100». Maandag 14 Juli. Wat nu? N°. 163. 148* Jaargang, Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon- en 0 Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., f2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. XHERSIOMETBR EN VERWACHTING. 12 Juli 8 u. Tm. 58 gr., 12 n. 65 gr., av. 4 u. 67 gr. F. Verwacht: zwakke tot matige wind, bewolkte lucht, weinig verandering in temperatuur. Advei'tontiën20 cent per regel. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50elke regel meer 20 cent. Reclaraens 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen. Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreöende Handel, Nijverheid en Geldwezen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen Advertentle»Bure»u A. DB SjA MAR Ann., N.I. Voorburgwal 266, Amsterdam. Bij deze courant behoort een Bijvoegsel. Middelburg f2 Juli. Het is een somber tafereel, geschetst in het verslag, dat Donderdagavond, in de te Vlissingen gehouden vergadering der Kamer van koophandel en fabrieken, door den waarnemenden secretaris van dat col lege werd overgelegd omtrent den toestand dier gemeente over 1901. Wij weten niet in hoever die uiting on veranderd zal worden opgenomen in het jaarverslag. Dit zal nu worden rondgezon den bij de leden, die daarna hunne goed keuring eraan zullen moeten verleen en of tot wijzigingen moeten besluiten. Het komt ons echter voor dat er weinig tegen de redeneering valt in te brengen. Wij hebben het ook vroeger wel eens o pgemerktde geschiedenis van sedert 1875 is vol van verwachtingen en in rook opgegane illusiën. De havenwerken, hoe goed ook ingericht, hvachten niet wat men daarvan had gehoopt. De scheepvaart neemt niet toe. Integen deel. Toen eens, in den historischen winter van 189091, de strenge vorst Antwerpsche en andere reeders en handelaars dwong van de havens te Vlissingen gebruik te maken, deden zij dit noode en weigerden zij te laten lossen. Het dure vervoer per spoor zat hun in den weg. En in Vlissingen zelf zijn te weinig bronnen om die vaart te voeden, de havens te vullen. Het helpt niet of men dit alles wil ver bloemen het is zelfs beter dat men de waarheid, die trouwens dagelijks te aan schouwen is, onder de oogen ziet. Al zijn er reeds middelen beproefd om verbetering te brengenmen dient voort durend bedacht te wezen op nieuwe maat regelen, die nog te nemen zouden zijn. Daarom deed de waarnemende secretaris ook een goed werk om nog eens aan zulke middelen te herinneren en op andere landen te wijzen. Een ander punt, dat in het verslag werd aangeroerd, is de toestand van den klein handel, welks belangen nu worden behar tigd door de Vereeniging Gemeensch appelifk belang. Er wordt in het verslag den winkeliers op het hart gedrukt door kwaliteit en ruime keuze hunner artikelen het daarheen te leiden, dat de inwoners zich in de gemeente zelve van al het noodige kunnen voorzien, en niet gedrongen worden een deel, en dikwijls het beste deel, hunner behoefte van elders te betrekken. Wij zijn niet voldoende op de hoogte om uit te maken in hoever die opmei'king juist is. Maai' aan den anderen kant mag men toch ook niet over het hoofd zien, dat menig ingezetene bij voorkeur zijne waren uit een andere plaats komen laat, uit gewoonte, zonder ooit onderzocht te hebben of hij al of niet even goed en even voordéelig in zijne woonplaats terecht kan. De hiervoren genoemde vereeniging zou in deze een nuttig werk kunnen verrichten door een onderzoek en door hare bemid deling tusschen winkelier en afnemer. Zij zou beide kunnen wijzen op hunne tekort komingen en verplichtingen. Een derde punt geldt de fabrieksnijver heid, de vermindering in het bouwen van huizen. In hoever deze bedenkelijk is, zij kundigen ter beoordeeling gelaten. Maar men vergete toch niet dat in 1898 en 1899 ontzaglijk veel gebouwd is op speculatiedat men toen schrikbarend overdreven heeft, en dit deed ook door lang niet altijd goed geplaatsten steun van hypotheekbanken. Dit bracht zijne naweeën mêe, die zich vaak op zeer ernstige wijzen deden ge- voélen. Wij behoeven daarvan geen voorbeelden aan te halen. En al dankt men aan die bouwwoede menige goede verbetering en verfraaiing, o. a. van den Badhuisweg; en al hopen wij zeker allen dat zij later nog meer goede vruchten zal dragen, men zie niet voorbij dat de vermindering in het bouwen ook ;etuigenis aflegt van verstandiger inzicht, beter beleid. Het ligt voor de hand dat, wanneer er tegenspoed is, er geen of weinig vooruitgang valt te bespeuren, men naar oorzaken zoekt. Men meent die dan hier dan daar te vinden. Zoo wijt de dokwerkersvereeniging Een voor allenAllen ooor een de schuld van de geringe groote vaart en de daardoor ont stane werkloosheid van een honderdtal dok werkers aan de slechte exploitatie van de havenwerken door de maatschappij De Schelde. Het is eene ernstige beschuldiging, die in het adres van die Vereeniging aan de Kamer van koophandel wordt uitgesproken, en het was verstandig van die Kamer dat zij besloot de directie der Koninklijke Maat schappij om advies te vragen. De voorzitter der Kamer, tevens directeur der Scheldewees er reeds op dat men in deze in een cirkel ronddraait. Er is geen scheepvaart omdat er geen handel is en er is geen handel omdat er geen scheepvaart is. De Maatschappij De Schelde heeft meer malen getracht voor Vlissingen uitzonde ringstarieven te krijgen, wat steeds afstuitte op de Staatsspoorwegen. Schepen die Vlissingen aandoen kunnen geen retourvrachten krijgen, juist omdat er geen handel is. Men kan de omstandigheden niet dwin- en; ze gaan vaak den besten wil, den grootsten ijver, het meest ernstige streven, te boven. Voor wij dus oordeelen, dienen wij het advies van De Schelde af te wachten. Maar het ligt voor de hand dat midde lerwijl menigeen, zelfs buiten Vlissingen, vraagt: Wat nu? Ook in Middelburg. Uit het nu nog eens geopenbaarde blijkt opnieuw dat zelfs de vermeerdering van be volking geen welvaart of bloei brengt. Dit hangt af van het gehalte van hen, aan wie die vermeerdering is toe te schrijven. Toen in 1899 over die vermeerdering in Vlissingen zoo onpractisch werd gejuicht en zulke zonderlinge bespiegelingen daaraan werden vastgeknoopt, wezen wij reeds op het dwaze daarvan en vooral op het onver antwoordelijke om tusschen Vlissingen en Middelburg naijver te wekken. Beider belangen zijn in menig opzicht één; beide plaatsen moeten samengaan. Zij hebben tevens met dezelfde tegen werking te strijdendie der groote Hol- landscbe handelssteden en die van Ant werpen. En daaraan wordt niet gedacht. Men werkt o. a, vaak meer dan nuttig en gewenscht is, rechtstreeks of zijdelings, zelfs zonder het te weten, den invloed van Rotterdam, zoowel op handelstevrein als op politiek gebied, in de hand. En wij weten nu eenmaal dat de actie op staatkundig terrein van de groote han delsplaatsen in ons land hoofdzakelijk ge richt is op het bevorderen harer handels belangen. En dit is begrijpelijk. Maar onzerzijds dienen wij dan ook op dit punt wat beter dan tot heden uit de oogen te zien. En waar het materieele belangen betreft, zouden wij zeggen laat men in Middelburg en in Vlissingen beide hebben door het kanaal door Walcheren een band de handen in elkaar slaan, zooals tot heden steeds is geschied, en niet kleinzieügen na ijver opwekken. Aan financieelen en anderen steun heeft het Vlissingen van de zijde van Middelburg zelden ontbroken. Doch na al wat wij in 1899 daarover schreven, kunnen wij nu gevoegelijk zwijgen. Er is in het jaarverslag nog gezinspeeld op du visscherij als nieuwe bron van in komsten voor Vlissingen. Wij herinnerden in ons nommer van Vrijdag dat daarover reeds in ons blad van 25 October 1901 is ijds wees iemand, zich noemend Jantje Courage., een die, al woonde hij niet in Vlissingen, die stad om haar heerlijk strand, haar schoonen boulevard, hare prachtige havens, evenals wij, zulk een warm hart toedroeg, op eene zee visscherij. Hij deed dat „omdat" zoo schreef hij „wij de vragen overwogen willen zien of te Vlissingen niet een bloeiende vischhandel is te vestigenof Vlissingen niet de beste gelegenheid biedt om daar de visch ter markt te brengenof Vlissingen niet bijzonder goed gelegen is voor de verdere verzending van visch naar de plaatsen van verbruik En hij schreef o. a. „De spoorweggemeenschap met belang- rijke deelen des lands laat bijna niets te wenschen. De des ochtends vroeg als ijlgoed verzonden visch kan omstreeks het middag uur zijn aangekomen in verschillende be langrijke steden van Holland, Utrecht, Gel derland en Noord-Brabant. Ja, het katho lieke Brabant kan bijna als het natuurlijk achterland" van Zeeland worden be schouwd zelfs kan daar in de behoefte aan visch beter worden voorzien van uit Vlis singen dan van uit IJinuiden of Den Helder. Het gevolg daarvan zou zijn, dat de Brabantscke vischhandelaars te Vlissingen zelfs iets hoogere prijzen zouden kunnen be steden dan op de Hollandsche markten." Wij betuigden destijds onze instemming met zijn idee, door o. a. te schrijven „De groote visch vangst in onze omgeving is grootendeels in ruste het langst heeft men van uit Veere getracht daarin een bestaan te vinden, maar evenals te Middelburg, heeft men die ook daar ten slotte opgegeven. Alleen nog varen, als wij wel hebben, een paar vischsloepen van Veere en van Brouwershaven. Nu zal men moeten toestemmen dat voor zulk een vangst en handel VKssingen on eindig veel beter is gelegen dan Zeeland's hoofdstad of Veere. Voor Middelburg is de afstand, die het van het zee scheidt, een bezwaar; voor Veere het feit, dat het de verbinding met den spoor mist. Beide bezwaren gelden niet voor Vlissin gen. Daar is, zooals Jantje Courage op merkte, alles bij elkaar uitmuntend geschikt voor aanvoer en spoedig vervoer per land en per water. De tijden zijn bovendien ook veranderd; de omstandigheden zijn gunstiger, al ver keert de visscherij ook in deze dagen niet in bloeienden toestand. De groote vraag is maarkan er voor geregelden en voldoenden aanvoer gezorgd wordenen zal men de groote afnemers van visch, die nu in IJmuiden ter markt gaan, kunnen bewegen, zich met Vlissin gen in verbinding te stellen? Of zijn er van uit andere streken, o. a. uit Noord-Brabant enz., voldoende afnemers te vinden En danVlissingen ligt niet zoo dicht bij de Noordzee als IJmuiden. Zal men nu nog schippers kunnen vinden, die den goeden weg kennen, langs banken enz., om met voordeel te visschen? Daar leven slechts nog enkelen die, op grond van vroeger opgedane ervaring, ken nis hebben van de groote vischvangst en in deze de ondernemers met raad en daad zouden kunnen bijstaan. In elk gevallaat men dit idee van Jantje overwegen. En acht men het uitvoerbaar, dan de handen uit den mouw gestoken, de handen in elkaar geslagen. Maar vooralwat men doe, doe men flink. Geen half werk in deze. Dan liever niet omdat zij geld gaven, meenen ook met gezag te mogen handelen, géve men bij dergelijke ondernemingen niet het hoogste woord. Een flink, krachtig optreden is noodig. Dan alleen kan er een gunstig resultaat verwacht worden van eene onderneming, zooals Jantje Courage die heeft geschetst; en die, naar wij hopen, nog eens in de naaste of in de verre toekomst in Vlissingen leven en beweging en vooral voordeel zal Moge Jantje* s beschouwing in elk geval aanleiding geven tot gedachtenwisseling. Deze alleen kan ons nader brengen tot de oplossing van het vraagstuk, of zulk eene onderneming voor Vlissingen gewenscht, nuttig en voordeelig zijn kan." Wij vonden het noodig ditmaal aan dit alles nog eens te herinneren, in verband met de uiting van den waarnemenden secre taris der Kamer van koophandel te Vlis singen eene uiting die zeker druk be sproken zal worden. Maar naar aanleiding daarvan zouden wij willen vragen verdient het niet overwe ging dat diezelfde Kamer, als zij straks met die uiting zich vereenigt, aan eene com missie uit haar midden de vraag ter overweging voorlegge wat er gedaan kan worden om in den bestaanden toestand verbetering te brengenen wellicht of het uitschrijven van een prijsvraag daarvoor ook gewenscht zou zijn? De commissie zou manneu van naam op het gebied van scheepvaart, handel en nijverheid moeten kunnen uitnoodigen in haar midden zitting te nemen. En zij zou vooral in overleg moeten treden met hen die, zooals de Staatsspoorkunnen mee werken om Vlissingen te helpen opdat zijn handel en zijne scheepvaart zich vrijer kunnen bewegen en die stad met andere handelsplaatsen kunne concurreeren. Misschien vindt dan die commissie een goed antwoord op onze vraag: Wat nu? Al geeft het verleden niet veel moed de toekomst behoeft men daarom nog niet zonder hoop tegemoet te gaan. UIT STAD EN PROVINCIE. In de St. Cl. van heden zyn opgenomen de statuten van de landbouwvereeniging Door Eendracht Sterk, te Terneuzen. Zy stelt zich ten doel den bloei en den vooruitgang van den landbouw te bevorderen. >8 is opgericht voor een tydvak van 29 jaren, en gevestigd te Terneuzen. Zg tracht overeenkomstig hare krachten dat doel te bereiken doora. het ten behoeve en voor rekening van de individueels leden aan- koopen of aanbesteden van zaaizaden, kunst- mestspeciëu en veevoederb. het houden van voordrachten over onderwerpen die het land- bouwvak betreffen. In verschillende Zeeuwsche bladen vin den wy meer of minder uitvoerige uittreksels, sommige zelfs van vele kolommen, ontleend aan ons verslag van de jongste vergadering der provinciale staten van Zeeland. Wg stellen de waardeering van onzen arbeid zeer op prys, maar zouden het billyk gevonden hebben wanneer die verschillende bladen evenals de Axelsche Ct doet ten minste met een enkel woord de bron hadden vermeld waaruit zy putten. Het bericht, in andere bladen voorko mende, dat de heer James Mackay te Bridge of Allan het beroep (toez.) by de Engelsche gemeenten te Middelburg en Vlissin gen zou hebben aangenomen, kunnen wy beslist tegenspreken. Er kan daarvan nog geen sprake wezen. gedeelte van den kotter maar lalen waar het is, aangezien het tamelyk diep sit. Ook moet het wel in het vaarwater, doch niet in da vaargeul liggen Te Goes worden onder de neringdoen den pogingen in het werk gesteld om de winkelsluiting op 9 uur bepaald te krygea Men seint ons uit Brouwershaven: Het op de Oosterbank gestrande schip Han- déllust is gebroken. Heden is reeds een vaar tuig niet inventaris hier gearriveerd. Den 27en dezer zal te Z i e r i k z e e de gewesteiykegymnastiekwedstrydplaats hebben, uitgeschreven door de Veree nging tot. bevordering van vreemdelingenverkeer. Negen turnverenigin gen uit Zeeland, Noord-Brabant en Limburg zullen daaraan deelnemen. Dit Bergen op Zoom komt een extraboot met turners en een 300 a 400 pleizierreizigers. Verschillende muziekkorpsen zullen den wed- stryd, die ten deele op het Havenplein, ten deele in Parklust zal worden gehouden, öp- uisteren. In de spaarbank van het Wu&departement aldaar werd in 1901 ingelegd 131.868,43* uitbetaald 299.820,34', zoodat meer werd uitbetaald dan ingelegd 167.951,91. Het aantal inleggers bedroeg op 31 December 1900 3123. In 1901 losten 662 hunne spaarboekjes af. Uit de winst- en verliesrekening blykt, dat de winst over 1901 f 5379,57 bedraagt. De bezittingen van de Bank bedragen/815209.95. Aan de 2652 inleggers was verschuldigd 730584.535, zoodat nu by het reservefonds, dat op 31 December 1900 71462.10' bedroeg, gevoegd worden de winst over 1901 ad 5379.57 en die wegens hoogere etfectenkoersen ad 7783.74, dit thans bedraagt 84625.41'. De rente der ingebrachte gelden bedraagt sedert 1 Januari 1894 drie percent. y de directe belastingen is eervol ont slagen, met ingang van 16 dezer, de heer F. Rosenga, ryksklerk der inspectie Terne u- s. Donderdag morgen vroeg strandde te Hoofdplaat de schokker De drie zusters, komende van Breskens en toebehoorende aan J. van Eenennaam te Vlissingen. Op het vaartuigje bevonden zich slechts twee personen, nl. de schipper J. de Visser en een reizend koopman, Van der Made, beiden uit Vlissingen. De schokker was zeer gehavend. Het roer was verloren evenalB een der zwaarden, terwyi het zeil aan flarden was gescheurd. De schade is vry belangryk, te meer nu deze niet door assurantie wordt gedekt. Des middags raakte het schip vlot en is de haven binnen gesleept. BreskCt.) De Belgen geven ons steeds het goede voorbeeld op het gebied van industrie. Sas van Gent levert daarvan het bewijs. Er is toch wezenlijk nog wel kapitaal genoeg te vinden in ons midden om iets tot stand te brengen zij het dan ook, dat er iets gewaagd moet worden. En komt het idee tot uitvoering, dan zij men er vooral op bedacht een man van kennis, een man van energie aan het hoofd te plaatsen. Al wat in deze naar gelief hebber zweemt, leidt tot broddelwerk. Mannen zonder kennis, die, eenvoudig Door de marec haussee te Axel is Vry- dag een Belg gearresteerd ter zake van het plegen van onzedelyke handelingen met drie minderjarige meisjes onder Axel. Heden is hg naar het huis van arrest en bewaring te Middelburg overgebracht. Uit Vlissingen. Voor de zooveelste maal yiél weder een knaapje in het water aan de Bellamy kade. Ditmaal, Vrydagavond, was het een vyfjarig ventje dat met veel moeite door een Arne- muidschen viascher, zekeren De R., werd gered en door den val een hoofdwond had bekomen. Een dokter moest er aan te pas komen om de levensgeesten te helpen opwekken. Zyn toe stand, die Vrydag zeer ernstig was, geeft heden weer hoop op herstel. Thans is ook de laatste der onlangs in de wereld verschenen drielingen overleden. Naar men ons uit Wostkapelle meldt, is men deze week uit Vlissingen daar geweest om van den gezonken loodskotter no 6 den mast, de zeilen en het touwwerk af te halen. Naar men zegt zal men het overige ONDERWIJS. Tot de eerste klasse der ryks hoogere burgerschool te Middelburg zyn toegelaten P. W. Adriaanse, B. van Bakergem< A. Butler, B. F. S. von Brücken Fock, 0. M. F. van Frayenhove, J. J. F. Grauss, J. J. van der Harst, H. Koperberg, Th. K. van Lohuyzen, E. J. ter Meulen, B. J. van Riel, J. J. I.Spren- ger, P. E. A. Visser, U. Butner, U. C. Groene- woud, L. F. .Klaassou, G. R. Kok, D. van der Pauwert, J. 0. Vervenne, J. J. Jongepier, J. A van Riel, W. J. Landsman, C. H. Holgen, W. de Rycke, J. de Vroom, J. J. Lagaay, M. B. Pelle, F. J. Vreeburg, J. J. Priebee, A. J. Bierens, A. P. de Hullu, E. P. J. 0. H. Wisse, J. Zuidweg, P. Both, M. de Vos, K. J. Hondius, J. Q. Quiryns, J. van der Eyk, A. A. van den Hoorn, M. A. Hymans, J. C. T. Motké en W. Konraadtot de tweede klasse S. Lands man en nog tot de derde klasse voor enkele vakken J. L. van der Harst. Aan het Gymnasium te Middel burg zyn by de 8, 9 en 10 Juli gehonden overgangsexamens bevorderd van de vyfde naar de zesde klasseW. S. Bosch, S. M. P. Hey se, B. de Ligt en J. N. Seulyn vierde naar de vijfde klasseA. W. Basti aanse, J. W. A. T. van Ma^ea Bentz van den Berg, J. J. Cleuver, C. J. de Kruyter en P. J. Waardenburg voorwaardelyk éen derde naar de vierde klasse A. Heymans, J. J. Koopmans, H. C Loriany en P. G. de Vey Mestdagh voorw. éen tweede naar de derde klasseF. G. M. Boen ders, A. M. Boeyenga, O. A. Bouuia, W. A. Dekker, M. W. J. van Linschoten, J. Pape- gaay, L. J. P. de Vos en H. A. J. Willemse; eerste naar de tweede klasse: W. J. M. Broekema, J. W. Frederiks, P. R. Gruber en F. G. Vogler.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1902 | | pagina 1