iliSlMpto Cilll FEUILLETON. Binnen en buiten- Kameroverzicht JBIJVOEGSEL Middelburg 12 December. Kritiek op de Onderwijs- Novelle. VAN DE VAN Dinsdag 13 December 1904, no. 294. Zitting van Zaterdag. In een groote redevoering, welke twee volle uren duurde, heeft dr Kuyper dan eindeljjk na een vierdaagseh debat, waaraan 18 spiekers deelnamen, geantwoord. Zooals altjjd, was het ook ditmaal een ge weldig stuk welsprekendheid, schitterend van vernuft en geest, schoon van vorm, massiet van structuur. Alles wat de 18 heeren in deze vier dagen overhoop hadden gehaald werd door dezen^ machtigen geest en kunstenaar van het woord overeind gezet en samen gebonden tot één geheel, onverbiddelijk «afsnjjdende" wat afgesneden moest worden, met strengen keur zijn bouwmateriaal kiezend. Geen antwoord man voor man, geen schoteltje voor ieder apart bereid, maar één diner met keur van gerechten, waar allen hun spjjs konden vinden. Na het slappe debat van deze laatste dagen was zjj een ware opfrissching en verkwikking, deze redevoering van dr Kuyper. In tegenstelling met vroegere jaren was zij echter rustiger van toon. Die aardigheden met wêerhakende brand netels, waarmede hp anders zoo kwistig kan rondstrooien, ontbraken thans bp na geheel. Op ons maakte zjjn rede den indruk van den premier salisrail. Het voorafgaande debat had bewezen dat de «■coalitie" nog steeds recht en stevig op haar beenen stond, dat het kabinet het vertrouwen van de rechterzjjde bezit waarom dan noode- loos veel woorden verspild aan een reeds uit gemaakte zaakwaarom de heeren van de overzpde dan bovendien op eens geprikkeld, een aanval gedaan waar verweer voldoende scheen In dezen gedachtengang scheen bp te spreken. Het was niet Kuyper de geweldige, maar Kuyper de rustige, de tevredene, die vandaag sprak. Voor zpn doen heel kalm en bedaard bekeek hij de zaken, welke hem het bekjjben waard schenen, legde uit, zette uiteen, refu- teerde, trachtte te overtuigen, liet de politiek van het Kabinet in vogelvlucht zien handelde over de partjjgroepeering, over de verwpten tegen het Kabinet ingebracht, en zoo ging successieveljjk het eene plaatje na het andere in den tooverlantaarn, maar de toelichting en uitlegging er bij bleef van begin tot eind kalm, rustig, eigenljjk benauwend bedaard èn voor de linkerzjjde èn voor iemand als dr Kuyper. Een verkiezingsrede, zooals de heer Troelstra gehouden had, en zooals ook van de ministerstafel te verwachten scheen, was zij niet. "Daarvoor achtte hp zeker den tjjd nog niet gekomenalthans uitsluitend voor de kiezers sprak hp ditmaal niet. Hp bleef te veel hangen in de hoogere regionen van de «wereldproblemen"; er werden te weinig nut tige cjjfertjes gegeven om tegenstellingen te markeeren, teneinde het geheel tot een sma kelijke koek voor het «kiezersvolk" te maken. De minister had hier en daar een zeer ge lukkige greep. Waar hp bijv. het verwjjt van den schralen legislatieven oogst reluteerde, gaf hp éen zeer bevredigende verklaring. Hp beriep zich op de onoordeelkundige in richting onzer bureaux, waar legislatieve en administratieve arbeid door dezelfde per sonen moet worden verricht, zoodat het wet gevend werk meestal 's avonds in den vrpen tpd moet geschieden. Dit klopt geheel met hetgeen ook elders als 2 Uit het Duitsch. Buiten reden twee wagens in den lentenacht. In den eenen, het huurrijtuig, leunde Bott- cher in een hoek en geeuwde. Hp had de beenen over elkaar geslagen en keek zpn vrouw niet aan. Zjj trok aan de punten van haar japon, die onder den mantel wegkwam, en geeuwde ook. «Wat was dat vervelend vanavond! Dat zpn toch echt kleinburgerlijke lui die Jager- steins De meisjes eigenwjjs en dom, ondanks haar voorliefde voor het moderneEn het reformkleed van die Adèle Heb je 't gemerkt. Dat moet zoowat verbeelden. Ze ziet er uit als een Romeinsche éen!" Hp haalde de schouders op. «De oude geschiedenis Jjj wordt weer goed. Jp ziet alleen den splinter in het oog van anderen, terwjjl je de balken in je eigen «Alweer goed", viel ze hem in de rede. «Spaar je woorden tot morgen vroeg voor de redactie, man. Ik ben moe." •*- «Zoo daarvan heb ik anders tot nu toe nog niets gemerkt. Je hebt je tegenover den gek van een kantonrechter weer schande lijk gedragen. De man is bovendien nog ver loofd. Schaam je je dan volstrekt niet meer Zp lachte overmoedig. «Waarom Omdat ik tegen den jongen man gelachen heb? Als j{j toch eindelijk die ver oorzaak van den tragen gang van zaken wordt aangegeven. In het buitenland bestaat dan ook deze toestand niet, maar worden de ver schillende werkzaamheden behoorlijk geschei den gehouden. En wat hjj verder in het midden bracht over het veelpraten van de Kamer, waardoor ook de ministers lang opgehouden wordenover de lange en uitvoerige adviezen van den Raad van State, sommige wel 200 vel grootover de vele wetten, welke het kabinet ter uitvoe ring gereed vond en over het respectabel aan tal wetten, door de regeering reeds ingediend en welke nog op afdoening wachten daartegen valt eigenlpk weinig in te brengen. Wat de gebrekkige techniek betreft, wees dr Kuyper er op, dat de «technische uitwerking en doorwerking" der wetten nu nog in dezelfde afdeeling geschiedt als ten tijde van den heer Borgesius. Even dus kon dr Kuyper het niet nalaten toch nog eens zpn ambtsvoorganger heel zachtjes te aaien en te streelen. Maar de Transvaalpolitiek, door den heer Borgesius voor het front gebracht, daarover weid met geen woord gerept. De heer Melvil zal dat toch niet alleen moeten opknappen Trouwens, de vraag was tot dr Kuyper en niet tot zpn collega gericht. Minder gelukkig scheen hp ons in zpn ant woord op de klachten over partpbenoemingen. Wel kwam weder het oude bekende ljjstje van burgemeesters in Zuid-Holland voor den dag, waaruit bleek, dat er 3 roomsche, 10. protes- tantsch-clericale en 162 «liberale" burgemees ters in die provincie zijn, maar die groepeering van cjjfers bewjjst niets. De conclusie van den premier dat hjj dus nog heel wat «achterstand" had bp te werken, is een door en door onjuis te, omdit die 162 «liberalen" bp de liberalen worden ingedeeld, omdat zp niet clericaal zpn O. i. is hier commentaar overbodig. Trouwens dezelfde onjuistheid lag ten grond slag aan de anti-these, die er volgens hem op staatkundig terrein moest bestaan. Geen oogenblik neemt hjj aan dat de «goede burgerjj," zooals de heer Tydeman het uit drukte, niet van die anti-these gediend is. Iedereen moet getuigen tégen of vóór het «wereldprobleem," waarbjj een ieder, die niet het «wereldprobleem" ziet in den vorm en de gedaante als dat door de premier gezien wordt, eenvoudig ingedeeld wordt bp de «anderen." Die heeten nu eens «liberalen," dan weder «modernen," of «paganisten," al naar het hem invalt. De mogelijkheid dat men -noch paga- nist noch clericaal is, wordt eenvoudig niet aanvaard. Hier Kuyper daar de «paganis ten." Dat is de tegenstelling waar iedereen aan gelooven moet, of hjj wil of niet. Zonder pardon wordt u een «wereldprobleem" in uw zak geschoven. Daar helpt niets aan. Heden werd niet, zelf3 niet met een enkel woord - de heer Treub merkte het in zpn voortreffeljjbe repliek zeer juist op over «paganisten" gesproken. Thans werden het «modernen" genoemd. De tegenstelling werd gepersonifieerd in dr De "Visser en dr Roessingh. De arme Roessingh moest er weder aan ge looven En nu stond het vast volgens dr Kuyper dat de «modernen" een «beperkten horizont" hebben. Zp leiden het hoogere uit het lagere af, De mannen van de christelijke levensbeschouwing daarentegen leiden alles af uit God, en deze tegenstelling werkt door op elk gebiedantropologie, paedagogie, psycho logie. En zou zp nu niet doorwerken ook op staatkundig terrein op het staatsrecht en op den staat? Dr Kuyper spon deze anti-these nu verder uit en ging na welken invloed zp op den staat en omgekeerd de staat op deze anti these kon hebben, waarbjj hij het «parallel systeem" als het zjjne uitkoos. D. w. z. dat de Staat als een «vader des huizes" aan beide zonen«paganisten" en «christenen", gelijken steun moet geven Geen bevoorrechting, geen onthouding en vooral geen verzoening maar «rechtsgelijkheid". Dat is uit de vier «systemen", die dr Kuyper in eens uit zpn mouw schudde, het beste, meest aanbevelenswaardige. Maar hoe grondvalsch dit systeem van «rechtsgelijkheid" in de Kuyperiaansche opvatting en voorstelling is, velende jaloezie zoudt willen laten varen. Dit eeuwige oppassen en die gemaakte beminne lijkheid jegens mjj in het bjjzjjn van anderen is werkelijk onaangenaam. En dat verwpt, dat je mjj dadeljjk na tafel in het oor hebt ge fluisterd daarover erger ik mp nog! Ik koket! Wel lieve hemel, hier in deze stad koket! Dat loont de moeite niet! Wat wil je nu toch eigenlpk? Wees tegenover andere dames toch ook aardig. Ik duid je het waar achtig niet ten kwade." «Zoo dus dat sta je mjj toe? Het is reusachtig goed van je Hp streek zenuwachtig aan zpn lange snor. «Erg genoeg dat ik deze treurige rol van den galanten echtgenoot voor de oogen van de lieve menschen moet spelen. De heele stad zou zich anders reeds met jou gedrag en ons huweljjk bezig houden Ja zeker dat zou ze «Nu, wat zou dat Laat de menschen praten! Vroeg of laat vernemen ze het toch hoe het in den grond een reusachtig ongeluk was voor ons beiden dat wjj trouwden. Als eerst mjjn geld door jou grootsch besehaafd intelligent blad, dat van de lieve menschen in dit nest door niemand wordt begrepen, tot den laatsten cent verbruikt is, heeft immers toch alles een einde. Ik was een schaap, jou uit mpn mooi Berljjn hierheen te volgen! Neem mjj niet kwaljjk, Franz Hp ademde moeilpk. De wagen begon van den landweg over het eerste, hobbelige plaveisel der stad te rollen. «Treurig, Martha, wat je daar zegt. Maar je hebt gelpk. Lang kan het niet meer zoo voortduren, neen. Slechts hier in de oude geboortestad wil ik mpn eer voor de anderen bljjkt hier uit, dat hjj op onderwijsgebied de openbare scholen als moderne-niet-christelpke scholen aanmerkte. Dat ook deze scholen «christeljjk" zpn al is het niet in den zin van de «clericalen" werd heel eenvoudig genegeerd. Evenals voor de «indeeling" het noodig was de 162 burgemeesters bp de libe ralen te rekenen, werd de openbare school als niet-christeljjk eenvoudig bp de «modernen", anders wel paganisten of heidenen genoemd, ondergebracht. In het knippen, pasklaar maken, fatsoeneeren zoodanig dat het in een «systeem, een wereld probleem" een plaatsje vindt, is de premier onovertroffen. Ook al wilt gij er niets van weten noch van het u voorgetooverd «wereld probleem", noch van het systeem, daaruit af geleid gjj moet, gp zult, dr. Kuyper pakt u bp den arm en brengt u aan deze of gene zjj de van de scheidingslijn. Is het niet eigenaardig ook deze tegenstelling eens te beschouwende man, die met alle kracht u tot partjj kiezen noopt, daartoe be paald dwingt, beweert dat hjj «verzoenend" werkt Hjj is de «vader des huizes", die voor de «rechtgeljjkheid jjvert; hjj beklaagt zich dat de leuze »anti-clericaal" niet zijn werk maar dat der overzpde is De heer Treub, in zpn scherpe en snpdende repliek, deed deze tegenstrijdigheid duidelpk uitkomen en niet minder krachtig sloeg hjj dr Kuyper het «stakings"argument uit de handen. Met afdoende feiten en bewpzen stelde hjj in het licht, dat niet de regeering «verrast" was, zooals zjj het altjjd en voort durend laat voorkomen, maar dat zjj het gou- verner c'est prévoir geheel uit het oog verloren heeft. En daar professor Treub in de stakings dagen een zeer belangrjjke rol te Amsterdam heeft gespeeld is het niet te veel gezegd, dat de premier in deze zaak nu in de Kamer zpn man heeft gevonden. Het apparaat der «mis dadige woeling" kreeg een geduchten stoot en dr Kuyper viel dan ook telkens den afgevaar digde van Assen in de rede. De staking had anders heden weder voortreffelijke diensten gepresteerd. Dag en nacht was de premier in die dagen aan de telefoon geweest, bezig met het opstellen en verzenden van «cijfertele grammen"! Wat een beweging in «grooten stjjl" moet dat niet in die dagen in de bureaux geweest zpn Onophoudelijk «cijfertelegram men"! Is dat niet te veel van het goede? Ook zonder die telefoon en die cijfertelegram men zal het druk genoeg geweest zpn. Men kan ook lichteljjk overdrijven. De minister van finantiën beloofde na veel praten zpn belastingvoorstellen te zullen in trekken, en de minister van waterstaat betoogde nogmaals dat, wat in de Troonrede over land bouw, handel en scheepvaart staat, juist was. Maandag voortzetting der replieken en Maan dagavond buitenlandsche zaken. Zaterdagavond te 8 uur had in de groote zaal van het Schuttershof alhier de aangekon digde openbare vergadering plaats, waarin de heeren J. J. Lamers en L. C. T. Bigot kritiek zouden uitoefenen op de Onderwjjs-novelle. Zooals bekend, was de vergadering belegd door de te Middelburg bestaande afdeelingen van het Nederlandsch Onderwijzersgenootschap en van den Bond van Nederlandsche onderwijzers met medewerking ook van de Vrijzinnig-demo cratische kiesvereeniging. Een talrjjk gehoor was aanwezig, uiteraard voor een groot deel bestaande uit hen, die tot de onderwjjswereld in nauwe betrekking staan"; ook vele dames waren tegenwoordig, terwpl Vlissingen een belangrpk aandeel leverde. De bjjeenkomst werd geopend door den voor zitter, den heer A. de Haas, die in zpn inlei dend woord de reden van het bjjeenroepen dezer vergadering uiteenzette. In '89 had men gehoopt op een pacificatie inzake den school- strjjd, doch deze strjjd is opnieuw ontbrand. Met meer en meer beving wordt het huidige wetsontwerp tot wpziging der Onderwijswet beschouwd door de openbare onderwijzers, rein houden. Later buiten ergens, zal ik het alleen met mpn lieven, teergevoe- ligen jongen wel klaarspelen. Jp weet niet eens wat moederplichten zpn, en zult onbe zorgd naar je geliefd Berljjn kunnen terug- keeien." Zp antwoordde niet meer. Zp trok aan haar avonddoek en gluurde moe met de half gesloten oogen door het open wagenraam, waardoor de lentelucht naar binntm stroomde. Over de velden lag de wedergeboorte der natuur. Vroege herfst viooltjes staken hun kopjes boven den grond uit en op de akkers kwamen de jonge lichtgroen-getinte halmen te voorschjjn. «Langzaam rjjden", had Hans Wedemann tegen den koetsier gezegd. «Leentje, slaap je 1"' fluisterde hjj in den wagen, terwpl hp zpn hand in het donker vooruit stak, in de richting van de jonge vrouw, die diep in een hoek gedoken zat «Neenje slaapt volstrekt niet schalkje," voegde hjj er onmiddellijk bp, toen hjj het trillen van hare hand voelde, die langs zpn vingers streek. «Maar wat beef je! Schrei je?Waarachtigje schreit! Maar wat scheelt je toch, liefste Hjj trok de jonge vrouw op zjjn knie. En daar zat ze nu als een veeir op zpn knie in haar witte costuum, waarvan de mantel was afgegleden, en door de zilveren stralen van de maan, die nu en dan een3 door de wolken kwam kjjken, beschenen. Zjj zat en hield stil het 'gezicht 'tegen de ihaarde wang van haar man gedrukt, «AchHans wier ideaal issamenwerking. Achteruitgang van het openbaar onderwjjs wordt gevreesd en die achteruitgang wordt ook door het Ont werp bedoeld. De eerste spreker, de heer J. J. Lamers, lid van het hoofdbestuur van den Bond van Ae- derlandsche onderwijzersbetoogde dat het wets ontwerp beoogt een algeheele omwenteling teweeg te brengen in ons onderwps, in ons volksbestaan ook, een omwenteling die zóo groot is dat een algemeene actie er het gevolg van is. Dit Ontwerp toch beoogt vervulling van den wensch, door dr Kuyper uitgesproken in de bekende vergadering van christeljjke onderwjj- zers te Amsterdam, n.l. dat de bevolking der bjjzondere scholen die thans 1/3 van die van alle scholen omvat, 3/3 moet worden. De open bare school moet verdwpnen, de bjjzondere regel worden. Dit beginsel is een schending van de Giondwet, een bp uitstek revolation- naire daad van de zich noemende anti-revohi- tionnaire regeering. De Memorie van Toelichting op het Ontwerp geefi geen enkel motief, waarom het openbare onderwjjs, dat zoo goede vruchten afwierp, moet verdwjjnen. In dr Kuyper's «oude plunje" echter vinden we de verklaring. In Ons Program spreekt dr Kuyper over «de sekte-scholen der modernen". Hjj noemt daarin de openbare school een »tegen-kerk", een instelling waarin al de krachten, waarover de bestrjjders van het christendom beschikken, geconcentreerd zpn, een instelling die alles wat godsdienst is uit de harten der kinderen wil sljjpen en die de schending der eerbaarheid, de drankzonde, den achteruitgang van handel en njjverheid in de hand werkt. De heer Lamers beriep zich op hen die de openbare school bezocht hebben, om te getuigen dat deze beweringen uit Ons Program leugens en lage laster zpn. Hp wees op art. 33 der Wet op het lager onderwps, waarin staat dat «het schoolonderwijs onder het aanleeren van ge paste en nuttige kundigheden, wordt dienst baar gemaakt aan de ontwikkeling van de verstandelijke vermogens der kinderen en aan hunne opleiding tot alle Christelijke en maatschappelijke deugden." En verder: «de onderwjjzer onthoudt zich van iets te leeren, te doen of toe te laten wat strpdig is met den eerbied, verschuldigd aan de godsdienstige begrippen van andersdenken den." De openbare onderwijzer woont als het ware in een glazen huisje hjj wordt voortdurend gecontroleerd en kan door iedereen worden nage gaan. En in de laatste 50 jaren heeft men het in de 1600 gemeenten van ons land, die éen of meer openbare scholen hebben, niet verder kunnen brengen dan tot twee klachten over schending van bedoeld art. 33. Spreker zeide dat de openbare school neu traal i s en het altjjd is geweest. Minister Kuyper zeert, dat de openbare school afvoert van God. Maar art. 22 van de wet op het Lager onderwps zegtBp de rege ling der schooltjjden wordt door het vrjj geven van uitdrukkelijk in de regeling genoemde uren gezorgd, dat de schoolgaande kinderen van de godsdienstleeraren godsdienstonderwijs kunnen genieten." Wanneer zp, die beweren dat de openbare school afvoert van God, van dit art. 22 gebruik hadden gemaakt, dan zou die school nimmer van God hebben kunnen afvoeren. Wanneer dit thans zoo is, dan ligt de schuld niet aan de openbare onderwijzers maar aan hen die deze beschuldiging tegen de openbare school hebben geuit. Maar de tegenstanders van de openbare school willen dat deze godsdienstloos zjjde anderen kennen dit art. 22 niet; anders konden zjj op hun beurt den dominee of den pastoor kunnen verwpten dat deze zpn plicht niet doet, wanneer hjj van de gegeven gelegenheid tot het verstrekken van godsdienstonderwijs op de openbare school geen gebruik maakt. Vooral door. middel van de kleine christe ljjke pers wordt de openbare school afgeschil derd als een inrichting des duivelsatheïsme, socialisme, anarchisme moeten de ouders af schrikken van de openbare school. Maar feiten «Nou, nou, dat klinkt hartverscheurend,»" schertste hjj teeder. Zjj hief het hoofd op. «Ja, Hans, ik heb ook reden. Je hebt den heelen avond geen enkel lief woord voor mp gehad. Ik was zoo eenzaam, ik begreep de anderen volstrekt niet, als ze zooveel ver telden en lachten. Ik had verbazend veel ver langen naar ons stil Goschendorf. Je hebt het heelemaal niet gemerkt hoe dikwpls ik je aanzag. Ik ben zoo dom, HansMaar je moet toch ook eens met mp praten, als er andere menschen bp zjjn." «Dat kan ik nietKan ik absoluut niet. Luister" zacht, behoedzaam gleden zpn handen over haar hoofdje, «luister, schat, ik was zeer ongelukkig, als ik in 't geheim naar je keek en over hooi en haver en God weet wat voor tuig groote woorden sprak. Jp zat daar in je witte onopgesmukte kleed tusschen die opgeblazen apen als een madeliefje tus schen distels en leeuwenbekken. Ja waaraoh- tigIk had je zoo onbeschrijfelijk graag eens even wild en woest aan mpn hart gedrukt, net als thuis als geen een het ziet, liefste Maar dat ging toch niet, wel Eu ik zat daar met een warm hoofd en nog warmer hart als een echte boer tusschen de anderen en vond geen enkel woord, dat, zonder profaan te klin ken, jou in dat oogenblik iets liefs gezegd had. 't Is verdrietig, muisje, niet waar Maar 't Is zooIk ben tegenover jou op den mond ge slagen als er van dat giohelende vrouwvolk bp is, of mannen, die ons gouden geluk met ruwen spot zitten te hekelen Neen lieveling, daarvoor maar kom toch eens hier ik vind waarachtig weet men niet te noemenmet frazes en leu gens worden de ouders om den tuin geleid. Aan de hand van een viertal stellingen be toogde de heer Lamers, dat de openbare school de beste is. lo. De openbare school is de beste omdat zjj meer waarborgen geeft voor goed onderwps dan de bjjzondere. Om dit te bewpzen toonde spreker aan dat het stelsel van de bjjzondere school noodzake lijk moet leiden tot sleoht onderwps. Hp haalde verschillende feiten aan om zpn meening te staven dat bjj de christeljjke onderwijzers en bp de chri8teljjken in 't algemeen het chris- t e 1 jj k e voorop staat en niet het onder wps, zoowel bjj anti-revolutionnairen als bjj katholieken De geheele richting van de vrjje school be oogt alleen het onderwjjs te brengen onder den druk van het klerikalisme. Het bjjzonder onderwps komt noodzakelijk onder de geeste lijkheid, onder de kerk; en daar deze geen goed onderwps wil zooals door spreker was aangetoond zou het een ramp zpn als het onderwps onder dezen invloed kwam. En wat baten waarborgen, die de wet daartegen zou kunnen geven, indien de persoon, die het onderwps moeten dienen, dat niet dienen wil in de goede richting? De eenige waarborg voor goed onderwps is, dat degeen, die het dient, er hart voor heeft. 2o. De openbare school verdient de voor keur boven de bjjzondere omdat zjj het is, die het ware christendom in toepassing brengt. Er bestaat geen onchristelijker school dan de «christeljjke school," «Bemin uwen naaste zooals uzelf; doe niet een ander wat gjj niet wilt dat u zal gedaan worden"; ziedaar een grondstelling die op de christelijke school niet in toepassing wordt gebracht. Veeleer is zjj erop ingericht om het christelijke kind te brengen tot haat tegen zjjnen naaste. Om dit aan te toonen, deed de heer Lamers o. m. eenige aanhalingen uit geschiedenis-leerboeken van christeljjke en katholieke scholen. So. De openbare school is minder dwingend dan de bjjzondere. De kerkeljjken zeggen te willenvrpheid voor de ouders om de kinderen te zenden naar de school die zjj wenschen. In de praktjjk echter bljjkt van die vrpheid al heel weinig op de zgu «vrjje school" integendeel, zjj geeft dwang voor de ouders, dwang voor de onder wijzers en dwang voor het onderwps. De heer Lamers wees er o.a. op hoe de geestelijkheid in het Zuiden van ons land do ouders met allerlei middelen dwingt om hun kinderen naar de bjjzondere school te zendenbp wei gering staat broodsgebrek voor de behoeftige ouders vaak voor de deur. Een door den Bond ingesteld onderzoek heeft de bewpzen van dien dwang geleverd. Ook België is er een sterk sprekend bewjjs van. Vrpheid aan de ouders brengt de bjjzondere school niet, zoolang de ouders niet economisch vrjj zpn. Was dat laatste het geval, dan was de bjjzondere school niet meer noodig. 4o. De openbare school is de beste omdat zjj het kind slechts geeft wat des kinds is. Met voorbeelden uit de praktijk toonde de heer Lamers aan dat de kinderziel vaak wordt verpest op de bjjzopdere school. O. m. wees hjj op het feit dat aan kinderen van 8 A 10 jaar psalmen werden voorgelegd, waarin van «afhoereeren" wordt gesproken, terwpl van kerkelpke zjjde aanmerking is gemaakt op de openbare school omdat die de kinderen met het leven in de natuur bekend maakt. De heer Lamers was gewapend met een be« langrjjk feiten-materiaal ter staving dezer stellingen. Hp eindigde met de verklaring dat men de openbare school veelte lang heeft belasterd en belogendat haar voorstanders veel te lang hebben gerust. Dat deze school thans moet vallen is niet omdat zjj te slecht, maar integendeel omdat zjj te goed is. De heer L C. T. Bigot, president van het Nederlandsch Onderwijzers Genootschap, begon met de «belijdenis" af te leggen, dat hjj iemand is, die de meening is toegedaan dat de bjjzon dere school recht van bestaan heeft. Hjj kan jou mond niet, daarvoor -- staat mpn Lena, mpn lieveengel veel te hoog." Zjj lachte reeds. Een oogenblik leunde ze, door het geluk betooverd, aan zpn borst. Toen hief ze vlug haar hoofd op «Morgen komt ook moeder .weer, Hans." «Zoo ze is immers pas weg. Wat heeft dat oude mensrh toch plotseling, dat ze alle oogenblikkea van Wiesenhagen overkomt Ze doet dan steeds zoo bezorgd, zoo teeder nu mpn God wat is er dan nu weer Schat muis Hjj trachtte haar hoofd op te richten. Het gelukte hem echter niet. Zjj had haar lippen vast tegen het oor van haar man gedrukt en schreide en lachte in éen adem. «Moedei meent moeder zegt weet je Hans waarom moeder zoo dikwpls komt tegenwoordig «Nu, waarom dan?" Zjj aarzelde nog, werd nog verlegener en nog opgewondener. «Opdat ik niet meer den hobbeligen weg naar Wiesenhagen zal rjjden omdat omdat misschien in den herfst bjj ons een kleine Hans Verder kwam ze niet De groote Hans hield haar geheel omstrengeld en drukte haar onstuimig aan zjjn hart. En dat gebeurde juist op het oogenblik waarop Adèle Jagerstein minachtend tot haar verloofde zeide«In de eerste plaats is die vrouw mp te onbeduidend en bovendien, wat een verstandhouding BIND»

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1904 | | pagina 5