Dinsdag
17 Februari.
-
N°. 40.
146* Jaargang,
1903.
1
Middelburg 16 Februari.
UIT STAD EN PROVINCIE
Van den Haagschen Toren.
Nieuwe Bonden enz.
E>en.
dezer
it s.s.
12
van
d het
avia.
het
naar
Hoen-
point
ister-
TN-
itiën.
Reg.
tn.
rman
lat.
is.
l.
om
en.
>ot en
18.
Dat.
1*0-
Iof-
lordr.
>V,u.
chut-
)maa-
rshof.
do
|Fo»r-
>erge-
iFehr.
angv.
Mrt.
ing.
me-
ipoor.
?ebr.
It. -
Ihelde.
imel-
OGIIU.
Toen
eelde
phoon
veld
^open
ban-
in ala
eslag
:emd,
oi ral
|s, be-
erste
niet
k om
>n en
in, er
en te
I hem
lgens
land-
i T6Ï-
iint.
MIDDELBURGSCHE
Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prjfi, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f 2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
16 Febr. 8
bewolkte lucht.
TBBBMOKBTBB BN VERWACHTING.
u. vm. 40 gr., 18 u. 43 gr., av. 4 u. 43 gr. F. V e r w a o h tzwakke wind,
Advertentiën20 cent per regel. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en
Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50; elke regel meer 20 eent. Beolamens 40 cent per regel
Groote letters naai de plaats, dia ajj innemen.
Tot de plaatsing van advertentiën en reolames, niet afkomstig uit Zeeland, betredende
Handel, Nfi verheid en Geldwezen, is uitsluitend gereohtigd het Algmaeea Advsrtsntlir Snrssn
A. DB LA KAB Aan., N.8. T*«rbU|Wri MM,
De. groote staking van het spoorwegperso
neel, hoewel die reeds een veertien dagen
aohter ons ligt, houdt de gemoederen hier
nog steeds in groote mate bezig. Het is een
onderwerp, waarover niemand uitgepraat
geraakt, waarover iedereen, jong en oud, hoog
of laag geplaatst, medekeuvelt, zoodat het
nn nog, evengoed als een week geleden, the
gd)
Iburg
topic of the day uitmaakt. En dat is ook zeer
begrjjpeljjk, want men voelt instinctmatig
dat in het oude land der Regenten de capi
tulatie der groote spoorwegdirecties geen
vrede heeft gebracht, maar slechts een wa
penstilstand. Bovendien het fijne der zaak,
zoomede de gevolgen, waarover men niet
uitgepraat is, wordt zoo geheim gehouden,
dat dit op zichzelf al de nieuwsgierigheid
prikkelt.
Gaat me a op onderzoek uit ter plaatse,
waar men het weten kan en moet, dan krggt
men tot antwoord dat de zaak zeer eenvoudig
is en reeds uitvoerig in de bladen toegelicht.
Daaruit wordt men natuurlijk niet veel wjjzer,
en het gegoochel met «gewaarmerkte" en >on
gewaarmerkte" pers-communiqué's in de bladen,
welker handelwijze in veel opzichten doet
denken aan een gewilde misleiding, die den
toestand nog ingewikkelder maakt dan hg
reeds is, is evenmin geschikt om de ongerust
heid weg te nemen, die zoowel bjj de «partg
van orde" als bjj de «party van staking" be
staat.
Allerlei min of meer vertrouwbare verhalen
en geruohten in verband met de afgeloopen
«taking en met de houding die er van over
heidswege zal aangenomen worden, indien
het wederom tot een groote staking mocht
komen, doen dan ook de ronde.
Zoo beweert de een, dat er stellig «op ge-
sohoten" zal worden, als er maar het minste
geschiedt dat op storing der openbare orde
geljjkt, en schrjjft een ander het machtsver
toon der regeering toe, niet zoo zeer aan de
vrees, dat het wederom tot een groote werk
staking zal komen, dan wel aan zekere wen
ken van over de grenzen ontvangen, waar
men niet zonder ongerustheid de jongste ge
beurtenissen heeft gadegeslagen en dergeljjke
«slechte voorbeelden" niet gaarne herhaald zag.
Natuurljjk speelt in deze en soortgelijke
besohouwingen de vrjje phantasie een groote rol.
Meer zekerheid bestaat er eohter ten op-
ziohte van hetgeen er tussohen regeering en
de directie der Bollandsche IJeeren Spoorweg
maatschappij heeft plaats gehad, en welke
maatregelen de regeering denkt te treffen,
teneinde een herhaling van hetgeen is ge-
benrd, te voorkomen.
Dienaangaande was ik een dezer dagen in
de gelegenheid het een en ander te vernemen
van iemand, die uit den aard zjjner positie
kennis draagt van de motieven, welke de regee
ring deden besluiten geen gehoor te geven aan
het beroep der directie van die maatschappij.
Mijn zegsman deelde mjj nl. mede dat de
gedragslijn, die de regeering in deze zaak ge
volgd had, noch volledig nooh duidelijk was
toegelicht in de twee communique's, die daar
over aan de pers waren verstrokt, reden
waarom misschien al dadelijk het eerste com-
muniqné door De Standaard als «ongewaar-
merkt" werd gediiqualifioeerd. Over deze
«inlichtingen" moeten dan ook in hooge krin
gen harde nooten gekraakt zjjn.
Verder werd mg verzekerd dat de minister
De Mares Oyena na het onderhoud, dat hjj met
den Raad van Administratie had gehad, zeer
verrast was geljjk reeds door een plaatselijk
blad alhier is gemeld door het plotseling
besluit dezer heeren om aan de eischen der
stakers toe te geven. Inderdaad moet hjj hier
van eerst kennis gekregen hebben door een
bulletin van een der bladan.
Volgens mjjn zegsman moet het in de con
ferentie tussohen de mannen van den Hol-
landschen spoor en den minister vrjj levendig
toegegaan z£n. De heeren uit Amsterdam
waren n.l. vrjj wel overtuigd, toen zjj bjj Z. Ex
op audiëntie kwamen, dat de Regeering ge.
kruik sou maken van art. 50 der spoorwegwet
De minister bleek hiervan echter niets te
willen weten, en verklaarde zich niat bevoegd
in het gesohil tmsschen de direotie en hare
arbeiders tussohen beide te kernen.
Deze houding'werkte>atnurl]jk zeer ontnuch
terend op de invloedrijke bezoekers, die eohter
bjj hun heengaan niet alleen op Z. Ex. maar
ook op anderen, die hen spraken, volstrekt
niet den indruk aohter lieten, dat zjj zoo
spoedig daarop tot het besluit zouden komen
om onvoorwaardelijk te capituleeren. Integen
deel moet het in hun voornemen gelegen
hebben om het «algemeen belang," dat zjj bjj
hunne bespreking met den minister zoo zeer
en terecht op den voorgrond plaatsten, en dat
in hnnne oogen juist een niet toegeven aan
hun stakend personeel wettigde, zelf te verde
digen. ook zonder regeerings-tussohenkomst.
Zeer verklaarbaar was dus de groote verba
zing, om geen andere uitdrukking te bezigen,
niet alleen van den minister van waterstaat,
maar ook van de andere autoriteiten, die van
den uitslag der conferentie in kennis waren
gesteld, toen z(j hoorden dat de direotie der
HoUandicht Spoorweg Maatschappij aan alle
eischen had toegegeven.
En dat daaruit een «betreurd misverstand''
gegroeid is, wie zal zieh daarover verwonde
ren 1 Vooral als men daarbjj nog in overwe
ging neemt, dat vóór de mislukte oonferentie
met den minister van waterstaat door derden
bjj een nog invloedrijker adres met ongeveer
hetzelfde verzoek was aangeklopt geworden.
In hoeverre deze mededeelingen, die mjj
overigens van zeer achtenswaardige zjjde zjjn
gedaan, nu
komen, kan ik als simpelen briefschrijver na
tuurljjk niet in alle details nagaan. Maar dat
in hoofdzaak het verhandelde tuiBchen minis
ter en spoorwegmannen zioh aldus heeft toe
gedragen, dit geloof ik te kunnen verzekeren,
en werd mjj ook van andere niet-ambteljjke
zijde nader bevestigd.
het grootst, 't welk van reactie is te duohten.
Op den weg der opruiming van nog zoo vele
sociale misstanden moedig en met ernstigen
wil voor te schrjjden de verhouding tussohen
werkgever en werknemer kloek onder de
oogen te zien met het oprechte streven het
aandeel van den arbeider in het arbeidspro
duct in billjjkheid aftegeven; de toenadering
tusschen de klassen, tusschen patroon en
werkman allermeest, te vergrooten; de ver
antwoordelijkheid van allen voor den gang
van wetgeving en bestuur door nieuwe uit
breiding van het kiesrecht te vestigen de
gelegenheid tot onmiddellijke en onpartijdige
scheidsrechteljjke beslissing van rijzende ge
schillen te openen: voor znlk advies zouden
wjj liever aansprakelijk zjjn dan voor een dat
stilstand en teruggang predikt als geboden
door de dingen die zijn geschied. Zjj op wie
de zware verantwoordelijkheid neerkomt den
te volgen koers aan te geven, zullen onge
twijfeld niet Torbecke's waarschuwing in den
wind Blaan, die hij ook in donkere dagen,
neerschreef bjj het portret van Guizotdat
orde niet is wederstand tegen, maar regeling van
preoies met de waarheid overeen I de vrjjheiddat het gevaar, hetwelk men van
verandering vreest, soms juist in het niet ver
anderen ligt.
Deze brief werd, sooals gemeld, te laat
ontvangen voor ons vorig nommer. Red.
Door den commissaris der Koningin in
Zeeland is bepaald dat de aflevering van
de manschappen van de lichting 1903, bestemd
ter volledige oefening, «al plaatshebben 3, 4,
d.® wapenea TaB de Rohtin-jder Werfj gtationsassistent, Amsterdam, C. Jan- op 'toude pad. De gevolgen hebben zioh niet U 6
en 7 Maart en die bestemd voor de korte
sen, goederenklerk, hoofdbureau, L. L. Nepperusl I laten wachten. oefening ep 19 en 20 Mei.
werkmeester, J. de Priester, opz. weg en werken, Zal men hebben geleerd Zal men de tgd- De aflevering van de manschappen van de
Gouda, P. de Ronde, opz. weg en werken, strooming, 't personeel beter begrjjpen lichting 1902, die ingevolge art. 101 der mi-
De schrjjver hoopt het van harte, maar vreeat
onder de arbeiders volstrekt geen j j„ 0Bg Bommer yan Dinsdag 4 Febr., schreven I goede uitslag kan verwacht worden, zonder in
Wat nu betreft de maatregelen, die de re
geering denkt te zullen nemen om een her
haling der betreurenswaardige voorvallen in
ds toekomst zooveel mogeljjk te voorkomen,
wordt met spanning tegemoet gezien wat hier
over door de regeering, als de Tweede Kamer
den 24sten a. a. bijeen zal zjjn, zal worden aan
gekondigd. Naar verluidt, is het meer dan
waarschjjnljjk dat een speciale wet, regelende
den arbeid bjj de spoorwegen, alsdan in het voor
uitzicht zal gesteld worden, en hiermede moet
dan ook het groote machtsvertoon, door het
oproepen
gen 1900 en 1901, in verband staan. Met het
op den been brengen en houden, naar ik ver
neem nog voor minstens 6 weken, va* deze
troepenmacht wil de regeering onverkwikkelijke
tafreelen voorkomen, die missohien zouden
plaats grjjpen gedurende het behandelen der
spoorwegquaestie in de Kamer.
Tot zulke uitersten zal het wel gelukkig
niet spoedig komen, want onze arbeidors zul
len zeker zeer goed inzien, dat zjj tegenover
de gewapende macht toch niets kunnen
uitrichten en daarbjj hunne belangen voor
jaren lang kunnen compromiteeren.
Ik geloof dat dit inzicht onder den werkenden
Btand alhier dan ook vrjj wel algemeen ge
deeld wordt. Het plebs natuurlijk er buiten
gelaten, dat bjj opstootjes slechts kan winnen,
hier
neiging waar te nemen om desnoods geweld
te plegen indien niet dadeljjk aan hun wen-
schen wordt voldaan. Wel is waar krjjgt men
dien indruk alB men de verslagen leest van
stakers-vergaderingen, en hoort welke domme,
laffe en opruiende taal daar soms door de
«leiders" wordt uitgeslagen ik was laatst
zelf «onder gehoor" van den «leider" Oudegeest
maar de kern onzer arbeidende klasse zal
zich door dergelijke onverantwoordelijke lieden
niet tot dwaze dingen laten verleiden. Ga maar
eens praten met de mensohen individueel, als
zjj uit de vergadering komen, en ge zult ge
waar worden dat ze volstrekt niet vechtlustig
zjjn. Zjj staken liever dan te veohten. Over
het algemeen behoeft hiervoor dan ook geen
vrees gekoesterd te worden.
Zoo is de toestand op het oogenblik.
Hoe deze echter worden zal als de wapenen
van beide zjjden en dan over de geheele linie,
want alles staakt of wil staken, ter hand
worden genomen en de eischen omtrent loons-
verhooging en arbeidstijd zullen ingediend zjjn
om aangenomen of verworpen te worden, en
de Kamer den toestand ook van de politieke
jjde bekijkt wat dan gebeuren zal, valt
natuurljjk niet te voorspellen. Maar dat de
ernst van den toestand in een juiste verhou
ding staat tot de 15.000 man troepen, die op
geroepen sjjn om het staatsgezag te schragen,
dat tot dusverre door niemand is aangerand,
wordt sterkt betwijfeld door
Uw getrouwen
Torenwachter.
Den H a a g, 12 Febr. 1901.
v 9
Wjj wensehen, in aansluiting aan hetgeen
onze Torenwachter opmerkt, hier te laten
volgen wat wjj juist Zondag lazen in het
jongste nummer der Trev. Gron. Crt., waar de
De nieuwe Bond ran Staatsspoorwegpersoneel,
van welks oprichting te Utrecht Vrjjdag wjj
reeds melding maakten, stelt zich ten doel de
belangen zjjner leden zoowel in hunne betrek
king als daarbuiten te bevorderen, m?t inacht
neming van een ieders verplichtingen jegens de
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen
Elk streven om invloed uit te oefenen op de
godsdienstige of politieke gevoelens der leden
is uitgesloten. Genoemde maatschappij heeft
zich 'bereid verklaard den Bond te erkennen.
Het voorloopig bestuur bestaat uit de heeren
A. G. A. Everts, voorzitter, jhr mr C. Beelaertg
van Blokland, secretaris, H. de Ranitz, pen
ningmeester, P. Joosting, brugingenieur, J. van
mogeljjk niet uitgebroken. Ochl indien men
eens van zjjne booge hoogte een beetje wilde
afdalen en begrjjpen, dat er veel gesohikt in
éen zak gaat. Daarbjj zjjn de grieven meer
stuitend dan omvangrjjk.
Daarna bespreekt hjj de in hoofdzaak die
verschillende grieven.
Eerstens de onbilljjka premieverdeeling, de
betaling van ziekenfonds door de beambten,
terwjjl de ambtenaren niets betalen, de rege
ling van het pensioen en de lage loonen voor
wegwerkers, arbeiders, rangeerders en sommige
beambten.
Die grieven op te ruimen is mogeljjk met
goeden wil en eerljjk streven.
De schrjj ver erkent dat voor 20 jaren bjj de
spoorwegen meer grieven bestonden dan thans
maar zjj werden niet zoo gevoeld als later
't spoorwegvervoer had toen dien omvang niet
van thans. De diensttjjden waren langer, de
werkzaamheden waren veel minder. Daarbij,
de superieuren leefden met hun mensohen mee.
Later, toen de diensten drukkender werden,
geraakte het gemoedelijke te loor. 't Werk moest
meer worden geforceerd. Meer werk moest
met 't zelfde personeel worden uitgevoerd.
Het optreden van den heer Cluysenaar als
hoofdbestuurder deed aanvankelijk eene ver
ademing ontstaan.
Boeten werden minder, 't recht werd meer
gehandhaafd. Men begon de salarissen der
ambtenaren te verbeteren. De beambten hoopten
te zullen volgen. Maar zie, opeens werd van
koers veranderd. Verhooging van salaris bleef
uit. Diensten van 14, 16 en meer bleven ge
handhaafd. Verlof en vrjje Zondagen werden
minder. Er waren velen die in een jaar geen
vrjjen Zondag hadden. De directeur, ziende dat
de 5. Veene macht ging vormen, forceerde
Hecht en Plicht, tevens eene vereeniging voor
ambtenaren. Superieuren, die vroeger de groot
ste achting van 't personeel genoten, wjjzigden
hunne gedragslijn zoodanig, dat ze gehaat wer
den. Enkelen, die de achting van 't personeel
bleven behouden, werden op 't hoofdbnreau
onder dak gebracht. Kortom, men was weer
samensmelting ook te doen plaats hebben
over het ganscke land.
De saamgesmolten vereenigingen zullen
nu heeten de Christeljjk-Historische Party,
terwjjl de heeren jhr mr A» F. de Savornin
Lobman, die heeft meegedeeld niet aan zjjn
denkbeeld, seheiding van kerk en staat, te
bljjven vasthouden, en dr J. Th. de Visser als
leiders dier partjj sullen optreden.
BEHUJËHÊeVlKEN S5MS-
j kon. besluit:
is mr K. W. A. Beukema benoemd tot eerste-
tolk en kanselier aan het consulaat der Neder
landen te Smyrna;
is benoemd tot bode bjj het Ryksarchief in
Drenthe, Roelof Visser, te Assen
is benoemd tot adjunct-commies bjj den
Centralen gezondheidsraad F. Heyne, klerk le
kl. bjj het gemeentelijk bouw- en woningtoe
zicht te Amsterdam, en aan W. D. J. Bezemer,
te Utrecht, tjjdeljjk tot wederopzegging belast
met de waarneming van de betrekking van
adjunct-commies bjj den Centralen gezond
heidsraad, de persoonljjke titel van commies
verleend
is benoemd tot lector in de faculteit der let
teren en wjjibegeerte aan de Rijksuniversiteit
te Utreoht, tot het geven van onderwjjs in het
Sanskriet, dr W. Caland, thans conrector van
het gymnasium te Breda, en tot lector in de
faculteit der wis- en natuurkunde aan die
Rijksuniversiteit, tot het geven van onderwgs
in de zoölogie, dr G. C. J. Vosmaer, thans
assistent met den personeelen titel van lector
aan dia universiteit
is benoemd tot lid in den Raad van bestuur
in de kolonie Suriname de heer A. G. van
Wieringen, administrateur van financiën in
die kolonie.
C. J. Valk, perroncontröleur, A. Hermans, arbei
der, Helmond, P. W. Woortmeyer, machinist,
Amsterdam, H. van Ginkel, ploegbaas, W. J.
Groot, kopergieter, werkplaats Tilburg, P. de
Rjjk, ploegbaas, Amsterdam, H. C. Kwak, per
roncontroleur, Rotterdam, J. Huisman, ploeg
baas, Leeuwarden.
Zjj, wier woonplaats niet genoemd is, wonen
te Utreoht.
Zaterdagavond is te Amsterdam opgericht
een Bond van Orde van personeel, werkzaam in
dienst der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maat
schappij. Haar hoofdzetel is Amsterdam,
Het gaat dus, zooals wjj in ons hoofdartikel,
men wil en zal nu tegenmaatregelen nemen.
Of ejj de macht kunnen breken van hen, van
wie de zoo geweldig ingrjj pende staking uit
ging, wie zal het zeggen
De toekomst zal het loeren.
Middelerwjjl heeft in de N. R. Crt een employë
der SS. een uiteenzetting gedaan van de grieven,
die onder het spoorwegpersoneel bestaan.
Hebben wjj verdiend, vraagt by, dat men
ons scheldt voor ultra-revolutionnairen en
dynamietards
En hjj gaat voort:
«Is het redeljjk dat men voor ons uitzonde
ringswetten vraagt Men beschuldigt ons van
contraotbreuk. wy hadden geen contract. Men
*egt: gjj hebt den eed gesohonden. Ieder, die
de strekking van onzen eed kent, weet dat die
slechts slaat op datgene wat wg, in dienst
zjjnde, praesteeren. Gy hebt bet vrerk gestaakt.
Ja, dat hebben wjj gedaan.
Maar dat is toch niet in strgd met de wet.
De spoorwegen zyn een algemeen belang, en
dat hebt gjj geschaad
Accoord. Maar heeft men wel eens overdacht
of de behartiging dier algemeene belangen
niet ten nadeele van den spoorman werd uit
gevoerd En dan, alle vreedzame middelen
zyn door 't personeel beproefd om te worden
gehoord. Maar tevergeefs. Was het dan won-
litiewet 1901 of ter vervulling van de plaat
sen der manschappen, die op 15 Ootober 1902
ontbraken, moeten worden opgeroepen, zal
plaats hebben op 10 Maart.
Heden herdaoht H. J. de Jong den dag
waarop hjj vóór 40 jaren in dienst trad bg
de firma G. van Nederveen en Zoon alhier.
De patroons sohonken den trouwen enjjve-
rigen kneoht een stofteljjk bewjjs dat zg zgne
langdurige diensten op prjjs stelden.
Op de 17e internationale tentoonstelling
van hoenders, duiven, eenden, ganzen en ande
re vogels, van 6—8 Febr. te 's Gravenhage ge
houden, behaalde de heer B. Neelmeger te
Middelburg 2 zeer eervolle vermeldingen,
6 eerste, 6 tweede en 7 derde prgzen voor duiven.
Verder behaalde de heer J. M. Slegt te G o e s
een eervolle vermelding voor hoenders.
Ter naturalisatie is o. a. voorgedragen
P. Keulemans te Middelburg.
Zaterdagavond trad voor de leden van
het Nutsdepartement Noordgouwe en geïn-
dat het oproepen van 15,000 milioiens I trodneeerden als spreker op de heer A. A. Beek-
[het tegendeel.
Het partg bestuur van de Sociaal-Democratuchi I
Arbeiderspartij heeft een manifest aan het Neder-
landsche volk gepubliceerd.
Daarin wordt o. a te kennen gegeven, dutl
het spoorwegpersoneel, indien het tot wette-
lgke maatregelen tegen staking komt, zioh
gereed maakt opnieuw den arbeid naer te
leggen. Tot de arbeiders wordt gezegd, dat
zy zieh niet moeten laten verleiden tot onbe-1
raden stappendat zp, als zp willen staken,
i dit moeten doen waar het noodig is en een
overdreven of onvervulbare eischen te verval
lendat zp, tot afwering van het gevaar, dat
thans de gansche arbeidersklasse in Nederland
bedreigt, de noodige solidariteit met het spoor
wegpersoneel moeten betoonen
Het Nederlandsehe volk wordt gewaarsekuwd
zioh niet te laten misleiden omtrent het ka
rakter der jonste spoorwegstaking. Opgemerkt
wordt,
meer schade en kosten zal veroorzaken dan da
staking zelve, en dat een dwangwet tegen hat
personeel een nieuwa staking zal uitlokken,
waarin waarschpniyk ook vele arbeiders van
andere vakken zullen worden betrokken.
Het manifest eindigt aldus
«De sooiaal-demokratie wil niets liever, dan
dat men den arbeiders de gelegenheid geaft, in
volkomen vrybeid gebruik te maken van al
hunne burgerrechten vrpheid van vereeniging
van Gravenhage.
In eene boaianda eauserie behandelde hp het
wordingsproces van onze provincie Zeeland,
speciaal dat van Sohouwen-Duiveland, terwjjl
hjj daaraan een everzieht van de wpze van het
djjkbahaer door alle tjjden heen toevoegde.
Sen zeer aandaohtig gehoor en luid applaus
loonden den begaafden spreker voor zyne bevat-
teljjke en leerzame voordracht.
Benoemd tot brieven- en telegrambe
en vergadering, invoering van algemeen kies-1 gteller te Steenbergen J. de Koene thans als
recht, enz. Geschiedt dit, dan zal het bljjken,
dat de arbeidersklasse niet is een verwoestende
macht, die het welzpn der geheele natie be
dreigt maar integendeel een stuk nieuw vrucht
baar leven, dat het stoffeljjk en geesteljjk peil
der geheele menscheid verhoogt."
BIJ »B TEGENPARTIJ.
Ingevolge het verzoek der Deputatenverga-
d*l,en onbilljjk dat de werkstaking is aange- dering werd het kiesreohtvraagstuk gesteld in de noodi'ge herstellingen te
grepen om in loon- en arbeidskwesties 't recht I handen van eens commissie, bestaande uit de j wonina van het hoo
I..In-Q Tlrr» D n liiikin. mr Th. I
van hoor en wederhoor te erlangen Men ver
gelijke toch in Godsnaam een groote spoor-
wegmaatschappjj niet bp eene gewone fabriek
of onderneming, waar de patroon of bestuurder
allen kan overzien en de gelegenheid voor den
werknemer openstaat met eerstgenoemde te
kunnen onderhandelen.
Tot 't laatste oogenblik nog heeft de H. S. M
bekende sehrjjver der hoofdopstellen, prof. O. I hooghartig genegeerd wat tot verzoening kon
te Leiden, in denzelfden geest schreef als wy I leiden. Had de H. S. M., naar aanleiding
meermalen deden. Hy besluit zyn artikel met I van het schrjjven van het hoofdbestuur der
deze regelenj Ned. F., dat er iets broeide, den weg
Ons sohjjnt op dit oogenblik dat gevaar tot een vergeljjk betreden, dan was de staking
heeren prof. mr D. P. D. Fabius, mr Th.
Heemskerk en A. S. Talma.
Die «jongste Deputatenvergadering" werd
gehouden 17 April 1901, zoodat met de zaak
zeker niet te groote haast is gemaakt.
In welken geest het voorstel dier oommissie
zyn zal, kunnen zjj, die Patrimonium lesen,
wel nagaan.
W 9
9
Er is in beginsel besloten tot eene fusie
tusschen de Christelpk-Historisohe en de Vrjj
anti-revolutionnaire vereenigingen, fraetie-
Lohman, te Amsterdam, met de bedoeling die
zoodanig in betrekking te Sint Maarten s-
djjk.
In eene Zaterdagavond te Philippine
gehouden raadszitting werd o. a. besloten tot
het aangaan van een geldieening, groot 1000,
rentende 4 en aflosbaar binnen 10 jaar. Dit
geld aal gebrnikt worden, om de zuidzpde van
de losplaats aan te koopen.
In verband met een ingekomen verzoek van
het hoofd der school, werd aan burg» en weth.
laten
hoofd der
sehool.
Verder werd besloten binnen kort over te
gaan tot het verpaohten van het recht tot het
rapen van mosselen in de haven. Ook de voor
waarden, waarop die verpachting zal geschie
den, werden door den raad goedgekeurd. De
verpachting zal o. a. geschieden in 2 perceelen.
Het rapen voor zonsop- en na zonsondergang
is verboden, terwjjl de pachters verplicht
zullen zjjn de trappen voor eigen rekening
tohoon te houden.