MIDDELBURGSCHE COURANT.
27 April.
Vrijdag
N». 90.
143e Jaargang.
1900.
Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k g, met uitzondering van Zon- en Feestdagen,
Prjjs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., ƒ2.-
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Thermimatir
Middelburg 26 April 8 u. vm. 47 gr. 12 u. 52 gr.
*T. 4 u. 50 gr. F. Verw. t. m. W. w., bew.
A g n t riS
Te Zierikzee: A. C. de Moon; te Tholen; W.
VAX Nutowwhtozx*.
AdvertentiSn; 20 cent per regel, Geboorte-, dood- ©n alle
Dankbetuigingen van 1—7 regel» 1.501 elk© regel meer 20 e
©root© letters wf de plaats die sfj
familieberiebten ea
Reclame» 40 cent per regm
Tot de plaatsing van advertentlfln en reclames, niet afkomstig uit Zeeland, betreffend®
Handel, Nijverheid en Geldwesen, is uitsluitend gerechtigd het Algemeen Advertentie-Bureau
A. DE LA MAR Azn., N.Z. Voorburgwal 200, Amsterdam.
Middelburg 26 April.
DE COESCHE AFGEVAARDIGDE EN DE
LEERPLICHTWET.
Da heer Da Sivornin Lohtuan, wiens vrede
lievende houding intake da leerplichtwet
voor en na de aanneming ervan bleek, 1
dezer dagen in Da Nederlander de bepalingen
dier wet nitean en eindigde aldus
Ziedaar de bepalingen der wet. Is daaronder
nu éane, die christelijke oudera in de noodza
kelijkheid kan brengen zich daartegen te ver
zetten; die hen plaatst voor de vraag of zij
den menaehon noteer snoeten gehoorzamen
Goddie hen in strijd brengt met hun geweten
Nog een»: w0 verdedigen uit wetgevend
oogpnnt de wet nietwij meenen dat het ge
voel van persoonlijke verantwoordelijkheid der
i er door zal worden verzwakt; wijheb-
l tal van andere bedenkingen, e
r hare verwerping door de
aar wij sten niet in, dat de
wet in den waren zin des
kan doen ontstaan fuesoben de
der overheid en do ohristelpe eon-
BMOMHOittlSN HMZ.
By kon. besluit:
zijn benoemdtot ontv. der regiatr. en dom.
te Oud-Beierland L. van 't Sant, tbans in
betrekking te Meppel; tot bew. van de hypo
theken, het kadaster en de scheepsbewijieen te
Winschoten H. Burger, thans ontv. der regiatr.
@n dom. te Gorinohem;
tot commies ter directie der directe belastin
gen, invoert echten en accijnzen te Amsterdam
D. H. Soheffer, thans belast met de waarne
ming dier betrekking;
i|n met 1 Mei bevorderd: tot commies der
tel. Ie kl. J. H. Bronden, thans commies der
tel. 2e kl.tot commies der tel. 2e kl. H. van
Kntyk, thani commies der tel. 3e kl.; en tot
commies der tel. 3a kl. A. Jonas, A. P.K<
F. Bouwman en R. de Jong, allen thans com
mies der tel. 4s kl
is met 1 Juni san den direofeur van het
post- en tel.-kant. te Yeenendaal E. T. baron
Van Asbeek, op verzoek, eervol ontslag ver
leend uit 'srijks dienst;
is met I Mei bevorderd tot luit. ter zee le
kl. de Meun 2e kl. J. J. Oudemans en tot luit.
ter zee 2e kl. de adelborst le kl, W. C. A. Yink
is aan den beambte van het Kroondomein
D. Merkx, te Dreumel toegekend de zilveren
eeremedaille der orde van Oranie-Nassaw,
is toegekend een pensioen van f 250 aan
C. Moolenburgh of Molenburgh, wed. P. A
van der Laan, eerder wed. J. H. L. Offjrbane,
ontvanger van Rijks belastingen; en een
van f 575 aan IJ. Visser, wed. J. W. Klappert,
directeur van 's Bgko telegraafkantoor te
Nierawediep
is aan den off. van sdm. le kl J. Berkel
bach van der Sprenkel, op verzoek, met 1 Mei
eervol ontslag verleend rat den zeedienst
is de le luit. J. Kerkhoff, van het 7e reg-
inf., voor den tgd van 3 jaren gedetacheerd
bjj de landmacht ia West-Iudië;
z|jn benoemd: lo by het personeel der mil.
edm.: a by de kwartm. tot kapt.-kwartm. resp.
by het korps genietroepen en by het 2e reg.
hutaren de le luits.-kwartm. C. Caivat en C.
F. Frevel, beiden van bet reg.gren.en jagers;
b bjj de ad dj, -van bleeding tot adm. vai>
kleeding by het instr. bat. de kapt.-kwartm.
W. J. J. 0. de Rechteren van Hemert, van
het korps genietroepen2o tot adm. van het
mil. hotp. to Amsterdam, en dit onder toe
kenning van den tit. rang van majoor de
kapt.-kwartm. M. L. Moggenstorm, van het
2e reg. has.; en is in zijn rang overgeplaatst
by het reg. gren. en jagers de le luit.-kwartm.
E. L. van Hooff, van het 7e reg. inf.
De luit. ter zee le kl. A. J. Gooszen wordt
met 1 Mei a. i. geplaatst in de rol van Hr
Ms wachtschip te Helievoetsluis en belast met
het bevel over Hr Ma instructiesohip Dat.
De luit. ter zee le kl. E. Coenen, geplaatst
in de rol van Hr Me wachtschip te Hellevoet-
fluis en belast met de leiding van het onder-
wys by de opleiding van leerlingen-machinist
daar aan boord, wordt met 1 Mei a. s. eervol
van die functie ontheven en op non-activiteit
gesteld.
Met ingang van 1 Mei wordt de lnit. ter
see le kl. G. A. de Coeq, beboerende tot de
rol van Hr Ms wachtschip te Willemsoord en
belast met het bevel over Hr Ms schoener
Argus, eervol van dit bevel ontheven en op
non-activiteit gesteld, en vervangen door J—
luit, ter see le kl. A. H. F. M. Latour, mo
alsdan in «ys tegenwoordige betrekking van
|i officier aas boord vaq Hr Mi wachtschip
te Amsterdam vervangen wordt door den luit.
ter zee le kl. P. J. Serie.
Ia den loop der maanden Jnni en Juli e.k.
zal gelegenheid worden gegeven tot het afleg
gen der examens, ter verkrijging van een
fcnigscfarift nis apothekersbediende.
Zy zullen worden afgenomen te Breda en
te Zwolle op 1 Jnni e. k. en volgende dagen.
Zy, die tot die examens wenoehen te worden
toegelaten, onverschillig waar zy metterwoon
gevestigd zijn, worden nifgenoodigd daarvan
vóór 15 Mei e. k. schriftelijk opgave te doen
Zy, die te Breda wensohen geëxamineerd te
worden, behooren zich te wenden tot den
inspecteur voor het Geneeskundig Staatstoe
zicht voor Zeeland en Westelijk Noord-Brabant,
dr A. van der Loeff te Teteringen.
Oost-Iïidlë»
Be gouverneur-generaal zal 7 Mei a.s.
stoomschip naar Soerabaja vertrekken;dec
mandanten van zee- en landmacht zullen i
vergezellen. Het pantserschip Piet Hein zal
den tocht mede maken.
Yan Soerabsjs gaat Z. Ex. over Paaaoaroean
en Poespo naar Tosari en verder naar Ssma-
rang en over Ambarawa naar MageUng, om
over Poerworedjo en Maos naar Buitenzorg
te retourneeren.
Mevrouw Rooseboom zal de reis meiemakcu.
Het bezoek heeft hoofdzakeiyk ten
nadere regeling der kustverdediging van Soe-
rabsja.
Uit Katoradja wordt dd. 28 Maart aan de
Indische bladen geseind, dat in Pedir is gevat
een panglima van Polem, met een volgeling.
Volgens een van den gouverneur van Atjah
ontvangen telegram heeft Hakim Pentoe zich
onderworpen.
Door hef patronilleeren in boven Pan ga ie
Ali Boat gevlucht naar Pantei Koejing in
Lsgeunte zijner vervolging is het bivak ver-
plaatst naar Ragas. In Meniaboeh is de vijand
teruggetrokken naar Langa. De p*iroailiaa
en terreinopnemers ontmoetten nergena tegen
stand, terwijl de bevolking en de treinkoelics
daar bleven werken aan den in aanleg zy aden
weg.
Voorts is het telegraphïseh bericht ontvangen,
dat de Enropeesche fuselier Van Driel den 18en
dezer, door eigen onvoorzichtigheid, by het
baden in de Atjeh rivier is verdronken. Zyn
lp is niet gevonden.
Een waar kunststuk is, zoo werd uit Atjeh
aan de Loo. geschreven, verricht door een
colonne nit het bivak Tjot Pi onder den kapi
tein Swart. Bedoelde colonne is het gebergte
overgetrokken in W. richting en beeft, na een
paar zeer vermoeiende dagmarschen, Blank
Lakkah bereikt, zynde een Gajoe nederzetting
op een hoogvlakte in Midden Sumatra. Van
daar is Swart met een klein gedeelte van zyn
neg een halven dagmarscb verder
naar Tjaloeng. Aldaar is een colonne
met een paardentram over het gebergte tot
de Gsjoeianden doorgedrongen in hef gebied
van den Radja Boekit. Op den ferngmarsob,
toen de colonne op een open plek in hetoer-
boBoh bivakkeerde, werd zy 's nachts plotse
ling beschoten en bekwam daarby een 5cal
waaronder éen zwaar.
UIT STAD EN PROVINCIE.
Voor bef heden avond,vanwege O it
het volk voor het volk alhier le geven
waarop o. a. zal uitgevoerd worden
Leiden's strijd en zegepraal, waren
sden middag reeds 625 kaarten een kwartje
Met de tram, die heden te kwart over
een van hier naar Vlissingen vertrok, had
een ongeval plaats. De locomotief ontspoorde
by het begin van dea Viiiriagsouen weg. Hy
stond dwars over de rails en de wielen zakten
een heel eind in den grond.
Men toog dadeiyk aan den arbeid om het
gge en zware gevaarte weer op de rails te
helpen. Hiertoe woest op enkele plaatsen een
kuil in den. grond gegraven worden,
terwijl de passagiers intusochen hef werken
de dommekrachten mochten bewonderen.
Om half drie kon de tram hare reis vervolgen.
De 16e jaarvergadering van de Nederl.
Vrouwenbond tot verhooging van het zedelijk
bewustzijn zal te M i a d e 1 b a r g 22
worden gehouden.
De toestand van het kind, dat Maandag
alhier, spelende op een pakhniszoWer, op
straat viel, is naar omstandigheden vry gnnstig.
De ieden der soherpBch ottersvereeniging
Vlissingen zullen generaal Crovjé een meer
schuimen pjjp aanbieden.
Te Wesfcdorpo m tot lid van den
gemeenteraad, in plaats van wyien den heer
Rdo»Mta. Karoktusrt, gekoun veikluud de
keer CyriUn. Delleert, de eeuig getold, een-
Hit isolement van Schonwen-M-
velani opgeheven.
(Van onzen eigen verslaggever.)
I
Waar w| ons gereedmaken om de historie
te schrijven van een, voor het hierboven ge
noemde deel onzer provincie zeer belangrijken
dag, willen wy in hef korf het groote gewicht
uiteenzetten van de opening van de stoomtram-
iy n Brouwershaven—-Zierikzee—S teenbergen,
dus van de verbinding van twee Zeeuwsehe
eilanden met den vasten wal en met het spoor
wegnet.
In hef kort slechts, want in het tiental jaren
dat is voorbijgegaan sinds deze tram in meer
bepaalden vorm ter sprake kwam, is in ons
blad dat belang herhaaidetyk uitvoerig in het
licht gesteld.
Vooral in onze omgeving kunnen wy het
als bekend vooronderstellen, dat de eenige
directe verbinding tot dusver bestond uit
twee stoomvaartiynen, eene op Middelburg en
eene op Rotterdam, en onnoudig is bet eraan
te herinneren, dat by ysgang die verbinding
met den vasten wal van Schouwen en Daive-
land, met eene bevolking van 26.000 zielen,
dikwyis geheel verbroken werd en alleparsonen-
pn goederenvervoer moest worden gestaakt.
De Schelde toch is altijd een moeiiyk t
vaarbare stroom en meermalen werden d
winters door de gezagvoerders der booten
gewaagde pogingen gedaan om de communi
catie te onderhonden.
En dat met reden. Waat wat een geheele
stremming in het verkeer beteekent vopr han
delaars in onderscheidene artikelen, voor land
bouwers, kooplieden in vee en granen, vlas-
bereidlers, oester- en mosBeihandeiaars, znivel-
fabrikanten enz., is wel niet noodig breedvoerig
uiteen te zetten. Dat is, zelfs voor hen die
buiten zaken staan, begrijpelijk.
Met recht konden dan ook in am nummer
van Vry dag 1 December 1893, toen wy het
voorstel van Gedeputeerde Staten aanbevalen
tot het verleenen van een subsidie aan een
Nederlandsohe maatschappij voor den aanleg
van dezen tramweg, welk voorstel in de
vergadering van d@ Provinciale Staten van
4 December van dat jaar met 20 tegen 19
stemmen werd aangenomen van „een nood»
zakelijke verbinding" spreken.
Noodzakelijk was zymaar dat er jaren la
ter toch' altyd nog ongerustheid bestond,
dat bezwaren geopperd en hinderpalen in
den weg gesteld zonden worden en dat de
totstandkoming niet in hef allereerste verschiet
werd gewacht, bleek wel nit een, ais by voegsel
by de Middelburgsche Courant van 29 April
1896 gegeven plaat, getiteldDe eerste stoom
tram op achouwen.
Onze bekende en gevierde teekenaar Joh.
Braakeasiek schetste esa locomotief, die den
naam Zierikzee voerde, en daarachter een per
sonenwagen, waarin een aantal Schouwenaars
en vreemden hadden plaats genomen, benevens
een station. By das scation stonden twee
heeren m het onderschrift, der plaat luidde s
SV. tot Van E. Zonden wy dat cog
beleven, mynheer Van K.?
VauK. Waaromniet? Die tram had
er al lang moeten zyn."
Te verlniden wie die beide daar sprekend
ingevoerde heeren waren, ski men van ons
niet verlangen.
Iedereen begreep dat toen, vooral omdat de
geiykeni» zeer goed was, en ook na zal men
oiet in het doister rond tasten. Beide heeren
leven nog en vermoedeiyk zullen wy hen by
de feesteiyke opening van de tram ontmoeten.
Een ervan zeker wel.
Het isolement van Schouwen en Dniveland
is thans opgeheven en dat verbiydend feit
constateerend, past zeker een woord van
erkentelijkheid ten opzichte van het comité,
dat daarvoor het initiatief nam; dit bestond
nit de heeren Cü. W. Vermays te Zierikzee,
mr J. A. Bolle te Renesse, C. J. Hocke floogen-
boom te Zonnemaire, Joh. JLopae Hooke te
Brouwershaven en B. Giijau te Onwerkerk
welke heeren krachtig bijgestaan werden door'
hun teobnisohen adviseur, den heer A. H. W.
van der Vegt, ingenieur te Zierikzee.
Ook moet met waardeering gesproken worden
van de kraentdadige hnip, die het ryk en de
provincie in dezen verleenden, zoowei als van
de offervaardigheid van al de gemeenten van
Sohonwen en Dniveland en de daarin gelegen
warme hulde verdient vooral de
van de Bottordamsehe Tramwegmaat-
schappijdie de verkregen concessie overnam
en de noodige werken op doelmatige en onbe
krompen wyze door evengenoemden ingenieur,
den heer Van der Vegt, Siat uitvoeren.
Wy sprakei» hierboven slechts van de tramljjo
Brouwershaven-Ziwikzee^Stnenborgan,welke
door de iyn Steenbergen—Roosendaal van de
Zuid-Ne&trlandsohe 8U>omtr*m-Maatseh*pp§
onafhankeiyk van miaf en ysgang, met een
hoofdstafion van het spoorwegnet in verbin
ding staat, maar dienen daarby op te merken
dat de Motteriamsehe TrammgmaateéhappÜ
die iyn wel levensvatbaar achtte, doeh alleen
dan wanneer zy in verbinding gebracht
met die van Rotterdam naar de
'Waard, en derhalve te Namaasiorp eei
werd aangelegd en een veerdienst
Nnmanadorp in het leven werd geroepen.
Toen in 1897 de wet tef toekenning van
rentelooss voorschotten uit 's rijks schaf kist
ten behoeve van de M)n Brouwershaven—
.Steenbergen en van tramwegwerken tot aan
sluiting van de haven uaby Numansderp aan
den stoomtramweg Zuld-Beyerland—Rotter
dam en aanleg van rykthavens en aanleg-
naby Nnmansdoep te Zijpe en te Wil'
aangenomen was, kon de tot stand
van den nieuwen verkeersweg als
beschouwd worden.
Daar echter de haven te Namansdorp
in November van dit jaar gereed kan sga,
wordt van nu af tot dien tyd een stoomboot
in de vaart gebraeht eenmaal per dag fosaehen
Zype en Rotterdam en omgekeerd. Deze boot
zal vier nor te Rotterdam stil liggen, zsodaf
de bewoners van Schouwen en Dniveland te
Rotterdam nu reeds hunne zaken kunnen doen
en deneelfden dag in hunne woonplaats terug-
De veerdienst Zype—IFtflwapolder aal oader
houden worden door een der «toombootea
Zijp» of Numansderp, ieder lang 82 M., breed
6 M. en diep 2.75 EL, mat eene machine van
got tevens ali
van'de nieuwste
door de elecfróche
eleelriseh
Die dienst zal worden onderhouden doer de
stoomboot Minister Ph. W. van der Slegien,
die, wy deelden hef vroeger reeds n
geleverd en beproefd is en uitatekend
Wanneer de haven te Nnmsasdorp
is, zal nafnnrlyk een tocht naar Rotterdam
vaal minder f|)d vereisehen dan nu en meer
dan eenmaal per dag gelegenheid bestaan de
rei» vice versa te doen.
Ofschoon de officieel® en feestelijke opening
van de tram eerst bepaald is op Vrijdag, be
gaven' wy oas reeds heden ochtend naar
Schouwen, om te traohten de nieuwe tramiyn,
zoowei hef materieel als de aangelegde werken,
te bekyken, beter dan znlks mogelijk i»
by den feeattoeht zeiven.
ontvingen daarvoor een uitstekende
handleiding in het, keurig uitgevoerd en fraai
geïllustreerd programma van den feeateiyken
openiügotocht, door het bestnar van de Mot-
terdamsehe Iromwegmaatochappty den genoo-
digdon tot dien tocht graoienseijjk aangeboden.
Aan dat boekske ontleanen w| de volgende
Dg lij a Steenbergen—A»»# «facodapolder be
slaat met de zijsporen een lengte van 24100
M. Zy vangt aan aan de Weatzyde van Sceen
bergen naby de halte van de Zvtd Nederland
sehe Stoomtramweg maatschappij t volgt den
Sioofdjjk, en loopt over nog een tweetal dijken
langs een paar gehnohten nan NienwVoomeer.
voorby de bebouwde kom van deze
bevindt zioh een ruim emplacement
met veelading en naby het Oud-Vosmeerfiobe
Veer een halte.
Dan loopt de iyn naar den Slaakdem, die
Noord-Brabant en Zseland verbindt, tot het
haltegebonw St Philipsland op het Westeindo
van genoemden dam.
Achtereenvolgens gaat de weg door den
Henriettepolder, den 0Mde»polder, den Kramars-
en don Anna Jkcobapolder, waar by het
Zype nadert en het emplacement van de haven
jor den Willempoldet bereikt.
In St. Philipsland bevinden aish 5 publieke
en 7 particuliere laad- en loasporen, benevens
een veelading.
De verbinding tnssehen St. Pbilipslaad en
wen-Daiveland zal onderhoudt» worden
door een veerdienst, waartoe door het ryk
havens zyn aangelegd. Om de haven voer den
IFtKempolder tot stand te brengen, zyn op de
■likken havendammon aitgebraehL Tunchen
de havenwerken en den zoedyk is een ruim
laoement ontwerpen, dat «et den toegang*
dam langs den aeodyk van den ft^/fewpoldor
vanaf den Am* Jaeobapolier tol boven storm-
vlosdsheogto is opgewerl
Op dit emplacement bevinden sioh een remise,
iitaande nit wagenhuis, looomotiefremise,
erkplaate eu bergplaats, benevens een kolen-
loods. Aan de uoord-ooetijjde wordt de goeie-
met 15 tone kraan
zoid-westsyde bevindt zieh de aanlegplaats
voor bet personenverkeer, bestaande nit ponton
met het
waartegen-
Aan de aydo van Bruin ine Is de haven
er, in verband ook met den
Nnmanadorp in den Stoof-
gegraven en ayn aan de eene syde het
i, de remise en de kolenloods, waarbij
twee pontons, ieder door een afsonderiyke
brug van het hooge perron af bareikbaar, aan
to ..tor. «tM« ie MJme»o«tor«olaoto, w.«b((
to stelOT b«I U tont ktm wordt gelwmwjl,
210 paardenkraoht,
proef Stavepisse sal
Da stoombooten ayn
toepassingen ep dit
De cmplacementen
inrichting van de
verlicht worden.
De hoofdiyn van het tram traject Zype-
Brouwershaven is met de zijsporen lang
M. Zy loopt op korten afstand van
door den polder Oosterland, de Vier
aan Dukeland en door particulier©
tot Nleuwerkerk, welk dorp in syue
wordt.
t halte-gebouw g©»
zet ia en in de nabyheid waarvan aioh een
laad- an losplaats met veelading bevindt,
nadert de lyn Zierikzee, waar aan het einde
van de haven de eerste halte ligt.
De tram loopt hier over een dam naar het
station Zieriksee, waarin wachtkamer, goederen-
bergplaats, kantoer en woning. Daar zyn een
hoog perron en veelading aangebracht, terwyi
op hef emplacement een vragearemioe is ge
bouwd.
Van Zierikzee loopt de tram over Schudde-
beurs, hef bekende uitspanniugsoord van
Sfchouweng hoofdplaats, jangi enkele buiten
plaatsen aehter Noordgouwe om, over de halte
Zonnemaire (met haltegebonw en veeladiog)
naar haar eindpunt Brouwershaven.
het begin dier gemeente te een eenvou
dig station ontworpen, terwijl een ruim em
met groote remise, kolenloods en
alsmede esn verbiudingsspuor met
de haven, de werken in die gemeente voltooit.
Tot zoover hef excerpt uit hef programma.
In hef volgend noramer hopen wy deze
technische mededeelmgen, op geaag van ande
ren neergeschreven, aau te vallen met wat wij
zelf zagen en tevens, zooveel mogeiyk, een
relaas te geven van wat by de feeatelps
opening van den nieuwen verkeersweg voorviel.
RECHTSZAKEN.
Arronüsscmonts-JSeehfbank te Middelburg.
De matroos van een Nooroeh «chip, dié,
isooalo wy maldden,.Verleden week Donderdag
te Ter neuzen éen handveger wegnam,
WoeasdRg door die rechtbank veroor-
tot dagen gevangenisstraf, met In
brenging der doorgebrachte hecMc-
nis, zood&f hy terstond in vpijhdd vw.
gesteld en gisteren wSsr aan boord van alj«
aohip terugkeerde.
Kantongerecht te Middelburg.
Gisteren (Woensdag) zijn veroordeeld t Wegens
atraatsohoiiderQ s W. St» Lu., Wescèapelle, tot
t 1 b. a. 1 h., C. C., L. SViteufg.-D,
tot f 2 b. s. 2 d. h., L. P., Middelburg, to. fS
t>. s. 2 d. h.laten staan van «en trekdier op
den openb. weg 2 J. A. v. H., Middelburg, L.
J. Grypskerke, tos f 1 b. b< 1 S. b.rumour s
Pi J*. L. 8., A. C. K., Middelburg, tof f 2 b.
e. 2 d. h.; Bonder daartoe gerechtigd te spn
loopen op een anders grond s W. P., Oom»
burg, tot f 8 b. s. 2 d. fa.jaohtwetJ. W<
St. Laurens, tot 2 X f 10 b. i. 8 d. iedere
b., W. P, Domburg, tot 2 X f 20 b. 4 d.
b. iedere b., verbeurdverklaring van het niet
inbeslaggenomen geweer en haas, bevel tot
uitlevering of betaling der waarde ad f 10 en
11 e. 5 d. en 2 d. fa.; delven naar kon#nea
op een anders grondW. H., L. H., H. H.,
L. F., J. B., P. P., M. B„ Westkapelle, tot
t 6 b. s. 8 d. fa., P. B', Is. L., Westkapelle,
A. de S>, ViicD&ngen, tof f5 h. o. 3d. te* verbeurd
verklaring van de onwettig gevangene konynen,
bevel tot uitlevering of betaling der waarde
ad f 0.25 s. 1 d. fa. en f 0A0 s. 1 d. b.
«ieh met geladen schietgeweer bevinden in 't
veld s C. D. Jr., Middelburg tot f 10 b. a. 8
d. h., verbeurd verklaring van 't geweer, be
vel tot uitlevering of betaling der waarde ad
f6 s. 2 d. h. j wateren buiten de bakkenJ.
O. C., Middelburg, W. H. J. K.; K. B., Vlie
ringen, tot f 1 b. f. 1 d. b.; aanleggen van
eene verloting te Middelburg, sonder vergun
ning J. F. Heinkenssand, tot 15 b.ft. 2d.
bh vervoer van metselstaensn te Vlissingen,
niet aorgen dat, wanneer daarvan ie geatort,
dit onmiddeiyk wordt opgeruimdM. M.,
Vlieringen, tot t 2 b. s. 1 d. fa„; zijue honden
niet voorzien van muilkorven t A. S., Vlieringen,
.t f 1 b. s. 1 d. b.
Verder wegens dronkenschapP. J. M„
J. A- J. M., Middelburg, L. L., Arnemuiden,
L. M., Aagtekerke, J. G. V., Teraeuzen, tot
f 2 b. s. 2 d. h., F. O., Middelbnrg, J. M.s
Domburg, tot f 5 b. s. 8 d. h., P. Viisringen.
tot 3 X f 10 b. s. 3 d. h. iedere b., A. L
Middelburg, Jot Sdagen b., R. K., Middelburg,
O. S., Middelbnrg, tot 14 d. h^ H. w7h.
Middelbnrg, tot2X3weken b.; dronkeueohap
en door het bevoegd getag naar zyn naam
«avraagd opgeven van een valschen naam:
P. G. C. R., zonder beke&do woon- of verbtef-
olaate, tot 8 X f 2 b. s. 2 d h. «oor Mem b.
X-f 8 d» h» Toer i*d«*e h. en vxyge-
■Pwktn f9 t«N feiten, bftrefénde bet do«r