MIDDELBURGSCHE COURANT.
K\ 21
io2- Jaargang.
1909
Dinsdag
26 Januari,
Middelburg 25 Januari
Sprokkelingen.
Uit eene belangwekkende
rede.
Benoemingen enz.
Uit Stad en Provincie.
e Huia-
felling.
Ji/agfispe^ers.
BJSchouw-
J&f. dr J. P.
MG ezelschap.
|L Vermeer,
jcdstr. 8 u.
[aart. Rep.
Tang r. Tot
- Concert-
V'.dlob urgum
|8 n.
R. Frain.
'Gehoorzaal
kg. Wert
l otol Pavil-
Ln weer te
piet weer-
i speelde.
igiewiez.
[i de onder
igfceekens-
ftngiewicz,
r geleden
i Variaco
n)tt bjj oeu
JpolmeiBjes
Baden van
Ijaar laten
j waa en
Pen jongen
i tot baar
Rdoopt. Zij
7 Gustavue
voedde
ig onder
gte woord
dl"
Deze courant veïaclüjnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco pp. f 2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Therm, alhier en tel. weerbericht van het K. N, Mot. Inatit. te Bilt.
25Jan.8 n. vm. 29 gr, 12 a. 36 gr., nv. 4 n. 35 gr.—Hoogste barom.stand 776.4 teNoufahrwasser;
laagste 744.6 te Seydiafjord. Verwaohting tot den avond van 26 Jan.: zwakke tot matige
O. tot Z O. wind, nevelig tot onbewolkte lacht, droog weer, en vrjj atronge vorst.
Advortentiëu20 cent per regel. Bij abonnement voel lager. Geboorte-, dood- en
nllo andere familieberichten ou Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50 elke regel meer
20 cent. Reclames 40 cent por regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen.
Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffende
Handel, Nijverheid en Geldwezen, is gerechtigd het Algemeen Advertentie-Bureau A. DE LA
MAR Az., N.Z. Voorburgwal 266, Amsterdam-
Voor de ramp ia Italië ontvingen wy
bljjkens onze jongst® opgaaf, in ons nommer
van Vrjjdag, f 373.20.
Moohten er nog zyn die voor dat doel eene
gav o willen schenken, dat zjj die ons dan zenden
vóór 1 Februari.
Op dien dag wenachen wy de gelegenheid
om by dragen in ontvangst te nemen te sluiten.
Naar wjj in sommige bladen lezen, heeft
de Centrale antirevolutionnaire
kieavereeniging te Goea met alge
meene stommen de volgende motie aange
nomen
»De centrale antirevolutionaire kieavereeni
ging in het Kamerdiatrict Goea, vertrouwende
dat in ona gansche land royaal zal worden
namgewerkt door de rechtache partgen, advi
seert den hg haar aangesloten kiesverenigin
gen op de voorloopige candidatenlgst alleen
te plaatsen don naam van jhr mr A. F. de
Savornin Lehman."
Zalk een advies geeft veel te denken.
Heel erg vast schjjnen de coalitie-vrienden
elkaar toch niet te vertrouwen want uit dit
advies apreekt twjjfel aan de »royale" samen
werking der rechtache partgen »in ons gansche
land".
Dus slechts onder voorbehoud zal men den
heer De Savornin Lohman alleen voorloopig
candidaat stellen.
Wg zouden andera zoo zeggen, als het nu
toch by de a.a. verkiezingen weder alleen gaat
om de eere Gods en het Evangelie, dat men
dan te Goea den ouden beproefden stryder
voor die 'beginselen, »onzen Lohman" wel in
elk geval candidaat kan stellen, wat men ook
elders moge doen.
Het gaat dus blijkbaar bg de stembus toch
nog wel om iets anders, en op allernaiefste
wjjze komt de Centrale antirevolutionnaire
kiesvoreeniging te Goes hier al bg voorbaat
de onjuistheid en onoprechtheid der straks
weer aan te heffen lenze in het licht stellen.
We zgn er dankbaar voor.
Maar ook uit anderen hoofde is dit advies
merkwaardig.
Juist geeft De Standaard in zgn jongste
nommer, onder het opschrift»Bleotoraal
parool", bewys van ander inzicht dan de Goe-
sohe politici.
Blykbaar is hier de groote leider aan het
woord, wat wg opmaken uit den bekenden
stjjl en o. a. uit de volgende regelen
»Al werken wg dus met de Roomsch-Katho-
lioken en met de Christeljjk-Historisohe Unie
saam, wjj zgn en big ven Antirevolutionair.
OazerzgdB kan alleen zulk een burger als
candidaat optreden, die in hart en nieren blgkt
Antirevolutionair te zgn en wel een Antirevoluti
onair, niet in het afgetrokkene als een op zich
zelf staand persoon, maar als lid van de geor
ganiseerde partij, en die alzoo tintelt van
geestdrift, om èn voor ons Program van begin
selen, èn voor ons Program van actie m de
bres te staan."
Dat klinkt eenigszins andera dan wat
Centrale anti-revolutionnaire kiesvereeniging
te Goes, op aanstichting van een zjjner leden,
adviseert.
Eu ook dit, wat De Standaard verder zegt
»0.ok óns electoraal parool moet ons eigen
woord zgn. Do welgowikte uitdrukking van
wat in den boezem der Anti-revolutionaire
partjj leeft."
De Goesche Centrale wil maar direcfeën
ander woord dan haar «eigen" spreken en een
christelgk-historisoh candidaat stellen; wat
in haar anti-revolutionnairen partyboezem
leeft, dus maar het zwjjgen opleggen.
Arme Goesche anti-revolutionnairenhoe
dikwijls al hebben zjj niet zichzelf kunnen
zgn, terwille van hun christelgk-hiBtorischen
afgevaardigde l
Men denke eens aan het gedraai van de
partijleiders, en -organen in 1894 bjj de
Kamerontbinding wegens do kieswet-Tak 1 Aan
hun benepen houding, toen in het vorig jaar
dr Kuyper en mr Lohman in Standaard en
Nederlander aan het krakoelen waren.
Met belangstelling wachten wjj nu maar ai
welko sprongen op het slappe koord de Goesche
antirevolutionnairen verder nog. op aandrang
van hunne leiders, in de eersvolgonde maanden
zullen maken.
De briefschrijver Jan van Holland heeft het
in de antirevolutionnaire Stichtsche Courant over
het christelijk werkliedenverbond Patrimonium.
Over Patrimonium en zjjn leiders is de man
niet bijzonder wel te sproken, Men oordeele
»Van sociale wetgeving nog geen spoor. Met
de eorste proeve, de ongevallenverzekering,
bljjft 't sukkelon. En 't ergste is dat van
vaste ljjnen van oplo30ing, en gegrondo over
tuigingen bjj de leiders onzes volks, nog niet
te roemen valt.
Een typisch beeld daarvan biedt op dit
oogenblik de werkliedenvereniging Patrimo
nium. De Leiders van aertyds: Talma, Van
Vliet, V. d. Molen, Huizinga zgn nu wel allen
in het gestoelte der eere en invloedrijken go-
zeten, maar Patrimonium zelf drjjft stuurloos
rond op de onstuimige en gevaarvolle wate
ren der sociale politiek. En stelt-nn voor, zich
te reorganiseeren, om des te beter te
kunnen gaan Btudeeren."
Wat het wonderlijke in dit stukje proza is
de leiders achjjnen vrg uit te mogen gaan, O
Jan van Holland niet in Btaat zgn te be
grijpen dat Patrimonium stuurloos ronddrijft
op de onstuimige en gevaarvolle wateren der
sociale politiek," juist omdat de leiders hot
verbond in den steek gelaten hebben Zjj go-
bruikten Patrimonium als een ladder om om
hoog te klimmen. Nu zy eenmaal zoover zyn,
heeft de Moor zjjn Schuldigkeil gedaan.
Toch zullen de mannen van het vaderlijk
erfdeel in den komenden stembusstrijd hand
en spandiensten verrichten als van ouds. Zul
len nieuwe eerzuchtige», dank zy Patrimonium
omhoog klimmen, en in het gestoelte der eere
plaats nemen.
En tot loon?
Een ezelstrap.
Ondank is nu eenmaal het loon dezer wereld.
Ook van die kleine wereld, waarin de anti-
revolutionnairen regeeren.
Aldus do redactie van De Vade'lander.
Hare opmerking, in verband met het ver
nietigend oordeel, door Jan van Holland uit
gesproken, over de hooggezeten leiders is
volkomen juist.
Do leiders zien zich de mooie en goede
baantjes te verschaffer! en trekken zich van
hen, die hen daarbjj hielpen, weinig of niets
aan, als zy hun doel bereikt hebben.
Omtrent de Btaking der workloo-
zen te Amsterdam wordt door den
schrjjver van »Amsterdammortjes" in Het Vad.
het volgende meegedeeld, dat ook zeker wel
onzen lezers belang zal inboezemen.
Het tooneel dier eigenaardige gebeurtenis
is aan do grens van Sloten. Daar ligt aan den
overigens vrjjwel volbouwden Overtoom een
stuk land, waarop een houtstok, een hok en
twee loodsen. Die loodsen zjjn nog uit een
journalistiek oogpunt gedenkwaardig, want
het Handelsblad ontving daarin oen poosje zjjn
marconigrammen uit Londen, vóór de Staat
der Nederlanden zelf hot monopolie van
maiconigiapheeïen aan zich hield. Daar, op
dat veld nu, werkten in 't begin van de week
een 110-tal, en werken aan 't eind van de
week een 60 werkloozon, die nl. met dit
voorloopig nog feiteljjk onnoodigo werk worden
gesteund. En als men nu 60 van de 110 af
trekt, krygt men het getal van hen, die
Woensdag, omdat zo 't loon voor dit werk te
gering vonden, gingen staken, en aldus 't
museum-waardige noch-nie-dagewesone type
van Btakende werkloozen schiopon. Eigenlyk
waren 't meer, want van de ongeveer 60 nu
werkende zjjn eenigo meuw-bjjgekomenen.
Het geval is merkwaardig genoeg.
De nood is niet gering in Amsterdam. Maar
de grondwerkers die een groot deel van de
hier te werk gosteldon uitmakon zoggen
»wy hebben zoo lang en zoo zwaar geworsteld
om een nnrloon van 25 oent als standaardloon
vastgesteld te brijgen. Het werk dat we te
doen krjjgen is voor ons zuiver ons vakwerk
de gemeente «ou dit werk ('t ophoogen van
den bodem), zeker door ons moeten doen ver
richten, zjj 't dan dat ze om steun te geven
het werk vroeger laat aanvangen dan noodig
is ergo: wjj blyven by ons standaardloon.
Krjjgen we dit niet en ze krjjgen 't niet
dan staken wjj."
Nu kan natuurlijk de tegonpartjj rustig zeg
gen staak wjj hebben met ons werk geen
st. Maar dan is de nood niet uit den weg
geruimd en dat wilden tooh die duizenden
birgers, die daartoe geld toevertrouwden aan
een commissie.
De quaeBtie is heel veel gecompliceerder
dan zooals ik ze hier geef. Er zjjn niet al
leen grondwerkers te werk gesteld, maar ook
niet-vaklieden, timmerlieden, schilders, typo
grafen, die natuurlijk ontzaggelijk weinig tot
stand brengen in dit ruwe werk, waaraan ze
niet gewoon zgn. En waar bg de betaling
de gepraesteerde arbeid als maatstaf wordt
genomen zij 't ook dat de belooning in
verhouding tot 't geen anders voor dezelfde
hoeveelheid arbeid wordt betaald, héél groot
- komt de minder-dan-gewone betaling der
beroepsgrondwerkers feiteljjk neer op een offer
uau de werkloozon in andore vakken, voor
wie men geen hun pussend werk heeft.
De quaestie is nóg heel veel gecompliceer
der maar ik heb er nu genoeg van ver
teld.
De redo, die de heer mr M. W. F. Treub gehou
den heoft bjj de opening der Zondag 17 Jan.
te Utrecht gehouden buitengewone algemeene
vergadering van den Vrijzinnig-Dernocratischen
Bond, bevelen wij om hare belangrjjkheid zeer
ter lezing aan; ook aan zjjne en onze tegen
standers.
Zjj kunnen dan, na lezing, beter beoordeelen
of de daartegen geopperde bedenkingen of
daarover geleverde beschouwingen al of niet
juist en billijk zjjn.
Ia haar geheel haar opnemen, laat onze
ruimte niet toe, maar wg willen daaruit toch
eon paar grepen doen om onder de oogen van
onze lezers te brengen, wat ook voor onzen
kring zgn nut kan hebben.
Ea dat betreft wat mt Tceub zeide over do
scheove voorstellingen, die onze tegenstanders
geven van onze g e v o e 1 e n s op gods
dienstig gebied, omtrent samenwer
king met de rechtsche partjjon,
over ons standpunt tegenover Soi
aal-democraten en Y rjj-liberalen.
Over het eerste zeido hg
In de maanden die ons scheiden van do
algemeene verkiezingen zullen naar te ver
wachten ia door propagandisten van rechts
weer tal van lieflijkheden naar het hoofd der
vrijzinnigen worden geworpen. Volgens velen
huDner propageeren wg den godsdienBtloozea
slaat, staan wjj onder don invloed van paga-
nistische facto,ren, zijn wy bezield met
«satanische idee".
Wanneer de politieke stryd opnieuw een
godsdienstoorlog worden moot, zjjn zulke voor
stellingen omtrent den tegenstander voor den
speler op bet klavier der volkscouscientie
waardevolle middelen om den politieken jjver
der geloovigo schare te prikkelen tot overprik-
kelons toe. Maar kunnen die voorstellingen ook
door den beugelzgn zjj in overeenstemming
met de werkolgkheid 'i Dat stellig niot.
Zeker, er zgn onder de vrijzinnigen, ook
onder onze partggenooten, wel athéisten en
materialisten. Wjj vragen in ons politiek ver-
eenigingsloven niet naar de godsdienstige of
ongodsdienstige overtuiging onzer leden. Maar
dat onze p3rtjj een party van ongodisto'n, van
athéisten en materialisten zjjn zou, daartegen
moeten wjj zoo beslist mogelijk opkomen. Bjj
ons ia plaats voor elke godsdienstige over
tuiging; niemand, welke godsdienstleer kjj zy
toegedaan, wordt door ons beginsel afgeBtooton
do dragers van alle godsdienstige en meta-
physÏBche gevoelens en meoningon zjjn ons
even welkom, alleen met deze beperking dat
wjj diegenen mot in onze gelederen kannen
dulden wier godsdienstige overtuiging hen er
toe voert het gezag van den Btaat te beschou
wen als onderworpen aan het gezag van de
kerk ot van eenig kerkgenootschap.
De voorstelling, van kerkeljjk-politieke zjjde
zoo hardnekkig volgehouden, alsof allen die
zich niet wenschen aan te slniten by en onder
werpen aan eenig belydenis van kerk of kerk
genootschap, materialisten en athéisten zouden
zjjn, is, als zy voorheen al eenige kern van
waarheid mag hebben gehad, thans gehool
verouderd en onwaar geworden. Een kleine
halve eeuw geleden is er inderdaad over heel
E iropa een vloedgolf van wyageerig-matecia-
lismo geslagen een vloedgolf die natuurljjk
hier en daar sporen hooft achtergelaten en wat
bljjft nakabbelen, maaralle» byeen genomen
heeft het materalisme uitgediend ook onder
de vrjjzinnigon.
Do dogmatische zekerheid der athéisten
van vooriieen vindt onder de vrgzinnigen slechts
hier en daar, slechts sporadisch nog oen flau-
wen weerklank. Aan de meerderheid onzer
is het antigodsdienstig dogma der athéïsteD,
met zjjn verzekerdheid van het weten van on -
konbare dingen, nog onsympathieker dan de
godsdienstige dogma's van kerken en kerkge-
lotechappen.
Multaluli's Gebed van den Onwetende vindt
geen weerklank meer, ja zon wat meer
zegt in don tegenwoordigen tjjd niet kun
nen zjjn geschreven.
Doch als politieke vereeniging vragen wjj
elkaar niot wat wy dan wèl gelooven, of wy
behooren tot eenig kerkgenootschap en ter
korke gaaD, dan wel voor de voldoening aan
onze metaphysischo en godsdienstige overtui
ging genoeg hebben aan onB zeiven.
De godsdienst iB voor ons «privaatzaak" niet
in min waardeerenden zin. Afgezien nog vaD
persoonlijke overtuiging, leert ons de
oppervlakkigste kennisneming van maatschap
pelijke toestanden en veranderingen, de groote
beteokenis van den factor «godsdienst" in het
maatschappelijke gebeuren. "Wg hebben eer
bied voor elke eerlyke godsdienstige overtui
ging. Maar wederkeerig verlangen wy op
staatkundig gebied vaa anderen dien eerbied
ook voor ons zeiven.
Hiermede zyn wy gekomen tot de kern der
zaak, tot hetgeen de vrijzinnigen scheidt ran
do partjjen ter rechter zjjdo. Terwjjl alle
vrjjzinnigen, en ook wjj, van don staat eischen
dat bjj vrjj spel late aan elke godsdienstige
overtuiging, mits zjj in hare openbare uitingen
geen aanstoot geve aaa andersdenkenden, kun-
zy die hun staatkunde doen worlelcn in
de godsdienstge belydenis van de kerk of van
eenig kerkgenootschap, dien eisch niet aan
vaarden. Zjj zyn door hun uitgangspunt ver
plicht den staat dienstbaar te maken aan hun
belydenis; de meeningen van andersdenkenden
ook met behulp van het staatsgezag te bestrjj-
den, zoo mogeljjk uit te roeienhet staatsge
zag ondergeschikt te maken aan het gezag
,n de kerk of van hun kerkgenootschap.
Treffend juist en logisoh onaantastbaar werd
dit gezegd door den katholieken wgsgeer Ca-
throin (Moralphilosophie, 4o dr. 11 al. 563):
De verhouding der gemeenschappen wordt
bepaald door hut.- doeleinden, daar het doel
hot wezen der vereeniging uitm: aki. Die "ver
eeniging iB do hoogste en verdient den voor
rang, welko hot hoogere doel nastreeft. Nn
heeft echter do Kerk een hooger doel dan de
Staat. Zij is gericht op dn bovennatuurlijke
Heiliging dei menschen en iB met bovenna-
tuurljjke genademiddelen daartoe door Christus
toegerust; de Staat daarentegenbec.^tslechts
de aardsche welvaart. Als dorhale het we-
roldlyk gezag iets verordent dat de Kerk als
onrechtmatig of zondig verbi; fmoet men de
Kerk en niet den Staat gehoorzamen."
Natuurljjk zie ik niet ov - het hoof'1 ést
bjj de protestautsche kerkgenootschappen Jo
zaak in zoover andera staat, dat hier de god
delijke oponbaring niet middelljjTr, door het
gezag der kerk, tot haar belgdc-n doordringt,
maar rechtstreeks in deze wer 1 mr de bij
zondere genade welke zy deelacntig werden.
Maar dit doet aan de hoofdzaak waarom het
hier gaat niet af. Elk dogmatisch godsdien-
stig geloof vertoont zich nn eenmaal in het maat
schappelijk leven gelyk ook door dr Kuyper
meer dan eens werd betoogd in kerkelyken
vorm, bjj de protestanten zoo goed als by de
katholieken. Het verschil is alleen, dat de
katholiek de kerk rechtstreeks boven den staat
stolt, de politiseerende CalvmiBt dit middellijk
doet, omdat zjjne byzondore gratie hom leert,
dat do beljjdonis van zyn kerkgenootschap al
gemeen goed behoort te worde» van heel de
monscbhoid en dut de staat tot dat doel zgn
hulp beeft te verleenen. Het resultaat voor
staat- en staatkunde iB in beide gevallen het
zelfde.
Dit opportunisme kunnen kerken en kerk
genootschappen, die zich op Btaatknndig terrein
bewegen, zoolang zy in de minderheid
hun ingeboren neiging tot heerschen i
over den staat tjjdeljjk verstoppen, haar uit
roeien kunnen zy niet.
Dit leert do logica, dit bewyzen de nitïngen
Ons Program, 4e dr. bl. 385 De Standaard
2 Juni 1899.
van katholieke en dogmatisch-protestanto
leeraars en schrgvers over de verhoudiDg van
kerk en staatdfr toont de geschiedenis.
Toen dan ook Dr. Kuyper in 1904 het stand
punt van de partyen ter rechterzjjde ten aan
zien van deze hoogst gewichtige vraag van
staatsbeleid aanduidde als dat van het parul-
lelisme, d. w. z. als het standpunt van reohts-
gelgkheid tusschon do zoogenaamd christe
lijke in werkelykheid echter korkelyke,
opvatting aan den oenen en de moderne,
vrjjzinnige staatsleer aau den andoren kant,
ontzag bg zich niet logica, litteratuur en ge
schiedenis in hot aangezicht te slaan, om voor
de rechter-coalitio de mooie rol in doze opto
eischen, welken alleen en uitsluitend aan do
vrjjzinnigheid ten deel kan vallen.
Rechtsgelijkheid van alle godsdienstige
overtuigingen van do meeat dogmatïsck-
athéistischo of tot de meest dogmatiscb-
katholieke toe, dat is de kern, hot wezen dor
vrjjzinnige staatkunde. Wie de voorstelling wil
loen ingang vinden dat de coalitie tor rech
terzijde in dit bg uitstek vrijzinnig denkbeeld
zgn voreonigingspunt vindt, strooit do goe ge
meente zand in de oogen, in de hoop daarmede
het 'werkelgk doel dier coalitie ten aanzien
van de verhouding van kerk en staat te ver
bergen en zoodoende de kleurlooze midden
stof, die van het conservatisme ter rechterzy ie
wel gediend is, maar het specifiek kerkelijk
drjjven verfoeit, in slaap te wiegen.
Het onoprechte van de voorstelling van bet
parallelisme, komende van do partjjen tor rocb-
terzjjde werd door mjj in de vergadering van
de Tweede Kamer van 31 Maart 1905 betoogd
en met de stukken, gehaald zoowel uit het
calvinistische als uit hot katholieke arsenaal,
bewezen. Een ernstige poging tot ontzenuwing
van mjjn betoog of tot omverwerping van inga
bewjjsmateriaal word niot alleen bjj dat debat
niet beproefd, maar is ook sedert achterwege
gebleven.
Nu de omstandigheden ons weer win of meer
in den strjjd, die tu9schen 1901 en 1905 van
vryzmnige zjjde moest gestreden worden, drei
gen terug zo voeren, mocht ik bjj eene bo-
ipreking van de hoofdbeginselen onzer party
dit element niet voorbygaan. Wy wenschen
den stryd op dit punt niet te harnieuwou.
Integendeel. Maar als h jj oi wordt op gedron
gen, zullen wy dien z u te atrjjden met
principieele argumenten, duarby natuurljjk
maar dit ligt thans buiten myn bestek - de
kracht dier argumenten stavende door voor
beelden, aan de praktjjk ontleend.
jSiol volgt.)
Dg kon. besluit ïb benoemd tot ridder in
de orde van don Nedertandschen Leeuw, C. J.
K. van Aalst, president-commissaris der atoom-
v8fvrLm.aat8cbi.ppy Koninklijke Hollandtche Lloyd
te Amsterdam.
Aan 's lljjks kweekschool voor vroedvrouwen
te Rotterdam is togen 1 April e.k. te vervullen
do betrekking van hoofdverpleegster, voor het
houden van toezicht op de verpleging van
zwangeren, kraamvrouwen en jonggeboronen,
op eene belooning van f500 's jaars, met ge
not van inwoning en voeding.
Foor nadere byzonderheden zie men de
St. Crt no. 20.
r>e Minister van Landbouw verleent Woens
dag en die van Oorlog Donderdag geen
audiëntie.
Wy vestigen do aandacht van belangheb
benden erop dat deze week de laatste is voor
het zich doen inscbrjjven voor do lichting der
nationale militie van 1910.
Van de gelegonheid tot inschrjjving voor
de a. e. huisvljjttentoonstolhng alhier werd
Zaterdagavond door een 100 tal personen ge
bruik gemaakt, zoodat het aantal inzenders,
thans tot 138 is geklommen.
Hedenmiddag waagde een zevenjarige
knaap zich bg de Koepoort op het gs in den
Yeerschen singel alhier.
Op een gegeven oogenblik zakte lig erdoor
en ging een keer of drie onder water.
Door eenige, op zjjn hulpgeroep toegescho
ten personen werd bjj uit hot water gehaald
en naar zgn huis in de Nieuwe Oostersche
straat gebracht.
De jeugdige waaghuls is er gelukkig maar
met een nat pak van nfgokomen.
Hy verdiende zeker ook wel een flink pak
op zjjn broek.
Zondag had achter de meelfabriek alhier
een vriendschappelijke voetbalwedstrijd plaats
tnischem De Alosschen II uit Middelburg en
V. F. C. II nit Vlissingen. De uitslag hiervan