lËiiirpÈ Courant
BIJVOEGSEL
Middelburg 2 November.
PFIJIÏ I FTON
llTElEll Min!
Benoemingen enz.
7AN DE
VAN
Woensdag 3 Nov. 1909, no. 259.
Provinciale Staten van Zeeland.
In ons vorig nommer mocslco_wij, wijl de
stukken ons eerst in den namiddag in han
den kwamen, ons bepalen tot mededeeling van
den korten inhoud van de door hot Gedepu
teerd college aan de Provinciale Stalen ge
dane voorstellen.
Wij moeten er nu eenigszins meer uitvoe
rig op terugkomen.
Tramwegen in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
In hun voorstel te dezer zake herinneren
Ged. Staten er aan, dat bij besluit der Staten
van G Juli 1909 in hun handen gesteld wer
den de adressen van E. Iluijghcbaert, om een
renteloos voorschot uit de provinciale fond
sen voor een electrische tramvorbinding tus-
schen Knocke en Breskens met een zijtak
naar het strand van Cadzand en een adres
van de stoomtrammaatschappij Breskens—
Maldeghem, waarin financiëelc steun wordt
gevraagd voor een stoomtramweg van Cad
zand over Zuidzandc naar Ooslburg.
Vervolgens zegt het College
Gelijk in het algemeen van bijna elke tram
kan gezegd worden, zullen ook door eene lijn
tusscben Knocke en Breskens, zooals door
E. Huijghebacrt is ontworpen, do belangen van
do glreek,' welke de tram doorkruist, wor
den gebaat. Dat dit door dc bewoners dier
streek wordt ingezien, wordt bewezen door
do hoogo bijdragon van de belanghebbenden,
welke, zooals fn het ambtsbericht van den
hoofdingenieur van den Provincialen Water
staat van 15 September 1909 wordt herin
nerd, per kilometer f3305 bedragen, eene
9om, welke elders tot dusver niet bereikt
werd.
Dat die belangstelling zoo algemeen is, laai
zich, zooals ook door den ondernemer wordt
aangevoerd, gereedelijk uit verschillende oor
zaken verklaren.
In de eerste plaats is het belang van den
landbouw, waarmede dat van den handel hand
aan hand gaat, in de zaak betrokken niet
alleen mot het oog op het rCcds aanstonds
te wachten verkeer, maar ook wegens de uit
breiding van bet vertier, welke van deze lijn
in do toekomst te voorzien is. Waar o. a. de
aan de Belgische kust gelegen badplaatsen
met haar zeer uitgebreid vrecmdclingenbc-
zock verplicht zijn hare levensmiddelen, in
het bijzouder groenten en fruit, te betrekken
uit streken in België, welke op grooten af
stand van die plaatsen gelegen zijn, bestaal
do gegronde verwachting, dat, wanneer de
Zeeuwsclie landbouwer iu de gelegenheid komt
dergelijke producten door middel van ceD
snelle en goedkoope, meermalen daags uit
geoefende verbinding pp die badplaatsen af
te leveren, daarvan een ruimschootsch ge
bruik zal worden gemaakt. Daar de vraag
naar de genoemde voortbrengselen zeer groot
is, zal het aanbod niet achterwege blijven,
hetgeen vanzelf weer een meer intensieve
cultuur van den bodem wolke toch reeds
in den geest des tijds ligt met zich bren
gen zal.
Een tweede belang is de mogelijke pnt-
wikkeling der nijverheid. Al zijn daaromtrent
mot eenige zekerheid gcenc voorspellingen te
doen, jsoo kan toch veilig worden aange
nomen, dat meerdere bekendheid met de
streek door het reizend publiek op den duur
ook aan do industrio ten goede komen kan
Mogo deze mogelijkheid op zich zelf niet van
overwegenden on beslissenden invloed zijn
voor de totstandkoming dezer onderneming,
als bijkomstige omstandigheid mag zij toch
niet pnopgemerkt blijven.
Een derde factor, waarvan de. ondernemer
het welslagen zijner plannen verwacht, is
de toeneming van het vreemdelingenverkeer.
Waar zich in dc laatste jaren een krachtige
neiging openbaart bij vreemdelingen, die in
do Belgische badplaatsen verblijf houden, om
Uoo lijf. viel in een diploniatieken valstrik.
Naar het Engelsch
1. van
WILLIAM FREEMAN.
Archie stormdo mijn kamer binnen, liet
zich in den dichtst byzynden stoel neer
ploffen, maakte zich van een van mijn sigaren
meester, en slaakte een enorme zucht. Daar
na stond by weer op, scharrelde rond om
lucifers te zooken, brak een ornament van
den schoorsteenmantel, vloekte binnensmonds
en keerde weer naar zyn stoel terug.
„Maak geen verontschuldigingen 1" zei
ik. „Alles in deze kamer dat je mocht hin
deren, van de piano af, kun je gerust stuk
smijten. Het kan alles wel weer vervangen
worden".
„Och, klets niet I" zei Archie Wild.
„Do kwestie is dat ik in een beroerde moei
lijkheid ben geraakt, en dat jij me er uit
moet halen".
„Als het weer een kwestie is van
geld, ben ik bang dat het boven mijn krach
ten is".
„Dat is het niet. Qeld heeft er niets
mee te maken".
|het eiland Walcheren te bezoeken en waar
dit bezoek reeds een aanzienlijken omvang
heeft verkregen, ondanks do gebrekkige ver
bindingen, welke yoor dio bezoeken een ern
stig bezwaar opleveren, daar is van een ge-
regelden snellen dienst, door electrische trams
onderhouden, een gestadige ontwikkeling van
het verkeer over en weer to verwachten. Er
zal bovendien in verband met de doortrekking
van den Belgischen hoofdspoorweg van Ileijst
naar Knocke een rechlstreekschc snelverbin-
ding lusschcn Westelijk Zeeuwsch-Vlaandereu
en Walcheren met Brugge en andere Belgische
hoofdplaatsen verkregen worden. Strekt een
uitgebreid vreemdelingenverkeer op zich zelf
reeds fot groot voordeel, zoowel middellijk als
onmiddellijk, van do betrokken streek, in dit
geval komt daarbij nog in aanmerking, dat
voor den Provincialen stoombootdienst op de
Weslcr-Scheldo groote baten van dit reizi
gersverkeer mogen verwacht worden.
Daar de levensvatbaarheid van deze onder
neming, blijkens het ambtsbericht van den
hoofdingenieur van don Provincialen Water
staat van 15 September 1909 toegegeven kan
Worden, schijnt ons do vraag, of een belang
rijke dan wel een geringe winst door de
onderneming verkregen wordt, voor dc pro
vincie van ondergeschikt belang toe. Zij be
treft iu dc eerste plaats do aaandeelhouder^
zelf en do provincie slechts in zoover, als
bij een gcringo winst geen sprake kan zijn
van dc teruggaaf van het renteloos voorschot
Doch al mocht in werkelijkheid het vreemde
lingenverkoer niet dien omvang aannemen
welken men redelijkerwijze mag verwachten
zoo blijft de tramweg toch als een uiterst be-
langrijko verkeersweg, voor landbouw en han
del van dagelijksch nut, in wezen.
De kosten van aanleg en exploitatie van de
zen clectrischen tramweg zijn natuurlijk hoo-
gcr dan voor een stoomtramweg, doch ook
de voordeelen van eeu oxploitatie inet clec
triciteit zijn evenredig grooter en wegen, naai
wij meenen, legen dio meerdere kosten op
Het feit trouwens, dat herhaaldelijk stoom
door electriciteit vervangen wordt en niet
omgekeerd, wijst ook in die richting.
Bij een electrische tram- kan het panlat
treinen zonder evenredige verhooging van de
exploitatiekosten vermeerderd worden. Hef
snelverkeer wordt er door gebaat, zonder dat
het gewone verkeer er onder lijdt. Het ver
keer naar Walcheren en terug eischt juist
do snelle en geregelde verbinding, welke al
leen een electrische tram geven kan. Boven
dien bestaat de mogelijkheid, dat gemeenten
on particulieren in de toekomst van de elec
triciteit als bron van licht en beweegkracht
partij zullen gaan trekken, hetgeen ook bij
een geenszins onwaarschijnlijke onlwikkeliug
van Cadzand als badplaats overwogen mag
worden.
Ten slotte rijst de vraag, of do geldelijke
offers wellicht te groot zijn in verhouding lot
het nut der onderneming. Wij meenen deze
vraag ontkennend te moeten beantwoorden
Zooals wij bij een vorige gelegenheid reeds
deden opmerken, stellen wij ook hier op den
voorgrond, dat deze tram niet op zich zelf
moet beschouwd worden, maar als een onder
deel van het groote geheel, van een tramweg-
net voor geheel Zeeland, voor zooveel daar
aan behoefte bestaat en de noodigo belang
stelling blijkt uit de bijdragen van belang
hebbenden.
Voor dc ontwikkeling van de verschillende
bronnen van beslaan in ons gewest is het
tot stand komen van zoodanig net een levens-
quaestie en wij hebben de vaste overtuiging
dat het nageslacht ons dankbaar zal zijn daar
toe medegewerkt te hebben en zoo tot de
verdere ontplooiing van den ondernemings
geest en den bloei van Zeeland den grond
slag gelegd te hebben.
Dat het aan deze onderneming to verleeneri
voorschot wederom een offer van do Provin
ciale financiën eischt, mag geen reden zijn
om steun te onthouden, waar het een bij
uitstek productieve uitgave betreft, welke de
welvaart en de draagkracht van het gewest
ongetwijfeld zal doen toenemen. Een betrek
kelijk geringe belaslingverhooging, door zoo-
velen gedragen, zal niet bovenmatig worden
gevoeldzij komt in elk geval niet in verge
lijking met de zwaardero lasten, welke rijk
en gemeenten in de laatste jaren van de
ingezetenen gevorderd hebben en in toene
mende mate vorderen, dikwijls niet voor pro
ductieve doeleinden, maar enkel om in hel
tekort op den gewonen dienst te voorzien.
Dat het besluit van Provinciale Staten van
12 Juli 1907, no. 31 spreekt van „het vcr-
leonen van wege dc provincie van hulp voor
don aanleg en de exploitatie van sloomtram-
„IIoo heet do dame dan?"
Hij stond op en ging naar het buffet.
„Juffrouw Pennington", zei hij over zijn
schouder, bijna de helft van een syphon
spuitwater opdrinkend, blijkbaar om den
smaak uil zijn mond te spoelen.
„Jo zoudt het beste doen als je me
de hecle geschiedenis vertelde", zei ik ge
laten, „in dc veronderstelling dat je nog
niet in oudertrouw bent".
„Neen, dat ben ik niet. En wat meer
is, ik heb daar ook geen plan op. Wanneer
jo je een oogenblik wilt onthouden, van de
gewone opmerkingen, zal ik je precies ver
tollen wat ik gedaan heb".
„Ga je gang 1"
„Ik heb de hand gevraagd en gckregeD
van een meisje een dame die ik nooit
in mijn leven heb ontmoet vóór Woensdag
avond, die ik nooit heb gekust, en wier
voornaam ik niet ken. En het zal een aan
gename plicht voor jou zijn, als gewetensvol
halfbroer en voogd, om mij le behoeden voor
de gevolgen van een overhaaste daad".
„Ik laat me net zoo lief ophangen 1"
„O, ik heb eenige verontschuldiging. Je
weet wal voor soort avond het was w orm,
met eon geur van hooi in de lucht zioo'n
avond waarvan je leest in de romans. Ik
was op de rivier aan het roeien geweest,
totdat het bijna donker was, en wandelde
toen langs de rivier naar huis. Eu was op
een groote buitenplaats bij Kingston een open
wegen" belet geenszins, dat ook voor een
electrische tram op dergelijke voorwaarden
een renteloos voorschot worde verleend. Men
heeft destijds niet aan electrische trams ge
dacht en het eenige onderscheid is, dat de
Provinciale Staten bij deze geheel vrij zijn,
terwijl zij bij stoomtrams door bedoeld be
sluit een zedelijke verplichting op zich ge
nomen hebben.
Alles te zamon genomen, meenen Ged. Sta
len aan do Prov. Stalen voor te mogen stel
len het verzoek van E. Huijghebacrt tot hel
verlccnen van subsidie voor eeu tramweg
KnockeBreskens in te willigen, mits door
belanghebbenden een bijdrago van f3526 per
kilometer verzekerd worde.
Zooals reeds in den aanvang werd opge
merkt, zijn voor den aanleg van een tramlijn
van Oostburg naar Cadzand twee aanvragen
ingekomen, een voor een stoomtram van de
maatschappij BreskensMaldeghem en de
andere voor een elcclrische verbinding van
E. Huijghebacrt.
Als men de beide aanvragen vergelijkt,
dient vooral het verhand met den aanleg van
do lijn Knocke—Breskens in het oog gehou
den te woalen.
De daarbij besproken gronden voor de ver
kiesclijkheid van electriciteit boven stoom als
beweegkracht zijn grootendeels ook hier toe
passelijk, terwijl, bij aanwending van electrici
teit voor beide lijnen, de kosten van aanleg
en van exploitatie per kilometer zoowel vooi
het geheel aanmerkelijk dalen.
Buitendien krijgt men door het plan-
Huijghebaerl een aansluiting aan de haven in
do Wielingen, welke de Provinciale Stalen
in 1899 van openbaar nut geacht hebben door
een renteloos voorschot voor den aanleg van
dio haven toe te staan.
Wanneer overeenkomstig het voorstel vari
Ged. Staten door steun van de provincie een
electrische tramweg van Knocke naar Bres
kens tot stand mocht komen, zouden de kos
ten van een electrische Iram van Cadzand
naar Oostburg die voor een stoomtram op
datzelfde traject, blijkens het ambtsbericht
van den hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat van 5 October 1909, slechts mei
f 9000 overtreffen, waarvan dan een derde
voor rekening van do provincie komt. Daai
dit betrekkelijk geringe offer do totstandko
ming van een electrischen tramweg, wolke
toch zeker de voorkeur verdient, zou verze
keren, terwijl ook de levensvatbaarheid dezer
lijn, als zijlijn van den tramweg Knocke—
Breskens en daarmede óéti geheel uitmakende
door den hoofdingenieur boven bedenking
wordt geacht, aarzelen Ged. Staten niet de
Provinciale Staten aan te raden het verzoek
van E. Iluijghebaert voor den aanleg van een
electrischen tramweg van Oostburg naar Cad
zand in te willigen, onder voorwaarde, dal
door belanghebbenden een som van len min
ste f2200 per kilomeier worde bijgedragen
Verpleging armlastige Krank
zinnigen.
In zake de verpleging van armlastige krank
zinnigen zeggen God. Staten in hun voorstel te
dien opzichte dat het aantal dier krankzinnigen,
voor wie in het laatste halfjaar plaatsing
moest worden gezocht in het geslicht Vrede
rust, grooter is geweest dan zij geraamd had
den.
Sinds 7 Mei 1.!., toen de eerste patiënten
werden opgenomen, zijn 21 lijders uit deze
provincie aldaar ondergebracht, waarvan één
sedert is overleden. Verder zijn 57 verpleeg
den waarvan óón is overleden uit dc
gestichten der Vereeniging tot Christelijke
verzorging van krankzinnigen in Nederland
naar Vrederust overgeplaatst, zoodat op di»
oogenblik 76 plaatsen iu Vrederust bezet zijn
Het getal, waarop do' provincie volgens de ten
vorigen jare gesloten overeenkomst thans
recht heeft (74), is dus reeds overschreden
terwijl nog 13 lijders uit de gestichten van
bovengenoemde Voreeniging naar Vrederust
moeten worden overgebracht.
Verschillende oorzaken schijnen tot die bui
tengewone vermeerdering van het aantal lij
ders iu het afgeloopen halfjaar medegewerkt
te hebben. Vooreerst zijn onder die 21 perso
nen 8, die vroeger in andere gestichten wa
ren opgenomen en om verschillende redenen
naar Vrederust .zijn overgebracht. Ook is het
waarschijnlijk, dat voor sommige lijders, die
reeds vroeger in de termen violen van opne
ming in een gesticht, de opening van de
nieuwe inrichting is afgewacht, alvorens ge-
stichtsverpleging voor lien aangevraagd werd.
Eindelijk was het cijfer van hen, die in het
afgeloopen halfjaar overleden of als hersteld
luchtfoest met vlaggen en lampions en wal
daarbij hoort, en ik liep toen brutaalweg bel
hok in. Ik denk dal de lucht mij naar het
hoofd was gestegen. Niemand maakte eenig
bezwaar, en een minuut later liep ik tegen
Charlie Wears aan. Ik hoorde van hem,
dat mijn gastvrouw mrs. Bowdley-Smyth
heette hij stelde me voor aan een boel aar
dige meisjes, ik had er veel plezier".
„En wanneer verschijnt nu jo ver
loofde ten tooneolc?" vroog ik.
Archie trok rijn wenkbrauwen pijnlijk
samen.
„Een poosje later kwam ik bij haar.
terwijl ze alleen zat op een rustiekebank bij
het huis. Zc droeg een japon van glinste
rende stof, zooals je wel op het tooncel ziet,
ze had prachtig kastanjebruin haar, en haar
wangen waren heerlijk rose, en
„Voor verdere bijzonderheden verwijzen
we naar pakkende liefdesfeuilletons"
„In ieder geval, ze zag er buitengewoon
lief uit, Charlie stelde ons voor, en glipte
toen weg. En terwijl we daar zaten, kwam
de maan van achter de boomen op, er speelde
een orkest op een afstand een wals van dat
soort dat een man sentimenteel zou doen
worden tegen zyn waschvrouw, en dc
duivel hale de heele geschiedenis I"
„Ga voort 1"
Do geestdrift was geheel uit Archie's toon
verdwenen. Hij werd nu zuiver zelfverde-
digend.
ontslagen werden, bijzonder laag Doch ook a!
houdt men met die bijzondere oorzaken reke
ning, is toch wel gebleken, dat het getal
plaatsen, dat ten grondslag ligt aan do ten
vorigen jare gesloten overeenkomst, niet vol
doende is. Om de 13 nog op overplaatsing
wachtendo lijders naar Vrederust te kunnei
overbrengen en eenige speelruimte over t<
houden voor de opneming van nieuwe pa
tinten, schijnt het Ged. Staten noodig hel
aanvangscijfer van 74 op 100 plaatsen l<
brengen Daarbij zou dan kunnen worden be
dongen, dat do provincio in volgende jarcr
telkens over drie plaatsen meer zal kunner
beschikken, lot oen maximum van 130.
In den loop van do maand April van hel
volgende jaar kan do opening van twei
nieuwe paviljoens worden tegemoet gezien
Hot bestuur deelt mede, tegen dien tijd d<
meer verlangde plaatsen te kunnen beschik
baar stellen, mits wederom, op den zelldei
voet als zulks verleden jaar geschiedde, cci
evenredig voorschot door de provincie wordt
verstrekt van f 1750 per bed.
Do bedoelde Vereeniging krijgt |daardooi
aanspraak io. op f45.000, nog resteerend'.
van de bij Statenbesluit van 17 Juli 1908 toe
gezegde f 175.000 2o, op 30 X f 1750 -
f52.500; le zamen alzoo op f97.500.
Daar de rentevoet inmiddels gewijzigd is
zal het nu vobrdeeligor zijn tegen 3'/s °.'o t<
leenen, terwijl de leenitig in December j.l
geschiedde legen 4 ">/o. Ged. Staten meenet
daarom, dat het raadzaam is die f 45.000 ui
genoemd Statenbesluit uit te schakelen ei
een nieuw besluit te nemen lot verstrekkini
van een voorschot van f97.500.
Ged. Staten stellen mitsdien voor uit he
Statenbesluit van 17 Juli 1908 de nog restee
rende f 45.000 le doen vervallen, aan de Ver
eeniging een nader voorschot van f 97.501
te verstrekken en hot College te machtigen
in art. 1 der overeenkomst de boven om
schreven wijziging le brengen.
s*
Verbinding H a n s w e e r tV lake.
In de vergadering der Staten van 11 .No
vembcr 1904 werd besloten, na het verkrij
gen van de noodige vergunningen over t<
gaan tot den aanleg en de exploitatie vai
een paardentramweg van llansweert naar he
slation Vlake van den Staatsspoorweg over
eenkomstig het door den Hoofdingenieur vai
den Provincialen Waterstaat opgemaakte plai
begroot op f60.800.
Uitvoerig is in de Statenvergadering yai
17 Juli 1908 medegedeeld, wat door het Col
lege en door de Commissie van toezicht oj
den Provincialen stoombootdienst is gedaan
om dit besluit uitvoering (e doen erlangen
en welke bezwaren daarbij gerezen zijn.
Intusschen heeft in de vergadering var
16 Juli j.l. de heer Dumoleijn verzocht, eer
nader onderzoek te willen instellen naar dc
mogelijkheid van een Decauville-tram op ge
noemd traject en is door den lieer Van
Rompu, namens het College van Ged. Staten
dat onderzoek toegezegd.
In verband daarmede is op Zaterdag 28
Augustus j.l. (er plaatse door do Commissie
van toezicht op den stoombootdienst een
onderzoek ingesteld, waarbij, behalve de di
recteur van dien dienst, aanwezig waren dc
hoofdingenieur-directeur van den Rijkswater
staat in de 11e directie en de ingenieur (e
Goesde hoofdingenieur van den Provin
cialen Waterstaat en de ingenieur te Goes
een lid van den Raad van toezicht op de
spoorwegdiensteneen ingenieur van de
Sociétê nouvelle des èlablissements Decau-
ville ainé, gevestigd le Parijs.
Ofschoon de toestand van den te volgen
weg, vooral bij de Schoorscho brug, niet zeer
gunstig is, zoodat belangrijke werken noo
dig zijn, om een geschikte baan voor hel
leggen van rails te verkrijgen, werd de aan
leg van een tramweg uitvoerbaar geacht.
Door den hoofdingenieur van den Provin
cialen Waterstaat is oen beschrijving opge
maakt van den te volgen weg en van de voor
het in orde maken van baan en terreinen
hoodige werken. De uitvoering van bedoelde
werken zal volgens den hoofdingenieur ver
moedelijk een uitgaaf van ongeveer f 14.000
eischenvoor het bouwen van een remise
met bijbehooronde werkplaats stelt die hoofd
ambtenaar een som van f5000.
De Société nouvelle des établissements De
cauville ainé ontraadt het gebruik van auto-
motrices met hot oog op de bochten in dc
baan. Zij geeft in overweging, als trekkracht
le bezigen een potroleum-locomolief, welke
in staat zal zijn, desnoods tweo personen
rijtuigen, elk met 24 zitplaatsen en een com
partiment voor bagage, voort te bewegen.
„Het was voor meer dan de helft haar
schuld ze zag er zoo heerlijk kinderlijk en
meelijwekkend uit! En toen bekende ze my
dat ze ongenoegen had met haar familie, en
zich te ellendig voelde om naar liuis tc
gaanen dat ze er over dacht een betrek
king te zoeken als kinderjuffrouw of huis
houdster of zoo iets".
„Waarna jij, als verkieselijker plan,
voorstelde dat ze met jou zou trouwen".
„Ik ik veronderstel, dat ik dal ge-
.daan heb. Om jo do waarheid le zoggen,
geloof ik dat ze er in heeft toegestaan bin
nen een week met me weg te loopen. Ik
gaf baar myn ring, en zei haar mijn naam,
en zy noemde mij juist den hare, toen Char
lie terug kwam, ende duivel hale me,
als ik weet wat ik moet doen".
„Hetzij je belofte vervullen, en dan
meteen het hart breken van Rose Warrendor
(deze toespeling deed hem ineen krimpc-n,
hoewel Archie neg niet definitief met ihaar
verloofd was) „of wel je zelf gedragen als
een jonge ploert".
„Dat is net de troost, dien ik kon ver
wachten van een koudbloedigen fossiel van
veerlig", zei ky bitter. „Ik was een ezel om
naar je toe te komen".
„Wel, wat verwacht je dan dat ik Idoen
zal
„Doen? Groote hemel I Dat is toch
duidelijk genoeg I Ga naar het meisje en zeg
haar dat ik gek was of dronken, of allebei
De kosten van aanschaffing van liet ma
terieel voor den weg, van twee locomotieven
en twee personenrijtuigen, geleverd franco
Vlake, worden door de Maatschappij opgege
ven te zullen bedragen 65.800 francs gelijk
slaande met ongeveer f31.600.
Bij de genoemde kosten moeien nog gevoegd
worden die van het leggen van de rails, waar
mede de Maatschappij zich niet belast, cu van
een ballaslbed.
Iri verband niet een en ander schijnt het
veilig, de kosten van aanleg van baan en
materieel in totaal te stellen op eeu bedrag
van f60.000.
Do tyd heeft ontbroken, om betreffende dc
kosten van exploitatie volkomen zekere ge
gevens te verkrijgen.
Ged. Staten geven ccliler eene, naar zij
meenen betrouwbare, berekening, waaruit
blijkt dat de totale uitgaaf f7600 zullen be
dragen.
Tot dusver werd voor het gebruik van de
omnibussen door de reizigers niets betaald.
Bij de indienslstelhng van een beter vervoer
middel mag, volgens Ged. Stalen, een bij
drage van 10 cent per persoon worden ge
vorderd. Het is aan te nemen, dat dan een
deel der reizigers het traject Vlake—
Ilansweerl lo voej zal afleggenmet hot oog
daarop stellen zij, ofschoon het getal reizi
gers in de Laatste jaren i 27.000 bedroeg, de
opbrengst niet hooger dan f2000. Voor goe
deren- en postvervoer kan een bedrag van
f 1000 worden gerekend, zoodat dc ontvang
sten op f 3000 kunnen wordon gesteld en
het tekort op do exploitatie op f 1600.
Daar tegenwoordig voor het vervoer met de
omnibussen f 3700 per jaar wordt betaald,
zal het nieuwe vervoermiddel ongoveer f900
per jaar meer wit de provinciale fondsen
vorderen.
liet koinl Ged. Staten voor, dat deze be
trekkelijk geringe uitgaaf gebillijkt wordt eens
deels door het groolero gemak, dat aan de,
reizigers wordt verschaft, anderdeels omdat
daardoor de provincio onafhankelijk wordt
van het al of niet aanwezig zijn van bruik
bare paarden le Vlake en Ilansweerl en van
de eiscben, welko dc eigenaren dier paar
den zouden kunnen stellen. Ook mag niet
uit het oog worden verloren, dat de uitgaaf
voor de provincie verminderen zal, wanneer
de herhaaldelijk uitgesproken verwachting op
gaat, dat vele reizigers uit het zoogenaamde
vijfde district, die thans hunne reis over
België nemen, de route over Ilansweerl zul
len verkiezen, zoodra de oude omnibussen
door een meer comfortabel middel van ver
voer zullen zijn vervangen.
Bjj kon. besluit
is benoemd tot reohter in de arrond.-recht-
bank te Winschoten mr A. Heringa, doctor in
do Staatswetenschap, thans referendaris bjj
het hoofdbestuur der posterijen en telegraphic
te 's Gravenbnge;
is aan H. J. Lovink, met ingang van 15
November 1909 op zyn verzoek, eervol ontslag
verleend uit zjjne betrekking van directeur-
generaal van den landbouw, onder dankbetui
ging voor de vele en gewichtige diensten, door
hem in die betrekking bewezen.
Ter vervulling van twee rechtersplaatson in
de arrond -rechtb. te Amsterdam zjjn opgemaakt
de navolgende alphabotischo lgsten van aan
beveling: lste lgst mr J. van Binsbergen,
rechter in de rechtbank te 's Hertogeubosch
mr. E. Jellingbaus, ambtenaar van het O. M
bjj de kantongerechten in het arrond. Amster
dam (kaDton Hilversum) ter standplaats Hil
versum mr J. Wiarda, rechter in de rechtbank
te Dordrecht2o lgst mr F. Sleutelaar, subsl.-
griffier bg de rechtbank te Amsterdam mr W.
Lan8irgb l'onckens, subst.-grilfier bg de recht-
bink te Rotterdam en mr B. M. de Vos,
advocaat, procureur en rechter-plaatsvervangcr
in de rechtband te Amsterdam.
De commissie voor do machinisten-examonfl,
bedoeld in art. 8 der Scbipperswet zal, over
eenkomstig de bepalingen vervat in bet
regkment voor de machinisten-examens, en
het slecpvaartreglement, aanvangende 23 Nov.
a.s. zitting houden te Rotterdam.
De aanvragen om tot die examens tc worden
toegelaten moeten den voorzitter der commissie
vóór 13 November bereikt hebben.
Voor nadere bijzonderheden zie men de St. Crt.
no 256.
je kunt je, zooals nog nooit in je leven,
verlustigen in je natuurlijke voorliefde voor
sarkasmo. Wijs erop dat ik geen geld heli,
■n nog minder gezond verstand. Je hebt dat
vroeger vaak genoeg gezegd".
„Geef me nog eenige andere bijzonder
heden over juffrouw Pennington", zei ik na
een pauze.
Het was niets anders dan een voorwendsel
om tijd te winnen, en hij begreep dal, maar
liet het niet merken.
„Ze is lang. Mooie gestalte. Over haar
gelaat kan ik niet in bijzonderheden oor-
•leclen, want dat was meest in de schaduw,
maar haar haar en zc heeft enorm veel
haar heeft de kleur die zc geloof ik Tus-
aansch rood noemen. Haar adres isThe
Larches, Ilessell Road, Kingston", en zeg,
Steve, het is allemachtig aardig van je
om zoo'n beroerde boodschap op je te ne
men. Ik ben waarachtig beschaamd over me
zelf, dat ik het je moest vragen, maar..."
Ik keek hem streng aan.
„Tot nu toe weiger ik nog altijd er
iets mee te doen te hebben. Wanneer je van
avond weer wilt aankomen, zal ik je een be
slissing geven
„Je bent een beste kerel I" zei Archie
vroolijk.
Hij annexeerde nog een sigaar, en draaide
met een hoofdknik do kamer uit. Door het
raam zag ik hem een oogenblik later binnen
gaan in een bloemenwinkel, en er uit komen