MIDDELBIIRGSCHE
Vrijdag
11 Maart.
Kameroverzicht.
3©.
133* Jaargang.
1910
Daca courant verschijnt d af olijks, met uitzondering rut Zon- en Feestdagen,
per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle piaaUen in Kederlaad franco pp. f 2.
Afzonderlijke aummera kosten 5 cent.
A d v e rtentiën bp abonnement op voordeelige voorwaarden
Prospectussen daarvan zjjn aan bot buroau te bekomen.
Advertentiën voor.'lhet eerstvolgende nummer moeten dee middags vóór één uur
aan bet bureau bozorgd rfju.
Advarteatiën s 30 cent per regel. By abonnement voel lager. Geboorte-, dood- en
•lis andere fsmfliebsriobten en Inuikbotuigingen van 17 regels 1 1.60elke regel neet
SO oBEt, Beolamo* 40 cent per regel. Qroote lettor* naar de pi tuts, die rij innemen.
Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffend*
Handel, Nijverheid on Geldweien, 19 gereohtigd bet Algemeen Adwerten£ie-Bnre»« A. DB LA
MAR An., S.S. Vo»rhnrgvr»t 366, Aratfterdtam.
Middelburg 10 Maart.
Beschermende rechten als
belasting.
Het is weer een zeer lezenswaardig
vlugschrift dat de Vereoniging Het Vrije
Ruilverkeer in het licht gaf.
Trouwens wij zijn van haai' gewond
zaakrijke geschriften te ontvangen, uit
muntend door een helderen botoogtrnnt,
ncodend tot lezen en waard onder do oogen
van het algemeen gebracht te worden.
Het is ons dan ook een aangename taak
zooveel mogelijk mee to werken don in
houd dier geschriften ter kennis van onzen
lezerekring te brengen.
Vaak moeten wij dat om overwegende
redenen nalaten, o. a. omdat andere stof
de ruimte in ons blad inneemt, maar dit
maal hebben wjj hiervoor gelegenheid.
Het jongste geschrift nn bevat wel veel
da» reeds meermalen is betoogd maar dit
mag nog wel eens herhaald worden.
8c het nu gesohrevene opent toch ook
wel weer nieuwe gezichtspunten op het
vraagBtuk dat behandeld wordt.
Het dankt zijn ontstaan aan de in de
Troonrede "van 21 September 1909 in uit
zicht. gestelde herziening van het tarief van
invoerrechten.
Deze herziening, waarvan do opbrengst
volgens de Troonrede van 1908 moet strek
ken tot dekking van de kosten der sociale
maatregelen, wordt thanB noodig geacht
ter versterking van den financieelen toe
stand van het Rijk, welke, naar het heet,
dringend voorziening behoeft.
Volgens de regeeringsverklaring ligt „geen
herziening in overwegend protectionistischen
zin in hare bedoeling". „De fiscale zijde"
zal aldus de Memorie van antwoord van
het vorige jaar „op den voorgrond staan,
doch tevens zal bij de regeling van het
tarief worden gelet op de bijzondere om
standigheden, waaronder de voortbrenging
in de verschillende industrieën plaats hoeft,
zoodat het mogelijk zal zijn de fiscale her
ziening tegelijkertijd te doen strekken tot
verbetering van de levensvoorwaarden der
nijverheid en dientengevolge tot bevorde-
Ting van den nationalen arbeid".
De Minister van Pnanciën acht het dus
mogelijk door tariefsherziening twee vliegen
te slaan in éón klap, nl. de schatkist te
stijven tot „blijvende versterking" van
'a landB middelen, en de door protectio-
nistcn gewenschto gelijkmaking van de
productievoorwaarden der vadorlandsohe
industrie tot stand te brengen tot bevorde
ring van den nationalen arbeid.
Sn thans laten wij hier volgen wat in
het geschrift wordt opgemerkt omtrent de
voorgenomen herziening van het tarief.
Reeds meermalen word er door ona op ge
weven dat de begrippen 'fiBoaal" en »beacher-
anoid" elkander niet dekken, dat zjj veeleer
zjjn in strjjd met elkander. Een recht op den
invoer van een zeker artikel zal minder op-
krengen aan den fiscus, naarmate het doel,
de» invoer te keiommeren om ten behoeve
▼a» de eigen industrie buitenlandsche concur
rentie te weren, beter wordt bereikt In om
gekeerd «al dat invoerrecht helpen om meer
geld i» de schatkist te brengen, dan ia daar
voor noodig dat de invoer van het buiten-
iandsch goed niet wordt belemmerd, dat deae
integendeel minstens gelijk bljjftdoch dan
kan dat recht niet tevens strekken om de
natianale njjverheid te beschermen tegen den
buiteniandschen mededinger, helpt dat recht
dns ook niet om de eigen markt voor de
raderlandache industrie te bewaren.
Dit geldt vooral van die invoer-nrtikelen,
welke hier te lande ook worden vervaardigd
of kunnen worden gemaakt oi welke met deze
in concurrentie kunnen treden. Neemt het
verbruik tengevolge van door het verhoogde
recht ontstane prijsstijging af, dan brengt het
'inkomend recht geen protjjt aan de Bchatkiat.
Neemt inderdaad de buitenlandsche invoer af
tengevolge van het verhoogde recht en van de
toegenomen inlandsohe productie, dan loopt
de fiaous gevaar niet móór, dooh minder te
zulle» ontvangen. De prjja van bot product
'e eehter verhoogd; die van het buitenlandsoh
fabricaat met ongeveer het bedrog van hot
recht, die van het hier gemaakte artikel ten
gevolge van de verminderde concurrentie;
want, geljjk wjj roeds vrooger 'uiteensetten,
op óén markt en voor hetzelfde artikol ia
verschil in prjja tussohen binnenlandsch en
buitenlandsoh fabrikaat onbestaanbaar.
Het gevolg van de voorgenomen verhooging
der inkomende rechten zal dus zjjn, dat, be
halve de meerdere opbrengst ten behoeve van
's lands schatkist, den verbruikers een belasting
wordt opgelegd, waarvan de fiscus geen cent
in de/lafi krjjgt. doch die uitsluitend ten bate
van de 'beschermde" industrieelen komt. En
het bedrag van deze belasting zal grooter zjjn
dan hetgeen in 's lands kas komt naarmate
het doel dor bescherming, 'Nederland voor de
Nederlandsche industrie," meer bereikt wordt.
Dat inderdaad het volk voel meer moet be
talen dan de fiscus geniet van de verhoogde
rechten, leert de ervaring in Duitschland. Het
moge bljjken uit het volgende voorbeeld
De Duitsche invoerrechten bedragen voor
tarwe 5.5, rog go 5.0, mcutgerst 4.0, voedor-
gerst 1.3 en haver 5.0 Mark per 100 kg.
Dat de Duitsche graanprjjzon ongeveer het
bedrag van het recht hooger zjjn dan die in
Engeland, bljjkt uit de volgende cjjfors:
De prjjzen per 100 kg. waren bv. in Juni
1009 te Borlfju meer dan in Londen voor -.
tarwe 6 90, rogge 4.95, moutgerst 3 50 en
haver 4.90 Mark.
Bet Duitsche volk betaalt dus voor zjjn on
misbare voedingsmiddelen ongeveer het bedrag
der invoerrechten meer dan het Engelsche.
Met behulp van de gegevens der officieeloi
Duitsche statistiek Statistisches Jahrbuch Jür
das deutsche Reich 1908) kan worden berekend
hoeveel de graanrechten aan de sohatkist en
hoeveel aan de besohermde agrariërs opleveren.
En dan vindt men dat de invoerreohten op
de vier voornaamste graansoorten naar raming
opleverdentarwe aan de sohatkist 145,
aan de agrariërs 191 millioen Mark, rogge 31
en 488 millioen, haver 19 en 457 millioen en
gerst 31 en 140 millioen.
In totaal 226' millioen Mark aan de schat
kist en 1276 millioen aan de agrariërs.
Rekent men van dit cjjfar nu af voer het
eigen gebruik voor den landbouw ongeveer
30 pCt. of wel 382 millioen, dan bljjftnog
altjjd de reusachtige som van 894 millioon
Mark over die de Duitsche verbruikers wor
den gedwongen te betalen aan een belasting
ten bate van do agrariërs. Waarbjj dan nog
moeten worden geteld de niet nauwkeurig te
berekenen talrjjke honderd millioenen welke
het gevolg zjjn van de rechten op Ijjnzaad,
vruchten, groenten, vleesch en op vee.
En dan zjjn er nog protectionieten die be
weren dat het buitenland de invoorrechten
betaalt
Er is in onze grondwet een artikel, waarbjj
wordt bepaald dat op Btuk van belastingen
geen privilegiën mogen worden verleen L Met
de strekking van dit artikel is in strjjd een
wet tot verhooging en uitbreiding van het
tarief der inkomende rechten, daar door 'fis
caal-beschermende" rechten de wetgever gun
sten verleent aan bepaalde groepen van de
bevolking, aan dezen het privilege verschaft
om hunne medeburgers te belasten ten eigen
bate.
Ben andere onbtllgkheid van de voorgeno
men tariefsherziening is dat beschermende
rechten in strjjd zjjn met het beginsel 'belas
ting naar draagkracht". De inkomende reohten
sjjn, evenals de aacjjnzen, als verterings-be-
lasting te beschouwen, waarbj met de draag
kracht geen rekening wordt gehouden. Rela
tief worden dus de lagere en laagste klassen
het awaarst belast.
Elke verhooging der inkomende reohten
doet deze avereohtsohe toepassing van de
progressie scherper uitkomen.
Bovendien moet niet worden vergoten dat
hoogere inkomende rechten op artikelen van
weelde of op gemakkeljjk te ontberen goederen
betrokkeljjk weinig opbrengen en dat, wil de
fiseus waarljjk geld zien toevloeien in de
schatkist, die artikelen moeten worden belast
die werkeljjk voor iedereen onontbeerlijk zjjn.
Dit wordt bevestigd door de praktjjk in
protectionistische landen, waar het overgroote
deel van de opbrengst der in komonde reohten
wordt geleverd door een relatief gering aan
tal uit de dikwerf lange Igst der belaste
artikelen. Zoo valt van de totale opbrengst
in 1906 der Dnitsche invoerrechten ad 592.5
millioen Mark verreweg het grootste deel, nl.
ruim 500 millioen Mark, op de reohteB op
voedings- en genotmiddelen.
Op dit punt is ook do gesohiedeniB van het
wetsontwerp-Harte zeer leerzaam. VolgenB het
Toorloopig Verslag van de Tweede Kamer
over dit ontwerp waren er 5 groepen van
nie»w of hooger belaste artikelen, welke als
volgt tot de meerdere opbrengst bjjdroegen
luxe artikelen '/s, welstandsartikelen '/-, arti
kelen voor algemeen gebruik bedrjjfeartikelen.
materialen en grondstoffen on artikelen
vooral voor mingegoeden der meerdere
opbrengst.
Bedenkt men dat dit ontwerp beecherming
van njjverheid, niet van landbouw bedooldo.
dan is reeds die 50 percent dor meerdere op
brengst voor artikelen van algemeen gebruik
zeer sprekend.
Degenen die het minst in staat zjjn belas
ting te dragen, zullen dus bet zwaarst worden
gedrukt door de tariefRverhooging. Of dozo
bolastingpolitiek ook uit zuiver fiscaal oogpunt
op den duur de verstandigste ie, mag ernstig
worden botwyfeld. Immers het grootste aan
deel der inkomende rechten zal moeten wor
den gedragen door dio klassen, waar een ver
hooging vao uitgaven op de eene post van hot
huizhoud-budget noodzakelijk besparing eischt
op andere posten.
Laat men die klassen bv. meer betalen voor
kleeding, dan zal dat meerdere noodwendig
moeten worden bozninigd op hnishunr of andere
behoeften, tot sohade van de njjverheid en den
fisous beide. Door beperking der eischen bjj
de keuze der woning toch a 1 de opbrengst dor
personeele belasting worden verlaagd, door
bezuiniging op vleesch of ander acojjnsplichtig
goed de opbrengst der accjjnzen worden ge
drukt.
Ook dit wordt bevestigd door de ervaring
in Duitscbland.
Uit de Duitsohe oonfeotie-industiie bv. be
reikten ons klachten omtrent verminderden
afzet. De voornaamste afnemers, do arbeiders
en klein- beambten, hebben ten gevolge van
de nieuwe invoerrechten voor hunne levens
middelen en woning meer te betalen ..zoodat
er voor kleeding minder overschiet. Zoo ljjdt
de nationale njjverheid schade door de politiek
der beschermenden- roohten. En de fiscus
Niettegenstaande de rechten herhaaldeljjk
werden verhoogd, zjjn zjj niet in slaat geble
ken 's Rjjks financiën op den duur te ver
sterken. De oorzaak is juist hierin te zoeken
dat de draagkracht van het Duitsche volk is
verminderd door de millioenen. welke ter »be
scherming" van agrariërs en industrieelen
moeten worden opgebracht.
Ook direot kan de fiscus worden benadeeld
door beschermende rechten. In Duitschland
zjjn de Regeeringen van het Rjjli en de bonds
staten en de gemeentebesturen er toe moeten
overgaan de personen in hun dienst verhoo-
ging van salaris te geven, wegens het duurdere
levensonderhoud als gevolg van de door de
beschermende rochten veroorzaakte kunstma
tige stjjging der prjjzen Terwjjt deze personen
geen voordeel van de protectie hadden, daar
zjj geen besohermde producenten zjjn, woren dio
zgn. Teuerungszulagen nanweljjks voldoende
ora hunne meerdere uitgaven te bestryden.
Doch voor de openbare kaBsen beteekende dit
gevolg der protectie volgens het lid van den
Duitsohe Rjjksdag Gothein een meerdere uit
gaaf van ongeveer 2 milliard Mark per jaar
welke das in mindering komt van de netto
meerdere opbrengst, la dit verband moge
tevens worden gewezen op de eigenaardige
handelwjjze bjj de verhooging van de tabak
rechten in Duitschland, waar men een zeker
bedrag van de meer-opbrengst bestemd heeft
voor vergoeding bjj werkloosheid der door die
verhooging van werk beroofde arbeiders 1
Zoo kweekt de protectie zolve een »finan-
oieelen nood" voor den fiscus. Zoo worden
door beschermende reohten de Staatsuitgaven
vermeerderd, want ook de Staat ala grootste
verbruiker is gedwongen al wat hg behoeft
duurder te betalen. In dit verband moge de
aandacht worden gevestigd op het feit dat,
toen het voorstel van onze Regeering om als
'voorloopige" tariefaverhooging SO pCt. te
leggen op de bestaande inkomende reohten
wae ingediend met kans op spoedige invoe
ring, gegadigden voor ineohrjjvingen op staats-
leverantiën niet in versuim zjjn gebleven
hunne prjjzen te verhoogen.
Als belasting besohouwd is een verhooging
der inkomende reohten naar onze meening
afkeurenswaardig, aangezien zjj in strjjd is
met de meest elementaire heginselen van een
goede fiscale politiek en een verstandig finan
cieel beleid.
Zitting van Woensdag.
Hot in December j.l. bjj de behandeling van
hoofdstuk IX, Landbouw, Handel en Np ver
heid, uitgesteld debat over de sociale ver
zekering bad dan eindelijk heden plaats.
Eigenljjk leek 'twol zoo eenigszins als „tjjd-
passeoring," omdat er geen andor werk aan
den winkel was.
Veel belangrijks heeft de discussie dan ook
niet opgeleverd
Hetgeen de vijf sprekers als desiderata
opsomden, is voor het grootst'' deel bekend.
Ilot veld der beschouwingen is zóó oneindig
groot, dal slechts hier en daar oen greep kan
worden gedaan.
De heer Teenstra, die de debatten met
een kort. en bondig speechje inzette,
wenschte o. m. de ongevallen-verzekering ook
tot het landbouwbedrijf uit te breiden.
Evenals later de heer Kool zou wijzen op
het onrechtvaardige en onbillijke om ver
schil te maken lusschen bedrïjfszicktcn en
bedrijfs-ongevallen, zoo wees deze afgevaar
digde op het onredelijke om de landbouwers
uit te sluiten. De onderlinge verzekering
in het land- en tuinbouwbedrijf, welke tot
stand kwam, was liem niet voldoende. Edoch,
van Minister Talma had liij niet veel ver
wachting, dat Z. Ex. den noodigen spoed in
dezen zou betrachten.
Een waar requisitoir tegen den Minister
sprak des lieeren Teenstra's partijgenoot, mr.
Treub, uit Voornamelijk over de methode van
wetgeving van dezen Minister was de afge
vaardigde voor Assen slecht te spreken
Voortdurend wordt er aan de ongevallen
wet „partieel herzien," In stede van kracht
te zoeken in decentralisatie cn eenvoudige
administratie, wordt het tekort der Rijks-
verzekeringbank al grooter en grooter, blijkt
do toepassing der ongevallen-wet meer en
meer omslachtig te zullen worden.
Volgens mr. Treub zit de fout in het feit
dat do Rijksverzekeringsbank met de kwade
posten wordt opgescheept, terwijl de goede
klanten naar de particuliere risico-overdracht
gaan.
Van de plannen des Ministers is niets be
kend, daarover ligt een sluier, waarvan nog
geen tipje opgelicht is.
Bij de bespreking dor ouderdompensioenen
deed mr. Treub die stelselloosheid van den
Minister nog sterker uitkomen en herinnerde
hij er tevens aan hoe destijds het Kamerlid
Talma Minister Veegens telkens verwjjten
deed
De daden van den inmiddels tot Excellentie
geklommen heer Talma stemmen z. i. in het
geheel niet met die vroegere critiek overeen.
Ook de heer Schaper bracht dit punt naar
voren, en wel op vermakelijke wijzever
dedigende de Staatspensionneering, meende
deze afgevaardigde dat daarvan vooreerst toch
wel niets komen zou en beval daarom aan
als tijdelijken maatregel maar het Deensclie
o£ Engelsche stelsel in te voeren, waarop do
heer De Visser in ter romp eerde dat dit niet
ging, daar bjj liet Deensclie stelsel hulp van
de genieenten moest komen en dezen hier to
lande haast alle noodlijdend zijn.
De heer Schaper, slagvaardig als altijd,
repliceerde „dan moeten de gemeenten eerst
maar op de been geholpen worden I"
Zonder algemeen kiesrecht geloofde deze
sociaal-democratische afgevaardigde daL er
van flinke sociale verzekeringswetten toch
niets terecht zou komen. Eerst met de in
voering van het algemeen kiesrecht zou z. i.
de noodige „democratische stuwkracht" komen
die er voor deze sociale wetten noodzakelijk
wezen moet
Do heer Duys, de laatste spreker van den
dag, pokte, als naar gewoonte, weder gewel
dig uit. Van kwart over tweeën tot half vijf
bleef hij aan het woord, en dat met een op
gewektheid on een longenkracht, die werke
lijk phenomenaal mogen heeten.
Zijn rede was, zooals te begrijpen, één
scherpe entiek op het beleid van den Minis
ter één doorloopendo aanklacht tegen de
werkwijze der Rijksverzekeringsbank.
Als bet waar is wat hij mededeelde, b.v.
dat ieder ongeval f 16 aan administratie
kosten vereischt, is 't wel te begrjjpen dat
do ongevallen stelselmatig verzwegen worden.
Herhaaldelijk moest deze spreker door den
voorzitter tot de orde geroepen worden, o. a.
toen hij den Minister verweet een „dubbele
houding" aan te nemen.
Dit was volgens den heer Van Bylandt „op
het kantje van een beleediging." Overigens
kwalificeerde de voorzitter de redevoering
van den hoer Duys niet geheel onjuist als
„een Afstraffing, aan een kwajongen toe te
dienen."
Men kan nog zooveel gevoelen voor open
hartigheid, maar toch vinden dat deze ook
haar grenzen, heeft, vooral in het parlement.
Daar de heer Duys nog niet klaar kwam
met zjjn speech, zal deze morgen voortgezet
worden.
Benoemingen enz.
By kon besluit
is mr. C. Duke, referendaris bjj den Raad
van State to 's Gravenhage, lid, tevens secre
taris der bjj kon besluit van 22 Juni 1909
no. 26 ingestelde Staatscommissie, op zijn
verzoek, eervol ontheven van het secretariaat
dier Staatscommissie, en is aan die com
missie toegevoegd als secretaris mr. J. A.
de Wilde te 's Gravenhage.
Mannelijke personen, die in aanmerking
komen voor een benoeming tol tweede-klerk
bij het Cenlr. Bur. voor do Statistiek, moeten
vóór 15 Maart e.k. hun verlangen daartoe
schriftelijk (op ongozegcld papier), to ken
nen geven aan den directeur van het Ceutr.
Bur. voor dc Statistiek, Rijnstraat 28, Den
Voor nadere bijzonderheden zie men de
se. Crfi No. 58.
Do St Crt. no. 58 bevat een kon. besluit
van den 7den Februari 1910, tot herziening
van het Reglement voor den Hoofdcursus.
Blijkens een telegram van den gouverneur-
generaal van Nederlandsch-Indié, van 7 de
zer, wordt de gouvemements-koffieoogst op
Java voor dit jaar thans geraamd op 38,000
pikols.
Uil Stad en Provincie.
G. S.t van wiens lotgevallen te Berljjn
wjj dezer dagen melding maakten, is weer m
Middelburg teruggekeerd.
De St. Crt. no. 58 bevat de statuten van
de afdeeling Middelburg van den Algemeenen
Nederlandtchen Metaalbewerkersbond te Mid
delburg.
Zjj stelt zich ten doel de bevordering van
de stoffeljjke en zedeljjke verheffing barer
leden, zoowel op algemeen sociaal als econo
misch gebied. Zjj stelt zioh daarbjj op het
standpunt, dat de zedeljjke en verstandelijke
verheffing van hare leden slechte dan mogeljjk
is, wanneer die verheffing tot grondslag heeft
een betrekkeljjk welzjjn. Dat is, wanneer de
maatschappelijke positie aan do metaalbewer
kers tjjd en geld overlaat om aan deze ver
standelijke en zedeljjke ontwikkeling te kun
nen werken.
Onder de onbestelbare en geweigerde
pakketten, welke nog een maand by het hoofd
bestuur der PoBterjjeD en Telegraphie ter
beschikking bljjven, bevindt er zich een van
Middelburg verzonden op 25 Sept. aan
M. S. Satter te Haaften en een op 29 Oct.
verzonden van Gouda aan A. Weetdorp te
St. Annaland.
Uit Ylissingen
Het bestuur van de Coöperatieve Winkel-
vereeniging Eigen Hulp aldaar stelt voor over
't afgeloopen jaar aan de teden 6'/, 0/o divi
dend uit te keeron.
Men achrjjft ons
In de voorlaatste vergadering van den djjk-
rand van de watorkeenng van den calamitouce»
polder Borsse'e word besloten tot het toekennen
van een pensioen, groot f 200, aan de weduwe
van den overleden secretaris-ontvanger J.
Beenhakker, die deze betrekking langer da»
25 jaar op voorbeeldige wjj ze hoef» bekleed.
Gedeputeerde Staten hebben, na eene nauw
gezette uitpluizing van het reglement voor de
calamiteuze polders en waterschappen, grond
gevonden om aan dat besluit van den raad
j hunne goedkeuring te onthouden. In do ver
gadering van 27 Januari jl. werd van die
ontbonding kennis genomen, doch de lede»
vonden deze aangelegenheid van genoeg belang
om er bjj Ged. Staten op aan te dringen te
bevorderen dat het gemelde reglement worde
aangevuld mei eene bepaling, waardoor aan
de weduwen van de voornaamste ambtenares
pensioen kan worden toegekend en de verga
dering nam met bjjna algemeeno stemme»
een besluit in dien geest.
In de vergadering van dien djjkraad Ta»
Woensdag werd konms genomen vau oen
schryven van Ged. Staten, waaruit bleek dat
dit college niet genegen is aan het verlangen
van den djjkraad te voldoen.
De djjkraden behouden dus krachtens het
reglement de bevoegdheid om alle beambten
en bedienden en hunne weduwen en weezen
te pensioneeren alleen de seoretaris-ontvange r
bljjft uitgesloten.
Woensdag vergaderde de afdeeling Goes
van het Centraal Genootschap voor Kinder-Hmr -
steld'gi- en Vacantis-Kolonie* onder voorzitter
schap vaa den heer I. D. Fransen v. d. Putte,
die bjj de opening woorden van waardeeriug
wjjddo aan het naar elderB vertrokken be
stuurslid, den heer F. G. Hartong van Ark.
In die<ia plaats werd benoemd do heer P. A.
de Ligny, terwjjl mej. F. Buetens, aan de beurt
van aftreding, werd herkozen. De heer 8. A
Leopold, die een vorigen keer tot bestuurslid
werd benoemd, heeft voor die benoeming be
dankt en in een volgende vergadering zal eea
nieuwe verkiezing plaats hebben.
Uit het jaarverslag bleek dat het ledental