i
BIJVOEGSEL
Donderdag 28 Januari 1904 no, 23.
S
en
terüaa--
czee.
as.
T
ake.
Middelburg 27 Januari.
Gemeenteraad van Middelburg.
VERGADERINGEN, CONCERTEN, ENZ.
j
ife
VAN DE
VAN
aers,
en
Is en
]Sul-
-ÏAC.
brden
lllin-
O.
cl.
|ED
Rjjn-
Tilaga,
alle
puren
I0U-
oepen
1U
die
|0.-,
50.
Bur-
oemd,
echt,
goede
p, bu-
oiligd
he ge
ren in
Boekh.
|DAM.
ari.
I.tjjd.
3.15
3.15
3,15
1.15
swone
ekon-
ikken,
eping
reizi-
aheid,
5 uur
eiken.
•ikzee
2.--
1.30
1.30
2.30
2.30
2.30
5 en
7.40,
Zitting van heden, Woensdag, middag
te 2 uren.
(Slot,)
Voorzitter de heer jhr mr L. Sohorer, bur
gemeester.
Tegenwoordig alle leden.
Door burg. en weth. wordt voorgesteld in
zoover aan het verzoek van J. Audriessen c. s.
en J. Crucq c. s., betreffende uitbreiding van
de duinwaterleiding tusschen Dampoort en
Noordweg, te gemoet te komen, dat aan adres
santen zal worden bericht dat tot aanleg zal
worden overgegaan, zoodra burg. en weth. de
zekerheid hebben dat een waterverbruik van
620 per jaar gedurende drie jaren wordt
gegarandeerd.
Do heer Ermerins acht do voorwaarde, door
burg. en weth. gesteld, niet voor vervulling
vatbaar. 't.Is tamelijk onwaarschijnlijk dat
alle perceelen zullen aangesloten worden. En
al werden zij allen aangesloten, dan zou men
nog slechts komen tot 400.
Burg. en weth. eischen 12 der aanlegkosten
en dat is- niet in alle gevallen onbillijk te
achten. Hier echter moet men er rekening
mee houden dat het een buitengewonen toestand
geldtde leiding moet uitgebreid zijn en de
singels zijn slechts aan een kant en nog niet
geheel bebouwd.
Spreker zou het billijk vinden dat een rede
lijke verbintenis werd geëischt, bijv. dat de
helft der bewoners zich bereid verklaren water
te nemen voor minstens drie jaar.
Hij zou verder meenen dat, wanneer garan
tie werd gegeven voor de helft der aanlegkos
ten, de billijkheid in 't oog werd gehouden.
De heer Ermerins doet een voorstel in dien
geest.
De heer Sprenger wijst er op dat het hier
geen nieuwe zaak geldt. Een zelfde regeling
als burg. en weth. nu wenschen, is vroeger ook
in praktijk gebracht.
Er zijn op de Singels bijna niets dan kleine
huizen en de gemeente zou nooit aan de rente
van haar geld komen.
De waterleiding is geen liefdadigheidsin
stelling.
Spreker zal zich tegen het voorstel-Ermerins
verklaren.
De heer Schorer vraagt nadere inlichtingen.
De heer Ermerins sprak van de helft der per
ceelen hoeveel bedraagt die Hoeveel kan
het provenu zijn
De heer Ermerins zegt dat het aantal huur
ders 150 is en het provenu omstreeks 400.
De heer Tak meent dat volgens hetgeen de
heer Ermerins zegt de gevraagde 620 niet zou
worden bereikt, al sloten alle huizen zich aan.
Maar bij het brengen der leiding naar de
woningen van de heeren Zip en Fock is ook
meer betaald dan volgens de huurwaarde zou
kunnen geeischt worden.
De heer Sprenger wijst er nog op dat ook
op den Yeerschen weg zoo is gehandeld.
De heer Snouck Hurgronje zal voor het
voorstel-Ermerins stemmen. Het bedrag, dat
burg. en weth. vragen, is te hoog. Het is
echter wensehelijk dat de waterleiding er
komt, ook in het belang der gezondheid van
de bewoners.
De heer Sprenger stelt de gevolgen in het
licht, die het voorstel Ermerins kan hebben.
De mogelijkheid bestaat dat ook de bewo
ners van den Seisweg komen met eenzelfde
vraag.
Nu zou er een antecedent komen, en dan
zou men daar waar veelal huisjes staan, die
slechts 3 's jaars voor de waterleiding betalen,
groote kosten moeten maken.
Op de singels zijn bovendien twee water
automaten.
De heer Snouck Hurgronje zegt dat, wan
neer een verzoek kwam van de bewoners van
den Seisweg, hij ook daarvoor oor zou hebben.
De heer Tak vraagt nog inlichtingen om
trent de financieele gevolgen van het voorstel
van den heer Ermerins.
Dezo geeft die.
De heer De Rijcke stelt voor de behandeling
van het voorstel-Ermerins aan te houden tot
na de beslissing over punt 8 der agendade
kwestie van levering van water over de meters.
Hij licht dit toe door er op te wijzen dat
men dan beter over de financieele gevol
gen zou kunnen oordeelen.
De heer Snouck Hurgronje is tegen aan
houding. Stel bijv. dat het idee van den heer
Yan Teylingen wordt aangenomen, dan zal de
invoering der meters nog wel eenigen tijd op
zich laten wachten.
Intusschen moeten de bewoners der Singels
zich met slecht water behelpen.
De heer De Rijcke acht het cijfer, door den
heer Ermerins als opbrengst geeischt, te hoog
en daarom zal hij er tegen stemmen.
Het voorstel-De Rijcke wordt alsnu in stem
ming gebracht en verworpen met 6 tegen
pO stemmen.
Voor stemmen de heeren De Rijcke, Verhage,
Heijse, Tak, De Veer en Van Dunné.
Daarop wordt het voorstel-Ermerins in stem-
stemming gebracht en verworpen met
7 tegen 9 stemmen.
Voor «temmen de heeren Van der Harst,
Ermerins, Fruin, Verhage, "Wisboom Verste
gen, Van der Ree en Snouck Hurgronje.
Thans komt het voorstel van burg. en weth.
in behandeling.
De heer De Rijcke stelt voor 400 perjaar
te doen garandeeren voor drie jaren.-
De heer Sprenger meent dat dit voorstel
dient gezonden te worden aan de commissie
voor de financiën om advies.
De heer Snouck Hurgronje zal voor het
voorstel de Rijcke stemmen.
Hij wijst er op dat bij het voorstel-Ermerins
ook niet is gesproken over het vragen van
advies aan de financieele commissie.
De heer Fruin vraagt inlichting welk per
centage burg. en weth. hebben aangenomen.
De heer Sprenger kan dat niet precies zeg
gen hij meent 12%.
De heer Van Dunné wijst er op dat de ga
rantie slechts voor drie jaar is.
Het voorstel De Rijke, alsnu in stemming
gebracht wordt aangenomen met 10 tegen
6 stemmen.
Tegen stommen de heeren Heijse, Schorer,
Van Teijlingen, Van Dunné, G-ratania en
Sprenger.
if
if
Vervolgens komt ter tafel het verzoek van
het bestuur van het Zeeuwsch Genootschap der
Wetenschappen om een billijker regeling voor
het gebruik van duinwater.
Burg. en weth. kunnen geen termen daar
voor vinden en stellen voor dit aan den adres
sant te berichten.
De heer Schorer meent dat inwilliging van
het verzoek niet meer is dan oen eiscli van
groote billijkheid.
Het is een groot huis, grootcndeels dienende
tot bewaring' van schatten van kunst en weten
schap, en waarvan slechts een zeer klein ge
deelte wordt bewoond.
Wat wordt er nu in dat huis aan water ge
bruikt Slechts zeer weinig, want er wonen
maar twee personen in, die in gewone om
standigheden slechts een huisje zouden be
wonen van zeer lage huurwaarde.
Het water in het gebouw is loodhoudend.
Voor het schuren zal het regenwater gebruikt
worden en het water uit de leiding zal alleen
dienen als drinkwater en voor de bereiding
van spijzen.
Voor dat gebruik zou 44- moeten betaald
worden plus 6, dus in het geheel 50.
Er is in het gebouw een meter geplaatst,
omdat men het als een openbaar gebouw be
schouwt en in 5 maanden is niet meer dan 4
meter water gebruikt.
Over 12 maanden zou dus ongeveer 10 meter
gebruikt worden.
Daarvoor 50 te moeten betalen is zeker
te -veel.
De tegenwoordige toestand kan niet be
stendigd worden dat zou een schreeuwende on
billijkheid zijn.
Hoe er echter in te voorzien Dat zou
spreker willen overlaten aan de prudentie van
burg. en weth.
Hij doet een voorstel om burg. en weth.
uit te noodigen op een of andere wijze den
raad een voorstel voor te leggen, waardoor
tegenover het Genootschap de billijkheid kan
worden betracht.
Het voorstel-Schorer, in stemming gebracht,
wordt met algemeene stemmen aangenomen.
In behandeling komt nu het reeds medege
deelde voorstel tot wijziging van art. 17 litt.
d der verordening, houdende tarief en voor
waarden betreffende de levering van duinwater.
Nadat de heer Fruin heeft medegedeeld nu
tegen de redactie, door burg. en weth. voor
gesteld, geen bezwaar meer te hebben, wordt
het voorstel van burg. en weth. goedgekeurd.
Aan de orde is nu het reeds door ons mede
gedeeld rapport van het dag. bestuur in zake
onderzoek naar de wensehelijkheid tot levering
van het
DUINWATER llTSlüITEJi» OVER
DEN NIETER.
Burg. en weth. stellen voor het rapport voor
kennisgeving aan te nemen.
De heer Van Teijlingen zegt dat in het slot
der nota is gezegd dat in Middelburg geen
waterverspilling plaats heeft.
Hij moet dit tegenspreken. Hij merkt op
dat burg. en weth. niet de argumenten, door
hem aangewend om zijne bewering omtrent
waterverspilling te staven, hebben weerlegd.
Hij zou daarom kunnen zeggenwie zwijgt
stemt toe.
Hij wijst er op dat, als het waar is dat
geen waterverspilling plaats heeft, burg. en
weth. zich bij den aanleg der waterleiding
hebben misrekend.
Bij den aanleg der waterleiding is gerekend
op een aansluiting van p. m. 2700 perceelen
en een capaciteit van 190.000 a 200.000 meter
per jaar.
Nu is uit de mededeelingen van den inge
nieur Schotel gebleken dat de leiding, toen het
terrein nog niet was vergroot, niet voldoende
water zou kunnen leveren,
Verder wijst spreker erop dat burg. en weth.
aannemen dat per etmaal en per hoofd voor
elk inwoner 28 liter water is benoodigd, ter
wijl de ondervinding leert, wat spreker door
cijfers aantoont, dat die hoeveelheid 49 liter
bedraagt.
Hij meent dat bij invoering van watermeters
vrij wat minder water zou worden gebruikt
dan thans.
Hij geeft toe dat die maatregel veel werk
zal geven, maar meent dat de resultaten dit
werk zullen loonen.
De heer Schorer is het eens met den heer
Van Teylingen. Hij is ook van oordeel dat er
ontzettend veel water wordt verspild en vindt
daarvoor grond in den door burg. en weth. over-
gelegden staat van een door hen genomen
proef in verschillende woningen.
Hij hecht bovendien weinig waarde aan de
proef, waar de bewoners wisten dat hun ver
bruik werd gecontroleerd.
De heer Snouck Hurgronje kan voorloopig
nog niet de grondgedachte van den heer Van
Teylingen deelen.
Hij voelt wel iets .voor invoering van het
meterstelsel, omdat dan ieder betaalt naar
mate van zijn verbruik, maar hij is bevreesd
dat de minder gegoeden daardoor meer zullen
moeten betalen dan zij kunnen.
Het is mogelijk dat er water verspild wordt,
maar spreker zou daarover eerder kunnen
heenstappen dan dat de mindere klasse min
der water zou gebruiken dan voor de gezond
heid geeischt wordt.
Bovendien zal er huur voor de meters moeten
betaald worden om de rente der aanschaffing
te dekken.
De heer Fruin vraagt inlichtingen omtrent,
het cijfer van 49 liter per etmaal en per hoofd,
door den heer Van Teylingen genoemd in
verband met de opgaven in den staat van
burg. en weth. Er is daartusschen een groote
onevenredigheid, wat spreker door een becijfe
ring aantoont. Elk der gecontröleerde per
sonen heeft,-als men de heele proef als rnaat-
straf neemt, gemiddeld 171/3 liter water per
hoofd en per etmaal verbruikt.
De heer Ermerins gelooft dat de raad den
heer Van Teylingen dankbaar mag zijn voor
de door hom ingediende- nota.
Burg. en weth. hebben, naar aanleiding
daarvan, een onderzoek ingesteld en de resul
taten daarvan nedergelegd in een staat.
Do daarin voorkomende cijfers wijzen, ook
volgens hem, op groote waterverspilling in
sommige huizen.
Het begrip waterverspilling is echter moeilijk
te definieeren en uit den staat van burg. en
weth. is geen conclusie te trekken.
Daaruit blijkt niet of het leidingwater wordt
gebruikt voor schuren of wasschen en of er
kraantjes zijn boven bakken, urinoirs en der
gelijke, waardoor het water gemakkelijk weg
loopt.
Is in een perceel een tapkraan in den gang
zonder dat er afvoer is, zoodat men dus het
water met emmers moet halen, dan zal men
weinig waterverspilling hebben.
Dat zal men veel hebben als er kraantjes
staan boven gootsteenen, urinoirs en dergelijke.
Spreker toont uit het meer besproken staatje
aan dat het meer of minder watergebruik niet
afhankelijk is van het aantal personen, in een
perceel aanwqzig.
Dit legt betrekkelijk weinig gewicht in de
schaal.
Burg. en weth. zeggen dat zij bij een water
verbruik van 190.000 a 200.000 M3 per jaar
geen waterverspilling aanwezig achten. Maar
vraagt hij is or in het afgeloopen jaar niet
belangrijk meer gebruikt?
Spreker is het eens met den heer Van Tey
lingen dat men een minimum kan stellen voor
bepaalde perceelen en hoe groot dat minimum
moet zijn, leert de statistiek van andere ge
meenten.
Waarom zou men zich in Middelburg anders
gedragen dan in andere plaatsen
In Haarlem betaalt men een minimum van
4 's jaars en te Middelburg blijft men voor
50 der woningen daar ver beneden.
De heer Van Dunné kan niet weerspreken
dat vaak misbruik wordt gemaakt van water.
Hij vraagt zich echter af: wat moet ons
bewegen een ander systeem, dat van levering
over den meter, aan te nemen
Hij heeft daar veel tegen.
Zijn zoo vraagt hij de watermeters
vertrouwbaar
Stel dat zij dat zijn, dan zal de gemeente
voor aanschaffing ervan ongeveer een ton moe
ten uitgeven. Men zon daar huur voor moeten
heffen en die huur zou, met het oog op de
slijtage, vrij hoog moeten zijn.
Zoolang hij niet volkomen overtuigd is dat
het tegenwoordige stelsel onhoudbaar is, zou
spreker niet kunnen stemmen voor een ver
andering.
Hij gelooft met den heer Snouck Hurgronje
dat het beter is dat de mingegoede voor bil
lijken prijs wat meer water gebruikt dan dat
hij zich daarin moet beperken.
De heer Sprenger zegt dat het hem spijt
dat de heer Van Teylingen meent dat burg.
en weth. den raad zand in de oogen strooien.
De opgaaf van 28 liter per etmaal en per
hoofd is ontleend aan eene statistiek.
Dat burg. en weth. zich zouden hebben ver
gist in de capaciteit der leiding is niet juist.
De leiding is aangelegd op advies van den
heer Stamdie is dus, en niet burg. en weth.,
verantwoordelijk.
In 1894 hebben burg. en weth. voorstellen
gedaan omtrent minimumprijzen van het water
zij vroegen hooger bedrag dan waartoe de raad
besloot.
De heer Schotel en de directeur der leiding
hebben beiden gezegd dat, indien het water
verbruik toeneemt in dezelfde mate als tot
dusver, de leiding zal moeten uitgebreid worden.
Zal bij invoering van het metertarief het
watergebruik verminderen Dat staat bij den
spreker nog niet vast.
Haarlem geeft als minimum voor de kleinste
huizen aan een verbruik 30 Ms en hier in
Middelburg was het grootste gebruik in een
huis van lage huurwaarde 27 M3.
De groote huizen zullen bij invoering van
het metertarief allicht minder betalen dan zij
thans doen.
Hij vreest dat degemeente bij invoering van
meters in ontvangsten uit de waterleiding zal
achteruitgaan.
De heer Tak wijst erop dat burg. en weth.
zich in hun rapport niet uitgelaten hebben
over de al of niet invoering van watermeters.
Spreker zou gaarne in een rapport van des
kundigen zien uiteengezet wat de voor- en
wat de nadeelen zijn van invoering van het
meterstelsel.
Kwam men tot invoering daarvan, dan zou
spreker echter in elk geval de groote huizen
niet in betere conditie willen brengen dan
waarin zij nu verkeerenj
De voorzitter zou zich niet tegen een rapport
van deskundigen verklaren.
Verder wijst hij erop dat beweerd is dat de
proef van burg. en weth. niet afdoende^tis.
Maar een zuivere proef was niet te nemen, of
in elk geval zeer moeilijk.
De heer Van Teylingen beantwoordt nu nog
de verschillende sprekers.
Het bezwaar van de heeren Snouck Hur
gronje en Van Dunné, de vrees dat do mindefe
man te veel zal betalen of te weinig water
zal krijgen, weerlegt spreker door aan te too-
nen, dat hij de bewoners van kleine huizen
meer water had toegedacht dan zij blijkens de
proef van burg. en weth. noodig hebben.
Verder heeft spreker bij zijn berekening
progressie gevolgd.
De gemeente heeft aan de waterleiding
351.000 geleend, vertegenwoordigende een
rente van ruim f 17.000, terwijl het batig slot
der leiding slechts ruim 5000 bedraagt.
Verder wijst spreker er nog op dat in den
zomer, als er veel water moest opgepompt
worden, de werklieden 13 tot- 16 uren per
etmaal hebben moeten werken, en da-t in een
gemeente die een maximum-arbeidstijd van 10
uren voorstaat.
Uit een door hem gemaakte becijfering toont
de heer Van Teylingen aan dat door van de
watermeters een huur te heffen van 10 dei-
waarde, do kosten voldoende kunnen worden
gedekt.
Verder verdedigt de spreker nog de door hem
per hoofd en per etmaal benoodigd geachte
hoeveelheid water van 49 liter.
Wat door den heer Sprenger is gezegd om
trent den heer Stam mag, naar spreker meent,
niet gelden om de verantwoordelijkheid van
burg. en weth. weg te nemen.
De bewering dat de ontvangsten door invoe
ring van watermeters zullen dalen, laat den
heer Van Teylingen koud, wanneer hij daar
tegenover stelt de groote kosten, die een uit
breiding van de leiding zou eischen.
De heer Sprenger betwist dat burg. en weth.
verantwoordelijk zijn voor de daden van den
heer Stam.
Dat was de meest bevoegde deskundige en
zijn hulp is ingeroepen in overleg met den
gemeenteraad..
De voorzitter wijst er nog op dat een ver
gelijking van Haarlem en Middelburg niet
opgaat.
In eerstgenoemde gemeente is het aantal
aangeslotenen naar proportie veel grooter
dan in Middelburg,
De heer Van Teylingen stelt in het licht
dat in Haarlem, na invoering van het meter
stelsel; het aantal van 4000 tot 10.000 is ge
stegen.
De heer Tak stelt voor burg. en weth. te
verzoeken, zoo noodig gehoord hun deskundige,
den raad inlichtingen te verstrekken omtrent
het al of niet wenschelijke van invoering van
het meterstelsel.
De heer Van Teylingen zal zich niet tegen
aanhouding van de zaak, in verband met het
voorstel-Tak, verzetten, daar hij allen schijn
wil vermijden zijn denkbeeld te willen door
drijven.
Het voorstel van den heer Tak wordt door
dezen nog toegelicht ,en er den wensch
aan toegevoegd dat burg. en weth. eenigszins
spoedig de inlichtingen zullen willen geven,
wanneer het voorstel wordt aangenomen.
Het wordt daarna in stemming gebracht en
aangenomen met 2 stemmen tegen, die
van de heeren De Rijcke en Wisboom Ver
stegen.
Thans wordt het woord gegeven aan jhr C.
J. J. A. van Teylingen om (namens de com
missie van fabricage) burg. en weth. te inter-
pelleeren aangaande de aanbesteding van het
ONDERHOUD DER BRANDBLIJSCH-
MIDDELEN.
De redenen, die de commissie van fabricage
hebben- tot het stellen der straks te noemen
vragen, zijn de volgende
Bij de behandeling der begrooting wordt
tevens vastgesteld het zg. abonnementsbesluit
betreffende de onderhandsche aanbestedingen.
Bij de begrooting voor dit jaar is dit ook
gedaan.
Waarschijnlijk heeft geen der leden, evenmin
als spreker, die abonnementslijst ingezien.
Jaren en jaren kwam op die abonnements
lijst voor dat het onderhoud der brandblnsch-
middelen wordt aanbesteed onder de hand aan
den heer E. H. P. Peek voor 106.
Dit jaar is dit onderdeel achterwege geble
ven. De onderhandsche aanbesteding is ver
vangen door een publieke.
In de gemeentewet, art. 142 is bepaald
dat de raad voor publieke aanbestedingen de
voorwaarden vaststelt.
De vragen zijn nu de volgende
lo. Hoe komen burg. en weth. er toe om
een publieke aanbesteding te honden zonder
voorkennis van den raad
2o. Erkennen burg. -en weth. daarmede ge
handeld te hebben in strijd met de wet
De voorzitter zegt dat burg. en weth. in
Februari de interpellatie van den heer Van
Teijlingen zullen beantwoorden.
De voorzitter stelt voor verschillende glazen
met inscriptie, op andere gemeenten betrekking
hebbende, en waarvan duplicaten (beschikbaar
zijn, ten geschenke te geven aan de betrokken
andere gemeenten, o. a. Vlissingen, Goes en
Aken, en de andere te verkoopen.
Dit art. 142 zegt
»Hij (de raad) kan zich de vaststelling der
plannen en voorwaarden van aanbesteding der
werken en leverantiën, ten behoeve der ge
meente te doen, voorbehouden.
De aanbesteding geschiedt in het openbaar
behoudens de gevallen, waarin, om bijzondere
redenen, onderhandsche aanbesteding in het
belang der gemeente ware.
De heer jhr mr E. P. Schorer vindt dit be
denkelijk. Al zijn er duplicaten, dan heeft men
geen waarborg tegen breken, waaraan glazen
voorwerpen allicht onderhevig zijn.
De heer Snouck Hurgronje vereenigt zich
met het idee van don heer Schorer.
Er is toch geen 'vraag gedaan door de be
trokken gemeenten.
Het verkoopen van glazen acht hij verder
beneden de waardigheid van het gemeente
bestuur.
De heer Fruin vraagt of het geen overwe
ging zou verdienen om de glazen aan de an
dere gemeenten in bruikleen te geven.
Het voorstel van burg. en weth., alsnu in
stemming gebracht, wordt verworpen met
8 tegen 7 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van der Harst,
Ermerins, Fruin, Tak, De Veer, Van Dunné en
Sprenger.
De voorzitter bespreekt verder nog hetgeen
gezegd is door den heer
PRUIN OVER DE POLITIE.
Het spijt hem dat hij den heer Fruin niot
tevreden kan stellen.
Do geheele verantwoordelijkheid voor de
politie is bij de wet opgedragen aan den
burgemeesterdaarvoor heeft de raad geen
verantwoordelijkheid, noch minder oen lid
ervan.
"Ware er oproer in de.gemeente geweest, dan
zou de burgemeester aan den raad inmenging
in het politiebeleid kunnen toestaan, in hot
onderhavige geval nitt.
Hij kon dus geen beraadslaging veroorlooven.
De heer Fruin acht het standpunt, door den
burgemeester ingenomen, wettig.
Hij meent echter dat bij de begrooting, toen
de som voor de politie werd gevoteerd, de
raadsleden over een zaak als 't hier geldt het
recht hebben te spreken.
Wanneer door den voorzitter bezwaar wordt
gemaakt op de kwestie verder in te gaan, dan
zal hij echter zeker den heer Fruin toch de
gelegenheid niet willen ontnemen op de ver
weringen der politie, in de Handelingen opge
nomen, te antwoorden.
De voorzitter merkt op dat de raad de som
moet voteeren voor de politie, wijl anders
Ged. Staten den post op de bogrooting kunnen
brengen.
De heer Fruin zegt dat dan toch een raads
lid vrij blijft al of niet tot het voteeren der
som mede te werken.
Daarna wordt, naar aanleiding van een
schrijven van Ged. Staten omtrent den verkoop
van bouwterrein aan de Dokstraat besloten het
genomen besluit te handhaven.
De heer Snouck Hurgronje vraagt vergunning
om burg. en weth. een vraag te doen, vreemd
aan de orde van den dag.
Die vergunning wordt verleend.
De heer Snouck Hurgronje zegt dat het
velen met hem onaangenaam heeft gestemd
dat hier in Middelburg op 22 Januari niets is
gedaan om te herdenken het jubilé van koningin
Emma dan het uitsteken van de vlag.
Middelburg heeft een treurig figuur gemaakt
en spreker hoopt dat bij een volgende gele
genheid een commissie zal opstaan om een
feestviering voor te bereiden.
Spreker vraagt of burg. en weth. op dien
dag een adres van gelukwensch namens de
inwoners hebben gericht aan Koningin Emma.
De voorzitter antwoordt ontkennend, waarop
de heer Snouck Hurgronje voorstelt dat burg.
en weth. zullen worden uitgenoodigd dit als
nog te doen.
Er is dan wel een onbeleefdheid begaan,
maar die wordt dan eenigermate weggenomen.
Zonder verdere discussie of hoofdelijke stem
ming vereenigt de raad zich met dit voorstel.
Hierna wordt de zitting gesloten.
Middelburg.
D o n d e r d. 28 Jan. Wereldpanor. St. Pie
terstraat A 79 10—10 v.
Donderd. 28 Jan. en v. d. Schilderijentent.
Schuttershof 104 u.
V r ij d a g 29 Jan. Tuinbouwver. Walcheren
Openb, lezing met Licht
beelden. Sckuttersh. 8 u.
Zondag 31 Jan. Opening Zondagschool.
Doopsgezinde kerk i2 u.
Zondag 31 Jan. Soiree Typ. Tooneelgezel-
schap. Schuttershof 8 u.
Maandag 1 Febr. Voordracht dr L. M. J.
Stoel. Nat. gtzelschap.
Soc. St. Joris 8 u.
W o e n s d. 3 Febr. Soirée Amusante W.W.V.
T. A. V. E. N. 8 u.
Donderd. 4 Febr. Voordracht M. Beversluis
voor de Spirit. Vereen.
Excelsior. Schuttershof
8 u.
V r ij d a g 5 Febr. Concert-Harry van der
Harst - Rehl - Morks.
Doopsgezinde kerk 8 u.
W o e n s d. 10 Febr. Voordracht C. Ris Lam
berts. Concert- en ge
hoorzaal 8 u.
Vrijdag 12 Febr. Militair Assaut.
Woens'd. 17 Febr. Voorstelling Haarlemscli
Tooneel, Bouwmeester.
Schouwburg 71/3 u.
Maandag en Dinsdag 22 Febr. en 23 Febr
Rep. enüitvoeringZangv.
Tot Oef. en Uitsp.
Concert- en gehoorzaal 7
en 7 i/j u.
W o e n s d. 9 Mrt. Verg. met dames Nuts-
dep. Schuttershof 8 u.
Stoomdrukkerij - D. G. Kröber Jr. - Middelburg
.■f. -