Verschillende Berichten. groote streek uit haar isolement opheffen. Ruim de helft van het eiland zal onder meerderen of minderen invloed er van komen. Daardoor zal een druk gebruik van de tram gemaakt vrorden, waarvan ook Middelburg goede vruchten plukken zal. Bjj het tot standkomenvanhetplan-Lautsheer worden 10 gemeenten gebaat met 40 45.000 inwoners. Bovendien worden gebaat tal van kleine landbouwers, die gemis aan trekkracht hebben. Bg het plan-Den Bouwmeester is aan een beter vervoermiddel geen behoefte, wat de landbouwers betreft. De daaraan gelegenen hebben over het algemeen voldoende trekkracht en genieten een betrekkelgke welvaart. Spreker wjjst verder nog op het groote voordeel dat de tram Lantsheer c« s. aanbiedt, wjjl die direct aansluit aan het spoorwegstation, waarvan alle sneltreinen vertrekken. De ontworpen baan-Lantsheer is zeer in het algemeen belang, wgl daardoor het Westelgk en Noordelgk deel van Walcheren een ge makkelijke communicatie en tevens een goed koop verkeersmiddel. Waar Walcheren op het gebied van tram wegen nog niets genoot, komt het spreker billjjk voor dit plan subsidie te verleenen. Met nadruk beveelt spreker aanneming van het ontwerp-Lantsheer aan. De heer Van der Meer zegt dat de heer Loois ongeveer alles aangevoerd heeft wat hg had meenen in het midden te moeten brengen. Toch houdt hjj nog eenige financieele be schouwingen om aan te toonen dat het ver schil in subsidie slechts een halve ton bedraagt. Wjjzende op den schjjn van rivaliteit tus- schen Middelburg en Vlissingen, stelt spreker in het. licht dat daarvan hier geen sprake xaag zgn. Bier moet het algemeen belang alleen gelden. Sommige leden hebben beweerd dat de aan leg van een tram Domburg—Koudekerke naar Vlissingen en Middelburg tengevolge zou kunnen hebben, dat het handelsverkeer, dat thans zich concentreert, verplaatst wordt naar Vlissingen doch spreker is dat niet eens. Hg toont aan dat than3 reeds vele land bouwers, die korter bg Middelburg wonen dan bg Vlissingen, in laatstgenoemde plaats markten omdat zjj daar hoogere prgzen kun nen maken en de markt te Middelburg over voerd is. Hjj gelooft dat de beide groote gemeenten van Walcheren in de voordeelen, die de tram zal afwerpen, geljjkeljjk zullen deelen. Er is gewezen op het verschil in kosten maar daarbjj dient ook rekening ermede ge houden dat de duurdere ljjn een grootere sfeer van invloed heeft dan de goedkoopere. In den breede zet spreker nog het groote nut uiteen van de ljjn-Lantsheer cb. voor de landbouwende bevolking. Spreker woont in Vlissingen en is afge vaardigde voor Middelburghjj voelt ook wel wat voor de weelderige streek in het noorden, maar meent toch dat het noodlijdende weste lijke gedeelte voor een ljjn de voorkeur verdient. De heer Van der Have zegt dat hjj tegen plan I zal stemmen, in tegenstelling met wat hij in de afdeeling heeft verklaard. In het westelgk gedeelte van Walcheren liggen een groot aantal hectaren weiland, die minder gemakkeljjk tot bouwland zullen zgn te veranderen. Die streek heeft daardoor minder behoefte aan een tramlgn, Verder wjjst spreker op de verbinding met Westkapelle. Bjj het plan-Den Bouwmeester wordt rekening gehouden met de belangen van de zeeweringen, bjj dat van Lantsheer cs. niet. Ook is het bedrag der bjjdragen, toegezegd voor het plan-Den Bouwmeester, belangrjjk grooter dan dat, aan het ontwerp-Lantsheer cs. beloofd. De heer De Veer begint, met erop t.e wjjzen dat Gedeputeerde Staten in opdracht hadden te trachten samenwerking t.e verkrijgen tusBchen beide comité'B. Dit is niet gelukt. De reden daarvan wjjt, spreker aan de com missie uit het Gedeputeerd College, die reeds dadelijk partjj koos voor het ontwerp-Lants heer. De houding der commissie mag zeker zon derling genoemd worden. Naar spreker meent zou, ware anders ge handeld, wel samenwerking tot stand gekomen zgn. Spreker wjjst erop, dat er in de commissie verdeeldheid bestond. Twee der leden gaven de voorkeur aan de lgn over Serooskerkeen vreemd is het dat in het schrijven der com missie a priori die lgn werd verworpen. Het schjjnt wel of de hoofdingenieur van den waterstaat de voorzitter, de secretaris en het eenig lid der commissie is geweest, want diens meening is geheel en al in de ge voerde briefwisseling domineerend. Het is bedenkelijk dat een hoofdambtenaar zoodanigen invloed kan doen gelden. Had het schrjjven der commissie van geen vooringenomenheid doen bljjken, dan was samenwerking eerder mogeljjk geweest dan nu, Spreker zal stemmen tegen het eerste ont werp van Gedeputeerde Staten, vooral om de enorme subsidie die gevraagd wordt, ter- wjjl men met veel minder geld hetzelfde doel, dat beoogd wordt, zou kunnen bereiken. Domburg beheerscht de tramplannen. Was er geen Domburg op Walcheren, dan zou men er niet over denken een tram te leggen. Domburg zal door een tram gebaat en daar door een aanzienlijke badplaats wordenen daarvan zullen èn Middelburg èn Vlissingen èn het overige platteland mede de vruchten plukken. Naast dit hoofdbelang zgn nog andere be langen. Zoo ia er es» landbouwbelang. Een beter ep gegaakkfiljjker vervoermiddel zal de ontwikkeling van den landbouw be vorderen. Niet de'lengte van de lgn geelt daarbjj den doorslag, maar wel de behoeften van de streek. Er is verschil van gevoelen over de vraag welke streek meer de tram noodig heeft. Aan de eene zjjde wordt gestreden voor het eene deel van Walcheren, aan den anderen kant voor het ander deelv Er is gesproken over slechte wegen in het eene deel maar het staat vast dat in beide deelen de wegen geschikt aansluiten aan de hoofdverkeerswegen. Er is beweerd dat de kleine landbouwer, die geen voldoende trekkracht heeft, meer be lang heeft bg de tram dan de groote land bouwer, maar Bpreker gelooft dat ook do laatste voor het vervoer van zgn producten groot belang heeft bg een tram. De tram-Den Bouwmeester zal een bloeiende streek doorsnjjdenen dat juist pleit voor de levensvatbaarheid er van. Maar het gaat niet aan Zuidwestelijk Wal cheren noodljjdend te noemen. Wanneer men nagaat de prgzen, die bjj landverkoopingen worden beBteed, dan bljjkt dat in Zuidwes telijk Walcheren hooger prgzen bedongen worden dan in Noordwestelijk. De aansluiting aan het spoor te Vlissingen wordt als argument gebezigd om het ontwerp- Lantsheer aan te bevelen. Oorspronkelijk wilde het comité-Den Bouw meester ook te Middelburg een aansluiting aan het station maken, doch de hoofdingenieur vond dat niet dringend noodig. Hjj raadde die aansluiting af; en toen heeft het comité- Den Bouwmeester dat deel der lijn uit zgn ontwerp gelicht. Het is echter bereid die aansluiting tot stand te brengende kosten daarvoor zouden slechts 10.000 bedragen. Dit motief kan dus niet .gelden om het plan Lantsheer c.a. den voorrang te geven. Het tramplan-Lantsheer kost 2Va ton meer dan dat van het comité-Den Bouwmeester cs. en daarvan zal èn de regeering èn de provin cie een ton moeten bgdragen. Dat Vlissingen den handel tot zich trekken zal, gelooft spreker niet. Middelburg zal steeds als marktplaats den voorrang behouden. Spreker acht het niet geoorloofd 2'/2 ton beschikbaar te stellen waar men met/163.000 hetzelfde kan verkrjjgen. De provinciale kas mag alleen de strikt noodzakelijke uitgaven doen. De heer jhr Van Tejjlingen brengt hulde aan het comité-LantBheer voor de voortvarend heid, waarmede het heeft gewerkt. Daardoor werden zjjne verwachtingen overtroffen. Hjj gelooft, dat dit plan de voorkeur ver dient boven het plan-Den Bouwmeester, en welomdat het een groot deel van Walcheren uit zgn isolement verlost, aanslu.t aan spoor- en haven te Vlissingen en een druk passagiers vervoer belooft. Spreker zal voor het plan-Lantsheer stem men, subsidiair voor dat van het comité-Den Bouwmeester. Hjj protesteert ten slotte tegen hetgeen door den heer De Veer is gezegd omtrent twee leden in de commissie uit het Gedeputeerd college. Hg meent dat spreker daarbjj gebruik heeft gemaakt van een confidentieel gesprek; wat hg afkeurt. De heer De Veer zegt daartegen te moeten opkomen. Wat hjj beweerd heeft, heeft hjj gevonden in de sfcukiren. Hjj bljjft de hou ding van de commissie verkeerd achten. De heer Van der Meer beantwoordt korte- ljjk den heer De Veer. De wegen van Big- gekerke naar Domburg en Westkapelle zgn benauwd, wat ieder weet die deze streken meermalen bereist. Er is beweerd dat het tramplan-Lantsheer c.b. niet zoo in het belang is van Westkapelle, maar de meerdere afstand is slechts 450 M, en dat is voor een W estkappelaar, die voor een kwartje van huis naar Vlissingen loopt, een afstand van geen beteekenis. De heer Maas bestrjjdt nog wat door den heer LooiB in het midden is gebracht. Hjj stelt in bet breede het belang in het licht dat de groot-landbouwers bg een tram hebben. Dezen mogen trekkracht hebben, maar zullen liever gebruik maken van een tram omdat zjj voor hun paarden ander werk hebben. Zjj zullen, mits voldoende laadplaatsen aan de lgn worden gemaakt, hun producten per tram verzenden, omdat dit een gèmakkeljjke en de minst kostbare manier is. De heer Van Lynden dankt in de eerste plaats den heer Van Tejjlingen voor diens protest tegen den ongemotiveerden uitval van den heer De Veer tegenover de commissie. Uit naam van de commissie ontkent spreker dat aan een der beide commissiesvan per soonlijke voorkeur mededeeling ia gedaan of daarvan bljjk gegeven. De heer Van Lynden zet den loop, dien de zaak gehad heeft, in den breede uiteen. In Vlissingen iB het eerst een tramplan gevormden dit is later in Middelburg gevolgd. Bg de beraadslagingen bleek dat bg de Staten de wensch werd gekoesterd dat de tram, die zou worden gelegd, èn Middelburg èn Vlissingen met Domburg zou verbinden. Spreker gaat vervolgens na de motieven, die door de voorstanders van de onderscheiden plannen zgn aangevoerd, om het eene boven het andere aan te bevelen. Hjj toont aan dat daarbjj dikwjjls door de een wit wordt genoemd wat eigenljjk zwart behoort te heeten en omgekeerd. Beide plannen besprekende, stelt de heer Van Lynden de voordeelen in het licht van het Vlissingache plan en toont aan dat de uitvoering daarvan Middelburg niet schaden zal. Die stad bljjft èn als hoofdplaats der provincie èn ook om zgn merkwaardigheden groote aantrekkingskracht behouden. Spreker ja overtuigd dat een tram in Wal" cheren nuttig en noodig is en dat die zoo al geen goudmgn toch rendabel wezen zal. Hg gelooft dat het Vlissingsche plan de voorkeur verdient en beveelt aanneming ervan aan. De heer Van Deinse verklaart dat z. i. de houding van de commissie uit het Gedeputeerd college in deze volkomen correct is en in overeenstemming met het ten vorigen jaren door hem gedaan voorstel. Spreker twjjfelt niet of de lgn, die door Ged. Staten in de eerste plaats wordt aan bevolen, zal voor Walcheren de beste blijken te zgn. Mocht die ljjn worden afgestemd, dan zou hjj met de andere niet kunnen medegaan. Spreker stelt in het licht dat de eerste ljjn in verschillende opzichten de voorkeur ver dient ook met het oog op de aansluiting aan het spoor en de havens te Vlissingen, waar door die ook van belang is voor de reizigers uit het vierde en vjjfde district. De heer Hammacher zegt dat het hem leed gedaan heeft dat geen overeenstemming tus- schen beide comité's verkregen is. Hg had gehoopt daardoor te zullen zien ontstaan een ceintuurbaan door Walcheren, waardoor alle belangen zouden zgn gebaat. Hem is dan ook de lust bekropen om tegen beide plannen te stemmen, wat hg in de afdeeling, waarin hjj zitting had, heeft mee gedeeld. Hjj is echter thans te rade gegaan dat, worden beide plannen verworpen, de tram op Walcheren ad Callendas Graecas zal worden verschoven. Daarom zal spreker het beste kiezen en stemmen voor het eerste voorstel van Ged. Staten, het plan-Lantsheer. De heer De Veer, met toestemming der vergadering voor de derde maal het woord voerende, zegt nogmaals dat hjj uit de stuk ken heeft opgemerkt wat hjj heeft beweerd ten opzichte der commissie uit het Gedepu teerd college. Hjj toont dat nog nader aan en big ft bjj zgn meening dat niet voldaan is aan den eisch in het voorstel-Van Deinse in de vorige ver gadering. De heer Van Lynden verdedigt nogmaals de houding der commissie. Daarna wordt over, ontwerp-besluit I, wat de onderdeelen betreft, de beraadslaging ge opend. De heer Van Deinse vraagt of bezwaar be staat in de considerans te voegen de be paling dat het subsidie ook zal worden toe gekend bjj naasting door den Staat. Gedeputeerde Staten verklaren hiertegen geen bezwaar te hebben. De heer Van Deinse wil het bedrag van tenminste 65.000, door belanghebbenden bjj te dragen, verminderen tot 46.000 en dient een daartoe strekkend amendement in. Dit wordt voldoende ondersteund en zonder dat er over gediscussieerd wordt in stemming gebracht. Het wordt verworpen met 22 tegen 10 stemmen. Voor stemmen de heeren Siegers, Van Deinse, Houterman, Bolle, Kakebeeke, Van Tejjlingen, Van Dam, Hammacher, Loois, Oggel, Dieleman, Wisboom Verstegen, Bos, Van der Meer, Van der Lek de Clercq en Erasmus. Bg punt 4 stelt de heer De Veer voor te schrappen »dat bg het doen rjjden van meer personentreinen steeds evenveel treinen van Middelburg als van Vlissingen naar Domburg en terug zullen loopen." Hjj acht dat een onnoodigen last leggen op de schouders van de ondernemers. Dit amendement wordt zonder discussie of hoofdeijjke stemming aangenomen. Bjj punt 5 wil de heer Wisboom Verategen bepalen dat op Zondag tusBchen 9 en 12 's morgens en 2—5 'smiddags geen treinen zullen mogen loopen. Liever zou spreker zien dat er Zondags in bet. geheel geen treinen zouden loopen, maar hjj wil zich daartegen met kanten. Zjjn voorstel strekt om het personeel Zon dagsrust te geven en gelegenheid om gods dienstoefeningen bg te wonen; ook om de wet te kunnen naleven wat betreft de kerke lijke viering van den Zondag. De heer Bos betuigt zgn volkomen in stemming met dit voorstel. Voorstandera van Zondagsrust zouden gaarne zien dat de dienst op Zondag werd beperkt. De voorstanders van de tram willen haar om de landbouwende bevolking te helpen maar niet om gelegenheid te geven op den Zondag uitstapjes te maken. Het verkeer op Zondag geheel te doen stil staan zon, naar spreker meent een te verre strekking hebben, maar beperking is zeer ge- wenscht. De heer Dieleman ondersteunt het voorstel- WiBboom Verstegen maar wil er nog aan ver binden het idee om aan het dienstpersoneel deB Zondags om de veertien dagen een geheelen vrjjen Zondag te geven. Hjj stelt in het licht dat een arbeider een rustdag toekomt en dat daarvoor de Zondag zich het best eigent. Dat er geen bezwaar tegen kan bestaan, bewjjst de invoering van denzelfden maatregel bjj de staatsspoorwegen. De heer Van Lynden wjjBt erop dat het tramplan niet alleen is aanbevolen op grond van landbouw-belangen maar ook op grond van bevordering van de belangen der beide badplaatsen. Spreker zal tegen beide amendementen stemmen. De heer Van Tejjlingen meent dat de Sta ten niet moeten oordeelen hoe de concessio narissen zullen te handelen hebben. Hg stelt in 't licht dat zjj, die op Zondag niet willen rjjden, het laten kunnen. De tram rjjdt niet door een kom van een plattelandsgemeente, Zjj, die in de kerk zitten, zullen dus geen last hebben van het rjjden. Spreker zal stemmen tegen het amendement- Wisboom Verstegen. De heer Wisboom Verstegen wjjst erop dat in het eerste plan te Koudekerke de tram zal rjjden vlak achter de Gereformeerde kerk en in het tweede plan te Serooskerke het zelfde zal gebeuren. Het amendement wordt verworpen met 25 tegen en 13 stemmen voor. Voor stemmen de heeren Maas, Houter man, Noorddjjke, Loois, Oggel, Dieleman, Wisboom Verstegen, Bos, De Veer, Lucasse, De Jonge, Den Boer en Pompe van Meerdervoort. Het amendement'Dieleman wordt daaren tegen aangenomen met 25 tegen 13 stemmem. Tegen stemmen de heeren Van Deinse, Van Rompu, De Casembroot, Bolle, Hocke Hoogenboom, Van der Have, Kakebeeke. Van Tejjlingen, Hejjse, Van Lynden, Van der Lek de Clercq, Fokker en De Bats. De lieer De Veer stelt voor dat zjj, aan wie subsidie wordt verleend, vóór 1 Januari 1903 ten genoege van Ged. Staten het bewjjs moeten leveren, dat het benoodigde aandeelen kapitaal geheel geplaatst is, en dat de vol gens het besluit geeischte subsidie van be langhebbenden is toegezegd. Dit wordt door Gedeputeerde Staten over genomen. Daarop wordt het geheele voorstel I van Gedeputeerde Staten in stemming gebracht en aangenomen met 29 tegen8stemmen. Tegen stemmen de heeren Maas, De Casembroot, Hollestelle, Bolier, Wisboom Ver stegen, De Veer, De Jonge en De Boer. De heer Van der Have is bjj deze stemming afwezig. Hierna wordt de vergadering geschorst. Voor het vervolg zie men het Bijvoegsel.) Bjj ons legerbestuur bestaat het plan om, in navolging van andere mogendheden, ook hier te lande op te richten een lucht- scheepvaartafdeeling, welke een onderdeel zal uitmaken van het korps genietroepen. Een commissie van officieren zal daartoe uit gezonden worden naar het buitenland, ten einde het ballon-vraagstuk voor militaire doeleinden nader te bestudeeren en zich op de hoogte te stellen van vulling en behan deling. Naar Begeren worden, ten einde eene fa briek van luchtballons voor militair ge bruik te bezoeken, afgevaardigd de kapitein van het materiaal bg het le reg. vest.-art. C. Houtman en de kapitein C. C. Petri van het korps genietroepen. Aangaande Wieberen en Marten Hoger huis in de gevangenis te Leeuwarden, wordt gemeld, dat W. gezond is, maar dat M. in den laatsten tjjd teekenen gaf van krankzin nigheid, Hjj meende dat zgn broer Wieberen overleden was en het baatte niets als men hem beduidde dat W. nog léefde. Op advies van den geneesheer werd nu W. bjj M. ge bracht en nu werd M. kalmer. Hg vertoeft nu in de ziekenzaal en keert niet in de cel terug, daar de tjjd voor celstraf (vjjf jaar) in deze maand voor hem verstreken is, zoodat hjj zgn verderen straftjjd in gemeenschap zal doorbrengen. Op eene te 's Hertogenbosch gehouden vergadering van belanghebbenden bg de erfe nis van wjjlen mr. Van Gooth werd medege deeld dat het vermogen van den erflater be draagt ruim iy4 millioen, waarvan ruim 800.000 in effecten. Van deze ll/4 millioen zal, na aftrek van wat er vermaakt is, nog ruim f 200.000 overblijven voor de 10 ge meenten, die erfgenamen zgn, en waarvan de meeste ook vaste goederen hebben verkregen. Aan successie zal p, m. 200.000 moeten worden betaald. Spoedig na 1 Januari a. s. zal tot geheele afwikkeling der zaken kunnen worden overgegaan. Mevrouw Botha behoorde Zondag tot de genoodigden, die met H. M. de Koningin en Prins Hendrik de godsdienstoefening bjjwoon- den in de Hofkapel van Het Zoo onder lei ding van ds Van der Flier, hofprediker, te 's Gravenhage. Een eigenaardige werkstaking is, volgens Het Centrum, te Utrecht uitgebroken, en wel onder de misdienaars in de St. Augustinns kerk. Hun pot was te klein om gezamenljjk een dag uit te gaan, zooals de gewoonte dat ieder jaar meebrengt, zoodat hun eisch was, dat de pastoor het ontbrekende zou aanvullen. Daar aan dezen eisch niet werd voldaan, staakten zjj het werk Hun weerstandskas moet goed voorzien zgn, zoodat de staters het eenige maanden hopen te kunnen volhouden Maandag middag is te Rotterdam aan den Noordblaak te water gevallen en ver dronken een onbekende man van 35 a 40 jarigen leeftjjd, vermoedeljjk een zeeman. In dezelfde plaats viel een Duitscher, die van Engeland gekomen was, in handen van kaartspelers, die hem 156 afzetten. Een negenjarig knaapje viel van de loop plank van een schip en verdronk. De Amsterdamache politie heeft de hand gelegd op een brievenbesteller, in wiens wo ning tal van brieven, briefkaarten en druk werken, meerendeels verscheurd, in beBlag werden genomen. Het derde kind van den ürker visscher te Velsen, dat daar Vrjjdag te water raakte, is ook overleden. De den redder ontvreemde portemonnaie is terecht gekomen. Hjj was ontvreemd door een 14jarigen jongen, die reeds 2 versnoept had. De schade is vergoed door de leden der sociëteit Ontspanning te Velsen, De vrouw van een rietdekker te Wezep, die haar kachel met petroleum wilde aan maken, heeft vreeselgke brandwonden be komen. Toen zij de petroleum in de kachel goot, volgde een ontploffing waardoor haar kleederen in brand vlogen. De vrouw snelde het huis uit en werd door een verver die juist buiten bezig was, in een sloot ge duwd. Zjj was echter reeds hevig aan hoofd, hals, borst en beenen gebrand en haar toe stand is niet buiten gevaar. Dezelfde verver bluschte ook een begin van brand, dat in de woning was ontstaan. - Te Oude Pekela is in een papierfabriek een arbeider in de hakmachine geraakt en letterlijk vermorReld. Slechts de beenen ble ven over. Slachtoffers van de hitte. Te Zjjdewind is een landbouwer, die op het veld bezig was met hooien, plotseling ongesteld geworden en gestorven. Te Groningen kreeg een hooier een zonnesteek en overleed aan de gevolgen. Te Amersfoort zakte een daar tjjdeljjk vertoevende dame op straat, waar zjj wandelde» ineen, en kon, thuisgebracht, slechts met moeite tot bewustzjjn gebracht worden. Twee graansjouwers aan den Koppel geraakten on der hun arbeid tjjdeljjk geheel buiten kennis. Een geneesheer door de hitte bevangen, nioeBt huiswaarts geleid worden. Onder Opheusden is een vrouw tengevolge van de hitte bezwjjmd en overleden. Het onweder, dat Zaterdag en Zondag boven een deel des landB woedde, heeft tal van ongelukken veroorzaakt. Onder Ysel- monde werd een koe gedood en te Usquert overkwam hetzelfde twee in de weide loopende paarden. Te Nuland brandde een woning af en kwam een kind van twee dagen in de vlammen om. Te Kruisland is een boerderjj afgebrand, te Dinteloord een graanschuur en te Werkendam twee groote schuren. In eene centrale te Luik raakte Vrjjdag een Zwitsersch werkman van twee-en-twint.ig jaar, Scharrer genaamd, die een voltmeter achter het schakelbord verplaatste, met den schouder een geleiddraad aan met een stroom van ettelijke honderden volts. De man was onmiddellijk dood. Ook de koetsiers te Antwerpen beginnen nu, naar het Parjjsche voorbeeld, hunne paar den tot bescherming tegen de zon van de groote stroohoeden te voorzien, natuurljjk tot groot vermaak van de straatjeugd. De fluweelwevers te St. Etienne hebben den arbeid hervat. Nabij Londen zgn vier mannen in een sedert langen tjjd ongebruikten welput ge vallen en gestikt. Keizer Wilhelm ontving te Odde aan boord van de Bohenzollern een deputatie van daar gevestigde Franschen en hield de heeren te diheeren. Hg is nu te Bergen. In het Badensche plaatsje Jellenbron heeft een hevige brand 24 huizen, waaronder de ProteBtantsche kerk en de school, vernield. Vele gezinnen zgn dakloos. De koningin van Italië is geheel her steld en kan reedB uitgaan. Den 29en Juli heelt te Rome een groote kerkeljjke plechtigheid plaats, ter herinnering aan koning Humbert. Men wil daaraan het karakter eener nationale betooging geven. Aan de periode van ontzettende hitte, die gedurende eenigen tjjd een groot deel van Europa teisterde, is door onweders voor het oogenblik een einde gemaakt. Nadat het te Parjjs Zaterdag nog onrust» barend heet was geweest en weer tallooze gevallen van zonnesteek met en zonder doode- ljjken afloop waren voorgekomen, begon het even over vieren in den namiddag hevig te hagelen en te donderen, wat gepaard ging met aanzienljjke verlaging van temperatuur. De stortbui werd gevolgd door een fijnen regen, die geruimen tjjd aanhield. Veel schade werd aangericht aan de Chineesehe lampions en andere teere decoraties voor den nationalen feestdag van Zondag. In de omstreken van Parjjs heeft de hagel veel kwaad gedaan. Tusschen Orgemont ea Argenteuil vielen hagelsteenen, van zulk een grootte en in zulk een hoeveelheid, dat allen boomen de bladeren werden afgerukt en veel gevogelte werd gedood. Ook in de provincie zgn hevige regens gevallen. Berljjn werd Zaterdagmiddag om 3 uur al van de hitte verlost door een vreeselgke on weersbui met stortregens. Tal van electrische geleidingen werden vernield. De bliksem sloeg in een paal van de geleiding van de electrische tram. Den gevaarl^ke verliefdheid of Ken Araerlkaansch verhaal. Op een voorname meisjeèkostschool in Northampton (N.-Amerika) heerschte groote opgewondenheid, daar gemerkt was dat een dief de school bezocht, die de bijouterieën van alle meisjes stal. Men kon den dief niet ont dekken. In Northampton werd overal over dien diefstal gesproken, en op een bal waren alle menschen zeer geschokt, toen zjj verna men, dat aan een van de jongste leerlingen, Miss Benriëtte Tifffc twee kostbare ringen ontvreemd waren. Iedereen in Northampton sprak erover, slechts een jonge man, Harry Noyse, niet. Hjj was pas korten rtgd in de stad en had dadeljjk de aandacht der jonge dames weten te trekken. Hjj waB beeldschoon, had de keurigste manieren en wist evengoed mee te praten over de modernste literatuur als over de laatste mode te Londen. Hjj praatte allergezelligst, kortom, hjj was een zeer innemend inenscb. Niemand nam het Miss Mabel Burt ait Bridgeton kwaljjk, dat zjj op hem verliefd werd, natuurljjk alleen haar collega's van de kostschool keken zuinig. En hjj had ook te diep in de donkere oogen van het slanke blonde meisje gekeken en dat was de reden,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1901 | | pagina 2