FEUILLETON. Het Yellowstone Park. Van de Kamer to Zatphen ie afuchrift ont vangen van een adreB aan den Minister van Landbouw, Ngverheid en Handel, waarbij Z. E. wordt ontraden een wetsontwerp in te dienon tot verplichte winkelsluiting. De Kamer achtte oen dergelijke wet eene aanranding van de vrjjheid der winkeMrrs. Wordt voor notificatie aangenomen. De Kamer te Arnhem heeft zioh per adres tot den Minister van justitie gewend met ver zoek om spoedige indiening van het toegezegd voorstel in zake wettelijke regeling van het leveneverzekeringsbedrjjf. Zjj verzocht daaraan adhesie te .willen vor- leenen De heer Polak Btelt voor het adres te steunen, daar ook hjj het van algemeen belang acht. De heer Van Raalte verklaart zich er niet voor het adres te steunen. Er tjjn reeds wet telijke regelingen genoeg. We krjjgen nu de wet op de naamlooze vennootschappen, waaronder ook do verzeke ringsmaatschappijen behooren, on waaraan de Regeering dus ook haar aandacht reeds schenkt. Het voorstel van den heer Polak wordt niet gesteund en dus verworpen. Ingekomen is verder een afdruk van het bekende, aan H. M. de Koningin gezonden, adres Van den Christelijken Metaalbewevkersbond in Nederlandbetreffende bevordering der Neder- landsche industrie. Wordt voor kennisgeving aangenomen. De haventoestanden. Aan de orde is nu het rapport der sub-com missie, aan welke in de vergadering van 25 Januari ter hand is gesteld de correspondentie, gevoerd tussohen Burg. en Weth. van Vlis- aingen en den directeur-generaal der Mij tot Bxpl. van ótaalssp. omtrent het spoorwegver keer mot Vlissingon, met verzoek deze in stadie te nemen en indien zoo noodig een onder houd met den directeur-generaal te verzoeken. De oommissie rapporteert het volgende: De door Burg. en Weth. uitgesproken wenschen bepalon zich tot de volgende pun+en lo. Afschaffing van het rangoerloon op de Vlissingsche haven. 2o. Het tot stand brengen van een beteru aansluiting met België. 3o. Het verleenen van faciliteiten voor het personenvervoer op de Zeeuwsche ljjn. 40. Het invoeren van uitzonderingstarioven, waardoor met succes zou kannen worden ge concurreerd met de Belgische spoorwegen. Dat wat betreft sub 1 ook deze Kamer reeds bjj schrjjven van SO Maart 1903 zich heeft ge wend tot do My. tot Bxpl. van S. 8. met hetzelfde verzoek, en dat aan het slot van 't daarop ont vangen antwoord d.d. 9 April 1903 de direc teur-generaal schrjjft»Het is dus do Maat schappij De 8chelde, die daardoor in de gelegen heid is, de rangeerloonen, waarover gjj u be zwaard gevoelt, tot een minimum te beperken." En in het antwoord van den heer directeur- generaal dt. 1 December 11. aan Burg. en Weth. vaa Ylissingen luidt het onder mesr»datde Maatscnappjj De Schelde des verlangd in de ge legenheid is de rangeerloonen tot een minimum te beperkendat onze toezegging, bedoeld in die afsohnften, geen doode letter is gebleven moge bljjken mt gevallen, waarbjj aan ge adresseerden van goederen, d:e deze goederen hebben versoheept in vaartuigen waarvgor door de Maatschappij De cheldevolgens door haar ons gedane mededeelmg, afstand werd gedaan van kaai- en liggelden, het geheven rangeer loon in zjjn geheel is gerestitueerd". »Wjj wenschen ons recht tot heffing van dat rangeerloon echter te handhaven, voor het geval de Maatsobappjj De Schelde geene aan leiding mocht vinden, om roor een vaartuig het kaai- en liggeld te verminderen of kwjjt te sch-lden". Na de herhaalde uiteenzetting van het stand punt, 't welk de Maatschappij lot Exploitatie van Staatsspoorwegen inzake het rangeerloon inneemt, kan eene bespreking met den heer directeur-generaal geen resultaat opleveren, ma»r komt het der commissie wenscheljjk voor dat de Kamer zich wende tot de direotie van de Kon. Maatsoh. De Schelde, met hetdriügend verzoek, tot afschaffing van kaai- en liggelden over te gaan. Alleen toch wanneer de Maatsch. Naar een reisbeschrijving in de Kölnische 1 Zeitung. Bet Yellowstone Park ligt in bet wildste en eenzaamste deel van het Rotsgebergte op een der hoogten van de ontoegankelijkste van de kleine hoogvlakteil die men daar met den geheel andere voorstellingen wekkenden naam van Park betitelt. Het is door bergen van 3700 meter hoog omringd en alleen te be reiken door de dalen van twee rivieren die er uitstroomen. Bij zulk een afgeslotenheid is het geen wonder dat deze landstreek van hot geheele gebied der Vereenigde Staten het laatst ont- .dekt is. Wel weten we dat in het begin van de vorige eeuw twee reizigers, Lewis en Clark, bij de monding van de Yellowstone rivier in de Missouri kwamen, en haar naam naar het Oosten overbrachten. Dien naam ont ving zjj van de Fransche trappers uit die buurt, welke de rivier Roche Jaune noemden en Nu de schrijver, aan wiens interessante reisbrieven Durch die Vereinigte Staaten we reeds do beschrijvingen van den Groo'en Canjon en van het YoBemite dal ontleenden, ook aan het derde natuurwonder van het verre Westen eemge brieven wjjdt, meenen wjj ook daarvan «enige fragmenten te moeten luien rolgen. De Schelde medewerkt is wegneming van de geopperde grieven mogelijk. Nu ook in de zitting van de Eerste Kamer op 11 Febr. jl. bjj de behandeling der Water- staatabegrooting, door den heer Hovy de Vlis singsche havenkwestie is ter sp.ake gebracht, en naar het bleek ait het antwoord van dezen Minister van Waterstaat deze zaak ook van regeeringswege attentie trekt, acht de com missie den tjjd gekomen dat do Kamer zoowel alt hot Gemeentebestuur aiie gepaste pogingen in 't werk moeten stellen, dio leiden kunnen tot den bloei van onze havens. Ook heeft de Staat ten allen tjjde het recht om in geval van verwaarloozmg door de Maatschappij D« Schelde van het algemeen belang m de exploitatie dor havens en terreinen (zie art. 20 der overeenkomst) deze op te zeggen. Sub. 2. Uit het antwoord bljjkt dat de direotio van de Mij. tot Expl. van SS. hare aan dacht heeft gevestigd op betere aansluiting te Roosendaal. De commissie meent bet resul taat te moeten afwnohten. Het verzoek sub 3 >het verleenen van faci liteiten voor hot personenvervoer", acht de commissie van veel gowioht. In het antwoord van den directeur-generaal wordt in uitzicht gesteld het wegnemen van de oDgeljjkbeid welke in verband met de uitzonderingstarieven ontstaan is in de vrachtprjjzen wat betreft het porsonenvervoet. De commissie, hoewel van oordeel dat deze zaak te Utreeht onder het oog werd gezien, spreekt toch de wensche- lpkbeid uit dat de kamer nogmaals aandringe op billijker regeling van personontarieven voor de Zeeuwsche ljjn. Sub. 4. Met genoegen kan de commissie constateeren dat wat betreft de uitzonderings tarieven, voor Vlissingen dezelfde rechten zjjn verkregen als Amsterdam en Rotterdam reeds bezitten. Alleen, waar de handel te Vlissingen zich nog ontwikkelen moet, tgn we er nog ver van af dat contracten kunnon gesloten worden van dien omvang dat ze recht geven op be doelde retributie. Om onze haven tot ontwikkeling te bren gen is het noodig het daarheen te leiden dat Vlissingen een voorsprong verkrijgo, een speciaal tarief das, dat niet alleen rekening houdt met Amsterdam of Rotterdam, maar dat aan Vlissingen de concurrentie mogeljjk maakt met Antwerpen en Gent. Dit na ligt volgens de meening der commissie op don weg van de Kon. Maatsch De Schelde. Samenwerking tus- schen haar en de Mij. tot Expl van S.S. kan veel tot stand brengen. Door hot aangaan der overeenkomst met den Staat tocb, heeft de Mjj De Schelde een g r o o t e verplichting op zioh geuomon, die haar tevens in staat stelt groote oischen te doen, en faciliteiten te vragon, die zonder hare mede werking bjjna onbereikbaar zjjn. De commissie adviseert daarom, alvorens verdere stappen te doen, de directie der Koninklijke Maatschappij De Schelde dringend te verzoeken, die middelen te beramen, noodig om de haven van Vlissingen tot bloei te brengen en aan het doel te beantwoorden. De voorzitter brengc een woord van dank aan de commissie voor haar rapport Hg geeft echtor in overweging, om op het advies niet in te gaan. Do maatschappij De schelde heeft reeds alle pogingen gedaan om iots van de Staatsspoor wegen gedsan to krjjgen, maar is nu geheel uitgeput. De eisch van het laton vallen der kaai- en liggelden zon voor De Schelde beteekenen niets meer te ontvangen, want dat is het oenige wat tg krjjgt, Eenige jaren geleden is als proef geen kaai en liggelden geheven van sohepen, die kolen of cokes, lossen of laden, een proef, die nog voordnurt. Niettegenstaande dat komen er niet meer schepen. De oorzaak daarvan is dat Duitsch- land goen kolen meer exporteert. Wak de rangeerloonen aangaat, zegt de voorzitter, dat die zoo weinig beteekenen, dat daardoor geen schip meer of minder zal komen laden of lossen. Er is getracht door de direotie van De Schelde voor andere artikelen schepen te krjjgen, daarmeo weer den naam vertaalden, dien zjj van de Indianen hadden gehoord. Do Indianen moeten dus den bovenloop van de rivier met zjjn goudgeel steonbed en daarmee ook de eenzame hoogvlakte gekend hebben. Maar ze hebben zich op dat onherbergzame oord toch zeker niet graag opgehouden, want er deden geon verhalen van zgn wonderen bjj hen de rondte, en toen het Park later ontdekt werd, vond men er slechts een van de zwaksto en meest verachte stammen. De eerste blanke, die volgens menschen weten do hoogvlakte betrad,was oen beverjager, John Colter genaamd. Hjj maakte in 1807 een gewaagden zwerftocht over het rotsgebergte langs den bovenloop van de Yellowstone, be leefde veel avontnren met do Indianen en verteldo bjj zgn terngkomBt in zgn woonplaats St Louis van de huiveringwekkende natuur verschijnselen die hjj aan de andere zjjde der bergen gezien had. Het ging hem als zooveel ontdekkers; hg werd niet geloofd, zgn verbalen werden als trappers-fantasieën uitgelachen, en het land, waarvan hjj vertelde, kreeg van de ingezetenon van St. Louis den spotnaam van Colters-hel. Latere trappers en goudgravers, die op de hoogvlakte kwamen, ging het niet beter. Maar toen de wonderbaarlijke berichten niet wilden ophouden, werd men toch nadenkend en> eindeljjk in de jaren 1869, 1870 en 1871 trokken drip wetenschappelijke expedities op weg om de zaak grondig te onderzoeken. In het eerstgenoemd jaar waren het drie burgers nit Montana, den staat ten Noorden van de hoogvlakte, die over de wilde bergen klommen; door ook daarvoor geen gelden te heffen, maar tevergeefs. Verder wordt gezegd dat de haven niet goed is ingerichter gebrek is aan laad- en los- inrichting. Be voorzitter deelt eenige staaltjes mede van de pogingen, die in het werk ge steld zgn, om schepen in de haven te krjjgen, waarbij de Sche de sich groote geldeljjke offers zon moeten getroostenalles te vergeefs. Met de uitzonderingstarieven is het hetzelfde. We kunnen die krjjgen, mits een bepaald quantum goederen gogarandeord wordt en dat kan niet. We loopen in een cirkel rond geon uitzonderingstarieven omdat er goen goederen zgn en geen goederen zonder uit zonderingstarieven. De voorzitter wenscht te big ven aandringen op speciale tarieven voor het personenvervoer op do Zeeuwsche ljjn. Omtrent de andore punten zegt de voorzitter aan het eind van zgn latjjn te zgn. Wanneer er echter een goede regeling go- maakt kan worden, dan zal De Schede de eerste zjjn om te helpen, zelfs financieel. De heer Auer zegt niet te begrjjpen het verband tusBchen do rangeer- en kaai- en liggelden. Z. i. hebben die niets met elkaar te maken, wat hjj door een voorbeeld tracht aan te toonon De voorzitter wjjst erop dat ze te Vlissingen wel met elkaar te maken hebben, dank eg het contraot tusschen de Staatsspoorwegen en De Sehelde. De S.S vorderon nu dat De Schelde het kaai en liggeld met evenveel vermindert als zg het rangeerloon, zoodat laatstgenoemde Maat schappij voor niets sou moeten werken, zelfs nog geld toegoven op de exploitatie. De oorzaak daarvan is dat men belang beeft bij Rotterdam en Amstordam en niet bjj Vlissingen. De hoer Aner wgst er op dat te Rotterdam geen rangeerloon betaald wordt, waarop de voorzitter nog eens in het lioht stelt dat De Schelde die kaai- en liggelden niet wil en niet kan afschaffen. De haven wordt goed onderhonden en dat koBt geld. De heer Van Niftrik zegt, dat in Vlissin gen verscheidene pogingen gedaan zgn om de havonbeweging van Vlissingen te verbeteren. Ook de gemeenteraad wjjdt er zgn voortdu rende aandacht aan. Z. i. is het echter bewezen, dat het be staande contraot tusschen De Schelde en de Staatsspoorwegen een groot bezwaar is voor de ontwikkeling van de haven. Het gaat niet aan, dat een contract, gesloten in 1881, zal voldoen aan de eischen van dezen tgd. Om de haveuBgoed te kannen exploiteeren, is er noodig een groote macht en veel, veel geld. Eerst zal echter het bestaande contract ver anderd dienen te worden, hoewel ook dan niet De Schelde do exploitatie onder haar beheer zon kunnen nemen, daar het millioenen zal kosten. Alleen de Staat zou, indien hg onze provinoie zou willen helpen, steun kannen ver leenen. De voorzitter merkt na op dat het niet alleen in het contraqt ligt, dat de zaak niet marcheert. De handel verplaatst zioh niet zoo gemakkelijk. En ook, al zou de regeering steun willen verleenen, dan zouden Amsterdam en Rotterdam dit beletten. De fout schuilt eigenlgk ergens anders. Men bad gehoopt, dat de Rotterdamsche wa terweg niet in orde zou komen, en dan de handel zich verplaat-te naar Vlissingen. Maar de waterweg wordt eiken dag beter. Gesteld dat er reederjjen zouden zgn, die naar Vlissingen zouden willen varen, dan zon bet nog niet gaan. Do havens zgn uit den tgd de slnizen zgn niet groot en diep genoeg. Voor de tegenwoordige groote schepen be- teekent de haven niets meer. We zouden moe ten hebben een groote buitenhaven, die zich desnoods tot Middelburg uitstrekt. De heor Van Niftrik zegt dat Vlissingen dienst kan doen als import en exporthaven voor de provincie Zeeland. De provincie toch kan een industrieland worden en dan zal er goedkoop kannen wor den in- en uitgevoerd. Tegenwoordig wordt wat in Zeeland noodig is, goedkooper aangevoerd over Rotterdam en Gent, wat spreker betreurt. maar zg weigerden bjj hun terugkeer mon deling to vertellen van de dingen die zg gezien hadden »om hun persoonlijke geloofwaardig heid niet op het spel te zetten." Zo maakten echter een schrifteljjk verslag, dat dadeljjk tot de vorming van de expeditie van het volgend jaar leidde. Ditmaal trokken negentien mannen over de bergen, geleid door den landmeter-generaal van Montana, D'Washbnrnen toen deze schaar uit de wildornis terugkeerde, had de eenzame hoogvlakte negentien nieuwe apostels gekregen die het hoele land vervulden met beschrijvingen van het geen ze gezion hadden. De best bespraakte van hen, luitenani Drane, legde aan het Congres te Washington een uitvoerig verslag van de reis voor. Het volgend jaar zag men nog weer een nu zuiver ambteljjke expeditie, door het Departement voor geologie der Vereenigde Staten georga niseerd en geleid door dr. Hayde, en daarmee was de groote ontdekkingatgd van de hoog vlakte afgesloten. De Amerikanen prjjzen het nu nog als een gelukkig toeval, dat zjj zoolang verborgen bleef. Hadden de goudgravers en trappers uit Colters tgd geloof gevonden, dun zon waar- sobgnljjk een leger speculanten het bergland zgn binnengetrokhen, om de nataarschatten zorgeloos te exploiteeren en misschien grooten- deels te vernielen. Na echter zag het land dadeljjk de noodzakelijkheid in om ze te be houden, en het Congres voldeed daardoor sleohts aan het algemeen verlangen, toen het 1 Maart 1872 de hoogvlakte tot nationaal eigendom Verder is, volgenB den heer Van Niftrik Vlissingen geschikt voor stapelhaven. Voor schepen, die speciaal daarvoor varen, zgn de havens zeer geschikt. De voorzitter bestrjjdt de meening van den hoer Van Niftrik en wgst er nog eens op dat men steeds in oen cirkel rondlooptEt zgn geen schepen wjjl er geen handelaars zgn en geen handelaars omdat er geen schepen zgn. Nadat de heer Polak nog eenige inlichtin gen gevraagd hoeft, wordt op voorstel van den voorzitter besloton niet verder op de zaak in te gaan. - De spoorwegtarieven. Alsnu komt in behandeling het rapport dor commissie voor het verkeerswezen betreffende de ontwerp-tanevon van het vervoer van reizi- gers op de spoorwegon. Dit ontwerp geeft der commissie aanleiding tot de volgende opmerkingen. lo. Het invoeren van uniformtarieven voor Staatsspoorwegen, Ned. Centraal Spoorweg en Hollandsche IJzeren Spoorweg is eene zeer gewenschte verbetering. 2o. De eventueel te verkrjjgen uniformiteit moet niet zjjn ton koste van noogere tarieven, dus ton nadeele van het reizend publiek. 3o. Afschaffing van retourkaarten 1b niet aan te bevelenze leveren gemak op voor den reiziger, die manr eenmaal voor twee reizen zich aan 't plaatsloket heeft te vervoegen, terwjjl afschaffing, vooral bg feestdagen, eene ongewenschte drukte aan de loketten en last daardoor voor den passagier zal veroorzaken. 3o. Van bunrtverkeerBtarieven op de Zeeuw sche ljjn wordt niet gerept. Zeeland big ft dus in eene zeer ongunstige positie. Niet bevor derlijk voor vreemdelingenverkeer in 't alge meen, en voor de Zeeuwsche badplaatsen in't bg zonder. 4o. De in uitzicht gestelde speciale kiloine- torboekjes brengen eene o&bitljjkheid in de tarieven. Waarom moet een reiziger die 200 kilometers of meer aflegt, goedkooper kunnen reizen dan reizigers op kortere trajecten 'i 5o. Verhooging van tarieven in het algemeen zal niet big kon een voordeel op te leveren aan de betrokken maatschappijen, daar goedkoope tarieven alleen het reizen bevorderen en dit het financieel belang kan zgn der spoorwegen. 6o. De kleine verlaging in vrachtprijzen enkele reis is van geen belang voor den rei ziger, daar in de meeste gevallen de reis heen en terug wordt gemaakt, dus hooger dan de bestaande tarieven komt. 7o. Tegen afschaffing van vacantiekaarten is geen bezwaar, mits een algemeen billjjk uniformtarief wordt in plaats gesteld. Inzake de door den Minister van Waterstaat gestelde vraag of, voor zooveel gekozen zon mooten worden tnsschen de voorgestelde nieuwe tarieven zonder eenige aanvulling of wjjziging, on bestendiging van de thans geldende rei» zigerstarieven, deze of de ontwerp-tarieven de voorkeur verdienen, geeft de commissie ais bare meening te kennen dat zjj aan de be staande tarieven de voorkeur geeft. Do heer Bejjerman verdedigt nog nader hot rapport van de commissie en licht de gronden waarop zjj tot haar conclusie kwam, nader toe. De heer Van Niftrik verklaart zioh voor de Dieuwe tarieven, in 't bjjzonder voor de afschaffing van de retonrkaarten, daar van die k arten, naar hem bekend is, een schromeljjk misbruik gemaakt wordt. Verder wenaebt hjj het buurtverkeer op de Zeeuwsche Ignen ingevoerd te zien. De secretaris, die van zgn recht tot het geven van advies ditmaal gebruik maakte, geeft aan de leden in overweging de nieuwe tarie ven aan te nemen. Deze toch zgn z. i. in het belang zoowel van do Maatschappijen als van bet publiek. De heer Polak verklaart zich voor afschaf fing van de retourkaartjes. De heer De Jonge licht toe dat na de spoorwegstaking alle mogeljjke kosten zgn vergroot en arbeidsloonen zjjn vermeerderd. Reizigers 3e klasse eischen tegeawoordigde grootst mogeljjke geriefelijkheid. Dat werkeljjk de kosten zeer drukken, bljjkt wei uit den koers van H. IJ. 8. aandeelon, die ternggeloopen zgn van 102 0/0 tot 88 0/0. Dit jaar zal 't dividend maar zeer klein zgn. Dat de koers nog zoo hoog gebonden wordt verklaarde, Het omvat als zoodanig een gebied dat 100 kilometer lang en 80 kilometer breed is» Daar later ook de aangrenzende bergmuren als bosoh-reservaties onder bescherming van de Unie kwamen, is er nu geen gevaar meer dat de wouden van het. park door menBohenhanden zullen worden vernield. Of echter niet de natnur zelf mettertjjd haar eigen kinderen weer verslinden zal, is een andere vraag. We zullen de beschrijving van de heenreis laten rnBten en ook die van het reisgezelschap. We znllen alleen meedeelen dat dit laatste bestond nit 1 een alagersiamilie, een Jezuïte- pater, twee dokters, allen nit Chicago, een aantal kostschoolmeisjes nit Indianapolis, en twee New-Yotk8che studenten. Per trein ging het tot aan de Westeljjke inganspoort van het park, en toen per vierspan langs de Madison-rivier en verder hot gebied in. We reden, zoo vervolgt dan de schrjj ver, het dal van den MadiBoa op; de met sneeuw bedekte bergmuur links van ons mooBt de Galla tin keten zgn, en de lage hoogte ter rechter zijde, een mtlooper van de Teton-Range. Het landschap was van eenvoudige Bohoonheid, niet ongeljjk aan dat wat ik op de hoogvlakte van Colorado gezien hadook de bloemen schenen me oude bekenden toe. De boomen waren eveneens weer van het kleine, verschrompelde soort van het Zuideljjk Rotsgebergte en lieten mg de schoonheid van de renzendennen en ceders van Californië en Oregon dubbel waat- deeren. (88) komt daarvan dat men H. IJ. S. aandee lon nog tot de secure papiertjes rekent. De heer Polak golooft dat Staatsexploitatie der spoorwegen je weg is. De beer ,Van Niftrik zegt dat 't noodig is dat een eind aan de besprekingen wordt ge maakt en dat uitgemaakt wordt wat beter wordt gevonden oude of nieuwe tarief. Besloten wordt, dat in 't adres gewezen zal worden op de wenscheljjkheid van buurtver keer op kleine trajecten, en met 7 tegen 1 stem, dat mon 't nieuwe tarief als 't beste beschouwt. De voorzitter dankt de commissie alsnog voor haar werkzaamheden. Aan de orde is nu de vaststelling der reke ning van de kamer over 1908. Zjj bedraagt in ontvang f 400 en in nitgaaf f 341.42; batig saldo f 58 59. Zjj worde vastgesteld. Idem begrooting 1910, in ontvang en uitgaaf sluitende met f 400. Bjj de rondvraag zegt de heer De Jonge, dat 't hem spjjt, dat do Mg. Zeeland over de ver lichting bjj de pennyboot zoo'n antwoord heeft gegeven. Hjj vraagt of er niets meer aan te doen is. Besloten wordt den Waterstaat eens te raad plegen. De heer Polak vraagt of geen antwoord ontvangen is op het schrjj ven aan de directie van don Prov. stoombootdienst betreffende bestelling van goederen. Daar dit niet het geval is, zal Ged. Staten daarover geschreven worden. Dan zegt de heer Polak dat hg klachten gehoord heeft omtront de bestelling door Van Gend en Loos in de buitenwijken, met name Kerkhoflaan en omstreken. Waar de stad sich voordurend uitbreidt en nieuwe wjjken zioh vormen, was 't niet overbodig stappen te doen tot verbetering van den bastaanden toestand. Hg heeft gehoord dat mensohen, die in ge noemd stadsgedeelte wonen, een kennisgeving tbnis krjjgen en dan zelf de goederen moeten komen afhalen aan 't kantoor. De bewoners van de Badhuisstraat krjjgen de pakketten wel thuis en een eindje verder is men van bezorging verstoken. Dat gaat z. i. niet op. Daar deze klacht inderdaad gegrond wordt gevonden, besluit de Kamer een sohrjjven te richten naar de directie der S.S. t» Utrecht Om kwart voor elven sluit do voorzitter de vergadering. Afdeeling Middelburg Ny verheid. In een der lokalen van het Schuttershof werd Vrijdagavond, onder voorzitterschap van den heer mr J. J. Hejjse, een vergadering gehouden van leden van het departement Middel burg der Maatschappij van Nijverheid. De opkomst was gering. Op de voordracht voor een bestuurslid van de ambachtsschool werden geplaatst de heeren C. M. Gbjjsen, aftredend, en A. van Dorst. Daarna was aan de orde de bespreking van de punten van beschrijving voor de aanstaande algemeene vergadering. Slechts een dier punten gaf aanleiding tot diBCQBsie en wel dat betreffende een ontwerp van wet op de octrooien. De heor O. Boudewjjnse, die zioh deed kennen als een tegenstander van zoodanige wet, stelde in 't lioht dat de motieven, die ervoor worden aangevoerd, in hoofdzaak zgn dat men het onbilljjk acht dat iemand profiteeren kan van de uitvinding van een ander en van de koBten, die voor de verkrjjging van een ootrooi moeten gemaakt worden, en dat het niet bestaan van een ootrooi-wet eigenlgk diefstal bevordert van het werk van een ander. Hg stelde daartegenover dat het bestaan van een octrooiwet dien diefstal nog grootor maakt. In den regel is niet de uitvinder maar de kapitalist de man die de voordeelen plakt. Het is gewoonljjk moeiljjk uit te maken wie uitvinder is, want meestal is een uitvinding een combinatie van vele. Daarom is nit een billgkheidsoogpunt een octrooiwet af te kenren Beweerd wordt door de voorstanders dat een octrooiwet voordeelig is voor den bezit ter van een octrooide ervaring echter heeft geleerd dat dit niet altjjd opgaat en menig- Maar nu was er op eens iets nieuws te zien. In een kleinen vjjver aan den weg stroomde ait een hooger gelegen weide een bron, en bljjkbaar een warme bron. Stoomwolken hingen boven de uitmonding en als boven een fornuis kookte hot water in den vjjver. Ik werd sterk getroffen door dat natuurverschijnsel, «en kokende bron midden in dat in winterkoude slapende landschap, en ik maakte er snel den koetsier en mgn medereiziger b opmerkzaam op. Maar onze koetsier hield zgn paarden niet in. Glimlachend verklaarde hjj, dat wjj spoedig heel andere dingen zouden zien, en binnen enkele uren niet meer zouden letten op nog grootore bronnen ale dat kleintje. Het leek eohter niet of hg de waarheid gezegd had. Wjj reden doer tot den middag zonder iets dergelijks te zien. We hadden toen echter in een tweede tent kamp, dat opgeslagen wxb aan de samenvloei ing van de Gibbon en de Firehole-rivier, en dat ons voor een korte middagrust herbergde, den aanblik van een kleinen zwarten beer die ait het struikgewas kwam, en zich als zjjn broe ders in de Dierentnin liet voeren met stnkjes die hem werden toegestoken, en ik geloof zelfs, dat voor verscheidene der kostschoolmeisjes dit zwarte dier met zgn fluweelachtig vel de hoofdgebeurtenis van den dag is geweest. Maar waar bleven de beloften van onzen koet eier? Toen wjj ook 's namiddags weer uren ge reden hadden, zonder dat er iets buitengewoons te zien was geweest, herinnerde ik hem atn

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1909 | | pagina 6