liddelbirasctia Courant
Middelburg 28 April.
Verschillende Berichten.
BIJV0E9EEI
VAN DE
Maandag 30 April 1900, no 101.
Over zuivelbereiding
melkontroomers.
en
i.
Ofschoon de bereiding van zuivelproducten
eane industrie ia, dia zser zeker behoort tot
de oudste industriën, waarmede de mensch zich
heeft bezig gehouden men vindt daarvan
gewag gemaakt bij alle volken en in alle tij
den toch ia zij eeret in den laatsten tijd
het voorwerp geworden van nauwkeuriger
onderzoek en van eene wetenschappelijke be
handeling.
Er zijn in het lichaam van het dier, zoowel
ais van den menach,organen, welke uit het bloed
eene stof bereiden, die er niet in blijft, maar
naar buiten wordt afgegeven.
Die organen dragen den naam van klieren
en kunnen alleen hunne fuuctiën vervullen,
wanneer zij een behoorlijken voorraad gezond
bloed ontvangen, dat de grondatof levert voor
hetgeen zjj moeten voortbrengen.
Twee groote klieren, de melkklieren atollen
de koe in ataat ons de bekende melk te leve
ren. Zij liggen in den uier van de koe, een
aan de rechter- en een aan de linherzgde, en
zijn door een tusschengchoe van elkander ge-
scheiden. Voortdurend stroomt eene groote
hoeveelheid bloed derwaarts en wordt dan in
melk veranderd.
De melk ia eene vloeistof, die voor een
groot deel uit water bestaat, waarin verschil
lende bestsnddeelen zijn opgelost, en andere
bestanddeelen zweven, die daaraan de eigen
aardige witte kleur en eene meer samenhan
gende vloeibaarheid geven.
In het water bevindt zich het vet in onop-
gelosten toestand in zeer kleine droppeltjes,
die men met een goed vergrootend micro
scoop kan waarnemen. Van de grootste drup
peltjes kunnen er 100 naast elkander gelegd
worden op de lengte van een millimeter, van
de kleinste meer dan 600.
In het vet van de melk, het botervet, heeft
de scheikundige zes vetten onderscheiden, waar
van sommige vloeibaar, andere vast zijn
Naast het vet hebben wij eiwitstoffendaar
van komen ook verschillende soorten voor,
waarvan wij alleen de caseïne .of kaaastof
en de albumine noemen. De kaasstof is ver
bonden met kalkonttrekt men de kalk aan
de caseïne, dan is de laatste onoplosbaar. Al
bumine is in de melk geheel opgelost.
Eene derde stof Is de melksuikerdie in het
water volkomen is opgelost en bij de afschei
ding van vet en kaasstof daarin big ft.
Naast deze drie stoffen heeft men in de melk
nog verschillende minerale bestauddeelen
verbindingen van phosphorus en chloor met
kalium, natrium en kalcïum, koolzuurgas, stik
stof, zuurstof enz.
De hoeveelheden van die stoffen kunnen by
verschillende koeien zeer verschillend zgn en
zijn ook by dezelfde hoe niet altyd dezelfde.
Da gemiddelde cijfera zijn voor het Hol-
landsche ras
Vergeiyken wij de nummers 2 en 5, dan zien
wy dat No 2 500 KG melk en byna 76 KG
boter minder opbracht dan No 5, en daar beide
dieren op eenzelfden stal wol nagenoeg geiyke
hoeveelheden van een gelijkwaardig voedsel
zullen ontvangen hebben, moet het, dunkt ons,
door iedereen, zelfs door hem, die tegen elke
afwyking van den ouden weg vooroordeeldis,
beaamd worden, dat het houden van lysten
als de aangehaalde, noodzahelgk is voor den-
gene, die zyn bedryf met oordeel wil uitoefenen.
Eet soorteiyk gewicht van melk is onge
veer 1,03 d. w. z., dat 1 liter melk 1,03 KG
weegt.
Wanneer men het vetgehalte van de melk
bepaald heeft, kan daaruit gemakkelijk de
hoeveelheid boter bepaald worden. Boter toch
bevat gemiddeld 14 water, daaruit volgt,
dat men 0,86 KG botervet noodig heeft voor
1 KG boter.
Nemen wg de koe, die onder No 2 is op
gegeven.
Zij bracht op 3962 KG melk mat oen vet
gehalte van 2,07
Het botervet gedurende den melktyd bedroeg
derhalve
39,62 X 2,07 KG 82,01 KG.
Aannemende, dat 0,86 botervet een KG boter
oplevert, dan leverde deze koe per jaar op
82,01 0,86 95 KG boter.
Dat zou ook werkeiyk het geval geweest zyn,
als men da melk volkomen kon uitroomen; wan
neer men alle vet, dat in de melk aanwezig
is om kon zetten in boter.
Maar dat na kan men niet.
Zelfs by de scherpste ontroomers bUjft er
nog een gedeelte vet in de ondermelk en
wanneer men den room karnt, biyft er ook
nog een gedeelte vet in de karnemelk.
Laat ons aannemen, dat, deze beide hoeveel
heden vet te zamen 0,22 bedragen, dan
dient men alvorens de bewerking van zoooven
verichton, de hoeveelheid vet, die in de
melk is aangewezen, met dat cyfer te ver
minderen.
Wy krygen dan 2,07 0,22 1,85
voor de hoeveelheid vet, die in boter wordt
eiwitstoffen
melksuiker
minerale Btoffen
3,0 ten honderd.
3,5
4,3
0,7
11,5
Noemen wy deze stoffen by eikander
droge stof der melk, dan zien wy, dat op 100
KG melk 89,5 KG water eu 11,5 KG vaste
stof voorkomt.
Deze cyfera zyn intuasehen slechts gemid
delde cyfers.
De heer J. Mesdag, zuivel-consulent
de Friesche Maatschappij, heeft staten opge
maakt van het vetgehalte van de melk en
van de melkopbrengst van de koeien van
eenzelfden stal.
Wy laten hier zoo'n opgave volgen, waaruit
ons duidelgk zal worden, dat het voor den
veehouder van het grootste belang is, om het
vetgehalte van de melk en de hoeveelheid
melk, die eene koe par jaar geeft, nauwkeurig
na te gaan, om daardoor te kunnen beslissen
welke koeien moeten worden aangebonden,
welke men aan de markt dient te brengen.
Kilo
Vet
Boterop-
Aantal
grammen
brengst.
dagen
melk.
gehalte.
gemolken.
1
2
2862
3962
3,42
2,07
143
85,4
280
294
3
4245
2,73
123.7
298
4
4427
2,71
127,9
262
5
4441
3,32
159,1
142,8
293
6
4482
2,97
274
7
4627
2,96
146,6
281
8
4824
3,53
178,0
157,0
306
9
5033
2,91
2,88
293
10
5127
158,1
291
Koe nnmmer 2 behoort, wat betreft de
hoeveelheid melk, die zy gegeven heeft, niet
tot de slechte; de gemiddelde opbrengst van
onze koeien is toch slechts 3500 KG, maar
door het geringe vetgehalte der melk brengt
zy aan boter nog de helft niet op van n°
Het byhouden van zulke staten is ia alle
opzichten aanbevelingswaardig om een goed
oordeel over zyn vee te kunnen vormen.
Vergeiykt men koe No 5 met No 9, dan ziet
men, dat de eerste byna 600 KG melk min
der opbrengt en toch ruim 1 KG boter meer
on sulks wel in denzelfden tyd, daar zy heide
228 dagen gemolken z|jn i
1,86 KG V6t X100=2,1511 KG boter.
ob
Deze hoeveelheid boter is de opbrengst van
100 liters melk.
De g9heele opbrengst van koe no. 2 be
draagt dus
X 2,1611 85,2 KG boter.
Nagenoeg het cyfer, dat voorkomt in de
lij at van den Friesohen zuivel-consulent.
Wy hebben bovenstaande berekeningen vooraf
doen gaan, om daardoor de waarde te doen
kennen van scherpe ontroomers.
Een verlies van 0,22 vet, dat in de afge
roomde en in de karnemelk overbiy ft, bedraagt
per melkmaal zeer weinig, maar over een
geheel jaar of liever over een geheelen melk
tyd is dit toch nog een cyfer, dat niet ver-
waarlooEd behoeft te worden.
j de besproken koe bedraagt het 10 KG
boter per j aarheeft deze boter eene waarde
van f 1,20 per KG, dan blijft as per jaar voor
zoo'n koe voor eene waarde van f 12,—boter
in de ondermelk en in de karnemelk.
Passen wy nu ten slotte de boveuverklaarde
berekening toe op koe no 8, die by een vet
gehalte van 3,53 eene hoeveelheid melk
heeft opgeleverd van 4824 liter.
Het vetgehalte verminderende met 0,1
krygen wy daarvoor
4,53 - 0,22 3,31
Dit vermenigvuldigende met 48,24, vinden wg
48, 24 X 3,31 159,6744 KG botervet.
De hoeveelheid botervet deelende door 0,86,
bekomen wg
159, 670,86 185 KG boter,
gevende een weinig meer dan in de opgegeven
lgat voorkomt.
Deze voorafgaande beschouwingen samen
nemende, komen wy tot de volgende bssluiten
1. Het is voor den veehouder van het
grootste belang om bekend te zyn
a. met de hoeveelheid, die eene koe
oplevert
b. met het vetgehalte van die melk.
By het aanschaffen van een ontroomer
moet vooral gelet worden op de hoeveelheid
vet, die in de ondermelk achter biyft.
(1) Dit cijfer hebben wij genomen alszjjnde vrjjwel
het gemiddelde. Natnurljjkia het by alle afroomers niet
hetzelfde, ook niet allijd hetzelfde bij een zelfde werk
tuig. Het verechil loopt tnsachen 0.8 en 0.-3
van de blijdschap der ingezetenen van Zierik-
zee met het nieuw vervoermiddel.
Hy stelde het groote voordeal daarvan in
het lioht,nu tyd meer dan geld waard is.
Hy uitte de hoop dat de vroegere bloei en
welvaart weer zullen terngkeeren. Hy wees op
den langen tyd van voorbereiding en vertolkte
de groote erkentelgkheid die allen bezielt, aan
bet tramcomité voor wat het deed; by deed
dat ook aan den ingenieur, de Staten der pro
vincie en de regeering, evenals aan de beide
ministers, die het plan steunden, en aan de
Kamerleden. Hy wees op het voorrecht dat
een zoo machtig lichaam als de Botterdamsehe
Tram wegmaatschappij de concessie overnam en
sprak woorden van waardeering voor de daar
door betoonde energie.
Hy uitte ten slotte zijn beste wenschen voor
den bloei der onderneming.
Het publiek tooude door een luid hoera
zyn instemming.
De president beantwoordde die toespraak.
Zierikzee heeft behoefte aan de tram en de
tram aan Zierikzee. Spreker hoopte dat de
tram er zal brengen wat men er van hoopt:
meerdere welvaart.
Hy stelde ook de mogelijkheid tn nitzicht
dat, nu de tram er is, de Koningin ook deze
strekeo, vroeger door vele vorsten bezocht,
eens zal komen zien.
Te Noordgouwe was een esrepoort opgesteld
en zong de schooljeugd een lied.
De heer G. Groeneveld de Kater sprak de
tramdireotie toe en betnigde, ook namens de
ingezetenen, dank aan allen, die meewerkten
om de tram tot stand te brengen. De bevol
king stemde hiermede in.
De president dankte voor de allerwege en I
ook hier ondervonden sympathie.
Te Zonnemaire, waar ook muziek was, sprak
heer Zeeman, predikant aldaar, om hulde
brengen aan heD, aan wie men de tram
verschuldigd is.
Zy wordt zeer gewaardeerd omdat zg veel
brengt wat vroeger gemist werd en veel zal
bybrengen tot meer welvaartteer ontwikkeling.
Spreker bracht ook hnlde aan den heer
Guichart.
Daarop werd door een lief, klein meisje,
dochter je van den heer C. J. Hocke Hogen-
boom, aan een viertal heeren: Guiohart, Van
der Sleyden, Knottenbelt en Van der Vegt
een bouquet vereerd.
Spreker uitte daarna nog zyn beste wen
schen voor de tram.
Da president dankte, ook namens de andere
heeren, voor de groote sympathiede ontvangst
ging steeds crescendo.
Het isolement van Schonwen-Dni-
veland opgeheven.
(Van onzen eigen verslaggever.)
IV.
DE FEESTDAG VERVOLGD.
Wy moeten ons verslag omtrent den faeat-
tocht van Vrydag nog eenigszins aanvullen.
Een zeer uitvoerig telegram, dat wy direct
by onze aaBkomst te Brouwershaven te 3 u. 28
ter ovcraeining aanboden, bereikte eerst, na-
tuuriyk wegens de overgroote drukte op de
iyn, te 4 u. 53 zyne bestemming. Dat was dus te
laat om het nog in ons vorig nommer op te nemen.
Toen de fèesttram te Zierikzee naderde, be
vond zich in de nabyheid van het station een
ontzaggeiyke menigte.
Nadat de heeren waren uitgestapt, compli
menteerde de heer De Bruyne, voorzitter van
de feestcommissie, de directie der tramweg-
maatschappy.
Hy heette de heeren welkom eagaf getuigenis
Thans geven wy, volgens onze toezegging,
de toespraak, die de burgemeester van
Brouwershaven, de heer A. W. van Buuren,
tot de fcestgenooten richtte.
Hy zeide het volgende
„Directeur der Botterdamsehe Tramwegmaat-
schappij en u, overige leden van die directie,
weeet door mij, als hoofd dezer gemeente,met
de breede ry uwer gasten en genoodigden, har-
teUjk welkom gebeeten in het aloude Brou
wershaven, dat zich als verjongd gevoelt, nu
door da beucheiyke gebeurtenis, die u hier
henec heeft gevoerd, en door de aanwezigheid
van zulk een schare aanzienlijke personen,
onder wie er zyn wier namen met eerbied in
de provincie en iu geheel het vaderland
worden vernoemd.
En op dat welkom volge terstond een woord
van diepgevoeldeD, innigen dank aan n en aan
allen, die door hunne energie, hun zedelgken
en zaksiyken steun, er toe hebben bggedragen,
dat het eindeiyk is aangebroken, dat zoo vurig
verbeide oogenblik, dat ons opheft uit het
isolement, waarin wg zoolang hebben verkeerd,
ons aansluit aan het algemeene verkeersnet en
waardoor wg ons weder opgenomen gevoelen in
de groote gemeenschap van het moederland,
waaruit wy zoolang stiefmoederlgk verbannen
zyn geweest.
O, het is ons in deze onvergetelgke stonde,
als hoorden wy in het horten en stampen van
het st-oomros, dat u naar hier heeft gebracht,
het kloppen van een renzenhart, bestemd om
nieuw, krachtig bloed te stuwen door de yzeren
aderen, die ge hebt gelegd in de schier ver
droogde en toch nog zoo willige huid dezer
gemeente, als was uwe komst op dezen lentedag
ons een voorteeken, een gelofte, dat het ook
nog weer eenmaal leute zal worden voor deze
plaats, na den vertwyfelend langen winterslaap,
waarin zy heeft verzonken gelegen.
Maar daarvoor is deze landverbinding alleen
niet voldoende, want Brouwershaven is vóór
alles eene haven en zoolang zij nog ontzield
en verlaten ligt, onze h6erlgke reê, zoolang
geen schepen het meer bevaren, het B'rou-
wersche gat, het schoonste van ons land, ja
wellicht van geheel Westeiyk Europa, zoolang
zal het hier geen lente meer worden, en dat
zal zoo biyvea tot eenmaal tot de verbetering
van het Hellegat zal worden overgegaan.
Maar die verbetering doet zoo lang op zich
wachten en wg vermogen zoo weinig daaraan
te doen, want Brouwershaven is zoo klein
het ligt zoo ver; zoo heel ver van de residen
tie verwyderd, O, gij die bekleedt zyt met
macht en invioed in staat en provincie, ver
geeft hst mij dan, dat ik van dit wellicht
eenige en nog zoo vluchtige oogenblik in het
bestaan dezer gemeente en van myn eigen
leven gebruik maak, om my tot u te richten
met den wensch, de bede ons behulpzaam te
zyn, dat zy eindeiyk tot stand kome,die zoo
lang gewenschte verbetering, want naar waar
heid mag ik u getuigen, dat met den stand
van dat vaarwater staat en valt de handel
en ny verheid van Brouwerehaven.
Maar mag zy verweceniykt worden die
rechtmatige wensch, wier vervulling niet
alleen ons, maar nagenoeg geheel Zeeland,
Westeiyk Brabant, Dordrecht en een belang-
ryk deel der stoom- ea scheepvaart ten goede
zal komen, dan zal Brouwershaven weder wor
den de drukke en nyvere havenplaats van
weleer en ontegenzeggelijk zal die meerdere
welvaart dan ten goede komen aan de
exploitatie der nienwe trsmiyn en daardoor het
zijne bybrengen tot den bloei der It. T. M.,die
dat zoo ten volle verdient, door bet vele nut,
door bare groote ondernemingsgeest in ons
vaderland gesticht, tot het meerdere welzijn
van de energieke directie dier maatschappy
en van haar eminenten directeur.
Dat zy zoo
De president-commissaris van de trammaat-
schappy antwoordde.
Hy herhaalde wat hy reeds vroeger had
gezegd, dat op de verschilende plaatsen, waar
de tram had gestopt, telkens en telkens weer
bleek van da groote ingenomenheid met het
nienwe vervoermiddel. Het ging met het be-
toonen van sympathie steeds crescendoelke
plaats trachtte de voorgaande te overtreflen.
Brouwershaven heeft daarin het record ge.
slagen. Hier werden de heeren op offioieele
wgs ontvangen in de raadzaal van het aloude
stadhuis en ook op de straat big kt dat wat de
Botterdamsehe Tramwegmaatschappij heeft ge
bracht hier zeer wordt gewaardeerd.
De heer Knottenbelt zeide dat het der
directie van de tram een genoegen was hier
te zyn, in de oude vroeger zoo bloeiende
Zeenwsohe stad, de geboorteplaats van den
vaderlandschen dichter Jacob Cats.
Er werd van gesproken dat in den weg, die
de tram aflegt, hier en daar scherpe bochten
voorkomen, maar vader Cats heeft onder meer
ware woorden ook deze neergeschreven„Dien
voerman houd ik voor geleerd, die wel op
enge wegen keert". Dat hoopt de tramma&t-
schappy eveneens te doen.
Daarna herinnerde Bpreker er aan, dat
Brouwershaven zyn naam dankt aan bet feit
dat de Nederlandsche brouwers in vroeger tyd
daar hun bier verscheepten.
Hy sloot met de hoop uit te spreken dat
door wat de Botterdamschetramwegmaatschappij
he6ft gewrocht verbetering zal worden gebraoht
en dat de tram veel meer leven In de brouwery
zal brengen.
Na ie officieele plechtigheid werd nog een
oogenblik ten stadhnize gepoost.
Velen maakten gebroik van de gelegenheid
om een kykje te nemen in het folio exemplaar
der werken van Cats, dat de dichter aan zyn
geboorteplaats vereerde. Hy teekende de
opdracht en liet het binden in een band met
sierlijke zilveren sloten, die in fraai relief de
voornaamste onderwerpen zijner gedichten
vertoonen.
Na d6n tol van bewondering te hebben
betaald aan den optocht, moesten wy weer
naar de statie, waar de tram wachtte om ons
naar Zierikzee te voeren.
De thans beëindigde feesttocht is uitstekend
geslaagd, de weg is prachtig aangelegd, de
tram rgdt als op asphalt. Da wegbreedte is
overal voldoende.
Te Zonnemaire speelde de muziek alweer
en te Noordgouwe brachten de schoolkinderen
ons nog een laatsten groet.
Te Zierikzee wachtte weder de halve be
volking de feesttram op en met het muziekge
zelschap Kunst en eer aan het hoofd trokken
de feestgenootenin optocht naar het Havenplein.
Daar werd de stoet ontbonden en ean oogen
blik tyd gegeven om het stof van de reis af'
te schudden, wat meer dan noodig was.
Een oogenblik was het slechts. Want te
zes uur moesten de heeren weer op het appèl
zyn in het hotel Van Oppan, waar de directie
van de tramwegmaatschsppij de deelnemers
aan den feesttocht te dineeren had gevraagd.
De restaurateur had er voor gezorgd dat de
ruime zaal een prettigen aanblik bood. Hier
daar was ean bloem- en plantversieriog
aangebracht en de tafels prijkten met een
schat van lenteboden, smaakvol geschikt.
Toen de gasten, een honderdtal, gezeten
waren en de roomers met schuimende cham
pagne waren gevuld, nam de president-com
missaris het woord om in een, met gloed uit
gesproken rede de gezondheid in te stellen
van H. M. de Koningin en Hare koninkiyke
moeder.
Met geestdrift werd het: „leve de Konin
ginnen", waarmede hg besloot, herhaald.
Toen werd gedurende eenigen tyd de aan
dacht geschonken aan het overvloedig diner
dat werd opgediend.
Er was een keur van spy zen, uitstekend
toebereid, fcerwp verschillende fijne wynen den
eetlust aanwakkerden.
Bovendien liet de bediening niets te won-
eohon over, ook een factor om een diner op
de rechte waarde te kunnen schatten.
Bg het dessert werd natnuriyk op het altaar
der welsprekendheid geofferd.
De president commissaris opende de ry der
toosten met een lange, doch geestige rede, waar
in hij achtereenvolgens dank bracht aan de
beide ministers, die het wetsontwerp inzake
de tram verdedigden en tot wet wieten te ver
heffen, asn den waterstaat, die zgse medewer
king verleende, en aan den heer De Marez
Oyens, den administrateur van het mi o is ter ie.
Hulde bracht hy aan de ingenieurs van den
rykswaterstaat, die de havens te Zype hebben
aangelegd, aan de Provinciale Staten van Zee
land voor de betoonde medewerking, evenals
aan de gemeente- en polderbesturen in Schou
wen en Duiveland voor den verleenden steun,
Dank bracht hy aan het comité van voor
bereiding en aan den heer Guichart, die, ge
dachtig aan Cats woorden „die noten wil
smaken, moet ze kraken," nooit een noot,
waarin hij smaak had, ongekraakt liet.
Ook den heer Van der Vegt, den ingenieur
die bet comité en der directie zoo voortreffe-
ïyk bystond, bracht de spreker hulde, evenals
aan den heer Guichart Jr., die alB ingenieur ook
der trammaatschappy groote diensten bewees.
Aan die allen saam en niet bet minst aan
den heer VanJ der Sleyden, die de vader
der wet, welke da tram aanleg mogeiyk maakte;
wydde hij zyn dronk.
De heer Van der Sleyden antwoordde uit
voerig hy zette het groote belang van de
tram voor Schouwen en Duiveland uiteen en
stelde een dronk in op den bloei der energieke
Botterdamsehe Tramwegmaatschappij.
De heer De Marez Oyens, die, wyi de
minister van waterstaat verhinderd was naar
Schouwen te komen, de regeering vertegen
woordigde, sloeg een terngblik op de wordings
geschiedenis der tram.
Hy wensohteSohonwen en Duiveland hartelgk
geluk met het nieuwe verkeersmiddel en dronk
ook op den bloei der onderneming-
De waarnemende burgemeester vanZierikze,
heer mr D. van der Vliet, herinnerde aan
lasten van het isolement en stelde de
lusten van de nienwe verbinding in het licht.
Hy wydde een dronk aan de regeering, die
Schouwen en Duiveland in deze zoo goed
heeft geholpen.
De heer Van Sandik sprak namens bet
Koninklijk Instituut van Ingenieurs en stelde
voor een glas te ledigen op de technici, dia
zich in deze zoo goed hebben geweerd.
De heer C. L. van Woeldereu, die by ont
stentenis van het Gedeputeerd college zich
verplicht achtte namens het provinciaal bestuur
danken voor de woorden, ten opzichte van
de Staten van Zeeland gesproken, stelde voor
de gezondheid te drinken van de afgevaardig
den uit Sohouwen, die in de Statenvergadering
zoo trouw hun plicht hebben gedaan om de
tramzaak tot stand te brengen.
De heer A. A. Bekaar antwoordde den heer
Van Sandik en bracht hulde aan den heer Van
der Vegt en het gansche technische personeel,
by den aanleg betrokken.
Meerdere heeren spraken nog, de heer Gui
chart, de heer De Bruyne en de heer Bueb,
die allen lof brachten aan hen, die by den
aanleg betrokken waren. De laatste herinnerde
daarby terecht aan de onbekrompen wyze,
waarop de Botterdamsehe Tramwegmaatschappij
den aanleg van de tram ter hand nam era vol
voerde.
Tydens het diner was gansch Zierikzee op
het giorno verlichte havenplein, waar het
muziekgezelschap Kunst en Eer een concert gaf.
Dat concert werd gevolgd door een vuur
werk, geleverd door de Nederlandsche pyro-
technische fabriek der firma G. J. Buysoh te
Utrecht.
Al de stokken slaagden goed en buitenge
woon aardig was de slot-decoratie, bestaande
uit eene locomotief, waarvan de raderen bewo
gen en waarboven de woorden „Zierikzee".
,B o t te r d a m" in diamautvuur prykten.
Het was een waardig slot van het tramfaest.
Na afloop van het vuurwerk verwyiden
nog vele feestgangers een poos in de con
certzaal, waar do dameskapel Wilhelmina uit
Vlissingcn, onder directie van mej. Marie
Bakker, een concert gat, dat door een bal werd
gevolgd.
Ook wy namen er even een kykje; het was
daar recht gezellig.
Hiermede slniten wy ono verslag over het
tramfeest, echter niet zonder een wensch onzer-
zyds.
Een eind is thans gsmaakt aan het isolement
van Sohouwen en Duiveland.
Hadden de telegraaf en de telephoon reeds
daar de nauwe verwantschap bewerkstelligd
van de groote schavende en sprekende wereld,
door de bestendige verbinding lang de dnnne
draad, die de gedachten in eene seconde dui
zenden myien ver brengt en over geiyken
afstand de gemeenzame stem opneemt en
weergeeft en het bericht met den toon en het
accent onveranderd overbrengtde tram heeft
die vruchtbare streek verbonden aan het
wereldverkeer en ook de bewoners van dat
deel onzer provincie tot de naburen gemaakt
van alle andere menschen.
De opening en in gebruikstelling van dit
snelle en goedkoop9 middel van vervoer voor
personen en goederen is voor dit deel van
Nederland een groote schrede voorwaarts op
den weg van vooruitgang.
Met deze gebeurtenis zal de Bohryver, die
de geschiedenis van Schonwen en Duiveland
te boekstaven heeft, een nieuw deel beginnen
en geen twyfel eraan of by zal melding te
maken hebben van toenemenden vooruitgang,
meerdere ontwikkeling van handel en Veeteelt,
grootere levendigheid op alle gebied en als
gevolg daarvan belangryke vermeerdering van
welvaart.
Zoo zy het!
BEWÖlSMiJSWJSNI IiSW5&=
By koa. beslnit is verleend de bronzen eere
medaille, verbosden aan de orde van Oranje-
Nassau, aan P. van Vugt, sluismeester aan de
schutsluis te Crêveeoeur.
Het iu dit jaar te houden veeartaenijkundig
examen zal aanvangen op Maandag 14 Mei
aanst. in de lokalen van 's Bijks Veeartsenij
school te Utrecht.
WERKSTAKING DER AMSTERDAMSCHE
TYPO'S.
Door de drnkkernpatroons is een, door de
uitgevers van fegna alle Amsterdamsche bladen
goedgekeurd manifest uitgevaardigd, waarin
de aanleiding tot de werkstaking als volgt
wordt geschetst.
Na de werkstaking van 1894 was in overleg
met de werklieden besloten om oone commis
sie te vormen, bestaande uit de patroons en
vertegenwoordigers der typografische vereeni.
gingen aldaar, met het doel om alle qnaea-
tieB, die zich verder in het vak moohten
voordoen, onderling te bespreken ea tot op
lossing te brengen.
Op aandrang der werklieden-leden dier
commissie, werd in 't einde van het vorig jaar
een aanvallig voor de bestaande loonregeling
vastgesteld, die wederom een verhooging der
loonen in zich sloot, waarby echter nitdrnkke-