Maandag
6 Juli,
PRIJZEN VAN EFFECTEN.
N#. 136.
146' Jaargang,
1903,
Middelburg 4 Juli.
RÖÖiWAÜl.
Uit Stad en Provincie.
Verkoopingen ene.
Advertentidn20 oent per regel. Geboorte-, dood- on alle andere familieberichten en
Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.S0elke regel meer 20 cent. Seclamens 40 eent per regel.
Broote letten naar de plaats, die zjj innemen.
Bij deze courant behoort een Bijvoegsel.
Deze courant verschijnt d a g e 1 jj k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Priji, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f 2.
Afzonderlijke nummers kosten 6 cent.
THERMOMETER EN VERWACHTING.
4 Juli 8 u. vm. 64 gr., 12 u 68 gr., av. 4 u. 72 gr. P. Verwacht: zwakke tot matige Z.W.
wind, bewolkte lucht, droog weer, weinig verandering in temperatuur.
Tot de plaatsing van advertentiSn en reolames, niet afkomstig uit Zeeland, betredende
Handel, Njj verheid en Qeldwezen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen Adv«risnll«.Barwii
A> ®a KA MAK Au., 1.8. Teelbttgw*! Ml,
golven klieven en de landen onderling ver-1 Voor de hier te houden internationale I
binden. honden-tentoonstelliug zjjn nog twee medailles
De stoombooten zjjn niet zoo heel veel jaren I geschonken voor de klasse langharige St Ben-
CHR. NAT. WERKMANSBOND.
Hoog geachte Redacteur,
Zooeven ontving ik uw blad en las ik daarin
uwe beschouwing over mgn te Middelburg
jl. Maandag gehouden toespraak. Terwijl ik
u dank voor uw waardeerend oordeel, moet
ik met een enkel woord opkomen tegen uw
protest. Dit geldt mjjne oppositie tegen het
Marxisme als »stelsel uitgedacht door een
Duitschen Jood, gedrenkt met Hegeliaansche
philosophic." Wat doet het er toe zoo
vraagt gjj of Marx een Duitscher, een Jood
was
Hierop nu geef ik u een tweevoudig ant
woord. Dat Marx een Duitscher was, doet niets
af, wanneer het ons er alleen om te doen is,
om van hem te leeren. Maar wanneer men
onze volksontwikkeling uitsluitend wil leiden
in het Marxistisch spoor, geljjk de sociaal
democraat begeert, dan spot men met den
grondtoon van het Nederlandsohe volkskarakter,
in éen woord met onze nationaliteit. Daarom
waarschuwde ik als chriBteljjk-ftwlomcft man,
tegen de dogmatiek van den Duitscher.
In de tweede plaats zal het uwe aandacht
toch niet ontgaan zjjn, dat ik Marz >jood"
heb genoemd in tegenstelling met den >Israëller
Jezus Christus, onzen Heer." Ongeveer deze
woorden bezigde ik: »Laat ons, liever dan
den Duitschen Jood Marx, den grooten «Israëliër
volgen, dien wjj belgden als onzen Heer."
Zoo weinig was ik dus, zooals Het Volk licht
zinnig schrjjft, >anti-semiet," dat ik mjjne
hoorders op den Besten van Sem's zonen als
hun voorbeeld wees.
U dankzeggende voor de plaatsing, noem ik
mjj, na beleefde groeten, hoogachtend,
UEd. Dw. Dienaar
J. Th. DE VISSER.
Amsterdam 3 Juli 1903.
ft
Na onze aanteekening onder het schrjjven
van P. J. R. A. meenen wjj het bovenstaande
zonder eenige onderschrift onzerzjjds te kunnen
opnemen.
BETERSCHAP.
Zjjn betere dagen voor de inlandsche be
volking op Java in aantocht
Wjj hebben in de laatste twee jaren zoo
veel gehoord van «inzinking" der welvaart,
dat wjj eenigBzins verrast zjjn door enkele
verklaringen, die er op schjjnen te wjjzen dat
althans de grootste ellende voorbjj is.
De president van de Javasche bank zegt in
zjjn verslag van 2 Juni jl.:
>Met genoegen meen ik te mogen consta
teeren dat zich op nagenoeg eik gebied een
geleidelijke overgang ten goede openbaart en
de toekomst zich, al is het ook nog niet roos
kleurig, toch veel minder donker laat aanzien
indien niet opnieuw abnormale weersgesteld
heid en daarmede verband houdende omstan
digheden aan veler verwachtingen den bodem
inslaan."
In overeenstemming hiermede is de aanhef
van het jaarverslag der Samarang Joana-
stoomtrammaatschappjj
>Terwjjl in het jaar 1902 de toestand der
bevolking in het verkeersgebied onzer tram
wegen in het algemeen verbetering toonde
En ook deze zinsnede
«De opvoer van buitenlandsohe rjjst, die in
de eerste drie maanden nog belangrjjk was,
kwam tot stilstand zoodra de eerste rjjstoogst
binnen was en herkreeg ook in het laatste
gedeelte des jaars geene groote beteekenis
Voor de volkswelvaart was dit een gunstig
verschjjnael."
In het verslag van de Serajoe-dal-stoom-
tram Maatschappjj
«Godnrende de eerste maanden van het
verslagjaar deed zich bjj ons bedrflf nog de
nawerking gevoelen der rampen, die in de
beide voorafgaande jaren ook in het Sera-
joedal de bevolking hadden getroffen. De
toestand der bevolkingverbeterde echter aan
merkeljjk onder den invloed van een gunstiger
rjjstoogst.
Mogen de aldus opgewekte verwachtingen
niet beschaamd worden 1 (Hbld)
ouder dan de spoorwegen en ook deze hebben
een schitterenden triomftocht door de geheele
wereld gemaakt, waarmede ze nog immer
voortgaan. Toen in Duitschland de eerste Ijjn
Berlin—Maagdeburg werd geopend, ontving
de heer Nagler, chef van het Duitsche post
wezen, een uitnoodiging om de inwijding te
komen bjjwonen. Hjj schreef eohter beleefd
dankend terug»Ik wensch u alles goeds,
maar ik mag mg als chef van het Duitsche
postwezen, ambtshalve niet met een Spielerei
bemoeien.
Ik weet beter dan iemand hoe het is gesteld
met het verkeer tusschen Berljjn en Maagde
burg. Wjj laten er eiken dag een postkoets
heen gaan, en als er ergens jaarmarkt is, krjj-
gen we een paar Poolsche Joden mee. En
nu wilt u eiken dag verscheidene spoorweg
wagens meer dan tweemaal tusschen Berljjn
en Maagdeburg laten gaan Zooveel Poolsche
Joden zjjn er heelemaal niet 1"
Wel heeft de spoorweg schitterend getri
omfeerd, maar, ten opzichte van veranderingen
die tevens verbeteringen waren, wint het toch
de stoomvaart.
De heeren die destjjds met hooge breede
cilinderhoeden en gewapend met vadermoor
ders deel namen aan den eersten spoorrit,
hebben wellicht hier of daar een blauwe plek
opgedaan, doordat de remtoestellen toen nog
niet zoo volmaakt waren als nu, maar, de
algemeene physionomie van 't spoorwegwezen
is vrjjwel onveranderd. De treinen loopen veel
sneller dan voorheen, de waggons zjjn gerie-
feljjker ingericht, de rails wat verbeterd, maar
dat is dan ook al het voornaamste.
Hoogstverbazend zjjn evenwel sedert de
uitvinding en de eerste toepassing, de ver
beteringen op het gebied der stoomvaart.
Om maar een enkel voorbeeld te noemen
De Deutschland, het eerste groote zeilschip dat
de Hamburg—Amerika-ljjn in de vaart bracht,
nu ruim 55 jaar geleden, droeg denzelfden
naam als de grootste en snelste stoomboot die
zjj in 1902 heeft mogen inwjjden. Het stoom
sehip is ruim 25 maal zoo groot als zjjn oude
naamgenootde overtocht werd gereduceerd
van 42 dagen tot 5 dagen en enkele uren. In
de plaats van de twintig kajuitspassagiers van
toen, kunnen er nu wel zevenhonderd worden
geborgen, en de luxe op de stoomschepen is
geleidelik eenvoudig enorm geworden.
De eerBte stoomboot, die genoemde maat
schappij in de vaart bracht, had machines van
300 paardenkraohten, de dubbelsohroefstoom-
boot Deutschland heeft ze nu van 36.000
De sterkere concurrentie kan voor een deel
dit ondersoheid tusschen de ontwikkeling van
't spoorweg-en'tbootverkeer verklaren; maar
er komt nog iets anders bi, dat met den aard
van den weg in verband staat. De stoomvaart
maatschappijen konden al haar aandacht, alle
fantasie en vinding en tevens zoo goed als alle
geldmiddelen besteden aan haar vaartuigen.
Voor den weg hadden zjj in het geheel niet te
zorgen. En, wat is er van een spoorwegmaat.
sehappg niet ai te bedenken voor dat de per
sonenwagens in aanmerking komen 1 Dat
echter is haast bizaak, vergeleken bi de an
dere vele en gewichtige dingen waaraan de
directie haar zorg behoort te widen. Daar
zinhet zoeken van de beste tracés voor de
terreinen van de railligging, het slaan van
kostbare bruggen over rivieren, kanalen en
vaarten, het doen leggen van viadukten, het
zoo tidroovende en uiterst kostbare boren van
tunnels op sommige linen, in orde brengen
en onderhouden van al die wegen en kunst'
werken, het doen bouwen en onderhouden van
groote stations, van wacht- en wisselhuisjes
etc. etc.en van dit alles is natuurlgk geen
sprake bi den stoombootdienst.
Open en vri ligt de waterweg voor ieder
beschikbaar. Alle materieele zorgen kunnen
dan ook worden gewid aan het vaartuig, op
dat dit winne in snelheid en veiligheid, in
belangrijkheid en schoonheid.
Deen wonder dan ook dat er op dit gebied
reeds wonderen zjjn verricht en dat de vloten
van de groote reederijen in alle deelen van
de wereld steeds toenemen, dat het doen van
zeereizen voor uitspanning steeds algemeener
wordt, en dat nu inderdaad meer en meer het
water het verbindend element wordt tusschen
de verschillende landen.
(De Aarde en haar volken)
hards, een door mej. E van Bel te Poortvliet,
voor de grootste collectie, en een door mej
M. M. Koole te Zierikzee.
Dat men iets moois te zien zal krjjgen. is af
te leiden uit het feit dat in de verkoopsklasse
o.a. zullen worden ingezonden een foxterrier die
een waarde heeft van f 1000 en een field-
spaniel van 2000. De laatste won verschei
den eerste prjjzen in het buitenland.
Thans bedraagt het aantal aangegeven honden
160.
De militaire parade ter eere van den
verjaardag van H. E. H. prinses Marie der
Nederlanden zal in de verschillende garnizoe
nen, ia plaats van Zondag, Maandag gehouden
worden.
In Middelburg zal de parade dien dag
te twaalf uur aanvangen, zooals gebruikeljjk
op het Molenwater, en gecommandeerd worden
door den kapitein Brantsma.
De gemeenteraad van Middelburg
houdt Woensdag 8 dezer, des namiddags te drie
uur, weder eene openbare vergadering.
Daarin zal aan de orde worden gesteld het
voorstel der heeren Gratama, Fruin en Van
der Harst tot opheffing van school D, met
adviezen van de commissie van toezicht op de
soholen voor lager onderwjjs en van burg. en
weth.
noodige te voorzien. Over het algemeen I
heersohte er een gedrukte stemming. Iedereen
verkeerde onder den indruk van het drama,
voor eenige weken afgespeeld. De paarden,
welke verkocht werden, droegen zwarte strikken
op den kop, ten teeken van rouw.
Alles werd duur verkocht, de paarden tot
voor 620. (7ern Ct
In de volgende week zal de eerste stoom
boot der onlangs teTerneuzenopgeriohte
reederjj, onder Nederlandsohe vlag, de haven
binnenloopen. Het is de Henry, een nieuw
stalen schip van ruim 2500 ton draagver
mogen.
't Was wel geen ongeluk, maar aange
naam toch ook niet, toen Donderdagnacht te
Biervliet bjj den landbouwer D. aan den
straatweg diens koeien een bezoek braohten
aan den moestuin en daarin gaarne vertoefden
tot den morgeneen schade van ongeveer
50 berokkenende.
WedstrjjdcommiaBari&sen zgn de heeren
G. Eakebeeke, T. de Meester, mr Jan Smit Az,
Van Maren Bentz van den Berg, Tegelberg,
J. J. Blussé, W. Thoissing en W. J. Vollenhoven.
OESTER*
Dank zg het prachtige warme zomerweer,
bljjven de oesters nog voortdurend groeien,
zelfs op plaatsen waar andere jaren niet zoo
over den groei valt te roemen.
Hoewel natuurljjk de groei niet direct met
den handel in verband staat, m. a. w,, dat
een flinke groei' niet altjjd door een goede
handel in het komend seizoen gevolgd wordt,
geeft deze tjjdeljjke voorspoed den burger toch
moed. Zeker is, dat meer dan eens voorgeko
men is, dat een slecht groei-jaar ook een
slechte handel tengevolge had, doordat de te
kleine stompe oesters geen aftrek vonden. Doch
al gaat het dan nog zoo slecht in den oester-
handel, naar alle waarschijnlijkheid zal een leek,
wanneer hg op de verpachting komt, daarvan
niet den indruk krjjgen, omdat, zooals gewoon-
ljjk deperceelen, de basis, waarop heel de oester-
gebouwd is, duur verpacht worden,
Als een pleister op de wonde, of liever om
de onaangename verrassing wat te verzoeten, I industrie
bleek het, dat een der koeien in den tuin den I aangezien een ieder graag nog zoo lang moge
veestapel met een jonggeborene had verrjjkt 0" I ljjk een stukje grond behoudt, dikwjjls zeer
met goeden afloopten ongerieve van zgn portemonnaie maar zoo
zal het altjjd wel big ven.
(Iers. en 7ft. Crt.)
Door de Vereeniging tot bevordering van
Vreemdelingenverkeer op Walcheren te V 1 i s s i *- I WAALSCHE REÜNIE,
g e n is de internationale zeilwedstrijd voor dit I Heden morgen, van negen tot elf uur,
In geval van verwerping van dit voorstel, Ijaar bepaald op Donderdag den 20 Augustus, kweten de afgevaardigden zich van hun fiaan-
u-i.—w -4..1 u™ I' Gaarn0 had het bestuur dien wedstrjjd op ciëale verplichtingen ten opzichte van de
komen in behandeling het voorstel van burg.
en weth. tot regeling van de jaarwedde van het
nieuw te benoemen hoofd van school D en
benoeming van een hoofd dier school.
Verder noemt de agenda nog een voorstel
van burg, en weth. tot wjjziging van het raads
besluit van 22 April jl,, voor zooveel betreft
de uitgifte van grond omstreeks de Werfstraat
aan de firma Hujjsman en Lankhujjzen. Dit
voorstel zal alleen worden behandeld indien
de commissie van iabricage in tjjds mocht
kunnen rapporteeren.
t,
Volgens het maandblad Nosokomos is tot
directrice van het gasthuis te Middelburg
tjjdeljjk benoemd mevrouw Mary Greeve.
Wjj vernemen daaromtrent het volgende:
Met het oog op de verbouwing zal vermoe-
deljjk eene wjjziging in de directie van het
gasthuis plaats hebben. Voorloopig bljjft
dr. Bjjlsma met het directeurschap belast en
zal genoemde dame, met ingang van 15
Augustus, hem als directrice ter zjjde staan,
totdat door regenten eene definitieve beslis
sing wordt genomen.
Zuster Greeve bezit op het gebied der
ziekenverpleging een zeer goeden naam. Zjj
was vroeger adjunct-directrice in Arnhem
doch vertrok van daar naar Kopenhagen en
was naderhand op verschillende plaatsen in
het buitenland werkzaam.
Zg woont thans in Amsterdam en is daar
o. a. lid en secretaris van de medische snb
sectie van de gemeenteljjke commissie, die
plannen ontwerpt voor de stichting van gast
huizen buiten de gemeente. Zg is een ijverige
medewerkster aan Nosokómos en werd het vorig
jaar tot voorzitster der afdeeling Amsterdam
gekozen. Zg bedankte echter voor die be
noeming daar ze hulp had beloofd aan 't Mid
delburgsohe gasthuis. Gedurende haar ver-
blgf alhier van Nov,—Februari nam ze veler
hart in.
De gemeenteraad van Aagtekerke
heeft verworpen het aanbod van de gemeente
Domburg voor eene jaarlgksehe bgdrage in de
bestrating van den Roosjes weg.
Men wilde ook mede hulp in het onderhoud,
Deze zaak is reeds aanhangig sedert Juli 1902.
Het eerste nommer van den een en
twintigsten jaargang van het Domburgtch Bad
nieuws is versohenen.
Tot telegrambesteller te Goes is be
noemd S. Geluk, thans brievenbesteller te
Middelburg.
een Zondag gehouden en het deed ook daartoe
een voorstel in de vergadering van afgevaar
digden der Nederlandsche en Belgische zeil
vereenigingen, maar men was daar van meening
dat de deelname grooter zou zgn, wanneer de
wedstrgd op den nu aangewezen dag plaats
vond na den wedstrgd te Antwerpen, die op
15 Augustus is uitgeschreven.
Ook van de Kon. roei- en zeilvereeniging
De Maas ontving het bestuur een sohrgven,
waarin de raad werd gegeven den strgd 20
Augs te houden, ten einde ook op de deelname
van die leden te kannen rekenen.
Bovendien woog ook dat het getg.opdennu
vastgestelden dag voor den wedstrgd gunstig is
De wedstrgd vangt aan 's morgens te negen
uren (wind en weder dienende) en wordt ge
houden volgens de bepalingen van het regle
ment voor zeilwedstrgden in Nederland dn
ei e ale verplichtingen ten
verschillende instellingen.
Om elf uur heropende de voorzitter de ver
gadering voor de lezing van versohillende
rapporten, onder welke het voornaamste wa9:
een rapport over de stichting van een fonds
tot verhooging van de pensioenen der emeri-
tuB-predikanten. Over dat rapport werd het
woord gevoerd door de heeren Yandell van
Maastricht, Boot en Bres ion, beiden van Rot
terdam, en anderen.
De namiddag werd besteed aan een uitstapje
per rgtuig. Om half twee begaf het gezel-
sohap zich over Veere, Vrouwepolder, (de
Oranjezon naar Domburg, waar in het Bad
hotel het diner gebruikt wordt.
Dit uitstapje werd den afgevaardigden aan
geboden door den Middelburgschen kerkeraad
en werd door allen zeer gewaardeerd. Z»o is
de roem van het kleine Domburg reeds overal
In het vorige verslag was de naam van den
Amsterdamsohen afgevaardigde foutief. Die
naam is Koning Uloth.
VilHli(in.
België met toepassing der tgdvergoeding vol- doorgedrongen dat men zeide wie naar Mid-
gens het reglement, behalve voor klasse V en delburg gaat, moet Domburg zien.
VI, waarvoor een handicap opgemaakt wordt,
en klasse VII, VIII en IX, die zonder tjjdver-
goeding zeilen.
De baan loopt naar Terneazen en heeft eene
lengte van 24 Eng. zeemjjlen heen en terug.
Wegens stroom wordt bjj de tjjdvergoeding
van de lengte der banen slechts */t in rekening
gebracht.
De afvaart geschiedt met vliegende start
Woensdag te voren heeft eventueele meting
en loting plaats.
De wedstrgd is opengesteld voor
Scherpe vaartuigen: Klasse I,groot
boven 20 wedstrjjdeenheden, le pr. een verguld
zilveren medaille der vereeniging en een zil
veren wisselbeker, ter waarde vai f 300.
Daze beker moet, om eigendom van den
winner te worden, tweemaal achtereei in
opvolgende jaren of driemaal in 't geheel ge
wonnen worden. In 1902 werd hjj behaald
door Elly, eigenaar W. Smulders;
2a pr. is de zilv. med. der vereeniging.
Klasse II, groot boven 10 tot en met 20
5
Juli
vm.
10.23
6
11.19
7
nm.
12.07
8
12.48
9
1.22
10
2
11
2.31
Domburg.
5
Juli
vm.
10.32
6
11 28
7
»m<
12.16
8
12.57
9
131
10
2.9
11
2.40
wedstrjjdeenheden, le pr een verguld zilv
2e pr.
een
in
SPOORWEG- EN STOOMBOOT
VERKEER.
Het is opmerkeljjk hoe reusaohtig de ont
wikkeling van de groote stoom sohepen voor
reizigers- en goederenvervoer in de laatste helft
der 19de eeuw geweest is. Wie zich prettig
reizen voorstelt, denkt tegenwoordig met een
waar genoegen, niet juist aan de hjjgende
1 okomotieven en de rumoerige spoorwegstations,
maar aai de groote, Blanke zeeschepen, die de
Naar men ons uit Den Haag heden seint,
is bjj nader onderzoek gebleken dat omtrent
eene reis van den Prins der Nederlanden naar
z'.e e 1 a n d bjj de bevoegde autoriteit niets
bekend is.
^8 worden daarbjj tevens gemachtigd de
berichten, die daaromtrent verspreid zgn,
tegen te spreken.
Door den Commissaris der Koningin werd
de gezondheidscommissie voor de vereeni
ging van gemeenten, welke haar zetel heeft
te Hulst, benoemd tot lid, in plaats van den
heer H. C. van Engelen, de heer A. H. Vosse-
naar, arts te Hontenisse.
Donderdag had op de hofstede te
K u i t a a r t, waar de drievoudige moord is
geschied, de verkooping plaats van paarden,
koeien, landbouwgerief en meubelen van wjjlen
den landbouwer Koole en echtgenoote.
Duizenden personen uit de omliggende ge
meenten, evenals uit België, waren toege
stroomd. Iedereen wilde van deze gelegenheid
gebruik maken om een bezoek te brengen aan
de plaats, waar de vreeseljjke misdaad gebeurd
is. Meer dan 40 tenten, waar bier, koffie en
broodjes met kaas verkocht werden, stonden
op 't hof, doch dezen waren nog niet voldoende
om dien stroom van vreemdelingen van het
med en 100 of een kunstvoorwerp
zilv. med. en 50.
Klasse III, groot boven 6 tot en met 10
wedstrjjdeenheden, le pr. een verg. zilv. med.
en 100 of een kunstvoorwerp2a pr. zilv.
med. en 50.
Klasse IV, groot boven 3 tot en met 6 wed
strjjdeenheden, le pr. een verg. zilv. med. en
75 of een kunstvoorwerp2e pr. een zilv.
med. en f 25.
KI. V, Scherpe en middenzwaard,
jachten, le pr. een verg. zilv. med. en
f 75 of een kunstvoorwerp 2a pr. een zilv.
med. en 25
KlasseVI,Ronde en platbodemjach-
ten, le pr. een verg zilv. med. en f 100 of
een kunstvoorwerp2e pr. een zilv. med. en 50
Klasse VII, Nederlandsche loods-
schoeners, pr. zilv. med. voor den schip
per en t 30 voor de bemanning
Klasse VIII, Belgische loodsschoe-
n e r, prjjs als het vorig nommer.
Klasse IX, Vissehersvaartuigen
(hoogaartsen) prjjzen40, f 30, j 25, 20,
15, f 10 en 5
Eerevoorziter is de heer jhr. mr. A. A. van
Doorn van Koudekerke.
De jury bestaat uit de heerenjhr. W.
Six, P. Altink, jr, L. M. A. Hoffman, H-
Njjssens, Ferd. de Surgeloose, W. H. Martin
en W, Hultzer.
Zondag
Maandag.
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrjjdag
Zaterdag.
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrjjdag
Zaterdag.
Heden werd door de gascommissie te Goes
aanbesteedhet bouwen eener stokerjj in de
gasfabriek aldaar.
Minste inschrjjver was de heer W. van de
Linde, te Kattendjjke, voor 6800.
Over de gunning zal later worden beslist.
De hofstede Ste enhove, onder Schoon-
d jj k e, Vrjjdag jl. door den notaris Vander-
donckt te Gent in veiling gebracht, is voor
de twee eerste perceelen, te zamen groot
48.65.76 H., door den heer J. Th. Hendrikse
te IJzendjjke ingesteld op 84.100 francs zonder
den boomprgs, en het derde perceel, groot
5.81.20 H., door den heer A. T. Rosaier te
Sint Jan Steen op 13 100 francs.
De finale toezegging heeft in de tweede helft
van deze maand plaats.
Door het bestuur der visssherjjen op de
Schelde en Zeeuwsche stroomen werd Vrjjdag
te Bergen op Zoom een verpachting gehouden
van versohillende perceelen schelpdie-envis-
scherjj en het recht om oesters en mosselen
weg te halen.
De totale opbrengst was f 73.358, tegen
f 76.896 bjj de vorige verpachting.
Wegens vaenndedag Ia beden geen
beurs gebonden.
Voor de Marktberiohten zie men het bjj-
voegsel.