Maandag 6 Juli, PRIJZEN VAN EFFECTEN. N#. 136. 146' Jaargang, 1903, Middelburg 4 Juli. RÖÖiWAÜl. Uit Stad en Provincie. Verkoopingen ene. Advertentidn20 oent per regel. Geboorte-, dood- on alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.S0elke regel meer 20 cent. Seclamens 40 eent per regel. Broote letten naar de plaats, die zjj innemen. Bij deze courant behoort een Bijvoegsel. Deze courant verschijnt d a g e 1 jj k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Priji, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f 2. Afzonderlijke nummers kosten 6 cent. THERMOMETER EN VERWACHTING. 4 Juli 8 u. vm. 64 gr., 12 u 68 gr., av. 4 u. 72 gr. P. Verwacht: zwakke tot matige Z.W. wind, bewolkte lucht, droog weer, weinig verandering in temperatuur. Tot de plaatsing van advertentiSn en reolames, niet afkomstig uit Zeeland, betredende Handel, Njj verheid en Qeldwezen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen Adv«risnll«.Barwii A> ®a KA MAK Au., 1.8. Teelbttgw*! Ml, golven klieven en de landen onderling ver-1 Voor de hier te houden internationale I binden. honden-tentoonstelliug zjjn nog twee medailles De stoombooten zjjn niet zoo heel veel jaren I geschonken voor de klasse langharige St Ben- CHR. NAT. WERKMANSBOND. Hoog geachte Redacteur, Zooeven ontving ik uw blad en las ik daarin uwe beschouwing over mgn te Middelburg jl. Maandag gehouden toespraak. Terwijl ik u dank voor uw waardeerend oordeel, moet ik met een enkel woord opkomen tegen uw protest. Dit geldt mjjne oppositie tegen het Marxisme als »stelsel uitgedacht door een Duitschen Jood, gedrenkt met Hegeliaansche philosophic." Wat doet het er toe zoo vraagt gjj of Marx een Duitscher, een Jood was Hierop nu geef ik u een tweevoudig ant woord. Dat Marx een Duitscher was, doet niets af, wanneer het ons er alleen om te doen is, om van hem te leeren. Maar wanneer men onze volksontwikkeling uitsluitend wil leiden in het Marxistisch spoor, geljjk de sociaal democraat begeert, dan spot men met den grondtoon van het Nederlandsohe volkskarakter, in éen woord met onze nationaliteit. Daarom waarschuwde ik als chriBteljjk-ftwlomcft man, tegen de dogmatiek van den Duitscher. In de tweede plaats zal het uwe aandacht toch niet ontgaan zjjn, dat ik Marz >jood" heb genoemd in tegenstelling met den >Israëller Jezus Christus, onzen Heer." Ongeveer deze woorden bezigde ik: »Laat ons, liever dan den Duitschen Jood Marx, den grooten «Israëliër volgen, dien wjj belgden als onzen Heer." Zoo weinig was ik dus, zooals Het Volk licht zinnig schrjjft, >anti-semiet," dat ik mjjne hoorders op den Besten van Sem's zonen als hun voorbeeld wees. U dankzeggende voor de plaatsing, noem ik mjj, na beleefde groeten, hoogachtend, UEd. Dw. Dienaar J. Th. DE VISSER. Amsterdam 3 Juli 1903. ft Na onze aanteekening onder het schrjjven van P. J. R. A. meenen wjj het bovenstaande zonder eenige onderschrift onzerzjjds te kunnen opnemen. BETERSCHAP. Zjjn betere dagen voor de inlandsche be volking op Java in aantocht Wjj hebben in de laatste twee jaren zoo veel gehoord van «inzinking" der welvaart, dat wjj eenigBzins verrast zjjn door enkele verklaringen, die er op schjjnen te wjjzen dat althans de grootste ellende voorbjj is. De president van de Javasche bank zegt in zjjn verslag van 2 Juni jl.: >Met genoegen meen ik te mogen consta teeren dat zich op nagenoeg eik gebied een geleidelijke overgang ten goede openbaart en de toekomst zich, al is het ook nog niet roos kleurig, toch veel minder donker laat aanzien indien niet opnieuw abnormale weersgesteld heid en daarmede verband houdende omstan digheden aan veler verwachtingen den bodem inslaan." In overeenstemming hiermede is de aanhef van het jaarverslag der Samarang Joana- stoomtrammaatschappjj >Terwjjl in het jaar 1902 de toestand der bevolking in het verkeersgebied onzer tram wegen in het algemeen verbetering toonde En ook deze zinsnede «De opvoer van buitenlandsohe rjjst, die in de eerste drie maanden nog belangrjjk was, kwam tot stilstand zoodra de eerste rjjstoogst binnen was en herkreeg ook in het laatste gedeelte des jaars geene groote beteekenis Voor de volkswelvaart was dit een gunstig verschjjnael." In het verslag van de Serajoe-dal-stoom- tram Maatschappjj «Godnrende de eerste maanden van het verslagjaar deed zich bjj ons bedrflf nog de nawerking gevoelen der rampen, die in de beide voorafgaande jaren ook in het Sera- joedal de bevolking hadden getroffen. De toestand der bevolkingverbeterde echter aan merkeljjk onder den invloed van een gunstiger rjjstoogst. Mogen de aldus opgewekte verwachtingen niet beschaamd worden 1 (Hbld) ouder dan de spoorwegen en ook deze hebben een schitterenden triomftocht door de geheele wereld gemaakt, waarmede ze nog immer voortgaan. Toen in Duitschland de eerste Ijjn Berlin—Maagdeburg werd geopend, ontving de heer Nagler, chef van het Duitsche post wezen, een uitnoodiging om de inwijding te komen bjjwonen. Hjj schreef eohter beleefd dankend terug»Ik wensch u alles goeds, maar ik mag mg als chef van het Duitsche postwezen, ambtshalve niet met een Spielerei bemoeien. Ik weet beter dan iemand hoe het is gesteld met het verkeer tusschen Berljjn en Maagde burg. Wjj laten er eiken dag een postkoets heen gaan, en als er ergens jaarmarkt is, krjj- gen we een paar Poolsche Joden mee. En nu wilt u eiken dag verscheidene spoorweg wagens meer dan tweemaal tusschen Berljjn en Maagdeburg laten gaan Zooveel Poolsche Joden zjjn er heelemaal niet 1" Wel heeft de spoorweg schitterend getri omfeerd, maar, ten opzichte van veranderingen die tevens verbeteringen waren, wint het toch de stoomvaart. De heeren die destjjds met hooge breede cilinderhoeden en gewapend met vadermoor ders deel namen aan den eersten spoorrit, hebben wellicht hier of daar een blauwe plek opgedaan, doordat de remtoestellen toen nog niet zoo volmaakt waren als nu, maar, de algemeene physionomie van 't spoorwegwezen is vrjjwel onveranderd. De treinen loopen veel sneller dan voorheen, de waggons zjjn gerie- feljjker ingericht, de rails wat verbeterd, maar dat is dan ook al het voornaamste. Hoogstverbazend zjjn evenwel sedert de uitvinding en de eerste toepassing, de ver beteringen op het gebied der stoomvaart. Om maar een enkel voorbeeld te noemen De Deutschland, het eerste groote zeilschip dat de Hamburg—Amerika-ljjn in de vaart bracht, nu ruim 55 jaar geleden, droeg denzelfden naam als de grootste en snelste stoomboot die zjj in 1902 heeft mogen inwjjden. Het stoom sehip is ruim 25 maal zoo groot als zjjn oude naamgenootde overtocht werd gereduceerd van 42 dagen tot 5 dagen en enkele uren. In de plaats van de twintig kajuitspassagiers van toen, kunnen er nu wel zevenhonderd worden geborgen, en de luxe op de stoomschepen is geleidelik eenvoudig enorm geworden. De eerBte stoomboot, die genoemde maat schappij in de vaart bracht, had machines van 300 paardenkraohten, de dubbelsohroefstoom- boot Deutschland heeft ze nu van 36.000 De sterkere concurrentie kan voor een deel dit ondersoheid tusschen de ontwikkeling van 't spoorweg-en'tbootverkeer verklaren; maar er komt nog iets anders bi, dat met den aard van den weg in verband staat. De stoomvaart maatschappijen konden al haar aandacht, alle fantasie en vinding en tevens zoo goed als alle geldmiddelen besteden aan haar vaartuigen. Voor den weg hadden zjj in het geheel niet te zorgen. En, wat is er van een spoorwegmaat. sehappg niet ai te bedenken voor dat de per sonenwagens in aanmerking komen 1 Dat echter is haast bizaak, vergeleken bi de an dere vele en gewichtige dingen waaraan de directie haar zorg behoort te widen. Daar zinhet zoeken van de beste tracés voor de terreinen van de railligging, het slaan van kostbare bruggen over rivieren, kanalen en vaarten, het doen leggen van viadukten, het zoo tidroovende en uiterst kostbare boren van tunnels op sommige linen, in orde brengen en onderhouden van al die wegen en kunst' werken, het doen bouwen en onderhouden van groote stations, van wacht- en wisselhuisjes etc. etc.en van dit alles is natuurlgk geen sprake bi den stoombootdienst. Open en vri ligt de waterweg voor ieder beschikbaar. Alle materieele zorgen kunnen dan ook worden gewid aan het vaartuig, op dat dit winne in snelheid en veiligheid, in belangrijkheid en schoonheid. Deen wonder dan ook dat er op dit gebied reeds wonderen zjjn verricht en dat de vloten van de groote reederijen in alle deelen van de wereld steeds toenemen, dat het doen van zeereizen voor uitspanning steeds algemeener wordt, en dat nu inderdaad meer en meer het water het verbindend element wordt tusschen de verschillende landen. (De Aarde en haar volken) hards, een door mej. E van Bel te Poortvliet, voor de grootste collectie, en een door mej M. M. Koole te Zierikzee. Dat men iets moois te zien zal krjjgen. is af te leiden uit het feit dat in de verkoopsklasse o.a. zullen worden ingezonden een foxterrier die een waarde heeft van f 1000 en een field- spaniel van 2000. De laatste won verschei den eerste prjjzen in het buitenland. Thans bedraagt het aantal aangegeven honden 160. De militaire parade ter eere van den verjaardag van H. E. H. prinses Marie der Nederlanden zal in de verschillende garnizoe nen, ia plaats van Zondag, Maandag gehouden worden. In Middelburg zal de parade dien dag te twaalf uur aanvangen, zooals gebruikeljjk op het Molenwater, en gecommandeerd worden door den kapitein Brantsma. De gemeenteraad van Middelburg houdt Woensdag 8 dezer, des namiddags te drie uur, weder eene openbare vergadering. Daarin zal aan de orde worden gesteld het voorstel der heeren Gratama, Fruin en Van der Harst tot opheffing van school D, met adviezen van de commissie van toezicht op de soholen voor lager onderwjjs en van burg. en weth. noodige te voorzien. Over het algemeen I heersohte er een gedrukte stemming. Iedereen verkeerde onder den indruk van het drama, voor eenige weken afgespeeld. De paarden, welke verkocht werden, droegen zwarte strikken op den kop, ten teeken van rouw. Alles werd duur verkocht, de paarden tot voor 620. (7ern Ct In de volgende week zal de eerste stoom boot der onlangs teTerneuzenopgeriohte reederjj, onder Nederlandsohe vlag, de haven binnenloopen. Het is de Henry, een nieuw stalen schip van ruim 2500 ton draagver mogen. 't Was wel geen ongeluk, maar aange naam toch ook niet, toen Donderdagnacht te Biervliet bjj den landbouwer D. aan den straatweg diens koeien een bezoek braohten aan den moestuin en daarin gaarne vertoefden tot den morgeneen schade van ongeveer 50 berokkenende. WedstrjjdcommiaBari&sen zgn de heeren G. Eakebeeke, T. de Meester, mr Jan Smit Az, Van Maren Bentz van den Berg, Tegelberg, J. J. Blussé, W. Thoissing en W. J. Vollenhoven. OESTER* Dank zg het prachtige warme zomerweer, bljjven de oesters nog voortdurend groeien, zelfs op plaatsen waar andere jaren niet zoo over den groei valt te roemen. Hoewel natuurljjk de groei niet direct met den handel in verband staat, m. a. w,, dat een flinke groei' niet altjjd door een goede handel in het komend seizoen gevolgd wordt, geeft deze tjjdeljjke voorspoed den burger toch moed. Zeker is, dat meer dan eens voorgeko men is, dat een slecht groei-jaar ook een slechte handel tengevolge had, doordat de te kleine stompe oesters geen aftrek vonden. Doch al gaat het dan nog zoo slecht in den oester- handel, naar alle waarschijnlijkheid zal een leek, wanneer hg op de verpachting komt, daarvan niet den indruk krjjgen, omdat, zooals gewoon- ljjk deperceelen, de basis, waarop heel de oester- gebouwd is, duur verpacht worden, Als een pleister op de wonde, of liever om de onaangename verrassing wat te verzoeten, I industrie bleek het, dat een der koeien in den tuin den I aangezien een ieder graag nog zoo lang moge veestapel met een jonggeborene had verrjjkt 0" I ljjk een stukje grond behoudt, dikwjjls zeer met goeden afloopten ongerieve van zgn portemonnaie maar zoo zal het altjjd wel big ven. (Iers. en 7ft. Crt.) Door de Vereeniging tot bevordering van Vreemdelingenverkeer op Walcheren te V 1 i s s i *- I WAALSCHE REÜNIE, g e n is de internationale zeilwedstrijd voor dit I Heden morgen, van negen tot elf uur, In geval van verwerping van dit voorstel, Ijaar bepaald op Donderdag den 20 Augustus, kweten de afgevaardigden zich van hun fiaan- u-i.—w -4..1 u™ I' Gaarn0 had het bestuur dien wedstrjjd op ciëale verplichtingen ten opzichte van de komen in behandeling het voorstel van burg. en weth. tot regeling van de jaarwedde van het nieuw te benoemen hoofd van school D en benoeming van een hoofd dier school. Verder noemt de agenda nog een voorstel van burg, en weth. tot wjjziging van het raads besluit van 22 April jl,, voor zooveel betreft de uitgifte van grond omstreeks de Werfstraat aan de firma Hujjsman en Lankhujjzen. Dit voorstel zal alleen worden behandeld indien de commissie van iabricage in tjjds mocht kunnen rapporteeren. t, Volgens het maandblad Nosokomos is tot directrice van het gasthuis te Middelburg tjjdeljjk benoemd mevrouw Mary Greeve. Wjj vernemen daaromtrent het volgende: Met het oog op de verbouwing zal vermoe- deljjk eene wjjziging in de directie van het gasthuis plaats hebben. Voorloopig bljjft dr. Bjjlsma met het directeurschap belast en zal genoemde dame, met ingang van 15 Augustus, hem als directrice ter zjjde staan, totdat door regenten eene definitieve beslis sing wordt genomen. Zuster Greeve bezit op het gebied der ziekenverpleging een zeer goeden naam. Zjj was vroeger adjunct-directrice in Arnhem doch vertrok van daar naar Kopenhagen en was naderhand op verschillende plaatsen in het buitenland werkzaam. Zg woont thans in Amsterdam en is daar o. a. lid en secretaris van de medische snb sectie van de gemeenteljjke commissie, die plannen ontwerpt voor de stichting van gast huizen buiten de gemeente. Zg is een ijverige medewerkster aan Nosokómos en werd het vorig jaar tot voorzitster der afdeeling Amsterdam gekozen. Zg bedankte echter voor die be noeming daar ze hulp had beloofd aan 't Mid delburgsohe gasthuis. Gedurende haar ver- blgf alhier van Nov,—Februari nam ze veler hart in. De gemeenteraad van Aagtekerke heeft verworpen het aanbod van de gemeente Domburg voor eene jaarlgksehe bgdrage in de bestrating van den Roosjes weg. Men wilde ook mede hulp in het onderhoud, Deze zaak is reeds aanhangig sedert Juli 1902. Het eerste nommer van den een en twintigsten jaargang van het Domburgtch Bad nieuws is versohenen. Tot telegrambesteller te Goes is be noemd S. Geluk, thans brievenbesteller te Middelburg. een Zondag gehouden en het deed ook daartoe een voorstel in de vergadering van afgevaar digden der Nederlandsche en Belgische zeil vereenigingen, maar men was daar van meening dat de deelname grooter zou zgn, wanneer de wedstrgd op den nu aangewezen dag plaats vond na den wedstrgd te Antwerpen, die op 15 Augustus is uitgeschreven. Ook van de Kon. roei- en zeilvereeniging De Maas ontving het bestuur een sohrgven, waarin de raad werd gegeven den strgd 20 Augs te houden, ten einde ook op de deelname van die leden te kannen rekenen. Bovendien woog ook dat het getg.opdennu vastgestelden dag voor den wedstrgd gunstig is De wedstrgd vangt aan 's morgens te negen uren (wind en weder dienende) en wordt ge houden volgens de bepalingen van het regle ment voor zeilwedstrgden in Nederland dn ei e ale verplichtingen ten verschillende instellingen. Om elf uur heropende de voorzitter de ver gadering voor de lezing van versohillende rapporten, onder welke het voornaamste wa9: een rapport over de stichting van een fonds tot verhooging van de pensioenen der emeri- tuB-predikanten. Over dat rapport werd het woord gevoerd door de heeren Yandell van Maastricht, Boot en Bres ion, beiden van Rot terdam, en anderen. De namiddag werd besteed aan een uitstapje per rgtuig. Om half twee begaf het gezel- sohap zich over Veere, Vrouwepolder, (de Oranjezon naar Domburg, waar in het Bad hotel het diner gebruikt wordt. Dit uitstapje werd den afgevaardigden aan geboden door den Middelburgschen kerkeraad en werd door allen zeer gewaardeerd. Z»o is de roem van het kleine Domburg reeds overal In het vorige verslag was de naam van den Amsterdamsohen afgevaardigde foutief. Die naam is Koning Uloth. VilHli(in. België met toepassing der tgdvergoeding vol- doorgedrongen dat men zeide wie naar Mid- gens het reglement, behalve voor klasse V en delburg gaat, moet Domburg zien. VI, waarvoor een handicap opgemaakt wordt, en klasse VII, VIII en IX, die zonder tjjdver- goeding zeilen. De baan loopt naar Terneazen en heeft eene lengte van 24 Eng. zeemjjlen heen en terug. Wegens stroom wordt bjj de tjjdvergoeding van de lengte der banen slechts */t in rekening gebracht. De afvaart geschiedt met vliegende start Woensdag te voren heeft eventueele meting en loting plaats. De wedstrgd is opengesteld voor Scherpe vaartuigen: Klasse I,groot boven 20 wedstrjjdeenheden, le pr. een verguld zilveren medaille der vereeniging en een zil veren wisselbeker, ter waarde vai f 300. Daze beker moet, om eigendom van den winner te worden, tweemaal achtereei in opvolgende jaren of driemaal in 't geheel ge wonnen worden. In 1902 werd hjj behaald door Elly, eigenaar W. Smulders; 2a pr. is de zilv. med. der vereeniging. Klasse II, groot boven 10 tot en met 20 5 Juli vm. 10.23 6 11.19 7 nm. 12.07 8 12.48 9 1.22 10 2 11 2.31 Domburg. 5 Juli vm. 10.32 6 11 28 7 »m< 12.16 8 12.57 9 131 10 2.9 11 2.40 wedstrjjdeenheden, le pr een verguld zilv 2e pr. een in SPOORWEG- EN STOOMBOOT VERKEER. Het is opmerkeljjk hoe reusaohtig de ont wikkeling van de groote stoom sohepen voor reizigers- en goederenvervoer in de laatste helft der 19de eeuw geweest is. Wie zich prettig reizen voorstelt, denkt tegenwoordig met een waar genoegen, niet juist aan de hjjgende 1 okomotieven en de rumoerige spoorwegstations, maar aai de groote, Blanke zeeschepen, die de Naar men ons uit Den Haag heden seint, is bjj nader onderzoek gebleken dat omtrent eene reis van den Prins der Nederlanden naar z'.e e 1 a n d bjj de bevoegde autoriteit niets bekend is. ^8 worden daarbjj tevens gemachtigd de berichten, die daaromtrent verspreid zgn, tegen te spreken. Door den Commissaris der Koningin werd de gezondheidscommissie voor de vereeni ging van gemeenten, welke haar zetel heeft te Hulst, benoemd tot lid, in plaats van den heer H. C. van Engelen, de heer A. H. Vosse- naar, arts te Hontenisse. Donderdag had op de hofstede te K u i t a a r t, waar de drievoudige moord is geschied, de verkooping plaats van paarden, koeien, landbouwgerief en meubelen van wjjlen den landbouwer Koole en echtgenoote. Duizenden personen uit de omliggende ge meenten, evenals uit België, waren toege stroomd. Iedereen wilde van deze gelegenheid gebruik maken om een bezoek te brengen aan de plaats, waar de vreeseljjke misdaad gebeurd is. Meer dan 40 tenten, waar bier, koffie en broodjes met kaas verkocht werden, stonden op 't hof, doch dezen waren nog niet voldoende om dien stroom van vreemdelingen van het med en 100 of een kunstvoorwerp zilv. med. en 50. Klasse III, groot boven 6 tot en met 10 wedstrjjdeenheden, le pr. een verg. zilv. med. en 100 of een kunstvoorwerp2a pr. zilv. med. en 50. Klasse IV, groot boven 3 tot en met 6 wed strjjdeenheden, le pr. een verg. zilv. med. en 75 of een kunstvoorwerp2e pr. een zilv. med. en f 25. KI. V, Scherpe en middenzwaard, jachten, le pr. een verg. zilv. med. en f 75 of een kunstvoorwerp 2a pr. een zilv. med. en 25 KlasseVI,Ronde en platbodemjach- ten, le pr. een verg zilv. med. en f 100 of een kunstvoorwerp2e pr. een zilv. med. en 50 Klasse VII, Nederlandsche loods- schoeners, pr. zilv. med. voor den schip per en t 30 voor de bemanning Klasse VIII, Belgische loodsschoe- n e r, prjjs als het vorig nommer. Klasse IX, Vissehersvaartuigen (hoogaartsen) prjjzen40, f 30, j 25, 20, 15, f 10 en 5 Eerevoorziter is de heer jhr. mr. A. A. van Doorn van Koudekerke. De jury bestaat uit de heerenjhr. W. Six, P. Altink, jr, L. M. A. Hoffman, H- Njjssens, Ferd. de Surgeloose, W. H. Martin en W, Hultzer. Zondag Maandag. Dinsdag Woensdag Donderdag Vrjjdag Zaterdag. Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrjjdag Zaterdag. Heden werd door de gascommissie te Goes aanbesteedhet bouwen eener stokerjj in de gasfabriek aldaar. Minste inschrjjver was de heer W. van de Linde, te Kattendjjke, voor 6800. Over de gunning zal later worden beslist. De hofstede Ste enhove, onder Schoon- d jj k e, Vrjjdag jl. door den notaris Vander- donckt te Gent in veiling gebracht, is voor de twee eerste perceelen, te zamen groot 48.65.76 H., door den heer J. Th. Hendrikse te IJzendjjke ingesteld op 84.100 francs zonder den boomprgs, en het derde perceel, groot 5.81.20 H., door den heer A. T. Rosaier te Sint Jan Steen op 13 100 francs. De finale toezegging heeft in de tweede helft van deze maand plaats. Door het bestuur der visssherjjen op de Schelde en Zeeuwsche stroomen werd Vrjjdag te Bergen op Zoom een verpachting gehouden van versohillende perceelen schelpdie-envis- scherjj en het recht om oesters en mosselen weg te halen. De totale opbrengst was f 73.358, tegen f 76.896 bjj de vorige verpachting. Wegens vaenndedag Ia beden geen beurs gebonden. Voor de Marktberiohten zie men het bjj- voegsel.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1903 | | pagina 1