MIDDELBURGS» COURANT.
l»i' Jaargang.
Dinsdag
30 Juni.
N°. 132.
190»
Deze courant verschijnt dage lij kg, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Pryi per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco pp. f2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Therm, alhier en tel. -weerbericht van het K. N. Met. lnstit. te Bilt.
29 Juni 8 u. vm. G5 gr., 12 u. 73 gr., av.4 u 70 gr.—Hoogste barom. stand 772.4 to Dunrossnoss,
laagste 758.0 te Riga. Verwachting tot den avond van 30 Juni: zwakke tot matige N.ü.
wind, licht bewolkte lucht, droog weer en iets warmer.
Advertentitin20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en
alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50elke regel meer
20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen.
Tot do plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betroffbnde
Handel, Ngverheid on Geldwesen, is gerechtigd het Algemeen Advcrtetitle-Bareaa A. DU LA
B1AR Ah., Bi.E. V*»rbargwal 266, Amsterdam.
Hiddellinrg 29 Jnni.
De tramkwestie van Selzste
en Sas van Gent.
II.
(Slot.)
Toen Donderdag bjj do voortgezette behan
deling van 't voorstel tot toekenning van een
renteloos voorschot ton behoeve van den aan
leg van een spoorwog van Hontenisse naar de
Belgische grens, hot woord was aan den hoor
Bevers, Minister van Waterstaat, had hg
nit den aard der zaak allereerst den heer Patgn
to beantwoorden. Want deze had de vraag
gesield hoo hot took wogoljjk was, dat de
heer Bevers als Minister van Waterstaat kwam
verdedigen een dergelgk wetsontwerp, dat
zulk een averechtse protectie inhield en dat
zoozeer de buitonlandsche industrie bevoor
deelde.
De Minister stelde op don voorgrond dat
hg bg zgn optreden aan het hoofd van het
departement het wetsontwerp vond, ingodiend
door zgn ambtsvoorganger die, politiek ge
sproken, veel dichter dan spreker bg den heer
Patgn stond.
»Er zou, zoo ging de 'Minister voort, tweeër
lei fout in dit wotsontwerp schuilen in de
eerste plaats een ideöele on in do tweede plaats
een materieole fout.
De ideëele vinden wg belichaamd in het
nationale gevaar. Ik zou don geachten afge
vaardigde willen vragen of zgn rodeneering op
dit punt niet toepasaelgk zou zgn bg elk
wetsontwerp dat betrekking beeft op een
grensplaats, on of hot dus niet noodzakelgk
is dergelgke redeneoringen geheel op zgde te
zetten, t nzg men die grensplaatsen eenvoudig
wil laten in haar isolement of liever ze wil
omringen met een Chineeschen muur.
Bg het voorstel onlangs tot verleenen van
een renteloos voorschot voor de lgn Lichten
voorde—Bocholt iB met geen enkel woord over
dat nationale gevaar gesproken, en ik vind
het bovendion een eigenaardig argument in
den mond van oen lid dor Hollandscb-Belgische
commissie, die er zoo op uit is de hartelgke
verstandhouding tusschen Holland en België
te bevorderen.
De tweede grief is de materieele font, die
in dit wetsontwerp zou schuilen, nl. dat de
binnenlandscbo suikerindustrie geheel over het
hoofd zou zgn gezien en door dit wetsontwerp
zon worden benadeeld.
Ik zeide reeds dat er van protectie van het
buitenland bg de Regeoring hoegenaamd geen
sprake is geweest, maar ik wil bovendien toch
vragen of do geachte afgevaardigde niet geheel
over het hoofd ziet do belangen van het ver
keer en van de streek die het hier betreft, en
of hg zich blind staart op het belang enkel
en alleen van Sas van Gent.
Vergeet die goachte afgevaardigde niet dat,
wanneer dit wetsontwerp tot stand komt en
de lgn zal zgn aangelegd, er, behalve eon aan
sluiting aan do Belgischo plaats Zelzaete, ook
een aansluiting zal zgn aan de haven van
Walsoorden, ten gevolge waarvan de Noord-
brabant8cbe suikerindustrie ook eon in-
landsche industrio dus ook profgt zal kunnon
trekken van hetgeen langs den nieuwen tram
weg zal kunnen worden aangevoerd
Ook op die wgzo zal een groot voordeel
worden toegebracht aan bon, die in hot door
de tramlgn te doorsngdon gebied suikerbieten
telen.
Er zou uit dit ontwerp sproken een achter-
uitzetten en voorbggaan van Sas van Gent. Ik
ontken dat ten eenenmale, omdat juist, naar
het oordeel der Regeoring, bg aanneming van
dit wetsontwerp door de ontworpen zglgn Sas
van Gent evengoed zal worden geholpen alB
de Btreok, dio zal worden doorsneden door de
lgn, die nn ter goedkeuring wordt voorgedragen.
En ware het nu nog maar, dat, wanneer men
met den gedachtengang van don geachten af
gevaardigde medoging, de lgn in de richting
naar Sas van Gent er zekor komen zou, dan
was dat ten minste nog eenigermate een argu
ment voor do redenooring van don geachten
afgevaardigde.
Deze vergeet echter, dat er tot op zekore
hoogte subBidie-bgdragen zgn toegezegd door
de betrokken gemeentebesturen, maar hoege
naamd geen subsidie-toezegging is gedaan van
den kant van het provinciaal bestuur. De Pro
vinciale Staten van Zeeland hebben zich niet
uitgesproken over do vraag, of eventueel ook
voor de lgn naar Sas van Gent een subsidie
zou worden gegeven zoonis dat op dit oogen-
blik gegeven wordt of liovor reeds in 1902
gegeven is voor do lgn naar Selzaote.
Dat die quaeBtio nog in het geheel niet is
Opgelost en het workolgk do vraag is, of door
do Staten van Zeeland 3ubsidie-(Hil wordon
gegeven, altjjd redeneoreDde van het standpunt
van den geachten afgovaardigde dat or niet1
uioot komen do lgn van Ilontonisso naar
Selzaote, maar alleen oen lgn van Hontonisse 1
naar Sas van Gent
Do heer I' a t g n En dan naar Solzacto.
De Minister: Do geheole opzet van do
redonooring van den geachten afgovaardigde
was, dat in plaats van do lgn van Hontonisse
naar Selzaote oen lgn van HonteniBBO naar
Sas van Gont zou komen.
Do heor Patgn: Yia Sas van Gent naar
Selzaote.
Do Minister: m ieder geval, wg ver-
keeren nog volkomen in bet onzekere, of ook,'
wanneer bot oen lgn betreft van Hontonisse
via Sas van Gent naar Selzaete, de Statonbot
noodige Bubsidio zullen geven, hetgeen zg wol
degelgk voor do nu ontworpen lgn hebben
gedaan. Dat bet niet zoo zekor is, dat do zaak
op die wijzo goheel in orde zal komen, blgkt
reeds hieruit, datoonigejaren gelodon pogingen
zgn aangewend om van Hulst een tramvorbin-
ding te krggen met Sas van Gent en dat hot
toen niet gelukt is het benoodigde kapitaal te
krggen. Do heer IioemBkerk is indortgd bozig
gewoost om te trachten die zaak tot stand te
brengen en het is hem niet mogen gelukken.
De hoer Patgn: Nu is hot or.
De Minister: Do geachte afgevnardigdo
zegt dat en ik ben te beleefd om hot tegen
te spreken, maar mg is het niet bekend. In
ieder geval hebben Provinciale Staten zich ton
opzichte van de door hem voorgestano lgn
niet verklaard. Het verwondert mg zeer, dat
do geachte afgevaardigden uit Utrecht en
Oostburg den geachten afgevaardigde zgn by-
gevallen, want het komt mg irrationeel voor
de richting uit te gaan van den geachten
afgevaardigde. Dan zet men alles op losse
schroeven en krggt nietsalles hangt in de
lucht, het verkeer wordt niet bevorderd, do
streek blgft in denzolfden ongelukkigcn toe
stand als op dit oogonblik en wie weet hoe
lang het nog zal duren voordat zg daaruit vor-
lost wordt."
De bewering van den beer Patgn dat de
Raad van Toezicht zich zou hebben verklaard
tegen de lgn naar Selzaete en vóór die naar
Sas van Gent noemde de Minister beslist
onjuist.
Niets zal de regeering aangenamer zgn, dan
zoo spoedig mogelgk ook de verbinding met
Sas van Gent te kunnen tot stand brengen.
Daartoe is als eisch gesteld dat binnen een
jaar na do afsluiting dor overeenkomst de
plannen mooton zgn ingediend en de bgdragen
aan do betrokken ^besturen moeten zgn ge
vraagd, en dat twee jaar nadat' die bgdragen
verkregen zgn de lgn zal moeten zgn aange
legd en in exploitatie zal wordon gebracht.
Welnu, wanneer wg nu maar zorgen, zei de
Minister, dat or behoorlgke waarborgen zgn,
dat de betrokken maatscbappg aan die ver
plichtingen voldoet, dan lgkt bet mg dat ieder
zich veilig kan neerleggen bg het standpunt,
dat do regeering ten deze heeft ingenomen.
Ten opzichte van de door den heer Patgu
uitgesproken vrees dat het lang kan duren
vóór die overeenkomst geteebend is, zei da
'Minister tor geruststelling te kunnen verzeke
ren, dat het zgn bedoeling is om geen nit-
kooring, ook maar van een deel van het
subsidie, te geven vóór dat de overeenkomst
geteekond zal zgn. Ook de vrees voor het in
dienen van onmogolgke plannen en voorwaar
den kon de Minister niet deelen. En hot ge
schikt maken voor tramverkeer van do bruggen
over hot Kanaal NeuzenGont zal in die
plannen moeten worden opgenomen.
Ten opzichte van hetgeen do hoer Fruytie
in herinnering had gebracht over de toezeg
gingen, door vroogoro ministers gedaan over do
koston van hot in orde brengen dier bruggon,
merkto de minister op, dat minister Van dor
Sloydcn to kennon hooft gegovon dat, in tegen
stelling met do kosten van de verboloring van
het kanaal zelf, welke zouden mooten betaald
wordon door Belgie, er geon sprake van kon
wozon dat door Belgie de koston voor vorbo-
tering dor bruggen zouden mooton worden
betaald. Maar daarmee was niet gozogd dat
dio zoudon mooton wordon betaald door het
Rgk. Daar minister Van der* Sloydon oebtordo
opvatting van don beer Hennequin niet hooft
tegengesprokon dat de vorbetoring dor brug
gen voor rekening van hetRyk zou komon, is
do ontstane nioening verklaarbaar.
»Dit alios in aanmerking genomen, zei
ministor Bevers, wil ik wol verklaren, dat ik
gaarne boroid ben ernstig te overwegon, om,
wanneer mot betrokking tot den bouw van do
zjjljjn sprake zal zjjn van het bepalen van oen
subsidie, geheel of voor een groot deel, do
bedoelde kosten van verbetering der bruggon
voor bet tramverkeer voor rekening van bet
Itjjk te doen nomen."
Hot vooratol van don heer Patjjn om de zaak
naar de regeering to ronvoyooron, werd door
den Ministor sterk bestreden.
»Men moet niet vergoten, zei hjj, dut wjj
noch uitgewerkte plannon nóch oonige toe
zegging vau de provincio hebben voor oen Ijjn
naar Sas van Gent, zoodat, om zoo te zeggon,
do zaak van het begin af zal mooton worden
opgohaald on onderzocht on ik behoof dor
Vorgadoring niet mode te deolon, dat daarmede
een oanzicnljjke tijd is gomooid."
Bovondion zou do schorsing der zaak ver-
oorzakon dat zjj groot uitstel lijdt.
Wat eindelijk het donkboold van don heer
Van Karnobeok botrett om als waarborgsom
van do op te richten maatschappij minstens
oon ton te vragen, meende do Ministor dat de
rogeoring niet zoo vor zal behoeven to gaan.
>Wat is het geval 't
Wanneer de bedoelde Ijjn naar Sas van Gont
tot stand wil komon, zal hot gewone gebruik
moeten wordon gevolgd en oon derde van de
koBton zoowel door hot Rjjk als door do streek
als subsidie gegeven worden, en zal een derde
van do kosten voor rekoning van do betrokken
maatschappij komen. Wanneer men nu aan
neemt dat de kosten van de zjjljjn pl.m
f 240.000 zullen bedragen, waarin begrepen
zjjn do kosten voor do vorbetoring van de
bruggen, welke koston getaxeerd zgn op f 30.000
a f GO.OOO, dan zgn dus de kosten voor do
betrokken maatschappij op uiterljjk f 80.000
te stellenon nu wil het mg voorkomen dat
met een waarborgsom van f 50.000 do Regee-
ring do volkomen zekerheid zal hebben dat de
zglgn naar Sas van Gent zal tot stand komen."
Na de uitvoerige ïanbalingen die wg reeds
deden uit de redevoeringen, kunnen we er,
met het oog op onze plaatsruimte, niet aan
denken op dezelfde wjjze molding te maken
van do replieken, te minder omdat we ook
mooton samenvatten bet gesprokene bjj de
amendementen.
We bepalen ons daarom tot hot volgende
Do beer P a t ij n meonde te kunnen consta-
teeren, dat de heer Fruytier de hooldpnnten
van zgn betoog niet weersproken heeft, nl
wat betreft de concurrentie van den beetwor-
telaanvoer als oorsprong van do kwestie, en
het aohteruitstellen van Nederlandsche com-
mercieelo en industrieele belangen bg buiten-
landsche belangen. Tegonover hot door don
heer Fruytier als argument aangehaalde feit
dat in de Staten van Zeeland de subsidie-ver-
hooging er is doorgegaan zonder dat er één
woord over de lichting is gesproken, deelde de
heer Patgn mee dat destjjds door alle belang
hebbenden bjj deze zaak een convenant was
gesloten om den strjjd naar aanleiding van de
richting bg die gelegenheid niet aan te binden.
Voorts gaf bjj, tea bewjjze dat er wel
degeljjk concrete plannen voor de lgn Sasvan
Gent bestaan, voorlozing van den brief, door
Gedeputeerde Staten van Zeeland gericht aan
do Maatschappij Hulst—Walzoorden on waaruit
bloek dat zjj geen subsidie wilden geven, niet
omdat zo de voorkour gaven aan do lgn van
Selsaete, maar omdat er reeds Bubsidie was
gegeven voor die lgn, toen do andere plannen
er nog niet waren.
In antwoord aan den Minister verzekerde do
spr. nogmaals dat het geld voor de lijn Sas
van Gont er isal hobbon de Staten van Zee
land tot dusver geen subsidie voor de Ijjn ver
leend omdat zjj. hot niet kondon, doordat ze
gobondon waren aan hun vroeger besluit, de
Ministers en de Kamer zjjn thans in staat de
Staten weer vrjj te maken.
Do hoer Van Karnobeok maakte een be
rekening op, waarin hjj tot do slotsom kwam
dat als waarborg een bedrag van f 75.000 dient
te worden gevorderden beval voorts aan om
in art. 2 van het wetsontwerp oen vorwjjzing
op te nomon naar do noodzakelijke vorzokering
van do zjj-ljjn naar Sas van Gent.
De heor F r u y t i o r zei wol te willon ver
klaren dat z. do bolangon van Sas van Gont
niot benadeeld worden door do lgndo aan
deelhouders van dc coOporatiovc suikerfabriek
zjjn over do goheel provincie vorsproid. Slochts
oon klein doel woont in hot doel waar de
tram komt; de tweede suikorljibriok stountgolde-
Ijjk do lgn evenals zij do zjjljjn zal steunen.
Fn aan bierbrouwergen is ook zondor dio van
Sas van Gent in dio strook geen gebrek.
Vervolgens lichtte by verschillende puntoii
too over bot gebeurde in do Staten van Zee
land, on drong hjj or bjj den minister op aan
geen gehoor te gevon aan don wonsch van den
hoer Van Karnobeok, en zich aan de t 50.000
to houdon. Dat achtte hjj ruim voldoohde.
Door de heoren Lely, Smoenge en VanGjjn
werd een een amendement ingediend, strekkende
om aan art. 2 aan het slot toe te voegen<on
nadat de geljjktjjdigo aanleg en de exploitatie
van oon zjjljjn tot Sas van Gont ten genoege
van genoemden Ministor verzekerd is."
Teneinde oon onzuivere stemming te voor
komen trok dc heer Patgn daarop zjjn motie
in, maar doze word toen overgenomen door
don hoor T r O u b. Na bCBtrjjding door don
heor Van dor Horch vauVorwolde on don Minister
werd deze motie tot uitstel verworpen met
51 tegen 23 stemmen.
Artikel 1 word toon zondor hoofdeljjke stem
ming aangenomen.
Bjj artikel 2 kwam hot zooeven genoemd
amendement in behandeling, door den beer
L o 1 y toegelicht.
Do heor Fruytier zei groot bezwaar to
moeten maken togen bet amendement, op
grond dat hot hem voorkomt onuitvoerbaar
te zjjn.
:>Er moet, zoi hjj, opgericht wordon oon
naamloozo vennootschap, want men vergete
niet, het comité, dat thans werkzaam is, doet
niets dan do totstandkoming dor tramlgn be
vorderen en is niet do maatschappij. Die
vennootschap moet kapitaal hebben om een
waarborgsom te kunnen storten en kapitaal
voor do totstandkoming der lgn. Nu zal d. m.
dit wetsontwerp geen gevolg kunnen hebben
tenzjj de maatschappij opgericht is, een borg
tocht hoeft gesteld on de rereischte subsidies
heeft verkregen.
Do Minister moet verzekerd zgn van don
grlijktijdigen aanleg van de zglgn en hoofdJjjn.
Welke zullen de eischen zjjn, die de Minister,
om zekerheid te hebben, zal stellen Voor
de zjjljjn heeft men nog geen kapitaal.
Men heeft ook nog niets vasts voor de
hoofdljjn, want het kapitaal komt eerst als er
een maatscbappg is opgerichten die oprich
ting is niot verzokord omdat thans verzwa
rende voorwaarden worden gesteld en men
kan ook moeiljjk een maatschappij oprichten
als moa niet zeker is van het renteloos voor
schot. Hoe dat alles geljjktjjdig zal kunnen
gaan begrjjp ik niet."
De hoor T r e u b meende, vooral na deze
woorden van don heer Fruytier, welke hjj oen
sterke verdediging van het amendement noem
de, te moeten voors'temmen.
»Tot nog toe, zei de heer Treub, waren
wij hier gebracht in dezen waan, dat men zou
krggen de Ijjn naar Selzaete, maar dat het
zjj het dan nog niot bepaald olficieel zeker
was, dat er een zglgn naar Sas van Gent
komen zou. En wat zegt nu de beer Fruytier,
die bet beter weten kan dan één van ons
allen Als gjj aan het comité de verplichting
oplegt er voor te zorgen, dat te geljjk aange
legd wordt en in exploitatie komt de zjjljjn
naar Sas van Gont met de Ijjn naar Selzaote,
dan is dat eon onmogelijkheid, want er is nog
geon maatscbappg."
De Ministor zoi dat het hem ten eenen
male on mogelgk was het amendement over te
nemen, omdat dit lgnrecht ingaat tegen de
bedoeling der regeering om een aanvang te
kunnen maken met do lgn HontenisseSel
zaete. Wanneer men echter het woordje »ge-
Ijjk" wilde schrappen, en das zon lezen»nadat
de tijdige aanleg en exploitatie ten genoegen
van den Minister verzekerd is", dan was hjj
bereid het over te nemen,
De heor Lely verklaarde echter aan dat
verzoek niet te kunnen voldoen, waarop de
heer De Geer als subamendement voorstelde
om in plaats van »geljjktjjdige" to lezen
>tydige".
Dit subamendement word aangenomen mot
47 tegon 29 stemmen.
Daarop werd het alduB gewjjzigde amende
ment van den beer Lely c.s. aangenomen met
43 tegen 33 stemmen.
Do rost van het ontwerp ging er zonder
hoofdeljjke stemming door.
TWEEDE KAMER.
I'ostcontract mot do Zeeland
Ingodiend is een wetsontwerp tot goedkeu
ring van de overeenkomst met de stoomvaart
maatschappij Zeeland, wegens het uitvoeren van
een maildienst tnsschen Vlissingon en Queon-
borough of eene andere EngelBcho haven,
welke zal strekken tor vervanging van hot mot
1 October a.s. afloopondo contract en wordt aan
gegaan voor don tjjd van 10 jaren.
Op grond van uitvoorige gegevens, welke de
MaatBchappjj hom op zgn verzoek heeft ver-
Btrekt, is do Ministor van Wntorstaat van mee
ning dat /zonder dat vorder op eene reorgani
satie van do Maatschappjj behoeft te worden
aangedrongen, thans genoegen genomen kan
worden mot bare voornemens omtrent do ver
betering van baar materiaal zooals deze in het
ontwerp-postcontract zgn vastgelegd. Aan deze
oplossing is voor den Saat het voordeel ver
bonden dat geheel komt te vervallen elke ver
bintenis van den Staat om door de Maatschj tot
Expl, van S.S. te nemen aandeelen in de ge
reconstrueerde onderneming by eventueele
naasting van die Maatschappjj over te nemen.
Omtrent hot nieuwe contract wordt door
den Minister o.a. het volgende opgemerkt
Door drio nieuwe stoomschepen in de vaart
te brongen zal do duur van don overtocht voor
den dagdienst mot 1 uur worden verminderd
en tevens het voordeel wordon vorkrogon dat
bjj te late aankomst van de mailtreinen, zoo
wel dos nachts als overdag, do vertraging tot
zekore hoogte kan worden ingehaald, waardoor
de aansluiting op de treinen uit Vlissingon en
(lueensborough beter dan tot dusverre zal zgn
verzekerd.
Ovorigens is het niet noodig gebleken in de
tegenwoordige wjjze van uitvoering vnn den
dienst verandering te brengen.
Alleen is het met bet oog op don belangrijken
omvang, die de mails allengs hebben verkregen,
wenscholyk gooordeold het in- en uitladen en
het overbrengen van en naar de treinen, voort-
aau door personeel van de Maatschappij te
doen geschieden, onder toezicht van dc amb
tenaren der postergen.
Do Maatschappjj zal volgens het nieuwe con
tract voor het overbrengen van de poBt do na
volgende betalingen genieten: voor do Neder
landsche brievenmalen in de beide richtingen
een som van f 50.000 in het jaar; voor de
pakketpost van of voor Nederland of andere
landen, G cent voor elk pakket.
De Staat waarborgt aan de Maatschappjj
voorts ter zake van de brievenmalen van en
aan buitenlundseho postadministraties, een
jaarljjkscho opbrengst van f 400.000.
Op rekoning van de uit te keeron som van
f 150.000 wordt maandelyks bjj voorschot aan
de Maatschappjj een bedrag van f 36.500 vol
daan.
Wanneer de betaling wegens de door buiten-
landsche postadministratiën verschuldigde gel
den de gewaarborgde som van f 400.000 in het
f«/ir mocht te boven ga3n zal de helft van bet
overschot aan de Nederl. postadministratie ten
doel vallen.
Aan de Maatschappjj is de vorpliohting op
gelegd om hot in haren dienst zjjnde personeel,
die zich bg herhaling schuldig maakt aan
verboden brievenvervoer, op verlangen van den
directeur-generaal der postergen en telegraphie
te ontslaan.
Met bet oog op het steeds toenemend vervoer
is uitdrukkelijk bedongen, dat de Maatscbappg
oen vertrek, bestemd voor bureel van den
postambtenaar, en een inailkamor beschikbaar
stelt.
Benoemingen enz.
Bjj kon. besluit zjjn benoemd
tot commissaris van politie te Groningen
H. F. van Rosmalen, thans commissariB van
politie te Vlnardingen en te Zaandam II.
Muller, thanB inspecteur van politie te Utrecht;
bjj den provincialen staf, tot provinciale-
adjudant is Friesland, do luit.-kolonel jbr A.
J. B. Six, van het 2e reg. vela-art. on by den
plaatselgken staf, tot plaatselgk-commandant
te Utrecht do luit.-kolonel R. Willoms, van
het 7e reg. inf.;
tot adjudant bjj het reg. grenadiers en jagors,
do le-luit. W. G. van Hoogenhuyzo, van het
korps.
Door de arrond.-rechtbank to Dordrecht is,
ter vervulling der vacature van kantonrechter
te Oud-Bejjerland, opgemaakt do navolgende
alphabetiscke ljjst van aanbevelingmr J. J.
Bergenia Thzn., substituut-griflier bjj gemelde
rechtbank; mr L. H. M. van Kruyne, griffier
bjj het kantongerecht te Dordrecht, en mr J.
D. Tresling, ambtenaar van het O. M. bjj de
kantongerechten in het arrond. Winschoten,
tor Btandplaats Winschoten.
De gewone audiëntie van den Minister von
Oorlog zal op Donderdag 2 Juli niet plaats
hebben.
OOSTINDIÉ
Gisting onder de bevolking.
Zooals Zaterdag uit een regooringstolegram
block, is het bivak te Boen aangevallen en
zgn de aanvallers met een verlies van 17
doodon teruggeslagen.
Uit een telegram aan de N. Cl. bljjkt dat
die aanval werd uitgevoerd door 200 Maleiers
on dat do lo luitenant der infanterie J. Beumer
hot bovol voorde ovor de Iroepenafdeeling, die
dozen aanval afsloeg.
Mede meldt genoemde correspondent van dat
blad, dat er oen compagnie infanterie naar
Solok gaat.
Solok is de hoofdplaats der afdeeling XIII
en l\ Kota der Padangscbo Bovenlanden, thans
onder den asBistont-reaident L. U. van Stonis
staande, die tevens het bewind voert over de
onderaldeeling Solok.
Er is niets bjjzondere gemeld uit Solok.