LAATSTE BERICHTEN. a. de uitkeering ran het Provinciaal sub sidie heeft p'aats, voor zooveel de bijdrage in de jaarwedden aangaat, na afloop van elk halfjaar na inzending door het bestuur der Vereeniging aan lied. Staten van eone speci fieke opgaaf van de in dat halfjaar uitbetaalde sommen en, voor zooveel do andere kosten aangaat, na inzending eener specifieke opgaaf van die kosten over elk jaar b. door het Bestuur der Vereeniging worden aan Ged. Staten gezonden afdrukken oi af schriften van de begrooting, de rekening en het jaarverslag. De heer Hejjse stelt voor ook hier een maximum vast te stellen en wel van f 500. Ged. Staten nemen dit over. Het voorstel wordt daarop aangenomen nset 32 tegen 5 stemmen. Tegen stemmen de heeron Moerdjjk, Gil- jam, Elenbaas, Ysebaert en Fokker. Sc Ged. Staten stellen voor ten behoeve van den teekencursus te Aardenburg voor het jaar 1910 een subsidie uit de Provinciale kas te verleenen van f 100, onder voorwaarde: dat aan den cursus worde deolgenomen door ten minste vier buiten Aardenburg wonende leerlingen dat door de gemeente Aardenburg ten minste f 100, en door vereemgingen of personen ten minste f 100 worde bijgedragen en dat aan Ged. Staten worde ingezonden een afdruk of afschrift van het verslag van den toestand van den cursus, van de begrooting en van Je rekening. In alle atdeelingen vereenigde men zich met bet voorstel van Ged. Staten. Conform dnt voorstel wordt besloten. Verzoeken tram Breskens Mal de g h e m en IJ zend ij ksc be Trammantschapp ij- Door Ged. Staten wordt voorgesteld lo at te wijzen het verzoek van de Stoom- trammaatschappjj BreskensMaldeghem, om finanoieelen steun uit de Provinciale fondsen voor den aanleg en de exploitatie van eene stoomtramlein van BreskenB naar Neuzen. aan de IJzendijksche stoomtramwegmaat- schappjj, gevestigd te Uzeadjjke, een renteloos voorschot uit de provinciale fondsen te ver leenen voor den aanleg en de exploitatie van een net van stoomtramwegen, bevattende de navolgende ljjnen <i. lJzendjjke- Philippine—Sas van Gent Drie Schouwen— Nederlnndsch-Belgische grens in de richting Moerbeke b. HoofdplaatPyramide c. Philippine—Neuzen—Zaamslag, onder t oor waarde o. a. lo. het voorschot zal bedragen een derde der koston van aanleg met inbegrip der kosten van aankoop van hot rollond materieel, tot een maximum van f 600.000, verminderd met de tegen 4 0/0 gekapitaliseerde waarde der hierna te noemen bjjdragen dat door belanghebbenden (gemeenten, pol ders of derden) worden bjjdragen verzekerd tot een bedrag van f 123.527, te storten in ten hoogste twintig jaarlgksche terrognen Voor 1 Juli 1915 moet de geheole onder neming, na opening en goedkeuring der Ijjn door of vanwege Ged. Staten, in exploitatie komen en daarna onafgebroken big ven; Dageljjks, zonder verplichting voor den Zondag, worden ten minste zes ritten heen en weder volbracht tot vervoer van personen en goederen Blijkens het algemeen verBlag werd het voor stel sub A, tot afwjjzing van het verzoek der Stoomtrammaatachappjj Breskens—Maldeghem, zonder beraadslaging of hoofdeljjke stem ming in alle afdoelingen goedgekeurd. Bjj de algomeene beraadslagingen over hot voorstel sub B, dat der IJzendgksche stooin- tramwegmaatschappg, werd het navolgende in de verschillende afdeelingen te berde ge bracht. In eene afdeeling kon één lid zich met het voorstel niet vereenigen wegens de financieele gevolgen, die hot na zich zou sleepen, terwjjl een ander lid als zjjne meening te kennen gaf dat de totstandkoming van de ontworpen tram- ljjnen in hoofdzaak dienen moet tot redding van de weinig rendeerende stoomtram Schoon- djjke—lJzendgke—Belgische grens (lang 11 K. M.) en tot vergemakkelijking van het ver voer van suikerbieten, gewassen op de aan zienlijke landeigendommen van eene familie, tevens eigenares van de suikerfabriek te Moer beke, naar die fabriek; bjj achtte het doen van zulk eene groote uitgaaf, die ongeveer eene verbooging van 3 opcenten zou ten ge volge hebben, om die reden in het geheel niet gerechtvaardigd. Daartegenover konden een lid van Ged. Staten en meerdere leden zich zeer goed met het ontwerp vereonigen, omdat de belangstel ling in de betrokken streek zoo groot is, hetgeen bljjkt uit de zeer hooge subsidien van gemeenten en polders, die bij de totstand- boming der Jjjnen belang hebben. In eene andere afdeeling zoide een lid zeer goed te begrgpen, dat de ontwerpers van dit plan, om algemcenen steun te verkrjjgen, ver schillende kleine belangen hebben bgeenge- bracht, waardoor een zeer omvangrjjk plan is tot stand gekomen, gesplitst in drie deelen maar nu rjjst bjj hom de vraag, of de lgn, onder C vermeld, wel tot stand zal komen, omdat die afhangt van de bodgking m het Axelache gat en van werken, waart)jj de Ministeries van Oorlog en Waterstaat betrok ken zgn. Vanwege Ged. Staten werd hierop geant woord, dat het zoo goed als zeker is, dat bedoelde bedjjking zal plaats hebben; dat dit een zeer eenvoudig werk is, dat in ongeveer' drie weken kan zjjn voltooid, en dat, waar het bestuur van don Rijkswaterstaat bljjkt zeer veel belang te stellen in de totstandkoming van deze tramplannen, de uitvoering der Rijkswerken is gewaarborgd. ■NWWBBËg Een derde lid dezer afdeeling gaf in over weging, om ter ondervanging van de moei lijkheid, die zou ontstaan, wanneer de Maat schappij HontcnisseSelzaete de sectie Drie Schouwen-Sas van Gont wilde aanleggen, de navolgende bepaling, sub 13o, aan het voorstel toe te voegen Indien, ingevolge art. 2 der wet van 24 Juli 1908 Staatsblad no. 247) de Minister van Waterstaat verlangt, dat de aanleg of de exploitatie van de lgn Drie Schouwen—Sas van Gent geschiedt door de Maatschappij Honte- nis8e Selzaete, dan wordt het bedrag van het voorschot der geheele lgn verminderd met het bedrag der kosten van aanleg, materieel en bruggen der lgn Drie Schouwen— Sas van Gent, zooah die in dit ontwerpbesluit bere kend zgn." Al de leden in deze afdeeling vereenigden zich hiermede. De behandeling der onderdeelen van bet sub B gaf tot de navolgende beschouwingen en opmerkingen aanleiding bg punt 7o merkte in eene afdeeling een lid op, dat het wenscheljjk zou zijn, om meer Zondagen vrjj te geven, dan wetteljjk is voor geschreven, terwjjl in eene andere afdeeling een lid te kennen gaf, dat hg het wenschelgk zou achten, de bepaling oaitrent Zondagsrust, die indertjjd door Minister Kraus is geschrapt uit het besluit der Staten inzake den tramweg Walcheren, weder in dit besluit op to nemen de afdeeling hieromtrent geraadpleegd zjjnde, verklaarden nog 1 leden biermede in te stem men, maar de overige 7 leden verklaarden zich daartegen bg punt 2°. werd in eene andere afdeeling in verband met de mededeeling, dat thans f 2941 per kilometer aan subsidiën is toege zegd, voorgesteld de som van f 123.527 te brengen op f 180.000; uit het verslag dezer afdeeling bljjkt met, dat dit gevoelen door meer leden werd gedeeld bg punt 9o. werd in eene afdeeling de op merking gemaakt, dat niet bedoeld kan zgn, dat door de Maatschappij een even groot be drag worde terugbetaald aan de Provincie als aan het Rjjk, daar de rentelooze voorschotten niet even groot zgn, en werd eene meer dui- deljjke redactie wel wenBchelgk geacht bjj pont lOo zag men in eene afdeeling gaarne opgenomen de bepaling, dat, wanneer het geheele plan niet op den behoorlgken tgd was uitgevoerd, de reedB betaalde termjjnen van het door de Provincie te verstrekken rente- loozo voorschot onmiddellijk zouden opvorder- baat zjjnwaarmede alle leden in deze af- doeling zich vereenigen. Ten slottte bljjkt uit de afdeelingsveralagen, dat 27 leden zich verklaarden vóór het voor stel, 2 er tegen, terwjjl 7 leden zich hunne stem voorbehielden. Ged. Staten vinden in dit veraLeg aanleiding, om nan het ontwerp besluit B de volgende voorwaarde toe te voegen »13o. indien, ingevolge art 2 der wet van 24 Juli 1908 Staatsblad no 247), de Minister van Waterstaat verlangt, dat de aanleg van de lgn Drie Schouwen—Sas van Gent geschiedt door de Maatsabappjj Hontenisse—Selzaete, dan wordt het bedrag van het voorschot der geheele lijn verminderd met het bodrag der kosten van aanleg, materieel en bruggen der lgn Drie Sehouwon—Sas van Gent, berekend naar denzelfden maatstaf als aau het hiervoren sub lo. genoemde maximum van f 690.000 ten grondslag ligt". De heer Siegers heeft bezwaar tegen het ver leenen van een voorschot aan de IJzendgksche stoomtram wegmaatBchappg. Dat zal moeten worden gevonden door vor- hoiging van belasting en dat mag niet ge- eischt worden van de ingezetenen der provincie. Spreker becjjfert de hoegrootheid dier ver hooging bg aflossing in 20 of 30 juren. Wanneer het renteloos voorschot toeh wordt toegestaan zou spreker wenschen dat dit ge schiedde voor 20 jaar. Werd het tocb voor 30 jaar verleend dan zou dat voor do provincie een rentederviDg oploveren van f 101.000 De heer Van Rompu verdedigt het voorstel van Ged. Staten. Hg geeft een overzicht van den toestand der provinciale geldleoningen van 1878 tot op den dng van heden. Daaruit bljjkt dat de schuldenlast niet is verhoogd. Het totaal der schulden is lager, de aflossingen zgn hooger. De belastingen zjjn ook niet gestegen ten gevolge van buitengewone uitgaven. In 1878 was de belastingdruk f 1.51 per in woner, in 1908 f 1.25. Dat getuigt van toenemende welvaart als men nagaat hoeveel door de provincie in dien tusschentjjd in het algemeen belang gedaan is. Do uitgaaf van ongeveer 6 ton, over 30 jaren verdeeld, zal naar sprekers meening geen verhooging van belast'ng vorderen. De heer Hammacher dankt den heer Van Rompu voor zgn interressante modedeeling, die hem ontheft van de taak om de pessimis tische beschouwing van den heer Siegers in den breede te weerleggen. Spreker wgs; er op dat door aanneming van het voorstel een abnormale toestand zal wor den opgeheven, dat de beide deelen van Zeeuwsch Vlaanderen van weerszgden slechts over een vreemd rjjk langs verharde wegen zgn te bereiken. En al zou belaBtingverhooging het gevolg wezen van verlcening van het voorschot, dau zou spreker, met het oog op hot groote belang der zaak, toch zjjn stem aan het voorstel geven. De heer Hejjse wjjat er op dat een deel van de lgn, die van PhilippineNeuzen, nog in de lucht hangt, maar al kreeg men daar moei lijkheden mede, dan zal het comité daarvan meer last hebben dan de Staten Spreker zal voor het voorstel stemmen, maar wil zich daardoor niet binden voor het vervolg. De heer De Veer verklaart zich ia geljjken geest. Het ontwerp-besluit a wordt zonder hoof- deljjko stemming aangenomen. Bg ontwerp-besluit b wordt bg art. 2 door den hoer De Veer er opgewezen, dat door Ged. Staten gezegd wordt dnt big kens de toegezegde bjjdragen de belangstelling zeer groot is. Dat moge juist zjjn, maar men houde in het oog dat de kosten van aanleg vnn deze tram hooger zjjn dan van anderen. Spreker zou, om in evenredigheid te bljjven met wat vroeger is toegestaan, de som van f 123.527 to brengen op f 180.000, wat voor de aanvraagster geen bezwaar is, wjjl dit bedrag leeds is toegezegd. De heer De Veer doet een voorstel in dien geest De heer Van Waesberghe wjjst erop dat tot heden nooit de bjjdrage is berekend naar de kosten per kilometer. Spreker noemt verschil lende tramlgnen waar do bjjdragen minder zgn dan hier. Er wordt bgna f 3000 per kilometer gegeven en nu gaat het met aan uit de streek nog meer te pompen dan zjj nu reeds geeft. De heer De Veer stelt in het licht dat de streek de f 180.000 wil geven en dat zgn be doeling alleen is het cjjter in de voorwaarden vast te leggen. De boer Van Rompu zegt dat de heer De Veer zich vergist. De contante waarde van f 180.000 over 20 jaar staat geljjk aan de f 123.527, in het voorstel genoemd. De heer De Veer zegt dat dit niet juist is de kwestie heeft niets te makon met de con tante waarde. Het amendement-De Veer wordt verwor pen met 22 tegen 15 stemmen. Voor stemmen de heeren Lucasae, Blum, Giljam.Sprenger, Merckens, Tichelman, Moolen- burgh, Noordgke, Mulder, Vorsterman van Oyen, Van de Putte, Hejjse, Houterman, De Veer en Fokker. Door den heer Merckens werd voorgesteld om de veertiendagen een vrjjen Zondag te geven. Bij meent dat de Staten daartoe het recht hebben. De heer Van Rompu wjjst er op dat de kwestie van do Zondagsrust geregeld wordt door de regeering en in een wet is vastgelegd. Wanneer do Staten een besluit namen als de heer Merckens wenscht, dan zou het toch niet kunnen worden uitgevoerd. Hg toont dit in den breede aan. De heer Merckens zegt dat zjjn voorstel van practischen aard is. Hg ziet er geen be zwaar in deze opvatting omtrent reohten op zoo'n kalme manier in de voorwaarden vast te leggen. De beer Blum meent dut. waar er ten minste 26 vrjje dagen moeten gegeven worden, hp de meening van zgn collega, dat men in strjjd zou handelen met de wet, niet deelt. De heer Frujjtier wjjst et op dat in 1900 de wet op de lokaalspoorwegen en de tram wegen gekomen is, maar dat de bepalingen voor de eersten zgn. gewjjzigd en van de tweeden niet. Eu dat is oen gevolg ervan dat hot niet mogeljjk zou zgn voer de tramwegen. Er ie e?u regeling en do Staten hebben niet het recht de bepalingen daarvan te wjjzigen. De Minister kan steeds ontheffing verleenen. Spreker ontraadt ten sterkste het vooretel- Merckens aan te nemen. Het wordt met 23 tegen 14 stemmen ver worpen. Voor stemmen de heeren De Jonge, Lueasse Blum, Merckens, Tichelman, Noordgke, Mulder, Van de Putte. Wondergem, Dekker, Moes, Van Voorthuysen, Houterman en De Veer. Bjj artikel 10 Btelt de heer De Veer voor dat ingeval niet vóór den 1 Juli 1915 de ge heele onderneming in exploitatie gebracht oi de exploitatie wordt gestaakt de tramweg vervreemdt. De heer Van Waesberghe acht die bepaling niet noodig, ovenmin als de heer Van Rompu. Naar aanleiding van de mededeeling van den heer Van Waesberghe trekt de beer De Veer zgn voorstel in. Pe beer De Veer bespreekt nog de door Ged. Staten voorgestelde wjjziging Hg acht dit niet gewenscht, waar de ver zoekers dit niet vragen. Komen zjj naderhand, dan kan overwogen worden of wjjziging mo gelgk is. Spreker acht verder ook de bepaling niet duideljjk genoeg. De heer Frugtier verdedigde de voorgestelde wjjziging op grond dat de Minister dit wenscht De bepaling wordt a a n g e n o m e n met algomeene stemmen behalve die van den heer De Veer. Daarna wordt het geheele voorstel zonder hoofdelijke stemming aangenomon. Thans wordt de vergadering door den voor zitter voor een half uur geschorst. Na heropening wordt voortgegaan met de behandeling der verschillende voorstellen. Door Ged. Staten wordt voorgesteld at te w jjzen het verzoek van de Vereeniging van Bur gemeesters en Secretarissen tn het voormalige 4e district, om het daarheen te leiden, dat door tuBschenkomst van de Provincie of althanB met hare medewerking eene verbinding tot stand komt tusschen het westelgk en het oosteljjk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, zonder op Belgisch grondgebied to behoeven te komen. lu alle afdeelingen vereenigt men zich met bet voorstel vau.Ged. Staten. Conform dat voorstel wordt besloten. Ged, Staten stellen voor aan M. J. Hoek c.s. gedurende den tgd van drie jaar, ingaande 1 Januari 1910, voor bunnen wagendienst tuescheu Tholen en St. Maartensdjjk, een sub sidie te verleenen van f 400 por jaar, o. a. onder voorwaarde: Dat ten minste tweemaal daags, zonder verplichting voor den Zondag, eene reis wordt gemaakt van Tholen naar St. Maartensdijk en terug. Dat de dienst wordt uitgeoefend met, ter booordeeling van Ged, Staten, voldoend inge richte wagens. En verder dat voor elk der jaren 1910, 1911 en 1912 door de gemeenten Tholen, Poortvliet, St. Maurtensdjjk en Scberpenisse voor den dienst een subsidie wordt verleend te zamen van ten minste f 140 's jaare. Bljjkens het algemeen verslag kon men in de drie afdeelingen zich met hst voorstel van Ged. Staten vereenigen. Alleen werd door een lid in één der afdeelingen de wenscbeljjkheid uitgesprokon, dat de uren van vertrek onder worpen zouden worden aan de goedkeuring van Gedeputeerde Statenbovondien werd do opmerking gemaakt, dat de ovorgolegdo reke ning meer het karakter had van eene raming van koston, terwjjl verwondering werd uitge sproken, dat door de ondernemers zoo lang met verlies de dienst wordt gedaan. Gedeputeerde Staten vinden in dit verslag geene aanleiding, om wjjziging te brengen in hun voorstel. Hot wordt aangenomen. Voorgesteld wordt door Ged. Staten om aan W. Smoor te Oostburg te verkoopen een ge deelte, groot 17 centiaren, van bet aan de Provincie in eigendom behoorende perceel no. 551 van sectie A der gemeente Oostburg, grenzende aan het perceel no 552 van ge noemde sectie en gemeente, voor een som van drie gulden veertig cent, onverminderd de kosten van overdracht, welke voor rekening van den kooper komen. lu alle afdeelingen vereenigde men zich met het voorstel van heeren Ged. Staten, dat ook zonder hoofdelijke stemming aangenomen wordt Ged. Staten stellen voor af to wjjzen "Let verzoek van W, F, Coumou en andere inge zetenen te Wissekerke, om een steiger te bouwen ter verbetering van de gemeenschap van Kamperland met de overige deelen van Zeeland. In alle afdeelingen heeft men zich met het voorstel van Ged. Staten kunnen vereenigen. Evenwel werd in een der afdeelingen door een lid de wenecheljjkheid uitgesproken, dat aan het veer te Kamperland verbetering komt, vooral met het oog op het drukke verkeer met fietsen. In eene andere afdeeling merkte een der leden op, dat de mogeljjke verbetering, door het Gedeputeerd College in uitzicht gesteld, naar zjjne meening geen verbetering zou daar- stellen, daar men dan minstens 10 minuten verder van Kamperland verwjjderd zou zgn. Ged. Staten vinden in dit verslag geene aanleiding, om wjjziging te brengen in hun voorstel. Het wordt zonder beraadslaging goedgekeurd Door Ged. Staten wordt voorgesteld genoegen te nemen met de Overneming van den onder houdsplicht van den weg van de Drie Schouwen bg Axel naar de Belgische grens in de richting van Moerbeke door de polders of waterschap pen Beoosten-en- Bewesten- blij, Moerspui, Zuid- dorpe, (Zuiddeel) en 1 arempé. En verder om Ged. Staten te machtigen, om, nadat die onderhoudsplicht to hunnen genoegen zal zgn geregeld, toestemming te verleenen tot opheffing van het verband ge vestigd op verschillende perceelen in de ge meente Hoofdplaat, krachtens akte verleden 27 Juni 1859 voor den notaris mr. H. C. van Diggelen te Axel. Iu atlo afdeelingen vereenigde men zich met het voorstel van Gedeputeerde Staten. Ook de vergadering doet dat. Voorstellen jaarwedden ambte naren Waterstaat. ThanB komen ter tafel do voorstellen der heeren Dekker c. s., betreffende de jaarwedden van do ambtenaren van den provincialen waterstaat en van de vaste arbeiders op de provinciale wegen. Voorstel a luidt: het besluit tot regeling van den Provincialen Waterstaatsdienst, vast gesteld in de vergadering van 15 Jnli 1881 en gewjjzigd in de vergaderingen van 11 Juli 1890, 15 Juli 1897, 13 Juli 1906, goedgekeurd bg verschillende koninklijke besluiten, te wjj zigen als volgt In onderdeel II worde punt 2, thans luidende: ■de op dien dag in functie zjjnde ambtenaren van don Provincialen Waterstaat verkrjjgen, tot zjj bet maximum hebben bereikt, elke twee jaar de verhooging, bedoeld in art. 13, voor het eerst op 1 Januari 1908", gelezen ajs volgt De op dien dag in functie zjjnde ingenieurs vau den Provincialen Waterstaat verkrjjgen, tot zjj hun maximum hebben bereikt, elke twee jaar de verhooging, bedoeld in artikel 13, voor het eerst op 1 Januari 1908alle andere op 1 Januari 1907 in functie geweest en thans nog in functie zjjnde umbtenaren van den Provincialen Waterstaat zullen worden be schouwd met ingang van 1 Januari 1909 het recht op de jaarwedden te hebben verkregen waarop zjj recht zouden hebben gehad, indien dit besluit van kracht ware geweest op den dag van indiensttreding in hun tegen woor- digen rang. Voorstel b heeft de strekking het beslnit tot bet aanstellen in vasten dienst der provin cie. van arbeiders op de Provinciale wegen en tot regeling van hunne bezoldiging en pen sioen, vastgesteld in de vergadering van 12 Juli 1905 en gewjjzigd door het besluit van 9 November 1900 en 13 Juli 1906 goedgekeurd bg onderscheiden Koninklgko besluiten, te wjjzigen als volgt: Onderdeel II, thans luidende: >Dit besluit treedt in werking 1 Januari 1907", worde gelezen als volgt Onderdoe! II. I. Dit besluit treedt in werking 1 Januari 1907. II. De op dien dag in functie zjjnde arbei ders zullen worden beschouwd met ingang van 1 Januari 1909 het recht op de bezoldigingen te hebben verkregen, waarop zjj recht zouden hebben, indien dit besluit van kracht ware geweest op den dag van indiensttreding. Bljjken het algemeen verslag maakte in een der afdoelingen één der leden de opmerking dat uit de mededeeling van verscheidene ledea en uit de notulen der Statenvergadering vxa 13 Juli 1906 bljjkt, dut niet alle onderteeke- naars zich hadden rekenschap gegeven van ce gevolgen van bet voorstel-Dekker c. s., waar door de salarisregeling van vele ambtenaren veel ongunstiger zou worden. Naar aanleiding van de requesten van eenige ambtenaren wordt van de zjjde der voorstellers vnn bet voorstel-Dekker opgemerkt, dat allerminst bedoeld is, dat één of meer ambtenaren door de nieuwe regeling schade zouden ljjden. Mocht bljjken, dat deze op vatting juist is, dan stellen de voorstellers zich voor eene zoodanige wjjziging aan to brengen, dat geen enkel ambtenaar Bchade Ijjdt. Bjj stemming in die ufdeehng verklaarden' zich 10 Jeden vóór het voorstel-Dekker, ter-- wjjl er 2 leden tegen stemden. In eene andere afdeeling vond het voorstel dor heeren Dekker c. b. weinig instemming. Door een lid werd naar aanleiding van enkele opmerkingen medegedeeld, dat alsnog nadere cjjfors zouden kunnen worden verstrekt, wolke op dit voorstel van invloed zouden' kunnen zjjn. Namens Ged. Staten werd ge zegd, dat juist bjj gebreke van de door de voorstellers verstrekte cjjfers door dit College geen nadere voorstellen kondon worden gedaan Bg stemming bleek, dat zich slechts één lid vóór ou negen tegen hot voorstel verklaar den, terwjjl twee leden zich hun stem voor behielden. In de laatste afdeeling meenden de leden, dat het voorstel-Dekker niet uitvoerbaar was, vooral omdat er voor sommige ambtenaren een zeer groote onbilljjkheid uit zou voortvloeien. Bg stemmiug bleek dan ook, dat er ziek slechts twee leden met hot voorstel konden vereenigeu, terwjjl de overige tien er tegen Btemden. De heer Dekker zeide dat het algemeen versing vermoedeljjk een vergissing bevat, va t bg aantoont. Hoewel uit dat stuk bljjkt dat het voorstel, zooals het daar ligt, weinig instemming had toch bljjven de voorstellers bg hun meening, alhoewel zjj de bezwaren, die zgn ingebracht en die misschien wel waren te ondervangen, erkennen. Een groot bezwaar is de inwerkingtreding bepaald op 1 Jan. 1907, waarop de koninklijke bewilliging wel niet zal te verkrjjgen zgn. En stelt men de inwerkingtreding op 1 Jan. 19ÏO dan vervalt veel van het met het voorstel be oogde. De voorstellers trekken daarom hun voorstel A in, doch wenschen te handhaven het voorste! B dat betreffende de arbeiders. (Sot volgt). Thermometer en Verwachting. 16 Juli. Thermometer alhier 8 u. vm. 62 gr.,. 12 u. 60 grav. 4 n. 61 gr. Hoogste urometer stanu 771.8 ta Horta. Laagste 746.1 te Seydisfjord. Verwachting tot aen avond van 17 Juli zwakke tot matige Z.W. tot W. wind, zwaar bewolkt, weinig of geen regen, eu dezelfde temperatuur. Deze opgaaf is van het Kon. Nod. Metereolo- gisoh Instituut te De Bilt. CITGESÏEiU. De heden door hot Middelburgsch M uiiekkorps op het Molenwater alhier te geven uitvoe ring, is, wegens het ongunstige weer, uitge steld. Statenzitting In de heden te Middelburg door de Provin ciale Staten van Zeeland gehouden zitting is als buitengewoon lid van Ged. Staten herbe noemd de heer mr A. A. de Veer. Verder zjjn o. a. de volgende besluiten ge nomen tot het stichten van een reserve-fonds voor den stoombootdienst op de Wester Schelde tot het verleonou van een subsidie van tien percent der uitgaven, tot een maximum van f 1000, ten behoeve van een handelsschool met tweejarigen carsus te Vliseingen, en aan de ereenigtng voor Uande'sondenvijs te Middelburg, met hetzelfde doel, eveneens een subsidie vau tien percent der uitgaven tot een maximum van f 500 aan de teobencursus te Aardenburg wordt 1 100 verleend. Aan de IJzendgksche tram ie het door Ged. Staten voorgestelde renteloos voorschot ver leend. Het voorstel-Dekker c. s. betreffende de jaarwedden der arbeiders bjj den waterstaat is met 23 tegen 14 stemmen verworpendat betreffende ambtenaren werd ingetrokken. EveneenB is verworpen het voorstel van Ged- Staten betreffende krankzinnigon-ver- pleging. Een bjjdrage van f 100 is toegekend aan de Maatschappij tol bevordering van Qojt en Tuin bouw in het voormalig 1 Vde district in Zeeland als bjjdrage voor de in September e. k. te Oostburg te houder, tentoonstelling. Bg de behandeling der provinciale begrooting voor 1910 werd een motie van de heeron Vor sterman van Oyen c.s. verzoekende een betere verlichting van den Westhavendam te Breskens verworpen met 17 tegen 16 stemmea. Door Ged. Staten is toegezegd te overwegen of er mogeljjkheid is oen Decauville tram te laten loopen tusschen Hausweert en Vlake. CANDIOAATSTELLIN». Te Vlissingen zgn heden voor de op 27 Juli in bet eerste district te houden stem ming voor twee leden van den raad candidaat gesteld de heeren A. üuson, S. A. Luitwieler, beiden a.r., A. van Maanen, v.d., W. N. Rot tier en W. L. Winkelman, beiden aftr. 1.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1909 | | pagina 2