liddelbirasctia Courant Middelburg 28 April. Verschillende Berichten. BIJV0E9EEI VAN DE Maandag 30 April 1900, no 101. Over zuivelbereiding melkontroomers. en i. Ofschoon de bereiding van zuivelproducten eane industrie ia, dia zser zeker behoort tot de oudste industriën, waarmede de mensch zich heeft bezig gehouden men vindt daarvan gewag gemaakt bij alle volken en in alle tij den toch ia zij eeret in den laatsten tijd het voorwerp geworden van nauwkeuriger onderzoek en van eene wetenschappelijke be handeling. Er zijn in het lichaam van het dier, zoowel ais van den menach,organen, welke uit het bloed eene stof bereiden, die er niet in blijft, maar naar buiten wordt afgegeven. Die organen dragen den naam van klieren en kunnen alleen hunne fuuctiën vervullen, wanneer zij een behoorlijken voorraad gezond bloed ontvangen, dat de grondatof levert voor hetgeen zjj moeten voortbrengen. Twee groote klieren, de melkklieren atollen de koe in ataat ons de bekende melk te leve ren. Zij liggen in den uier van de koe, een aan de rechter- en een aan de linherzgde, en zijn door een tusschengchoe van elkander ge- scheiden. Voortdurend stroomt eene groote hoeveelheid bloed derwaarts en wordt dan in melk veranderd. De melk ia eene vloeistof, die voor een groot deel uit water bestaat, waarin verschil lende bestsnddeelen zijn opgelost, en andere bestanddeelen zweven, die daaraan de eigen aardige witte kleur en eene meer samenhan gende vloeibaarheid geven. In het water bevindt zich het vet in onop- gelosten toestand in zeer kleine droppeltjes, die men met een goed vergrootend micro scoop kan waarnemen. Van de grootste drup peltjes kunnen er 100 naast elkander gelegd worden op de lengte van een millimeter, van de kleinste meer dan 600. In het vet van de melk, het botervet, heeft de scheikundige zes vetten onderscheiden, waar van sommige vloeibaar, andere vast zijn Naast het vet hebben wij eiwitstoffendaar van komen ook verschillende soorten voor, waarvan wij alleen de caseïne .of kaaastof en de albumine noemen. De kaasstof is ver bonden met kalkonttrekt men de kalk aan de caseïne, dan is de laatste onoplosbaar. Al bumine is in de melk geheel opgelost. Eene derde stof Is de melksuikerdie in het water volkomen is opgelost en bij de afschei ding van vet en kaasstof daarin big ft. Naast deze drie stoffen heeft men in de melk nog verschillende minerale bestauddeelen verbindingen van phosphorus en chloor met kalium, natrium en kalcïum, koolzuurgas, stik stof, zuurstof enz. De hoeveelheden van die stoffen kunnen by verschillende koeien zeer verschillend zgn en zijn ook by dezelfde hoe niet altyd dezelfde. Da gemiddelde cijfera zijn voor het Hol- landsche ras Vergeiyken wij de nummers 2 en 5, dan zien wy dat No 2 500 KG melk en byna 76 KG boter minder opbracht dan No 5, en daar beide dieren op eenzelfden stal wol nagenoeg geiyke hoeveelheden van een gelijkwaardig voedsel zullen ontvangen hebben, moet het, dunkt ons, door iedereen, zelfs door hem, die tegen elke afwyking van den ouden weg vooroordeeldis, beaamd worden, dat het houden van lysten als de aangehaalde, noodzahelgk is voor den- gene, die zyn bedryf met oordeel wil uitoefenen. Eet soorteiyk gewicht van melk is onge veer 1,03 d. w. z., dat 1 liter melk 1,03 KG weegt. Wanneer men het vetgehalte van de melk bepaald heeft, kan daaruit gemakkelijk de hoeveelheid boter bepaald worden. Boter toch bevat gemiddeld 14 water, daaruit volgt, dat men 0,86 KG botervet noodig heeft voor 1 KG boter. Nemen wg de koe, die onder No 2 is op gegeven. Zij bracht op 3962 KG melk mat oen vet gehalte van 2,07 Het botervet gedurende den melktyd bedroeg derhalve 39,62 X 2,07 KG 82,01 KG. Aannemende, dat 0,86 botervet een KG boter oplevert, dan leverde deze koe per jaar op 82,01 0,86 95 KG boter. Dat zou ook werkeiyk het geval geweest zyn, als men da melk volkomen kon uitroomen; wan neer men alle vet, dat in de melk aanwezig is om kon zetten in boter. Maar dat na kan men niet. Zelfs by de scherpste ontroomers bUjft er nog een gedeelte vet in de ondermelk en wanneer men den room karnt, biyft er ook nog een gedeelte vet in de karnemelk. Laat ons aannemen, dat, deze beide hoeveel heden vet te zamen 0,22 bedragen, dan dient men alvorens de bewerking van zoooven verichton, de hoeveelheid vet, die in de melk is aangewezen, met dat cyfer te ver minderen. Wy krygen dan 2,07 0,22 1,85 voor de hoeveelheid vet, die in boter wordt eiwitstoffen melksuiker minerale Btoffen 3,0 ten honderd. 3,5 4,3 0,7 11,5 Noemen wy deze stoffen by eikander droge stof der melk, dan zien wy, dat op 100 KG melk 89,5 KG water eu 11,5 KG vaste stof voorkomt. Deze cyfera zyn intuasehen slechts gemid delde cyfers. De heer J. Mesdag, zuivel-consulent de Friesche Maatschappij, heeft staten opge maakt van het vetgehalte van de melk en van de melkopbrengst van de koeien van eenzelfden stal. Wy laten hier zoo'n opgave volgen, waaruit ons duidelgk zal worden, dat het voor den veehouder van het grootste belang is, om het vetgehalte van de melk en de hoeveelheid melk, die eene koe par jaar geeft, nauwkeurig na te gaan, om daardoor te kunnen beslissen welke koeien moeten worden aangebonden, welke men aan de markt dient te brengen. Kilo Vet Boterop- Aantal grammen brengst. dagen melk. gehalte. gemolken. 1 2 2862 3962 3,42 2,07 143 85,4 280 294 3 4245 2,73 123.7 298 4 4427 2,71 127,9 262 5 4441 3,32 159,1 142,8 293 6 4482 2,97 274 7 4627 2,96 146,6 281 8 4824 3,53 178,0 157,0 306 9 5033 2,91 2,88 293 10 5127 158,1 291 Koe nnmmer 2 behoort, wat betreft de hoeveelheid melk, die zy gegeven heeft, niet tot de slechte; de gemiddelde opbrengst van onze koeien is toch slechts 3500 KG, maar door het geringe vetgehalte der melk brengt zy aan boter nog de helft niet op van n° Het byhouden van zulke staten is ia alle opzichten aanbevelingswaardig om een goed oordeel over zyn vee te kunnen vormen. Vergeiykt men koe No 5 met No 9, dan ziet men, dat de eerste byna 600 KG melk min der opbrengt en toch ruim 1 KG boter meer on sulks wel in denzelfden tyd, daar zy heide 228 dagen gemolken z|jn i 1,86 KG V6t X100=2,1511 KG boter. ob Deze hoeveelheid boter is de opbrengst van 100 liters melk. De g9heele opbrengst van koe no. 2 be draagt dus X 2,1611 85,2 KG boter. Nagenoeg het cyfer, dat voorkomt in de lij at van den Friesohen zuivel-consulent. Wy hebben bovenstaande berekeningen vooraf doen gaan, om daardoor de waarde te doen kennen van scherpe ontroomers. Een verlies van 0,22 vet, dat in de afge roomde en in de karnemelk overbiy ft, bedraagt per melkmaal zeer weinig, maar over een geheel jaar of liever over een geheelen melk tyd is dit toch nog een cyfer, dat niet ver- waarlooEd behoeft te worden. j de besproken koe bedraagt het 10 KG boter per j aarheeft deze boter eene waarde van f 1,20 per KG, dan blijft as per jaar voor zoo'n koe voor eene waarde van f 12,—boter in de ondermelk en in de karnemelk. Passen wy nu ten slotte de boveuverklaarde berekening toe op koe no 8, die by een vet gehalte van 3,53 eene hoeveelheid melk heeft opgeleverd van 4824 liter. Het vetgehalte verminderende met 0,1 krygen wy daarvoor 4,53 - 0,22 3,31 Dit vermenigvuldigende met 48,24, vinden wg 48, 24 X 3,31 159,6744 KG botervet. De hoeveelheid botervet deelende door 0,86, bekomen wg 159, 670,86 185 KG boter, gevende een weinig meer dan in de opgegeven lgat voorkomt. Deze voorafgaande beschouwingen samen nemende, komen wy tot de volgende bssluiten 1. Het is voor den veehouder van het grootste belang om bekend te zyn a. met de hoeveelheid, die eene koe oplevert b. met het vetgehalte van die melk. By het aanschaffen van een ontroomer moet vooral gelet worden op de hoeveelheid vet, die in de ondermelk achter biyft. (1) Dit cijfer hebben wij genomen alszjjnde vrjjwel het gemiddelde. Natnurljjkia het by alle afroomers niet hetzelfde, ook niet allijd hetzelfde bij een zelfde werk tuig. Het verechil loopt tnsachen 0.8 en 0.-3 van de blijdschap der ingezetenen van Zierik- zee met het nieuw vervoermiddel. Hy stelde het groote voordeal daarvan in het lioht,nu tyd meer dan geld waard is. Hy uitte de hoop dat de vroegere bloei en welvaart weer zullen terngkeeren. Hy wees op den langen tyd van voorbereiding en vertolkte de groote erkentelgkheid die allen bezielt, aan bet tramcomité voor wat het deed; by deed dat ook aan den ingenieur, de Staten der pro vincie en de regeering, evenals aan de beide ministers, die het plan steunden, en aan de Kamerleden. Hy wees op het voorrecht dat een zoo machtig lichaam als de Botterdamsehe Tram wegmaatschappij de concessie overnam en sprak woorden van waardeering voor de daar door betoonde energie. Hy uitte ten slotte zijn beste wenschen voor den bloei der onderneming. Het publiek tooude door een luid hoera zyn instemming. De president beantwoordde die toespraak. Zierikzee heeft behoefte aan de tram en de tram aan Zierikzee. Spreker hoopte dat de tram er zal brengen wat men er van hoopt: meerdere welvaart. Hy stelde ook de mogelijkheid tn nitzicht dat, nu de tram er is, de Koningin ook deze strekeo, vroeger door vele vorsten bezocht, eens zal komen zien. Te Noordgouwe was een esrepoort opgesteld en zong de schooljeugd een lied. De heer G. Groeneveld de Kater sprak de tramdireotie toe en betnigde, ook namens de ingezetenen, dank aan allen, die meewerkten om de tram tot stand te brengen. De bevol king stemde hiermede in. De president dankte voor de allerwege en I ook hier ondervonden sympathie. Te Zonnemaire, waar ook muziek was, sprak heer Zeeman, predikant aldaar, om hulde brengen aan heD, aan wie men de tram verschuldigd is. Zy wordt zeer gewaardeerd omdat zg veel brengt wat vroeger gemist werd en veel zal bybrengen tot meer welvaartteer ontwikkeling. Spreker bracht ook hnlde aan den heer Guichart. Daarop werd door een lief, klein meisje, dochter je van den heer C. J. Hocke Hogen- boom, aan een viertal heeren: Guiohart, Van der Sleyden, Knottenbelt en Van der Vegt een bouquet vereerd. Spreker uitte daarna nog zyn beste wen schen voor de tram. Da president dankte, ook namens de andere heeren, voor de groote sympathiede ontvangst ging steeds crescendo. Het isolement van Schonwen-Dni- veland opgeheven. (Van onzen eigen verslaggever.) IV. DE FEESTDAG VERVOLGD. Wy moeten ons verslag omtrent den faeat- tocht van Vrydag nog eenigszins aanvullen. Een zeer uitvoerig telegram, dat wy direct by onze aaBkomst te Brouwershaven te 3 u. 28 ter ovcraeining aanboden, bereikte eerst, na- tuuriyk wegens de overgroote drukte op de iyn, te 4 u. 53 zyne bestemming. Dat was dus te laat om het nog in ons vorig nommer op te nemen. Toen de fèesttram te Zierikzee naderde, be vond zich in de nabyheid van het station een ontzaggeiyke menigte. Nadat de heeren waren uitgestapt, compli menteerde de heer De Bruyne, voorzitter van de feestcommissie, de directie der tramweg- maatschappy. Hy heette de heeren welkom eagaf getuigenis Thans geven wy, volgens onze toezegging, de toespraak, die de burgemeester van Brouwershaven, de heer A. W. van Buuren, tot de fcestgenooten richtte. Hy zeide het volgende „Directeur der Botterdamsehe Tramwegmaat- schappij en u, overige leden van die directie, weeet door mij, als hoofd dezer gemeente,met de breede ry uwer gasten en genoodigden, har- teUjk welkom gebeeten in het aloude Brou wershaven, dat zich als verjongd gevoelt, nu door da beucheiyke gebeurtenis, die u hier henec heeft gevoerd, en door de aanwezigheid van zulk een schare aanzienlijke personen, onder wie er zyn wier namen met eerbied in de provincie en iu geheel het vaderland worden vernoemd. En op dat welkom volge terstond een woord van diepgevoeldeD, innigen dank aan n en aan allen, die door hunne energie, hun zedelgken en zaksiyken steun, er toe hebben bggedragen, dat het eindeiyk is aangebroken, dat zoo vurig verbeide oogenblik, dat ons opheft uit het isolement, waarin wg zoolang hebben verkeerd, ons aansluit aan het algemeene verkeersnet en waardoor wg ons weder opgenomen gevoelen in de groote gemeenschap van het moederland, waaruit wy zoolang stiefmoederlgk verbannen zyn geweest. O, het is ons in deze onvergetelgke stonde, als hoorden wy in het horten en stampen van het st-oomros, dat u naar hier heeft gebracht, het kloppen van een renzenhart, bestemd om nieuw, krachtig bloed te stuwen door de yzeren aderen, die ge hebt gelegd in de schier ver droogde en toch nog zoo willige huid dezer gemeente, als was uwe komst op dezen lentedag ons een voorteeken, een gelofte, dat het ook nog weer eenmaal leute zal worden voor deze plaats, na den vertwyfelend langen winterslaap, waarin zy heeft verzonken gelegen. Maar daarvoor is deze landverbinding alleen niet voldoende, want Brouwershaven is vóór alles eene haven en zoolang zij nog ontzield en verlaten ligt, onze h6erlgke reê, zoolang geen schepen het meer bevaren, het B'rou- wersche gat, het schoonste van ons land, ja wellicht van geheel Westeiyk Europa, zoolang zal het hier geen lente meer worden, en dat zal zoo biyvea tot eenmaal tot de verbetering van het Hellegat zal worden overgegaan. Maar die verbetering doet zoo lang op zich wachten en wg vermogen zoo weinig daaraan te doen, want Brouwershaven is zoo klein het ligt zoo ver; zoo heel ver van de residen tie verwyderd, O, gij die bekleedt zyt met macht en invioed in staat en provincie, ver geeft hst mij dan, dat ik van dit wellicht eenige en nog zoo vluchtige oogenblik in het bestaan dezer gemeente en van myn eigen leven gebruik maak, om my tot u te richten met den wensch, de bede ons behulpzaam te zyn, dat zy eindeiyk tot stand kome,die zoo lang gewenschte verbetering, want naar waar heid mag ik u getuigen, dat met den stand van dat vaarwater staat en valt de handel en ny verheid van Brouwerehaven. Maar mag zy verweceniykt worden die rechtmatige wensch, wier vervulling niet alleen ons, maar nagenoeg geheel Zeeland, Westeiyk Brabant, Dordrecht en een belang- ryk deel der stoom- ea scheepvaart ten goede zal komen, dan zal Brouwershaven weder wor den de drukke en nyvere havenplaats van weleer en ontegenzeggelijk zal die meerdere welvaart dan ten goede komen aan de exploitatie der nienwe trsmiyn en daardoor het zijne bybrengen tot den bloei der It. T. M.,die dat zoo ten volle verdient, door bet vele nut, door bare groote ondernemingsgeest in ons vaderland gesticht, tot het meerdere welzijn van de energieke directie dier maatschappy en van haar eminenten directeur. Dat zy zoo De president-commissaris van de trammaat- schappy antwoordde. Hy herhaalde wat hy reeds vroeger had gezegd, dat op de verschilende plaatsen, waar de tram had gestopt, telkens en telkens weer bleek van da groote ingenomenheid met het nienwe vervoermiddel. Het ging met het be- toonen van sympathie steeds crescendoelke plaats trachtte de voorgaande te overtreflen. Brouwershaven heeft daarin het record ge. slagen. Hier werden de heeren op offioieele wgs ontvangen in de raadzaal van het aloude stadhuis en ook op de straat big kt dat wat de Botterdamsehe Tramwegmaatschappij heeft ge bracht hier zeer wordt gewaardeerd. De heer Knottenbelt zeide dat het der directie van de tram een genoegen was hier te zyn, in de oude vroeger zoo bloeiende Zeenwsohe stad, de geboorteplaats van den vaderlandschen dichter Jacob Cats. Er werd van gesproken dat in den weg, die de tram aflegt, hier en daar scherpe bochten voorkomen, maar vader Cats heeft onder meer ware woorden ook deze neergeschreven„Dien voerman houd ik voor geleerd, die wel op enge wegen keert". Dat hoopt de tramma&t- schappy eveneens te doen. Daarna herinnerde Bpreker er aan, dat Brouwershaven zyn naam dankt aan bet feit dat de Nederlandsche brouwers in vroeger tyd daar hun bier verscheepten. Hy sloot met de hoop uit te spreken dat door wat de Botterdamschetramwegmaatschappij he6ft gewrocht verbetering zal worden gebraoht en dat de tram veel meer leven In de brouwery zal brengen. Na ie officieele plechtigheid werd nog een oogenblik ten stadhnize gepoost. Velen maakten gebroik van de gelegenheid om een kykje te nemen in het folio exemplaar der werken van Cats, dat de dichter aan zyn geboorteplaats vereerde. Hy teekende de opdracht en liet het binden in een band met sierlijke zilveren sloten, die in fraai relief de voornaamste onderwerpen zijner gedichten vertoonen. Na d6n tol van bewondering te hebben betaald aan den optocht, moesten wy weer naar de statie, waar de tram wachtte om ons naar Zierikzee te voeren. De thans beëindigde feesttocht is uitstekend geslaagd, de weg is prachtig aangelegd, de tram rgdt als op asphalt. Da wegbreedte is overal voldoende. Te Zonnemaire speelde de muziek alweer en te Noordgouwe brachten de schoolkinderen ons nog een laatsten groet. Te Zierikzee wachtte weder de halve be volking de feesttram op en met het muziekge zelschap Kunst en eer aan het hoofd trokken de feestgenootenin optocht naar het Havenplein. Daar werd de stoet ontbonden en ean oogen blik tyd gegeven om het stof van de reis af' te schudden, wat meer dan noodig was. Een oogenblik was het slechts. Want te zes uur moesten de heeren weer op het appèl zyn in het hotel Van Oppan, waar de directie van de tramwegmaatschsppij de deelnemers aan den feesttocht te dineeren had gevraagd. De restaurateur had er voor gezorgd dat de ruime zaal een prettigen aanblik bood. Hier daar was ean bloem- en plantversieriog aangebracht en de tafels prijkten met een schat van lenteboden, smaakvol geschikt. Toen de gasten, een honderdtal, gezeten waren en de roomers met schuimende cham pagne waren gevuld, nam de president-com missaris het woord om in een, met gloed uit gesproken rede de gezondheid in te stellen van H. M. de Koningin en Hare koninkiyke moeder. Met geestdrift werd het: „leve de Konin ginnen", waarmede hg besloot, herhaald. Toen werd gedurende eenigen tyd de aan dacht geschonken aan het overvloedig diner dat werd opgediend. Er was een keur van spy zen, uitstekend toebereid, fcerwp verschillende fijne wynen den eetlust aanwakkerden. Bovendien liet de bediening niets te won- eohon over, ook een factor om een diner op de rechte waarde te kunnen schatten. Bg het dessert werd natnuriyk op het altaar der welsprekendheid geofferd. De president commissaris opende de ry der toosten met een lange, doch geestige rede, waar in hij achtereenvolgens dank bracht aan de beide ministers, die het wetsontwerp inzake de tram verdedigden en tot wet wieten te ver heffen, asn den waterstaat, die zgse medewer king verleende, en aan den heer De Marez Oyens, den administrateur van het mi o is ter ie. Hulde bracht hy aan de ingenieurs van den rykswaterstaat, die de havens te Zype hebben aangelegd, aan de Provinciale Staten van Zee land voor de betoonde medewerking, evenals aan de gemeente- en polderbesturen in Schou wen en Duiveland voor den verleenden steun, Dank bracht hy aan het comité van voor bereiding en aan den heer Guichart, die, ge dachtig aan Cats woorden „die noten wil smaken, moet ze kraken," nooit een noot, waarin hij smaak had, ongekraakt liet. Ook den heer Van der Vegt, den ingenieur die bet comité en der directie zoo voortreffe- ïyk bystond, bracht de spreker hulde, evenals aan den heer Guichart Jr., die alB ingenieur ook der trammaatschappy groote diensten bewees. Aan die allen saam en niet bet minst aan den heer VanJ der Sleyden, die de vader der wet, welke da tram aanleg mogeiyk maakte; wydde hij zyn dronk. De heer Van der Sleyden antwoordde uit voerig hy zette het groote belang van de tram voor Schouwen en Duiveland uiteen en stelde een dronk in op den bloei der energieke Botterdamsehe Tramwegmaatschappij. De heer De Marez Oyens, die, wyi de minister van waterstaat verhinderd was naar Schouwen te komen, de regeering vertegen woordigde, sloeg een terngblik op de wordings geschiedenis der tram. Hy wensohteSohonwen en Duiveland hartelgk geluk met het nieuwe verkeersmiddel en dronk ook op den bloei der onderneming- De waarnemende burgemeester vanZierikze, heer mr D. van der Vliet, herinnerde aan lasten van het isolement en stelde de lusten van de nienwe verbinding in het licht. Hy wydde een dronk aan de regeering, die Schouwen en Duiveland in deze zoo goed heeft geholpen. De heer Van Sandik sprak namens bet Koninklijk Instituut van Ingenieurs en stelde voor een glas te ledigen op de technici, dia zich in deze zoo goed hebben geweerd. De heer C. L. van Woeldereu, die by ont stentenis van het Gedeputeerd college zich verplicht achtte namens het provinciaal bestuur danken voor de woorden, ten opzichte van de Staten van Zeeland gesproken, stelde voor de gezondheid te drinken van de afgevaardig den uit Sohouwen, die in de Statenvergadering zoo trouw hun plicht hebben gedaan om de tramzaak tot stand te brengen. De heer A. A. Bekaar antwoordde den heer Van Sandik en bracht hulde aan den heer Van der Vegt en het gansche technische personeel, by den aanleg betrokken. Meerdere heeren spraken nog, de heer Gui chart, de heer De Bruyne en de heer Bueb, die allen lof brachten aan hen, die by den aanleg betrokken waren. De laatste herinnerde daarby terecht aan de onbekrompen wyze, waarop de Botterdamsehe Tramwegmaatschappij den aanleg van de tram ter hand nam era vol voerde. Tydens het diner was gansch Zierikzee op het giorno verlichte havenplein, waar het muziekgezelschap Kunst en Eer een concert gaf. Dat concert werd gevolgd door een vuur werk, geleverd door de Nederlandsche pyro- technische fabriek der firma G. J. Buysoh te Utrecht. Al de stokken slaagden goed en buitenge woon aardig was de slot-decoratie, bestaande uit eene locomotief, waarvan de raderen bewo gen en waarboven de woorden „Zierikzee". ,B o t te r d a m" in diamautvuur prykten. Het was een waardig slot van het tramfaest. Na afloop van het vuurwerk verwyiden nog vele feestgangers een poos in de con certzaal, waar do dameskapel Wilhelmina uit Vlissingcn, onder directie van mej. Marie Bakker, een concert gat, dat door een bal werd gevolgd. Ook wy namen er even een kykje; het was daar recht gezellig. Hiermede slniten wy ono verslag over het tramfeest, echter niet zonder een wensch onzer- zyds. Een eind is thans gsmaakt aan het isolement van Sohouwen en Duiveland. Hadden de telegraaf en de telephoon reeds daar de nauwe verwantschap bewerkstelligd van de groote schavende en sprekende wereld, door de bestendige verbinding lang de dnnne draad, die de gedachten in eene seconde dui zenden myien ver brengt en over geiyken afstand de gemeenzame stem opneemt en weergeeft en het bericht met den toon en het accent onveranderd overbrengtde tram heeft die vruchtbare streek verbonden aan het wereldverkeer en ook de bewoners van dat deel onzer provincie tot de naburen gemaakt van alle andere menschen. De opening en in gebruikstelling van dit snelle en goedkoop9 middel van vervoer voor personen en goederen is voor dit deel van Nederland een groote schrede voorwaarts op den weg van vooruitgang. Met deze gebeurtenis zal de Bohryver, die de geschiedenis van Schonwen en Duiveland te boekstaven heeft, een nieuw deel beginnen en geen twyfel eraan of by zal melding te maken hebben van toenemenden vooruitgang, meerdere ontwikkeling van handel en Veeteelt, grootere levendigheid op alle gebied en als gevolg daarvan belangryke vermeerdering van welvaart. Zoo zy het! BEWÖlSMiJSWJSNI IiSW5&= By koa. beslnit is verleend de bronzen eere medaille, verbosden aan de orde van Oranje- Nassau, aan P. van Vugt, sluismeester aan de schutsluis te Crêveeoeur. Het iu dit jaar te houden veeartaenijkundig examen zal aanvangen op Maandag 14 Mei aanst. in de lokalen van 's Bijks Veeartsenij school te Utrecht. WERKSTAKING DER AMSTERDAMSCHE TYPO'S. Door de drnkkernpatroons is een, door de uitgevers van fegna alle Amsterdamsche bladen goedgekeurd manifest uitgevaardigd, waarin de aanleiding tot de werkstaking als volgt wordt geschetst. Na de werkstaking van 1894 was in overleg met de werklieden besloten om oone commis sie te vormen, bestaande uit de patroons en vertegenwoordigers der typografische vereeni. gingen aldaar, met het doel om alle qnaea- tieB, die zich verder in het vak moohten voordoen, onderling te bespreken ea tot op lossing te brengen. Op aandrang der werklieden-leden dier commissie, werd in 't einde van het vorig jaar een aanvallig voor de bestaande loonregeling vastgesteld, die wederom een verhooging der loonen in zich sloot, waarby echter nitdrnkke-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1900 | | pagina 5