MIDDELBURGSGHE COURANT. N°. 26. Woensdag 31 Januari. 143" Jaargang. 1900. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering vau Zon- en 1 Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., ƒ2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thermometer Middelburg 30 Jan. 8 u. vm. 37 gr. 12 u. 38 gr. av. 4 u. 38 gr. F. Verw. mat. N. O. w., betr. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór één uur aan het bureau bezorgd zijn. Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte-, rdood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Keclames 40 cent per reg Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratis aan het bureau te bekomen. A g r t nl Te Teraeuzem'M.DE Jongete Oostburg firma Al J. Bronswijk. Middelburg 30 Januari. De onthoudingsleer en de Eerste Kamer. De schrijver der „Haagsche correspondentie" iu de Zutph. Crtdie bij de behandeling der afcaatsbegrooting Iu de Eerste Earner geen lang debat verwacht, wijst er op hoe het meerendeel barer leden ingenomen is met het beleid en de werkzaamheid van dit ministerie. En wat nog opmerkelijker is, slechts „enkele leden" beweerden, blijkens de voorloopige verslagen, zich niet te kunnen vereenigen met de wijze waarop deze regeering srbfidt aan sociale hervormingen. Eigenlijk, zoo schrijft die correspondent, zijn deze leden tegen alle sociale hervormingen, want de sociale verbou dingen zijn h. i. niet voor wettelijke regeling geschikt. „De werkgever zelf" zoo rede neeren zij „moet den werkman beschermen. Op den duur zal het uist noodzakelijk zijn dat de Staat zich mengt in de verhoudingen tusschen werkgevers en werklieden immers voor den werkgever zeiven ie het van het grootste belang de beste werklieden te hebben en op den duur zal hij de beste werklieden in zijn dienst hebban, die bet best voor hen en hunne belangen zorg draagt." Men ziet dat de voorstanders der onthou öingaleer de leer van het laisser faire laisser passer nog niet zijn uitgestorven, maar als men bedenkt, dat in de Eerste Earner vroeger uitsluitend voorstanders van die leer zitting hadden, en dat hun aantal nu reeds tot „enkelen" is beperkt, dan is er toch vooruit gang op te merken. Natuurlijk dat de regee ring niet in gebreke is gebleven de onhoud baarheid van dat onthoudiagsstandpunt uiteen te zetten. Op zich zelf is het waar, dat de patroon zijne werklieden moet beschermen. Maar het is er toch nog verre af, dat dit onder Alle takken van nij verbeid en bij alle onder nemingen ook werkelijk het geval is. Eu zelfs de welgezinde patroons, die zonder eenigei wetteltjken drang voldoende voor bun werk volk zorgen, zouden nog veel meer kunnen doen, indien zij niet moesten concurreeren met anderen, die op de arbeidsmarkt de harde wet van vraag en aanbod toepassen. Eu dat er helaas nog velen zijn, die meenen genoeg ge daan te hebben door geregeld uit te betalen het laagste loon, waarvoor zij werklieden kunnen k'ijsan, dat is immers bij de gehouden arbeids- anquête duidelijk aan het licht gekomen- En hoe weinigen zijn er, die voldoende zorgen voor arbeiders, dia door een ongeval zijn ge troffen, dat is luce elarim gebleken bij de be handeling der ongevallenwet. By velen is bet geen onwil, maar onmacht. Maar waar de verplichtiug aan allen gelijkelijk wordt opge legd, daar worden de onkosten der verzekering een element der bedrytehosten en daardoor ge makkelijker te dragen. Het is geen overdrijvirg te beweren, dat de welgezinde patroons by tot bescherming van werklieden pereooniyk belang hebben, want zij ge- zich eu reeds groote uitgaven voor hun werkvolk, en zij kunnen dat gemakkelij ker doen, indien hunne concurrenten tot dezelfde uitgaven gedwongen worden. Maar vragen de vooratanders van onthouding, tegenstanders van bescherming by de wet, Verwacht gij dan nists van het welbegrepei Eigenbelang? Is het dan riafc waar, dat by, die het meest voor zijn werkvolk doet, op dei, duur ook de beste werklieden in ziju dienst 'heeft In theorie is dat Waar, maar boevelen zijn hr die hun eigenbelang slecht begrijpen? Hoe velen zfln er die oogenblikkelijke voordeeier verkiezen boven voordealen in de toekomst. Welke hun ontgaan indien de werklieden, voor wie zij zich opofferingen hebben getroost, niet lang genoeg in hun dienst blijven? Zijn er niet patroons die nog beter zorgen voor bunm paarden en machines, dan voor hunne werk lieden, omdat zy de laataten, indien zy afge werkt zijn, zonder financieel verlies door ande ren kunnen vervangen, terwyi de paarden ei machines, indien ze véor den tijd zijn versie ten, hun kapitaal verlies berokkenen Ongebreideld eigenbelang leidt tot elecbtt sociale toestanden. Men herleze nog eeDS wa< is voorgevallen by tie arbeidswet van V*n Houten in 1873. De patroons en de patroons alleen moeten waken tegen exploit atie en kinderarbeid, schreef zelfs de Kamer var Koophandei te Amsterdam. Maar dit verhin derde niet dat in den tyd, toen kinderarbeid in fabrieken nog niet verboden was, duizenden kinderen van 9 en 10 jaar in letterlijken zin werden geëxploiteerd, voor gloeiende ovenB san het werk werden gesteld en tot laat in gm naoht san den arbeid werden gebonden. by de veiligheidswet deed neb hetzelfde verschijnsel voor. Zeker, het ligt op den weg van den ondernemer om zonder dwang van de voldoende voor de veiligheid van zijn werklieden te zorgen maar ala dat in vele fabrieken niet geschiedt, is het dan niet de plicht van den wetgever tusschen beiden te komsu en de onwilligen te dwingen? Is bet niet opmerkelijk dat indertyd bijna eenstem mig door werkgevers en werkman is getuigd: een veiligheidswet is noodzakelijk Neen, als men aan dit ministerie iets heeft te verwyten, dan is het niet dat bet te veel doet voor sociale hervormingen, maar veeleer dat het nog niet genoeg doet, of liever, dat voorgestelde maatregelen nog niet ingrij pend genoeg zijn. Ik las ergens in een verslag der Eerste Kamer, dat de regeering op sociaal gebied nog veel meer zou kunnen doen, indien maar over meer miliioenen kon beschikken. Dit is volkomen jaist. De meeste sociale hervormingen zijn kostbaar ook voor de schat kist, eu al vloeien de middelen ruim, waarin ik een bewijs zie van toeneming van volks welvaart, de minister van financiën heeft toch altgd nog moeite om zijne begrootingen elui cende te maken. De Eerste kamer heeft dan ook opnieuw gevraagdvan waar moet het geld komen voor leerplicht, volkshuisvesting, spoorwegen, enz. Toen ia de Tweede kamer diezelfde vraag gedaan werd, antwoordde de minister van fioanciënuit verhoogde invoerrechten. Intus- ichen, die verhooging is sinds lang toegezegd maar nog altijd niet ingekomen. Thans echter schynt er uitzicht te zijn op bespoediging, want, zoo ils gemeld, ia de Memorie van Antwoord verklaart de minister, dat het wetsontwerp binnen enkele weken bet depar tement van fioanciën zal verlaten. Da Tweede Kamer zal, naar ik verneem, terugkomen Dinsdag 20 Februari. Aan werk zal het baar niet ontbreken. Het ministerie toch schijnt altijd maar te willen doorgaan met hef indienen van wetsontwerpen. De minister van justitie kondigt weer verschillende wetten aan, waaronder zeer belangrijke. De herziening der drankwet schijnt het departement reeds ver laten te hebben. De kieswet zal weldra gereed zyn. Oorlog en marine zullen komen meteene nieuwe regeling van pensioenen. Op landbouw- gebied worden aangekondigdeen wet tot be- atryding vau de tuberculose, een wet op de paardenfokkery, een wet op de zoetwatervis- sohery, een wet tot bescherming van nuttige vogels, een wet tot organisatie van de land oouwvertegenwoordiging, en ik weet niet wat nog meer. De Steenkolenkwestie. Maandag heeft, in eene door het departement Utrech der Nederlandsche Maatschappij tot be vordering van Nijverheid belegde vergadering, de beer H. A. van Beuningen, voorzitter van dat departement en tevens lid van den raad van beheer der Nederlandsche Steenkolenhan- delavereeniging, verkoopkantoor voor Neder- laed van het Bheiniseh WestvMlischea Kohlen- Syndicat, een voordracht gehouden over den toestand van de steenkolenmarkt en de vooruit zichten voor de naaste toekomst, speciaal ook met het oog op de Nederlandsche belangen. Spreker toonde aan hoe in deze eeuw, en voornameiyb in de laatste helft, de productie der steenkolen zeer is gestegen. De jaariyk- sche productie bedraagt 656 millioen waggons, waarvoor 2.190.000 man noodig zijn. Het ver bruik ia in dezelfde mate gestegen, in de laatste jaren in Engeland 25, Duitschland 81 en Amerika zelfs 61 pCt. Iu 't laatste land is het gebruik per hoofd het grootste, waar in (geheel 38 millioen ton noodig is. Waardoor stegen nu by een zoo steeds ver meerderend gebruik de pryzen? Behalve door den vooruitgang der industrie, zoowel in als buiten Europa, (als China en Japan) ook en voornamelijk door de oorlogen en nu niet het minst door den oorlog in Transvaal. De onder vinding heeft geleerd dat na oorlogen de prezen steeds stijgen. Dan de werkstakingen, en niet het minst de grootere vervoermidde len, de kolossale stoomschepen, en de spoor wegen. Wat byv. Pruisen betreft, in 1898 was het kolengebruik 5.177.QOO ton en in 1897 4.440 000 t., alzoo een kolossaal vermeerderd gebruik in een jaar. Engeland, nog altijd 't meest produoeerend land, levert jaarlijks 220 millioen ton, en voert 55 millioen nit. Ook daar heerecht kolennood. Ook door den oorlog, want tal van mij uwer kers zijn opgeroepen ten oorlog, en de pro ductie vermindert dus. Bovendien heeft de regeering voor de oorlogsschepen zooveel kolen noodig gehad, dat een wilde markt bet gevolg is. De meeste industrieën ïyden daaronder, en zelfs is een verbod van kolennitvoer in de toekomst niet uftgesloten. Bovendien moesten veel kolen uitgezonden worden, dit jaar voor Nital 105,000 kilo, en in 't vorig j aar slechts 20.000 kilo. De strikes in Durham en Wales waren van een ontzaglijk gevolg. In Duitschland is nu zelfs een aanvraag ge komen om 100.000 toa kolen naar Enge land te zonden, terwijl men omgekeerd in Westphalen weer uit Engeland betrekt. In de jongste rapporten had spr. echter igemerkt, dat de spanning wel minderen zou. Hy wees er op, dat bij de laatst gehouden aanbesteding, voor de artillerie-inrichtingen de pryzen der kolen zeer veel hooger zyn inge schreven dan in 't vorig jaar. De invoer van Engelsobe kolen neemt in ons land zeer toe. Zij zal io dit jaar 1 200.000 ton bedragen, eeu aanzieniyke atgging van 't verbruiksoyfer iu de laatste 5 jaar aangevend. In België schijnt dit jaar niet genoeg gepro duceerd te kunnen wordenook daar wordt uit Engeland ingevoerd. Spr. vond bierbij gelegen heid om terloops te wijzen op het nog niet zoo slechte van geen staatsexploitatie van spoor- te hebben. Bovendien, zei spr., doet daar ieder wat hy wil, en prijst men in België Duitschland gelukkig, omdat daar zoo'n goede regeling is. Van België is dus ook voor odb geen heil te wachten. Ia Frankrijk zijn de prezen eveneens gere geld stijgende, t6rwgl Rusland, Italië en Bote- in geen beter conditie verkeereD, vooral in 't laatste land waar da uitgebroken strike een zeer nadeelige invloed uitoeient. In China wordt de aanleg van kolenmijnen door Li-Hung Chaeg zeer iu de band gewerkt. Naar Amerika worden thans de oogen gericht, Engeland en Westphalen verliezen daardoor veel van den uitvoer. De Amerikaanscbe kolen zouden 2 a 4 dollar par ton kosten. Dat is te duur voor hier, maar zou toch bewerken, dat we hier weer meer kolen overhouden, zoodat van Amerika misschien redding te verwach ten is. WeotphaJen, het betrekkelijk kleine district in Dmtachland, levert allerlei kolen. Nergens ter wereld is zulk een kolossale en complete inrichting te zien. Spr. kan dat niet alles be schaven, maar is gaarne bereid, met hen, die belang in stellen, daar een kykje te gaan nemen. De productis stijgt daar voortdurend. Do 190 mij oen, die er zijn, leverden in 187011 millioen, in '88 22 millioen, iu '98 51 millioen ton kolen. De kleine mgnen maakten eerst geen winsten, de Hollandera die er hun geld in staken, moesten hun aandeelen verkoopen. Na veel moeite ontstond eindelijk het Rueimsch Weat pbaliach Steenkoleneyndicaat, dat 97 pet van den handel in banden heeft, 18000 wagens per dag levert en voor 1.800.000 mark por dag omzet. Of de naam syndicaat voor deze handelsvor- eeniging de juiste is, weet spr. niet. Hy is r van meening dat zulk een vereeniging zegen kan worden voor een heel land, Zeer gunstig luidt dan ook het oordeal over dit syndicaat van de Earner van koophandel te Eisen en vau den Duitsohea keiz-or. De heer Van Beuningen meent ook, dat het oordeel der Hollandsehe handelaren is, datzy door het syndicaat het best worden bediend, en dat de prijzen nu veel hcoger zouden zyn als er geen syndicaat was. Spr. wyat op '90, toen na een kleine werkstaking de pryzen verbazend opgezweept werden. Fabrieken, dia midden in Westfalen liggen, oeten nu hun kolen nit Engeland betrekken! Dat in Doitscblsnd stemmen opgaan om de meer in 't land ta honden, ia boürjjpBlSk, doch spra beeft de gegronde hoop, dat er voor Holland genoeg zal los komen om de industrie hier van kolen te voorzien, tenminste byna genoeg. Dat sommige prijzen zullen siygen, is te begrijpen doch het syndicaat gaat daarin niet mee* De invoer in ons land, waarop spr. nu kwam, ia steeds zeer gestegen. Zy bedroeg in 1846 348.000 ton, in I860 1.00G.000 ton, in 1870 I.0C0 ton, in '90 3 883.000, in '98 5.145.000 ton. 75 pCt. van dan invoer komt tha^s nit Westphalen. Hat transport heeft plaats door de zgn. Bührhavens en per spoor. In ons land wordt 't maast kachelkolen gebruikt. Hoe is nu de verkoop van die kolen door het syn dicaat geregeld De koopera betalen den prys, voor het land vastgesteld, en de afkoopers kunnen geheel vrij verkoopen zooala ze willen. Da verkoop van kolen, per spoor aangevoerd, is anders geregeld. Deza geheele regeling is in een hand, sedert '96 in de hand dtr Steenkolen Handels vereniging te Utrecht, die vele handelaars helpt, alles op zeer gemakkeiyke en geregelde wijze. Spreker meent te mogen zeggen dat het werkt tot volkomen tevredenheid der groote cliëateale. Er ia dus tusschen den aan voer per spoor 6n per water een scherpe con currentie, en met deze mededeeling, hoopt sjjty dat aau de legende van de door vgf heeren vaatgehoudm kolen eeu einde is gemaakt. Spr» ging na ia hoevele bladen op dat door De Maasbode uitgevonden bericht ia voortgebor duurd, en deed dat op zgn typische gemoede- wyze, waarmee hg zyn gehoor nogal vermaakte. Ieder, dia gecontracteerd heeft, krygt de waar voor den prijs, waarvoor men geoontrac- teerd heeft. Wat zyn dan toch die enorme pryzen, waarover de Maasbode spreekt. Ook de Standaard spreekt van een casus Dit is er niet; hoe kan men er dan over spre ken? Onnoodige onrnst wordt verwekt, daar spr. meent te kunnen zeggen, dat er voor de industrie nog wel kGlen zullen te krygenzyn. Niet naar de Engelsche kolecprijzen zullen de pryzen der steenkolen worden berekend, maar naar den maatstaf, die by den inkoop in Westphalen wordt aangelegd. Hoe nu na den Transvaal oorlog? Als onze broeders wat God geve! over winnen, dan komt er een wereld vol werk in bet verschiet. Eu voor dat alles zyn kolen noodig. Er wordt veel gesproken over Limburg, waar veel kolen moeten zitten en zelfs goede De Staat of particulieren zullen die myuen in handen nemen, maar wie 't ook zal doen, zy zullen steeds trachten de hoogste pi ij zen te maken. Uit de bestaande myn in Heerlen gaat de steenkool naar Dnitechland, omdat men daar meer betaalt. Zoolang er niet meer productie is dan verbruik, zullen do pryzen iu Holland ook door de Limbnrgscbo mijne» niet verminderen. De beer Van Beuningen nu had beproefd om de toekomst eenigszius te voorspellen, maar men weet hoe dat falen kan. Er ia nu wel eenigszins een crisis, maar spr. gelooft niet dat meQ bang behoeft te zyn voor de toekomst. Dit overzicht is ontleend aan het Ebld. J8EJS UJfc^lJLJ* JbJJ* JEHSSo By kon. besluit: is jhr mr A. van der Goes benoemd tot izamsehapsattacbó in algemeenen dienst is W. de Meijser, oud lid van de Tweede Kamer der Staten generaal, voorzitter van het bestuur der Industrieschool voor meisjeB te Arnhem, benoemd tot ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw is aan den luit. ter zee 2de kl. R. Peanz vergunning verleend tot het waarnemen van een particuliere betrekking buiten het zeewezen voor den tijd van een jaar onder stilstand van non-aotiviteitstraktement eu zonder opklimming in de rangiyat. EERSTE HAMER. Iu een Maandag avond door die Kamer ge bonden zitting io besloten tot toelating van het nieuw benoemde lid voor Overzee!, uur A. J. Dyokmeester. De inlichtingen van den minister van waterstaat inzake de adressen betreffende den vischafslag te ÏJmuiden werden gesteld in handen eener commissie, bestaande nit de heeren Melvil van Lynden, Reekers en Rutgers vau Rozenburg. Op voorstel van den voorzitter werd be sloten in de vergadering van Woensdag vóór de panze over te gaan tot de benoeming van een commies griffier der Kamer. Heden (Dinsdag) morgen openbare behande ling van de staatobsgrootiag. (Mea zie Laatste Berichten UIT STAD EN PROVINCIE. De milicien-sergeant E. Kraak, van het 2e bataljon 3e regiment infanterie alhier, is benoemd tot agent van politie te Rotterdam! - Op de alhier gehouden tentoonstelling van aquarellen ziju verkocht no 5 Vaandrig van den heer Boudewynae en no 43 Een schip aan het Strand van Munthe. -Ook hier ter a t ede zal het ry wiel worden benuttigd om een vluggere bestelling van telegrammen te bevorderen. Door ingelanden van het calamiteuze waterschap Ellewoutsdijlc is Maandag de heer Jac. Smallegange, landbouwer te EUe woute- d y k, benoemd tot gezworene van dat water »p, in de plaats van den heer E. A. van der Bent, onlangs tot ontvanger-griffier ba NATUURKUHDEG GEZELSCHAP TE MIDDELBURG. Maandagavond sprak de heer F. C. Dufour, werktuigkundig ingenieur te Haarlem, over de electrische installatie aan de sluizen te IJmuidcn* De spreker bracht vooraf zyu gehoor in herinnering de geschiedenis vau de wording het Noordzeekanaal, waardoor Amsterdam s den koristen weg in verbinding zou it de Noordzee. Het belang vau den 1 reeds vroeger, onder Koning Wil lem I, den stoot gegeven aan het Noord-Hol* landsoh kanaalde grootere afmetingen der nieuwere zeeschepen en de eischen van een snel verkeer eischteu opnieuw eeu korteren, en beteren, toegangsweg. Eindelijk werd be« sloten tot de doorgraving van Holland op zyn smalst, eu het veranderen vau het IJ iu een kanaal. Na eeuige jaren bleek de oude sluis, die dit kanaal te IJ muiden van de zee afsluit, een te geringe door?aartw§dte voor vele sche pen te bezitten, waarom besloten werd tothefi maken van een tweede, grootere sluis, die m 1894, op de deuren na, gereed kwam en in in gebruik werd genomen. Voor het eerst werd bij deze sluis, voor de beweging des deuren, de electrlciteU als beweegkracht ge kozen, en de installatie daarvan aan de Gebro,*, Figéa te Haarlem opgedragen, welk werk op het einde van het vorige jaar gereed kwam. De spreker schetste nu, aau de haud vau teekeningen, eerst den bouw dor nieuwe sluis, daarna de zeer vernuftige inrichting, die voor da beweging der deuren dient en tevens voos' de toelating van het water. In het metsel" werk der sluizen zyn kanalen gespaard, die door dwarsbuizen in verbinding staan met de slniskolk, en door schuiven kunnen worden afgesloten. De electrische beweging nu komt van een centraalstation, waar een dynamo en accumulatorenbattery geladen worden* By de sluisdeuren staan aan weerszyden 12 e.eo" trisehe motoren, die afwisselend óf de sluisdeuren ét de rioolachuVven in beweging brengen. Opge merkt mo9t nog worden dat een groot desE dezer werken en toestellen ondergronds is aangebracht. De bediening nu ie zeer eenvoudig. Mon heeft slecht een „handel" te verzotten, waardoor een hulpmotor wordt te werk ge^ die op zyn baart daD grooten motor be* Omsohakelaurs leiden den stroom de inrichting, die de deuren opent, tt de riooischuiven. Io enkele minuten zyn de deuren geopend, die by gebruik van handbeweging (zooais by alle oude Sluizen) ongeveer een half uur tijd vorderen. Be electriciteit dient hier voorts ook voor de verlichting en de seinlichten en dm signalen te geven. Ten slotte de spreker het ge-» zegde door de vertooning van een groote reekd lichtbeelden, dis zoowel op dén bouw dé? sluiswerken, als op de eleotrisohe installatie betrekking hadden» Maandag namiddag werd te Aarden burg door den penningmeester der vereeniging Welbegrepen Eigenbelang rekening en verant woording gedaan, waaruit bleek, dat in het mfgeloopen jaar voor aankoop van meststoffen was uitgegeven f 27.418.94; voor aankoop van zaden t 259.63. Na aanbesteding werd gegund aau E.Hoste te ,St Laureyas de levering van 173.000 KG. superphospbaat ad 14 oplosbaar in water ad f 2 68 en van 89.100 KG. ammoniac super- phosphaat 1 en 9% ad f 7.12 en aan P. ff. Veralny. to Terneuzau 66.000 50. Oolli.alpet.r ad f 9.78. .rul' KERKNIEUWS. Tot predikant bij de Ned. Her?, te Amsterdam is beroepen de beer E. ff. W> Posthumus Hegjes, predikant bij diezelfde gea meente te Middel bur g. Omtrent de feestviering, bij gelegenheid van het 40 jarig jubilé van den heer F. Hagö te WolfaartBdjjk, als predikant by de Ned. Herv. gemeente, meldt men ons nog 's Namiddags kwamen de predikanten van de classis Goes alleen een viertal wruS verhinderd bunnen praeses, by monde vak den beer Bokma te Krabbendyke^ gelukwem» echen met zyn, feestdag en boden faena twee prachtige gravures aan» '6 Avonds tooudé Wolferto Fanfare belangstelling door bet brengen eener serenade met fakkellicht. De voorzitter, de heer A. van de Lindej voerde het woord eu huldigde den jubilatiai Deze onthaalde daarna directeur eu leden op onbekrompen wijze, In de pastorie waren als gasten aanwezig de leden der kerkelijke colleges, leden van den gemeenteraad met den burgeraeeater, onderwyzera enz. Menig hartelgk woord werd daar geaproken, getuigend© van groote vereering voor den jubilaris. Me8 dankbaarheid werd herdacht, dat de hee? Hage in zooverre weer was herBteïd, dat de feestviering niet om gezondheidsredenen moest worden achteruitgesteld- Heden (Dinsdag) werden de (schoolkinderen onthaald in de scholen te Oostkerke en Oad-gabbinge. De heer H.g8 was eerst predikant te Rage en daarna te Nieuw Loosdrecht en sedert 155 Mei 1884 te Wolfaartsdgk. ONDERwTiÜ In tegeuwoordigaeid vau deo miuiatSf Borgesino, den referendaris van osderwyo, deö heer Huber, den Commissaris der Kouingin, deö burgemeester, de wethouders, velo raadsleden! den intpécteur vap H. 0. en M. 0. en v».>|

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1900 | | pagina 1