MIDDELBURGSCHE COURANT. Zaterdag 25 Maart. H°. 72 184* Jaargang. 1911 Deee «omrant venehgmt dagelgks, met uitzondering van Zon- en^Feestdogen. Prfis per kwartaal, zoowel Yoor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franso pp. f 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 eent. Advertenties bg abonnement op roordoeligs voonraarden. Prospectussen daarvan sgn aan het bureau to bekomen. Adverteatiön voor het eerstvolgende nummer ioooten dos middags vóór 6 6» aan bet bureau besorga egn. Advortentiën20 sent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-,^dood- en alle andere familieberichten en Dankbetnigingen ran 1—7 regels f 1.10olke regel meer 20 eent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen. Tot de plaatsing van advertentiSn en rename», niet afko-nntig uit Zeeland, betreffendi Handel, Nfiverheid ea Geldwosea, is gerechtigd hot Algemenen Adsri'itatie-lSBirosn A. ÖK LA SUB As., S.E. Voorburgwal 36G, Amsterdam. Bp deze courant behoort een bijvoegsel. Do opgaaf van den spoordienst komt in dit nummer voor op de gebruikelijke plaats. Zjj, die zich met 1 April a. s. op onze «onrant abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. ADMINISTRATIE. liösllmrg 24 Maart. eener Elec trische Centrale te Middelburg. Wij kunnen aannemen dat binnenkort de voorstellen van Burgemeester en Wet houders onzer gemeente, in zake de op richting eener electrische centrale alhier In cene raadszitting in behandeling zullen komen. Yole ingezetenen zien met belangstelling deze gebeurtenis tegemoet; ook wij doen dit -ea zouden het besluit tot oprichting eener centrale met vreugde begroeten. Middelburg mag hierin niet achterblijven bij andere gemeenten en moet haar inge zetenen de gelegenheid bieden tegen billijken prijs electrische onergie voor licht- of kracht- doeleinden te betrekken. Dit meuwe gemeentebedrijf zal aan onze gasfabriek geen schade berokkenen. Yoor beide bedrijven is er plaats on elk heeft zim gebied. De behoefte aan meer en mooi licht doet zich overal gevoelen en de moderne lampen voor gas- en eleotrisoh Jiobt voldoen aan dezen eiseh en branden beiden zeer zuinig. Op grond van statistische gegevenB van het Vertin Deutscher Gas- und Wasser- fachmcintier werd door den heer G. Dettmar de invloed onderzocht, die de oprichting eener electrische centrale uitoefent op de ontwikkeling der gasfabriek in gemeenten mot een aantel inwoners beneden 30000 (zie E. T. Zeitschrift Heft 23 1910). Hieruit bljjkt, dat beide bedrijven elkaar niet hinderen. Weliswaar vermindert in het algemeen het gasverbruik voor kracht doeleinden, maar daartegenover staat dat het verbruik van gas en oleotriciteit, voor verlichtingsdoeleinden zioh blijft ontwikkelen en bovondien wordt do vermindering van het gasverbruik voor kracht weer te niet gedaan door het toenemend verbruik aan gas voor verwarming. Do contrales leveren belangrijke hooveel- hoden licht en daarenboven veel meer kracht aan motoren dan vroeger de gasfabriek; zij krijgen niet alleen verschillende afne mers, die vroeger met gasmotoren werk ten, maar bovendien een groot aantal kleine afnomers, die de gasfabriek vroeger niet bevredigen kon. Indien de eenheidsprijzen voor belang rijke hoeveelheden laag genoeg gesteld worden, sluiten «ioh ook groote afnemers voor kracht aan. De electromotor nadert het ideaal eener bedrijfsmachine bijna volkomenbijzonder gemakkelijk en eenvoudig is zijne bedie ning, hij vereischt geen voortdurend toe zicht, en zijne onderhoudskosten zijn van geen boteokenis; daarenboven is hij voor kleine krachten of kracht gedurende korten tijd zeer economisch. Er is geen bedrijf te noemen, waar de electromotor niet op rijn plaats ishet gebied waar hij toepassing vindt, is buitengewoon veelzijdig. Ook de kosten van aanschaffing zijn klein. Gasfabriek en electrische centrale vullen elkaar niet alleen aan op verlichtings- gebied, maar bovendien voorliet de een- trale ïn oen aantal behoeften der inge zetenon, waaraan vroeger door de gasfabriek niet voldaan kon worden. Zjj vormen te zamen een veolsjjdig goheel, waarvan de ingezetenen de voordeelen ondervinden. Zeer zeker zijn aan de oprichting eon er electrische centrale groote kosten verbonden en steeds moet zij jaarlijks torugkeerende kosten bestrijden, maar dit behoeft ons niet af te schrikken. Het duurkoop zal in dozen ook goedkoop blijken te zijnea wanneer de centraio er eenmaal Btaat, komen de afnemers Bpoedig genoeg, meestal spoediger dan men gedacht had. Natuurlijk zal men vooral in den beginne hier en daar wat moeten te gemoet komen en ook de gasfabriek, die zelf zooveel werk heeft, moet hare jongere zuster zooveel doenlijk steunen en afstaan wat zij goed- sohiks missen kan. Wij, als ingezetenen, kunnen de centrale helpen, door haar zoo spoedig mogelijk werk te geven, hetzij voor licht of voor kracht. Welnu, wanneer ieder, al naar de omstandigheden zich voordoen, daartoe een steentje bijdraagt, zal de cen trale binnenkort een aardige bron van in komsten worden en zullen onze Btadgenoo- ten, met name do belastingbetalenden, er allerminst spijt van hebben dat tot de op richting besloten werd. Te willen nn de jaarlgks terugkeerende kosten, welke de centrale bestrijden moet, eens nader beschouwen Deze zijn terug te brengen tot vijf hoofd groepen 1. De kosten van rente en afschrijving van het aanlegkapitaal der maohine-inBtal- Iatfe, gebouwen en kabelnet mot toebe- hooren. 2o. De kosten van het personeel. 3o. De brandstofkosten. 4o. De onderhondBkosten der geheele installatie met gebouwen etc. #o. Do kosten roor smeerolie, poetsma- teriaal, pakking enz. De kosten zijn afhankelijk van de soort machines, welke in de centrale worden opgesteld ea de stroomsoort, welke daar wordt opgewekt on aan de verbruikers geleverd wordt. Welke stroomsoorten komen voor Mid delburg als kleinere stad in aanmerking a. Opwekken van gelijkstroom en ver doelen van gelijkstroom aan de verbruikers. Dit uoemt men een gelijkstroomeentrale. b. Opwekken van drie fasige wisselstroom, ogenaamde draaistroom en verdoelen van draaistroom (driofasige wisselstroom) aan de verbruikers. Dit noemt men een draaistroomcentrale. In groote steden komen andere combi naties voor, doeh die kunnen we hier buiten besohbuwing laten. a. Gelijkstroom centrale. Dit systeem is het oudste en wordt in kleine steden veel gebrnikt. Een accumu latoren batterij wordt naast de maohines opgesteld. (Accumulatoren vervullen de zelfde fnnctio in de centrale, als do gas houder s in de gasfabriek). Overdag, gedu rende den tijd dat geen licht gebrand wordt, heeft men kracht over, en deze wordt ge brnikt om de accumulatoren te ladendes avonds gedurende de uren van hetgrootzte verbruik helpt de batterij de maohines, in dien dezo het werk niet afkunnen en des nachts kan de centrale stilstaan, terwijl de batterij den stroom levert, zonder dat eenig personeel daarbij behoeft tegenwoordig te lijn. Zoodoonde kan men de machines gedu rende den goheelen dag regelmatig werk geven, wat de gunstigste resultaten oplevert. Een bezwaar is ovenwei dat bij gelijkstroom- centrales het kabelnet zeer duur is. Ook de dynamomachines en motoren z^ju duur der dau b$ draaistroom. Een tweede groot bezwaar is, dat de stroom marr ever bo- trekkolijk korten afstand kan worden over- gebraoht, willen de kosten niet buitenge woon hoog worden. b. Draaistroomcentral o. Dit zystoem is jonger en heeft vele voor deelen. Men wekt hooggespannen draai stroom op in de oentrale, cn kan deze zonder belangrijk verlies langs dunne kabels naar vordeelpunten brengen waar transfor matoren zijn opgesteld. Deze transforma toren veranderen den hooggespannen draai stroom in stroom ran iago «panning, welke naar de verbruikers gaat. De kosten van hst kabelnet ejjn kleiner dan bij gelijkstroom en de stroom kan zon- dor aanzienlijke kosten over een grooten afstand worden overgebracht. Eon nadeel van dit systeem is evenwel, dat do trans formatoren steeds stroom gebruiken, ook wanneer de verbruikers niets afnemen dit is dus een verlies, wat bij bot gelijkstroom systeem niet voorkomt. Dit verlies is nog al belangrijk, naar statistische opgaven be draagt het ongeveer 15 pot. van do jaar- lijksehe hoeveelheid stroom die afgegeven wordt. Ook is jammer, dat men bjj dit systeem wel verplicht is, dag on nacht met de ma ohines in de Centrale te draaien, want het opstellen en gebruiken van eene accumula toren batterjj is nu niet zoo eenvoudig rendabel als bij gelijkstroom. Accu mulatoren kunnen namelijk alleen door gelijkstroom geladen worden en geven alleen gelijkstroom af. Men heeft dus bijzondere inrichtingen noodig om het leden en ontladen der bat- terg mogelijk te makendit gaat met grootere verliezen aan stroom en extra kosten gepaard, zoodat men in draaistroom- centrales meest van het gebruik eener batterij afziet. Het ontbreken der batterij heeft tenge volge dat de machines of althans een voor naam deel der machines gedurende een deel van den dag en gedurende den nacht draaien, terwijl er weinig werk voor ïb. Dit is natuurlijk niet voordeelig. Boven dien moeten de machines nu zoo groot genomen worden, dat zjj gedurende den korten tijd van het hoogste verbruik het werk afkunnen, want er is geen batterij om dan bij te springen. Dikwgls is de benoodigde stroom overdag maar 20 ot minder van den stroom gednrende de lichturen en des nachts nog belangrijk minder, zoodat het wel verkwis tend lijkt do groote machine-installatie, of althans een belangrijk deel daarvan, voor het weinige werk gedurende al die uren te laten draaien. Om hieraan tegemoet te komen, wordt dikwgls een kleine Dieselmotor geplaatst. Dit geeft veelal een gelukkige oplossing van het vraagetnk. Hij bedient do eentrale gedurende de uren van kleine stroomafgifte, is in brandstof verbruik zeer zuinig on behoeft slecht» één man voor do bediening, wat van belang is voor don nachtdienst. In het alloreorste begin van do centrale kan deze motor desnoods alles op aioh ien, daar zijne bedrijfszekerheid zeer groot is. Meestal worden do centrales door stoom gedreven, minder algemeen door zuiggas- of Dieselmotoren. Do aaulogkosten van de maohineïnstal- latio zijn voor stoom het kleinst, voor Dioselmotoren het grootst, doeh daartegen over staat, dat de kosten voor de gobouwen bij Dieselmotoren het kleinst eu bij stoom- inatallatioB het grootst zijn. Zuiggas ligt èn wat kosten der machine-installatie betreft èn wat gebouwkosten betreft tusschen beiden in. Do kosten van hot personeel zijn bij de stoomeentralo, evenals de brandstofkosten, het grootst, maar stoommaohines hebben een groote krachtreserve, wat ook eenzeor belangrijke factor is. Door den dag- en nachtdienst vereisohen draaistroom-centrales wat meor personeel dan gelijkatroomeentrales. De onderhoudskosten bij stvoomeontrales kunnen lager aangenomen worden dan bjj gelijksoortige, welke mot zuiggas- of Dieselmotoren gedreven worden. De smeerolie kosten ene. vervullen geon belangiijke rol tegenover do andere kosten. Met hot bovenstaande hebben we getracht de beteekeniB eener electrische oentrale voor eene gemeente, behoorende tot de groep waaronder ook Middelburg gerang schikt moet worden, nog oens helder naar voren te brengoH en aan te toonen, dat juist de centrale datgene geven aal, wat wij door het bezit eener gaifabr'sk alléén, nog moe ten ontberen en ook de ontwikkeling van dit nieuwe bedrijf, de -ontwikkeling van een thans bestaand bedrijf niet za^ ter neerdrukken, maar toenemende bloc van boido bedrijven alleszins verwacht mag worden. Wat do jaarlijks terugkooronde kosten betreft, welke de electrische centrale bestrij den moet, onze lezers hebben zich een denkbeeld kannon vormen van de factoren welke hierop in vlood uitoefenon Het spreekt van zelf, dat men bij de oprichti jg en later bij hot bedrijf der oentrale er naar streeft do totale som dezer kosten zoo klein mogelijk te honden om de centrale zoo rentogevend mogelijk te maken. H. C. GHIJSEN. Uit Staff en Provincie. Heden herdacht A. Aalewynso alhier den dag dat hij 20 jaar geleden als schoen makersknecht m dienst trad bij de firma C. C. Mantz, thans C. C. Mantz Zn. Daar zulk een lang verblijf in één dienst in het schoenmakersvak iets bijzonders is naar men ons verzekerde, is deze dag voor den jubi laris niet onopgemerkt gelaten. Hem werd een stoffelijk blijk van belangstelling gegeven zoo wol door de firma als door den jongs ten firmant, die juist even lang als hij in do zaak werkzaam is. De politie alhier heeft Donderdag avond omstreeks half acht in het volksloge ment van J. Berger aan het Vlissingsch Wa genplein gearresteerd zekere M. van M24 jaar oud, wonende te Utrecht, en J. B. J oud 18 jaren, woonachtig te Breda. Deze personen worden verdacht van een diefstal met braak gepleegd in den nacht v 16 op 17 Maart j.l. in een woonwagen v den kermisreiziger Giozzi te Breda. Beiden werden heden morgen gevankelijk naar Breda overgebracht. De politie aldaar bad hunne opsporing verzocht. Een dezer personen M. v M. is in den afgoloopen zomer geruirnen tijd gevangen ge weest te Brussel, verdacht van moord op eer herbergierster. De vermissing van een portemonnaie door een koopman op de weekmarkt alhier gold niet een Rotterdammer maar een Amster dammer. De inhoud was ook geen f 65 maar f 6.25. Donderdagavond is, naar zij beweert, mej. A., woonachtig in den Penninghoek a 1- h i o r, in een stal in de Wijngaardstraat, waar pij zich bevond met W., tot wien zij vroeger in intieme verhouding stond, mis handeld. Zij had een wonde in haar gelaat De betichte ontkent dit echter. De politie, die de zaak onderzocht, vond geen termen om procesverbaal op te maken. In de woning der vrouw waren vier ruiten stuk geslagen. Een cn ander bracht de buurt natuurlijk in opschudding. Uit jKlisziugen. De loodsleerlingen van het Belgisch loods wezen alhier A. Ardaen, E. Deplanterd, J Joukes, J de Hondt, F. Pauwels en A. An- tierens, zijn aangesteld als loodsleorling bjj den loodsdiensl te Antwerpen. De stoomtram „Walcheren" ontving over do maand October 1910 f 6.753.32 en totaal van (af 1 Januari tot en met ultimo Octo ber 1910 f 52.765.11. Do ontvangsten (per dagkilometer waren in October 1910 f 8 in October 1909 f 5.13s. Van af 1 Januari tot en met ultimo October 1910 waren de ont vangsten per dagkilometei over 1910 f 6.34s en (over 1909 f 5.505. .Voor do stoomLram „Hulst-Walsoorden" bedroegen deze cijfers resp. f 7.265.37s, f 27.967.73s, f 17.36, f 15.43, f 6.81 en t 7.03. Do vereeniging ,,'t Groene Kruis" te Scrooskerke hield Woensdagavond hare derde algemeen© jaarvergadering. Uit hot jaarverslag bleek dat de Vereeni ging in bloei is toegenomen. Zij heeft een lighal aangeschaft, het aantel verplegingsar- tikolen is uitgebreid; ook is hot aantal leden gestegen. Uit het verslag van de penningmeester©» bleek dat de inkomsten over 1910 waren f 187 25, met het batig saldo van 't vorig jaar, groot f 42.75, is dit f 230. De uitgaven bedroe gen f272.94, zoodat het nadeelig saldo is f42.94. De oorzaak hiervan is vooral de aan koop van een lighal. De aftredende bestuursleden, mevr. Tik Van Vollenhove, mevr. Van den Bof 1 Hel derman en de heer J. Vader werden u.<.< bijna algemeene men als zoodanig herkozen. Te uiden is ter vervulling van de va.. -o. Davidse tol wethouder be noemd de kee. H. van Eenennaam. De „St. Crt." No 71 bsvat de statuten van de vereeniging „Afdecling Zeeland van - 1 rceniging van keepers van kunstmest, Veevoeder en zaaizaden onder algemeene han- delsvoorwaarden", to Goes. De vereeniging heeft ten doel mede te werken tot het vaststellen van de modellen. koopcontracten, aankoop- en aanbeste- dingsvoorwaardenvoorschriften voor mon sterneming eischen aan veevoeder, hulp- meststoffen cn zaaizaden te stellen,- beslech ting van geschillen door arbitrage, en aJle die zaken welke hieruit zullen voortvloeien en hierop betrekking zullen hebben. By beschikking van den Minister van Marine is benoemd tot 2dc-Iichtwachter aan boord 's Rijks lichtschip „Haaks", do 3de-licht- wachter daar aan boord C Bloem. Door den raad van Waarde is het kohier van den II. O. vastgesteld op f 1817. Naar aanleiding van een verzoek om een spreekcel voor intercommunaal telefoonverkeer te verkrijgen, besloot de raad eerst eens naar de kosten lo informeeren. Besloten word om bij de rijkspostspaarbank een leening aan te gaan voor do waterlei ding groot f 320.-100. Woensdag werd door een landbouwer een bijn.t tweejarige stier vervoerd van Camper- land naar Colijnsplaat. Bij het do 17» gekomen schrikte het dier in een uitschielenden hond, het rukte zich los en ontsnapte aan zijn geleiders. Door eenige jongens achtervolgd, rende het voort totdat hot op een gegeven oogenblik zich om wendde en van vervolgde vervolger word en zijn volgelingen het hazenpad kozen Daarna is het voortgehold tot buiten de gemeente, werd kwaad en gevaarlijk, waarop het des avonds op verzoek van den eigenaar door den ge meenteveldwachter in een weide met een wel gemikt schot werd neergelegd. Men schrijft ons Nu de aanbesteding van de bedijking der buitengronden ia het Axclsche gat onder de gemeente li ook weldra (Dinsdag 11 April) zal pLaals hebben, is het niet van belang ont bloot van de zijde van Philippine eenige opmerkingen te maken, merkingen te maken. Het gemeentebestuur noemt het een zeer goed werk, vooral met het oog op de ver binding, welke door de verwachte tramlijn kan tot stand komen met de zuslergcmeenlen Biervliet, Hoek en Neuzen. Een ding echter verdient overwegingzal de mosselhandel daar niet onder lijden, m a. w. zal de ver zanding nu niet meer toenemen. Nu eenmaal een aanvang met dat werk wordt genomen, waro het ivenschelijk dat de geheele Braakman werd ingesloten, door een dijk te leggen van den Zuidelijken kant der haven van Biervliet tot aan den hoek van den Kouden-polder. Aan dien hoek zou een schut sluis kunnen gemaakt wordenwerd dan de Oostelijke kanaaldijk tot Hoek doorgetrokken, dan zou het Westelijke deel, dat voor bedij king niet vatbaar is, een geschikte verwa- teringsplaals zrjn voor onze mosselhandelaars, deze zouden die gronden gaarne willen pach ten, waardoor het Rijk nog veel voordeel kon hebben van wat nu niets oplevert. Met hot afsluiten van den Braakman zouden die gron den en ook hot kanaal voldoende water be houden en niet verzanden, en zoolang de han del in mossels bestaat, zou Philippine dien handel behouden. In één woord: Philippine was gered en behoefde niet meer om onder steuning by de Regeering aan te kloppen. VOETBAL. Donderdagavond werd in een gecombineerde vergadering der besturen van de beide alhier gevestigde voelbalvereenigmgen „M. V. V. O." en „Zeelandia", belegd door den consul van den „Nederlandschen Voetbalbond" voor Mid delburg, besloten tot bijlegging der tusschen die vereenigingen bestaande geschillen en over eengekomen, de minder aangename verstand houding der laatste maanden, voor zoover het in do macht dier besturen ligt, te doen plaat3 maken voor wederzijdscho waardeering en samenwerking. Dit besluit verdient zeker instemming, daar vooral in de sportwereld eensgezindheid en samenwerking noodig is om van de sport te maken wat er van te maken is. Coöperatieve vereeniging „Eigen Hulp" te Vlissingen. Aan het verslag over 1910 is het volgende ontleend Het jaar begon mot 780 leden 22 ledeh traden m den loop van. 't jaar toe, doch. niet minder dan 52 traden uit do Vereeniging. Einde December bedroeg het aantal dus 750. Onbegrijpelijk noemt het bestuur het dat er nog steeds leden zjjn, die in 't geheel niet of slechts gedeeltelijk hun benoodigdheden uit één of meer afdoe ling en betrekken. 1910 was voor de .Vereeniging een betrekkelijk ongunstig jaar. De pnizet van verreweg de meeste Waren isr

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1911 | | pagina 1