Dinsdag 17 Februari. - N°. 40. 146* Jaargang, 1903. 1 Middelburg 16 Februari. UIT STAD EN PROVINCIE Van den Haagschen Toren. Nieuwe Bonden enz. E>en. dezer it s.s. 12 van d het avia. het naar Hoen- point ister- TN- itiën. Reg. tn. rman lat. is. l. om en. >ot en 18. Dat. 1*0- Iof- lordr. >V,u. chut- )maa- rshof. do |Fo»r- >erge- iFehr. angv. Mrt. ing. me- ipoor. ?ebr. It. - Ihelde. imel- OGIIU. Toen eelde phoon veld ^open ban- in ala eslag :emd, oi ral |s, be- erste niet k om >n en in, er en te I hem lgens land- i T6Ï- iint. MIDDELBURGSCHE Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prjfi, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. 16 Febr. 8 bewolkte lucht. TBBBMOKBTBB BN VERWACHTING. u. vm. 40 gr., 18 u. 43 gr., av. 4 u. 43 gr. F. V e r w a o h tzwakke wind, Advertentiën20 cent per regel. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50; elke regel meer 20 eent. Beolamens 40 cent per regel Groote letters naai de plaats, dia ajj innemen. Tot de plaatsing van advertentiën en reolames, niet afkomstig uit Zeeland, betredende Handel, Nfi verheid en Geldwezen, is uitsluitend gereohtigd het Algmaeea Advsrtsntlir Snrssn A. DB LA KAB Aan., N.8. T*«rbU|Wri MM, De. groote staking van het spoorwegperso neel, hoewel die reeds een veertien dagen aohter ons ligt, houdt de gemoederen hier nog steeds in groote mate bezig. Het is een onderwerp, waarover niemand uitgepraat geraakt, waarover iedereen, jong en oud, hoog of laag geplaatst, medekeuvelt, zoodat het nn nog, evengoed als een week geleden, the gd) Iburg topic of the day uitmaakt. En dat is ook zeer begrjjpeljjk, want men voelt instinctmatig dat in het oude land der Regenten de capi tulatie der groote spoorwegdirecties geen vrede heeft gebracht, maar slechts een wa penstilstand. Bovendien het fijne der zaak, zoomede de gevolgen, waarover men niet uitgepraat is, wordt zoo geheim gehouden, dat dit op zichzelf al de nieuwsgierigheid prikkelt. Gaat me a op onderzoek uit ter plaatse, waar men het weten kan en moet, dan krggt men tot antwoord dat de zaak zeer eenvoudig is en reeds uitvoerig in de bladen toegelicht. Daaruit wordt men natuurlijk niet veel wjjzer, en het gegoochel met «gewaarmerkte" en >on gewaarmerkte" pers-communiqué's in de bladen, welker handelwijze in veel opzichten doet denken aan een gewilde misleiding, die den toestand nog ingewikkelder maakt dan hg reeds is, is evenmin geschikt om de ongerust heid weg te nemen, die zoowel bjj de «partg van orde" als bjj de «party van staking" be staat. Allerlei min of meer vertrouwbare verhalen en geruohten in verband met de afgeloopen «taking en met de houding die er van over heidswege zal aangenomen worden, indien het wederom tot een groote staking mocht komen, doen dan ook de ronde. Zoo beweert de een, dat er stellig «op ge- sohoten" zal worden, als er maar het minste geschiedt dat op storing der openbare orde geljjkt, en schrjjft een ander het machtsver toon der regeering toe, niet zoo zeer aan de vrees, dat het wederom tot een groote werk staking zal komen, dan wel aan zekere wen ken van over de grenzen ontvangen, waar men niet zonder ongerustheid de jongste ge beurtenissen heeft gadegeslagen en dergeljjke «slechte voorbeelden" niet gaarne herhaald zag. Natuurljjk speelt in deze en soortgelijke besohouwingen de vrjje phantasie een groote rol. Meer zekerheid bestaat er eohter ten op- ziohte van hetgeen er tussohen regeering en de directie der Bollandsche IJeeren Spoorweg maatschappij heeft plaats gehad, en welke maatregelen de regeering denkt te treffen, teneinde een herhaling van hetgeen is ge- benrd, te voorkomen. Dienaangaande was ik een dezer dagen in de gelegenheid het een en ander te vernemen van iemand, die uit den aard zjjner positie kennis draagt van de motieven, welke de regee ring deden besluiten geen gehoor te geven aan het beroep der directie van die maatschappij. Mijn zegsman deelde mjj nl. mede dat de gedragslijn, die de regeering in deze zaak ge volgd had, noch volledig nooh duidelijk was toegelicht in de twee communique's, die daar over aan de pers waren verstrokt, reden waarom misschien al dadelijk het eerste com- muniqné door De Standaard als «ongewaar- merkt" werd gediiqualifioeerd. Over deze «inlichtingen" moeten dan ook in hooge krin gen harde nooten gekraakt zjjn. Verder werd mg verzekerd dat de minister De Mares Oyena na het onderhoud, dat hjj met den Raad van Administratie had gehad, zeer verrast was geljjk reeds door een plaatselijk blad alhier is gemeld door het plotseling besluit dezer heeren om aan de eischen der stakers toe te geven. Inderdaad moet hjj hier van eerst kennis gekregen hebben door een bulletin van een der bladan. Volgens mjjn zegsman moet het in de con ferentie tussohen de mannen van den Hol- landschen spoor en den minister vrjj levendig toegegaan z£n. De heeren uit Amsterdam waren n.l. vrjj wel overtuigd, toen zjj bjj Z. Ex op audiëntie kwamen, dat de Regeering ge. kruik sou maken van art. 50 der spoorwegwet De minister bleek hiervan echter niets te willen weten, en verklaarde zich niat bevoegd in het gesohil tmsschen de direotie en hare arbeiders tussohen beide te kernen. Deze houding'werkte>atnurl]jk zeer ontnuch terend op de invloedrijke bezoekers, die eohter bjj hun heengaan niet alleen op Z. Ex. maar ook op anderen, die hen spraken, volstrekt niet den indruk aohter lieten, dat zjj zoo spoedig daarop tot het besluit zouden komen om onvoorwaardelijk te capituleeren. Integen deel moet het in hun voornemen gelegen hebben om het «algemeen belang," dat zjj bjj hunne bespreking met den minister zoo zeer en terecht op den voorgrond plaatsten, en dat in hnnne oogen juist een niet toegeven aan hun stakend personeel wettigde, zelf te verde digen. ook zonder regeerings-tussohenkomst. Zeer verklaarbaar was dus de groote verba zing, om geen andere uitdrukking te bezigen, niet alleen van den minister van waterstaat, maar ook van de andere autoriteiten, die van den uitslag der conferentie in kennis waren gesteld, toen z(j hoorden dat de direotie der HoUandicht Spoorweg Maatschappij aan alle eischen had toegegeven. En dat daaruit een «betreurd misverstand'' gegroeid is, wie zal zieh daarover verwonde ren 1 Vooral als men daarbjj nog in overwe ging neemt, dat vóór de mislukte oonferentie met den minister van waterstaat door derden bjj een nog invloedrijker adres met ongeveer hetzelfde verzoek was aangeklopt geworden. In hoeverre deze mededeelingen, die mjj overigens van zeer achtenswaardige zjjde zjjn gedaan, nu komen, kan ik als simpelen briefschrijver na tuurljjk niet in alle details nagaan. Maar dat in hoofdzaak het verhandelde tuiBchen minis ter en spoorwegmannen zioh aldus heeft toe gedragen, dit geloof ik te kunnen verzekeren, en werd mjj ook van andere niet-ambteljjke zijde nader bevestigd. het grootst, 't welk van reactie is te duohten. Op den weg der opruiming van nog zoo vele sociale misstanden moedig en met ernstigen wil voor te schrjjden de verhouding tussohen werkgever en werknemer kloek onder de oogen te zien met het oprechte streven het aandeel van den arbeider in het arbeidspro duct in billjjkheid aftegeven; de toenadering tusschen de klassen, tusschen patroon en werkman allermeest, te vergrooten; de ver antwoordelijkheid van allen voor den gang van wetgeving en bestuur door nieuwe uit breiding van het kiesrecht te vestigen de gelegenheid tot onmiddellijke en onpartijdige scheidsrechteljjke beslissing van rijzende ge schillen te openen: voor znlk advies zouden wjj liever aansprakelijk zjjn dan voor een dat stilstand en teruggang predikt als geboden door de dingen die zijn geschied. Zjj op wie de zware verantwoordelijkheid neerkomt den te volgen koers aan te geven, zullen onge twijfeld niet Torbecke's waarschuwing in den wind Blaan, die hij ook in donkere dagen, neerschreef bjj het portret van Guizotdat orde niet is wederstand tegen, maar regeling van preoies met de waarheid overeen I de vrjjheiddat het gevaar, hetwelk men van verandering vreest, soms juist in het niet ver anderen ligt. Deze brief werd, sooals gemeld, te laat ontvangen voor ons vorig nommer. Red. Door den commissaris der Koningin in Zeeland is bepaald dat de aflevering van de manschappen van de lichting 1903, bestemd ter volledige oefening, «al plaatshebben 3, 4, d.® wapenea TaB de Rohtin-jder Werfj gtationsassistent, Amsterdam, C. Jan- op 'toude pad. De gevolgen hebben zioh niet U 6 en 7 Maart en die bestemd voor de korte sen, goederenklerk, hoofdbureau, L. L. Nepperusl I laten wachten. oefening ep 19 en 20 Mei. werkmeester, J. de Priester, opz. weg en werken, Zal men hebben geleerd Zal men de tgd- De aflevering van de manschappen van de Gouda, P. de Ronde, opz. weg en werken, strooming, 't personeel beter begrjjpen lichting 1902, die ingevolge art. 101 der mi- De schrjjver hoopt het van harte, maar vreeat onder de arbeiders volstrekt geen j j„ 0Bg Bommer yan Dinsdag 4 Febr., schreven I goede uitslag kan verwacht worden, zonder in Wat nu betreft de maatregelen, die de re geering denkt te zullen nemen om een her haling der betreurenswaardige voorvallen in ds toekomst zooveel mogeljjk te voorkomen, wordt met spanning tegemoet gezien wat hier over door de regeering, als de Tweede Kamer den 24sten a. a. bijeen zal zjjn, zal worden aan gekondigd. Naar verluidt, is het meer dan waarschjjnljjk dat een speciale wet, regelende den arbeid bjj de spoorwegen, alsdan in het voor uitzicht zal gesteld worden, en hiermede moet dan ook het groote machtsvertoon, door het oproepen gen 1900 en 1901, in verband staan. Met het op den been brengen en houden, naar ik ver neem nog voor minstens 6 weken, va* deze troepenmacht wil de regeering onverkwikkelijke tafreelen voorkomen, die missohien zouden plaats grjjpen gedurende het behandelen der spoorwegquaestie in de Kamer. Tot zulke uitersten zal het wel gelukkig niet spoedig komen, want onze arbeidors zul len zeker zeer goed inzien, dat zjj tegenover de gewapende macht toch niets kunnen uitrichten en daarbjj hunne belangen voor jaren lang kunnen compromiteeren. Ik geloof dat dit inzicht onder den werkenden Btand alhier dan ook vrjj wel algemeen ge deeld wordt. Het plebs natuurlijk er buiten gelaten, dat bjj opstootjes slechts kan winnen, hier neiging waar te nemen om desnoods geweld te plegen indien niet dadeljjk aan hun wen- schen wordt voldaan. Wel is waar krjjgt men dien indruk alB men de verslagen leest van stakers-vergaderingen, en hoort welke domme, laffe en opruiende taal daar soms door de «leiders" wordt uitgeslagen ik was laatst zelf «onder gehoor" van den «leider" Oudegeest maar de kern onzer arbeidende klasse zal zich door dergelijke onverantwoordelijke lieden niet tot dwaze dingen laten verleiden. Ga maar eens praten met de mensohen individueel, als zjj uit de vergadering komen, en ge zult ge waar worden dat ze volstrekt niet vechtlustig zjjn. Zjj staken liever dan te veohten. Over het algemeen behoeft hiervoor dan ook geen vrees gekoesterd te worden. Zoo is de toestand op het oogenblik. Hoe deze echter worden zal als de wapenen van beide zjjden en dan over de geheele linie, want alles staakt of wil staken, ter hand worden genomen en de eischen omtrent loons- verhooging en arbeidstijd zullen ingediend zjjn om aangenomen of verworpen te worden, en de Kamer den toestand ook van de politieke jjde bekijkt wat dan gebeuren zal, valt natuurljjk niet te voorspellen. Maar dat de ernst van den toestand in een juiste verhou ding staat tot de 15.000 man troepen, die op geroepen sjjn om het staatsgezag te schragen, dat tot dusverre door niemand is aangerand, wordt sterkt betwijfeld door Uw getrouwen Torenwachter. Den H a a g, 12 Febr. 1901. v 9 Wjj wensehen, in aansluiting aan hetgeen onze Torenwachter opmerkt, hier te laten volgen wat wjj juist Zondag lazen in het jongste nummer der Trev. Gron. Crt., waar de De nieuwe Bond ran Staatsspoorwegpersoneel, van welks oprichting te Utrecht Vrjjdag wjj reeds melding maakten, stelt zich ten doel de belangen zjjner leden zoowel in hunne betrek king als daarbuiten te bevorderen, m?t inacht neming van een ieders verplichtingen jegens de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen Elk streven om invloed uit te oefenen op de godsdienstige of politieke gevoelens der leden is uitgesloten. Genoemde maatschappij heeft zich 'bereid verklaard den Bond te erkennen. Het voorloopig bestuur bestaat uit de heeren A. G. A. Everts, voorzitter, jhr mr C. Beelaertg van Blokland, secretaris, H. de Ranitz, pen ningmeester, P. Joosting, brugingenieur, J. van mogeljjk niet uitgebroken. Ochl indien men eens van zjjne booge hoogte een beetje wilde afdalen en begrjjpen, dat er veel gesohikt in éen zak gaat. Daarbjj zjjn de grieven meer stuitend dan omvangrjjk. Daarna bespreekt hjj de in hoofdzaak die verschillende grieven. Eerstens de onbilljjka premieverdeeling, de betaling van ziekenfonds door de beambten, terwjjl de ambtenaren niets betalen, de rege ling van het pensioen en de lage loonen voor wegwerkers, arbeiders, rangeerders en sommige beambten. Die grieven op te ruimen is mogeljjk met goeden wil en eerljjk streven. De schrjj ver erkent dat voor 20 jaren bjj de spoorwegen meer grieven bestonden dan thans maar zjj werden niet zoo gevoeld als later 't spoorwegvervoer had toen dien omvang niet van thans. De diensttjjden waren langer, de werkzaamheden waren veel minder. Daarbij, de superieuren leefden met hun mensohen mee. Later, toen de diensten drukkender werden, geraakte het gemoedelijke te loor. 't Werk moest meer worden geforceerd. Meer werk moest met 't zelfde personeel worden uitgevoerd. Het optreden van den heer Cluysenaar als hoofdbestuurder deed aanvankelijk eene ver ademing ontstaan. Boeten werden minder, 't recht werd meer gehandhaafd. Men begon de salarissen der ambtenaren te verbeteren. De beambten hoopten te zullen volgen. Maar zie, opeens werd van koers veranderd. Verhooging van salaris bleef uit. Diensten van 14, 16 en meer bleven ge handhaafd. Verlof en vrjje Zondagen werden minder. Er waren velen die in een jaar geen vrjjen Zondag hadden. De directeur, ziende dat de 5. Veene macht ging vormen, forceerde Hecht en Plicht, tevens eene vereeniging voor ambtenaren. Superieuren, die vroeger de groot ste achting van 't personeel genoten, wjjzigden hunne gedragslijn zoodanig, dat ze gehaat wer den. Enkelen, die de achting van 't personeel bleven behouden, werden op 't hoofdbnreau onder dak gebracht. Kortom, men was weer samensmelting ook te doen plaats hebben over het ganscke land. De saamgesmolten vereenigingen zullen nu heeten de Christeljjk-Historische Party, terwjjl de heeren jhr mr A» F. de Savornin Lobman, die heeft meegedeeld niet aan zjjn denkbeeld, seheiding van kerk en staat, te bljjven vasthouden, en dr J. Th. de Visser als leiders dier partjj sullen optreden. BEHUJËHÊeVlKEN S5MS- j kon. besluit: is mr K. W. A. Beukema benoemd tot eerste- tolk en kanselier aan het consulaat der Neder landen te Smyrna; is benoemd tot bode bjj het Ryksarchief in Drenthe, Roelof Visser, te Assen is benoemd tot adjunct-commies bjj den Centralen gezondheidsraad F. Heyne, klerk le kl. bjj het gemeentelijk bouw- en woningtoe zicht te Amsterdam, en aan W. D. J. Bezemer, te Utrecht, tjjdeljjk tot wederopzegging belast met de waarneming van de betrekking van adjunct-commies bjj den Centralen gezond heidsraad, de persoonljjke titel van commies verleend is benoemd tot lector in de faculteit der let teren en wjjibegeerte aan de Rijksuniversiteit te Utreoht, tot het geven van onderwjjs in het Sanskriet, dr W. Caland, thans conrector van het gymnasium te Breda, en tot lector in de faculteit der wis- en natuurkunde aan die Rijksuniversiteit, tot het geven van onderwgs in de zoölogie, dr G. C. J. Vosmaer, thans assistent met den personeelen titel van lector aan dia universiteit is benoemd tot lid in den Raad van bestuur in de kolonie Suriname de heer A. G. van Wieringen, administrateur van financiën in die kolonie. C. J. Valk, perroncontröleur, A. Hermans, arbei der, Helmond, P. W. Woortmeyer, machinist, Amsterdam, H. van Ginkel, ploegbaas, W. J. Groot, kopergieter, werkplaats Tilburg, P. de Rjjk, ploegbaas, Amsterdam, H. C. Kwak, per roncontroleur, Rotterdam, J. Huisman, ploeg baas, Leeuwarden. Zjj, wier woonplaats niet genoemd is, wonen te Utreoht. Zaterdagavond is te Amsterdam opgericht een Bond van Orde van personeel, werkzaam in dienst der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maat schappij. Haar hoofdzetel is Amsterdam, Het gaat dus, zooals wjj in ons hoofdartikel, men wil en zal nu tegenmaatregelen nemen. Of ejj de macht kunnen breken van hen, van wie de zoo geweldig ingrjj pende staking uit ging, wie zal het zeggen De toekomst zal het loeren. Middelerwjjl heeft in de N. R. Crt een employë der SS. een uiteenzetting gedaan van de grieven, die onder het spoorwegpersoneel bestaan. Hebben wjj verdiend, vraagt by, dat men ons scheldt voor ultra-revolutionnairen en dynamietards En hjj gaat voort: «Is het redeljjk dat men voor ons uitzonde ringswetten vraagt Men beschuldigt ons van contraotbreuk. wy hadden geen contract. Men *egt: gjj hebt den eed gesohonden. Ieder, die de strekking van onzen eed kent, weet dat die slechts slaat op datgene wat wg, in dienst zjjnde, praesteeren. Gy hebt bet vrerk gestaakt. Ja, dat hebben wjj gedaan. Maar dat is toch niet in strgd met de wet. De spoorwegen zyn een algemeen belang, en dat hebt gjj geschaad Accoord. Maar heeft men wel eens overdacht of de behartiging dier algemeene belangen niet ten nadeele van den spoorman werd uit gevoerd En dan, alle vreedzame middelen zyn door 't personeel beproefd om te worden gehoord. Maar tevergeefs. Was het dan won- litiewet 1901 of ter vervulling van de plaat sen der manschappen, die op 15 Ootober 1902 ontbraken, moeten worden opgeroepen, zal plaats hebben op 10 Maart. Heden herdaoht H. J. de Jong den dag waarop hjj vóór 40 jaren in dienst trad bg de firma G. van Nederveen en Zoon alhier. De patroons sohonken den trouwen enjjve- rigen kneoht een stofteljjk bewjjs dat zg zgne langdurige diensten op prjjs stelden. Op de 17e internationale tentoonstelling van hoenders, duiven, eenden, ganzen en ande re vogels, van 6—8 Febr. te 's Gravenhage ge houden, behaalde de heer B. Neelmeger te Middelburg 2 zeer eervolle vermeldingen, 6 eerste, 6 tweede en 7 derde prgzen voor duiven. Verder behaalde de heer J. M. Slegt te G o e s een eervolle vermelding voor hoenders. Ter naturalisatie is o. a. voorgedragen P. Keulemans te Middelburg. Zaterdagavond trad voor de leden van het Nutsdepartement Noordgouwe en geïn- dat het oproepen van 15,000 milioiens I trodneeerden als spreker op de heer A. A. Beek- [het tegendeel. Het partg bestuur van de Sociaal-Democratuchi I Arbeiderspartij heeft een manifest aan het Neder- landsche volk gepubliceerd. Daarin wordt o. a te kennen gegeven, dutl het spoorwegpersoneel, indien het tot wette- lgke maatregelen tegen staking komt, zioh gereed maakt opnieuw den arbeid naer te leggen. Tot de arbeiders wordt gezegd, dat zy zieh niet moeten laten verleiden tot onbe-1 raden stappendat zp, als zp willen staken, i dit moeten doen waar het noodig is en een overdreven of onvervulbare eischen te verval lendat zp, tot afwering van het gevaar, dat thans de gansche arbeidersklasse in Nederland bedreigt, de noodige solidariteit met het spoor wegpersoneel moeten betoonen Het Nederlandsehe volk wordt gewaarsekuwd zioh niet te laten misleiden omtrent het ka rakter der jonste spoorwegstaking. Opgemerkt wordt, meer schade en kosten zal veroorzaken dan da staking zelve, en dat een dwangwet tegen hat personeel een nieuwa staking zal uitlokken, waarin waarschpniyk ook vele arbeiders van andere vakken zullen worden betrokken. Het manifest eindigt aldus «De sooiaal-demokratie wil niets liever, dan dat men den arbeiders de gelegenheid geaft, in volkomen vrybeid gebruik te maken van al hunne burgerrechten vrpheid van vereeniging van Gravenhage. In eene boaianda eauserie behandelde hp het wordingsproces van onze provincie Zeeland, speciaal dat van Sohouwen-Duiveland, terwjjl hjj daaraan een everzieht van de wpze van het djjkbahaer door alle tjjden heen toevoegde. Sen zeer aandaohtig gehoor en luid applaus loonden den begaafden spreker voor zyne bevat- teljjke en leerzame voordracht. Benoemd tot brieven- en telegrambe en vergadering, invoering van algemeen kies-1 gteller te Steenbergen J. de Koene thans als recht, enz. Geschiedt dit, dan zal het bljjken, dat de arbeidersklasse niet is een verwoestende macht, die het welzpn der geheele natie be dreigt maar integendeel een stuk nieuw vrucht baar leven, dat het stoffeljjk en geesteljjk peil der geheele menscheid verhoogt." BIJ »B TEGENPARTIJ. Ingevolge het verzoek der Deputatenverga- d*l,en onbilljjk dat de werkstaking is aange- dering werd het kiesreohtvraagstuk gesteld in de noodi'ge herstellingen te grepen om in loon- en arbeidskwesties 't recht I handen van eens commissie, bestaande uit de j wonina van het hoo I..In-Q Tlrr» D n liiikin. mr Th. I van hoor en wederhoor te erlangen Men ver gelijke toch in Godsnaam een groote spoor- wegmaatschappjj niet bp eene gewone fabriek of onderneming, waar de patroon of bestuurder allen kan overzien en de gelegenheid voor den werknemer openstaat met eerstgenoemde te kunnen onderhandelen. Tot 't laatste oogenblik nog heeft de H. S. M bekende sehrjjver der hoofdopstellen, prof. O. I hooghartig genegeerd wat tot verzoening kon te Leiden, in denzelfden geest schreef als wy I leiden. Had de H. S. M., naar aanleiding meermalen deden. Hy besluit zyn artikel met I van het schrjjven van het hoofdbestuur der deze regelenj Ned. F., dat er iets broeide, den weg Ons sohjjnt op dit oogenblik dat gevaar tot een vergeljjk betreden, dan was de staking heeren prof. mr D. P. D. Fabius, mr Th. Heemskerk en A. S. Talma. Die «jongste Deputatenvergadering" werd gehouden 17 April 1901, zoodat met de zaak zeker niet te groote haast is gemaakt. In welken geest het voorstel dier oommissie zyn zal, kunnen zjj, die Patrimonium lesen, wel nagaan. W 9 9 Er is in beginsel besloten tot eene fusie tusschen de Christelpk-Historisohe en de Vrjj anti-revolutionnaire vereenigingen, fraetie- Lohman, te Amsterdam, met de bedoeling die zoodanig in betrekking te Sint Maarten s- djjk. In eene Zaterdagavond te Philippine gehouden raadszitting werd o. a. besloten tot het aangaan van een geldieening, groot 1000, rentende 4 en aflosbaar binnen 10 jaar. Dit geld aal gebrnikt worden, om de zuidzpde van de losplaats aan te koopen. In verband met een ingekomen verzoek van het hoofd der school, werd aan burg» en weth. laten hoofd der sehool. Verder werd besloten binnen kort over te gaan tot het verpaohten van het recht tot het rapen van mosselen in de haven. Ook de voor waarden, waarop die verpachting zal geschie den, werden door den raad goedgekeurd. De verpachting zal o. a. geschieden in 2 perceelen. Het rapen voor zonsop- en na zonsondergang is verboden, terwjjl de pachters verplicht zullen zjjn de trappen voor eigen rekening tohoon te houden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1903 | | pagina 1