FEUILLETON.
Het Yellowstone Park.
Van de Kamer to Zatphen ie afuchrift ont
vangen van een adreB aan den Minister van
Landbouw, Ngverheid en Handel, waarbij Z. E.
wordt ontraden een wetsontwerp in te dienon
tot verplichte winkelsluiting.
De Kamer achtte oen dergelijke wet eene
aanranding van de vrjjheid der winkeMrrs.
Wordt voor notificatie aangenomen.
De Kamer te Arnhem heeft zioh per adres
tot den Minister van justitie gewend met ver
zoek om spoedige indiening van het toegezegd
voorstel in zake wettelijke regeling van het
leveneverzekeringsbedrjjf.
Zjj verzocht daaraan adhesie te .willen vor-
leenen
De heer Polak Btelt voor het adres te
steunen, daar ook hjj het van algemeen
belang acht.
De heer Van Raalte verklaart zich er niet
voor het adres te steunen. Er tjjn reeds wet
telijke regelingen genoeg.
We krjjgen nu de wet op de naamlooze
vennootschappen, waaronder ook do verzeke
ringsmaatschappijen behooren, on waaraan de
Regeering dus ook haar aandacht reeds schenkt.
Het voorstel van den heer Polak wordt niet
gesteund en dus verworpen.
Ingekomen is verder een afdruk van het
bekende, aan H. M. de Koningin gezonden, adres
Van den Christelijken Metaalbewevkersbond in
Nederlandbetreffende bevordering der Neder-
landsche industrie.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
De haventoestanden.
Aan de orde is nu het rapport der sub-com
missie, aan welke in de vergadering van 25
Januari ter hand is gesteld de correspondentie,
gevoerd tussohen Burg. en Weth. van Vlis-
aingen en den directeur-generaal der Mij tot
Bxpl. van ótaalssp. omtrent het spoorwegver
keer mot Vlissingon, met verzoek deze in
stadie te nemen en indien zoo noodig een onder
houd met den directeur-generaal te verzoeken.
De oommissie rapporteert het volgende:
De door Burg. en Weth. uitgesproken
wenschen bepalon zich tot de volgende pun+en
lo. Afschaffing van het rangoerloon op de
Vlissingsche haven.
2o. Het tot stand brengen van een beteru
aansluiting met België.
3o. Het verleenen van faciliteiten voor het
personenvervoer op de Zeeuwsche ljjn.
40. Het invoeren van uitzonderingstarioven,
waardoor met succes zou kannen worden ge
concurreerd met de Belgische spoorwegen.
Dat wat betreft sub 1 ook deze Kamer reeds
bjj schrjjven van SO Maart 1903 zich heeft ge
wend tot do My. tot Bxpl. van S. 8. met hetzelfde
verzoek, en dat aan het slot van 't daarop ont
vangen antwoord d.d. 9 April 1903 de direc
teur-generaal schrjjft»Het is dus do Maat
schappij De 8chelde, die daardoor in de gelegen
heid is, de rangeerloonen, waarover gjj u be
zwaard gevoelt, tot een minimum te beperken."
En in het antwoord van den heer directeur-
generaal dt. 1 December 11. aan Burg. en Weth.
vaa Ylissingen luidt het onder mesr»datde
Maatscnappjj De Schelde des verlangd in de ge
legenheid is de rangeerloonen tot een minimum
te beperkendat onze toezegging, bedoeld in
die afsohnften, geen doode letter is gebleven
moge bljjken mt gevallen, waarbjj aan ge
adresseerden van goederen, d:e deze goederen
hebben versoheept in vaartuigen waarvgor door
de Maatschappij De cheldevolgens door haar
ons gedane mededeelmg, afstand werd gedaan
van kaai- en liggelden, het geheven rangeer
loon in zjjn geheel is gerestitueerd".
»Wjj wenschen ons recht tot heffing van
dat rangeerloon echter te handhaven, voor het
geval de Maatsobappjj De Schelde geene aan
leiding mocht vinden, om roor een vaartuig het
kaai- en liggeld te verminderen of kwjjt te
sch-lden".
Na de herhaalde uiteenzetting van het stand
punt, 't welk de Maatschappij lot Exploitatie
van Staatsspoorwegen inzake het rangeerloon
inneemt, kan eene bespreking met den heer
directeur-generaal geen resultaat opleveren,
ma»r komt het der commissie wenscheljjk voor
dat de Kamer zich wende tot de direotie van
de Kon. Maatsoh. De Schelde, met hetdriügend
verzoek, tot afschaffing van kaai- en liggelden
over te gaan. Alleen toch wanneer de Maatsch.
Naar een reisbeschrijving in de Kölnische
1 Zeitung.
Bet Yellowstone Park ligt in bet wildste
en eenzaamste deel van het Rotsgebergte op
een der hoogten van de ontoegankelijkste van
de kleine hoogvlakteil die men daar met den
geheel andere voorstellingen wekkenden naam
van Park betitelt. Het is door bergen van
3700 meter hoog omringd en alleen te be
reiken door de dalen van twee rivieren die
er uitstroomen.
Bij zulk een afgeslotenheid is het geen
wonder dat deze landstreek van hot geheele
gebied der Vereenigde Staten het laatst ont-
.dekt is. Wel weten we dat in het begin van
de vorige eeuw twee reizigers, Lewis en
Clark, bij de monding van de Yellowstone
rivier in de Missouri kwamen, en haar naam
naar het Oosten overbrachten. Dien naam ont
ving zjj van de Fransche trappers uit die buurt,
welke de rivier Roche Jaune noemden en
Nu de schrijver, aan wiens interessante
reisbrieven Durch die Vereinigte Staaten we reeds
do beschrijvingen van den Groo'en Canjon en
van het YoBemite dal ontleenden, ook aan het
derde natuurwonder van het verre Westen
eemge brieven wjjdt, meenen wjj ook daarvan
«enige fragmenten te moeten luien rolgen.
De Schelde medewerkt is wegneming van de
geopperde grieven mogelijk.
Nu ook in de zitting van de Eerste Kamer
op 11 Febr. jl. bjj de behandeling der Water-
staatabegrooting, door den heer Hovy de Vlis
singsche havenkwestie is ter sp.ake gebracht,
en naar het bleek ait het antwoord van dezen
Minister van Waterstaat deze zaak ook van
regeeringswege attentie trekt, acht de com
missie den tjjd gekomen dat do Kamer zoowel
alt hot Gemeentebestuur aiie gepaste pogingen
in 't werk moeten stellen, dio leiden kunnen
tot den bloei van onze havens.
Ook heeft de Staat ten allen tjjde het recht
om in geval van verwaarloozmg door de
Maatschappij D« Schelde van het algemeen
belang m de exploitatie dor havens en
terreinen (zie art. 20 der overeenkomst)
deze op te zeggen.
Sub. 2. Uit het antwoord bljjkt dat de
direotio van de Mij. tot Expl. van SS. hare aan
dacht heeft gevestigd op betere aansluiting
te Roosendaal. De commissie meent bet resul
taat te moeten afwnohten.
Het verzoek sub 3 >het verleenen van faci
liteiten voor hot personenvervoer", acht de
commissie van veel gowioht. In het antwoord
van den directeur-generaal wordt in uitzicht
gesteld het wegnemen van de oDgeljjkbeid
welke in verband met de uitzonderingstarieven
ontstaan is in de vrachtprjjzen wat betreft het
porsonenvervoet. De commissie, hoewel van
oordeel dat deze zaak te Utreeht onder het
oog werd gezien, spreekt toch de wensche-
lpkbeid uit dat de kamer nogmaals aandringe
op billijker regeling van personontarieven
voor de Zeeuwsche ljjn.
Sub. 4. Met genoegen kan de commissie
constateeren dat wat betreft de uitzonderings
tarieven, voor Vlissingen dezelfde rechten zjjn
verkregen als Amsterdam en Rotterdam reeds
bezitten.
Alleen, waar de handel te Vlissingen zich
nog ontwikkelen moet, tgn we er nog ver van
af dat contracten kunnon gesloten worden
van dien omvang dat ze recht geven op be
doelde retributie.
Om onze haven tot ontwikkeling te bren
gen is het noodig het daarheen te leiden dat
Vlissingen een voorsprong verkrijgo, een
speciaal tarief das, dat niet alleen rekening
houdt met Amsterdam of Rotterdam, maar dat
aan Vlissingen de concurrentie mogeljjk maakt
met Antwerpen en Gent. Dit na ligt volgens de
meening der commissie op don weg van de
Kon. Maatsch De Schelde. Samenwerking tus-
schen haar en de Mij. tot Expl van S.S. kan
veel tot stand brengen.
Door hot aangaan der overeenkomst met den
Staat tocb, heeft de Mjj De Schelde een g r o o t e
verplichting op zioh geuomon, die haar
tevens in staat stelt groote oischen te doen,
en faciliteiten te vragon, die zonder hare mede
werking bjjna onbereikbaar zjjn.
De commissie adviseert daarom, alvorens
verdere stappen te doen, de directie der
Koninklijke Maatschappij De Schelde dringend
te verzoeken, die middelen te beramen, noodig
om de haven van Vlissingen tot bloei te
brengen en aan het doel te beantwoorden.
De voorzitter brengc een woord van dank
aan de commissie voor haar rapport
Hg geeft echtor in overweging, om op het
advies niet in te gaan.
Do maatschappij De schelde heeft reeds alle
pogingen gedaan om iots van de Staatsspoor
wegen gedsan to krjjgen, maar is nu geheel
uitgeput.
De eisch van het laton vallen der kaai- en
liggelden zon voor De Schelde beteekenen niets
meer te ontvangen, want dat is het oenige wat
tg krjjgt,
Eenige jaren geleden is als proef geen kaai
en liggelden geheven van sohepen, die kolen
of cokes, lossen of laden, een proef, die nog
voordnurt.
Niettegenstaande dat komen er niet meer
schepen. De oorzaak daarvan is dat Duitsch-
land goen kolen meer exporteert.
Wak de rangeerloonen aangaat, zegt de
voorzitter, dat die zoo weinig beteekenen, dat
daardoor geen schip meer of minder zal komen
laden of lossen.
Er is getracht door de direotie van De
Schelde voor andere artikelen schepen te krjjgen,
daarmeo weer den naam vertaalden, dien zjj
van de Indianen hadden gehoord. Do Indianen
moeten dus den bovenloop van de rivier met
zjjn goudgeel steonbed en daarmee ook de
eenzame hoogvlakte gekend hebben. Maar ze
hebben zich op dat onherbergzame oord toch
zeker niet graag opgehouden, want er deden
geon verhalen van zgn wonderen bjj hen de
rondte, en toen het Park later ontdekt werd,
vond men er slechts een van de zwaksto en
meest verachte stammen.
De eerste blanke, die volgens menschen
weten do hoogvlakte betrad,was oen beverjager,
John Colter genaamd. Hjj maakte in 1807 een
gewaagden zwerftocht over het rotsgebergte
langs den bovenloop van de Yellowstone, be
leefde veel avontnren met do Indianen en
verteldo bjj zgn terngkomBt in zgn woonplaats
St Louis van de huiveringwekkende natuur
verschijnselen die hjj aan de andere zjjde der
bergen gezien had. Het ging hem als zooveel
ontdekkers; hg werd niet geloofd, zgn verbalen
werden als trappers-fantasieën uitgelachen, en
het land, waarvan hjj vertelde, kreeg van de
ingezetenon van St. Louis den spotnaam van
Colters-hel. Latere trappers en goudgravers, die
op de hoogvlakte kwamen, ging het niet beter.
Maar toen de wonderbaarlijke berichten niet
wilden ophouden, werd men toch nadenkend
en> eindeljjk in de jaren 1869, 1870 en 1871
trokken drip wetenschappelijke expedities op
weg om de zaak grondig te onderzoeken. In
het eerstgenoemd jaar waren het drie burgers
nit Montana, den staat ten Noorden van de
hoogvlakte, die over de wilde bergen klommen;
door ook daarvoor geen gelden te heffen, maar
tevergeefs.
Verder wordt gezegd dat de haven niet goed
is ingerichter gebrek is aan laad- en los-
inrichting. Be voorzitter deelt eenige staaltjes
mede van de pogingen, die in het werk ge
steld zgn, om schepen in de haven te krjjgen,
waarbij de Sche de sich groote geldeljjke offers
zon moeten getroostenalles te vergeefs.
Met de uitzonderingstarieven is het hetzelfde.
We kunnen die krjjgen, mits een bepaald
quantum goederen gogarandeord wordt en dat
kan niet. We loopen in een cirkel rond
geon uitzonderingstarieven omdat er goen
goederen zgn en geen goederen zonder uit
zonderingstarieven.
De voorzitter wenscht te big ven aandringen
op speciale tarieven voor het personenvervoer
op do Zeeuwsche ljjn.
Omtrent de andore punten zegt de voorzitter
aan het eind van zgn latjjn te zgn.
Wanneer er echter een goede regeling go-
maakt kan worden, dan zal De Schede de
eerste zjjn om te helpen, zelfs financieel.
De heer Auer zegt niet te begrjjpen het
verband tusBchen do rangeer- en kaai- en
liggelden. Z. i. hebben die niets met elkaar
te maken, wat hjj door een voorbeeld tracht
aan te toonon
De voorzitter wjjst erop dat ze te Vlissingen
wel met elkaar te maken hebben, dank eg
het contraot tusschen de Staatsspoorwegen en
De Sehelde.
De S.S vorderon nu dat De Schelde het kaai
en liggeld met evenveel vermindert als zg het
rangeerloon, zoodat laatstgenoemde Maat
schappij voor niets sou moeten werken, zelfs
nog geld toegoven op de exploitatie.
De oorzaak daarvan is dat men belang beeft
bij Rotterdam en Amstordam en niet bjj
Vlissingen.
De hoer Aner wgst er op dat te Rotterdam
geen rangeerloon betaald wordt, waarop de
voorzitter nog eens in het lioht stelt dat De
Schelde die kaai- en liggelden niet wil en niet
kan afschaffen.
De haven wordt goed onderhonden en dat
koBt geld.
De heer Van Niftrik zegt, dat in Vlissin
gen verscheidene pogingen gedaan zgn om de
havonbeweging van Vlissingen te verbeteren.
Ook de gemeenteraad wjjdt er zgn voortdu
rende aandacht aan.
Z. i. is het echter bewezen, dat het be
staande contraot tusschen De Schelde en de
Staatsspoorwegen een groot bezwaar is voor
de ontwikkeling van de haven.
Het gaat niet aan, dat een contract, gesloten
in 1881, zal voldoen aan de eischen van dezen tgd.
Om de haveuBgoed te kannen exploiteeren,
is er noodig een groote macht en veel, veel geld.
Eerst zal echter het bestaande contract ver
anderd dienen te worden, hoewel ook dan niet
De Schelde do exploitatie onder haar beheer
zon kunnen nemen, daar het millioenen zal
kosten. Alleen de Staat zou, indien hg onze
provinoie zou willen helpen, steun kannen ver
leenen.
De voorzitter merkt na op dat het niet
alleen in het contraqt ligt, dat de zaak niet
marcheert. De handel verplaatst zioh niet
zoo gemakkelijk. En ook, al zou de regeering
steun willen verleenen, dan zouden Amsterdam
en Rotterdam dit beletten.
De fout schuilt eigenlgk ergens anders.
Men bad gehoopt, dat de Rotterdamsche wa
terweg niet in orde zou komen, en dan de
handel zich verplaat-te naar Vlissingen. Maar
de waterweg wordt eiken dag beter.
Gesteld dat er reederjjen zouden zgn, die
naar Vlissingen zouden willen varen, dan zon
bet nog niet gaan. Do havens zgn uit den tgd
de slnizen zgn niet groot en diep genoeg.
Voor de tegenwoordige groote schepen be-
teekent de haven niets meer. We zouden moe
ten hebben een groote buitenhaven, die zich
desnoods tot Middelburg uitstrekt.
De heor Van Niftrik zegt dat Vlissingen
dienst kan doen als import en exporthaven
voor de provincie Zeeland.
De provincie toch kan een industrieland
worden en dan zal er goedkoop kannen wor
den in- en uitgevoerd.
Tegenwoordig wordt wat in Zeeland noodig
is, goedkooper aangevoerd over Rotterdam en
Gent, wat spreker betreurt.
maar zg weigerden bjj hun terugkeer mon
deling to vertellen van de dingen die zg gezien
hadden »om hun persoonlijke geloofwaardig
heid niet op het spel te zetten." Zo maakten
echter een schrifteljjk verslag, dat dadeljjk
tot de vorming van de expeditie van het
volgend jaar leidde.
Ditmaal trokken negentien mannen over de
bergen, geleid door den landmeter-generaal
van Montana, D'Washbnrnen toen deze schaar
uit de wildornis terugkeerde, had de eenzame
hoogvlakte negentien nieuwe apostels gekregen
die het hoele land vervulden met beschrijvingen
van het geen ze gezion hadden.
De best bespraakte van hen, luitenani
Drane, legde aan het Congres te Washington
een uitvoerig verslag van de reis voor. Het
volgend jaar zag men nog weer een nu zuiver
ambteljjke expeditie, door het Departement
voor geologie der Vereenigde Staten georga
niseerd en geleid door dr. Hayde, en daarmee
was de groote ontdekkingatgd van de hoog
vlakte afgesloten.
De Amerikanen prjjzen het nu nog als een
gelukkig toeval, dat zjj zoolang verborgen
bleef. Hadden de goudgravers en trappers uit
Colters tgd geloof gevonden, dun zon waar-
sobgnljjk een leger speculanten het bergland
zgn binnengetrokhen, om de nataarschatten
zorgeloos te exploiteeren en misschien grooten-
deels te vernielen. Na echter zag het land
dadeljjk de noodzakelijkheid in om ze te be
houden, en het Congres voldeed daardoor sleohts
aan het algemeen verlangen, toen het 1 Maart
1872 de hoogvlakte tot nationaal eigendom
Verder is, volgenB den heer Van Niftrik
Vlissingen geschikt voor stapelhaven. Voor
schepen, die speciaal daarvoor varen, zgn de
havens zeer geschikt.
De voorzitter bestrjjdt de meening van den
hoer Van Niftrik en wgst er nog eens op dat
men steeds in oen cirkel rondlooptEt zgn geen
schepen wjjl er geen handelaars zgn en geen
handelaars omdat er geen schepen zgn.
Nadat de heer Polak nog eenige inlichtin
gen gevraagd hoeft, wordt op voorstel van den
voorzitter besloton niet verder op de zaak in
te gaan.
-
De spoorwegtarieven.
Alsnu komt in behandeling het rapport dor
commissie voor het verkeerswezen betreffende
de ontwerp-tanevon van het vervoer van reizi-
gers op de spoorwegon.
Dit ontwerp geeft der commissie aanleiding
tot de volgende opmerkingen.
lo. Het invoeren van uniformtarieven voor
Staatsspoorwegen, Ned. Centraal Spoorweg en
Hollandsche IJzeren Spoorweg is eene zeer
gewenschte verbetering.
2o. De eventueel te verkrjjgen uniformiteit
moet niet zjjn ton koste van noogere tarieven,
dus ton nadeele van het reizend publiek.
3o. Afschaffing van retourkaarten 1b niet aan
te bevelenze leveren gemak op voor den
reiziger, die manr eenmaal voor twee reizen
zich aan 't plaatsloket heeft te vervoegen,
terwjjl afschaffing, vooral bg feestdagen, eene
ongewenschte drukte aan de loketten en last
daardoor voor den passagier zal veroorzaken.
3o. Van bunrtverkeerBtarieven op de Zeeuw
sche ljjn wordt niet gerept. Zeeland big ft dus
in eene zeer ongunstige positie. Niet bevor
derlijk voor vreemdelingenverkeer in 't alge
meen, en voor de Zeeuwsche badplaatsen in't
bg zonder.
4o. De in uitzicht gestelde speciale kiloine-
torboekjes brengen eene o&bitljjkheid in de
tarieven. Waarom moet een reiziger die 200
kilometers of meer aflegt, goedkooper kunnen
reizen dan reizigers op kortere trajecten 'i
5o. Verhooging van tarieven in het algemeen
zal niet big kon een voordeel op te leveren aan
de betrokken maatschappijen, daar goedkoope
tarieven alleen het reizen bevorderen en dit
het financieel belang kan zgn der spoorwegen.
6o. De kleine verlaging in vrachtprijzen
enkele reis is van geen belang voor den rei
ziger, daar in de meeste gevallen de reis heen
en terug wordt gemaakt, dus hooger dan de
bestaande tarieven komt.
7o. Tegen afschaffing van vacantiekaarten
is geen bezwaar, mits een algemeen billjjk
uniformtarief wordt in plaats gesteld.
Inzake de door den Minister van Waterstaat
gestelde vraag of, voor zooveel gekozen zon
mooten worden tnsschen de voorgestelde nieuwe
tarieven zonder eenige aanvulling of wjjziging,
on bestendiging van de thans geldende rei»
zigerstarieven, deze of de ontwerp-tarieven
de voorkeur verdienen, geeft de commissie ais
bare meening te kennen dat zjj aan de be
staande tarieven de voorkeur geeft.
Do heer Bejjerman verdedigt nog nader hot
rapport van de commissie en licht de gronden
waarop zjj tot haar conclusie kwam, nader toe.
De heer Van Niftrik verklaart zioh voor
de Dieuwe tarieven, in 't bjjzonder voor de
afschaffing van de retonrkaarten, daar van die
k arten, naar hem bekend is, een schromeljjk
misbruik gemaakt wordt.
Verder wenaebt hjj het buurtverkeer op de
Zeeuwsche Ignen ingevoerd te zien.
De secretaris, die van zgn recht tot het
geven van advies ditmaal gebruik maakte, geeft
aan de leden in overweging de nieuwe tarie
ven aan te nemen. Deze toch zgn z. i. in het
belang zoowel van do Maatschappijen als van
bet publiek.
De heer Polak verklaart zich voor afschaf
fing van de retourkaartjes.
De heer De Jonge licht toe dat na de
spoorwegstaking alle mogeljjke kosten zgn
vergroot en arbeidsloonen zjjn vermeerderd.
Reizigers 3e klasse eischen tegeawoordigde
grootst mogeljjke geriefelijkheid.
Dat werkeljjk de kosten zeer drukken, bljjkt
wei uit den koers van H. IJ. 8. aandeelon, die
ternggeloopen zgn van 102 0/0 tot 88 0/0. Dit
jaar zal 't dividend maar zeer klein zgn.
Dat de koers nog zoo hoog gebonden wordt
verklaarde, Het omvat als zoodanig een gebied
dat 100 kilometer lang en 80 kilometer breed is»
Daar later ook de aangrenzende bergmuren als
bosoh-reservaties onder bescherming van de
Unie kwamen, is er nu geen gevaar meer dat
de wouden van het. park door menBohenhanden
zullen worden vernield. Of echter niet de
natnur zelf mettertjjd haar eigen kinderen
weer verslinden zal, is een andere vraag.
We zullen de beschrijving van de heenreis
laten rnBten en ook die van het reisgezelschap.
We znllen alleen meedeelen dat dit laatste
bestond nit 1 een alagersiamilie, een Jezuïte-
pater, twee dokters, allen nit Chicago, een
aantal kostschoolmeisjes nit Indianapolis, en
twee New-Yotk8che studenten.
Per trein ging het tot aan de Westeljjke
inganspoort van het park, en toen per vierspan
langs de Madison-rivier en verder hot gebied in.
We reden, zoo vervolgt dan de schrjj ver,
het dal van den MadiBoa op; de met sneeuw
bedekte bergmuur links van ons mooBt de Galla
tin keten zgn, en de lage hoogte ter rechter
zijde, een mtlooper van de Teton-Range. Het
landschap was van eenvoudige Bohoonheid, niet
ongeljjk aan dat wat ik op de hoogvlakte van
Colorado gezien hadook de bloemen schenen
me oude bekenden toe. De boomen waren
eveneens weer van het kleine, verschrompelde
soort van het Zuideljjk Rotsgebergte en lieten
mg de schoonheid van de renzendennen en
ceders van Californië en Oregon dubbel waat-
deeren.
(88) komt daarvan dat men H. IJ. S. aandee
lon nog tot de secure papiertjes rekent.
De heer Polak golooft dat Staatsexploitatie
der spoorwegen je weg is.
De beer ,Van Niftrik zegt dat 't noodig is
dat een eind aan de besprekingen wordt ge
maakt en dat uitgemaakt wordt wat beter
wordt gevonden oude of nieuwe tarief.
Besloten wordt, dat in 't adres gewezen zal
worden op de wenscheljjkheid van buurtver
keer op kleine trajecten, en met 7 tegen 1
stem, dat mon 't nieuwe tarief als 't beste
beschouwt.
De voorzitter dankt de commissie alsnog
voor haar werkzaamheden.
Aan de orde is nu de vaststelling der reke
ning van de kamer over 1908. Zjj bedraagt
in ontvang f 400 en in nitgaaf f 341.42; batig
saldo f 58 59. Zjj worde vastgesteld.
Idem begrooting 1910, in ontvang en uitgaaf
sluitende met f 400.
Bjj de rondvraag zegt de heer De Jonge, dat
't hem spjjt, dat do Mg. Zeeland over de ver
lichting bjj de pennyboot zoo'n antwoord heeft
gegeven.
Hjj vraagt of er niets meer aan te doen is.
Besloten wordt den Waterstaat eens te raad
plegen.
De heer Polak vraagt of geen antwoord
ontvangen is op het schrjj ven aan de directie
van don Prov. stoombootdienst betreffende
bestelling van goederen. Daar dit niet het
geval is, zal Ged. Staten daarover geschreven
worden.
Dan zegt de heer Polak dat hg klachten
gehoord heeft omtront de bestelling door Van
Gend en Loos in de buitenwijken, met name
Kerkhoflaan en omstreken. Waar de stad sich
voordurend uitbreidt en nieuwe wjjken zioh
vormen, was 't niet overbodig stappen te doen
tot verbetering van den bastaanden toestand.
Hg heeft gehoord dat mensohen, die in ge
noemd stadsgedeelte wonen, een kennisgeving
tbnis krjjgen en dan zelf de goederen moeten
komen afhalen aan 't kantoor.
De bewoners van de Badhuisstraat krjjgen
de pakketten wel thuis en een eindje verder
is men van bezorging verstoken. Dat gaat
z. i. niet op.
Daar deze klacht inderdaad gegrond wordt
gevonden, besluit de Kamer een sohrjjven te
richten naar de directie der S.S. t» Utrecht
Om kwart voor elven sluit do voorzitter de
vergadering.
Afdeeling
Middelburg Ny verheid.
In een der lokalen van het Schuttershof werd
Vrijdagavond, onder voorzitterschap van den
heer mr J. J. Hejjse, een vergadering gehouden
van leden van het departement Middel
burg der Maatschappij van Nijverheid.
De opkomst was gering.
Op de voordracht voor een bestuurslid van
de ambachtsschool werden geplaatst de heeren
C. M. Gbjjsen, aftredend, en A. van Dorst.
Daarna was aan de orde de bespreking van
de punten van beschrijving voor de aanstaande
algemeene vergadering.
Slechts een dier punten gaf aanleiding tot
diBCQBsie en wel dat betreffende een ontwerp
van wet op de octrooien.
De heor O. Boudewjjnse, die zioh deed kennen
als een tegenstander van zoodanige wet, stelde
in 't lioht dat de motieven, die ervoor worden
aangevoerd, in hoofdzaak zgn dat men het
onbilljjk acht dat iemand profiteeren kan van
de uitvinding van een ander en van de koBten,
die voor de verkrjjging van een ootrooi moeten
gemaakt worden, en dat het niet bestaan van
een ootrooi-wet eigenlgk diefstal bevordert
van het werk van een ander.
Hg stelde daartegenover dat het bestaan van
een octrooiwet dien diefstal nog grootor maakt.
In den regel is niet de uitvinder maar de
kapitalist de man die de voordeelen plakt.
Het is gewoonljjk moeiljjk uit te maken wie
uitvinder is, want meestal is een uitvinding
een combinatie van vele. Daarom is nit een
billgkheidsoogpunt een octrooiwet af te kenren
Beweerd wordt door de voorstanders dat
een octrooiwet voordeelig is voor den bezit
ter van een octrooide ervaring echter heeft
geleerd dat dit niet altjjd opgaat en menig-
Maar nu was er op eens iets nieuws te zien.
In een kleinen vjjver aan den weg stroomde
ait een hooger gelegen weide een bron, en
bljjkbaar een warme bron. Stoomwolken hingen
boven de uitmonding en als boven een fornuis
kookte hot water in den vjjver. Ik werd sterk
getroffen door dat natuurverschijnsel, «en
kokende bron midden in dat in winterkoude
slapende landschap, en ik maakte er snel den
koetsier en mgn medereiziger b opmerkzaam
op. Maar onze koetsier hield zgn paarden
niet in. Glimlachend verklaarde hjj, dat wjj
spoedig heel andere dingen zouden zien, en
binnen enkele uren niet meer zouden letten
op nog grootore bronnen ale dat kleintje.
Het leek eohter niet of hg de waarheid
gezegd had. Wjj reden doer tot den middag
zonder iets dergelijks te zien.
We hadden toen echter in een tweede tent
kamp, dat opgeslagen wxb aan de samenvloei
ing van de Gibbon en de Firehole-rivier, en
dat ons voor een korte middagrust herbergde,
den aanblik van een kleinen zwarten beer die ait
het struikgewas kwam, en zich als zjjn broe
ders in de Dierentnin liet voeren met stnkjes
die hem werden toegestoken, en ik geloof zelfs,
dat voor verscheidene der kostschoolmeisjes
dit zwarte dier met zgn fluweelachtig vel
de hoofdgebeurtenis van den dag is geweest.
Maar waar bleven de beloften van onzen koet
eier?
Toen wjj ook 's namiddags weer uren ge
reden hadden, zonder dat er iets buitengewoons
te zien was geweest, herinnerde ik hem atn