SNGKONOEN STUKKEN. BUITENLAND. Beknopte Mededeelingen. Handelsberichten. -ver komen er volstrekt geen wanordelijkheden voor. (Later). Terwijl in het Zuiden de staking tot nog toe niet vee! ongemakken heeft ver oorzaakt is de toestand in het Noorden en bet imidden des lands ernstig Het Westelijk deel van .Engeland is geheel afgesneden van de Midland provincies. Do vertegenwoordi gers van de vier spoorweg-vak-vereenigingen kwamen hedenmorgen bijeen pm verder het nanhod der regeering te bespreken. AMSTERDAM, 18 Aug. De Londensche cor respondent van het „Hand." heeft persoon lijk een bezoek gebracht aan de voornaamste stations. Volgens de door hem ontvangen in lichtingen is de toestand zeer gedesorgani seerd. Aan het Victoria station ging het verkeer hedenmorgen zeer slecht. De Vlissingsche trein (kwam echter op tijd aan en de trein naar Queensborough verliet slechts een kwar tier over den tijd het station. De South Eastern en de Geat Eastern zullen treinen van de continental stoomvaartdiens-, ten naar Vlissingen en Hoek 'van Holland zoo noodig pnder militaire bescherming laten loo pen. De Batavïerlijn zal hedon en morgen de passagiers aan boprd van haar schepen lot Londonbridge brengen en ook van daar naar Rotterdam vertrekken. De Londensche ondergrondtreinen. loopen alle, met uitzondering van de Metropoli tain- treinen- Honderden stakers posten voor het station. Er schijnt kans te bestaan dat een schikking nog heden zal tot stand komen. DE PORTUGEESCHE GEESTELIJKHEID. LISSABON, 18 Aug. De Nationale Verga dering keurde een- ontwerp goed tot bezoldi ging der geestelijkheid. Een amendement van den minister van justitie, die er op wees dat de wet geen ver volging van den katholieken godsdienst be- .doelt, werd mede aangenomen. AFLOOP AANBESTEDINGEN. De levering van brandstoffen voor het garnizoen te Middelburg over het tijdvak 1 October 1911 tot 30 September 1912 is opgedragen aan den heer J. C. Burrink alhier, tegen de navolgende prijzen robrkolen f 1.09, steenkolen f 1.alles per 100 KG., cokes f 0.45 per HL., lange turven f 1.10, vuurmakers f 0.20, takke- bossen f 8.alles per 100 stnks. Bij de door de Maatschappij tot Exploi tatie van Staatsspoorwegen gehouden aan besteding van het bouwen van een dubbele brugwachterswoning op het station V1 a k e is minste inschrijver de heer J. B. Koch, aannemer te Hansweert, voor f 9486. De raming bedraagt f 11.000. Woensdag had te Stoppeldijk de herbesteding plaats van den bouw eener -openbare school met onderwijzerswoning in deze gemeente. Er werd ingeschreven als volgt: A. A. Boeijkens en P. F. de Waal, beiden te Lamswaarde, f 13.076, C. Wisse, te Zaam- slag, f 12.900, J. Bleijenberg en J. Bouwens, beiden te St. Jansteen, f 12.860, J. Scliop- man, te Hulst, f 12.768, L. Blommaert, te Hulst, f 12.615, J. v. d. Poel te Lams waarde en J. Freijser, te Hulst, f 12.599.10, P. F. Voet, te Kloosterzande en L. J. Col- sen, te Ter Hole, f 12.527, B. H. Reuling, te Hulst, f 12.433. Gegund aan den laagsten inschrijver be houdens hoogere goedkeuring. Burgemeester en Wethouders van Z a a m- slag hebben hedenmorgen tien uur ten raadhuize aanbesteed bet afbreken der be staande en het terzelfder plaatse weder opbouwen eener openbare lagere school met •drie lokalen, in de koofdkoiu der gemeente. Minste inschrijver is de heer F. Rozemond vte Middelburg voor f 6425. HOOGWATER, te Vlissingen. Zaterdag 19 Aug. vm. 7.52 Zondag 20 9.16 Maandag 21 10.35 Dinsdag. 22 11.42 Woensdag 23 urn. 12.14 Donderdag 24 1.02 Vrijdag 25 2.03 te Do m b u r g Zaterdag 19 Aug. vm. 8.01 Zondag 20 9.25 Maandag 21 10.44 Dinsdag. 22 11.51 Woensdag 23 nm. 12.45 Donderdag 24 1.30 Vrijdag 25 2.12 VERTROKKEN EN AANGEKOMEN SCHEPEN Hr. Ms. pantserschip „Kortenaar", is 17 .dezer van Christiania vertrokken Aangekomen: 17 Aug. te Amsterdam het ss. „Prinses Juliana", van Batavia; te Rot terdam het ss. „Willeliad", van Montreal; te Suez het ss. „Sumatra", van Batavia; te Rot terdam bet ss. „Rotterdam", van New-York, Vertrokken: 16 Aug. van Port Said het „Oranje", van Batavia naar Amsterdam; van Leixoes het ss. „Delfland", van Amsterdam naar Buenos-Ayresvan Suek het ss. „Gnei- eenau", van Rotterdam naar Oost-Azië17 Aug. van Dover het ss. „Zoelandia", van Am sterdam naar Buonos-Ayres. Gepasseerd: 16 Aug. Kaap Bon hetss. „Banda", van Amsterdam naar Batavia; Wight het ss. „Koningin Regentes", van Batavia naar Amsterdam; Kaap Carvoeiro het ss. „Nias", van Amsterdam naar Batavia; 17 Aug. Kaap Bon het ss „Malang", van Rotterdam naar Java; Pantellaria hot ss. „Flores", van Am sterdam naar Batavia. Gemeenteraad van Vlissingen. (Slot). Zitting van Donderdagmiddag. Voorzitter de heer jhr. A. A. van Doorn van koudekerk©, burgemeester. Afwezig de heeron Rottier, Winkelman, Ver maas en Stuart (Voor het begin zie men het nummer van 18 Aug.). Naar aanleiding van het verzoek van Ge deputeerde Staten om advies omtrent een aanvrage van de Kon. Maatsch. „Do Schelde" betreffende het leggen van rails in de Lamp- sensstraat on het daarop gevolgde bezwau- sclirift v,an den directeur der Soc. An. de tramways k vapeur FlessingueMiddelbourg et extensions stellen Burg. en Weth. den raad voor aan genoemde Staten te adviseeren dat er imet inachtneming van verschillende voorwaarden en bepalingen geen bezwaar is om aan het verzoek der Maatschappij „Do Schelde" tegemoet te komen. Wat betreft het adres van den heer Berck- mans adviseeren Burg. en Weth. aan Gedepu teerde Staten mede te deelen dat de in dit adres vermelde kwestie geen direct verbantf houdt met de aanvrage voor het leggen van rails en thans nog niet rijp is voor behan- deling, omdat een desbetreffende aanvrage van de Mij. „De Schelde" nog niet is ingekomen. De hoer Tichelman vraagt of de rails juist door do Lanipsensstraat moet Loopen. Do hoer Van Raalte deelt mee, dat dit ge schiedt enkel voor het vervoer van een kraan. Volgens het advies van Buig. en Weth. wordt besloten. Vervolgens wordt de gemeenterekening van 1910 vastgesteld op het vorengenoemde bedrag. Burg. en Weth. stellen den raad voor met den heer De Corte te Lokeren een nieuwo overeenkomst aan te gaan voor het koopen van de .beerstoffien der gemeente voor den tijd van drie jaren, ingaande 1 Sept. 1911 en leggen ©en concept-besluit daartoe over. De oommissie van financiën adviseert tot aanneming van het voorstel. De raad gaat er mede accoord. Tengevolge van gebrek aan ruimte in het gebouw van school A, benoodigd voor de plaatsing van de nieuw aangegeven leerlingen voor de eer3te klasse, doet zich de behoefte gevoelena an localiteit voor do tijdelijke ves tiging van de in het leven te roepen nood zakelijke hulpklasse. Door de verplaatsing van school C wordt de beschikking verkregen over schoollocali- teiten, zoodat aldaar de hulpklasse kan wor den ondergebracht. Tevens wenschen Burg. en Weth. de beide reeds bestaande hulpklassen, die tot hiertoe in de oude bewaarschool onder dak zijn ge bracht, naar de oude school C overt© brengen. Burg. en Weth. stellen daarom voor hiertoe over te gaan. Aldus wordt besloten. De raad besluit om aan H. M. de Ko ningin continuatie der vergunning tot heffing der plaatselijke belasting op het gedistilleerd te vragen, daar de term ij ji hiervan 31 Decem ber a,s, verstrijkt, In verband met de kwestie der aan te leggen tramlijn Keersluis—Station heeft de Société anonyme des tramways k vapeur Fles- sinque—Middelburg een minnelijke schikking voorgesteld. Zij is bereid verschillende ver bintenissen aan te gaan en vraagt daar tegen over dat de gemeente de communale conces sie als geheel vervallen zal beschouwen en een eventueel contract, die zaak betreffende, nietig (verklaard wordt. Waar de gemeente veel belang heeft bij ©en spoedig© tot stand koming van een verrbin- ding met het station a dvizeeren Burg. en Weth. de raad op deze voorstellen in te (gaan. De jaar- lijksch© vergoeding a an de gemeente zouden zij dan op 31 Dec. 1911 moeten doen ingaan. In de volgende vergadering zal dan een definitief contract kunnen worden overgelegd. Aldus wordt besloten. Zonder hoofdelijke stemming besloot de raad tot het verleenen van vergunning aan J. G. Meyer voor het plaatsen van stoelen en ta feltjes op gemeentegrond aan den Boulevard „Evertsen", voor het strandhotel over een op pervlakte ter lengte van de gevelbreedte en ter breedte van 3 Meter tegen een jaarlijk- sche vergoeding van f67. Goedgekeurd wordt een wijziging in de be grooting der gemeentedienst 1911. Daarna gaat de zitting over in een met gestotejn deuren. Na de heropening blijkt ook de heer Stuart aanwezig te zijn. Door den voorzitter wordt meedeeling ge daan over uitbreiding van het hulppersoneel aan de scholen A en C De voorzitter brengt voorts hulde aan den heer Taat voor het vele werk dat hij als raadslid heeft gedaan. Bij do rondvraag wijst de heer Tichelman op een ingezonden stuk in de „Vlissingsche Crt." van zekeren Baert over het nadeel, toe gebracht aan gebouwen der Bellamy-kade door hot laten springen van schepen in de Sar- dijngeul. Spr. vraagt of de aannemer de even- tueele schade moet vergoeden. De heer Van Niftrik deelt mee dat de op ruiming der wrakken geschied door den wa terstaat in overleg mei B en W. Werden in het begin ladingen van 5 KG. gebruikt deze werdon gaandeweg opgevoerd tot. 35 KG. Den uitvoerder van de werken is reeds door spr, er pp gewezen dat de ladingen vermin derd moesten worden, met het gevolg dat zij tol 20 KG. teruggebracht Zijn. Alleen voor het doen springen der machinekamer moet groo- ter Lading gebruikt worden De heer Tichelman zou gaarne weten wie eventueel de schade moet vergoeden. Hij zou bepalingen daarvoor in een eventueel contract willen ppnemen. Naar het oordeel van Burg. eu Weth. is een aannemer volgens de bepalingen daartoe verplicht. Om praatjes te voorkomen wil do heer Geelhoed constateeren dat de heer Lindeijer z'n geloofsbrieven niet heeft ingezonden, zoo dat deze geen punt van bespreking konden uitmaken. Hierna wordt do vergadering gesloten. etuldreswordcTi JoReên scvaSierngvczorcc j VERHOOGING MELKPRIJZEN. Mijnheer de redacteur, Waar het bestuur van de melkvereeniging „Samenwerking" tot nog toe in gebreke bleef te antwoorden op het ingezonden stuk van XXX betreffende bovenstaand onderwerp, ben ik zoo vrij u eenige plaatsruimte te verzoe ken, vooral daar nu ook oen Y zich in de 'zaak heeft gemengd Gelukkig is de laatste iets billijker dan de eerste, en stolt hij geen kennis vap zaken voorop, zooals de eerste doet, die intusschen gevoeglijk en beter passend had kunnen tee kenen met drie nullen in plaats van drie X's. Beiden neem ik intusschen kwalijk dat zo hunne epistels niet met hun naam tee- kenden. Waar de eerste inzender spreekt van „moed bezitten jom den melkprijs te ver-, hoogen", daar had hij zeker wel den moed mogen toonen met fijnen naam voor den 'dag1 te komen. Maar ter zake In beide epistels krijgen de melkslijters op hun armen kop De veronderstelling is niet gewaagd dat die kleine slijters pp hun kop moeten heb ben, ja zij vooral. De melkvereeniging „Samenwerking" die het besluit nam bestaat uit; Bóeren-leveranciers (aan fabrieken en slij ters), boeren-eigenmelkverkoopers en slijters. Die drie categoriën namen het besluit tot vorhooging der melkprijzen Niet dus de 6lijters of venters alleen. Nu is hier de groote vraag „Is die verhooging gemotiveerd?" Ik zeg volmondig/„Ja". De boeren trekken van hun vee zeer, zeer weinig tengevolge van de ontzettende droogte. Ze moeten de koeien met lijnkoeken voe deren in de weide. En toch moeten ze de volle pacht betalen. De prijzen van de boter zijn enorm hoog, Zoodat de bóeren-leveranciers beter hun melk konden, karnen dan ze aan ons tot den be- staanden prijs leveren. Hebben nu de melkslijters belang bij de verhooging Zeer zeker I Waren de prijzen niet ver hoogd, waardoor wij, slijters, instaat zijn meer te betalen, de boeren hadden doojdgewoon! ons niet langer meer melk geleverd, En mijnheer driemaal X kan het weten wtj moeten van. onzen melkhandel bestaan, ons huisgezin onderhouden. Daarom is het zoo treffend dat steeds gehakt wordt op die melkventers, ja wordt aangeraden aan de burgerij om de fabrieken te steunen. Hebben de fabrikanten de prijzen soms niet verhoogd Dat zij in staat zijn om 1 cent per Liter de halve Liter staat gelijk met ons in prijs goedkooper te leveren kan toch zeker voor mijnheer driemaal X, noch voor Y een raadsel zijn- Laten ze gerust niet mcenen dat die melk venters voordeel bij de verhooging hebben. Ze slaan de plank geheel mis Wat verder de tirade over coöperatie be treft, pch, daarvoor ben ik het minste be vreesd. Geen leverancier die de melk aan eenige coöperatie goedkooper kan leveren dan aan' ons, En, mijnheer de redacteur, ik heb op het gebied van coöperatie al een en ander mee gemaakt, Hel, eenige voordeel zou kunnen zijn dat mijnheer driemaal X misschien jbesfuurder werd Ik kan u verzekeren, M de R., dat de verhooging van de melkprijzen noodge dwongen is geschied, en dat wij, slijters, er de nadeelen van plukken Dankend voor de plaatsruimte, JAC L. A. DE LANGE. Middelburg, 18 Aug. 1911. DE ENGELSCHE ARBE1DS00RL0G. Er is weer hoop Per bulletin hebben we reeds bekend ge maakt dat de algemeene spoorwegstaking Don derdag is afgekondigd, nadat het spoorweg personeel een bemiddelingsvoorstel van den minister-president Asquith lud afgewezen, Dat feit blijft. Maar inmiddels is er ook weer een ver andering ten goede gekomen, doordat, blijk baar een mededeeling van Lloyd George, Don derdagavond in het Lagerhuis gedaan, de onderhandelingen hervat Zijn, daar naar hij zei, de weigering van het personeel het ge volg was van een misverstand der stakers over het regèeringsvoorstel. Tot goed begrip volge hier een kort over zicht van de bemoeiingen van Donderdag Zooals uien. weet was de uiterste termijn door de leiders der spoorwegambtenaren ver schoven, naar aanleiding van het verzoek van den minister van handel Buxton om eerst nog j een onderhoud te hebben. In dat onderhoud legdeh ij hun vijf vragen voor naar de redenen van (de staking, en vragend of de grieven niet op een minder ingrijpende wijze dan door een algemeene staking konden worden ver holpen. Het antwoord van het uitvoerend comité der spoorwegnxannen kwam hierop neer De reden van de actie is gelegen in het niet nakomen door de spoorwegmaatschappijen van den geest en den lettor der verzoenings- overeenkomst van 1907, en in de totale on mogelijkheid van het comité om de vele grie ven te herstellen waarover de mannon zich beklagen. Er is door het comité nog een anderen weg dan een staking voorgesteld, nl. een bijeenkomst van de vertegenwoordigen! van het personeel met de maatschappijen, Nu dat denkbeeld niet is aangenomen, is de eenige weg een slaking om zoo de maatschap pijen tot een bijeenkomst met de vertegen woordigers van het personeel te dwingen. Kort daarna had de premier Asquith ver gezeld door Ruxton een onderhoud met liet comité en deelde daar mee, dat de regeering bereid is een onpartijdige koninklijke com missie te benoemen, teneinde de te berde gebrachte grieven der mannen te onderzoeken en zoo spoedig mogelijk uit den weg te rui men De eerste minister ried den spoorweg arbeiders dringend pan het bovengenoemde voorstel aan te nemen, om daardoor een algemeene staking op de spoorwegen te ver mijden De onpartijdige regeering wil geen dreigende taal bezigen en geen pressie oefe nen, maar mochten de mannen het voorstel afwijzen, dan zullen zij een ernstige verant woordelijkheid pp zich nemen tegenover het publiek, welks belangen de regeering gehou den is uitsluitend te behartigen. Daarom kan de regeering geen verlamming van hot alge meene verkeer op de spoorwegen door een algemeene staking gedoog en. De maatregelen, die de regeering genomen heeft, zullen de beraamde belemmering yan het verkeer ver ijdelen. Een gelijkluidende meedeeling deed Asquith aan de vertegenwoordigers der spoorwegdi recties. Na beraadslaging hamen de directies het voorstel aan, maar het comité van het perso neel verklaarde niet in staat te zijn het te ,aanvaarden. En zoodoende (was de teerling geworpen. Dienzelfden avond werden joveral heen de stakingsbevelen gezonden. Wat de kwestie ingewikkelder maakt is het feit, dat er ook een solidariteits-element in is gebracht. Het comité van de spoorwegbeambten of anders genoemdde uitvoerende raad van de vier betrokken vakvereenigingen van spoorwegambtenaren, machinisten en stokers, algemeene spoorwegwerkers, en wisselwach ters dat Woensdagnacht per trein van Liverpool naar Londen was gekomen, heeft daar Donderdagmorgen een besluit genomen, inhoudend dat het 't aanhangige geschil niet zou regelen, zoolang niet de uitsluiting, die tegen hun medo-aibeiders gericht is, omdat deze het spoorwegpersoneel to Liverpool en elders steunen, is ingetrokken en zij weer in dienst zijn genomen. Aan dit bezwaar is ten deele tegemoet ge komen omdat de reeders aangeboden hebben de uitsluiting in te trekken, onder voorwaar de dat de uitgestotenen bereid zijn het werk te hervatten op de overeengekomen voorwaar den. De reeders zullen afgevaardigden van de arbeiders ontvangen, teneinde zulks samen te bedisselen. Toch stonden de zaken ernstig. Yan ver- schillende zijden kwamen reeds berichten van ernstige belemmering van het verkeer, en het was dus ook tot veler verrassing en niet ge ringe opluchting, dat Lloyd George in het Lagerhuis de hierboven bedoelde verklaring aflegde. Hij gaf een overzicht van het behandelde in de conferenties, en legde daarbij den na druk erop, dat de door de regeering voorge stelde commissie van onderzoek zou bestaan uit drie leden, een de arbeiders vertegen woordigende, de twee anderen de werkgevers. Er was niet bedoeld dat de commissie de zaak op de lange baan zou schuiven, maar om te handelen. Hij moest wel denken, dat do werknemers het voorstel in geest, bedoeling en uitwerking niet ten volle begrepen hadden. Hij was echter verheugd te kunnen zeggen, dat de onderhandelin gen heropend waren. De minister deed een beroep op de leden en de pers om een zeer groote beperking in het kritieke uur der onderhandelingen te oefenen. Er is een misverstand geweest ten aanzien van het voorstel der regeering, en hij zeide vol ver trouwen te zijn op een bevredigende regeling, als de arbeiders het doel der commissie be grepen; indien zij niet tevreden waren met haar adviezen dan konden zij nog altijd ge bruik maken van het machtige wapen der staking. Ramsay Macdonald, de leider der arbeiders partij, zei ook dat er in alle opzichten mis verstand was geweest; hij hoopte dat de her opening der zaak tot een oplossing zou leiden. Deze loop van zaken heeft ten gevolge gehad, dat de staking Donderdagavond nog verre van algemeen was. Aan sommige sta tions in Londen legden slechts enkelen het werk neer Aan andere stations echter meer, en in de provincies was op sommige baan vakken liet verkeer geheel gestremd. De regeering is dan ook voortgegaan met het nemen van maatregelen ter verzekering van orde en veiligheid, door het verzenden van troepen, en het zenden van oorlogs schep^ «aar de havensteden. Nog altijd bleef het er in Liverpool ern stig uitzien. Het is er Donderdag wel tame lijk kalm geweest, maar het stakingscomité heeft ook het personeel van de eleclrischa centrale uitgenoodigd Donderdagmiddag het werk neer te leggen, en het heeft daaraan voldaan, isoodat "s avonds het licht ontbrak, de trams niet meer konden rijden, en de couranten slechts in klein formaat konden uitkomen. Minister Churchill Zei in het Lagerhuis, dat het zeer nadeelig was voor de publieke orde, en dat deze daad niet bevoidelijk kon zijn voor het doel der stakers. Het toekomstig conclave. De verbetering in den gezondheidstoe stand van den paus heeft de ongerustheid in katholieke leringen doen verminderen, maar gegeven de 77 jaren van Pius X on zijn chronische ziekte, wordt er met be zorgdheid gewezen op het reeds herhaaldelijk in het licht gestelde groot aantal vacaturen in het Heilige College. In plaats van 70 kardinalen zijn er nu slechts 48. En toch zal er dit jaar geen consistorie voor benoeming van nieuwe kar dinalen gehouden worden, daar de paus wegens de Italiaansche feesten dit jaar als een rouwjaar beschouwt. Dit klein aantal maakt ook de paus keuze bij eventueel overlijden van Pius X beperkt. Van die 48 zijn 29 Italianen. De 19 met- Italianen komen volgens de traditie niet voor een keuze als paus in aanmerking. En van die 29 zijn er drie boven de 80 en drie boven de 75 jaar. De ontevredenheid, die in wijde kringen der kerk beersebt over den huidigen, starren geest van bet Vaticaan, maakt, volgens den correspondent der „Köln. Ztg." bet niet waarschijnlijk dat de door Pius tot kardi naal verbeven personen in aanmerking komen. Als de eenige candidaten worden genoemd Rampolla, 68 jaar, Agliardi, 74 jaar, Ferraro, 60 jaar en Cassette, 72 jaar. Maar men weet betwie als pans bet conclave binnen gaat, komt er als kardinaal weer uit. Ram polla heeft dat al eens ondervonden. Het m ons vorig nummer vermelde sen satie-bericht van de „Matin", dat tweoFraa- sche bfücieren een Duitsche vlag, die een restaurateur te Aix-tos Bains boven zijn inrichting had geheschen, haddeu neergehaald en verscheurd, is onjuist. Het geheele geval komt volgens een offici eel© lezing, gegeven door den minister van buitenlandscho zaken, hierop neer, dat een industrieel uit Nancy, die te Aix-les-Bains ver toefde, temidden van een aantal buitenland- sche vlaggen ook de Duitsche zag wapperen en deze door den groom van de inrichting liet wegnemen. De „Köln. Ztg" ontving het volgende telegram van haar offieieusen correspondent te Berlijn In de Fransche pers wordt aanhoudend getracht stemming te maken voor een nieuwe conferentie over Marokko. Bij dit verlangen wordt geheel over het hoofd gezien, dat van Fransche zijde ongetwijfeld een schen ding der acte van AJgesiras is gepleegd, en wel zoodanig dat die schending zich ook tegen de Duitsche belangen richt. Nu is het een oude rechtsgrond, dat bij de schen ding van een verdrag hetwelk verscheidene onderteekeningen draagt, iedere ondertee kenaar, wiens recht geschonden is, zelf standig kan aandringen op vergoeding van de daaruit voor ben ontstane schade, en niet gedwongen is, zich voor die schade vergoedingtot alle onderteekenaars te wenden. De Engelsche regeering heeft bericht gekregen dat de Marokkaansehe commissa ris van buitenlaudscke zaken een krachtige vermaning heeft gezonden aan den gou verneur van Agadir wegens de uitzetting van de twee Engelsche journalisten. Britsche onderdanen, die naar Agadir gaan, kunnen brieven van introductie krijgen van den gouverneur van Magador. In een rondzendnota aan de bescher mende mogendheden van Kreta heeft dePorte verklaard, dat zij geen vernieuwing van het mandaat van Zaismis als hooge commissaris van Kreta zou aanvaarden, noch de benoe ming van een anderen commissaris op dezelfde voorwaarden (te weten met aanwijzing van don candidaat door den koning van Griekenland). De Port© acht het oogenblik gunstig voor een. definitieve oplossing van de zaak. Volgens een telegram uit Teheran aan de „Köln. Ztg." loopt daar een gerucht, volgens het welk de ex-sjah vermoord is. Een beslissing van dat gerucht was nog niet ontvangen. De toestand in Indië door de droogte veroorzaakt, is treurig. Een correspondent van de „Times of India" beeft [na een lange reis door Kathiawar, Gujerat en Rajputana, geschreven dat overal ernstige moeilijkbeden heorscheu. Er is gebrek aan drinkwater, vele beken en bronnen zijn droog en de groote rivieren zijn zeer laag. In Sind is de mislukking van den herfstoogst zeker. Veevoeder is zeer scbaarscb. GRAANMARKTEN ENZ. Vmssisgen, 18 Aug. Van boter en eieren was geen aanvoer. Schiedam, 17 Aug. Moutwijn f lO'/n je never f 14'/j, Amst. proef f 16 per H.L. cont. zonder fust en zonder accijns. Opgaaf van den „Bond van Distillateurs." MARKTPRIJZEN VAN TARWE EN HEEL Doederdog 17 Angastns. Antwerpen. Tarwe prijshoudend. Boeda-Pest. Tarwe vast gestemd. P a r ij s. Tarwe gedrukt. B e r 1 ij n. Tarwe opende, ondanks de Amerikaanscbe telegrammen, weder vast, maar kon niet voortdurend bet avans band haven, daar factoren voor willigt© uitbleven en er geen exportvraag bestond. Rogge fluctueerde aanvankelijk kooger, vervol gens iets lager dan "Woensdag maar ten slotte vast. De van vele zijde geopperde vrees voor den aardappeloogst lokte steeds meer kooplust uit. Haver loco en op spoe dige levering schaarseh en vast. Voor

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1911 | | pagina 3