i BIJVOEGSEL Donderdag 28 Januari 1904 no, 23. S en terüaa-- czee. as. T ake. Middelburg 27 Januari. Gemeenteraad van Middelburg. VERGADERINGEN, CONCERTEN, ENZ. j ife VAN DE VAN aers, en Is en ]Sul- -ÏAC. brden lllin- O. cl. |ED Rjjn- Tilaga, alle puren I0U- oepen 1U die |0.-, 50. Bur- oemd, echt, goede p, bu- oiligd he ge ren in Boekh. |DAM. ari. I.tjjd. 3.15 3.15 3,15 1.15 swone ekon- ikken, eping reizi- aheid, 5 uur eiken. •ikzee 2.-- 1.30 1.30 2.30 2.30 2.30 5 en 7.40, Zitting van heden, Woensdag, middag te 2 uren. (Slot,) Voorzitter de heer jhr mr L. Sohorer, bur gemeester. Tegenwoordig alle leden. Door burg. en weth. wordt voorgesteld in zoover aan het verzoek van J. Audriessen c. s. en J. Crucq c. s., betreffende uitbreiding van de duinwaterleiding tusschen Dampoort en Noordweg, te gemoet te komen, dat aan adres santen zal worden bericht dat tot aanleg zal worden overgegaan, zoodra burg. en weth. de zekerheid hebben dat een waterverbruik van 620 per jaar gedurende drie jaren wordt gegarandeerd. Do heer Ermerins acht do voorwaarde, door burg. en weth. gesteld, niet voor vervulling vatbaar. 't.Is tamelijk onwaarschijnlijk dat alle perceelen zullen aangesloten worden. En al werden zij allen aangesloten, dan zou men nog slechts komen tot 400. Burg. en weth. eischen 12 der aanlegkosten en dat is- niet in alle gevallen onbillijk te achten. Hier echter moet men er rekening mee houden dat het een buitengewonen toestand geldtde leiding moet uitgebreid zijn en de singels zijn slechts aan een kant en nog niet geheel bebouwd. Spreker zou het billijk vinden dat een rede lijke verbintenis werd geëischt, bijv. dat de helft der bewoners zich bereid verklaren water te nemen voor minstens drie jaar. Hij zou verder meenen dat, wanneer garan tie werd gegeven voor de helft der aanlegkos ten, de billijkheid in 't oog werd gehouden. De heer Ermerins doet een voorstel in dien geest. De heer Sprenger wijst er op dat het hier geen nieuwe zaak geldt. Een zelfde regeling als burg. en weth. nu wenschen, is vroeger ook in praktijk gebracht. Er zijn op de Singels bijna niets dan kleine huizen en de gemeente zou nooit aan de rente van haar geld komen. De waterleiding is geen liefdadigheidsin stelling. Spreker zal zich tegen het voorstel-Ermerins verklaren. De heer Schorer vraagt nadere inlichtingen. De heer Ermerins sprak van de helft der per ceelen hoeveel bedraagt die Hoeveel kan het provenu zijn De heer Ermerins zegt dat het aantal huur ders 150 is en het provenu omstreeks 400. De heer Tak meent dat volgens hetgeen de heer Ermerins zegt de gevraagde 620 niet zou worden bereikt, al sloten alle huizen zich aan. Maar bij het brengen der leiding naar de woningen van de heeren Zip en Fock is ook meer betaald dan volgens de huurwaarde zou kunnen geeischt worden. De heer Sprenger wijst er nog op dat ook op den Yeerschen weg zoo is gehandeld. De heer Snouck Hurgronje zal voor het voorstel-Ermerins stemmen. Het bedrag, dat burg. en weth. vragen, is te hoog. Het is echter wensehelijk dat de waterleiding er komt, ook in het belang der gezondheid van de bewoners. De heer Sprenger stelt de gevolgen in het licht, die het voorstel Ermerins kan hebben. De mogelijkheid bestaat dat ook de bewo ners van den Seisweg komen met eenzelfde vraag. Nu zou er een antecedent komen, en dan zou men daar waar veelal huisjes staan, die slechts 3 's jaars voor de waterleiding betalen, groote kosten moeten maken. Op de singels zijn bovendien twee water automaten. De heer Snouck Hurgronje zegt dat, wan neer een verzoek kwam van de bewoners van den Seisweg, hij ook daarvoor oor zou hebben. De heer Tak vraagt nog inlichtingen om trent de financieele gevolgen van het voorstel van den heer Ermerins. Dezo geeft die. De heer De Rijcke stelt voor de behandeling van het voorstel-Ermerins aan te houden tot na de beslissing over punt 8 der agendade kwestie van levering van water over de meters. Hij licht dit toe door er op te wijzen dat men dan beter over de financieele gevol gen zou kunnen oordeelen. De heer Snouck Hurgronje is tegen aan houding. Stel bijv. dat het idee van den heer Yan Teylingen wordt aangenomen, dan zal de invoering der meters nog wel eenigen tijd op zich laten wachten. Intusschen moeten de bewoners der Singels zich met slecht water behelpen. De heer De Rijcke acht het cijfer, door den heer Ermerins als opbrengst geeischt, te hoog en daarom zal hij er tegen stemmen. Het voorstel-De Rijcke wordt alsnu in stem ming gebracht en verworpen met 6 tegen pO stemmen. Voor stemmen de heeren De Rijcke, Verhage, Heijse, Tak, De Veer en Van Dunné. Daarop wordt het voorstel-Ermerins in stem- stemming gebracht en verworpen met 7 tegen 9 stemmen. Voor «temmen de heeren Van der Harst, Ermerins, Fruin, Verhage, "Wisboom Verste gen, Van der Ree en Snouck Hurgronje. Thans komt het voorstel van burg. en weth. in behandeling. De heer De Rijcke stelt voor 400 perjaar te doen garandeeren voor drie jaren.- De heer Sprenger meent dat dit voorstel dient gezonden te worden aan de commissie voor de financiën om advies. De heer Snouck Hurgronje zal voor het voorstel de Rijcke stemmen. Hij wijst er op dat bij het voorstel-Ermerins ook niet is gesproken over het vragen van advies aan de financieele commissie. De heer Fruin vraagt inlichting welk per centage burg. en weth. hebben aangenomen. De heer Sprenger kan dat niet precies zeg gen hij meent 12%. De heer Van Dunné wijst er op dat de ga rantie slechts voor drie jaar is. Het voorstel De Rijke, alsnu in stemming gebracht wordt aangenomen met 10 tegen 6 stemmen. Tegen stommen de heeren Heijse, Schorer, Van Teijlingen, Van Dunné, G-ratania en Sprenger. if if Vervolgens komt ter tafel het verzoek van het bestuur van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen om een billijker regeling voor het gebruik van duinwater. Burg. en weth. kunnen geen termen daar voor vinden en stellen voor dit aan den adres sant te berichten. De heer Schorer meent dat inwilliging van het verzoek niet meer is dan oen eiscli van groote billijkheid. Het is een groot huis, grootcndeels dienende tot bewaring' van schatten van kunst en weten schap, en waarvan slechts een zeer klein ge deelte wordt bewoond. Wat wordt er nu in dat huis aan water ge bruikt Slechts zeer weinig, want er wonen maar twee personen in, die in gewone om standigheden slechts een huisje zouden be wonen van zeer lage huurwaarde. Het water in het gebouw is loodhoudend. Voor het schuren zal het regenwater gebruikt worden en het water uit de leiding zal alleen dienen als drinkwater en voor de bereiding van spijzen. Voor dat gebruik zou 44- moeten betaald worden plus 6, dus in het geheel 50. Er is in het gebouw een meter geplaatst, omdat men het als een openbaar gebouw be schouwt en in 5 maanden is niet meer dan 4 meter water gebruikt. Over 12 maanden zou dus ongeveer 10 meter gebruikt worden. Daarvoor 50 te moeten betalen is zeker te -veel. De tegenwoordige toestand kan niet be stendigd worden dat zou een schreeuwende on billijkheid zijn. Hoe er echter in te voorzien Dat zou spreker willen overlaten aan de prudentie van burg. en weth. Hij doet een voorstel om burg. en weth. uit te noodigen op een of andere wijze den raad een voorstel voor te leggen, waardoor tegenover het Genootschap de billijkheid kan worden betracht. Het voorstel-Schorer, in stemming gebracht, wordt met algemeene stemmen aangenomen. In behandeling komt nu het reeds medege deelde voorstel tot wijziging van art. 17 litt. d der verordening, houdende tarief en voor waarden betreffende de levering van duinwater. Nadat de heer Fruin heeft medegedeeld nu tegen de redactie, door burg. en weth. voor gesteld, geen bezwaar meer te hebben, wordt het voorstel van burg. en weth. goedgekeurd. Aan de orde is nu het reeds door ons mede gedeeld rapport van het dag. bestuur in zake onderzoek naar de wensehelijkheid tot levering van het DUINWATER llTSlüITEJi» OVER DEN NIETER. Burg. en weth. stellen voor het rapport voor kennisgeving aan te nemen. De heer Van Teijlingen zegt dat in het slot der nota is gezegd dat in Middelburg geen waterverspilling plaats heeft. Hij moet dit tegenspreken. Hij merkt op dat burg. en weth. niet de argumenten, door hem aangewend om zijne bewering omtrent waterverspilling te staven, hebben weerlegd. Hij zou daarom kunnen zeggenwie zwijgt stemt toe. Hij wijst er op dat, als het waar is dat geen waterverspilling plaats heeft, burg. en weth. zich bij den aanleg der waterleiding hebben misrekend. Bij den aanleg der waterleiding is gerekend op een aansluiting van p. m. 2700 perceelen en een capaciteit van 190.000 a 200.000 meter per jaar. Nu is uit de mededeelingen van den inge nieur Schotel gebleken dat de leiding, toen het terrein nog niet was vergroot, niet voldoende water zou kunnen leveren, Verder wijst spreker erop dat burg. en weth. aannemen dat per etmaal en per hoofd voor elk inwoner 28 liter water is benoodigd, ter wijl de ondervinding leert, wat spreker door cijfers aantoont, dat die hoeveelheid 49 liter bedraagt. Hij meent dat bij invoering van watermeters vrij wat minder water zou worden gebruikt dan thans. Hij geeft toe dat die maatregel veel werk zal geven, maar meent dat de resultaten dit werk zullen loonen. De heer Schorer is het eens met den heer Van Teylingen. Hij is ook van oordeel dat er ontzettend veel water wordt verspild en vindt daarvoor grond in den door burg. en weth. over- gelegden staat van een door hen genomen proef in verschillende woningen. Hij hecht bovendien weinig waarde aan de proef, waar de bewoners wisten dat hun ver bruik werd gecontroleerd. De heer Snouck Hurgronje kan voorloopig nog niet de grondgedachte van den heer Van Teylingen deelen. Hij voelt wel iets .voor invoering van het meterstelsel, omdat dan ieder betaalt naar mate van zijn verbruik, maar hij is bevreesd dat de minder gegoeden daardoor meer zullen moeten betalen dan zij kunnen. Het is mogelijk dat er water verspild wordt, maar spreker zou daarover eerder kunnen heenstappen dan dat de mindere klasse min der water zou gebruiken dan voor de gezond heid geeischt wordt. Bovendien zal er huur voor de meters moeten betaald worden om de rente der aanschaffing te dekken. De heer Fruin vraagt inlichtingen omtrent, het cijfer van 49 liter per etmaal en per hoofd, door den heer Van Teylingen genoemd in verband met de opgaven in den staat van burg. en weth. Er is daartusschen een groote onevenredigheid, wat spreker door een becijfe ring aantoont. Elk der gecontröleerde per sonen heeft,-als men de heele proef als rnaat- straf neemt, gemiddeld 171/3 liter water per hoofd en per etmaal verbruikt. De heer Ermerins gelooft dat de raad den heer Van Teylingen dankbaar mag zijn voor de door hom ingediende- nota. Burg. en weth. hebben, naar aanleiding daarvan, een onderzoek ingesteld en de resul taten daarvan nedergelegd in een staat. Do daarin voorkomende cijfers wijzen, ook volgens hem, op groote waterverspilling in sommige huizen. Het begrip waterverspilling is echter moeilijk te definieeren en uit den staat van burg. en weth. is geen conclusie te trekken. Daaruit blijkt niet of het leidingwater wordt gebruikt voor schuren of wasschen en of er kraantjes zijn boven bakken, urinoirs en der gelijke, waardoor het water gemakkelijk weg loopt. Is in een perceel een tapkraan in den gang zonder dat er afvoer is, zoodat men dus het water met emmers moet halen, dan zal men weinig waterverspilling hebben. Dat zal men veel hebben als er kraantjes staan boven gootsteenen, urinoirs en dergelijke. Spreker toont uit het meer besproken staatje aan dat het meer of minder watergebruik niet afhankelijk is van het aantal personen, in een perceel aanwqzig. Dit legt betrekkelijk weinig gewicht in de schaal. Burg. en weth. zeggen dat zij bij een water verbruik van 190.000 a 200.000 M3 per jaar geen waterverspilling aanwezig achten. Maar vraagt hij is or in het afgeloopen jaar niet belangrijk meer gebruikt? Spreker is het eens met den heer Van Tey lingen dat men een minimum kan stellen voor bepaalde perceelen en hoe groot dat minimum moet zijn, leert de statistiek van andere ge meenten. Waarom zou men zich in Middelburg anders gedragen dan in andere plaatsen In Haarlem betaalt men een minimum van 4 's jaars en te Middelburg blijft men voor 50 der woningen daar ver beneden. De heer Van Dunné kan niet weerspreken dat vaak misbruik wordt gemaakt van water. Hij vraagt zich echter af: wat moet ons bewegen een ander systeem, dat van levering over den meter, aan te nemen Hij heeft daar veel tegen. Zijn zoo vraagt hij de watermeters vertrouwbaar Stel dat zij dat zijn, dan zal de gemeente voor aanschaffing ervan ongeveer een ton moe ten uitgeven. Men zon daar huur voor moeten heffen en die huur zou, met het oog op de slijtage, vrij hoog moeten zijn. Zoolang hij niet volkomen overtuigd is dat het tegenwoordige stelsel onhoudbaar is, zou spreker niet kunnen stemmen voor een ver andering. Hij gelooft met den heer Snouck Hurgronje dat het beter is dat de mingegoede voor bil lijken prijs wat meer water gebruikt dan dat hij zich daarin moet beperken. De heer Sprenger zegt dat het hem spijt dat de heer Van Teylingen meent dat burg. en weth. den raad zand in de oogen strooien. De opgaaf van 28 liter per etmaal en per hoofd is ontleend aan eene statistiek. Dat burg. en weth. zich zouden hebben ver gist in de capaciteit der leiding is niet juist. De leiding is aangelegd op advies van den heer Stamdie is dus, en niet burg. en weth., verantwoordelijk. In 1894 hebben burg. en weth. voorstellen gedaan omtrent minimumprijzen van het water zij vroegen hooger bedrag dan waartoe de raad besloot. De heer Schotel en de directeur der leiding hebben beiden gezegd dat, indien het water verbruik toeneemt in dezelfde mate als tot dusver, de leiding zal moeten uitgebreid worden. Zal bij invoering van het metertarief het watergebruik verminderen Dat staat bij den spreker nog niet vast. Haarlem geeft als minimum voor de kleinste huizen aan een verbruik 30 Ms en hier in Middelburg was het grootste gebruik in een huis van lage huurwaarde 27 M3. De groote huizen zullen bij invoering van het metertarief allicht minder betalen dan zij thans doen. Hij vreest dat degemeente bij invoering van meters in ontvangsten uit de waterleiding zal achteruitgaan. De heer Tak wijst erop dat burg. en weth. zich in hun rapport niet uitgelaten hebben over de al of niet invoering van watermeters. Spreker zou gaarne in een rapport van des kundigen zien uiteengezet wat de voor- en wat de nadeelen zijn van invoering van het meterstelsel. Kwam men tot invoering daarvan, dan zou spreker echter in elk geval de groote huizen niet in betere conditie willen brengen dan waarin zij nu verkeerenj De voorzitter zou zich niet tegen een rapport van deskundigen verklaren. Verder wijst hij erop dat beweerd is dat de proef van burg. en weth. niet afdoende^tis. Maar een zuivere proef was niet te nemen, of in elk geval zeer moeilijk. De heer Van Teylingen beantwoordt nu nog de verschillende sprekers. Het bezwaar van de heeren Snouck Hur gronje en Van Dunné, de vrees dat do mindefe man te veel zal betalen of te weinig water zal krijgen, weerlegt spreker door aan te too- nen, dat hij de bewoners van kleine huizen meer water had toegedacht dan zij blijkens de proef van burg. en weth. noodig hebben. Verder heeft spreker bij zijn berekening progressie gevolgd. De gemeente heeft aan de waterleiding 351.000 geleend, vertegenwoordigende een rente van ruim f 17.000, terwijl het batig slot der leiding slechts ruim 5000 bedraagt. Verder wijst spreker er nog op dat in den zomer, als er veel water moest opgepompt worden, de werklieden 13 tot- 16 uren per etmaal hebben moeten werken, en da-t in een gemeente die een maximum-arbeidstijd van 10 uren voorstaat. Uit een door hem gemaakte becijfering toont de heer Van Teylingen aan dat door van de watermeters een huur te heffen van 10 dei- waarde, do kosten voldoende kunnen worden gedekt. Verder verdedigt de spreker nog de door hem per hoofd en per etmaal benoodigd geachte hoeveelheid water van 49 liter. Wat door den heer Sprenger is gezegd om trent den heer Stam mag, naar spreker meent, niet gelden om de verantwoordelijkheid van burg. en weth. weg te nemen. De bewering dat de ontvangsten door invoe ring van watermeters zullen dalen, laat den heer Van Teylingen koud, wanneer hij daar tegenover stelt de groote kosten, die een uit breiding van de leiding zou eischen. De heer Sprenger betwist dat burg. en weth. verantwoordelijk zijn voor de daden van den heer Stam. Dat was de meest bevoegde deskundige en zijn hulp is ingeroepen in overleg met den gemeenteraad.. De voorzitter wijst er nog op dat een ver gelijking van Haarlem en Middelburg niet opgaat. In eerstgenoemde gemeente is het aantal aangeslotenen naar proportie veel grooter dan in Middelburg, De heer Van Teylingen stelt in het licht dat in Haarlem, na invoering van het meter stelsel; het aantal van 4000 tot 10.000 is ge stegen. De heer Tak stelt voor burg. en weth. te verzoeken, zoo noodig gehoord hun deskundige, den raad inlichtingen te verstrekken omtrent het al of niet wenschelijke van invoering van het meterstelsel. De heer Van Teylingen zal zich niet tegen aanhouding van de zaak, in verband met het voorstel-Tak, verzetten, daar hij allen schijn wil vermijden zijn denkbeeld te willen door drijven. Het voorstel van den heer Tak wordt door dezen nog toegelicht ,en er den wensch aan toegevoegd dat burg. en weth. eenigszins spoedig de inlichtingen zullen willen geven, wanneer het voorstel wordt aangenomen. Het wordt daarna in stemming gebracht en aangenomen met 2 stemmen tegen, die van de heeren De Rijcke en Wisboom Ver stegen. Thans wordt het woord gegeven aan jhr C. J. J. A. van Teylingen om (namens de com missie van fabricage) burg. en weth. te inter- pelleeren aangaande de aanbesteding van het ONDERHOUD DER BRANDBLIJSCH- MIDDELEN. De redenen, die de commissie van fabricage hebben- tot het stellen der straks te noemen vragen, zijn de volgende Bij de behandeling der begrooting wordt tevens vastgesteld het zg. abonnementsbesluit betreffende de onderhandsche aanbestedingen. Bij de begrooting voor dit jaar is dit ook gedaan. Waarschijnlijk heeft geen der leden, evenmin als spreker, die abonnementslijst ingezien. Jaren en jaren kwam op die abonnements lijst voor dat het onderhoud der brandblnsch- middelen wordt aanbesteed onder de hand aan den heer E. H. P. Peek voor 106. Dit jaar is dit onderdeel achterwege geble ven. De onderhandsche aanbesteding is ver vangen door een publieke. In de gemeentewet, art. 142 is bepaald dat de raad voor publieke aanbestedingen de voorwaarden vaststelt. De vragen zijn nu de volgende lo. Hoe komen burg. en weth. er toe om een publieke aanbesteding te honden zonder voorkennis van den raad 2o. Erkennen burg. -en weth. daarmede ge handeld te hebben in strijd met de wet De voorzitter zegt dat burg. en weth. in Februari de interpellatie van den heer Van Teijlingen zullen beantwoorden. De voorzitter stelt voor verschillende glazen met inscriptie, op andere gemeenten betrekking hebbende, en waarvan duplicaten (beschikbaar zijn, ten geschenke te geven aan de betrokken andere gemeenten, o. a. Vlissingen, Goes en Aken, en de andere te verkoopen. Dit art. 142 zegt »Hij (de raad) kan zich de vaststelling der plannen en voorwaarden van aanbesteding der werken en leverantiën, ten behoeve der ge meente te doen, voorbehouden. De aanbesteding geschiedt in het openbaar behoudens de gevallen, waarin, om bijzondere redenen, onderhandsche aanbesteding in het belang der gemeente ware. De heer jhr mr E. P. Schorer vindt dit be denkelijk. Al zijn er duplicaten, dan heeft men geen waarborg tegen breken, waaraan glazen voorwerpen allicht onderhevig zijn. De heer Snouck Hurgronje vereenigt zich met het idee van don heer Schorer. Er is toch geen 'vraag gedaan door de be trokken gemeenten. Het verkoopen van glazen acht hij verder beneden de waardigheid van het gemeente bestuur. De heer Fruin vraagt of het geen overwe ging zou verdienen om de glazen aan de an dere gemeenten in bruikleen te geven. Het voorstel van burg. en weth., alsnu in stemming gebracht, wordt verworpen met 8 tegen 7 stemmen. Voor stemmen de heeren Van der Harst, Ermerins, Fruin, Tak, De Veer, Van Dunné en Sprenger. De voorzitter bespreekt verder nog hetgeen gezegd is door den heer PRUIN OVER DE POLITIE. Het spijt hem dat hij den heer Fruin niot tevreden kan stellen. Do geheele verantwoordelijkheid voor de politie is bij de wet opgedragen aan den burgemeesterdaarvoor heeft de raad geen verantwoordelijkheid, noch minder oen lid ervan. "Ware er oproer in de.gemeente geweest, dan zou de burgemeester aan den raad inmenging in het politiebeleid kunnen toestaan, in hot onderhavige geval nitt. Hij kon dus geen beraadslaging veroorlooven. De heer Fruin acht het standpunt, door den burgemeester ingenomen, wettig. Hij meent echter dat bij de begrooting, toen de som voor de politie werd gevoteerd, de raadsleden over een zaak als 't hier geldt het recht hebben te spreken. Wanneer door den voorzitter bezwaar wordt gemaakt op de kwestie verder in te gaan, dan zal hij echter zeker den heer Fruin toch de gelegenheid niet willen ontnemen op de ver weringen der politie, in de Handelingen opge nomen, te antwoorden. De voorzitter merkt op dat de raad de som moet voteeren voor de politie, wijl anders Ged. Staten den post op de bogrooting kunnen brengen. De heer Fruin zegt dat dan toch een raads lid vrij blijft al of niet tot het voteeren der som mede te werken. Daarna wordt, naar aanleiding van een schrijven van Ged. Staten omtrent den verkoop van bouwterrein aan de Dokstraat besloten het genomen besluit te handhaven. De heer Snouck Hurgronje vraagt vergunning om burg. en weth. een vraag te doen, vreemd aan de orde van den dag. Die vergunning wordt verleend. De heer Snouck Hurgronje zegt dat het velen met hem onaangenaam heeft gestemd dat hier in Middelburg op 22 Januari niets is gedaan om te herdenken het jubilé van koningin Emma dan het uitsteken van de vlag. Middelburg heeft een treurig figuur gemaakt en spreker hoopt dat bij een volgende gele genheid een commissie zal opstaan om een feestviering voor te bereiden. Spreker vraagt of burg. en weth. op dien dag een adres van gelukwensch namens de inwoners hebben gericht aan Koningin Emma. De voorzitter antwoordt ontkennend, waarop de heer Snouck Hurgronje voorstelt dat burg. en weth. zullen worden uitgenoodigd dit als nog te doen. Er is dan wel een onbeleefdheid begaan, maar die wordt dan eenigermate weggenomen. Zonder verdere discussie of hoofdelijke stem ming vereenigt de raad zich met dit voorstel. Hierna wordt de zitting gesloten. Middelburg. D o n d e r d. 28 Jan. Wereldpanor. St. Pie terstraat A 79 10—10 v. Donderd. 28 Jan. en v. d. Schilderijentent. Schuttershof 104 u. V r ij d a g 29 Jan. Tuinbouwver. Walcheren Openb, lezing met Licht beelden. Sckuttersh. 8 u. Zondag 31 Jan. Opening Zondagschool. Doopsgezinde kerk i2 u. Zondag 31 Jan. Soiree Typ. Tooneelgezel- schap. Schuttershof 8 u. Maandag 1 Febr. Voordracht dr L. M. J. Stoel. Nat. gtzelschap. Soc. St. Joris 8 u. W o e n s d. 3 Febr. Soirée Amusante W.W.V. T. A. V. E. N. 8 u. Donderd. 4 Febr. Voordracht M. Beversluis voor de Spirit. Vereen. Excelsior. Schuttershof 8 u. V r ij d a g 5 Febr. Concert-Harry van der Harst - Rehl - Morks. Doopsgezinde kerk 8 u. W o e n s d. 10 Febr. Voordracht C. Ris Lam berts. Concert- en ge hoorzaal 8 u. Vrijdag 12 Febr. Militair Assaut. Woens'd. 17 Febr. Voorstelling Haarlemscli Tooneel, Bouwmeester. Schouwburg 71/3 u. Maandag en Dinsdag 22 Febr. en 23 Febr Rep. enüitvoeringZangv. Tot Oef. en Uitsp. Concert- en gehoorzaal 7 en 7 i/j u. W o e n s d. 9 Mrt. Verg. met dames Nuts- dep. Schuttershof 8 u. Stoomdrukkerij - D. G. Kröber Jr. - Middelburg .■f. -

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1904 | | pagina 5