MIDDELRIIRGSGHE COURANT. N°. 141. 149' Jaargang. 1906. Maandag 18 Juni. UÜ Stad en Provincie. Deze courant verschijnt dagelijks, mot uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor allo plaatsen in Nederland franco pp. 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thermom. entelegr. weerbericht van hot ~K. N. Met. Instit. te De Bilt. lö Juni8a.vm 58 gr., 12 o. 64 gr., av.4 n.65gr. F.Hoogste baram.stand771.5 te Chriatianaund-, laagste 756.8 te Nice, Verwachting tot den avond van 17 Juni: zwakko tot matige O. wind, bewolkte lucht, eenige kana op onweer en hoogei temperatuur. Advertention? 20 cont per regel. Bij abonnement voel lager. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 rogels 1.50 elke regel meer 20 cent. Reolames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zjj innemen. Tot de plaatsing van advertentiè'n en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffende Handel, Njjverheid en Geldwezen, is gerechtigd bet Algemeen Advertentie-Bureau A. Dw ÏjA B1AB Ar., N.Z. Voorburgwal 268, Amsterdam. Bij deze courant behoort een Bijvoegsel. Met 1 Juli vangt wederom een nieuw kwartaal aan. De tot dien dag nog verschijnende nom- mera ontvangen zij, die zich tegen dien datnm abonneeren, kosteloos, Bewoners van gemeenten in Walcheren, die aan den tram Walcheren liggen, zij er op gewezen dat de Middelbnrgsche Courant 's avonds van den dag der uit gifte hau woonplaats nog bereiken kan. In vole plaatsen in Walcheren wordt ons blad '8 avonds nog besteld. DE ADMINISTRATIE. Middelburg 16 Juni. Zeeuwsche Omtrekken, Nog enkelo regelen over de kwestie der Ambachtsschool te Middelburg. Zij is bespreking, nadere, herhaalde be spreking overwaardwant bot geldt een zeer nuttige, ja wij durven wel zeggen dringend noodigo instelling, die in onze ge meente behouden moet blijven. En voor eene nadere opmerking hebben wij alle reden in hetgeen do directeur dier school, do heer J. I. Van Wuyckhuise, schreef in ons nommer van Woensdag 6 Juni omtrent Ylsvardingen. Officieel werd zijne opmerking ons bevestigd er bestaat in die gemeente goene Ambachtsschoolde vorige regeering kon dus daarvoor geen subsidie .verleenon en allerminst aan de gemeente. Er is alzoo in dezen geen enkel ante cedent. De Regeoring gaf tot heden dus wol eene bijdrage aan Vereenigingen die Ambachts scholen beheeren, zelfs tot oen bedrag van 50 der jaarlijksche uitgaven, maar de kweBtio of gemeentebesturen, zoo zij zulk eene inrichting wilden in het leven roepen, op steuu van het Rijk zonden kunnen reke nen, is oen open vraag. Eigenaardig is zulk een toestand zeker. Wij weten wel dat het Ambachtsonder- wijs nog niet bij de wet ia geregelden dat, om zicb toch niet geheel aan deze, voor het volksleven zoo belangrijke zaak t# ont trekken, het Ministerie-Mackay-Do Savornin Lohtnan begonnen is van 1891 af metsubBidie te vorleonen aan vereenigingen, wat met waardoorïng dient herdacht. Maar toch is het zonderling dat men geen stap verder is gegaan en tot heden blijkbaar bezwaar heeft gemeentebesturen te steunen in hun pogen om voor dat onderricht ook het hunne te doen. Want zijn wij goed ingelicht, dan werden wei degelijk in dien geest pogingon gedaan, doch bleek daarbij van hoogerhand geen geneigdheid om in die richting werkzaam te zijn. Schuilt hem de kwestie soms hierin dat, zoolang geen wettelijke regeling van dat ambaohtsonderwijs bestaat, men zich niet door o f f i c i e e 1 e koorden wil binden Of is men bevreesd dat men het te dezer zake zoo hoog gehouden particulier initia tief zal dooden Best mogelijk. Maar dan kan eene partiouliere ver- eenïging een sinds jaren bestaande school opheffen wanneer zij dit wenscht, ook al is die school een behoefte geworden. En daarom ook wordt het toch hoog tijd, dat deze materie bij de wet worde geregeld. Dit zal aan dat onderwijs vastheid en kraoht geven en kunnen voorkomen dat het atoan van een Ambachtsschool zeer wissel vallig is en aan een zijden draad hangt. En dat wij in deze opvatting niet alleen ■taan, bewijst het Aprilnommer in dit jaar Van het Tijdschrift der Maatschappij van Nijverheidwaarin het Departement Arn hem dier Maatschappij pleit voor het grijpen der Regeering inzake verdere regeling van het vakonderwijs en de mee ning uit dat dit nu niet meer aan het Wol geeit het Rjjk eene subsidie van f 1500 in de kosten van den voortgezetten (niet verplichten) curins aan do Burgeravond school) particulier initiatief mag worden overge- al of niet voldoende zijn, maar wij consta- laten. Wij staan nu toch ook in Middelburg voor een moeilijk geval. En hadden wij hier niet te doen met hoogst ernstige mannen, mannen die niet lichtvaardig zullen handelen en wier liefde voor de inrichting bekend is wij zouden vreezon dat de bestaande moeilijkheden tot een voor de Ambachtsschool noodlottigon afloop zullen leiden. Thans hebben wij nog altijd hoop op een gunBtigen afloop. En niets aangenamer zal ons zijn dan dat do Raad en het bestuur der Vereeni- ging De Ambachtsschool tot eene goede oplossing van de kwestie komen. Al kan 't ook voot de toekomst, voor alle eventualiteiten, nuttig zijn dat eene commissie uit den raad de Regeoring polse hoe zij denkt over het vorleenen der sub sidie aan een gemeentebestuur ter wille het Ambachtsonderwijs, daarmee zijn wij thans niet gebaat. Er moet voor het oogenblik gehandeld worden. De Raad dient nu te beslissen. Hij heeft, dunkt ons, ook na het schrijven van den inspecteur, alle gegevens om te oordeelen, Naar het advies van burg. en weth. in deze wordt zeker met belangstelling uit gezien. Maar is dit er eenmaal, dan moet deze zaak afgewikkeld worden. Zij is nu veel te lang hangende. Wij schreven reeds in onze vorige Zeeuw sche Omtrekken„Wij zullen ons niet verder in financieolo berekeningen verdiepen het geldt hierbij hoofdzakelijk een kweBtie van iots meer of minder subsidie, waarvoor, dunkt ons, wel oene oplossing is te vinden." Kunnen burg. en weth. daartoe den goeden weg niet aanwijzen, dat dan de Raad zelve dien vinde. Er hebben in de laatste jaren bij den stoombootdienst op de W e s t e r-S c h e 1 d e heel wat veranderingen plaats gehad. En daaronder ook die men verbeteringen kan noemen. De nieuwe booten bieden, vergeleken bij de vroegere, heel wat meer gemak en gerief aan. En al blijft'er steeds nog iets te wenschen, over het geheel mag de inrichting, vooral van de jongste boot De Wester Schelde, worden. En dande booten loopen vlugger I Bovendien zijn de vrachtprijzen verlaagd; is er, bij vroeger vorgeleken, meer gelegen heid om heen en weer te reizen en levert de gelegenheid tot hot verkrijgen van recht- streeksche plaatskaarten, in vereeniging met den Staatsspoor, en tot het doen afstempe len van kilometerboekjes op de booten heel wat gemak op. De bediening der buffetten mag ook roemd worden. Do onzen lezers bekende V. d. S., de schrijver van het stukje in 't belang der Arnemuidsohe vrouwen, die zeekraal zoeken en daarmee venten, voelde zich gedrongen zijne waardeering over dit alles te doen blijken. Ruim 15 jaren steekt hij bijna wekeljjks meermalen de Schelde over; hij kan dus van ervaring spreken. En hij voegde aan zijne getuigenis toe een woord van lof over hot personeel van die booten. Het is voorkomend en hulpvaardig voor' de reizigers. Dit gaf hom echter een pleidooi in de pen in het belang dier equipagi Daar zijn zoo schrijft hij ons ook onder die bemanning, zooals bij elk groot personeel, grieven, kleine en grooto. Of ze gemotiveerd zijn P toeren alleen het volgende In den loop van eenige jaren is de dienst bijna de helft zwaarder geworden. Op beide trajecten, Vlissingon—Breskons en VlissingenNeuzen, worden twee reizen vice-versa per dag meer gemaakt dan vroeger. Hot passagiers- en hot goederenvervoer zijn zeer voel toegenomen. De levensstandaard is voorzeker ook voor het personeel van de booten, dat bij het in do vaart zijn, als hot ware oen dubbel huishouden moet bekostigen, niet gedaald. Tegenover deze debet-zijde blijft do credit zijde echter blanco. Ondanks drukkere», zwaarderen dienst enz. is bij het porsoneol goon man moer langesteld en heeft niemand oono salaris- verhooging gekregen. Is dat billijk? De tweede grief betreft do rustdagen, »2es dagen zult gjj arbeidon en al uw work doen. Maar de zevende dag is do Sabbath deB Heeren nwes Gods en zult gjj geen werk doen, gjj, noch uw zoon, noch uw dochter, noch nw dienstknecht, noch uwe dienstmaagd, noch os, noch uw ezel, noch eenig van uw vee, noch de vreemdeling, die in uwe poorten is, opdat uw dienstknecht en uw dienstmaagd ruste, gelgk als Zoo lezen wij in Deuternomium V13 en 14. Driemaal gebenedijd dit gezegende gebod! Onze tegenwoordige toestanden laten echter voor velen opvolging van dit gebod niet meer toe. Menigeen moet zich vergenoegen met 13 of 27 dagen te arbeiden om daarna een dag vrij te hebben. Jammer, maar toch zij hebben zoo nu en dan een vasten dag die do hunne is, 'tzjj Zondag of weekdag; het is hun dag waarop zij kunnen rekenen, waarnaar verlangd wordt, waaroveT zij van te voron kunnen schikken, 't Zij om op reis te gaan, om te genieten van en met hun gezin, thuis te knutselen of wat niet al. Dat voorrecht is echter niet weggelegd voor het personeel van genoemden boot- dienst. Dat heeft nooit een vasten vrijen dag, noch om de 7, noch om de 14, noch om de noch om de 365 dagen. Geen dag waarvoor het een, twee of vier weken van te voren plannen kan maken; geen dag die de zijne is, geen dag waarop het vast kan rekenen; en waarnaar het onder zijne bezigheden mot verlangen uitziet. Met uitzondering van de conducteurs is de regeling der vrije dagen bij den dienst voor het peroneel gewoon treurig te noemen. Van de drie in dienst zijnde booten zijn er steeds twee in de vaart, terwijl de derde, 't zij voor schoonmaken of voor noodige reparaties, stil ligt. De dienst op de in de vaart zijnde booten begint 's ochtends 4 h 5 uur en eindigt 's avonds in den zomer om circa 8.30 en 's winters om 5 h 6 nur. Men neme in aanmerking dat de zomer dienst tegenwoordig den len Maart reeds begint en den 31en October eerst eindigt. Op de uit de vaart zijnde boot begint do dienst 's ochtends te 6 en eindigt hij 'a avonds op 't zelfde uur. "Wenscht nu iemand van een der in do vaart zijnde booten een rrijen dag, dan vraagt de kapitein die, onder opgaaf van redenen, voor hem aan den Directeur. Resorvepersoneel is er echter niet, oen man aan boord missen kan niet, orgo, moot, indien het verzoek toegestaan wordt, een man van de uit do vaart zjjnde boot den Twee verdienen wel deaandaoht, zoowol van den directeur als van de commif van toezioht en het publiek. De eene betreft het salaris „Wij zullen zoo schrijft V. d. S. ion oordeel vellen over do vraag, of de betaalde salarissen en het zoogenaamde, bij in de vaart zjjn, uitgekeerde „kostgeld' Nooit wordt door een hunner daartegen bezwaar gemaakt, noch door gezagvoerders, noch door machinekamer- of dekpersoneel, om de eenvoudige reden, dat don dienst, dien A van daag B bewijst, A over eeni- gen tijd van B ban noodig hebben. Prettig is het echter nietmen doet voel langer dienst, slaapt in eens anders kooi, eet uit eens andere pot enz. enz. Zeer gemakkelijk gaat dit verkrijgen van een vrijen dag echter nietr daar bij den geforceerde» dienst, op de uit de vaart zijnde boot altijd meer dan genoeg voor het per soneel te doen is. Als illustratie hoe hot gaat met hot krij gen van zulke vrije dagen slechts <5on voor beeld. Eenigen tijd geleden werd voor iemand, die in geen weken een vrijen dag had go- had, onder opgaaf van redenen, door zijn gezagvoerder 2 X 24 uur verlof gevraagd. De man kreeg mot moeite 6Jn dag en dan nog maar van 's morgens 8 tot 's mid- ;gs 4 nnr. Is de boot uit do vaart, dan kan het personeel een Zondag vrij krijgen, altijd wanneer het niet mist. En dat doet het in ons „land van mest t mist", om met De Gencstet te sproken, nog al eons. Do bemanning moet dan presont blijven a zoo noodig met do postsloep de reis naar Breskens te kunnen maken. Ziedaar hoe het bij onze Provinciale boo ten met de vrije dagen gesteld is. Alleen de aanstelling van eenig resorve personeel kan hierin verandering brengen. Een vaste vrije dag voor ieder, al is het maar <?<Sn in de maand, is voor zeker niet te veel gevraagd. Maar dan ook een vaste dag, een dag die absoluut de dag is van het vrije perso neel, een dag waarop het kan rekenen. De Provinciale booten zijn niet verzekerd De drie dienstdoende booten vertegen woordigen denkelijk wel oen waarde van vier ton. Er wordt zeer weinig averij gemaakt. Dit is zeker te danken aan de oplettend heid en de aceuratesse van de bemanning. Het varen onder eigen risico zal der Provincie een aardig voordeel opleveren, want dergelijke schepen krijgt men niet voor een appel en een ei verzekerd. Zou zoo eindigt V. d. S. van dit profijt niet iets benuttigd kunnen worden, om der bemanning, die feitelijk dit voordeel bezorgt, zoo nu en dan een zoo zeer ge- wenschten vasten vrijen dag te bezorgen? Het is maar een vraag en „vragen is vrij, niet waar?" Dit pleidooi voor het meergenoemd per soneel mag zeker wel gehoord. Wij verleenden het daarom een plaats omdat het geldt eene instelling van de Provincie, wier belangen daarbij betrokken zijn maar wier goede naam ook meebrengt dat zij, evenals zjj dat doet voor het personeel, op hare griffie werkzaam, de be langen der bemanning op de booten goed bebartige, en daaraan -yerzokere een billijk loon en een behoorlijken rusttijd. Kameroverzicht Zitting van Vxjjdag, De heer Veegens ia met den generaal Staal de eonige minister van het tegen woordig cabinet, die parlementair .geaohoold, de Kamer, als het er op aan komt, staat. Het is een ware verfrissching na zoo vele weken en maanden gezenr over i\et arbeids contract weder eens iets anders tc hooren, plaats van de deftige, praatgrage minister Van Raalte, professor Drucker's parlementaire alter ego, do manneijes-putter VeegenB achter de groene tatel te zien, die ook weet te praten, maar als het noodig is onder het praten de puntjes op de i weet te zetten. En dat nnv&kt juist het groote onderscheid. Om die gemoedelijke bazigheid van den heer Veegens heeft de Kamer heden weder bunnen lachen. Het ging over de f 250.000 subsidie om in de koBtcn van herBtel der bedijking van den len BathpolAor te voorzien. Er tèzen waren de hoeren Bennequin, Van Kol, Lely en Foreest, en vóór do hoezen Lucasse en Frnytier. Voor oningewjjden look het oen ingewik kelde kwestie. Moet do staat i 250.000 aan particulieren geven, aan particulieren, die, zooals de heer Van Kol zeide, op »winstbejag" uit zjjn Inderdaad leek dat griezelig. Maar de heer Fruytier, iemand die daar de kaart van het land kent, zeide dat deze op winst beluste particulieren hoogst respectabele landbouwspecialiteiten zjj». Waarop de heer Van Kol Dimidng n. s. wel zal antwoorden dat ook respectabele landbouw specialiteiten op »winstbfjag" uit kunnen zjj; oen rodoneoring, waarmede men in een krio' gotje blfift rondpraton. Van zwaarder gewicht waren de argumenten tegen het wetsontwerp ingebracht, en wa»tb|j betoogd werd dat de staat zelt het werk tor hand moeBt nemen, men nu veel te duur uit was, do cjjters in de prospectus genoemd ge flatteerd waren, de regeoring do Staten niet had kunnen bevelen de herbedjjking ter hand nemen. Vooral de heer Lely was bevreesd dat hior precedent geBteld werd en dat andero polderbesturen later in dergeljjk geval ook om rijkssubsidie zouden komen aankloppen. Het geheel in strjjd met onze waterstaats- wetgeving. Ook de heer Henncquin was deze meening toegedaan en meende dat hier mot te groote overhaasting was te werk gegaan. Waarom neemt de Staat zelf niet de uitvoering van het werk der herbedjjking ter hand. Mon zietde oppositie was niet gering. Daartegenover ontving de minister steun van twee Zeeuwsche afgevaardigden, do hoeren Lucasse en Fruytier, die beiden juist ZEs. prezen voor den spoed waarmede hier gebsnj deld was en op het groote belang wezen, dat men van den spoordjjk geen zeedjjk maakte] Ten eerste wegens de groote koston en ten tweede omdat dergeljjk werk geruimen tjjd zou duren en calamiteiten niet nitgesloten zouden zjjn als de herfst in het land is. De minister nu dikte deze argumenten nog wat Groote verkeersbelangen staan hier op het spel en wat do quintessence va* zjjn be toog wasgeen materiaal voor prooeBson maar dekmateriaal, specie is hier noodig. Met andere woordener moot gehandeld worden. Als dat geschied is kan er geprocedeerd worden. Met exploiten van deurwaarders worden geon gaten in den djjk gestopt. Natnurljjk nam Z.Ex. de heeren van de com binatie in bescherming, woes het verwjjt van duur werken af, toonde juist het tegenoverge stelde aan van hetgeen do oppositio bad be weerd. Dinsdag a. s. voortzetting. Wjj vestigen de aandacht on te- al- er woonachtige lezers op de in het bij voegsel tot dit nommer voorkomende voorstel len aan den gemeenteraad van Middelburg. Daaronder tooh komen belangrijke bepalin gen voor ten opzichte van het rjjden op vó'o- pèlea e* een tot invoering van een sluitings uur voor koffi shuizen. tapperijen en dergoljjken. Door de politie alhier is Vijjdag avond tegen zekeren J., die om een andore uden werd gearresteerd, ook procesverbaal op gemaakt wegens overtreding der wapenwot, wjjl bp, bjj zjjne fouilleering, in het bezit bleek van een met scherp geladen revolver. Uit de vrceger medegedeelde voordraobt voor opzichter bjj de gemeente fabricage 1 h i e r, bouwpolitie, is benoemd de heer D| Bloem te Stad Almelo. De adjudant-onderofficier H. J. Bekkers, administrateur bjj het militair hospitaal te Dordreoht, wordt op 27 Juni a.a. overgeplaatst by die zelfde inriohting te Middelburg. Dit VliiBJngen. Met ingang van 16 dezer is door Ged. Staten i de meest eervolle wjjze ontslag verleend, onder toekenning van pensioen, aan den heer van Tol, kapitein bjj den provincialen stoombootdienst op de Westersohelde. Kapitein Van Tol heeft dien datum 40 jaren dienst. Voor de vacature in den raad van St. Laurens, ontstaan door het bedanken ven heer W. Marinissen, zjjn Vrjjdag candidast gesteld de hoeren A. Abrahamso Stoflelsz. en M. C. Marinissen. De stemming zal plaats hebben Dinsdag 26 dezer. Bp de verkiezing voor oen lid van don raad van Meliakorke vacature J de zjjn Vrijdag als candidate* opgegeven de heeren: M. Francke en Jb. Jskobson. De stemming heelt Donderdag 21 Juni plaats. Dit is nog medegedeeld in do tweedo editie van onB vorig nommeT. Men meldt ons uit Goes: Naar wjj vernemen zal do grind-quaestie op verzoek van den opzichter Bothujjsen in een volgende openbare gemeenteraadszitting be handeld worden. Het ecbjjut dat de gemeente opzichter er ingeloopen is on de burgemeester niet wist hoe de zaak zich hoeft toegedragen Vrjjdag middag had de timmermans knecht G. 3. het ongeluk van een huis te 'aHeer Arendskerko te vallen,waardoor hjj zich zoo ernstig bezeerde, dat hjj por a* huiswaarts moest vervoord worden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1906 | | pagina 1