T Maandag 1 Juni. nfl De automobiel in het verkeer. Pft 127. 140a Jaargang, 1903, Middelburg 30 Mei. Uit Stad en Provincie. ÏHST lake. By deze courant behoort een Bijvoegsel. Iren. Irjjen iK- lOST, lang I Loon Za- Iteilfi rew- en lemesj goede aeldcB. huma Li. bttiriai! prd. tgds 9.- 9- 9.- 9.- 9.- Igewone Isgoko*- Itekken, poping reisi- lenheid, uur breike*. I'ikzee. )8S. frfikttt 3.- 5.30 5.30 3.- 3.- 3.- 3.- 5 45 en 7.48* on delljjk nn lu trein, bderost op [.45, 7.40, [.25, 9.10, £0X1K Dene courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitiondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. THERMOMETER BH VERWACHTING. 30 Mei 8 u. vm. 71 gr., 12 n 84 gr., av. 4 n. 78 gr. F. Verwacht: toenemende bewolking, onweer, warm weer. zwakke wind, AdvertentiSn80 cent per regel. Geboorte-, dood- on alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50; elke regel meer 80 cent. Keelamens 40 cent per regel. Groot* letters naar de plaats, die zjj innemen, Tot de plaatsing van advertentiSn en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffende Handel, Njj verheid en Geldwezen, is uitsluitend gerechtigd het AlgsmHi Adssritatls^Birwn A. BE Z.A MAR An., K.8. Vonrfcutwal 869, Anurtirdnn. Den Tweeden Pinksterdag, Maandag a., zal deze courant niet verselijj ueu. Het staat te vreezen dat de dollemans- rit in Frankrijk weer een reactie tengevolge zal hebben in de welgezindheid jegens de automobielen in het algemeen. Dat zou jammer zijn en onverstandig tevens. Het automobilisme is niet hetzelfde als dat reclame-rijden, en de industrie, voor wier belangen dit heet te worden geor ganiseerd, zal er ook zonder wedstrijden wel in slagen van zoo'n voertuig temaken wat er van gemaakt kan worden voor het practisch gebruik. Want voor het practisch gebruik hebben die wedrennen weinig nut. Dat iemand met zoo'n helsehe machine 530 KM. over een straatweg in vjjf uur aflegt, bewijst dat de bestuurder ijzeren zenuwen heeft, en dat die speciale ren- wagens heel sterk gebouwd zijn. Maar overigens P Al de verbeteringen ter volmaking van remmen, assen, banden, enz., die de auto-enthousiasten toeschrijven aan de wedstrijden, zouden, voor zoover ze in het gewone verkeer noodig zijn, ook wel zonder die wedrennen uitgevonden zijn. We vermoeden dan ook dat deze hun tijd gehad hebben. Op de openbare wegen zeker, en op afzonderlijke banen waar schijnlijk ook. Het zijn toch niet alleen de omstanders die gevaar loopen, maar ook de rijders. Ze rijden zich zelf te pletter. Ze hebben in een levenloos toestel een enorme macht opgewekt, die steeds grooter, steeds ontzaglijker wordt. En nu die door hen bezworen kracht hun de baas is geworden, nu ze blijken niet de tooverspreuk te ken nen om haar te bedwingen, nu moeten ze tegen hun eigen schepping beschermd worden. Dat alles zal echter wel een tijdelijke razernij blijken te zijn. Want het is dui delijk, dat de hoofdoorzaak is gelegen in de eigenaardige omstandigheden waaronder de automobiel haar intree in de wereld heeft gedaan, nl. als luxe-voorwerp, als speelgoed voor de zeer gegoeden. Alles wat de fabrikanten bedachten voor verbetering van hun producten was ge richt op dat éóne grootere snelheid, aldoor grooter. Al het andere, de stevige con structie, remmen, banden, het had alles datzelfde tot grondslagdie groote snel heid mogelijk te maken. Nu is er een hoogte bereikt, waarop de mensoh zijn heerschappij over het werktuig heeft verloren. Het wordt nu tijd, dat er meer aandacht worde besteed aan de toe passing van de automobiel als practisch vervoermiddelniet alleen als equipage, maar ook 0m de twee uitersten te noe men als vrachtwagen. Het is immers met het rijwiel net zoo gegaan Eerst de wedrennen op de baan en op den weg, en toen het toerisme, de wielerpaden enz., in één woordhet prac tisch verkeer. Maar als men spreekt over de automobiel in het verkeer, raakt men een uiterst moeilijke kwestie aan. Men heeft hier een voertuig dat enorme capaciteiten bezit, maar het is als een razende Roeland in ons midden gevlogen, op een weg waarvan het verkeer alleen geregeld is voor voetgangers en wagens, en ten deele voor fietsen. En nu moeten die uiteenloopende belangen tegen elkander uitgewisseld worden, zóo dat men van de automobiel het grootste nut kan trekken zonder dat anderen gevaar loopen. Of het eenmaal nog zoover zal komen dat er speciale automobiel-wegen worden aangelegd, wie zal 't zeggen? Het middel zou kostbaar zijn, maar wie dacht bij den niet minder duren aanleg der eerste spoorwegen aan zulk een uitbreiding als nu is bereikt? Voorloopig zullen die voorschriften zich echter moeten bepalen tot de openbare wegen. De gebeurtenissen in Frankrjjk hebben het onderwerp actueel gemaakt, en dit geeft ons aanleiding tot eenige beschou wingen over het nu bij de Tweede Kamer aanhangige wetsontwerp, bevattende „be palingen omtrent het berijden van wegen met motorrijtuigen." Het is eigenlijk een lap-wetje. Toen dit ministerie aan het bewind kwam, was er een door minister Lely ingediend wetsvoor stel dat op veel broederen grondslag berustte en een algemeene regeling van het geheele verkeer bevatte. Dit wetsvoorstel is echter ingetrokken, omdat de centrale regeling „op zichzelve niet begeerd werd, wijl als gevolg daarvan lang bestaande en over het geheel bevre digende regelingen van provinciale en ge meentebesturen met betrekking tot de ver keersveiligheid, ook op Rijkswegen geldende, zouden worden ter zijde gesteld". Het doel van het nieuwe wetsvoorstel is dan ook niet anders dan meer eenheid te arengen in den chaos van voorschriften be treffende de automobielen, door Rijk, pro vinciën en gemeenten gegeven en de mid delen daartoe komen op het volgende neer Het rijk trekt aan zich de vergunnings kwestie. Ieder bestuurder van een motor rijtuig moet daarvoor een brevet de conduc teur hebben, voorts een vergunningsbewijs van den minister van waterstaat, terwijl de motorrijtuigen aan rjjkscontróle onderwor pen zijn. Daarentegen wordt het geven van voor schriften omtrent het rijden op de wegen buiten de bebouwde kommen overgelaten aan de provinciale staten, en binnen de bebouwde kommen aan de gemeentebesturen. Die voorschriften kunnen zich uitstrekken tot het verbieden van het rijden op der gelijke wegen. In een algemeenen maatregel van be stuur zullen bepalingen worden gemaakt betreffende de controle der machines en de vaardigheid en geschiktheid van den bestuurder. Blijkens de memorie van toe lichting denkt de minister hier ook aan het te snel rijden, maar duidelijk is dit niet. Er is trouwens meer onduideljjks in het voorstel, voornameljjk in de strafbepalingen. Er wordt in het wetsontwerp een straf van ten hoogste 300 gulden, oi 30 dagen hechtenis bedreigd voor het rijden zonder de vergunningsbewijzen of het overtreden van de bepalingen van den algemeenen maatregel van bestuur. De straffen van de provinciale en gemeentelijke verorde ningen staan daar naast. Het wetsontwerp en de memorie van toelichting spreken daar ook niet over. Maar wel wordt er nog een andere straf in genoemd, en de wijze waarop de mi nister daarover schrijft, maakt den indruk dat hij die straf als de voornaamste karakter trek van zijn voorstel beschouwt. Die straf is de tijdelijke of geheele intrekking der vergunning. Hij noemt haar „eigenlijk bijna het eenige afdoend middel om de nakoming der vergunningsvoorwaarden te verzekeren en roekeloosheid of onvoorzichtigheid bij het rijden te beteugelen". Maar als men het wetsvoorstel doorleest zoekt men daarin tevergeefs naar een be> paling, waaruit blijkt wanneer iemand aan die straf bloot staat. Voor overtreding van de bepalingen dezer wet gelden de bovengenoemde straffen Maar wat iemand moet uitvoeren om bo vendien vatbaar te zijn voor intrekking der vergunning, het staat niet in de wet, en de memorie van toelichting vertelt het ook niet. En toch is die straf enorm zwaar. Men denke slechts aan iemand, die een automo biel voor zijn beroep heeft. Van belang voor de rjjders die van over de grens zoo vaak Zeeuwsch-Vlaanderen bin nenkomen, is de bepaling dat, bjj algemeenen maatregel van bestuur, met de vereischte ver- ganningen kunnen worden geljjk gesteld de in bet buitenland door de daar bevoegde macht afgegeven bewijsstukken betreffende het mo torrjjtuig en den bestuurder. De minister geeft echter blijken aan die soort menschen niet of al heel weinig ge dacht te hebben. Voor hem is de automo biel nog altijd alleen het speelgoed der rijken. „Voor hen die zich de weelde van een motorrijtuig kunnen veroorloven, wordt door de oplegging van een vaak zeer lichte geldboete, niet altijd het hoofddoelde be scherming der algemeene veiligheid, be reikt," leest men in de memorie van toe lichting. Hoevelen zijn er echter en hoeveel meer zullen er komen, voor wie het aanschaffen van een motorrijtuig alles be halve een „luxe" is? Voor hen is het in trekken der vergunning een ontneming van hun levensonderhoud. In een adres van de Automobielclub aan de Tweede Kamer wordt er op gewezen dat de straf der intrekking van de vergunning gelijk staat met een strafrechterlijke ont zetting uit het beroep een straf waarvan onze strafrechter maar zeer zelden gebruik maakt, omdat de reactie te scherp is. En toch wordt de toepassing dier straf geheel overgelaten aan het oordeel van den minister en zijn beambten, zonder dat er eenige aanwijzing wordt gegeven voor het misdrijf dat er voor noodig is. De hoofdzaak in de automobiel-kwestie blijft echter het snelheid-vraagstuk, en de oplossing daarvan wordt door dit wetsont. werp niet gegeven. De vorenbedoelde, ter loops gemaakte opmerking bij art. 8 zou doen gelooven dat de nog onbekende maat regel van bestuur daarover een bepaling zal bevatten. Maar het ontwerp en de rest van de memorie van toelichting toonen dat de regeling daarvan geheel aan de provinciën en gemeenten overgelaten zal worden. Dat lijkt ook het wenscheljjkste, omdat die snelheid zoo sterk afhankelijk is van plaatselijke omstandigheden. Een automobiel kan men over een hei-weg gerust laten jagen met 30 KM. snelheid en meer per uur, terwijl elders een snelheid van 15 KM. ongeoorloofd zou zjjn. Maar een streng toezicht van hooger hand op die verordeningen, waaromtrent het voorstel geen nadere bepaling bevat dan dat het er is, zal waarschjjnlijk hoog noodig dijken, en niet alleen voor de plattelands gemeenten. Heeft nog niet onlangs de gemeenteraad van Njjmegen bepalingen gemaakt waarbij de*snelheid van automobielen beperkt werd tot minder dan die van een voetganger P Het mooiste is dat er geen automobiel be staat die zoo zacht kan rjjden. De Kampioen stelde dan ook voor ze te laten trekken door een ezeleen paard zou te hard loo pen. De ongelukkige bepaling is tot eer van de stad later uitgebreid, maar niet dan nadat over die herroeping in den raad de stemmen gestaakt hadden. Ten slotte nog een enkel woord over het algemeene karakter van de wet. Het zal wel niets helpen om nu nog te klagen over het intrekken van het veel breedere voorstel van minister Lely, maar te betreuren blijft het dat er zooveel in het verkeer ongeregeld blijft. Indertijd hebben we de grieven van de wielrijders meegedeeld, zooals de Kampioen die uiteenzette. Ook het rjjwiel is een voertuig dat niet aan éen gemeente, ook niet aan éen provincie gebonden is. En het gebrek aan eenheid der gemeenteljjke voorschriften is voor hen even bezwarend als voor een motorrijtuig. Maar er is nog iets anders. Het doel der wet is bescherming dei- veiligheid op de openbare wegen. Die wordt niet alleen bedreigd door de auto mobielen, maar ook door de voertuigen welke onder de bestaande omstandigheden niet meer met de oude onbezorgdheid kunnen worden gedreven. In het adres van de Automobielclub wordt ook daarop gewezen »Een eind had gemaakt moeten worden, zoo leest men daar, aan het algemeen zonder licht rjjden des nachts door allerlei wagens en vrachtkarren, aan het liggen slapen in een kar met het paard a Vabandon, aan het te breed öf hoog opladen van wagens, aan het onveilig maken van wegen met paarden, die niet behoorljjk gedresseerd of anderszins on betrouwbaar zjjn, aan het toelaten als be stuurders van mannen, die niet de minste kennis van mennen hebben, (als bjj na alle boerenknechts) of erger nog, die habitueele dronkaards zjjn. Dit alles zou niet te veel gevraagd zjjn in naam der billijkheid, waar de bestuurder van een motorrijtuig verantwoorde lijk gesteld kan worden en ook wordt, voor elke aanvaring dezer niet te ontzeilen klippen. Nu de Minister gemeend heeft, dat het mogeljjk is een regeling te maken voor mo torrijtuigen, zonder regeling van het geheele verkeer, vragen bestuurderen met aandrang, dat maatregelen genomen worden om in de thans bestaande bepalingen voor de overige voertuigen, die de wegen berjjden, meerdere gestrengheid en meerdere uniformiteit te brengen." We hebben slechts enkele bezwaren opge noemd, die tegen het ingediende wetsvoor stel kunnen worden aangevoerd. Het adres der Automobielclub geeft er nog meer. Maar het aangevoerde rechtvaardigt reeds de hoop en de verwachting, dat er nog heel wat in dit voorstel veranderd zal worden vóór het wet wordt. De voorgestelde bepalingen zullen onge twijfeld kunnen dienen om veel misbruik van de automobiel te voorkomen. Maar we herhalen dat is slechts een onderdeel van het vraagstuk. Het is van niet minder belang dat men de ontwikke ling van het automobilisme, onder die waar borgen voor de veiligheid, mogeljjk make. En juist in dat opzicht schiet dit wetsont werp te kort. grond geraakt, doch heden morgen zonder assistentie vlot gekomen. Het heeft de reis voortgezet. Het schip heeft zwaar geleden, daar de masten een voet naar boven geschoven zjjn. Tot brievenbesteller te Vlissingen is ook benoemd G. H. v. d. Berge te Ternouzen. Vrijdagavond is hier ter stede op ruim 65-jarigen leeftjjd, na een betrekkelijk kort ziekbed, overleden de heer F. Versloot, directeur van het rgkstelegraaikamtoor te Middelburg. De overledene, 28 Juli 1837 te Amersfoort geboren, werd 15 Juli 1862 benoemd tot leer ling-telegrafist te Maastricht en 1 Juli 1863 als telegrafist 3e klasse naar Rotterdam ver plaatst. 1 November 1868 werd de heer Versloot benoemd tot directeur van het telegraafkan toor te Oostburg, 1 Januari 1871 tot directeur te Hansweert en 1 Januari 1876 tot directeur te Hoek van Holland. 1 Februari 1894 benoemd tot directeur van het telegraafkantoor te Middelburg, bleef h|j als zoodanig tot aan zjjn dood in funotie. De overledene, die als een goed ambtenaar bjj zjjne superieuren bekend stond, was voor het publiek een welwillende persoonlijkheid en voor zjjne ondergeschikten een zeer humaan ohef. De heer mr Roelof Bjjlsma te Middel burg is door burgemeester en wethouders van Rotterdam benoemd tot adjunct-commies aan het Gemeente-Archief aldaar. Voor de h i e r te houden internationale tentoonstelling van honden en pluimvee is door mevrouw Van Dunné-Van der Hoop al hier als eere-prjjs beschikbaar gesteld een groote verguld zilveren medaille voor den bes ten poedel, onverschillig welke kleur, ingezon den in de open klasse. De heer Van Dunné, voorzitter van het bestuur, stelde 10 beschikbaar als prjjs voor de beste collectie St. Bernards, ingezonden in de Teamklasse. De confrérie van Si Sebasliaan heeft twee medailles aangeboden. Als keurmeester voor setters zal optreden de heer Henry Sodenkamp te Brussel. Als jurylid voor watervogels treedt op de beer Ed. Blauw. Volgens mededeelingen van den hoer P. J. Roscam Abbing in de Nieuwe Zondagsbode hebben de Zeeuwsche Afdeelingen van den Chr. Nat, Werkmansbonddie op het terrein der Ned. Herv. kerk, zonder voorts eenig kerkeljjk of politiek doel te beoogen, de werklieden trachten te organiseeren, een comité benoemd om tot de oprichting van meerdere afdeelingen en tot hunne provinciale aaneensluiting te ge raken. Een groote vergadering zal op Maandag 29 Juni te Middelburg gehouden worden daarop zullen het woord voeren de heer dr J. Th. de Visser en een werkman-lid uit het hoofdbestuur van den Bond. Oit V iissingen. Het Engelsche stoomschip Jet, met steen kolen van Shields nasr Antwerpen bestemd, is Vrftdagavond op de Noorder Rassen aan den In de Vrjjdag avond door do anti-revo- lutionnaire kiesvereeniging Voor Nederland en Oranje te Goes gehouden vergadering werd, in tegenspraak met een loopend, vrjj stellig gerucht, met bjj na algemeene stemmen tot candidaat voor den gemeenteraad (vacature- Van der Leeuw) gesteld de beer J. de Jonge Jt., die de candidatuur aannam. Met deze werd ook nog genoemd de hoer P. Oosterbaan. De kiesvereeniging Groen van Prinsterer nam nog geen besluit. De toestand der afdeeling Goes van het Groene Kruis mag gunstig heeten. Zjj telde op 31 Deo. 11. 292 leden. Zjj is reeds in hot bezit van een groot aantal artikelen, benoo- digd bjj het verplegen van zieken, en een ruim gebruik wordt daarvan gemaaktaan den cur sus, gegeven door de heeren Coenen en Lasonder, werd deelgenomen door 30 dames en 6 heeren. In dezen cursus werden behandeld een aantal onderdeelen der ziekenverpleging en voorloo pig aan te wenden middelen bjj plotselinge ongevallen. In plaats van den heer Z. D. van der Bilt La Motthe, aan wiens nagedachtenis warme hulde gebracht werd, is gekozen de heer S. Spaans, doopsgezind predikant. Tot lid der commissie, belast met bet examineeren van hen die een akte van bekwaam heid verlangen voor het middelbaar onderwijs in land- en tninbouwkunde en houtteelt of de akte voer lager onderwjjs in de land- en tuinbouwkunde, is o. a. benoemd de heer J. G. J. Kakebeeke, rjjksl&ndbouwieeraar te G o e s. Bjj den polder Ooster-Zwake is het djjk- gesohot voor 1903/1904 bepaald op 3.50, en wel 50 cent per H.A, meer dan in het vorige dienstjaar. Het op 25 November 1877, in het Broa- wershavensche zeegat, onder de gemeente Haamstede, op ongeveer 51 gr. 44 m. 13 sec. N.br. en 1 gr. 12 m. 44 sec. Wl. (van Am sterdam) gezonken houten vaartuig Empress of India zal van Rjjkswege worden opgeruimd. Benoemd tegen 16 Juni tot brievengaar der in den Anna Jacobapoldor J. den Boer, besteller te Poortvliet. In ons vorig nommer hebben wjj met een enkel woord melding gemaakt van de arrestatie te Ternouzen van een ongehuwd meisje, N. N. genaamd, verdacht van kinder moord. Nader meldt men ons daaromtrent het volgende De gemeenteljjke politie had bjj geruchte vernomen dat de verdachte bevallen was en vond Vrjjdag termen om haar in verhoor te nemen. Zjj bekende vrjj spoedig dat zjj den 17 dezer bevallen was van een levenloos kind en beweerde het Ijjkje aan het westeljjk haven hoofd in een zak te water geworpen te hebben. De politie deed daar Vrjjdag den ganschen dag dreggen, doch zonder resultaat. Daarop werd een onderzoek in de woning gedaan, doch ook zonder gevolg. Eindeljjk werd een oom van de verdachte gehoord, die eerst ontkende iets van de zaak te weten, doch later, by confron tatie met zjjn nicht, de plaats aanwees waar het ïykje begraven was. Toen vond de politie in een aan de woning der verdachte grenzende kalkschuur, onder een vat met kalk een 20 centimeter onder den grond, het lpkje van een flink gevormd kind van het vrouw el jjk geslacht.' By de schouwing bleek het kind gewurgd te zyn met een band van een kleedingstuk, die tweemaal rond het halsje was gewonden en daarna vastgeknoopt. De verdachte, die zich zeer onverschillig betoonae en alleen scheen te berekenen welke straf zy voor het buiten hare verwachting aan het licht gekomen misdrjjf zou kunnen beloo- pen, bekende toen volmondig" haar kind te hebben vermoord. In den morgen van den 17en is zjj bevallen en op den zolder heeft zy het feit gepleegd. Donderdag daarna heeft haar oom, op haar verzoek en aandrang, het lpkje in de schuur begraven. Het schpnt dat het meisje eerst het voor nemen heeft gehad het uit den weg ruimen van het ïykje aan een ander in Terneuzen bekend persoon, wien zjj in deze zaak aan haar verbonden achtte, op te dragen, doch zy is daartoe niet gekomen. Heden middag is de verdachte naar het huis van bewaring te Middelburg overgebracht. Tegen den oom is procesverbaal opgemaakt wegens het verbergen van een iyk.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1903 | | pagina 1