventueel overlijden van Pius X
beperkt.
Van die 48 zijn 29 Italianen. De 19 met-
Italianen komen volgens de traditie niet
voor een keuze als paus in aanmerking.
En van die 29 zijn er drie boven de 80 en
drie boven de 75 jaar.
De ontevredenheid, die in wijde kringen
der kerk beersebt over den huidigen, starren
geest van bet Vaticaan, maakt, volgens den
correspondent der „Köln. Ztg." bet niet
waarschijnlijk dat de door Pius tot kardi
naal verbeven personen in aanmerking komen.
Als de eenige candidaten worden genoemd
Rampolla, 68 jaar, Agliardi, 74 jaar, Ferraro,
60 jaar en Cassette, 72 jaar. Maar men
weet betwie als pans bet conclave binnen
gaat, komt er als kardinaal weer uit. Ram
polla heeft dat al eens ondervonden.
Het m ons vorig nummer vermelde sen
satie-bericht van de „Matin", dat tweoFraa-
sche bfücieren een Duitsche vlag, die een
restaurateur te Aix-tos Bains boven zijn
inrichting had geheschen, haddeu neergehaald
en verscheurd, is onjuist.
Het geheele geval komt volgens een offici
eel© lezing, gegeven door den minister van
buitenlandscho zaken, hierop neer, dat een
industrieel uit Nancy, die te Aix-les-Bains ver
toefde, temidden van een aantal buitenland-
sche vlaggen ook de Duitsche zag wapperen
en deze door den groom van de inrichting
liet wegnemen.
De „Köln. Ztg" ontving het volgende
telegram van haar offieieusen correspondent
te Berlijn
In de Fransche pers wordt aanhoudend
getracht stemming te maken voor een nieuwe
conferentie over Marokko. Bij dit verlangen
wordt geheel over het hoofd gezien, dat
van Fransche zijde ongetwijfeld een schen
ding der acte van AJgesiras is gepleegd,
en wel zoodanig dat die schending zich ook
tegen de Duitsche belangen richt. Nu is
het een oude rechtsgrond, dat bij de schen
ding van een verdrag hetwelk verscheidene
onderteekeningen draagt, iedere ondertee
kenaar, wiens recht geschonden is, zelf
standig kan aandringen op vergoeding van
de daaruit voor ben ontstane schade, en
niet gedwongen is, zich voor die schade
vergoedingtot alle onderteekenaars te wenden.
De Engelsche regeering heeft bericht
gekregen dat de Marokkaansehe commissa
ris van buitenlaudscke zaken een krachtige
vermaning heeft gezonden aan den gou
verneur van Agadir wegens de uitzetting
van de twee Engelsche journalisten. Britsche
onderdanen, die naar Agadir gaan, kunnen
brieven van introductie krijgen van den
gouverneur van Magador.
In een rondzendnota aan de bescher
mende mogendheden van Kreta heeft dePorte
verklaard, dat zij geen vernieuwing van het
mandaat van Zaismis als hooge commissaris
van Kreta zou aanvaarden, noch de benoe
ming van een anderen commissaris op dezelfde
voorwaarden (te weten met aanwijzing van don
candidaat door den koning van Griekenland).
De Port© acht het oogenblik gunstig voor een.
definitieve oplossing van de zaak.
Volgens een telegram uit Teheran aan
de „Köln. Ztg." loopt daar een gerucht,
volgens het welk de ex-sjah vermoord is.
Een beslissing van dat gerucht was nog
niet ontvangen.
De toestand in Indië door de droogte
veroorzaakt, is treurig. Een correspondent
van de „Times of India" beeft [na een lange
reis door Kathiawar, Gujerat en Rajputana,
geschreven dat overal ernstige moeilijkbeden
heorscheu.
Er is gebrek aan drinkwater, vele beken
en bronnen zijn droog en de groote rivieren
zijn zeer laag. In Sind is de mislukking van
den herfstoogst zeker. Veevoeder is zeer
scbaarscb.
GRAANMARKTEN ENZ.
Vmssisgen, 18 Aug. Van boter en eieren
was geen aanvoer.
Schiedam, 17 Aug. Moutwijn f lO'/n je
never f 14'/j, Amst. proef f 16 per H.L.
cont. zonder fust en zonder accijns.
Opgaaf van den „Bond van Distillateurs."
MARKTPRIJZEN VAN TARWE EN HEEL
Doederdog 17 Angastns.
Antwerpen. Tarwe prijshoudend.
Boeda-Pest. Tarwe vast gestemd.
P a r ij s. Tarwe gedrukt.
B e r 1 ij n. Tarwe opende, ondanks de
Amerikaanscbe telegrammen, weder vast,
maar kon niet voortdurend bet avans band
haven, daar factoren voor willigt© uitbleven
en er geen exportvraag bestond. Rogge
fluctueerde aanvankelijk kooger, vervol
gens iets lager dan "Woensdag maar ten
slotte vast. De van vele zijde geopperde
vrees voor den aardappeloogst lokte steeds
meer kooplust uit. Haver loco en op spoe
dige levering schaarseh en vast. Voor