Maandag 21 November. N°. *116, 147e Jaargang, 1904. Middelburg 19 November. Zeeuwsche omtrekken. Kameroverzicht. deze courant behoort een By voegsel. MIDDELBURGSE COURANT. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prgs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco pp., 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. 19 Nov. 8 u. vm. veranderlik weer. THERMOMETER EN VERWACHTING. 48 gr., 12 u. 50 gr., av. 4 a. 50 gr. F. Y e r w a c h tmatige W. wind, Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte-, dood- en alle andero familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reolames 40 cent per regel, Groote lettors naar de plaats, die zij innemen. Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffende Handel, Nijverheid en Geldwezen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen'' Advertentie-Bureau A. DE LA MAR Ai., N.l. Voorhnrgwal 366, Amsterdam, Onze waarde en waardige Statenleden hoe zullen wij die uitverkorenen der kiezers anders betitelen, om aan de hun toekomende eer niet te kort te doenhebben dit jaar hun plicht weer gedaan. Zij zijn tweemaal ter zitting opge gaan, hebben hun arbeid, zoo zorgwekkend en moeitevol, met ernBt en nauwgezetheid verricht en zoo noodig met vuur gesproken, geijverd en gestemd wanneer het de belan gen van hun eigen district gold. En toen zijn de buiten Middelburg wonenden onder hen, voldaan en wel, huis waarts gekeerd met het vooruitzicht op het restant van de dertig galden, die zij, plas de reiskosten, wanneer die gemaakt zjjn, voor elke zitting zullen ontvangen. Nu wordt wel beweerd dat een enkel lid soms even slechts ter vergadering verschijnt om zulk een tegemoetkoming niet te ver beuren, maar dit zal wel op een misverstand berusten. Wie zou dat doen en niet zich tot plicht rekenen om het werk, dat men daarvoor te vervullen heeft, zoo'n enkele maal in het jaar, ook ten volle en goed te verrichtenOf anders op geen vergoe ding aanspraak maken Zoo even komen, dan weggaan, om straks weer eens te verschijnen en kort daarna opnieuw te verdwijnen; het maakt toch een zonderlingen indruk. En geschiedt dit toch, dan zullen andere, zeer dringende bezigheden wellicht daartoe nopen. Toch zouden wij meenen dat, wanneer men geroepen wordt de belangen der Pro vincie onder de oogen te zien, men daar aan zich geheel moest wijden en andere zaken laten rusten. Dat mogen de kiezers wel vorderen. En nu trof ons toch weêr bij de jongste najaarszitting hoe het ledental ten slotte erg dunde, zoo zelfs dat er nog een oogen- blik gevaar heeft bestaan dat geen be sluiten konden genomen worden wegens onvoltalligheid der vergadering. Gelukkig kon men nog eenige heeren bij hun jasje houden. Zie, dat moest eigenlijk niet. De heeren zijn geroepen om de belangen van het gewest te behartigen. Dat moeten zij doen met hart en ziel daaraan dienen zij hun tijd te geven, zoo lang die gevorderd wordt. Of anders moesten zij hun taak neer leggen. De tijd om eerebaantjes op zich te nemen zonder zich aan de werkzaamheden, die deze meebrengen, gansch en al te geven, is voorbij. Eenigen hunner schijnen nu een broertje dood te hebben aan het overblijven van een nacht meer en haasten zich 's middags als het uur van vertrek eener boot nadert Het is of de kosten voor zoo'n iets langer toeven van de dertig gulden verblijfkosten niet meer af kunnen. Die provinciale belangen, nu ja, dat is bijzaak. Als wij den heeren eene opmerking mo gen maken, zouden wij hun zeggennoen, mijne heeren, op dat oogenblik zijn zc hoofdzaaktot goede behartiging ervan zijt ge geroependoet het dus zooveel mogelijk en zoolang als men u daartoe noodig heeft, De bespreking van den stoombootdienst op de Wester-Schelde, uitgelokt door den heer H. G. Hammacher, heeft in de jongste zitting der Staten, Yrjjdag 11 Nov., geen praotisch resultaat gehad. Men weethet gold hier de slechte ver binding, vooral die met de post, van het vierde district met Vlissingen en Middel burg en met den middagtrein van één uur naar Holland. Wat de heer Yan Rompu hieromtrent mededeelde, was bekend; en de interpel- lant kon niet anders dan hem dank zeg gen voor de gegeven inlichtingen. Eene enkele toelichting op en herinnering aan het toen gesprokene, komt ons, vooral voor oDze lezers in dat district, niet onge- wenscht voor. Noch het overleg, dat plaats had tus- schen Ged. staten en de directie der Staats spoorwegen en die van de tram Breskens- Maldeghemnoch dat tusschen hen en den heer Schwan, inspecteur der posterijen en telegraphie, heeft eenige verandering kun nen brengen in den bestaanden toestand. Het vooruitzicht daarop is alles behalve gunstig. Het groote bezwaar schuilt hem in de noodzakelijkheid om vóór alles te zorgen voor eene goede, snelle verbinding met het buitenland. Daarvoor dient alles te wijken. En wat nn den stoombootdienst betreft, door de commissie daarop is, zoo deelde de heer Yan Rompu mee, langdurig gewikt en overwogen hoe aan de bezwaren tegemoet te komen, maar zij is niet tot een voldoende oplossing kunnen komen. Yan de vier provinciale booten zijn er drie, Walcheren, Zuid-Beveland en Zeeuwsch- Vlaanderen, nog in goeden staat. De Zee- landia, met 7mjjlsvaart, telt in den tegen- woordigen dienst, gebaseerd op 11 a 12 mijl, niet meer mee. Er zijn twee booten geregeld in de vaart. De derde boot komt in dienst wan neer een der twee andere oplegt om schoongemaakt en gerepareerd te worden. Dit geschiedt om de vier wekendan ligt edere boot twee weken stil. De onder vinding toch heeft het groote voordeel aan getoond, hieraan verbonden, dat de booten nn en dan opleggen. Dat werkt voor schepen en machines uitstekend. Er zijn ook drie equipages en daardoor kan geleidelijk een deel der varenden, die anders van 1 Januari tot 81 December in bet getouw zouden zijn, nu en dan wat minder inspannenden arbeid verrichten. Komt de nieuwe boot, dan zal deze met de Zuid-Beveland en de Zeeutvsch-Vlaander en dienst moeten doen op dezelfde wijze. De Walcheren wordt dan reserveschip zonder bemanning. Stel dat men de derde boot aanwees om eiken dag voor het bekende doel een reis te maken tusschen Vlissingen en Breskens, dan zou men het belangrijk voordeel derven om de booten geregeld te kunnen opleggen waarvan groote reparation het gevolg zouden kunnen zijn en de bemanning de noodige rust te geven. Men zou daardoor de provincie nood zaken tot eene uitgaaf van ongeveer 25.000 a f 30.000. Dit laatste zou nu misschien niet het hoofdbezwaar wezen indien men af doende geholpen werd. Doch dit is niet het geval. De te verkrijgen winst zou lang niet ge- ljjk staan aan het nadeel. Men zou toch daardoor alleen Breskens en een paar daar dicht bij gelegen plaatsen helpen, dus slechts een zeer klein gedeelte van de streek waaruit de klachten vernomen worden, tenzij de directie der Trammaat schappij een extra tram inlegde van Mal deghem naar Breskens, wat van haar, voor enkele passagiers en eenige brieven, moeilijk kan gevergd wordendaargelaten nog of dit, in verband met den loop van andere treinen, op de slechts van enkel spoor voorziene lijn mogelijk zou wezen. Is het ook doenlijk door eenige wijziging in den tegenwoordigen dienst het bezwaar op te heffen Zoo kan men vragen. Maar ook daarop is een bevestigend ant woord niet mogelijk. Die dienst was vroeger en is nog zoo geregeld dat de boot, welke uit Neuzen te Vlissingen aankwam, naar Breskens voer en omgekeerd. Daardoor was, behoudens overmacht, aan sluiting verkregen op de treinen te Vlis singen en Neuzen en op de tram te Bres kens. Bij die regeling lag elke boot eenigen tijd stil om kolen te laden en de beman' ning rust te gunnen. Nu bracht de Staatsspoor eensklaps ver andering, door den trein van 1.7 op 12.35 te stellen (later nog vervroegd tot 12.30). De aansluiting van Zeeuwsch-Ylaanderen op dien trein zou behouden hebben kunnen blijven op deze wijze: de provinciale boot van 9.30 uit Vlissingen naar Breskens om 10.20 laten gaan en uit Breskens terug om 11.05. Later zou niet kunnen, omdat deze boot te 11.50 van Vlissingen naar Neuzen moet vertrekken om daar den trein van 1.28 op Mechelen te halen. In verband daarmede zou de tram, die te 10.37 uit Breskens gaat, later moeten vertrekken en zou er te ongeveer 11 uur een tram moeten aankomen in plaats van te 9 53. Daartegen had de directie van de tram Breskens—Maldegbem bezwaar. De reizigers, die, met bestemming voor den overkant, te 8.52 uit Walcheren en Zuid-Beveland te Vlissingen aankomen, zouden aldaar meer dan anderhalf uur doelloos moeten rondloopenals zij op éen dag heen en weer willen voor het doen van zaken in het vierde district, is dat een groot tijdverlies. De tram, die nu tegen 10 uur te Bres kens aankomt, zou niet later dan ongeveer te 10.30 kunnen arriveeren, omdat zij in jeen geval later dan 11 uur van Breskens kan vertrekken, teneinde de aansluiting te Maldeghem op den trein van 1 uur naar Gent te halen. Reizigers en post zouden dus niet meer dan ongeveer een half uur winnen. Bovendien zou verlating van de 10-uur tram de directe correspondentie uit België met het vierde district en met Wal cheren verbrekenWat zeker niet in het belang zou zijn van hen, die de Middel- burgsche markt bezoeken, en van de vreemdelingen, die Walcheren in den zomer een bezoek brengen. Nog had de trammaatschappij een tech nisch bezwaarWanneer een tram om 11 uur van Breskens vertrok, zou verandering moeten gebracht in de kruising met de tram, welke te 12.14 te Breskens aankomt. Deze kruising heeft thans te Oostburg plaats om 11.28, het tijdstip, waarop een groote massa marktbezoekers (150 a 200) elke week in beide richtingen huiswaarts keeren, ten einde nog thnis het middagmaal te ge bruiken. Wilde men, wat tot hun ongerief zou zijn, dit uur van kruising verlaten, dan zou de thans te 12.14 te Breskens aanko mende ti'am daar eerst na 1 uur kunnen arriveeren, dus na het vertrek van de pro vinciale boot van 12.15. Ziedaar de redenen, waarom verandering van den toestand onmogelijk is. Er valt dus niet anders te doen dan te berusten. „Zij, die hunne bijdrage nog niet toe zegden, gelieven dit ten spoedigste te doen. Er is veel geld noodig Zoo luidde eene kennisgeving van het bestuur der Vereeniging XJit het VolkVoor het Volk in ons nommer van Donderdag. Ongevraagd meenen wij toch eenige toe lichting te mogen geven op die uitnoodiging. Zij betreft het St. Nicolaasfeest, door die Vereeniging op 5 December kinderen van o«vermogenden te Middelburg te be reiden. Dat er veel geld noodig is, kan ieder nagaan dio de dezer dagen verspreide circulaire met aandacht heeft gelezen. Het aantal opgegeven kinderen van o/v vermogenden bedroeg reeds 1257. En zoo gaarne zou men ook die der minvermogen den gedenken, waardoor het totaal der kleinen naar schatting zou stijgen tot 2200. Dat is een hoog cijfer Wie dus nog niet iets afstond, hetzij in natura, hetzij in geld, hij doe het nog. Dit geven wij vooral in overweging hun die zeiven kinderen hebben en iets nog missen kunnen. En zij zullen dat doen wij woten het zeker wanneer zij zich herinneren hoeveel vreugde er op zoo'n avond in ei gen huis heerschten hoe heerlijk het is een gelukkig kind te aanschouwen. Laten wij ons dan met elkaar, elk naar zijne krachten, bejjveren, om het goede plan der Vereeniging te doen slagen. Maar wie wat geven wil, hij doe het spoedig. Dit zal het moeilijk werk der commissie gemakkelijk maken. Een vraag nog aan het adres van hen die deze zaak regelen: Was hot wel practisch de circulaires niet te doen afhalen Het bezoek, vooral van jonge meisjes, doet menigeen eerder in de beurs tasten afgescheiden nog van het feit dat velen wel eens vooraf eenige inlichtingen verlangen of zulk een circulaire terzij leggen, wel met het doel later iets te geven, maar dit dan toch zoo licht vergeten. Er hangt nu wêer een nieuw plan in de lucht om Vlissingen als badplaats te exploiteeren. Wij maakten daarvan reeds vroeger mel ding. Naast een Engelsch-Belgisch-Nederland- sche combinatie, die reeds lang met dit doel aan het werk is, maar door allerlei omstandigheden, buiten haar om, niet slaagde in haar pogen, is thans eene Duitsche com binatie gevormd met hetzelfde doel. Men zegt dat kapitaal-krachtige mannen hierbij betrokken zijn. Zooals de andere combinatie, wil ook deze den geheelen boulevard overnemen, dien verlengen, een pier laten bouwen enz. Of hiervan iets komen zal Het is te hopen. Naar ons verluid wordt, zjjn de plannen nu bij het gemeentebestuur aanhangig, voor zoover zij betreffen de overname van ge meentegronden. Dat bestuur is verstandig genoeg om in, deze te handelen in gezonden geest, in het oelang der badplaats. Wie dat bestuur de beste waarborgen oiedt voor eene flinke, soliede exploitatie, die de gemeente Vlissingen als badplaats kan brengen tot eene goede, haar waardige hoogte, zal zeker zijn man zjjn. Reeds lang bestaat daaraan behoefte. Dit zal stellig ook wel erkend worden door allen, die tot heden met zooveel energie en practische kennis zich beijverden voor dat doel maar wien bet zonder meer dere hulp onmogeljjk is dat te bereiken. Een onzer vorige Omtrekken heeft het sein gegeven tot eene zeer nuttige gedach- tenwisseling tusschen de heeren B. F. Catz, te Nieuw- en Sint Joosland, en J. L. C. Wortman te Noordgouwe. De een leverde een pleidooi voor het Groene Kruis, de ander verdedigde zijn be kend standpunt ten opzichte van ziekenhui zen ten plattelande, te stichten met steun van particulieren, den Staat en gemeenten. In beginsel zijn beiden het eens. En de goede zaak der ziekenverpleging kan niet anders dan voordeel hebben van zulk een moeningstrijd, gevoerd door vak mannen, bezield met een en hetzelfde doel het heil der menschheid te bevorderen. Wat het Groene Kruis wil, weten wjj zorgen voor de zieken en voor de gezon den door.'t bevorderen der hygiëne. Zeker, de taak van eene afdeeling dier Vereeniging is hoogst nuttig, al is zjj anders dan die van een ziekenhuis. En toch, dunkt ons, liggen beide op één en dezelfde lijn. De heer Wortman qualificeert die taak als een voorbereidende. „Het Groene Kruis zal, zegt hij, de wjjk-ziekenverpleging en hare hulpmiddelen ten plattelande ingang doen vinden en daardoor den weg banen tot het besef van de groote tekortkomingen, welke ten aanzien van openbare ziekenzorg] ook na voorziening in wijkverpleging, zul len voortbestaan. Maar daarmede heeft het Groene Kruis zijn haton de maréchal bereikt. Het ziekenhuis en zjjne exploitatie vragen meer." Een vorig maal, toen wjj de aandacht vestigden op het verdienstelijk werk van den heer Wortman, wezen wij ook op de vooroordeelen en veroordeelen, die er tegen ziekenhuizen bestaanop de moeiljjkheden die er te overwinnen zijn om dergelijke inrichtingen, als in Noordgouwe, te stich ten op den tjjd dien het kost het zoover te brengen. Welnu, wjj zouden zeggen: laat, zooals de heer Catz dit wenscht, het Groene Kruis zich op het platteland uitbreidenhet kan den weg banen tot hetgeen de heer Wort man verlangt. De afdeelingen dier nuttige Vereeniging kunnen, elk in haar kring, alles doen waar' aan zoo groote behoefte bestaat en wat de Nieuwlandsche arts aldus omschreef: „Den zioken, die niet naar Ziekenhuizen kunnen noch willen vervoerd worden (en die zjjn er nog ozooveel), de hoogst noodige ver pleging verschaffenen de gezonden dage lijks wjjzen op het nut van ziekenzorg en op het nemen van hygiënische maatregelen en wat al meer door dusdanige vereeniging wordt tot stand gebracht". Voor de besturen dier afdeelingen is van zelf aangewezen wat hun te doen staat voortdurend jj veren tegen de helaasnog zooveel bestaande „vastgewortelde behouds- begrippen"; samenwerken in de door den heer Wortman aangegeven richting om in verschillende gemeenten den geest levendig te houden, de offervaardigheid en den lust op te wekken tot het stichten van oen ge- meonschappeljjk ziekenhuis. En niet het minst om de gemeentebè- sturen te doordringen van het besef dat zjj in deze ook een nuttigen, dringenden plicht te vervullen hebben. Het eene doen en het andere niet nalaten, geldt ook in deze. Zitting van Donderdag. Met de smotorwet" is de Kamer heden niet verder gekomen dan tot art. 14. Ongeveer op de helft dus. De wet telt 29 artt. Maar over een der belangrijkste onderwerpen, welke in deze wet geregeld worden, n. 1 de snelheid, waarmede motorfietsen en automobielen langs den openbaren weg mogen rjjdendaarover is heden ampel en breed gediscussieerd. Art. 14 schrjjft n. 1. voor, dat de bestuurder van een motorfiets of van een automobiel zóó moet rjjden, dat de »vrjjheid of veiligheid van het verkeer op den weg niet wordt belemmerd of in gevaar gebracht" en »onder alle omstan digheden" mag hp met geen grootere snelheid dan van 40 K. M. per uur rjjden. Professor Drucker en de heer Van Nispen tot Sevenaer wie de automobiel al niet te zamen kan brengenwenschten dit maxi mum, in de wet genoemd, te schrappen. De menschen zelfs de .verstandige automobi listen" die het artikel in de praktjjk zouden moeten brengen, konden dan allicht tot de opvatting geraken, dat het »in gevaar brengen van het verkeer op den openbaren weg" bijzaak het maximum hoofdzaak is, waar zjj op dienden te letten. Inderdaad een zeer plausibele rede neering. De gevaarljjke automobiel-mannen hechten het meest aan de snelheid van de machine. Hoe sneller het gaat, des te grooter sportgenoegen. En daar deze heeren met een vaart van 20 of 30 K.M. met hetzelfde succes een hondenkar of kinderwagen onderstboven rjjden, beduidt een maximum-snelheid voor hen niets. Het gevaar voor anderen is bjjzaak de snelheid hoofdzaakal tjjd in de oogen van de personen, voor wie juist deze nuttige be paling gemaakt is, n.l. de niet-verstandige automobilisten. Dan komt er nog iets bjj. De geoorloofde snelheid zal ook veel afhangen van de om standigheden, de plaats, het uur, waarop gere den wordt. In den nacht b v. zou men aan liefhebbers kunnen toestaan op de heide met een snelheid van 80 K. M., als dat mogeljjk was, te rjjden. Daar schrikt hoogstens een haas van, en kan de liefhebber een ongeluk xrjjgen, zonder dat anderen daardoor schade ljjden. Dat zou dus als een particuliere aan gelegenheid beschouwd kunnen worden. Maar ook zou overdag het berjjden van eenzame landwegen zonder gevaar al tjjd voor anderen met een grootere snelheid mogeljjk zjjn Dan staat dus het maximum, eenmaal wette- Ijjk vastgesteld, aan dit billjjk automobilisten verlangen in den weg. Dit alles gaf den heer Drucker aanleiding voor te stellen dit maximum in art. 14 te schrappen. De heer Ter Laan en zjjn sociaal-democra tische vrienden wilden echter een maximum behouden. Voor de politie was dat bjj het calangeeren en verbaliseeren gemakkeljjker en ook met de strafrechteljjke toepassing zou het veel beter gaan als er vastgesteld kon worden dat boven een zekere snelheid was gereden. Bovendien was er nu een machine uitge vonden, die de snelheid aanwees, waarmede gereden werd. Een soort dus van voortreffe- ljjken verklikker, die dollemannen-automobilis ten direct aanbrengt. Al te gader redenen om een maximum te behouden. Maar niet een maximum van 40 K. M. Neen, de heer Ter Laan achtte 30 K. M. al heel hoog; in elk geval voldoende. En de heer Van Karnebeek wilde nog lager gaan. De afgevaardigde voor Utrecht had »warme

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1904 | | pagina 1