Verschillende Berichten.
LAATSTE BERICHTEN.
dat de eigenaren van het overzetveer van
Cortgene op Wolfaartsdgk niet bg machte
zyn het veerrecht vrijwillig te verkoopen, daar
immers bg verhuring, na afloop van den huur
termijn, de geheele regeling weder onzeker
wordt. Van onteigening krachtens de wet van
28 Aug. 1851 Stblno. 25) kan geene sprake
zijn, daar de voorrechten niet aan bepaalde
kadastrale perceelen zyn verbonden.
Overigens ligt het, naar het inzien van Ged.
Staten, niet op den weg der Provincie andere
plannen te ontwerpen, maar moet dit aan het
initiatief van belanghebbenden worden over
gelaten.
Ged. Staten stellen voor af te wjjzen lo
het verzoek van burg. en weth. van Cortgene,
om door een ruim subsidie verbetering van
den veerdienst Cortgene—Wolfaartsdjjk moge
lijk te maken, en 2o het verzoek van C. van
der Bent te Middelburg om een tienjarig Bub-
sidie van 12000 .uit de provinciale fondsen
ten behoeve van een in te richten atoomboot-
veer tusschen Cortgene en het Wolfaarts-
dyksche veer.
In hun voorstel tot het verleenen van een
subsidie voor een
STÜOMXBAMWKG TAN HONTENISSE
NAAR SBLZABTB
wjjzen Ged. Staten erop dat de ontwor
pen tramweg zal aansluiten, aan de eene
zijde aan den in aanleg zjjnden tramweg
van Hulst naar Walzoorden, aan de andere
zjjde door het aanleggen van een tramweg
van de grens naar het spoorweg-station te
Selzaete aan het Belgische spoorwegnet.
Voor de te doorsnijden landstreek is het
nieuwe verkeersmiddel van groot belanghet
zal voor hare ontwikkeling, zoowol met het
oog op landbouw als nijverheid, zeer bevor
derlijk zgn.
Ook in verband met de aan andere tram
wegen verleende aubsidiën, meenen Ged. Staten,
dat er termen zgn, om het tot stand komen van
den ontworpen tramweg te bevorderen door het
gevraagde subsidie te verleenen, mits
lo. de naastbelanghebbenden door het ver
leenen van bijdragen blyk geven dat daarop
door hen prjjs wordt gesteld, en
2o. de verbinding van den ontworpen tram
weg met de haven te Walzoorden en met het
Belgisch spoorwegnet verzekerd zjj.
Ged. Staten stellen voor het besluit, te
nemen, waarvoor een ontwerp hieronder volgt
daarbij iB rekening gehouden met de voor
waarden, welke bg besluit van 16 Juli 1901
werden gesteld by het verleenen van subsidie
voor een stoomtramweg van Middelburg naar
Domburg met een zijtak van Eoudekerke naar
Vlissingen.
Het ontwerp besluit luidt:
De Staten der provincie Zeeland besluiten
aan eene Nederlandsche Maatschappij voor
den aanleg en de exploitatie van een stoom
tramweg van Hontenisse over Hengstdijk, Stop
peldijk, Boschkapelle, Zaamslag, Axel en Zuid-
dorpe tot de Belgische grens in de richting
van Selzaete, of bg naasting van dien tramweg
door den Staat der Nederlanden aan dezen, een
subsidie te verleenen van een derde der kosten
van aanleg met inbegrip van aankoop van het
rollend materieel tot een maximum van
175.000, verminderd met de tegen 4 ge
kapitaliseerde waarde der sub lo. te noemen
bijdragen, onder voorwaarde
lo. dat door belanghebbenden (gemeenten,
polders of derden) bjjdragen worden verzekerd
tot een bedrag van ten minste 57.640, te
storten in ten hoogste 20 jaarljjksche termij
nen, en dat de aan gemeenten en polders toe-
behoorende, voor den aanleg van den tramweg
noodige, eigendommen kosteloos in gebruik
worden afgestaan
2o. dat ten genoegen van Ged. Staten zeker
heid worde gegeven, dat de verbinding met
de haven te Walzoorden en het gedeelte van
den stoomtramweg op Belgisch grondgebied
van de grens tot het spoorwegstation te Sel
zaete tot stand komen
3o. dat de aanleg plaats hebbe volgens door
Ged. Staten goed te keuren plans, bestekken
en detail-begrootingen en onder toezicht van
Ged. Staten, dat de werken en leveringen zoo
veel mogeljjk, ter beoordeeling van Ged. Staten,
in het openbaar znllen worden aanbesteed en
dat deze openbare aanbestedingen, zoowel als
de onderhandsche en de contracten tot aankoop
van de benoodigde eigendommen, de goedkeu
ring van Ged. Staten behoeven
4o. dat de geheele onderneming, na opne
ming en goedkeuring der lyn vanwege Ged,
Staten, uiterlijk 1 Juni 1906 in exploitatie
kome en daarna onafgebroken bljjve;
5o. dat ten minste 5 ritten dagelijks, zonder
verplichting voor den Zondag, heen en weder
worden volbracht, waarvan 4 ritten tot vervoer
van personen en 1 rit meer bepaaldelijk voor
goederenvervoer zgn bestemd
6o. dat de dienstregelingen van het personen
vervoer en de vrachttarieven voor het per
sonen- en goederenvervoer onderworpen zgn
aan de goedkeuring van Ged. Staten, met dien
verstande dat, indien de maatschappij mocht
meenen op den Zondag treinen te moeten laten
loopen, aan het dienstpersoneel om de 14
dagen een geheel vrjje Zondag worde gegeven
7o. dat de uitbetaling van het subsidie zal
geschieden in 20 geiyke jaarlyksche termgnen,
berekend naar een rentevoet van 4 waar
van de eerste termgn vervalt op den achtsten
dag na den aanvang der exploitatie en de vol
gende termgnen telkens een jaar later, be
houdens dat in het laatste jaar, waarover het
subsidie loopt, 10 van het bedrag tot ver
haal van mogelgke korting of boete wordtin
gehouden en eerst na afloop van het jaar wordt
uitgekeerd
8o. dat voor elke», niet overeenkomstig de
goedgekeurde dienstregeling volbrachten rit
f 50 zal worden gekort, tenzy overmacht
hebbe bestaan;
9o. dat vóór 1 Juli 1904 ten genoege van
Ged, Staten het bewgs worde geleverd,
dat het benoodigde aandeelen-kapitaal geheel
geplaatst is en het sub lo. geeischte subsidie
van belanghebbenden is toegezegd.
Het bestuur van het waterschap Eiland en
Brandkreek verzoekt een renteloos voorschot
van 10.000 uit de provinciale fondsen voor
de begrinding van wegen.
De ontworpen wegsverbetenng beoogt inde
eerste plaats het verkrygen van eene kunst
verbinding tusschen de keiwegen naar Water
land—Oudeman en van Oostburg naar St Mar-
griete, alsmede tusschen het gehucht Stroop
uit (gemeente JJzendgke) en de zoogenaamde
Brakke (gemeente St. Kruis.) Behalve genoemde
keiwegen worden noch in het waterschap
Eiland en Brandkreek noch bezuiden de linie
kunstwegen aangetroffen.
De hoofdverbinding dient ter vergemakke
lijking van het vervoer van landbouwproduc
ten naar Waterlandkerkje, JJzendgke en Oost
burg, waar men tot nu toe veelal verplicht
was een groot gedeelte der landbouwproducten
naar België uit te voeren.
De verschillende korte wegsgedeelten, welke
verhard zullen worden, hebben ten doel het
verbeteren der gemeenschap van groote land
bouw beargven met de bestaande en aan te
leggen kunstwegen.
Met den aanleg van den nieuwen weg door
den Nieuw-Passageulepolder zal eene meer di
recte verbinding worden verkregen, voorname-
Igk van een deel van den Kleine Oudemans en
den FVyepolder met den keiweg Waterland
kerkje—Turkege -IJzendgke.
De kosten van het werk worden geraamd
op f 30.570, zoodat het gevraagde voorschot
nog niet een derde daarvan bedraagt.
Ged. Staten stellen voor oen renteloos voor
schot te verleenen van ten hoogste 10.000.
Het bestuur van den Oud-Vogelschorpoldex
verzoekt een renteloos voorschot van 7225
uit de provinciale fondsen voor de bestrating
en de begrinding van wegen in dien polder.
De Oud- Vogelschorpaider zal daarvoor ver
bonden worden met den keiweg van Philip
pine, met het station Philippine van den
spoorweg van Terneuzen naar Gent, met den
grindweg, loopende naar het huisje Driekwart
bg den bg het rgk in onderhoud zgnden
kunstweg aan de westzgde van het kanaal van
Terneuzen naar Gent, en met de aldaar gele
gen los- en laadplaatsen.
Daar de voorgenomen wegsverbetering zeer
in het belang van den landbouw moet worden
geacht, komt Ged. Staten, in aansluiting aan
de ook vroeger door uwe vergadering geno
men besluiten, het verleenen van hulp uit de
provinciale bas gerechtvaardigd voor.
De kosten zgn geraamd op 14.450, terwgl
de polder bovendien voor zgne rekening neemt
de kosten van aankoop van grond voor den
nieuw te maken weg ad 1300 en de belang
hebbende grondgebruikers de noodige materia
len kosteloos zullen vervoeren. Het gevraagde
voorschot van f 7225 bedraagt derhalve nog
niet de helft van de geheele kosten van het
werk.
Ged. Staten stellen voor het verzoek in te
willigen.
De 1 toestand der Koningin bljjft gunstig.
Dageljjbs doet H. M. kleine wandelingen en
rytoeren. De heer Pot is op Het Loo terug
gekeerd.
De buitengewone ambassade, die zooals
wy in ons vorig nommer vermeldden Zondag
vertrekt om de kroningsfeesten in Engeland
bg te wonen, bestaat uit baron Sirtema van
Grovestins, grootmeester, als hoofd der ambas
sade; jhr Van der Staal, kapt. luit. t/z., adju
dant van H. M.baron de Smeth van Alphen,
kamerheer i. b. d. en le-luit. jhr Sickinghe,
ordonnance-offi cier.
De Commissie door het hoofdbestuur van
Volksonderwijs benoemd om te onderzoeken de
wenschelykheid het openbaar lager onderwgs
tot Rgkszaak te maken oordeelt dat deze
qnaestie een onderdeel is van de vraag om het
geheele onderwgs, openbaar en bgzonder, tot
rgkszaak te tuaben. Daar haar mandaat zoover
niet reikte, besloot zg eenparig voor te stellen
verbetering aan te brengen door versterking
van den invloed van het centraal gezag en
geeft zg tal van wetswgzjgingen daartoe aan.
Bg de begrafenis van den heer Caland
op Oud Eik en Duinen te 's Gravenhage werd
door velen uit het waterstaatskorps den voor-
maligen ambtgenoot, chef of vriend de laatste
eer bewezen.
Eene deputatie uit het gemeentebestuur van
Rotterdam, in welker stad oen dankbare her
innering voortleeft aan Caland ter zake den
aanleg en de verbetering van den waterweg
naar zee, bestond uit de wethouders de heeren
Hintzen en Hudig, terwgl ook de voorzitter
der Rotterdamsche Kamer van Koophandel, de
heer Plate, aanwezig was.
Voorts waren onder meer tegenwoordig het
lid der Tweede Kamer de heer Conrad, oud
hoofdinspecteur van den Waterstaat, de tegen
woordige hoofdinspecteur de heer Leemans en
verschillende inspecteurs, hoofd- en andere inge
nieurs van den Waterstaat, de inspecteur der
genie generaal Panthaleon baron van Eek. Ook
waren aanwezig de aannemers de heeren Bos
en Volker, die onder Caland's leiding de wer
ken van den Rotterdamschen waterweg uit
voerden.
Aan het graf, waarboven een zevental bloem
stukken werden neergelegd, werd niet gespro
ken. De zoon van den overledene dankte voor
de van zoovele kanten betoonde deelneming
en voor de laatste eer zgn vader bewezen.
Louis Bouwmeester is voor den aanstaan
den winter door Van Doeselaer geëngageerd,
voor het geven van verscheidene voorstellingen
in den Vlaamschen Schouwburg te Antwerpen.
Een heer te 's Gravenhage bemerkte toen
hg Zaterdag van een reisje thuis kwam, dat
er tgdens zgn afwezigheid was ingebroken.
Juweelen en vele kostbaarheden waren door
de familie op reis medegenomenniettemin
zgn een aantal voorwerpen van waarde ge
stolen en bjjna alle meubelen vernield. De in
boedel levert een treurigen aanblik op. Een der
vermoedelgke daders is gevat, doch hg weigert
te antwoorden op de hem gestelde vragen.
De oflicier van justitie te Amsterdam
heeft, na instructie de zaak tegen W. P. Noëls
van Wageningen betreffende de Maatschappg
voor verbandmiddelen Hygiëa, op grond van
afwezigheid van genoegzame bezwaren tot
verdere vervolging, buiten-vervolging-stelling
van den verdachte gerequireerd.
Een groote firma in koffie, thee en tabak
te Rotterdam heeft hare betalingen gestaakt.
Zaterdagavond was het te Enschedé veel
woeliger dan gewoonlgk; de politie was ge
noodzaakt bg enkele volksoploopen van do
sabei gebruik te maken en de menigte uiteen
te drgven. Ook Zondag avond was het bg
zonder druk.
Uit Kroonstad is te Terschelling de treu
rige tgding ontvangen dat de stuurman C. T.
Boer, aldaar woonachtig, aan boord van een
Nederlandschen schoener, bg het lossen een
blok op het hoofd kreeg, en aan de gevolgen
in het hospitaal te Kroonstad is overleden.
De man laat een weduwe met zes kinderen
geheel onverzorgd achter.
WATERSTAATSWETGETING.
Bg de firma H. D. Tjeenk Willink Zoon
te Haarlem is verschenenDe Water staatswet
geving in Nederland bij den aanvang der T win
tigste Eeuween tekstuitgaaf der meest belang-
rgke wettelgke bepalingen op het gebied van
den waterstaat, met een voorwoord en enkele
verwgzingen door mr E. Fokker, lid der staats
commissie voor wettelgke regeling ten aanzien
van het waterstaatsbestuur.
De heer Fokker zegt in zyn voorwoord dat
hg gaarne zou hebben geschrevenDe Neder
landsche Water staats wetgeving,, maar nóg zgn
we niet geheel los van de oude Fransche wetten.
Toch zgn er, merkt hg op, sedert 1895 ver
schillende belangrgke wetten op waterstaats
gebied tot stand gekomen, en zullen weldra
de beide wetten worden ingevoerd, welke ver
vangen de wet van 1841, en de herhaaldelgk
gewgzigde wet van 1855 tot voorloopige voor
ziening in sommige waterstaatsbelangen. Deze
voorloopige voorziening hield het uit tot 1902.
Het doel van deze verzameling is in een
kort bestek bgeen te brengen al wat van de
thans bestaande voornaamste wetten kan wor
den beschouwd èn als van algemeenen aard,
èn als een afgerond geheel, zonder dat bjjzon-
dere reglementen of provinciale verordeningen
erbg behoeven geraadpleegd te worden.
Den eersten dag van de verkooping der
meubelen der familie Humbert op het kaBteel
Vives Eaux heeft aanleiding gegeven tot een
waar volksfeest, waaraan eenige duizenden in
woners van Melun en omstreken, versterkt door
een aantal Pargzenaars, deelnamen.
De verkooping had plaats onder een groote
tent, opgericht voor het kasteel. Op de eerste
rgen zaten een aantal kunstkoopers uitPargs.
De voorwerpen werden echter voor zeer lage
prijzen verkocht.
Een edelmoedige schenker die in 1897
en in 1900 vier beurzen van 15.000 fres. elk
ter beschikking stelde van de Pargsche uni
versiteit, om daarvan jonge professors of veel
belovende studenten een reis om de wereld
te doen maken, heeft die gift dit jaar her
nieuwd. De reisroute staat aan den bevoor
rechte geheel vrg.
De pleger van den diefstal van 500.000
francs aan effecten, ten nadeele van de Banque
de France is te Genève gearresteerd. De huis
zoeking had aan de politie getoond, dat de
ontvluchte een deposito had bg een bank te
Genève. Die omstandigheid leidde er toe, dat
men speciaal in Zwitserland ging zoeken, met
het gewenschte gevolg. De uitlevering zal
wel zonder bezwaar geschieden.
Een bedrieger bedrogen. - Een slager
te Brunswgk kreeg voor eenigen tjjd uit Ber-
lgn een bestelling van worst ten bedrage van
30 mark. De bestelling werd na informatie
aan een opgegeven adres verzonden, maar
daarna bemerkte de slager dat de besteller
een ondeugdelgke koopman was die met de
informanten onder éen deken lag. Hg kreeg
dan ook geen geld.
Den Berlgner was echter de zaak goed be
vallen, zoodat hg nog een bestelling deed van
100 pond worst. Dat was zgn verderf. De
slager schreef dat hg hem wel 't bestelde wilde
zenden, maar onder rembours van de 30 mark
der eerBte bezending. De andere siemde toe,
de kisten werden verzonden, er werd 30 mark
betaald, en bg opening vond de Berlgner 100
pond zand.
In zgn woede stuurde hg beleedigende
brieven aan den slager. Deze brieven werden
aan de politie ovsrhandigd, die toen de »zaak''
van den besteller wat nauwkeuriger opnam, met
'fc gevolg dat de man in arrest werd genomen.
Prgsvraag voor juristen, voegt de Frankfurter
Zeitung eraan toeHeeft de slimme slager
zich niet eveneens aan een strafbare handeling
schuldig gemaakt
Maandag is voor de rechtbank te Leipzig
het proces begonnen tegen de directeuren, en
tegen de leden van den raad van toezicht van
de Leipziger Bank. Het is nu bjjna een jaar
geleden dat de ineenstorting van deze instel
ling zulk een ontzettende paniek teweeg bracht.
Den 25 Juni 1901 werd het uitbetalingsloket
van de bank gesloten, naar de meedeeling toen
luidde stgdelgk." De directeuren en de voor
zitter van den raad van toezicht verklaarden,
dat bg een kalme afwikkeling der zaken alles
in orde zou komen. Wat daarvan waar was,
is gebleken: de schuldeiscbers kregen hoog
stens 65 pet., de aandeelhouders niets.
De slag kwam zoo onverwacht dat de aan-
deelen op de beurs drie dagen te voren nog
141 pet. stonden, hoewel de Frankfurter Zeil,
reedB eenigen tg d tegen haar operaties gewaar
schuwd had.
De oorzaak van den val was voornamelgk
gelegen in de reusachtige knoeiergen met de
Irébertrocknung Geseltschaft, waar hg de bank
voor 87'/« millioen mark betrokken was, mee-
rendeels gedekt door twgfelachtige »Treber-
waarden."
De voornaamste beschuldigde is de directeur
Exner, die algemeen beschouwd werd als een
financieel genie. Hg bevindt zich, evenals dr.
Gentzsoh, de rechtskundige adviseur, sedert
een jaar in arrest.
De zeven andere beschuldigden, leden van
den raad van toezicht, zyn op vrjja voeten ge
laten. Tegen hen allen is een beschuldiging
ingediend van overtreding van het wetboek
van strafrecht, doch tegen Exner en Gentzsch
bovendien een aanklacht van bedrog.
Men hoopt de behandeling in 14 dagen te
doen afloopen. De acte van aanklacht beslaat
800 bladzyden.
Aan het einde der vorige week had de
werkstaking m de kolenmgnen van Pensylvanie,
die thans haar vgfde week is ingetreden, aan
de werklieden bgna dertien millioen gulden
aan loonen gekost en den mgneigenaars voor
27.5 millioen schade berokkend, terwyi de
schade voor de gemeenschap ep een verlies
van zestig millioen wordt geschat.
De myneigenaara verklaren dat zg de ge
vraagde loonsverhooging van 20 percent niet
kunnen toestaan en hebben aangeboden dit
uit hun boeken te bewgzen. De stakers heb
ben daarop geantwoord, dat de verbruikers dan
maar de kosten van de loonsverhooging moe
ten dragen en hebben voorgesteld het geschil
aan een scheidsrechterlgke uitspraak te onder
werpen. De mgnmaatschappgen achten het
denkbeeld om de hoogere uitgaven te verhalen
op de verbruikers wegens de concurrentie niet
voor uitvoering vatbaar.
DE RAMP TE MARTINIQUE.
In de St. Ct. van Zondag is opgenomen een
rapport van den commandant van Hr. Ms.
pantserschip Koningin Regentesden kapitien
ter zee Van woerden, betreffende de reis van
dien bodem naar Martinique.
Daaruit blykt dat Vrgdag 16 Mei de haven
van Curasao verlaten werd en in den morgen
van 19 Mei geankerd ter reede van Fort de
France.
Nadat de medegebrachte goederen waren
ontscheept begaf de commandant zich aan wal,
waar hg vernam dat onze vice-consul de heer
E. Devers tot de slachtoffers van de ramp
behoort.
Met verschillende Amerikaansche geleerden
en reporters begaf de commandant met alle
beschikbare officieren zich 21 Mei aan boord
van de Potomac, die naar St Pierre stoomde en
daar hare passagiers aan wal zette.
De Potomac bleef den Pelée observeeren en
zou met de stoomfluit sein geven als onmid-
dellgk terugkeer naar boord noodig waB.
Het noordelgk gedeelte der stad was geheel
onder modder bedolven en men zag niets dan
de gladde bedding eener droge rivier. Aan
het strand zag men als het ware een verticale
doorsnede dier bedding, waarin de muren der
haizen te herkennen waren. In het zuidelgk
gedeelte der stad waren de straten en de
ruimten tusschen de staande gebleven muren
nog meer opgevuld met modder en asch.
Alles gaf een tooneel te zien van onbe-
Bchrjjfelgke verwoesting, terwgl op vele
plaatsen opBtygende rookwolken aanduidden
dat het daaronder nog brandde.
Zware boomen waren met wortel en al uit
den grond gerukt en plat ter neder geworpen.
Hier en daar zag men gzeren hekken, tralie
werk voor vensters, gzeren ledikanten gebogen
en verwrongen.
Enkele zwarte voorwerpen, uit de grgzige
witte modder afstekend, bleken te behooren
aan lgken van menschen en dieren. De
geheele plaats met omgeving had een grgs-
achtig witte kleur en overal rook men de
lucht van smeulende asch en op sommige
punten die van in ontbinding verkeerende
lichamen. Dicht bg het strand gekomen zag
de commandant even benoorden de modder-
bedding die het bovengedeelte der stad bedolf,
plotseling een aantal rookkolommen opstggen,
terwgl van den krater rookwolken naar beneden
rolden. Hg begaf zich in de richting van de
aanlegplaats der sloepen, waarna weldra de
stoomfluitsignalen der Potomac gehoord werden
en iedereen zich terughaastte naar de landings
plaats.
De deskundige, professor Russell, gaf als zgne
meening te kennen, dat het ontbreken van
sava bg de door den vulkaan uitgebraakte
toffen er op wees, dat het proces niet ten
einde was en dat de Pelée zoolang de lava
niet was verwgderd, een voortdurende bedrei
ging voor Martinique bleef.
Op sommige plaatsen werd in de recent ge
vallen modder ontluikend jong groen waar
genomen.
Na embarkement stoomde de Potomac om de
Noord en werden zware regenbuien onder
vonden. Op den terugkeer was gedurende een
klein kwartier alle zicht ontnomen door een
dikken nevel van asch en toen deze gepas
seerd was werden de bergkruinen heider en
was de geheele omlgning van de Pelée duidelgk
te zien en de krater waar te nemen.
Ook werd vermeend den weg te kunnen waar
nemen, welken de verzengende modderstroom*
die St. Pierre verdelgde, had ingeslagen.
Hetgeen de enorme ramp die Martinique
troi en waarvan de geschiedenis geen tweede
voorbeeld kan aanwgzen, een zeer eigenaardig
karakter geeft, is de geringe nasleep van di
recte ellende als gevolg van de catastrophe.
Iedereen is dood en door de tweede uitbarsting
heeft de natuur zelf zorg gedragen voor het
begraven en het voor de levenden onschadelijk
maken der dooden.
Welken schok handel en welvaart onder
vonden hebben, zal eerst na eenigen tyd kun
nen big ken.
Te 5 uur kwam het gezelschap ter reede
terug, waarna te 6 uur het anker gelicht en
de terugreis naar Cura9ao aanvaard werd.
Na het lezen van de beschryvingen van
ooggetuigen van den toestand van het ver
woeste St, Pierre, is nog meer dan te voren
de vraag gerezen, wat voor ontzettende kracht;
daar tooh werkzaam is geweest.
De Fransche professor Vélain geeft daarvan
in een beschouwing in den Gaulois een uiteen
zetting. Toen de lava in den berg was opge
stegen tot aan den rand van den krater
oefende het gewicht van die lava-kolom, ge
voegd bg de spanning der onderaardsche gassen
die deze stygendo beweging veroorzaakte, een
zware drukking uit op de zywanden van den
berg.
Welk een spanning die gassen bereiken,
wordt aangetoond door de uitgestooten wolken,
beladen met steenen en asch, die duizenden
meters, in weerwil van winden, loodrecht naar
boven stygen. Zoodra die spanning zoo groot
iB dat de bergwand barst, ontsnappen de gas
sen door de opening met een ongekende
kracht. Een dergelijke gasuitbarsting heeft
St. Pierre blykbaar getroffen. Het geheel
verwoeste deel is ook bg den berg zeer
smal, en verbreidt zich wigvormig.
Door den aard van 't gesteente in den
berg waren die gassen bovendien oxygene en
hydrogene zwavelverbindingen, die den onutid-
dellgken dood van de bewoners veroorzaakten.
Het feit dat 't gesteente in dezen berg zeer
moeilyk smeltbaar is, maakt hem des te ge-
vaarlyaer.
Tlissingen. De-groothertog van Saksen-
Coburg zal Zondagmorgen van hier naar En
geland oversteken.
'b Gravenhuge. De heer mr W. C. J. J.
Cremers, lid van de Eerste Kamer voor Gel
derland, is voornemens wegens gezondheids
redenen zich niet herkiesbaar te stellen.
(De heer Cremers behoort tot de Roomsoh-
Katholieke party en is sedert 1893 lid van de
Eerste Kamer. Hjj had van 1887 tot 1891 zit
ting in de Tweede Kamer voor Almelo. Hg
werd herkozen maar bedankte om aan dr Schaep-
man, die in Wgk-bg-Duuratede gevallen was,
een zetel te verschaffen).
Bg den raad van state is thans in behande
ling het aangenomen wetsvoorstel van den
heer De Savornin Lohman betreffende vry»
stelling van miliciens van herhalingsoefeningen.
Bg de kroningBviering van den koning van
Engeland in de Britsche bezittingen vertegen
woordigt het pantserschip Zeeland de Indische
regeering ter reede van Singapore.
Het pantserschip Koningin Regentes gaat van
Cura<jao naar Caracas, ter bescherming der
Nederlandsche belangen bg de revolutionnaire
beweging in Venezuela.
Alhier is aangekomen de gezant van het
koninkryk Corea te Pargs, om zoo mogeiyk
toe te treden tot de verdragen der vredes
conferentie.
Amsterdam. Het gerechtshof bevestigde
heden in hooger beroep het vonnis der recht
bank waarbg Noëls van Wageningen tot 3
jaren, met aftrek der 6 maanden preventieve
hechtenis, werd veroordeeld wegens valschheid
in geschriften en het gebruik maken daarvan.
De rechtbank alhier veroordeelde J. S., wegens
afdreiging van 3 gulden, tot 2 jaren gevangenis
straf.
Het hospitaal-kerkschip viel te Lerwick
binnen. Alles was welj
Verzending en laatBte busüchting der MAIL
aan het postkantoor te Middelburg.
Oost-Indië.
(Alles plaatselijke tgd.)
Brindisi (Eng. dienst). 20 Juni 1.5 'a namid.
Amsterdam (Nederl.) 20 Juni 7.10 's avonds.
Napels (Daitsche dst.). 24 Juni 9.15 's morgens
Marseille Lloyd) 24 Juni 7.10 's avonds.
Rotterdam Lloyd27 Juni 7.10 's svondB.
Marseille (Fr. dienst) 28 Juni 6.15 'smorgens.
Genua (Nederl.) 1 Juli 7.10 'savonds.
Voor suppletoir e verzendingen over Napels en
over Brindisi wordt de bus nog te 7.10 ge
licht doch de aansluiting op het vertrek der
booten uit de genoemde havens is daarvan
niet verzekerd.
Suppletoire varzending van brieven, brief
kaarten en aangeteekende stukken den vol
genden morgen te 6.15 'a avonds.
Met de Duitsche booten wordt verzonden
de correspondentie voor Sumatra's Oostkust,
Riouw, Palembang, Banka, Billiton en de
Westerafdeeling van Borneovoor het overige
gedeelte van Ned. Oost-Jndië alleen op verzoek.
De verzending der correspondentie voor
Atjeh en Sumatra's Oostkust ge
schiedt eiken Vrgdag met de Britsche booten,
busüchting te 1.5 Wamiddags, voor de sup
pletoire verzending te 7 10 's avonds.
Voorts des Donderdags om de 14 dagen, twee
dagen vóór de verzending der Fransche mail,
te 1.5 's namiddags.
West-Lndië.
C uragao over Queens-
town20 Juni 10.10 's avonds
Suriname via Sout
hampton 24 Juni 6.15's morgens.
Curasao met K. W. I.
maildienst30 Juni 7.10 's avonds.
8uri*ame via Amster
dam30 Juni 7.10 's avonds.
8unname via St. Na-
zaïre8 Juli 6.15 's morgens.