MIDDELBIIRGSCHE Vrijdag 11 Maart. Kameroverzicht. 3©. 133* Jaargang. 1910 Daca courant verschijnt d af olijks, met uitzondering rut Zon- en Feestdagen, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle piaaUen in Kederlaad franco pp. f 2. Afzonderlijke aummera kosten 5 cent. A d v e rtentiën bp abonnement op voordeelige voorwaarden Prospectussen daarvan zjjn aan bot buroau te bekomen. Advertentiën voor.'lhet eerstvolgende nummer moeten dee middags vóór één uur aan bet bureau bozorgd rfju. Advarteatiën s 30 cent per regel. By abonnement voel lager. Geboorte-, dood- en •lis andere fsmfliebsriobten en Inuikbotuigingen van 17 regels 1 1.60elke regel neet SO oBEt, Beolamo* 40 cent per regel. Qroote lettor* naar de pi tuts, die rij innemen. Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffend* Handel, Nijverheid on Geldweien, 19 gereohtigd bet Algemeen Adwerten£ie-Bnre»« A. DB LA MAR An., S.S. Vo»rhnrgvr»t 366, Aratfterdtam. Middelburg 10 Maart. Beschermende rechten als belasting. Het is weer een zeer lezenswaardig vlugschrift dat de Vereoniging Het Vrije Ruilverkeer in het licht gaf. Trouwens wij zijn van haai' gewond zaakrijke geschriften te ontvangen, uit muntend door een helderen botoogtrnnt, ncodend tot lezen en waard onder do oogen van het algemeen gebracht te worden. Het is ons dan ook een aangename taak zooveel mogelijk mee to werken don in houd dier geschriften ter kennis van onzen lezerekring te brengen. Vaak moeten wij dat om overwegende redenen nalaten, o. a. omdat andere stof de ruimte in ons blad inneemt, maar dit maal hebben wjj hiervoor gelegenheid. Het jongste geschrift nn bevat wel veel da» reeds meermalen is betoogd maar dit mag nog wel eens herhaald worden. 8c het nu gesohrevene opent toch ook wel weer nieuwe gezichtspunten op het vraagBtuk dat behandeld wordt. Het dankt zijn ontstaan aan de in de Troonrede "van 21 September 1909 in uit zicht. gestelde herziening van het tarief van invoerrechten. Deze herziening, waarvan do opbrengst volgens de Troonrede van 1908 moet strek ken tot dekking van de kosten der sociale maatregelen, wordt thanB noodig geacht ter versterking van den financieelen toe stand van het Rijk, welke, naar het heet, dringend voorziening behoeft. Volgens de regeeringsverklaring ligt „geen herziening in overwegend protectionistischen zin in hare bedoeling". „De fiscale zijde" zal aldus de Memorie van antwoord van het vorige jaar „op den voorgrond staan, doch tevens zal bij de regeling van het tarief worden gelet op de bijzondere om standigheden, waaronder de voortbrenging in de verschillende industrieën plaats hoeft, zoodat het mogelijk zal zijn de fiscale her ziening tegelijkertijd te doen strekken tot verbetering van de levensvoorwaarden der nijverheid en dientengevolge tot bevorde- Ting van den nationalen arbeid". De Minister van Pnanciën acht het dus mogelijk door tariefsherziening twee vliegen te slaan in éón klap, nl. de schatkist te stijven tot „blijvende versterking" van 'a landB middelen, en de door protectio- nistcn gewenschto gelijkmaking van de productievoorwaarden der vadorlandsohe industrie tot stand te brengen tot bevorde ring van den nationalen arbeid. Sn thans laten wij hier volgen wat in het geschrift wordt opgemerkt omtrent de voorgenomen herziening van het tarief. Reeds meermalen word er door ona op ge weven dat de begrippen 'fiBoaal" en »beacher- anoid" elkander niet dekken, dat zjj veeleer zjjn in strjjd met elkander. Een recht op den invoer van een zeker artikel zal minder op- krengen aan den fiscus, naarmate het doel, de» invoer te keiommeren om ten behoeve ▼a» de eigen industrie buitenlandsche concur rentie te weren, beter wordt bereikt In om gekeerd «al dat invoerrecht helpen om meer geld i» de schatkist te brengen, dan ia daar voor noodig dat de invoer van het buiten- iandsch goed niet wordt belemmerd, dat deae integendeel minstens gelijk bljjftdoch dan kan dat recht niet tevens strekken om de natianale njjverheid te beschermen tegen den buiteniandschen mededinger, helpt dat recht dns ook niet om de eigen markt voor de raderlandache industrie te bewaren. Dit geldt vooral van die invoer-nrtikelen, welke hier te lande ook worden vervaardigd of kunnen worden gemaakt oi welke met deze in concurrentie kunnen treden. Neemt het verbruik tengevolge van door het verhoogde recht ontstane prijsstijging af, dan brengt het 'inkomend recht geen protjjt aan de Bchatkiat. Neemt inderdaad de buitenlandsche invoer af tengevolge van het verhoogde recht en van de toegenomen inlandsohe productie, dan loopt de fiaous gevaar niet móór, dooh minder te zulle» ontvangen. De prjja van bot product 'e eehter verhoogd; die van het buitenlandsoh fabricaat met ongeveer het bedrog van hot recht, die van het hier gemaakte artikel ten gevolge van de verminderde concurrentie; want, geljjk wjj roeds vrooger 'uiteensetten, op óén markt en voor hetzelfde artikol ia verschil in prjja tussohen binnenlandsch en buitenlandsoh fabrikaat onbestaanbaar. Het gevolg van de voorgenomen verhooging der inkomende rechten zal dus zjjn, dat, be halve de meerdere opbrengst ten behoeve van 's lands schatkist, den verbruikers een belasting wordt opgelegd, waarvan de fiscus geen cent in de/lafi krjjgt. doch die uitsluitend ten bate van de 'beschermde" industrieelen komt. En het bedrag van deze belasting zal grooter zjjn dan hetgeen in 's lands kas komt naarmate het doel dor bescherming, 'Nederland voor de Nederlandsche industrie," meer bereikt wordt. Dat inderdaad het volk voel meer moet be talen dan de fiscus geniet van de verhoogde rechten, leert de ervaring in Duitschland. Het moge bljjken uit het volgende voorbeeld De Duitsche invoerrechten bedragen voor tarwe 5.5, rog go 5.0, mcutgerst 4.0, voedor- gerst 1.3 en haver 5.0 Mark per 100 kg. Dat de Duitsche graanprjjzon ongeveer het bedrag van het recht hooger zjjn dan die in Engeland, bljjkt uit de volgende cjjfors: De prjjzen per 100 kg. waren bv. in Juni 1009 te Borlfju meer dan in Londen voor -. tarwe 6 90, rogge 4.95, moutgerst 3 50 en haver 4.90 Mark. Bet Duitsche volk betaalt dus voor zjjn on misbare voedingsmiddelen ongeveer het bedrag der invoerrechten meer dan het Engelsche. Met behulp van de gegevens der officieeloi Duitsche statistiek Statistisches Jahrbuch Jür das deutsche Reich 1908) kan worden berekend hoeveel de graanrechten aan de sohatkist en hoeveel aan de besohermde agrariërs opleveren. En dan vindt men dat de invoerreohten op de vier voornaamste graansoorten naar raming opleverdentarwe aan de sohatkist 145, aan de agrariërs 191 millioen Mark, rogge 31 en 488 millioen, haver 19 en 457 millioen en gerst 31 en 140 millioen. In totaal 226' millioen Mark aan de schat kist en 1276 millioen aan de agrariërs. Rekent men van dit cjjfar nu af voer het eigen gebruik voor den landbouw ongeveer 30 pCt. of wel 382 millioen, dan bljjftnog altjjd de reusachtige som van 894 millioon Mark over die de Duitsche verbruikers wor den gedwongen te betalen aan een belasting ten bate van do agrariërs. Waarbjj dan nog moeten worden geteld de niet nauwkeurig te berekenen talrjjke honderd millioenen welke het gevolg zjjn van de rechten op Ijjnzaad, vruchten, groenten, vleesch en op vee. En dan zjjn er nog protectionieten die be weren dat het buitenland de invoorrechten betaalt Er is in onze grondwet een artikel, waarbjj wordt bepaald dat op Btuk van belastingen geen privilegiën mogen worden verleen L Met de strekking van dit artikel is in strjjd een wet tot verhooging en uitbreiding van het tarief der inkomende rechten, daar door 'fis caal-beschermende" rechten de wetgever gun sten verleent aan bepaalde groepen van de bevolking, aan dezen het privilege verschaft om hunne medeburgers te belasten ten eigen bate. Ben andere onbtllgkheid van de voorgeno men tariefsherziening is dat beschermende rechten in strjjd zjjn met het beginsel 'belas ting naar draagkracht". De inkomende reohten sjjn, evenals de aacjjnzen, als verterings-be- lasting te beschouwen, waarbj met de draag kracht geen rekening wordt gehouden. Rela tief worden dus de lagere en laagste klassen het awaarst belast. Elke verhooging der inkomende reohten doet deze avereohtsohe toepassing van de progressie scherper uitkomen. Bovendien moet niet worden vergoten dat hoogere inkomende rechten op artikelen van weelde of op gemakkeljjk te ontberen goederen betrokkeljjk weinig opbrengen en dat, wil de fiseus waarljjk geld zien toevloeien in de schatkist, die artikelen moeten worden belast die werkeljjk voor iedereen onontbeerlijk zjjn. Dit wordt bevestigd door de praktjjk in protectionistische landen, waar het overgroote deel van de opbrengst der in komonde reohten wordt geleverd door een relatief gering aan tal uit de dikwerf lange Igst der belaste artikelen. Zoo valt van de totale opbrengst in 1906 der Dnitsche invoerrechten ad 592.5 millioen Mark verreweg het grootste deel, nl. ruim 500 millioen Mark, op de reohteB op voedings- en genotmiddelen. Op dit punt is ook do gesohiedeniB van het wetsontwerp-Harte zeer leerzaam. VolgenB het Toorloopig Verslag van de Tweede Kamer over dit ontwerp waren er 5 groepen van nie»w of hooger belaste artikelen, welke als volgt tot de meerdere opbrengst bjjdroegen luxe artikelen '/s, welstandsartikelen '/-, arti kelen voor algemeen gebruik bedrjjfeartikelen. materialen en grondstoffen on artikelen vooral voor mingegoeden der meerdere opbrengst. Bedenkt men dat dit ontwerp beecherming van njjverheid, niet van landbouw bedooldo. dan is reeds die 50 percent dor meerdere op brengst voor artikelen van algemeen gebruik zeer sprekend. Degenen die het minst in staat zjjn belas ting te dragen, zullen dus bet zwaarst worden gedrukt door de tariefRverhooging. Of dozo bolastingpolitiek ook uit zuiver fiscaal oogpunt op den duur de verstandigste ie, mag ernstig worden botwyfeld. Immers het grootste aan deel der inkomende rechten zal moeten wor den gedragen door dio klassen, waar een ver hooging vao uitgaven op de eene post van hot huizhoud-budget noodzakelijk besparing eischt op andere posten. Laat men die klassen bv. meer betalen voor kleeding, dan zal dat meerdere noodwendig moeten worden bozninigd op hnishunr of andere behoeften, tot sohade van de njjverheid en den fisous beide. Door beperking der eischen bjj de keuze der woning toch a 1 de opbrengst dor personeele belasting worden verlaagd, door bezuiniging op vleesch of ander acojjnsplichtig goed de opbrengst der accjjnzen worden ge drukt. Ook dit wordt bevestigd door de ervaring in Duitscbland. Uit de Duitsohe oonfeotie-industiie bv. be reikten ons klachten omtrent verminderden afzet. De voornaamste afnemers, do arbeiders en klein- beambten, hebben ten gevolge van de nieuwe invoerrechten voor hunne levens middelen en woning meer te betalen ..zoodat er voor kleeding minder overschiet. Zoo ljjdt de nationale njjverheid schade door de politiek der beschermenden- roohten. En de fiscus Niettegenstaande de rechten herhaaldeljjk werden verhoogd, zjjn zjj niet in slaat geble ken 's Rjjks financiën op den duur te ver sterken. De oorzaak is juist hierin te zoeken dat de draagkracht van het Duitsche volk is verminderd door de millioenen. welke ter »be scherming" van agrariërs en industrieelen moeten worden opgebracht. Ook direot kan de fiscus worden benadeeld door beschermende rechten. In Duitschland zjjn de Regeeringen van het Rjjli en de bonds staten en de gemeentebesturen er toe moeten overgaan de personen in hun dienst verhoo- ging van salaris te geven, wegens het duurdere levensonderhoud als gevolg van de door de beschermende rochten veroorzaakte kunstma tige stjjging der prjjzen Terwjjt deze personen geen voordeel van de protectie hadden, daar zjj geen besohermde producenten zjjn, woren dio zgn. Teuerungszulagen nanweljjks voldoende ora hunne meerdere uitgaven te bestryden. Doch voor de openbare kaBsen beteekende dit gevolg der protectie volgens het lid van den Duitsohe Rjjksdag Gothein een meerdere uit gaaf van ongeveer 2 milliard Mark per jaar welke das in mindering komt van de netto meerdere opbrengst, la dit verband moge tevens worden gewezen op de eigenaardige handelwjjze bjj de verhooging van de tabak rechten in Duitschland, waar men een zeker bedrag van de meer-opbrengst bestemd heeft voor vergoeding bjj werkloosheid der door die verhooging van werk beroofde arbeiders 1 Zoo kweekt de protectie zolve een »finan- oieelen nood" voor den fiscus. Zoo worden door beschermende reohten de Staatsuitgaven vermeerderd, want ook de Staat ala grootste verbruiker is gedwongen al wat hg behoeft duurder te betalen. In dit verband moge de aandacht worden gevestigd op het feit dat, toen het voorstel van onze Regeering om als 'voorloopige" tariefaverhooging SO pCt. te leggen op de bestaande inkomende reohten wae ingediend met kans op spoedige invoe ring, gegadigden voor ineohrjjvingen op staats- leverantiën niet in versuim zjjn gebleven hunne prjjzen te verhoogen. Als belasting besohouwd is een verhooging der inkomende reohten naar onze meening afkeurenswaardig, aangezien zjj in strjjd is met de meest elementaire heginselen van een goede fiscale politiek en een verstandig finan cieel beleid. Zitting van Woensdag. Hot in December j.l. bjj de behandeling van hoofdstuk IX, Landbouw, Handel en Np ver heid, uitgesteld debat over de sociale ver zekering bad dan eindelijk heden plaats. Eigenljjk leek 'twol zoo eenigszins als „tjjd- passeoring," omdat er geen andor werk aan den winkel was. Veel belangrijks heeft de discussie dan ook niet opgeleverd Hetgeen de vijf sprekers als desiderata opsomden, is voor het grootst'' deel bekend. Ilot veld der beschouwingen is zóó oneindig groot, dal slechts hier en daar oen greep kan worden gedaan. De heer Teenstra, die de debatten met een kort. en bondig speechje inzette, wenschte o. m. de ongevallen-verzekering ook tot het landbouwbedrijf uit te breiden. Evenals later de heer Kool zou wijzen op het onrechtvaardige en onbillijke om ver schil te maken lusschen bedrïjfszicktcn en bedrijfs-ongevallen, zoo wees deze afgevaar digde op het onredelijke om de landbouwers uit te sluiten. De onderlinge verzekering in het land- en tuinbouwbedrijf, welke tot stand kwam, was liem niet voldoende. Edoch, van Minister Talma had liij niet veel ver wachting, dat Z. Ex. den noodigen spoed in dezen zou betrachten. Een waar requisitoir tegen den Minister sprak des lieeren Teenstra's partijgenoot, mr. Treub, uit Voornamelijk over de methode van wetgeving van dezen Minister was de afge vaardigde voor Assen slecht te spreken Voortdurend wordt er aan de ongevallen wet „partieel herzien," In stede van kracht te zoeken in decentralisatie cn eenvoudige administratie, wordt het tekort der Rijks- verzekeringbank al grooter en grooter, blijkt do toepassing der ongevallen-wet meer en meer omslachtig te zullen worden. Volgens mr. Treub zit de fout in het feit dat do Rijksverzekeringsbank met de kwade posten wordt opgescheept, terwijl de goede klanten naar de particuliere risico-overdracht gaan. Van de plannen des Ministers is niets be kend, daarover ligt een sluier, waarvan nog geen tipje opgelicht is. Bij de bespreking dor ouderdompensioenen deed mr. Treub die stelselloosheid van den Minister nog sterker uitkomen en herinnerde hij er tevens aan hoe destijds het Kamerlid Talma Minister Veegens telkens verwjjten deed De daden van den inmiddels tot Excellentie geklommen heer Talma stemmen z. i. in het geheel niet met die vroegere critiek overeen. Ook de heer Schaper bracht dit punt naar voren, en wel op vermakelijke wijzever dedigende de Staatspensionneering, meende deze afgevaardigde dat daarvan vooreerst toch wel niets komen zou en beval daarom aan als tijdelijken maatregel maar het Deensclie o£ Engelsche stelsel in te voeren, waarop do heer De Visser in ter romp eerde dat dit niet ging, daar bjj liet Deensclie stelsel hulp van de genieenten moest komen en dezen hier to lande haast alle noodlijdend zijn. De heer Schaper, slagvaardig als altijd, repliceerde „dan moeten de gemeenten eerst maar op de been geholpen worden I" Zonder algemeen kiesrecht geloofde deze sociaal-democratische afgevaardigde daL er van flinke sociale verzekeringswetten toch niets terecht zou komen. Eerst met de in voering van het algemeen kiesrecht zou z. i. de noodige „democratische stuwkracht" komen die er voor deze sociale wetten noodzakelijk wezen moet Do heer Duys, de laatste spreker van den dag, pokte, als naar gewoonte, weder gewel dig uit. Van kwart over tweeën tot half vijf bleef hij aan het woord, en dat met een op gewektheid on een longenkracht, die werke lijk phenomenaal mogen heeten. Zijn rede was, zooals te begrijpen, één scherpe entiek op het beleid van den Minis ter één doorloopendo aanklacht tegen de werkwijze der Rijksverzekeringsbank. Als bet waar is wat hij mededeelde, b.v. dat ieder ongeval f 16 aan administratie kosten vereischt, is 't wel te begrjjpen dat do ongevallen stelselmatig verzwegen worden. Herhaaldelijk moest deze spreker door den voorzitter tot de orde geroepen worden, o. a. toen hij den Minister verweet een „dubbele houding" aan te nemen. Dit was volgens den heer Van Bylandt „op het kantje van een beleediging." Overigens kwalificeerde de voorzitter de redevoering van den hoer Duys niet geheel onjuist als „een Afstraffing, aan een kwajongen toe te dienen." Men kan nog zooveel gevoelen voor open hartigheid, maar toch vinden dat deze ook haar grenzen, heeft, vooral in het parlement. Daar de heer Duys nog niet klaar kwam met zjjn speech, zal deze morgen voortgezet worden. Benoemingen enz. By kon besluit is mr. C. Duke, referendaris bjj den Raad van State to 's Gravenhage, lid, tevens secre taris der bjj kon besluit van 22 Juni 1909 no. 26 ingestelde Staatscommissie, op zijn verzoek, eervol ontheven van het secretariaat dier Staatscommissie, en is aan die com missie toegevoegd als secretaris mr. J. A. de Wilde te 's Gravenhage. Mannelijke personen, die in aanmerking komen voor een benoeming tol tweede-klerk bij het Cenlr. Bur. voor do Statistiek, moeten vóór 15 Maart e.k. hun verlangen daartoe schriftelijk (op ongozegcld papier), to ken nen geven aan den directeur van het Ceutr. Bur. voor dc Statistiek, Rijnstraat 28, Den Voor nadere bijzonderheden zie men de se. Crfi No. 58. Do St Crt. no. 58 bevat een kon. besluit van den 7den Februari 1910, tot herziening van het Reglement voor den Hoofdcursus. Blijkens een telegram van den gouverneur- generaal van Nederlandsch-Indié, van 7 de zer, wordt de gouvemements-koffieoogst op Java voor dit jaar thans geraamd op 38,000 pikols. Uil Stad en Provincie. G. S.t van wiens lotgevallen te Berljjn wjj dezer dagen melding maakten, is weer m Middelburg teruggekeerd. De St. Crt. no. 58 bevat de statuten van de afdeeling Middelburg van den Algemeenen Nederlandtchen Metaalbewerkersbond te Mid delburg. Zjj stelt zich ten doel de bevordering van de stoffeljjke en zedeljjke verheffing barer leden, zoowel op algemeen sociaal als econo misch gebied. Zjj stelt zioh daarbjj op het standpunt, dat de zedeljjke en verstandelijke verheffing van hare leden slechte dan mogeljjk is, wanneer die verheffing tot grondslag heeft een betrekkeljjk welzjjn. Dat is, wanneer de maatschappelijke positie aan do metaalbewer kers tjjd en geld overlaat om aan deze ver standelijke en zedeljjke ontwikkeling te kun nen werken. Onder de onbestelbare en geweigerde pakketten, welke nog een maand by het hoofd bestuur der PoBterjjeD en Telegraphie ter beschikking bljjven, bevindt er zich een van Middelburg verzonden op 25 Sept. aan M. S. Satter te Haaften en een op 29 Oct. verzonden van Gouda aan A. Weetdorp te St. Annaland. Uit Ylissingen Het bestuur van de Coöperatieve Winkel- vereeniging Eigen Hulp aldaar stelt voor over 't afgeloopen jaar aan de teden 6'/, 0/o divi dend uit te keeron. Men achrjjft ons In de voorlaatste vergadering van den djjk- rand van de watorkeenng van den calamitouce» polder Borsse'e word besloten tot het toekennen van een pensioen, groot f 200, aan de weduwe van den overleden secretaris-ontvanger J. Beenhakker, die deze betrekking langer da» 25 jaar op voorbeeldige wjj ze hoef» bekleed. Gedeputeerde Staten hebben, na eene nauw gezette uitpluizing van het reglement voor de calamiteuze polders en waterschappen, grond gevonden om aan dat besluit van den raad j hunne goedkeuring te onthouden. In do ver gadering van 27 Januari jl. werd van die ontbonding kennis genomen, doch de lede» vonden deze aangelegenheid van genoeg belang om er bjj Ged. Staten op aan te dringen te bevorderen dat het gemelde reglement worde aangevuld mei eene bepaling, waardoor aan de weduwen van de voornaamste ambtenares pensioen kan worden toegekend en de verga dering nam met bjjna algemeeno stemme» een besluit in dien geest. In de vergadering van dien djjkraad Ta» Woensdag werd konms genomen vau oen schryven van Ged. Staten, waaruit bleek dat dit college niet genegen is aan het verlangen van den djjkraad te voldoen. De djjkraden behouden dus krachtens het reglement de bevoegdheid om alle beambten en bedienden en hunne weduwen en weezen te pensioneeren alleen de seoretaris-ontvange r bljjft uitgesloten. Woensdag vergaderde de afdeeling Goes van het Centraal Genootschap voor Kinder-Hmr - steld'gi- en Vacantis-Kolonie* onder voorzitter schap vaa den heer I. D. Fransen v. d. Putte, die bjj de opening woorden van waardeeriug wjjddo aan het naar elderB vertrokken be stuurslid, den heer F. G. Hartong van Ark. In die<ia plaats werd benoemd do heer P. A. de Ligny, terwjjl mej. F. Buetens, aan de beurt van aftreding, werd herkozen. De heer 8. A Leopold, die een vorigen keer tot bestuurslid werd benoemd, heeft voor die benoeming be dankt en in een volgende vergadering zal eea nieuwe verkiezing plaats hebben. Uit het jaarverslag bleek dat het ledental

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1910 | | pagina 1