MIDDELBURGS» COURANT. l»i' Jaargang. Dinsdag 30 Juni. N°. 132. 190» Deze courant verschijnt dage lij kg, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Pryi per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco pp. f2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Therm, alhier en tel. -weerbericht van het K. N. Met. lnstit. te Bilt. 29 Juni 8 u. vm. G5 gr., 12 u. 73 gr., av.4 u 70 gr.—Hoogste barom. stand 772.4 to Dunrossnoss, laagste 758.0 te Riga. Verwachting tot den avond van 30 Juni: zwakke tot matige N.ü. wind, licht bewolkte lucht, droog weer en iets warmer. Advertentitin20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen. Tot do plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betroffbnde Handel, Ngverheid on Geldwesen, is gerechtigd het Algemeen Advcrtetitle-Bareaa A. DU LA B1AR Ah., Bi.E. V*»rbargwal 266, Amsterdam. Hiddellinrg 29 Jnni. De tramkwestie van Selzste en Sas van Gent. II. (Slot.) Toen Donderdag bjj do voortgezette behan deling van 't voorstel tot toekenning van een renteloos voorschot ton behoeve van den aan leg van een spoorwog van Hontenisse naar de Belgische grens, hot woord was aan den hoor Bevers, Minister van Waterstaat, had hg nit den aard der zaak allereerst den heer Patgn to beantwoorden. Want deze had de vraag gesield hoo hot took wogoljjk was, dat de heer Bevers als Minister van Waterstaat kwam verdedigen een dergelgk wetsontwerp, dat zulk een averechtse protectie inhield en dat zoozeer de buitonlandsche industrie bevoor deelde. De Minister stelde op don voorgrond dat hg bg zgn optreden aan het hoofd van het departement het wetsontwerp vond, ingodiend door zgn ambtsvoorganger die, politiek ge sproken, veel dichter dan spreker bg den heer Patgn stond. »Er zou, zoo ging de 'Minister voort, tweeër lei fout in dit wotsontwerp schuilen in de eerste plaats een ideöele on in do tweede plaats een materieole fout. De ideëele vinden wg belichaamd in het nationale gevaar. Ik zou don geachten afge vaardigde willen vragen of zgn rodeneering op dit punt niet toepasaelgk zou zgn bg elk wetsontwerp dat betrekking beeft op een grensplaats, on of hot dus niet noodzakelgk is dergelgke redeneoringen geheel op zgde te zetten, t nzg men die grensplaatsen eenvoudig wil laten in haar isolement of liever ze wil omringen met een Chineeschen muur. Bg het voorstel onlangs tot verleenen van een renteloos voorschot voor de lgn Lichten voorde—Bocholt iB met geen enkel woord over dat nationale gevaar gesproken, en ik vind het bovendion een eigenaardig argument in den mond van oen lid dor Hollandscb-Belgische commissie, die er zoo op uit is de hartelgke verstandhouding tusschen Holland en België te bevorderen. De tweede grief is de materieele font, die in dit wetsontwerp zou schuilen, nl. dat de binnenlandscbo suikerindustrie geheel over het hoofd zou zgn gezien en door dit wetsontwerp zon worden benadeeld. Ik zeide reeds dat er van protectie van het buitenland bg de Regeoring hoegenaamd geen sprake is geweest, maar ik wil bovendien toch vragen of do geachte afgevaardigde niet geheel over het hoofd ziet do belangen van het ver keer en van de streek die het hier betreft, en of hg zich blind staart op het belang enkel en alleen van Sas van Gent. Vergeet die goachte afgevaardigde niet dat, wanneer dit wetsontwerp tot stand komt en de lgn zal zgn aangelegd, er, behalve eon aan sluiting aan do Belgischo plaats Zelzaete, ook een aansluiting zal zgn aan de haven van Walsoorden, ten gevolge waarvan de Noord- brabant8cbe suikerindustrie ook eon in- landsche industrio dus ook profgt zal kunnon trekken van hetgeen langs den nieuwen tram weg zal kunnen worden aangevoerd Ook op die wgzo zal een groot voordeel worden toegebracht aan bon, die in hot door de tramlgn te doorsngdon gebied suikerbieten telen. Er zou uit dit ontwerp sproken een achter- uitzetten en voorbggaan van Sas van Gent. Ik ontken dat ten eenenmale, omdat juist, naar het oordeel der Regeoring, bg aanneming van dit wetsontwerp door de ontworpen zglgn Sas van Gent evengoed zal worden geholpen alB de Btreok, dio zal worden doorsneden door de lgn, die nn ter goedkeuring wordt voorgedragen. En ware het nu nog maar, dat, wanneer men met den gedachtengang van don geachten af gevaardigde medoging, de lgn in de richting naar Sas van Gent er zekor komen zou, dan was dat ten minste nog eenigermate een argu ment voor do redenooring van don geachten afgevaardigde. Deze vergeet echter, dat er tot op zekore hoogte subBidie-bgdragen zgn toegezegd door de betrokken gemeentebesturen, maar hoege naamd geen subsidie-toezegging is gedaan van den kant van het provinciaal bestuur. De Pro vinciale Staten van Zeeland hebben zich niet uitgesproken over do vraag, of eventueel ook voor de lgn naar Sas van Gent een subsidie zou worden gegeven zoonis dat op dit oogen- blik gegeven wordt of liovor reeds in 1902 gegeven is voor do lgn naar Selzaote. Dat die quaeBtio nog in het geheel niet is Opgelost en het workolgk do vraag is, of door do Staten van Zeeland 3ubsidie-(Hil wordon gegeven, altjjd redeneoreDde van het standpunt van den geachten afgovaardigde dat or niet1 uioot komen do lgn van Ilontonisso naar Selzaote, maar alleen oen lgn van Hontonisse 1 naar Sas van Gent Do heer I' a t g n En dan naar Solzacto. De Minister: Do geheole opzet van do redonooring van den geachten afgovaardigde was, dat in plaats van do lgn van Hontonisse naar Selzaote oen lgn van HonteniBBO naar Sas van Gont zou komen. Do heor Patgn: Yia Sas van Gent naar Selzaote. Do Minister: m ieder geval, wg ver- keeren nog volkomen in bet onzekere, of ook,' wanneer bot oen lgn betreft van Hontonisse via Sas van Gent naar Selzaete, de Statonbot noodige Bubsidio zullen geven, hetgeen zg wol degelgk voor do nu ontworpen lgn hebben gedaan. Dat bet niet zoo zekor is, dat do zaak op die wijzo goheel in orde zal komen, blgkt reeds hieruit, datoonigejaren gelodon pogingen zgn aangewend om van Hulst een tramvorbin- ding te krggen met Sas van Gent en dat hot toen niet gelukt is het benoodigde kapitaal te krggen. Do heer IioemBkerk is indortgd bozig gewoost om te trachten die zaak tot stand te brengen en het is hem niet mogen gelukken. De hoer Patgn: Nu is hot or. De Minister: Do geachte afgevnardigdo zegt dat en ik ben te beleefd om hot tegen te spreken, maar mg is het niet bekend. In ieder geval hebben Provinciale Staten zich ton opzichte van de door hem voorgestano lgn niet verklaard. Het verwondert mg zeer, dat do geachte afgevaardigden uit Utrecht en Oostburg den geachten afgevaardigde zgn by- gevallen, want het komt mg irrationeel voor de richting uit te gaan van den geachten afgevaardigde. Dan zet men alles op losse schroeven en krggt nietsalles hangt in de lucht, het verkeer wordt niet bevorderd, do streek blgft in denzolfden ongelukkigcn toe stand als op dit oogonblik en wie weet hoe lang het nog zal duren voordat zg daaruit vor- lost wordt." De bewering van den beer Patgn dat de Raad van Toezicht zich zou hebben verklaard tegen de lgn naar Selzaete en vóór die naar Sas van Gent noemde de Minister beslist onjuist. Niets zal de regeering aangenamer zgn, dan zoo spoedig mogelgk ook de verbinding met Sas van Gent te kunnen tot stand brengen. Daartoe is als eisch gesteld dat binnen een jaar na do afsluiting dor overeenkomst de plannen mooton zgn ingediend en de bgdragen aan do betrokken ^besturen moeten zgn ge vraagd, en dat twee jaar nadat' die bgdragen verkregen zgn de lgn zal moeten zgn aange legd en in exploitatie zal wordon gebracht. Welnu, wanneer wg nu maar zorgen, zei de Minister, dat or behoorlgke waarborgen zgn, dat de betrokken maatscbappg aan die ver plichtingen voldoet, dan lgkt bet mg dat ieder zich veilig kan neerleggen bg het standpunt, dat do regeering ten deze heeft ingenomen. Ten opzichte van de door den heer Patgu uitgesproken vrees dat het lang kan duren vóór die overeenkomst geteebend is, zei da 'Minister tor geruststelling te kunnen verzeke ren, dat het zgn bedoeling is om geen nit- kooring, ook maar van een deel van het subsidie, te geven vóór dat de overeenkomst geteekond zal zgn. Ook de vrees voor het in dienen van onmogolgke plannen en voorwaar den kon de Minister niet deelen. En hot ge schikt maken voor tramverkeer van do bruggen over hot Kanaal NeuzenGont zal in die plannen moeten worden opgenomen. Ten opzichte van hetgeen do hoer Fruytie in herinnering had gebracht over de toezeg gingen, door vroogoro ministers gedaan over do koston van hot in orde brengen dier bruggon, merkto de minister op, dat minister Van dor Sloydcn to kennon hooft gegovon dat, in tegen stelling met do kosten van de verboloring van het kanaal zelf, welke zouden mooten betaald wordon door Belgie, er geon sprake van kon wozon dat door Belgie de koston voor vorbo- tering dor bruggen zouden mooton worden betaald. Maar daarmee was niet gozogd dat dio zoudon mooton wordon betaald door het Rgk. Daar minister Van der* Sloydon oebtordo opvatting van don beer Hennequin niet hooft tegengesprokon dat de vorbetoring dor brug gen voor rekening van hetRyk zou komon, is do ontstane nioening verklaarbaar. »Dit alios in aanmerking genomen, zei ministor Bevers, wil ik wol verklaren, dat ik gaarne boroid ben ernstig te overwegon, om, wanneer mot betrokking tot den bouw van do zjjljjn sprake zal zjjn van het bepalen van oen subsidie, geheel of voor een groot deel, do bedoelde kosten van verbetering der bruggon voor bet tramverkeer voor rekening van bet Itjjk te doen nomen." Hot vooratol van don heer Patjjn om de zaak naar de regeering to ronvoyooron, werd door den Ministor sterk bestreden. »Men moet niet vergoten, zei hjj, dut wjj noch uitgewerkte plannon nóch oonige toe zegging vau de provincio hebben voor oen Ijjn naar Sas van Gent, zoodat, om zoo te zeggon, do zaak van het begin af zal mooton worden opgohaald on onderzocht on ik behoof dor Vorgadoring niet mode te deolon, dat daarmede een oanzicnljjke tijd is gomooid." Bovondion zou do schorsing der zaak ver- oorzakon dat zjj groot uitstel lijdt. Wat eindelijk het donkboold van don heer Van Karnobeok botrett om als waarborgsom van do op te richten maatschappij minstens oon ton te vragen, meende do Ministor dat de rogeoring niet zoo vor zal behoeven to gaan. >Wat is het geval 't Wanneer de bedoelde Ijjn naar Sas van Gont tot stand wil komon, zal hot gewone gebruik moeten wordon gevolgd en oon derde van de koBton zoowel door hot Rjjk als door do streek als subsidie gegeven worden, en zal een derde van do kosten voor rekoning van do betrokken maatschappij komen. Wanneer men nu aan neemt dat de kosten van de zjjljjn pl.m f 240.000 zullen bedragen, waarin begrepen zjjn do kosten voor do vorbetoring van de bruggen, welke koston getaxeerd zgn op f 30.000 a f GO.OOO, dan zgn dus de kosten voor do betrokken maatschappij op uiterljjk f 80.000 te stellenon nu wil het mg voorkomen dat met een waarborgsom van f 50.000 do Regee- ring do volkomen zekerheid zal hebben dat de zglgn naar Sas van Gent zal tot stand komen." Na de uitvoerige ïanbalingen die wg reeds deden uit de redevoeringen, kunnen we er, met het oog op onze plaatsruimte, niet aan denken op dezelfde wjjze molding te maken van do replieken, te minder omdat we ook mooton samenvatten bet gesprokene bjj de amendementen. We bepalen ons daarom tot hot volgende Do beer P a t ij n meonde te kunnen consta- teeren, dat de heer Fruytier de hooldpnnten van zgn betoog niet weersproken heeft, nl wat betreft de concurrentie van den beetwor- telaanvoer als oorsprong van do kwestie, en het aohteruitstellen van Nederlandsche com- mercieelo en industrieele belangen bg buiten- landsche belangen. Tegonover hot door don heer Fruytier als argument aangehaalde feit dat in de Staten van Zeeland de subsidie-ver- hooging er is doorgegaan zonder dat er één woord over de lichting is gesproken, deelde de heer Patgn mee dat destjjds door alle belang hebbenden bjj deze zaak een convenant was gesloten om den strjjd naar aanleiding van de richting bg die gelegenheid niet aan te binden. Voorts gaf bjj, tea bewjjze dat er wel degeljjk concrete plannen voor de lgn Sasvan Gent bestaan, voorlozing van den brief, door Gedeputeerde Staten van Zeeland gericht aan do Maatschappij Hulst—Walzoorden on waaruit bloek dat zjj geen subsidie wilden geven, niet omdat zo de voorkour gaven aan do lgn van Selsaete, maar omdat er reeds Bubsidie was gegeven voor die lgn, toen do andere plannen er nog niet waren. In antwoord aan den Minister verzekerde do spr. nogmaals dat het geld voor de lijn Sas van Gont er isal hobbon de Staten van Zee land tot dusver geen subsidie voor de Ijjn ver leend omdat zjj. hot niet kondon, doordat ze gobondon waren aan hun vroeger besluit, de Ministers en de Kamer zjjn thans in staat de Staten weer vrjj te maken. Do hoer Van Karnobeok maakte een be rekening op, waarin hjj tot do slotsom kwam dat als waarborg een bedrag van f 75.000 dient te worden gevorderden beval voorts aan om in art. 2 van het wetsontwerp oen vorwjjzing op te nomon naar do noodzakelijke vorzokering van do zjj-ljjn naar Sas van Gent. De heor F r u y t i o r zei wol te willon ver klaren dat z. do bolangon van Sas van Gont niot benadeeld worden door do lgndo aan deelhouders van dc coOporatiovc suikerfabriek zjjn over do goheel provincie vorsproid. Slochts oon klein doel woont in hot doel waar de tram komt; de tweede suikorljibriok stountgolde- Ijjk do lgn evenals zij do zjjljjn zal steunen. Fn aan bierbrouwergen is ook zondor dio van Sas van Gent in dio strook geen gebrek. Vervolgens lichtte by verschillende puntoii too over bot gebeurde in do Staten van Zee land, on drong hjj or bjj den minister op aan geen gehoor te gevon aan don wonsch van den hoer Van Karnobeok, en zich aan de t 50.000 to houdon. Dat achtte hjj ruim voldoohde. Door de heoren Lely, Smoenge en VanGjjn werd een een amendement ingediend, strekkende om aan art. 2 aan het slot toe te voegen<on nadat de geljjktjjdigo aanleg en de exploitatie van oon zjjljjn tot Sas van Gont ten genoege van genoemden Ministor verzekerd is." Teneinde oon onzuivere stemming te voor komen trok dc heer Patgn daarop zjjn motie in, maar doze word toen overgenomen door don hoor T r O u b. Na bCBtrjjding door don heor Van dor Horch vauVorwolde on don Minister werd deze motie tot uitstel verworpen met 51 tegen 23 stemmen. Artikel 1 word toon zondor hoofdeljjke stem ming aangenomen. Bjj artikel 2 kwam hot zooeven genoemd amendement in behandeling, door den beer L o 1 y toegelicht. Do heor Fruytier zei groot bezwaar to moeten maken togen bet amendement, op grond dat hot hem voorkomt onuitvoerbaar te zjjn. :>Er moet, zoi hjj, opgericht wordon oon naamloozo vennootschap, want men vergete niet, het comité, dat thans werkzaam is, doet niets dan do totstandkoming dor tramlgn be vorderen en is niet do maatschappij. Die vennootschap moet kapitaal hebben om een waarborgsom te kunnen storten en kapitaal voor do totstandkoming der lgn. Nu zal d. m. dit wetsontwerp geen gevolg kunnen hebben tenzjj de maatschappij opgericht is, een borg tocht hoeft gesteld on de rereischte subsidies heeft verkregen. Do Minister moet verzekerd zgn van don grlijktijdigen aanleg van de zglgn en hoofdJjjn. Welke zullen de eischen zjjn, die de Minister, om zekerheid te hebben, zal stellen Voor de zjjljjn heeft men nog geen kapitaal. Men heeft ook nog niets vasts voor de hoofdljjn, want het kapitaal komt eerst als er een maatscbappg is opgerichten die oprich ting is niot verzokord omdat thans verzwa rende voorwaarden worden gesteld en men kan ook moeiljjk een maatschappij oprichten als moa niet zeker is van het renteloos voor schot. Hoe dat alles geljjktjjdig zal kunnen gaan begrjjp ik niet." De hoor T r e u b meende, vooral na deze woorden van don heer Fruytier, welke hjj oen sterke verdediging van het amendement noem de, te moeten voors'temmen. »Tot nog toe, zei de heer Treub, waren wij hier gebracht in dezen waan, dat men zou krggen de Ijjn naar Selzaete, maar dat het zjj het dan nog niot bepaald olficieel zeker was, dat er een zglgn naar Sas van Gent komen zou. En wat zegt nu de beer Fruytier, die bet beter weten kan dan één van ons allen Als gjj aan het comité de verplichting oplegt er voor te zorgen, dat te geljjk aange legd wordt en in exploitatie komt de zjjljjn naar Sas van Gont met de Ijjn naar Selzaote, dan is dat eon onmogelijkheid, want er is nog geon maatscbappg." De Ministor zoi dat het hem ten eenen male on mogelgk was het amendement over te nemen, omdat dit lgnrecht ingaat tegen de bedoeling der regeering om een aanvang te kunnen maken met do lgn HontenisseSel zaete. Wanneer men echter het woordje »ge- Ijjk" wilde schrappen, en das zon lezen»nadat de tijdige aanleg en exploitatie ten genoegen van den Minister verzekerd is", dan was hjj bereid het over te nemen, De heor Lely verklaarde echter aan dat verzoek niet te kunnen voldoen, waarop de heer De Geer als subamendement voorstelde om in plaats van »geljjktjjdige" to lezen >tydige". Dit subamendement word aangenomen mot 47 tegon 29 stemmen. Daarop werd het alduB gewjjzigde amende ment van den beer Lely c.s. aangenomen met 43 tegen 33 stemmen. Do rost van het ontwerp ging er zonder hoofdeljjke stemming door. TWEEDE KAMER. I'ostcontract mot do Zeeland Ingodiend is een wetsontwerp tot goedkeu ring van de overeenkomst met de stoomvaart maatschappij Zeeland, wegens het uitvoeren van een maildienst tnsschen Vlissingon en Queon- borough of eene andere EngelBcho haven, welke zal strekken tor vervanging van hot mot 1 October a.s. afloopondo contract en wordt aan gegaan voor don tjjd van 10 jaren. Op grond van uitvoorige gegevens, welke de MaatBchappjj hom op zgn verzoek heeft ver- Btrekt, is do Ministor van Wntorstaat van mee ning dat /zonder dat vorder op eene reorgani satie van do Maatschappjj behoeft te worden aangedrongen, thans genoegen genomen kan worden mot bare voornemens omtrent do ver betering van baar materiaal zooals deze in het ontwerp-postcontract zgn vastgelegd. Aan deze oplossing is voor den Saat het voordeel ver bonden dat geheel komt te vervallen elke ver bintenis van den Staat om door de Maatschj tot Expl, van S.S. te nemen aandeelen in de ge reconstrueerde onderneming by eventueele naasting van die Maatschappjj over te nemen. Omtrent hot nieuwe contract wordt door den Minister o.a. het volgende opgemerkt Door drio nieuwe stoomschepen in de vaart te brongen zal do duur van don overtocht voor den dagdienst mot 1 uur worden verminderd en tevens het voordeel wordon vorkrogon dat bjj te late aankomst van de mailtreinen, zoo wel dos nachts als overdag, do vertraging tot zekore hoogte kan worden ingehaald, waardoor de aansluiting op de treinen uit Vlissingon en (lueensborough beter dan tot dusverre zal zgn verzekerd. Ovorigens is het niet noodig gebleken in de tegenwoordige wjjze van uitvoering vnn den dienst verandering te brengen. Alleen is het met bet oog op don belangrijken omvang, die de mails allengs hebben verkregen, wenscholyk gooordeold het in- en uitladen en het overbrengen van en naar de treinen, voort- aau door personeel van de Maatschappij te doen geschieden, onder toezicht van dc amb tenaren der postergen. Do Maatschappjj zal volgens het nieuwe con tract voor het overbrengen van de poBt do na volgende betalingen genieten: voor do Neder landsche brievenmalen in de beide richtingen een som van f 50.000 in het jaar; voor de pakketpost van of voor Nederland of andere landen, G cent voor elk pakket. De Staat waarborgt aan de Maatschappjj voorts ter zake van de brievenmalen van en aan buitenlundseho postadministraties, een jaarljjkscho opbrengst van f 400.000. Op rekoning van de uit te keeron som van f 150.000 wordt maandelyks bjj voorschot aan de Maatschappjj een bedrag van f 36.500 vol daan. Wanneer de betaling wegens de door buiten- landsche postadministratiën verschuldigde gel den de gewaarborgde som van f 400.000 in het f«/ir mocht te boven ga3n zal de helft van bet overschot aan de Nederl. postadministratie ten doel vallen. Aan de Maatschappjj is de vorpliohting op gelegd om hot in haren dienst zjjnde personeel, die zich bg herhaling schuldig maakt aan verboden brievenvervoer, op verlangen van den directeur-generaal der postergen en telegraphie te ontslaan. Met bet oog op het steeds toenemend vervoer is uitdrukkelijk bedongen, dat de Maatscbappg oen vertrek, bestemd voor bureel van den postambtenaar, en een inailkamor beschikbaar stelt. Benoemingen enz. Bjj kon. besluit zjjn benoemd tot commissaris van politie te Groningen H. F. van Rosmalen, thans commissariB van politie te Vlnardingen en te Zaandam II. Muller, thanB inspecteur van politie te Utrecht; bjj den provincialen staf, tot provinciale- adjudant is Friesland, do luit.-kolonel jbr A. J. B. Six, van het 2e reg. vela-art. on by den plaatselgken staf, tot plaatselgk-commandant te Utrecht do luit.-kolonel R. Willoms, van het 7e reg. inf.; tot adjudant bjj het reg. grenadiers en jagors, do le-luit. W. G. van Hoogenhuyzo, van het korps. Door de arrond.-rechtbank to Dordrecht is, ter vervulling der vacature van kantonrechter te Oud-Bejjerland, opgemaakt do navolgende alphabetiscke ljjst van aanbevelingmr J. J. Bergenia Thzn., substituut-griflier bjj gemelde rechtbank; mr L. H. M. van Kruyne, griffier bjj het kantongerecht te Dordrecht, en mr J. D. Tresling, ambtenaar van het O. M. bjj de kantongerechten in het arrond. Winschoten, tor Btandplaats Winschoten. De gewone audiëntie van den Minister von Oorlog zal op Donderdag 2 Juli niet plaats hebben. OOSTINDIÉ Gisting onder de bevolking. Zooals Zaterdag uit een regooringstolegram block, is het bivak te Boen aangevallen en zgn de aanvallers met een verlies van 17 doodon teruggeslagen. Uit een telegram aan de N. Cl. bljjkt dat die aanval werd uitgevoerd door 200 Maleiers on dat do lo luitenant der infanterie J. Beumer hot bovol voorde ovor de Iroepenafdeeling, die dozen aanval afsloeg. Mede meldt genoemde correspondent van dat blad, dat er oen compagnie infanterie naar Solok gaat. Solok is de hoofdplaats der afdeeling XIII en l\ Kota der Padangscbo Bovenlanden, thans onder den asBistont-reaident L. U. van Stonis staande, die tevens het bewind voert over de onderaldeeling Solok. Er is niets bjjzondere gemeld uit Solok.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1908 | | pagina 1