MIDDELBURGSCHE COURANT. Maandag 29 Juli. Een oud lied! fï#. 176. 144e Jaargang. 1901. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor ade plaatsen in Nederland franco p.p., f 2 Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. THERMOMETER EN VERWACHTING. 27 Juli: 8 n. vm. 62 gr., 12 n. 64 gr., av. 4 u. 63 gr. F. Ver wacht: zwakke wind, bewolkte lucht, regenachtig weer en weinig verandering in temperatuur Advertentïön i 20 cent per regel. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1-—7 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reelames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen. Tot _de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffend^ Handel, Np verheid en Geldwezen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen AtRvertentle-BnFeaa A. DE IiA MAR ASM., N.X. Voorburgwal 166, Amsterdam. Bij deze courant behoort een Bijvoegsel. Middelburg 27 Juli. Alsof daarover nooit éen woord gezegd of geschreven is; alsof niet steeds, sinds jaren, op hetzelfde aambeeld is geslagen wij weten in onze omgeving daarover mee te praten komt De Tijd met eene verklaring die verrast niet door hare nieuw heid of oorspronkelijkheid maar door hare onnoozelheid. De redactie van dit katholieke blad, steeds bezadigd en in de vormen, heeft na de verkiezingen eens ernstig nagedacht en is toen op de kersversche gedachte ge komen dat de liberalen lijden aan godsdienst vrees. Nu zouden wij daarover liefst niet meer willen redetwisten of veel schrijven, want het is al zoo'n afgezaagd onderwerp dat men daarover vrij wel is uitgepraat, maar een lid van de oude en een van de jonge garde op journalistiek gebied hebben op dat beweren vuur gevat en zich tot een wederwoord laten verleiden. En die beide eens te hooren en hunne uitspraken te vergelijken, is wel de moeite waard. Wij zeiven hebben al zoo vaak dergelijke beweringen weerlegd, dat wij nu wel eens anderen aan het woord kunnen laten. En al mogen zij nu, evenmin als De Tijd, iets nieuws verkondigenuit anderer mond hooren velen allicht liever eene geijkte waarheid zeggen dan door beken den en uitspraken van die zijden wekken allicht weer eens de belangstelling op en dringen tot luisteren. De redactie van De Nieuwe, courant, „de pas geborene, die haar eersten politieken strijd heeft meegemaakt en hare oud-libe rale ideeën trouw verdedigt, is het spreekt van zelf het meest verontwaardigd over die „Christelijke zelfverheffing," waarover ouderen zich niet meer verbazen. Zij wijst op het ergerlijk misbruik, „door de olericale bondgenooten gemaakt van de valsche leus, dat zij alleen de geloovigen zijn, de ware christenen, die den godsdienst hoog houden, en dat tegenover hen de liberalen staan als vrijdenkers en atheïsten, uit hun aard tegen eiken godsdienst gekant. Deze zelfgenoegzaamheid en zelfverheffing, dit: „O God, ik dank u, dat ik niet ben gelijk die andere menschen, roovers, on- rechtvaardigen, overspelers," herinnerde ons meermalen aan het schoone verhaal van den Farizeeër en den Tollenaar. Het viel ook op, dat er van de zijde der belasterde liberalen geen poging gedaan werd om zich tegen een zoo ongerijmd beweren te ver zetten en de hoovaardij van deze moderne Farizeeërs in 't licht te stellen. Bij ver kiezingen worden zooveel groote woorden gebruikt en is men nu eenmaal zoo weinig kiesch in de keuze der middelen, dat de liberalen zich de naar hen geslingerde be schuldiging maar lieten aanleunen, oordee- lende dat het gezond verstand van het publiek daartegen van zelf wel zou opkomen." Dat de liberalen zwegen is ook daarom licht begrijpelijk, omdat zij niet honderd maal hetzelfde kunnen zeggenen zij uit ondervinding hebben geleerd dat het water naar de zee dragen is zulke ongehoorde leugens te willen weerleggen. Wij hebben al zoo dikwijls erop gewezen dat omtrent het begrip godsdienst heel wat verschil van meenïng heerschtdat tussehen kerkdienst en godsdienst een oneindig ver schil bestaaten dat, waar men aan kerke lijke zijde het begrip humaniteit verwerpt, er juist zeer velen zijn, die, met Herder en volgens een Arabische spreuk, de overtui ging zijn toegedaan dat godsdienst is de hoogste humaniteit des menschen en dat hij, die geen humaniteit beeft, ook geen godsdienst heeft. Terwijl men aan de eene zijde den gods dienst vereenzelvigt met kerkelijke begrip pen, leerstellingen en vormen, zeggen wij Renan na dat een mensch, die zijn bestaan ernstig opvat en die zijn streven richt naar een edel doel, godsdienstig is. Men behoeft daarvoor waarlijk geen lid van een kerk te zijn. Dat alles is al zoo vaak verkondigd door anderen en door ons, dat wij dit reeds als eene afgedane zaak beschouwden. Maar de redactie van De Tijd vindt het nu eene uitmuntende gelegenheid zeker in verband met de overheerschende richting in ons politiek leven op dit oogenblik, luide en duidelijk te verkondigen dat er maar éen godsdienst, is. Zij schrijft„Wij, katholieken, zijn nu eenmaal diep overtuigd, dat wij, en wij alleen, den waren godsdienst bezitten." Wij kunnen ons die uitspraak begrijpen en een katholiek zou geen goed katholiek zijn als hij haar niet volmondig beaamde. Wij zouden hem die meening niet gaarne ontroovenwant dan zouden, naar wij meeneu, een groot deel van zijn geluk, zijne berusting, zijn prikkel om een goed mensch te worden, verdwenen zijn. Maar De Tijd had het hierbij moeten latenzijne redactie moet, juist om een bewijs te geven van den goeden invloed, dien deze ware godsdienst kan uitoefenen, hen die anders denken, eerbiedigen in bun geloof, hen met verschooning en liefde be- oordeelen en allerminst veroordeelen. Ieder op godsdienstig gebied zijn vrijheid en recht! En al is men nog zoo overtuigd van eigen gerechtigheidde ware steen der wijzen is nog niet gevonden. En ware godsdienst schrijft liefde voor tegenover alle medemenschen, zelfs tegenover hen die anders denken. Maar De Tijd brengt de kwestie op een ander dan kerkelijk terrein; er wordt niet meer gesproken van katholieken, protestan ten, orthodoxen en modernen, doopsgezin den, remonstranten, oud-katholieken, Is raëlieten, enz.maar tegenover die „den waren godsdienst bezittenden katholieken" enz. worden de liberalen gesteldde libe ralen „huiverende voor de christelijke idee", vreezende, „dat ook in het publieke leven een persoonlijk God zal erkend en gehul digd worden." En dat nu geeft De Nieuwe Courant aan leiding het volgende te schrijven aZie dergëlgke taal gaat toch wel wat te ver. Iets verder verdeelt De Tijd de Nederlan ders in drie groepen in liberalen, die telkens, als er iets te verdedigen valt, met een atheïsti sche stelling komen aandragenin protestan ten, die dat doen met een bijbeltekst, en in katholieken, die daarvoor een decreet van een algemeen concilie of zoo iets u voorleggen. Zjj zullen dat wel niet doen bjj de motivee ring van elk wetsvoorstel, meent De lijd, maar 't ligt toch in hun aard. En dat moeten de liberalen hooren van een hoofdorgaan der katholieken, die de vrjje uit oefening van hun kerkleer en de volledige gelijkstelling van hun geestelijkheid met die van ieder ander kerkgenootschap, aan die zelfde liberalen te danken hebben. Dergeljjke beschuldigingen van christenvrees, ongeloof, atheïsme, worden zoo maar klakkeloos neergeschreven zonder het minste bewjjs. Dat de liberalen geen voorstanders zjjn om den Staat te doen regeeren volgens de voor schriften van de een of andere kerkleer, wier aan hangers den eenigen waren godsdienst in pacht meenen te hebben, moge voor De Tijd reden zjjn om zoo onchristelijk tegen de liberalen uit te varen, maar wjj houden het er voor, dat de groote meerderheid der lezers van dat blad dat standpunt niet zal deel en. Wat toch te denken van christenen, die in hun zelfgenoegzaamheid roepen »Wjj en wjj alleen, bezitten den waren godsdienst!" Ons dunkt, dat geen klemmender betoog gehouden kan worden tegen een bewind van den clerus, dan deze eigen uitroep van een zjjner hoofdorganen. Niet den godsdienst willen de liberalen buiten het publieke leven houden, maar de overheer- sching van elk dogma en van elk kerkgenoot schap, 't welk dat dogma als den eenigen waren godsdienst verkondigt En het Algemeen Handelsblad het lid der oude garde protesteert op deze wijze j „Christenvrees" bestaat inderdaad bij de liberalen, maar volstrekt niet in den zin van „vrees voor den godsdienst". Hun Christenvrees is niet gekant tegen het Christendom, dat het overgroot aantal hun ner belijdt, zij 't ook niet in den door een of andere kerk gegkten vorm, maar wèl in zijn wezen, als de godsdienst van naas tenliefde en zelfopoffering. Wat zij vreezen, dat wil zeggen, waarvan zij onheil duchten voor 's lands welzijn, dat is niet het Christendom, maar dat zijn degenen die zich bij voorkeur, ja bij uitsluiting, met den naam van Christenen tooien en wier leiders van den godsdienst gebruik maken als mid del om te heerschen." Dat is zóo. Laten wij de kwestie nog eens goed onder oogen zien. Er zijn nu eenmaal in onze maatschappij mannen die gaarne heerschen willen en die daarvoor een kerk gebruiken. Zij vinden hunne volgelingen ook voor een groot deel onder hen, die eveneens invloed willen uitoefenen, en in een deel van den adel of de hoogere standen die hun macht niet gaarne verliezen en de kerk en het geloof bezigen als middel om het volk in bedwang te houden. En deze spelen vooral gaarne een rol op politiek gebieden brengen de menigte daarvoor in beroering. Hierop doelt het Amsterdamsche blad natuurlijk. Er ziju gelukkig ook onder de streng geloovigen, orthodoxen, katholieken enz., die het geloof als een heilzaam middel tot bevordering van het geluk der menschen, hier en hiernamaals, beschouwen. Zij pre diken wat in hun oog goed .is maar be grijpende dat bet groote verschil van op vatting daaromtrent het onmogelijk maakt om daarin een richtsnoer te vinden voor het bestuur over volken, gewesten of ge meenten, bestaande uit menschen van al lerlei geloof en meeuing, houden zij het kerkgeloof buiten staats-, provinciaal of stadsbestuur. Dat zijn in onze oogen verstandige men schen, goede burgers. Over de eersten-nu, over het drijven der kerkelijk politieke mannen, het zuiver ker kelijk karakter dat de staatkundige ver kiezingen bij ons allengs hebben gekregen, schrijft het Alg. Hbld. nog een en ander, waarmee wij onze beschouwing willen be sluiten, de vergelijking tussehen de uit spraken van die twee liberale organen aan onze lezers overlatend. Het Amsterdamsche blad dan schrijft: Wij hebben reeds vroeger op het verschijn sel gewezen, dat aan ons vaderland bjjzonder eigen is: het zuiver kerkeljjk karakter dat de staatkundige verkiezingen bjj ons allengs hebben gekregen en dat met elke uitbreiding van kiesrecht krachtiger spreekt. Onder de katholieken is dit verschijnsel niet specifiek Nederlandschin elk land waar zjj de min derheid onder de bevolking uitmaken, sluiten zjj zich aaneen en zijn de geestelijken de ware leiders bij de verkiezingen. Dit strookt trouwens geheel met de katholieke levens beschouwing, »Wij katholieken", zegt De Tijd, zjjn nu eenmaal diep overtuigd, dat wjj en wij alleen, den waren godsdienst bezitten. Wjj zjjn overtuigd dat bet gebeele leven van den mensch zoo privaat als publiek moet inge richt worden in afhankelijkheid van God. De overtuiging dat wjj alleen, de volle waar heid genieten, en dat wjj anderen gelukkig maken met hen in die waarheid te doen deelen, moet noodzakelijk invloed hebben op al ons doen en laten". Voeg daarbjj dat de inrichting der katho lieke kerk mede brengt dat niet elke zoon of elke dochter der kerk dat eigen doen en laten voor zich beoordeelen mag, maar zich heeft te onderwerpen aan de daartoe door God aan gewezen leiders de geestelijkheid. Dat sluit goed ineen en geeft aan de katholieke kerk nog altjjd de groote macht die eeuwen heeft getrotseerd. Maar wat elders buiten Nederland niet, althans op lange na niet in die mate wordt aangetroffen, is de religieuse kleur welke bjj ons onder de Protestanten het verkiezingswerk heeft verkregen. Wjj schreven daarover reeds jaren herwaarts, maar wat thans nog altjjd geldt: »*Waar ter wereld worden, zooalB ten onzent, de staatskundige partjjvergaderingen geheel in godsdienstoefeningen herschapen Van de deputatievergadering, het hoogste college in de antirevolutionnaire hiërarchie, tot de kleinste antirevolutionnaire kiesver- eeniging, wordt elke bjjeenkomst met gebed geopend en gesloten veelal wordt er nog uit bet psalmboek gezongen en uit den Bjjbel Liefst worden deze vergaderingen in bedehuizen of in lokalen, aan het Christeljjk onderwjjs of aan de evangeli satie gewjjd. Zjj moeten zooveel mogelijk in het kader van godsdienstoefeningen worden gewrongen. De gereformeerde boer of stede ling gaat er naar toe alsof hjj naar de kerk gaat; zoodoende blijft bjj hem hetbewustzjjn onverzwakt dat Staatkunde en godsdienst volmaakt hetzelfde zjjn." De Standaard zelf heeft dit eens »kerkje telen" genoemd, en wg willen volstrekt niet beweren dat het schijnheiligheid of huichelarjj is. Integendeel, wjj gelooven dat De lijd geljjk heeft, door wat wjj boven uit bat blad omtrent de overtuiging der katholieken aanhaalden, ook toepasselijk achten voor »de geloovige Protestanten, voor zoover zjj in het Christendom alleen de waarheid meenen te kunnen vinden". Maar tevens is het voor wie er buiten staan duidelgk, dat die geloovige Protestanten ook een ander opzicht zeer veel op de katho lieken geljjken, al zullen zjj het verre van zich werpen. Zjj gelooven eveneens op ge- zoo niet van een geestelijkheid, dan toch van den Bijbel, naar zjj meenen vol- elks persoonlijke opvatting,, maar in werkelijkheid naar de uitlegging van enkele leiders, die goed ter tong zgn en het zoo weten aan te leggen dat de geloovigen voor hun eigen meening houden wat hun wordt ingegeven. En er is inderdaad zoo weinig vrjjheid van uitlegging, dat men eenige jaren geleden het schouwspel heeft in Seinpost te Scheveningen dat een der geleerdste en eminentste onder anti-revolutionaire leiders, de heer De Savornin Lohman, wegens zgn opvatting van enkele vraagstukken, door de broeders onder aanvoering en suggestie van prof. Kuyper uit het hoogleeraarschap der Uni versiteit op gereformeerden grondslag werd verdreven. Het is waar dat dit een zeer behandeling wasMichel Servet werd 3x/i eeuw geleden op Calvjjn's aan stoken, naar het voorbeeld der Inquisitie, te Geneve, als ketter en godloochenaar, ver brand. Dergeljjke liefeljjke »C!hristeljjke" mid delen van overtuiging om geljjk De lijd het noemt - «anderen gelukkig te maken met hen in de waarheid te doen deelen", zgn niet meer van onze dagen. Maar wat in gebeurd teekent toch den geest der Calvinisten onzer dagen, evenals Tolstoï's uitbanning denzelfden geest der Grieksch- Orthodoxe kerk. Dat streven om anderen «gelukkig te maken" doör hen te doen deelen in 't geen feilbare menschen voor de eenige, de volle, de ware waarheid houden, ziedaar wat de liberalen vreezen van de kerkeljjke partjjen. En niet minder haar leer, dat »het geheele leven van den mensch, zoo privaat als publiek, moet ingericht worden in afhankelijkheid van God" Een leer. die in haar mond niet enkel betee- kent een godvruchtig, braaf leven, maar in richting ook van het publiek leven, van het Staatsbestuur, volgens een kerkleer, 't zij dan naar voorschriften van Concilies of Pausen, 't zij naar een of andere bijbelverklaring. En waarljjk er bestaat grond voor zulk een vrees, waar de geschiedenis der vorige eeuw maar al te duidelgk toont hoezeer schier al wat van liberale zijde is beproefd om de kern van bet Christendom, naastenliefde en zelf opoffering, ook in het Staatsbeleid te verwe zenlijken, geen krachtiger bestrjjding heeft gevonden dan onder de zich bjj voorkeur met den »Christen"-naam tooiende richtingen, van wier conservatisme en egoïsme, in de eerste plaats, dr Schaepman endrKuype weten mee te praten. uit stmTEiTprovincie, Bjj besluit van 30 April j.l. is door den president der Pransche republiek be noemd tot officier in de orde van Cambodge de heer dr J. G. de Man, natuurkundige te 1 e r s e k e, naar aanleiding van diens weten- schappeljjken arbeid betreffende de crustacëen- Fauna van Indië. Door den keurmeester van visch alhier, I. van der Sluis, werd Vrijdagavond een groote partjj versche visch, bestemd voor den afslag te Middelburg, afgekeurd. De ruim 300 kilo visch is onbruikbaar ge maakt en onder den grond gebracht. Niet in een pot maar in een oude pet in een doornhaag zit te Bath een duimpje rustig te broeien. Te Zierikzee zal een nieuw blad ver schijnen, naar men zegt van liberale richting. Er zgn ook nog geen couranten genoeg Met ingang van 4 Augustus aanstaande zal het rgkstelepboonbantoor te West dorp op Zon- en feestdagen van 12.30 tot 1.30 uur namiddags (Greenwichtijd) worden 1 31 opengesteld. 31 De hoendercholera, die onlangs in ver schillende deelen van onze provincie nog al verwoesting aanrichtte, heeft; nu ook haar intrede te Zaamslag gedaan. Op eene boerderjj bleven van de 106 kippen er slechts vjjf in leven. Op begraven der gestorven dieren en ontsmetting met carbol kan zeker niet genoeg aangedrongen worden. De voerman C. S. aldaar reed Vrijdag met n karretje in den Polder, toen zjjn hit plotseling, na een tik der zweep, de achter- pooten zoo hoog opwierp, dat er een achter het voorbord bleef haken. Op drie pooten schoot toen dier met kar in de diepe sloot, waarbjj S. over de sloot heen met zgn hoofd door een heg sloeg. Ook een jongen, die mede op de kar zat, viel er af. Beiden kwamen er nog al goed af en hit en wagen, werden door vereende hulp weer op den weg getrokken. Met ingang van 1 Augustus a. b. is de brieven- en telegrambesteller J. Verschelling te Bresken8 benoemd tot conducteur der brievenmalen van de 3e klasse op de stoom tram BreskensMaldeghem, ter standplaats Bteskens. In de Vrjjdag gehouden zitting van den raad der gemeente Oostburg deelde de voorzitter mede dat weder een schrjjven was nen van Gedeputeerde Staten betreffende de verordening tot regeling van het lager onderwgs en wel voornamelijk omtrent den leeftgd van toelating der kinderen op de ge meenteschool. Oorspronkelijk bevatte die verordening de bepaling, dat op 1 April en op 1 October tot de school werden toegelaten die kinderen, welke vóór genoemde tijdstippen 5 jaar oud gewor den zgn. Voor het gemak en omdat dan meer óene asse zou worden gevormd, werd in eene dit voorjaar gehouden raadsvergadering besloten dat voortaan maar éénmaal per jaar, en wel met Mei, gelegenheid tot toelating zou be staan, en dan voor de kinderen, die vóór den 1 Juli, volgende op de toelating, 5 jaar oud "en zouden zgn. deze bepaling konden Gedeputeerde Staten hunne goedkeuring niet verleenen., omdat het dan zou kunnen gebeuren dat kin deren beneden 4 jaar op de school toegelaten zouden worden, die nl. welke tussehen 1 Mei en 1 Juli 5 jaar zouden worden. De raad veranderde daarop die bepaling. Doch ook tegen een nieuwe bepaling had den Gedeputeerde Staten bezwaar. Na langdurige disGussie werd nu, om aan het bezwaar van Ged. Staten tegemoet te komen, het bewuste artikel der verordening als volgt veranderd: »Op de school worden als leerling toegelaten zjj, die vóór den 30 April van het jaar van toelating 5 jaar oud en zgn." In dit geval kunnen de kin deren nooit juist 5 jaar zgn bjj de toelating, doch moeten ze minstens 5 jaar -j- 1 dag tellen. Kinderen, op 1 Mei jarig, zgn dus het volgend jaar bjj de toelating 6 jaar ldag. Overigens bleef de verordening onveranderd. De staat van meerder werk aan de dokters woning ad 60.74 werd goedgekeurd met algemeene stemmen op een na. De gemeente-vroedvrouw werd met 5 stem men tegen 1 weder voor een jaar herbenoemd. De mosselhande. te Philippine is weer in vollen gang. Wekeljjks worden reedB drie a vier duizend ton in de haven gelost. De mosselen worden verkocht tegen denzelfden of iets hoogerenprjjsals het vorige jaar, nl. 3 k 3'/« fr. per ton. De kwaliteit laat dit jaar wel iets te wenschen over. Zeer veel puike mosselen worden tot nog toe niet gelost. Naar wjj vernemen, zegt onze correspon dent doet zich op de perceelen op de Ooster-Schelde een eigenaardig verschjjnsel voor. De mosselen toch op vele banken al daar hebben een bruingele kleur en kwjjnen langzaam weg. Vet worden zjj niet. Voor de betrokken visschers is dit een groot na deel, want deze mosselen kunnen als ver loren beschouwd worden. En er zgn banken, waarop drie duizend en meer ton uitgezaaid zgn, die aldus waardeloos zgn. Wat de oorzaak van dit verschjjnsel is, weet men niet met zekerheid te zeggen. VolgenB sommige visschers zou het te wjj ten zgn aan verontreiniging van het water door vuil water en afval van fabrieken uit Bergen op Zoom en a. VBRKOOPINGBN EN VERPACHTIN GEN IN ZEELAND. Plaats. Voorwerpen. Infonnatiën Biggekerke, Bouw- en wei land enz., Loeff. Kleverskerke Hofsteedje, Tak. O. W. Soub., Inspan, Verhulst. Veere, (verp.)Tiend., Loeff. 't Zand, Huis enz., Loeff. O. W. Soub., Hofstede, Verhulst Vrouwepoid. (verp.)Tiend. Tak. Datum. 29 Juli

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1901 | | pagina 1