Verschillende Berichten.
groote streek uit haar isolement opheffen.
Ruim de helft van het eiland zal onder
meerderen of minderen invloed er van komen.
Daardoor zal een druk gebruik van de tram
gemaakt vrorden, waarvan ook Middelburg
goede vruchten plukken zal.
Bjj het tot standkomenvanhetplan-Lautsheer
worden 10 gemeenten gebaat met 40 45.000
inwoners. Bovendien worden gebaat tal van
kleine landbouwers, die gemis aan trekkracht
hebben.
Bg het plan-Den Bouwmeester is aan een
beter vervoermiddel geen behoefte, wat de
landbouwers betreft. De daaraan gelegenen
hebben over het algemeen voldoende trekkracht
en genieten een betrekkelgke welvaart.
Spreker wjjst verder nog op het groote
voordeel dat de tram Lantsheer c« s. aanbiedt,
wjjl die direct aansluit aan het spoorwegstation,
waarvan alle sneltreinen vertrekken.
De ontworpen baan-Lantsheer is zeer in het
algemeen belang, wgl daardoor het Westelgk
en Noordelgk deel van Walcheren een ge
makkelijke communicatie en tevens een goed
koop verkeersmiddel.
Waar Walcheren op het gebied van tram
wegen nog niets genoot, komt het spreker
billjjk voor dit plan subsidie te verleenen.
Met nadruk beveelt spreker aanneming van
het ontwerp-Lantsheer aan.
De heer Van der Meer zegt dat de heer
Loois ongeveer alles aangevoerd heeft wat hg
had meenen in het midden te moeten brengen.
Toch houdt hjj nog eenige financieele be
schouwingen om aan te toonen dat het ver
schil in subsidie slechts een halve ton bedraagt.
Wjjzende op den schjjn van rivaliteit tus-
schen Middelburg en Vlissingen, stelt spreker
in het. licht dat daarvan hier geen sprake
xaag zgn. Bier moet het algemeen belang
alleen gelden.
Sommige leden hebben beweerd dat de aan
leg van een tram Domburg—Koudekerke
naar Vlissingen en Middelburg tengevolge
zou kunnen hebben, dat het handelsverkeer,
dat thans zich concentreert, verplaatst wordt
naar Vlissingen doch spreker is dat niet eens.
Hg toont aan dat than3 reeds vele land
bouwers, die korter bg Middelburg wonen
dan bg Vlissingen, in laatstgenoemde plaats
markten omdat zjj daar hoogere prgzen kun
nen maken en de markt te Middelburg over
voerd is.
Hjj gelooft dat de beide groote gemeenten
van Walcheren in de voordeelen, die de tram
zal afwerpen, geljjkeljjk zullen deelen.
Er is gewezen op het verschil in kosten
maar daarbjj dient ook rekening ermede ge
houden dat de duurdere ljjn een grootere
sfeer van invloed heeft dan de goedkoopere.
In den breede zet spreker nog het groote
nut uiteen van de ljjn-Lantsheer cb. voor de
landbouwende bevolking.
Spreker woont in Vlissingen en is afge
vaardigde voor Middelburghjj voelt ook wel
wat voor de weelderige streek in het noorden,
maar meent toch dat het noodlijdende weste
lijke gedeelte voor een ljjn de voorkeur verdient.
De heer Van der Have zegt dat hjj tegen
plan I zal stemmen, in tegenstelling met wat
hij in de afdeeling heeft verklaard.
In het westelgk gedeelte van Walcheren
liggen een groot aantal hectaren weiland, die
minder gemakkeljjk tot bouwland zullen zgn
te veranderen.
Die streek heeft daardoor minder behoefte
aan een tramlgn,
Verder wjjst spreker op de verbinding met
Westkapelle. Bjj het plan-Den Bouwmeester
wordt rekening gehouden met de belangen
van de zeeweringen, bjj dat van Lantsheer cs.
niet.
Ook is het bedrag der bjjdragen, toegezegd
voor het plan-Den Bouwmeester, belangrjjk
grooter dan dat, aan het ontwerp-Lantsheer
cs. beloofd.
De heer De Veer begint, met erop t.e wjjzen
dat Gedeputeerde Staten in opdracht hadden
te trachten samenwerking t.e verkrijgen
tusBchen beide comité'B.
Dit is niet gelukt.
De reden daarvan wjjt, spreker aan de com
missie uit het Gedeputeerd College, die reeds
dadelijk partjj koos voor het ontwerp-Lants
heer.
De houding der commissie mag zeker zon
derling genoemd worden.
Naar spreker meent zou, ware anders ge
handeld, wel samenwerking tot stand gekomen
zgn.
Spreker wjjst erop, dat er in de commissie
verdeeldheid bestond. Twee der leden gaven
de voorkeur aan de lgn over Serooskerkeen
vreemd is het dat in het schrijven der com
missie a priori die lgn werd verworpen.
Het schjjnt wel of de hoofdingenieur van
den waterstaat de voorzitter, de secretaris en
het eenig lid der commissie is geweest, want
diens meening is geheel en al in de ge
voerde briefwisseling domineerend.
Het is bedenkelijk dat een hoofdambtenaar
zoodanigen invloed kan doen gelden.
Had het schrjjven der commissie van geen
vooringenomenheid doen bljjken, dan was
samenwerking eerder mogeljjk geweest dan nu,
Spreker zal stemmen tegen het eerste ont
werp van Gedeputeerde Staten, vooral om
de enorme subsidie die gevraagd wordt, ter-
wjjl men met veel minder geld hetzelfde doel,
dat beoogd wordt, zou kunnen bereiken.
Domburg beheerscht de tramplannen. Was
er geen Domburg op Walcheren, dan zou men
er niet over denken een tram te leggen.
Domburg zal door een tram gebaat en daar
door een aanzienlijke badplaats wordenen
daarvan zullen èn Middelburg èn Vlissingen
èn het overige platteland mede de vruchten
plukken.
Naast dit hoofdbelang zgn nog andere be
langen.
Zoo ia er es» landbouwbelang.
Een beter ep gegaakkfiljjker vervoermiddel
zal de ontwikkeling van den landbouw be
vorderen.
Niet de'lengte van de lgn geelt daarbjj den
doorslag, maar wel de behoeften van de streek.
Er is verschil van gevoelen over de vraag
welke streek meer de tram noodig heeft. Aan
de eene zjjde wordt gestreden voor het eene
deel van Walcheren, aan den anderen kant
voor het ander deelv
Er is gesproken over slechte wegen in
het eene deel maar het staat vast dat in beide
deelen de wegen geschikt aansluiten aan de
hoofdverkeerswegen.
Er is beweerd dat de kleine landbouwer,
die geen voldoende trekkracht heeft, meer be
lang heeft bg de tram dan de groote land
bouwer, maar Bpreker gelooft dat ook do
laatste voor het vervoer van zgn producten
groot belang heeft bg een tram.
De tram-Den Bouwmeester zal een bloeiende
streek doorsnjjdenen dat juist pleit voor
de levensvatbaarheid er van.
Maar het gaat niet aan Zuidwestelijk Wal
cheren noodljjdend te noemen. Wanneer men
nagaat de prgzen, die bjj landverkoopingen
worden beBteed, dan bljjkt dat in Zuidwes
telijk Walcheren hooger prgzen bedongen
worden dan in Noordwestelijk.
De aansluiting aan het spoor te Vlissingen
wordt als argument gebezigd om het ontwerp-
Lantsheer aan te bevelen.
Oorspronkelijk wilde het comité-Den Bouw
meester ook te Middelburg een aansluiting
aan het station maken, doch de hoofdingenieur
vond dat niet dringend noodig. Hjj raadde
die aansluiting af; en toen heeft het comité-
Den Bouwmeester dat deel der lijn uit zgn
ontwerp gelicht.
Het is echter bereid die aansluiting tot
stand te brengende kosten daarvoor zouden
slechts 10.000 bedragen.
Dit motief kan dus niet .gelden om het plan
Lantsheer c.a. den voorrang te geven.
Het tramplan-Lantsheer kost 2Va ton meer
dan dat van het comité-Den Bouwmeester cs.
en daarvan zal èn de regeering èn de provin
cie een ton moeten bgdragen.
Dat Vlissingen den handel tot zich trekken
zal, gelooft spreker niet.
Middelburg zal steeds als marktplaats den
voorrang behouden.
Spreker acht het niet geoorloofd 2'/2 ton
beschikbaar te stellen waar men met/163.000
hetzelfde kan verkrjjgen.
De provinciale kas mag alleen de strikt
noodzakelijke uitgaven doen.
De heer jhr Van Tejjlingen brengt hulde
aan het comité-LantBheer voor de voortvarend
heid, waarmede het heeft gewerkt. Daardoor
werden zjjne verwachtingen overtroffen.
Hjj gelooft, dat dit plan de voorkeur ver
dient boven het plan-Den Bouwmeester, en
welomdat het een groot deel van Walcheren
uit zgn isolement verlost, aanslu.t aan spoor-
en haven te Vlissingen en een druk passagiers
vervoer belooft.
Spreker zal voor het plan-Lantsheer stem
men, subsidiair voor dat van het comité-Den
Bouwmeester.
Hjj protesteert ten slotte tegen hetgeen door
den heer De Veer is gezegd omtrent twee
leden in de commissie uit het Gedeputeerd
college. Hg meent dat spreker daarbjj gebruik
heeft gemaakt van een confidentieel gesprek;
wat hg afkeurt.
De heer De Veer zegt daartegen te moeten
opkomen. Wat hjj beweerd heeft, heeft hjj
gevonden in de sfcukiren. Hjj bljjft de hou
ding van de commissie verkeerd achten.
De heer Van der Meer beantwoordt korte-
ljjk den heer De Veer. De wegen van Big-
gekerke naar Domburg en Westkapelle zgn
benauwd, wat ieder weet die deze streken
meermalen bereist.
Er is beweerd dat het tramplan-Lantsheer
c.b. niet zoo in het belang is van Westkapelle,
maar de meerdere afstand is slechts 450 M,
en dat is voor een W estkappelaar, die voor een
kwartje van huis naar Vlissingen loopt, een
afstand van geen beteekenis.
De heer Maas bestrjjdt nog wat door den
heer LooiB in het midden is gebracht. Hjj stelt
in bet breede het belang in het licht dat de
groot-landbouwers bg een tram hebben.
Dezen mogen trekkracht hebben, maar zullen
liever gebruik maken van een tram omdat zjj
voor hun paarden ander werk hebben. Zjj
zullen, mits voldoende laadplaatsen aan de
lgn worden gemaakt, hun producten per tram
verzenden, omdat dit een gèmakkeljjke en de
minst kostbare manier is.
De heer Van Lynden dankt in de eerste
plaats den heer Van Tejjlingen voor diens
protest tegen den ongemotiveerden uitval van
den heer De Veer tegenover de commissie.
Uit naam van de commissie ontkent spreker
dat aan een der beide commissiesvan per
soonlijke voorkeur mededeeling ia gedaan of
daarvan bljjk gegeven.
De heer Van Lynden zet den loop, dien de
zaak gehad heeft, in den breede uiteen.
In Vlissingen iB het eerst een tramplan
gevormden dit is later in Middelburg gevolgd.
Bg de beraadslagingen bleek dat bg de
Staten de wensch werd gekoesterd dat de
tram, die zou worden gelegd, èn Middelburg
èn Vlissingen met Domburg zou verbinden.
Spreker gaat vervolgens na de motieven,
die door de voorstanders van de onderscheiden
plannen zgn aangevoerd, om het eene boven
het andere aan te bevelen.
Hjj toont aan dat daarbjj dikwjjls door de
een wit wordt genoemd wat eigenljjk zwart
behoort te heeten en omgekeerd.
Beide plannen besprekende, stelt de heer
Van Lynden de voordeelen in het licht van
het Vlissingache plan en toont aan dat de
uitvoering daarvan Middelburg niet schaden
zal. Die stad bljjft èn als hoofdplaats der
provincie èn ook om zgn merkwaardigheden
groote aantrekkingskracht behouden.
Spreker ja overtuigd dat een tram in Wal"
cheren nuttig en noodig is en dat die zoo al
geen goudmgn toch rendabel wezen zal.
Hg gelooft dat het Vlissingsche plan de
voorkeur verdient en beveelt aanneming ervan
aan.
De heer Van Deinse verklaart dat z. i. de
houding van de commissie uit het Gedeputeerd
college in deze volkomen correct is en in
overeenstemming met het ten vorigen jaren
door hem gedaan voorstel.
Spreker twjjfelt niet of de lgn, die door
Ged. Staten in de eerste plaats wordt aan
bevolen, zal voor Walcheren de beste blijken
te zgn.
Mocht die ljjn worden afgestemd, dan zou
hjj met de andere niet kunnen medegaan.
Spreker stelt in het licht dat de eerste ljjn
in verschillende opzichten de voorkeur ver
dient ook met het oog op de aansluiting aan
het spoor en de havens te Vlissingen, waar
door die ook van belang is voor de reizigers
uit het vierde en vjjfde district.
De heer Hammacher zegt dat het hem leed
gedaan heeft dat geen overeenstemming tus-
schen beide comité's verkregen is.
Hg had gehoopt daardoor te zullen zien
ontstaan een ceintuurbaan door Walcheren,
waardoor alle belangen zouden zgn gebaat.
Hem is dan ook de lust bekropen om tegen
beide plannen te stemmen, wat hg in de
afdeeling, waarin hjj zitting had, heeft mee
gedeeld.
Hjj is echter thans te rade gegaan dat,
worden beide plannen verworpen, de tram op
Walcheren ad Callendas Graecas zal worden
verschoven.
Daarom zal spreker het beste kiezen
en stemmen voor het eerste voorstel van Ged.
Staten, het plan-Lantsheer.
De heer De Veer, met toestemming der
vergadering voor de derde maal het woord
voerende, zegt nogmaals dat hjj uit de stuk
ken heeft opgemerkt wat hjj heeft beweerd
ten opzichte der commissie uit het Gedepu
teerd college.
Hjj toont dat nog nader aan en big ft bjj
zgn meening dat niet voldaan is aan den eisch
in het voorstel-Van Deinse in de vorige ver
gadering.
De heer Van Lynden verdedigt nogmaals
de houding der commissie.
Daarna wordt over, ontwerp-besluit I, wat
de onderdeelen betreft, de beraadslaging ge
opend.
De heer Van Deinse vraagt of bezwaar be
staat in de considerans te voegen de be
paling dat het subsidie ook zal worden toe
gekend bjj naasting door den Staat.
Gedeputeerde Staten verklaren hiertegen
geen bezwaar te hebben.
De heer Van Deinse wil het bedrag van
tenminste 65.000, door belanghebbenden bjj
te dragen, verminderen tot 46.000 en dient
een daartoe strekkend amendement in.
Dit wordt voldoende ondersteund en zonder
dat er over gediscussieerd wordt in stemming
gebracht.
Het wordt verworpen met 22 tegen 10
stemmen.
Voor stemmen de heeren Siegers, Van
Deinse, Houterman, Bolle, Kakebeeke, Van
Tejjlingen, Van Dam, Hammacher, Loois,
Oggel, Dieleman, Wisboom Verstegen, Bos,
Van der Meer, Van der Lek de Clercq en
Erasmus.
Bg punt 4 stelt de heer De Veer voor te
schrappen »dat bg het doen rjjden van meer
personentreinen steeds evenveel treinen van
Middelburg als van Vlissingen naar Domburg
en terug zullen loopen."
Hjj acht dat een onnoodigen last leggen op
de schouders van de ondernemers.
Dit amendement wordt zonder discussie of
hoofdeijjke stemming aangenomen.
Bjj punt 5 wil de heer Wisboom Verategen
bepalen dat op Zondag tusBchen 9 en 12
's morgens en 2—5 'smiddags geen treinen
zullen mogen loopen.
Liever zou spreker zien dat er Zondags in
bet. geheel geen treinen zouden loopen, maar
hjj wil zich daartegen met kanten.
Zjjn voorstel strekt om het personeel Zon
dagsrust te geven en gelegenheid om gods
dienstoefeningen bg te wonen; ook om de
wet te kunnen naleven wat betreft de kerke
lijke viering van den Zondag.
De heer Bos betuigt zgn volkomen in
stemming met dit voorstel.
Voorstandera van Zondagsrust zouden gaarne
zien dat de dienst op Zondag werd beperkt.
De voorstanders van de tram willen haar
om de landbouwende bevolking te helpen
maar niet om gelegenheid te geven op den
Zondag uitstapjes te maken.
Het verkeer op Zondag geheel te doen stil
staan zon, naar spreker meent een te verre
strekking hebben, maar beperking is zeer ge-
wenscht.
De heer Dieleman ondersteunt het voorstel-
WiBboom Verstegen maar wil er nog aan ver
binden het idee om aan het dienstpersoneel
deB Zondags om de veertien dagen een geheelen
vrjjen Zondag te geven.
Hjj stelt in het licht dat een arbeider een
rustdag toekomt en dat daarvoor de Zondag
zich het best eigent.
Dat er geen bezwaar tegen kan bestaan,
bewjjst de invoering van denzelfden maatregel
bjj de staatsspoorwegen.
De heer Van Lynden wjjBt erop dat het
tramplan niet alleen is aanbevolen op grond
van landbouw-belangen maar ook op grond
van bevordering van de belangen der beide
badplaatsen.
Spreker zal tegen beide amendementen
stemmen.
De heer Van Tejjlingen meent dat de Sta
ten niet moeten oordeelen hoe de concessio
narissen zullen te handelen hebben.
Hg stelt in 't licht dat zjj, die op Zondag
niet willen rjjden, het laten kunnen.
De tram rjjdt niet door een kom van een
plattelandsgemeente, Zjj, die in de kerk
zitten, zullen dus geen last hebben van het
rjjden.
Spreker zal stemmen tegen het amendement-
Wisboom Verstegen.
De heer Wisboom Verstegen wjjst erop dat
in het eerste plan te Koudekerke de tram
zal rjjden vlak achter de Gereformeerde kerk
en in het tweede plan te Serooskerke het
zelfde zal gebeuren.
Het amendement wordt verworpen met
25 tegen en 13 stemmen voor.
Voor stemmen de heeren Maas, Houter
man, Noorddjjke, Loois, Oggel, Dieleman,
Wisboom Verstegen, Bos, De Veer, Lucasse,
De Jonge, Den Boer en Pompe van Meerdervoort.
Het amendement'Dieleman wordt daaren
tegen aangenomen met 25 tegen 13
stemmem.
Tegen stemmen de heeren Van Deinse,
Van Rompu, De Casembroot, Bolle, Hocke
Hoogenboom, Van der Have, Kakebeeke. Van
Tejjlingen, Hejjse, Van Lynden, Van der Lek
de Clercq, Fokker en De Bats.
De lieer De Veer stelt voor dat zjj, aan
wie subsidie wordt verleend, vóór 1 Januari
1903 ten genoege van Ged. Staten het bewjjs
moeten leveren, dat het benoodigde aandeelen
kapitaal geheel geplaatst is, en dat de vol
gens het besluit geeischte subsidie van be
langhebbenden is toegezegd.
Dit wordt door Gedeputeerde Staten over
genomen.
Daarop wordt het geheele voorstel I van
Gedeputeerde Staten in stemming gebracht
en aangenomen met 29 tegen8stemmen.
Tegen stemmen de heeren Maas, De
Casembroot, Hollestelle, Bolier, Wisboom Ver
stegen, De Veer, De Jonge en De Boer.
De heer Van der Have is bjj deze stemming
afwezig.
Hierna wordt de vergadering geschorst.
Voor het vervolg zie men het Bijvoegsel.)
Bjj ons legerbestuur bestaat het plan
om, in navolging van andere mogendheden,
ook hier te lande op te richten een lucht-
scheepvaartafdeeling, welke een onderdeel
zal uitmaken van het korps genietroepen.
Een commissie van officieren zal daartoe uit
gezonden worden naar het buitenland, ten
einde het ballon-vraagstuk voor militaire
doeleinden nader te bestudeeren en zich op
de hoogte te stellen van vulling en behan
deling.
Naar Begeren worden, ten einde eene fa
briek van luchtballons voor militair ge
bruik te bezoeken, afgevaardigd de kapitein
van het materiaal bg het le reg. vest.-art.
C. Houtman en de kapitein C. C. Petri van
het korps genietroepen.
Aangaande Wieberen en Marten Hoger
huis in de gevangenis te Leeuwarden, wordt
gemeld, dat W. gezond is, maar dat M. in
den laatsten tjjd teekenen gaf van krankzin
nigheid, Hjj meende dat zgn broer Wieberen
overleden was en het baatte niets als men
hem beduidde dat W. nog léefde. Op advies
van den geneesheer werd nu W. bjj M. ge
bracht en nu werd M. kalmer. Hg vertoeft
nu in de ziekenzaal en keert niet in de cel
terug, daar de tjjd voor celstraf (vjjf jaar) in
deze maand voor hem verstreken is, zoodat
hjj zgn verderen straftjjd in gemeenschap zal
doorbrengen.
Op eene te 's Hertogenbosch gehouden
vergadering van belanghebbenden bg de erfe
nis van wjjlen mr. Van Gooth werd medege
deeld dat het vermogen van den erflater be
draagt ruim iy4 millioen, waarvan ruim
800.000 in effecten. Van deze ll/4 millioen
zal, na aftrek van wat er vermaakt is, nog
ruim f 200.000 overblijven voor de 10 ge
meenten, die erfgenamen zgn, en waarvan de
meeste ook vaste goederen hebben verkregen.
Aan successie zal p, m. 200.000 moeten
worden betaald. Spoedig na 1 Januari a. s.
zal tot geheele afwikkeling der zaken kunnen
worden overgegaan.
Mevrouw Botha behoorde Zondag tot de
genoodigden, die met H. M. de Koningin en
Prins Hendrik de godsdienstoefening bjjwoon-
den in de Hofkapel van Het Zoo onder lei
ding van ds Van der Flier, hofprediker,
te 's Gravenhage.
Een eigenaardige werkstaking is, volgens
Het Centrum, te Utrecht uitgebroken, en wel
onder de misdienaars in de St. Augustinns
kerk.
Hun pot was te klein om gezamenljjk een
dag uit te gaan, zooals de gewoonte dat ieder
jaar meebrengt, zoodat hun eisch was, dat de
pastoor het ontbrekende zou aanvullen.
Daar aan dezen eisch niet werd voldaan,
staakten zjj het werk
Hun weerstandskas moet goed voorzien zgn,
zoodat de staters het eenige maanden hopen
te kunnen volhouden
Maandag middag is te Rotterdam aan
den Noordblaak te water gevallen en ver
dronken een onbekende man van 35 a 40
jarigen leeftjjd, vermoedeljjk een zeeman.
In dezelfde plaats viel een Duitscher, die
van Engeland gekomen was, in handen van
kaartspelers, die hem 156 afzetten.
Een negenjarig knaapje viel van de loop
plank van een schip en verdronk.
De Amsterdamache politie heeft de hand
gelegd op een brievenbesteller, in wiens wo
ning tal van brieven, briefkaarten en druk
werken, meerendeels verscheurd, in beBlag
werden genomen.
Het derde kind van den ürker visscher
te Velsen, dat daar Vrjjdag te water raakte,
is ook overleden.
De den redder ontvreemde portemonnaie is
terecht gekomen. Hjj was ontvreemd door
een 14jarigen jongen, die reeds 2 versnoept
had. De schade is vergoed door de leden der
sociëteit Ontspanning te Velsen,
De vrouw van een rietdekker te Wezep,
die haar kachel met petroleum wilde aan
maken, heeft vreeselgke brandwonden be
komen. Toen zij de petroleum in de
kachel goot, volgde een ontploffing waardoor
haar kleederen in brand vlogen. De vrouw
snelde het huis uit en werd door een verver
die juist buiten bezig was, in een sloot ge
duwd. Zjj was echter reeds hevig aan hoofd,
hals, borst en beenen gebrand en haar toe
stand is niet buiten gevaar. Dezelfde verver
bluschte ook een begin van brand, dat in de
woning was ontstaan.
- Te Oude Pekela is in een papierfabriek
een arbeider in de hakmachine geraakt en
letterlijk vermorReld. Slechts de beenen ble
ven over.
Slachtoffers van de hitte. Te Zjjdewind
is een landbouwer, die op het veld bezig was
met hooien, plotseling ongesteld geworden en
gestorven. Te Groningen kreeg een hooier
een zonnesteek en overleed aan de gevolgen.
Te Amersfoort zakte een daar tjjdeljjk
vertoevende dame op straat, waar zjj wandelde»
ineen, en kon, thuisgebracht, slechts met
moeite tot bewustzjjn gebracht worden. Twee
graansjouwers aan den Koppel geraakten on
der hun arbeid tjjdeljjk geheel buiten kennis.
Een geneesheer door de hitte bevangen, nioeBt
huiswaarts geleid worden.
Onder Opheusden is een vrouw tengevolge
van de hitte bezwjjmd en overleden.
Het onweder, dat Zaterdag en Zondag
boven een deel des landB woedde, heeft tal
van ongelukken veroorzaakt. Onder Ysel-
monde werd een koe gedood en te Usquert
overkwam hetzelfde twee in de weide loopende
paarden.
Te Nuland brandde een woning af en kwam
een kind van twee dagen in de vlammen om.
Te Kruisland is een boerderjj afgebrand, te
Dinteloord een graanschuur en te Werkendam
twee groote schuren.
In eene centrale te Luik raakte Vrjjdag
een Zwitsersch werkman van twee-en-twint.ig
jaar, Scharrer genaamd, die een voltmeter
achter het schakelbord verplaatste, met den
schouder een geleiddraad aan met een stroom
van ettelijke honderden volts. De man was
onmiddellijk dood.
Ook de koetsiers te Antwerpen beginnen
nu, naar het Parjjsche voorbeeld, hunne paar
den tot bescherming tegen de zon van de
groote stroohoeden te voorzien, natuurljjk tot
groot vermaak van de straatjeugd.
De fluweelwevers te St. Etienne hebben
den arbeid hervat.
Nabij Londen zgn vier mannen in een
sedert langen tjjd ongebruikten welput ge
vallen en gestikt.
Keizer Wilhelm ontving te Odde aan
boord van de Bohenzollern een deputatie van
daar gevestigde Franschen en hield de heeren
te diheeren. Hg is nu te Bergen.
In het Badensche plaatsje Jellenbron
heeft een hevige brand 24 huizen, waaronder
de ProteBtantsche kerk en de school, vernield.
Vele gezinnen zgn dakloos.
De koningin van Italië is geheel her
steld en kan reedB uitgaan.
Den 29en Juli heelt te Rome een groote
kerkeljjke plechtigheid plaats, ter herinnering
aan koning Humbert. Men wil daaraan het
karakter eener nationale betooging geven.
Aan de periode van ontzettende hitte,
die gedurende eenigen tjjd een groot deel van
Europa teisterde, is door onweders voor het
oogenblik een einde gemaakt.
Nadat het te Parjjs Zaterdag nog onrust»
barend heet was geweest en weer tallooze
gevallen van zonnesteek met en zonder doode-
ljjken afloop waren voorgekomen, begon het
even over vieren in den namiddag hevig te
hagelen en te donderen, wat gepaard ging
met aanzienljjke verlaging van temperatuur.
De stortbui werd gevolgd door een fijnen
regen, die geruimen tjjd aanhield. Veel schade
werd aangericht aan de Chineesehe lampions
en andere teere decoraties voor den nationalen
feestdag van Zondag.
In de omstreken van Parjjs heeft de hagel
veel kwaad gedaan. Tusschen Orgemont ea
Argenteuil vielen hagelsteenen, van zulk een
grootte en in zulk een hoeveelheid, dat allen
boomen de bladeren werden afgerukt en veel
gevogelte werd gedood.
Ook in de provincie zgn hevige regens
gevallen.
Berljjn werd Zaterdagmiddag om 3 uur al
van de hitte verlost door een vreeselgke on
weersbui met stortregens. Tal van electrische
geleidingen werden vernield. De bliksem
sloeg in een paal van de geleiding van de
electrische tram.
Den gevaarl^ke verliefdheid of Ken
Araerlkaansch verhaal.
Op een voorname meisjeèkostschool in
Northampton (N.-Amerika) heerschte groote
opgewondenheid, daar gemerkt was dat een
dief de school bezocht, die de bijouterieën van
alle meisjes stal. Men kon den dief niet ont
dekken. In Northampton werd overal over
dien diefstal gesproken, en op een bal waren
alle menschen zeer geschokt, toen zjj verna
men, dat aan een van de jongste leerlingen,
Miss Benriëtte Tifffc twee kostbare ringen
ontvreemd waren.
Iedereen in Northampton sprak erover,
slechts een jonge man, Harry Noyse, niet. Hjj
was pas korten rtgd in de stad en had dadeljjk
de aandacht der jonge dames weten te trekken.
Hjj waB beeldschoon, had de keurigste manieren
en wist evengoed mee te praten over de
modernste literatuur als over de laatste mode
te Londen. Hjj praatte allergezelligst, kortom,
hjj was een zeer innemend inenscb.
Niemand nam het Miss Mabel Burt ait
Bridgeton kwaljjk, dat zjj op hem verliefd
werd, natuurljjk alleen haar collega's van de
kostschool keken zuinig. En hjj had ook te
diep in de donkere oogen van het slanke
blonde meisje gekeken en dat was de reden,