lËiiirpÈ Courant BIJVOEGSEL Middelburg 2 November. PFIJIÏ I FTON llTElEll Min! Benoemingen enz. 7AN DE VAN Woensdag 3 Nov. 1909, no. 259. Provinciale Staten van Zeeland. In ons vorig nommer mocslco_wij, wijl de stukken ons eerst in den namiddag in han den kwamen, ons bepalen tot mededeeling van den korten inhoud van de door hot Gedepu teerd college aan de Provinciale Stalen ge dane voorstellen. Wij moeten er nu eenigszins meer uitvoe rig op terugkomen. Tramwegen in Zeeuwsch- Vlaanderen. In hun voorstel te dezer zake herinneren Ged. Staten er aan, dat bij besluit der Staten van G Juli 1909 in hun handen gesteld wer den de adressen van E. Iluijghcbaert, om een renteloos voorschot uit de provinciale fond sen voor een electrische tramvorbinding tus- schen Knocke en Breskens met een zijtak naar het strand van Cadzand en een adres van de stoomtrammaatschappij Breskens— Maldeghem, waarin financiëelc steun wordt gevraagd voor een stoomtramweg van Cad zand over Zuidzandc naar Ooslburg. Vervolgens zegt het College Gelijk in het algemeen van bijna elke tram kan gezegd worden, zullen ook door eene lijn tusscben Knocke en Breskens, zooals door E. Huijghebacrt is ontworpen, do belangen van do glreek,' welke de tram doorkruist, wor den gebaat. Dat dit door dc bewoners dier streek wordt ingezien, wordt bewezen door do hoogo bijdragon van de belanghebbenden, welke, zooals fn het ambtsbericht van den hoofdingenieur van den Provincialen Water staat van 15 September 1909 wordt herin nerd, per kilometer f3305 bedragen, eene 9om, welke elders tot dusver niet bereikt werd. Dat die belangstelling zoo algemeen is, laai zich, zooals ook door den ondernemer wordt aangevoerd, gereedelijk uit verschillende oor zaken verklaren. In de eerste plaats is het belang van den landbouw, waarmede dat van den handel hand aan hand gaat, in de zaak betrokken niet alleen mot het oog op het rCcds aanstonds te wachten verkeer, maar ook wegens de uit breiding van bet vertier, welke van deze lijn in do toekomst te voorzien is. Waar o. a. de aan de Belgische kust gelegen badplaatsen met haar zeer uitgebreid vrecmdclingenbc- zock verplicht zijn hare levensmiddelen, in het bijzouder groenten en fruit, te betrekken uit streken in België, welke op grooten af stand van die plaatsen gelegen zijn, bestaal do gegronde verwachting, dat, wanneer de Zeeuwsclie landbouwer iu de gelegenheid komt dergelijke producten door middel van ceD snelle en goedkoope, meermalen daags uit geoefende verbinding pp die badplaatsen af te leveren, daarvan een ruimschootsch ge bruik zal worden gemaakt. Daar de vraag naar de genoemde voortbrengselen zeer groot is, zal het aanbod niet achterwege blijven, hetgeen vanzelf weer een meer intensieve cultuur van den bodem wolke toch reeds in den geest des tijds ligt met zich bren gen zal. Een tweede belang is de mogelijke pnt- wikkeling der nijverheid. Al zijn daaromtrent mot eenige zekerheid gcenc voorspellingen te doen, jsoo kan toch veilig worden aange nomen, dat meerdere bekendheid met de streek door het reizend publiek op den duur ook aan do industrio ten goede komen kan Mogo deze mogelijkheid op zich zelf niet van overwegenden on beslissenden invloed zijn voor de totstandkoming dezer onderneming, als bijkomstige omstandigheid mag zij toch niet pnopgemerkt blijven. Een derde factor, waarvan de. ondernemer het welslagen zijner plannen verwacht, is de toeneming van het vreemdelingenverkeer. Waar zich in dc laatste jaren een krachtige neiging openbaart bij vreemdelingen, die in do Belgische badplaatsen verblijf houden, om Uoo lijf. viel in een diploniatieken valstrik. Naar het Engelsch 1. van WILLIAM FREEMAN. Archie stormdo mijn kamer binnen, liet zich in den dichtst byzynden stoel neer ploffen, maakte zich van een van mijn sigaren meester, en slaakte een enorme zucht. Daar na stond by weer op, scharrelde rond om lucifers te zooken, brak een ornament van den schoorsteenmantel, vloekte binnensmonds en keerde weer naar zyn stoel terug. „Maak geen verontschuldigingen 1" zei ik. „Alles in deze kamer dat je mocht hin deren, van de piano af, kun je gerust stuk smijten. Het kan alles wel weer vervangen worden". „Och, klets niet I" zei Archie Wild. „Do kwestie is dat ik in een beroerde moei lijkheid ben geraakt, en dat jij me er uit moet halen". „Als het weer een kwestie is van geld, ben ik bang dat het boven mijn krach ten is". „Dat is het niet. Qeld heeft er niets mee te maken". |het eiland Walcheren te bezoeken en waar dit bezoek reeds een aanzienlijken omvang heeft verkregen, ondanks do gebrekkige ver bindingen, welke yoor dio bezoeken een ern stig bezwaar opleveren, daar is van een ge- regelden snellen dienst, door electrische trams onderhouden, een gestadige ontwikkeling van het verkeer over en weer to verwachten. Er zal bovendien in verband met de doortrekking van den Belgischen hoofdspoorweg van Ileijst naar Knocke een rechlstreekschc snelverbin- ding lusschcn Westelijk Zeeuwsch-Vlaandereu en Walcheren met Brugge en andere Belgische hoofdplaatsen verkregen worden. Strekt een uitgebreid vreemdelingenverkeer op zich zelf reeds fot groot voordeel, zoowel middellijk als onmiddellijk, van do betrokken streek, in dit geval komt daarbij nog in aanmerking, dat voor den Provincialen stoombootdienst op de Weslcr-Scheldo groote baten van dit reizi gersverkeer mogen verwacht worden. Daar de levensvatbaarheid van deze onder neming, blijkens het ambtsbericht van den hoofdingenieur van don Provincialen Water staat van 15 September 1909 toegegeven kan Worden, schijnt ons do vraag, of een belang rijke dan wel een geringe winst door de onderneming verkregen wordt, voor dc pro vincie van ondergeschikt belang toe. Zij be treft iu dc eerste plaats do aaandeelhouder^ zelf en do provincie slechts in zoover, als bij een gcringo winst geen sprake kan zijn van dc teruggaaf van het renteloos voorschot Doch al mocht in werkelijkheid het vreemde lingenverkoer niet dien omvang aannemen welken men redelijkerwijze mag verwachten zoo blijft de tramweg toch als een uiterst be- langrijko verkeersweg, voor landbouw en han del van dagelijksch nut, in wezen. De kosten van aanleg en exploitatie van de zen clectrischen tramweg zijn natuurlijk hoo- gcr dan voor een stoomtramweg, doch ook de voordeelen van eeu oxploitatie inet clec triciteit zijn evenredig grooter en wegen, naai wij meenen, legen dio meerdere kosten op Het feit trouwens, dat herhaaldelijk stoom door electriciteit vervangen wordt en niet omgekeerd, wijst ook in die richting. Bij een electrische tram- kan het panlat treinen zonder evenredige verhooging van de exploitatiekosten vermeerderd worden. Hef snelverkeer wordt er door gebaat, zonder dat het gewone verkeer er onder lijdt. Het ver keer naar Walcheren en terug eischt juist do snelle en geregelde verbinding, welke al leen een electrische tram geven kan. Boven dien bestaat de mogelijkheid, dat gemeenten on particulieren in de toekomst van de elec triciteit als bron van licht en beweegkracht partij zullen gaan trekken, hetgeen ook bij een geenszins onwaarschijnlijke onlwikkeliug van Cadzand als badplaats overwogen mag worden. Ten slotte rijst de vraag, of do geldelijke offers wellicht te groot zijn in verhouding lot het nut der onderneming. Wij meenen deze vraag ontkennend te moeten beantwoorden Zooals wij bij een vorige gelegenheid reeds deden opmerken, stellen wij ook hier op den voorgrond, dat deze tram niet op zich zelf moet beschouwd worden, maar als een onder deel van het groote geheel, van een tramweg- net voor geheel Zeeland, voor zooveel daar aan behoefte bestaat en de noodigo belang stelling blijkt uit de bijdragen van belang hebbenden. Voor dc ontwikkeling van de verschillende bronnen van beslaan in ons gewest is het tot stand komen van zoodanig net een levens- quaestie en wij hebben de vaste overtuiging dat het nageslacht ons dankbaar zal zijn daar toe medegewerkt te hebben en zoo tot de verdere ontplooiing van den ondernemings geest en den bloei van Zeeland den grond slag gelegd te hebben. Dat het aan deze onderneming to verleeneri voorschot wederom een offer van do Provin ciale financiën eischt, mag geen reden zijn om steun te onthouden, waar het een bij uitstek productieve uitgave betreft, welke de welvaart en de draagkracht van het gewest ongetwijfeld zal doen toenemen. Een betrek kelijk geringe belaslingverhooging, door zoo- velen gedragen, zal niet bovenmatig worden gevoeldzij komt in elk geval niet in verge lijking met de zwaardero lasten, welke rijk en gemeenten in de laatste jaren van de ingezetenen gevorderd hebben en in toene mende mate vorderen, dikwijls niet voor pro ductieve doeleinden, maar enkel om in hel tekort op den gewonen dienst te voorzien. Dat het besluit van Provinciale Staten van 12 Juli 1907, no. 31 spreekt van „het vcr- leonen van wege dc provincie van hulp voor don aanleg en de exploitatie van sloomtram- „IIoo heet do dame dan?" Hij stond op en ging naar het buffet. „Juffrouw Pennington", zei hij over zijn schouder, bijna de helft van een syphon spuitwater opdrinkend, blijkbaar om den smaak uil zijn mond te spoelen. „Jo zoudt het beste doen als je me de hecle geschiedenis vertelde", zei ik ge laten, „in dc veronderstelling dat je nog niet in oudertrouw bent". „Neen, dat ben ik niet. En wat meer is, ik heb daar ook geen plan op. Wanneer jo je een oogenblik wilt onthouden, van de gewone opmerkingen, zal ik je precies ver tollen wat ik gedaan heb". „Ga je gang 1" „Ik heb de hand gevraagd en gckregeD van een meisje een dame die ik nooit in mijn leven heb ontmoet vóór Woensdag avond, die ik nooit heb gekust, en wier voornaam ik niet ken. En het zal een aan gename plicht voor jou zijn, als gewetensvol halfbroer en voogd, om mij le behoeden voor de gevolgen van een overhaaste daad". „Ik laat me net zoo lief ophangen 1" „O, ik heb eenige verontschuldiging. Je weet wal voor soort avond het was w orm, met eon geur van hooi in de lucht zioo'n avond waarvan je leest in de romans. Ik was op de rivier aan het roeien geweest, totdat het bijna donker was, en wandelde toen langs de rivier naar huis. Eu was op een groote buitenplaats bij Kingston een open wegen" belet geenszins, dat ook voor een electrische tram op dergelijke voorwaarden een renteloos voorschot worde verleend. Men heeft destijds niet aan electrische trams ge dacht en het eenige onderscheid is, dat de Provinciale Staten bij deze geheel vrij zijn, terwijl zij bij stoomtrams door bedoeld be sluit een zedelijke verplichting op zich ge nomen hebben. Alles te zamon genomen, meenen Ged. Sta len aan do Prov. Stalen voor te mogen stel len het verzoek van E. Huijghebacrt tot hel verlccnen van subsidie voor eeu tramweg KnockeBreskens in te willigen, mits door belanghebbenden een bijdrago van f3526 per kilometer verzekerd worde. Zooals reeds in den aanvang werd opge merkt, zijn voor den aanleg van een tramlijn van Oostburg naar Cadzand twee aanvragen ingekomen, een voor een stoomtram van de maatschappij BreskensMaldeghem en de andere voor een elcclrische verbinding van E. Huijghebacrt. Als men de beide aanvragen vergelijkt, dient vooral het verhand met den aanleg van do lijn Knocke—Breskens in het oog gehou den te woalen. De daarbij besproken gronden voor de ver kiesclijkheid van electriciteit boven stoom als beweegkracht zijn grootendeels ook hier toe passelijk, terwijl, bij aanwending van electrici teit voor beide lijnen, de kosten van aanleg en van exploitatie per kilometer zoowel vooi het geheel aanmerkelijk dalen. Buitendien krijgt men door het plan- Huijghebaerl een aansluiting aan de haven in do Wielingen, welke de Provinciale Stalen in 1899 van openbaar nut geacht hebben door een renteloos voorschot voor den aanleg van dio haven toe te staan. Wanneer overeenkomstig het voorstel vari Ged. Staten door steun van de provincie een electrische tramweg van Knocke naar Bres kens tot stand mocht komen, zouden de kos ten van een electrische Iram van Cadzand naar Oostburg die voor een stoomtram op datzelfde traject, blijkens het ambtsbericht van den hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat van 5 October 1909, slechts mei f 9000 overtreffen, waarvan dan een derde voor rekening van do provincie komt. Daai dit betrekkelijk geringe offer do totstandko ming van een electrischen tramweg, wolke toch zeker de voorkeur verdient, zou verze keren, terwijl ook de levensvatbaarheid dezer lijn, als zijlijn van den tramweg Knocke— Breskens en daarmede óéti geheel uitmakende door den hoofdingenieur boven bedenking wordt geacht, aarzelen Ged. Staten niet de Provinciale Staten aan te raden het verzoek van E. Iluijghebaert voor den aanleg van een electrischen tramweg van Oostburg naar Cad zand in te willigen, onder voorwaarde, dal door belanghebbenden een som van len min ste f2200 per kilomeier worde bijgedragen Verpleging armlastige Krank zinnigen. In zake de verpleging van armlastige krank zinnigen zeggen God. Staten in hun voorstel te dien opzichte dat het aantal dier krankzinnigen, voor wie in het laatste halfjaar plaatsing moest worden gezocht in het geslicht Vrede rust, grooter is geweest dan zij geraamd had den. Sinds 7 Mei 1.!., toen de eerste patiënten werden opgenomen, zijn 21 lijders uit deze provincie aldaar ondergebracht, waarvan één sedert is overleden. Verder zijn 57 verpleeg den waarvan óón is overleden uit dc gestichten der Vereeniging tot Christelijke verzorging van krankzinnigen in Nederland naar Vrederust overgeplaatst, zoodat op di» oogenblik 76 plaatsen iu Vrederust bezet zijn Het getal, waarop do' provincie volgens de ten vorigen jare gesloten overeenkomst thans recht heeft (74), is dus reeds overschreden terwijl nog 13 lijders uit de gestichten van bovengenoemde Voreeniging naar Vrederust moeten worden overgebracht. Verschillende oorzaken schijnen tot die bui tengewone vermeerdering van het aantal lij ders iu het afgeloopen halfjaar medegewerkt te hebben. Vooreerst zijn onder die 21 perso nen 8, die vroeger in andere gestichten wa ren opgenomen en om verschillende redenen naar Vrederust .zijn overgebracht. Ook is het waarschijnlijk, dat voor sommige lijders, die reeds vroeger in de termen violen van opne ming in een gesticht, de opening van de nieuwe inrichting is afgewacht, alvorens ge- stichtsverpleging voor lien aangevraagd werd. Eindelijk was het cijfer van hen, die in het afgeloopen halfjaar overleden of als hersteld luchtfoest met vlaggen en lampions en wal daarbij hoort, en ik liep toen brutaalweg bel hok in. Ik denk dal de lucht mij naar het hoofd was gestegen. Niemand maakte eenig bezwaar, en een minuut later liep ik tegen Charlie Wears aan. Ik hoorde van hem, dat mijn gastvrouw mrs. Bowdley-Smyth heette hij stelde me voor aan een boel aar dige meisjes, ik had er veel plezier". „En wanneer verschijnt nu jo ver loofde ten tooneolc?" vroog ik. Archie trok rijn wenkbrauwen pijnlijk samen. „Een poosje later kwam ik bij haar. terwijl ze alleen zat op een rustiekebank bij het huis. Zc droeg een japon van glinste rende stof, zooals je wel op het tooncel ziet, ze had prachtig kastanjebruin haar, en haar wangen waren heerlijk rose, en „Voor verdere bijzonderheden verwijzen we naar pakkende liefdesfeuilletons" „In ieder geval, ze zag er buitengewoon lief uit, Charlie stelde ons voor, en glipte toen weg. En terwijl we daar zaten, kwam de maan van achter de boomen op, er speelde een orkest op een afstand een wals van dat soort dat een man sentimenteel zou doen worden tegen zyn waschvrouw, en dc duivel hale de heele geschiedenis I" „Ga voort 1" Do geestdrift was geheel uit Archie's toon verdwenen. Hij werd nu zuiver zelfverde- digend. ontslagen werden, bijzonder laag Doch ook a! houdt men met die bijzondere oorzaken reke ning, is toch wel gebleken, dat het getal plaatsen, dat ten grondslag ligt aan do ten vorigen jare gesloten overeenkomst, niet vol doende is. Om de 13 nog op overplaatsing wachtendo lijders naar Vrederust te kunnei overbrengen en eenige speelruimte over t< houden voor de opneming van nieuwe pa tinten, schijnt het Ged. Staten noodig hel aanvangscijfer van 74 op 100 plaatsen l< brengen Daarbij zou dan kunnen worden be dongen, dat do provincio in volgende jarcr telkens over drie plaatsen meer zal kunner beschikken, lot oen maximum van 130. In den loop van do maand April van hel volgende jaar kan do opening van twei nieuwe paviljoens worden tegemoet gezien Hot bestuur deelt mede, tegen dien tijd d< meer verlangde plaatsen te kunnen beschik baar stellen, mits wederom, op den zelldei voet als zulks verleden jaar geschiedde, cci evenredig voorschot door de provincie wordt verstrekt van f 1750 per bed. Do bedoelde Vereeniging krijgt |daardooi aanspraak io. op f45.000, nog resteerend'. van de bij Statenbesluit van 17 Juli 1908 toe gezegde f 175.000 2o, op 30 X f 1750 - f52.500; le zamen alzoo op f97.500. Daar de rentevoet inmiddels gewijzigd is zal het nu vobrdeeligor zijn tegen 3'/s °.'o t< leenen, terwijl de leenitig in December j.l geschiedde legen 4 ">/o. Ged. Staten meenet daarom, dat het raadzaam is die f 45.000 ui genoemd Statenbesluit uit te schakelen ei een nieuw besluit te nemen lot verstrekkini van een voorschot van f97.500. Ged. Staten stellen mitsdien voor uit he Statenbesluit van 17 Juli 1908 de nog restee rende f 45.000 le doen vervallen, aan de Ver eeniging een nader voorschot van f 97.501 te verstrekken en hot College te machtigen in art. 1 der overeenkomst de boven om schreven wijziging le brengen. s* Verbinding H a n s w e e r tV lake. In de vergadering der Staten van 11 .No vembcr 1904 werd besloten, na het verkrij gen van de noodige vergunningen over t< gaan tot den aanleg en de exploitatie vai een paardentramweg van llansweert naar he slation Vlake van den Staatsspoorweg over eenkomstig het door den Hoofdingenieur vai den Provincialen Waterstaat opgemaakte plai begroot op f60.800. Uitvoerig is in de Statenvergadering yai 17 Juli 1908 medegedeeld, wat door het Col lege en door de Commissie van toezicht oj den Provincialen stoombootdienst is gedaan om dit besluit uitvoering (e doen erlangen en welke bezwaren daarbij gerezen zijn. Intusschen heeft in de vergadering var 16 Juli j.l. de heer Dumoleijn verzocht, eer nader onderzoek te willen instellen naar dc mogelijkheid van een Decauville-tram op ge noemd traject en is door den lieer Van Rompu, namens het College van Ged. Staten dat onderzoek toegezegd. In verband daarmede is op Zaterdag 28 Augustus j.l. (er plaatse door do Commissie van toezicht op den stoombootdienst een onderzoek ingesteld, waarbij, behalve de di recteur van dien dienst, aanwezig waren dc hoofdingenieur-directeur van den Rijkswater staat in de 11e directie en de ingenieur (e Goesde hoofdingenieur van den Provin cialen Waterstaat en de ingenieur te Goes een lid van den Raad van toezicht op de spoorwegdiensteneen ingenieur van de Sociétê nouvelle des èlablissements Decau- ville ainé, gevestigd le Parijs. Ofschoon de toestand van den te volgen weg, vooral bij de Schoorscho brug, niet zeer gunstig is, zoodat belangrijke werken noo dig zijn, om een geschikte baan voor hel leggen van rails te verkrijgen, werd de aan leg van een tramweg uitvoerbaar geacht. Door den hoofdingenieur van den Provin cialen Waterstaat is oen beschrijving opge maakt van den te volgen weg en van de voor het in orde maken van baan en terreinen hoodige werken. De uitvoering van bedoelde werken zal volgens den hoofdingenieur ver moedelijk een uitgaaf van ongeveer f 14.000 eischenvoor het bouwen van een remise met bijbehooronde werkplaats stelt die hoofd ambtenaar een som van f5000. De Société nouvelle des établissements De cauville ainé ontraadt het gebruik van auto- motrices met hot oog op de bochten in dc baan. Zij geeft in overweging, als trekkracht le bezigen een potroleum-locomolief, welke in staat zal zijn, desnoods tweo personen rijtuigen, elk met 24 zitplaatsen en een com partiment voor bagage, voort te bewegen. „Het was voor meer dan de helft haar schuld ze zag er zoo heerlijk kinderlijk en meelijwekkend uit! En toen bekende ze my dat ze ongenoegen had met haar familie, en zich te ellendig voelde om naar liuis tc gaanen dat ze er over dacht een betrek king te zoeken als kinderjuffrouw of huis houdster of zoo iets". „Waarna jij, als verkieselijker plan, voorstelde dat ze met jou zou trouwen". „Ik ik veronderstel, dat ik dal ge- .daan heb. Om jo do waarheid le zoggen, geloof ik dat ze er in heeft toegestaan bin nen een week met me weg te loopen. Ik gaf baar myn ring, en zei haar mijn naam, en zy noemde mij juist den hare, toen Char lie terug kwam, ende duivel hale me, als ik weet wat ik moet doen". „Hetzij je belofte vervullen, en dan meteen het hart breken van Rose Warrendor (deze toespeling deed hem ineen krimpc-n, hoewel Archie neg niet definitief met ihaar verloofd was) „of wel je zelf gedragen als een jonge ploert". „Dat is net de troost, dien ik kon ver wachten van een koudbloedigen fossiel van veerlig", zei ky bitter. „Ik was een ezel om naar je toe te komen". „Wel, wat verwacht je dan dat ik Idoen zal „Doen? Groote hemel I Dat is toch duidelijk genoeg I Ga naar het meisje en zeg haar dat ik gek was of dronken, of allebei De kosten van aanschaffing van liet ma terieel voor den weg, van twee locomotieven en twee personenrijtuigen, geleverd franco Vlake, worden door de Maatschappij opgege ven te zullen bedragen 65.800 francs gelijk slaande met ongeveer f31.600. Bij de genoemde kosten moeien nog gevoegd worden die van het leggen van de rails, waar mede de Maatschappij zich niet belast, cu van een ballaslbed. Iri verband niet een en ander schijnt het veilig, de kosten van aanleg van baan en materieel in totaal te stellen op eeu bedrag van f60.000. Do tyd heeft ontbroken, om betreffende dc kosten van exploitatie volkomen zekere ge gevens te verkrijgen. Ged. Staten geven ccliler eene, naar zij meenen betrouwbare, berekening, waaruit blijkt dat de totale uitgaaf f7600 zullen be dragen. Tot dusver werd voor het gebruik van de omnibussen door de reizigers niets betaald. Bij de indienslstelhng van een beter vervoer middel mag, volgens Ged. Stalen, een bij drage van 10 cent per persoon worden ge vorderd. Het is aan te nemen, dat dan een deel der reizigers het traject Vlake— Ilansweerl lo voej zal afleggenmet hot oog daarop stellen zij, ofschoon het getal reizi gers in de Laatste jaren i 27.000 bedroeg, de opbrengst niet hooger dan f2000. Voor goe deren- en postvervoer kan een bedrag van f 1000 worden gerekend, zoodat dc ontvang sten op f 3000 kunnen wordon gesteld en het tekort op do exploitatie op f 1600. Daar tegenwoordig voor het vervoer met de omnibussen f 3700 per jaar wordt betaald, zal het nieuwe vervoermiddel ongoveer f900 per jaar meer wit de provinciale fondsen vorderen. liet koinl Ged. Staten voor, dat deze be trekkelijk geringe uitgaaf gebillijkt wordt eens deels door het groolero gemak, dat aan de, reizigers wordt verschaft, anderdeels omdat daardoor de provincio onafhankelijk wordt van het al of niet aanwezig zijn van bruik bare paarden le Vlake en Ilansweerl en van de eiscben, welko dc eigenaren dier paar den zouden kunnen stellen. Ook mag niet uit het oog worden verloren, dat de uitgaaf voor de provincie verminderen zal, wanneer de herhaaldelijk uitgesproken verwachting op gaat, dat vele reizigers uit het zoogenaamde vijfde district, die thans hunne reis over België nemen, de route over Ilansweerl zul len verkiezen, zoodra de oude omnibussen door een meer comfortabel middel van ver voer zullen zijn vervangen. Bjj kon. besluit is benoemd tot reohter in de arrond.-recht- bank te Winschoten mr A. Heringa, doctor in do Staatswetenschap, thans referendaris bjj het hoofdbestuur der posterijen en telegraphic te 's Gravenbnge; is aan H. J. Lovink, met ingang van 15 November 1909 op zyn verzoek, eervol ontslag verleend uit zjjne betrekking van directeur- generaal van den landbouw, onder dankbetui ging voor de vele en gewichtige diensten, door hem in die betrekking bewezen. Ter vervulling van twee rechtersplaatson in de arrond -rechtb. te Amsterdam zjjn opgemaakt de navolgende alphabotischo lgsten van aan beveling: lste lgst mr J. van Binsbergen, rechter in de rechtbank te 's Hertogeubosch mr. E. Jellingbaus, ambtenaar van het O. M bjj de kantongerechten in het arrond. Amster dam (kaDton Hilversum) ter standplaats Hil versum mr J. Wiarda, rechter in de rechtbank te Dordrecht2o lgst mr F. Sleutelaar, subsl.- griffier bg de rechtbank te Amsterdam mr W. Lan8irgb l'onckens, subst.-grilfier bg de recht- bink te Rotterdam en mr B. M. de Vos, advocaat, procureur en rechter-plaatsvervangcr in de rechtband te Amsterdam. De commissie voor do machinisten-examonfl, bedoeld in art. 8 der Scbipperswet zal, over eenkomstig de bepalingen vervat in bet regkment voor de machinisten-examens, en het slecpvaartreglement, aanvangende 23 Nov. a.s. zitting houden te Rotterdam. De aanvragen om tot die examens tc worden toegelaten moeten den voorzitter der commissie vóór 13 November bereikt hebben. Voor nadere bijzonderheden zie men de St. Crt. no 256. je kunt je, zooals nog nooit in je leven, verlustigen in je natuurlijke voorliefde voor sarkasmo. Wijs erop dat ik geen geld heli, ■n nog minder gezond verstand. Je hebt dat vroeger vaak genoeg gezegd". „Geef me nog eenige andere bijzonder heden over juffrouw Pennington", zei ik na een pauze. Het was niets anders dan een voorwendsel om tijd te winnen, en hij begreep dal, maar liet het niet merken. „Ze is lang. Mooie gestalte. Over haar gelaat kan ik niet in bijzonderheden oor- •leclen, want dat was meest in de schaduw, maar haar haar en zc heeft enorm veel haar heeft de kleur die zc geloof ik Tus- aansch rood noemen. Haar adres isThe Larches, Ilessell Road, Kingston", en zeg, Steve, het is allemachtig aardig van je om zoo'n beroerde boodschap op je te ne men. Ik ben waarachtig beschaamd over me zelf, dat ik het je moest vragen, maar..." Ik keek hem streng aan. „Tot nu toe weiger ik nog altijd er iets mee te doen te hebben. Wanneer je van avond weer wilt aankomen, zal ik je een be slissing geven „Je bent een beste kerel I" zei Archie vroolijk. Hij annexeerde nog een sigaar, en draaide met een hoofdknik do kamer uit. Door het raam zag ik hem een oogenblik later binnen gaan in een bloemenwinkel, en er uit komen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1909 | | pagina 5