MIDDGLBIRGSCHE COURANT. 1008. Donderdag 28 December. N\ 306. 148° Jaargang. Dose courant verschijnt dagelijks, met uitzondering tan Zon* en feestdagen, trijs per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco pp., ƒ2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. TBEBHIONETER EN VERWACHTING. 2? Deo. 8 o. rm 32 gr., 12 u. 35 gr., av. 4 n. 40 gr. F. - Verwnoht: zwakke tot matige Z. wind, toenemende bewolking, hoogere temperatuur. Advertontiën20 cent per regel. B{j abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en allo andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50*, elke regol meet 30 cent. Reclames 40 cont per rogel. Grooto letters naar de plaats, die zij innemen. Tot do plaatBing van advartentiën en reolamei, niet afkomstig uit Zeeland, betreffende Handel, Njjvorkoid en Geldwezen, is uitslaitend gereohtigd het Algemeen Advert«nUe-Barema A. DE li A MAR Al., IJ. Voorburgwal 266, Amsterdam. Middelburg 27 December. RDAM ïuari. ttsidaa- ■d.tjjd ewone jekom- ekken, Deping reisi nheid, jO uur eiken. 180 2.— Zeeuwsche Omtrekken. De jongste raadszitting te Middel burg, Woensdag 13 December gehouden, kenmerkte zich wederom door een paar TersohijnBelen, die in de laatste jaren dik wijls vallen waar te nemen en waarop, naar onze meening, wel eens de aandacht gevestigd mag worden. Meermalen komt het voor en dit was ook nu het geval dat de agenda niet wordt afgewerkt. Een gevolg van hare uitgebreidheid of van onverwaohte uitvoe rige beraadslagingen over een of meer on derwerpen. Hieraan zou te gemoet gekomen kannen worden door een enkele maal meer te ver gaderen of eene andere methode van wer ken in te voeren, waarover aanstonds. Een tweede verschijnsel is het aanhouden yan voorstellen van burg. en weth., zooals in die zitting de verordening tot regeling van de bezoldiging der agenten van politie en het voorstel om afwijzend te beschikken op het bekende verzoek van de onderwij zers om vergoeding der 5 pCfc., welke zij voor het pensioen hunner weduwen en weezen moeten storten. Bij eerstgenoemde verordening gaf de heer Van Teylingen eene andere regeling aan, die den burgemeester noopte zelf voor te stellen de verordening aan het dage- Ijjksch bestuur te renvoyeeren. En wat het verzoek der onderwijzers betrof, het voorstel van burg. en weth. daaromtrent lokte zooveel gedachtenwisse- ling uit en gaf aanleiding tot zulke prac- tizohe wenken, dat de raad het noodig en nuttig achtte ook daarover later nog eenB nader te beraadslagen. De meerderheid der commissie van financiën had hierbij ter sprake gebracht een reorganisatie van het weduwen en weezenfonds der gemeente, zoodat onder wijzers, die na 1 Januari 1906 wordea aangesteld, niet worden verplicht daaraan deel te nemen. Door dit idee aan het verzoek der onder wijzers te verbinden, ontstond als van zelf een verwarring van denkbeelden, en lag het voor de hand om, zooals de heer Da mon Tak voorstelde, eerst het rapport van dr Poort over dat fonds af te wachten. De heer De Veer vond en niet ten onrechte het voorstel van burg. en weth. te vaag. En de heer E. P. Schorer opperde hot practisch idee om ook over het voorstel van genoemde meerderheid der commissie vsui finanoiën, door den heer De Veer ver dedigd, het gevoelen van den heer Poort te hooren. Dit zal nu zeker geschieden; althans wij maken dit op uit de woorden van den -voorzitter, die het idee van den heer Schorer toejuichte. Daarmee zal echter weer eenige tijd verloopcn. En nu vragen wij op onze beurt: waar de voorzitter zijne ingenomenheid b met dit plan en de wethouders zich daar tegen niet verzetten, wat als instemming mag worden beschouwd, waarom werd dan door het dageljjksch bestuur zelf niet dadelijk de weg gevolgd, dien men thans is inge slagen P Wij komen na op grond van het lot, dat beide voorstellen van burg. en weth., evenals meerdere vóór dien, ondergingen als van zelf tot de methode van werken, zoo straks door ons met een enkel woord aangeroerd. Er wordt zoo dikwijls tijd zoek gemaakt met overleggingen die tot geen practisch resultaat leiden. Zou het daarom niet beter zijn dat wat reeds elders in verschillende, vooral groote gemeenten geschiedt, in den raad van Vlissingen nog in overweging is cn door ons reeds werd besproken belang rijke voorstellen eerst in z.g. afdeelingon werden behandeld opdat dan burg. en weth. hun voordeel kunnen doen met de daarin geven wenken en hunne voorstellen, meer afgewerkt, ter tafel komen? Als voorwaarde zou echter, meen en wij, vooral moeten gesteld worden dat ook van het in die afdeelingen gesprokene een ver slag in het licht wordt gegeven. ij gelooven dat zulk eene behandeling ten goede kan komen aan hot vlugger en doelmitiger werken van onzen raad. Menigo openbare zitting van dat college zal dan spoediger zijn afgeloopen, minder aanleiding geven tot breedo discussies en vruchtbaarder zjjn dan tegenwoordig het geval is. Wat zullen wij van deze verzuchting Bg uitzondering geven wjj in dit nom- mer een plaats aan onze Zeeuwsche Omtrekken Zjj behooren zoo eigenaardig thniB in een Haandag nommer; en deze waren ook stellig Zaterdagavond opgenomen zoo niet overvloed van ztof ons bad belet dit te doen. Tegen het a. nommer van Maandag ii hetzelfde het geval, daar dan het gebruikelijke jaaroverzicht z(jn plaats vraagt. Uit T h o 1 o n komt weör oen verzuchting tot ons over de slechte communicatie op dat eiland. Zij luidt als volgt: „Op ons welvarend eiland, met zijne circa 15.000 inwoners, is de onderlinge communi catie zeer ellendig en daardoor zeer dunr. Het Thoolsche veer is korten tijd geleden weer door do gemeente Tholen publiek ver pacht voor ruim f 6900 per jaar netto. Het personen-tarief is cent, enkele reisbij den minsten ijsgang dubbel tarief. Een rijtuig met 1 paard f 0.60, met twee paarden f 0.90 (retour). Let men op den betrek- k e 1 ij k lagen prijs, dan kan men zich voor atellen hoeveel duizenden er jaarlijks dit veer pasBeeren. Een groot gedeelte van die duizenden komt toch ook uit de andere plaatsen. Alleen do gemeentekas van Tho len profiteert er aardig van. De verbinding van Tholen met de stoom tram Thoolsche-Yeer—Bergen op Zoom is ellendig, ja middeleeuwsch. Bij laag water is zulk een tocht voor vrouwen en kinderen bijna niet te doen. In gansch Zeeland vindt men zoo'n verbinding niet, en dan zoo veel duizenden moeten dddr over! Dat er naar de andere zijde van het eiland ook voel gereisd wordt, blijkt wel uit het aan tal personen, dat dit jaar (1 Jan.—30 Nov.) van den provincialen steiger te Stavenisse gebruik maakte om met een der vele stoom- booten, die te dier plaatse aanleggen, aan te komen of te vertrekken. Dit aantal be droeg ruim 11.700 passagiers. Te Tholen, een uithoek van het eiland, bevinden zich het Kantongerecht, de Regis tratie en de Rijks-Normaalschool. Waarom zijn deze niet in het midden van het eiland, b.v. te Sint-Maartensdijk? Moet men van Stavenisse te Tholen wezen, b.v. op het Kantongereoht, dan heeft men een reis te maken van 2 maal 20 K.M. Voor leerlingen van de afgelegen plaatsen ia het ondoenlijk gebruik te maken van de Rijks-Normaalschool. Von Scherpenisse rijdt een door het Rijk gesubsidieerde nihus naar Tholen, alleen voor de leerlingen dier school. Yan Sint Maartensdijk rijdt, be halve op Zondagen, dagelijks twee- of drie maal een, door do provincie gesubsidieerde, omnibus naar Tholenmaar StaveniBse, Sint Annaland en Oud-Vossemoer hebben totaal niets. te wensohen ware hot dat er Tholen en Stavenisse uit twee diensten konden georganiseerd wordeneen Tholen— Oud-VoBsemeer—Sint Annaland—Stavenisse v. v. ven een TholenPoortvlietScherpe nisseSt. Maartensdijk—Stavenisse Daardoor zou het geheele eiland gebaat zijn. Ziet Men de vele vrachtkarren, die dagelijltB de verschillende gemeenten onder ling afrijden, dan heeft men ook daaruit het beste bewijs, dat er veel goederen wor den ontvangen en verzonden. Den wensch uitspreken, dat het Thoolsch veer nog eenmaal overbrugd mocht worden, zal wel een nnttelooze wensch wezen De vele stoomtrams, die reeds in Zeeland rijden en met groote subsidies van Rijk ea Provincie zijn aangelegd aan subsidies betalen de Tholenaars toch ook hun aandeel - Haar slaken is gemakkelijker dan daar aan te voldoen. Maar dat zij geuit wordt, heeft voorzeker hare gegronde reden. Vooral in dezen tijd, waarin de middelen van vervoer steeds vermeerderen en verbe terd worden. Zelfs wij, die doelen in do voorrechten van gemakkelijk verkeer, on die te meer waardeeren naarmate wij voorheen de on gemakken, veroorzaakt door gebrek aan goede communicatiemiddelen, hebben ge kend, denken zelfs allicht niet aan hen die, evenals wij eertijds, nu nog op ecu eiland wonen. De nu geuitte klacht is niet nieuw. Wij hebben al meerdere uit Tholen in ons blad opgenomen. Maar veel uitzicht op verbetering bestaat er niet. De overbrugging van do Eendracht bespra ken wij meer dan eens, hot laatst in ons nommer van 18 Januari 1904, ook in onze Zeeuwsche Omtrekken. Wij hebben toen aangetoond dat zulk eene brnggenkwestio niet zoo gemakkelijk is op te lossen als men dat wel voorstelt. "Wij wezen toon op de kosten, daaraan ver bonden. Een kapitaal van twee en een halve ton zou daartoe minstens noodig zijn voor bruggenbouw en ter vergoeding aan de gemeente Tholen voor het gemis der jaarlijksche pacht van f 6900. wij schreven destijds o. a.: «Wie de nte Tholen niet waarborgt dat zij uit financieel oogpunt vooruitgaat, althans niet achteruitgaat, make haar geen verwijt dat zij houdt wat zij heeft en geen gewaagde stappen doet". En wat nu de onderlinge verkeersmid delen op het eiland betreft, het verbeteren daarvan hangt veel af van den onderne mingsgeest of de doortastendheid van flinke mannen. Laten zij de handen eens in elkaar slaan eerstens overwegen wat noodig is en kan gedaan worden, en dan beproeven welken steun men kan verkrijgen van de vorschil- nde gemeenten, de provincie en het rijk. Een Renard-trein zou misschien te ge bruiken zijn. Dat vervoermiddel is nog wel niet in alle opzichten geschikt en wordt door deze en gene al reeds met eenige minachting beschouwd, maar te verwerpen is het toob niet en op Tholen wellicht te gebruiken. Men vestige daarop eens zijne aandacht en stelle zich in verbinding mot hen, die znlko treinen in ons land exploiteeren. Als adressen daarvoor kunnen wij op geven de firma Commanditaire vennoot- sohap V. A. Hillen Co. ingenieurs te Utrecht, en de Maatschappij tot exploitatie van Sonardtreinengevestigd in Den Haag, directeur de heer Fischer. hg en zjjn party genooten tegen het Regeering*- voorstel zouden stemmen. Maa zoo'n vaart liep het gelukkig niet er de heer Heemskerk liet zich wel een bee-j- al te duidelijk in de kaart zien Daar bg vooruit wist, dat het amendement Troelstra door de Kamer verworpen zou *or don, ried hg de heeron van de uiterste linker zjjdo aan, maar vast voor het amendement- Van Dedem te stemmen Dat was natuurlijk te kinderlgk naif om d<m heer Troelstra in den val te laten loop'-n Met de overige linkerzijde stemde hg en zij' partg dan ook tégen het amendement-Van em, waardoor het 10 opoenten-voorste' werd aangenomen. Het amendement-Troelstra werd vervolgens met 85 tegen 8 stemmen ver worpen, waarna met algemeene stemmen hei geheele art. 1 der Middelenwet werd aan genomen. Deze versterking der middelen, heden nog met zeer voel klem en op de bekonde gronden dooi den Miniatei van financiën en dooi den heer Pieraon aanbevolen, zal slechts een «tjj deljjke" maatregel zgn. HoogetenB voor «een, twee jaar," zeide de heer De Meester. Dat gaf dan ook den doorslag bg de Vry- zinnig-demooraten, die op uitstel hadden aan gedrongen, maar gezwicht waren voor de verklaring der Regeering, dat zg zich bg een verwerping niet verantwoord aohtte, met andere woorden dat er een kabinetsquaesiie uit kon groeien. Nadat de Katner nog mi Meglink uit Zwolle tot opvolger van mr Schepel als commies griffier had benoemd, is zg tot Februari op re^es gegaan. zgn dus de begrootingsdebatten geëindigd, die dit jaar alweer bewezen hebben, dat een verandering in de wgze, waarop de Kamer hare werkzaamheden regelt, dringend noodzakelijk ie. Gaat het zoo door, als thans het geval is, dan wordt de toestand onhoudbaar. Er dient dan ook wgziging gebracht te worden èn in de veel prat er èn in het laat beginnen met de behandeling der begrootings wetten, waardoor er elk jaar meer avondzit tingen bg komen, zoodat er op het laatst geen sprake meer is van oen ernstige, degelijke behandeling der onderwerpen. De leden gunnen elkander dan ten slotte geen minuut meer, want iedereen wil naar huis en men krjjgt dan van achter de groene tafel antwoorden te hooren als Yrjjdagavond jl.van Minister Kraus, die vertelde, dat hg het wel eens kalm en rustig in de Handelingen zoo nalezen 1 Nu is dat alles heel aardig en gezien de veelpraterjj een zeker afdoend middel om de debatten te bekorten. MaaT aan den anderen kant tooh eigenlijk een ongepaste wgze van doen. Daarom hoe eerder hierin verandering wordt gebracht, des te vruohtdragender zullen de discussies zgn, die nu vooral in de laatste dagen telken jare meer en meer in het zand erloopen. Het is èn voor de regeerirg èn voor de Kamer èn niet 'het minst voor de pers een onhoudbare toestand geworden. Kameroverzicht Zitting van Zaterdag. De laatste zitting van dit begrootingBjaar as grootendeels gewgd aan het voorstel der Regeering om]10 opcenten op de vermogens- en bedrijfsbelasting te heffen. De discussie, hierover gevoerd, zat vol »hooge politiek", maar hoe handig de heer Heemskerk ook manoeuvreerde om de Sooiaal demooraten de Yrgsinnig-democraten tegen de Regeering uit te spelen, ten slotte werd met 47 tegen 44 stemmen zuiver links tegen reohts het pleit ten gunste van het Kabinet beslist. De heeren Troelstra en Trenb lieten zich niet door het zoet gefluit van den vogelaar Heems kerk verschalken. Vogelaar Heemskerk heelt anders wel zgn best gedaan. Door den heer Van Dodem was namens rechterzijde een amendement ingediend om de 10 opcenten uit de Middelenwet te lichten door den heer Troelstra een amendement om de 10 opcenten op de bedrijfsbelasting ovorte brengen naar de vermogensbelasting, dus 20 opcenten op de vermogensbelasting te leggen. Het «kapitaal" zou dan, meende hg, i beter getroffen worden dan door een gecombi neerde opoenten-verhooging van vermogens- en bedrijfsbelasting. Het amendement werd dan ook aangekondigd en verdedigd als «zeer princi- ons, eiland-bewonors, J pieop\ 200 tuBschen de regels door gaf de wel eens smachtend uitroepen„O, znster hoofdman der Sociaal-democraten te verstaan. Anna 1 Ziet gij nog niets komen dat, als de Kamer zgn amendement verwierp, KORTE MEDEDEELINGEN VERGADERINGEN. Zondag en Maandag werd te Zaandam het jaarljjksch congres gehouden van den Ntder- landschen Scheeps- en Buotwerkersbond De voorzitter, de heer K. Prins van Zaan- ,m, deelde in zgn openingsrede mede dat de organisatie met 200 leden is vooruitgegaan Uit het jaarverslag van den seoretaris bleek m., dat de verplaatsing van den zetel van den Bond naar Rotterdam niet aan de ver wachting heeit beantwoord. Behalve dat afdeelingen Amsterdam en Zaandam niet voor uitgingen, bleef de uitbreiding van de afdeeling Rotterdam, waarop men gehoopt had, achter wege. De dokarbeiders te Middelburg scheidden zich in het afgeloopen jaar van den Bond ai. Het totaal aantal leden bedroeg in Januari 1166, in Ootober 1454. In het verslag wordt de wensoheljjkbeid titgesproken tot het Btichten van een nationale federatie van transportarbeiders. De rekening van den penningmeester sluit in ontvangst on uitgaat tot een bedrag f 5136.01'er is een batig saldo van i 430.58 Besloten werd het volgende congres te houden te Rotterdam, en na eenige discussie werden de Kerstdagen voor dat congreB aan gewezen, terw&l in het Hoofdbestuur werden benoemd de heeren G. W. van Engelen te Am sterdam, M. Lensen en G. Hoebe te Rotterdam, en G. Schaap te Zaandam; Op een Tweeden Kerstdag te Amsterdam door hengelaars uit verschillende deelen het land gehouden vergadering is het ontwerp vissohergwet nogmaals besproken. Door den heer Maa», voorzitter van den Nationalen Bond van Hengelaarswerd er op gewezen dat, wordt deze wet ongewjjzigd aan genomen, de eeuwen oude hengelrechten wor den vernietigd, en meer dan 100 000 burgers afhankelijk worden van een paar honderd pach ters, die misbruik zullen maken van den vor- koop van vergunningsbiljetten. Hg baalde daarvan nu reeds een klein staaltje aan. Door een pachter van een vischwater was L aan 300 hengelaars een vischwater aange boden a raison van t 1 per billet. Hg vraagt alzoo f 300 voor een water, dat hg zelf met netten afvischt, en waarvoor hg niet meer dan f 100 pacht betaalt Daarom moet art. 16 van het ontwerp in overeenstemming gebracht worden met de be palingen der oude wet. Na breedvoerige beraadslagingen werd be sloten een adres te zenden aan de Tweede Kamer, waarin op de noodzakelijkheid van handhaving der rechten vau den hengelaar gewezen wordt. Oost-IncLië. De jongste mail brengt berichten tot 28 November. Na de laatste telegraphische tijdingen valt nit de gebruikelijke overzichten weinig belangrjjks of nieuws te putten. In het Soer. Hbld komt een uitvoerig soh'jj- ven voor omtrent de gruwelijke slavernij op Flores. Die stakkers wirdeu gewoonlijk in de bos- suhen gevangen of gestroopt en meeBtal, wan neer z(j bg gezinnen van 2 k 3 personen hunne ladanga be werken, of waar zg in kleine neder- lettingen bijeenwonen, door roovers overvallen. De vrouwen worden van de mannen geaohei- den cn de kinderen van de ouders. Fluks worden ze met een ruw eind touw vastge bonden, één touw aan den hals, één onder de oksels en één om de heupendozo drie einden werden op den rug tot een knoop vastgemaakt, waaraan weer een lang eind touw wordt be vestigd om aan een boom of een huis, precies als een weerspannig wild dier, vast te maken. Zorgvuldig wordt gewaakt dat de lieden niet kunnen wegloopen. Tegen den avond worden z|j, die pas gevangen zgn, nog steviger gebon den. De beide handen worden dan aan elkaar vastgebonden, soms ook de voeten tevens. Dikwijls zgn de menschenroovers voorzien van een houten blok, vraarin de handen worden geslotendozen gaan door twee daarvoor ge maakte gaten in het blok tegen elkaar in wordt een stuk hout over het mid- mid gelegd, waaraan nu een touw wordt astgemaakt. De handen blijven er stjjf in zitten tot den volgenden morgen. De voeding voor de arme stumpers bestaat uitsluitend uit djagong; rijst wordt hoogst zelden verstrekt. 74 krijgen 2 maal daags 2 tot 3 stuks djagongs. Dezen worden gepoft gegeten, sonder b|jge- reohten. BJj sommige rgke meesters wordt toegestaan, de djagongs, alvorens ze te koken, eerst te stampen, maar dan wordt het beste gedeelte (de groote korrels) voor de meesters bewaard en de rest met het vuil wordt voor de slaven tot brei gekookt De gevolgen van deze erbarmelijke voeding zgn duidelijk zicht baar de Blaven gelijken wandelende geraamten. Wat hun kleedingbetreft, gewoonlijk hebben zg slechts een sarong om het lichaam te dek ken de mannen hebben nog een hoofddoek de vrouwen dragen] nooit een baadje, ten minste zoolang zg niet een goeden meester hebben gevonden. Flores ïb zonder twijfel de bakermat van den slavenhandel. Van daar gaan zg den Indi- schen archipel in, worden langs de kust ver voerd met prauwen of sampangs door de orangs Badjolaut. Deze verhandelen de slaven eerst onder elkaar op die eilanden, terwijl de tweede hand ze verder brengt of aan Makassaren en Boegineezen verkoopt, die ze weer verder ver voeren, daar zg grooter prauwen bezitten. Van oen krachtigen slaaf is de koopprijs van f 75 tot f 100. Meestal zgn zulke lieden gewild. Voor een slavin, die nog vrjj jong is, vooral die nog kinderen het leven kan schenken, is de pijjs vastgesteld op f 100anders zgn do vrouwen minder gewild. De kinderen worden beschouwd als een aanwinst, die weer haar geld waard zgnjongens of meisjes van 8 tot 12 jaren gaan grif van de hand tegen f50 a f55 Ook jongere kinderen, nauwelijks 6 jaren tellend, heb ik voor f50 zien verkoopen. Door den verkooper wordt meestal een winst van t 85 gemaakt. Volgens het Ster. Hbld. wordt tegen dezen gruwelgken handel door het gouvernement van Nederlandsoh-Indië nietB gedaan. H«t westelgk gedeelte van Flores behoort tot het gebied van den vorst} van Bima, met wien wjj een contract gesloten hebben, doch van uitoefe ning van gezag is ternauwernood Bprake. Er heerscht op Flores regeeringloosheid in den zuiversten vorm. Do inlandsche bestuurder#

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1905 | | pagina 1