MIDDELBURGSGHE COURANT.
N°. 26.
Woensdag
31 Januari.
143" Jaargang.
1900.
Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering vau Zon- en 1
Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., ƒ2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Thermometer
Middelburg 30 Jan. 8 u. vm. 37 gr. 12 u. 38 gr.
av. 4 u. 38 gr. F. Verw. mat. N. O. w., betr.
Advertentiën voor het eerstvolgend
nummer moeten des middags vóór één uur
aan het bureau bezorgd zijn.
Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte-, rdood- en alle andere familieberichten en
Dankbetuigingen van 1—7 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Keclames 40 cent per reg
Groote letters naar de plaats die zij innemen.
Advertentiën bij abonnement op voordeelige
voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratis
aan het bureau te bekomen.
A g r t nl
Te Teraeuzem'M.DE Jongete Oostburg firma Al
J. Bronswijk.
Middelburg 30 Januari.
De onthoudingsleer en de
Eerste Kamer.
De schrijver der „Haagsche correspondentie"
iu de Zutph. Crtdie bij de behandeling der
afcaatsbegrooting Iu de Eerste Earner geen
lang debat verwacht, wijst er op hoe het
meerendeel barer leden ingenomen is met het
beleid en de werkzaamheid van dit ministerie.
En wat nog opmerkelijker is, slechts „enkele
leden" beweerden, blijkens de voorloopige
verslagen, zich niet te kunnen vereenigen met
de wijze waarop deze regeering srbfidt aan
sociale hervormingen. Eigenlijk, zoo schrijft
die correspondent, zijn deze leden tegen alle
sociale hervormingen, want de sociale verbou
dingen zijn h. i. niet voor wettelijke regeling
geschikt. „De werkgever zelf" zoo rede
neeren zij „moet den werkman beschermen.
Op den duur zal het uist noodzakelijk zijn dat
de Staat zich mengt in de verhoudingen
tusschen werkgevers en werklieden immers
voor den werkgever zeiven ie het van het
grootste belang de beste werklieden te hebben
en op den duur zal hij de beste werklieden in
zijn dienst hebban, die bet best voor hen en
hunne belangen zorg draagt."
Men ziet dat de voorstanders der onthou
öingaleer de leer van het laisser faire
laisser passer nog niet zijn uitgestorven,
maar als men bedenkt, dat in de Eerste Earner
vroeger uitsluitend voorstanders van die leer
zitting hadden, en dat hun aantal nu reeds tot
„enkelen" is beperkt, dan is er toch vooruit
gang op te merken. Natuurlijk dat de regee
ring niet in gebreke is gebleven de onhoud
baarheid van dat onthoudiagsstandpunt uiteen
te zetten. Op zich zelf is het waar, dat de
patroon zijne werklieden moet beschermen.
Maar het is er toch nog verre af, dat dit onder
Alle takken van nij verbeid en bij alle onder
nemingen ook werkelijk het geval is. Eu zelfs
de welgezinde patroons, die zonder eenigei
wetteltjken drang voldoende voor bun werk
volk zorgen, zouden nog veel meer kunnen
doen, indien zij niet moesten concurreeren met
anderen, die op de arbeidsmarkt de harde wet
van vraag en aanbod toepassen. Eu dat er
helaas nog velen zijn, die meenen genoeg ge
daan te hebben door geregeld uit te betalen
het laagste loon, waarvoor zij werklieden kunnen
k'ijsan, dat is immers bij de gehouden arbeids-
anquête duidelijk aan het licht gekomen- En
hoe weinigen zijn er, die voldoende zorgen
voor arbeiders, dia door een ongeval zijn ge
troffen, dat is luce elarim gebleken bij de be
handeling der ongevallenwet. By velen is bet
geen onwil, maar onmacht. Maar waar de
verplichtiug aan allen gelijkelijk wordt opge
legd, daar worden de onkosten der verzekering
een element der bedrytehosten en daardoor ge
makkelijker te dragen. Het is geen overdrijvirg
te beweren, dat de welgezinde patroons by
tot bescherming van werklieden
pereooniyk belang hebben, want zij ge-
zich eu reeds groote uitgaven voor
hun werkvolk, en zij kunnen dat gemakkelij
ker doen, indien hunne concurrenten tot dezelfde
uitgaven gedwongen worden.
Maar vragen de vooratanders van onthouding,
tegenstanders van bescherming by de wet,
Verwacht gij dan nists van het welbegrepei
Eigenbelang? Is het dan riafc waar, dat by,
die het meest voor zijn werkvolk doet, op dei,
duur ook de beste werklieden in ziju dienst
'heeft
In theorie is dat Waar, maar boevelen zijn
hr die hun eigenbelang slecht begrijpen? Hoe
velen zfln er die oogenblikkelijke voordeeier
verkiezen boven voordealen in de toekomst.
Welke hun ontgaan indien de werklieden, voor
wie zij zich opofferingen hebben getroost, niet
lang genoeg in hun dienst blijven? Zijn er
niet patroons die nog beter zorgen voor bunm
paarden en machines, dan voor hunne werk
lieden, omdat zy de laataten, indien zy afge
werkt zijn, zonder financieel verlies door ande
ren kunnen vervangen, terwyi de paarden ei
machines, indien ze véor den tijd zijn versie
ten, hun kapitaal verlies berokkenen
Ongebreideld eigenbelang leidt tot elecbtt
sociale toestanden. Men herleze nog eeDS wa<
is voorgevallen by tie arbeidswet van V*n
Houten in 1873. De patroons en de patroons
alleen moeten waken tegen exploit atie en
kinderarbeid, schreef zelfs de Kamer var
Koophandei te Amsterdam. Maar dit verhin
derde niet dat in den tyd, toen kinderarbeid
in fabrieken nog niet verboden was, duizenden
kinderen van 9 en 10 jaar in letterlijken zin
werden geëxploiteerd, voor gloeiende ovenB
san het werk werden gesteld en tot laat in
gm naoht san den arbeid werden gebonden.
by de veiligheidswet deed neb hetzelfde
verschijnsel voor. Zeker, het ligt op den weg
van den ondernemer om zonder dwang van de
voldoende voor de veiligheid van zijn
werklieden te zorgen maar ala dat in vele
fabrieken niet geschiedt, is het dan niet de
plicht van den wetgever tusschen beiden te
komsu en de onwilligen te dwingen? Is bet
niet opmerkelijk dat indertyd bijna eenstem
mig door werkgevers en werkman is getuigd:
een veiligheidswet is noodzakelijk
Neen, als men aan dit ministerie iets heeft
te verwyten, dan is het niet dat bet te veel
doet voor sociale hervormingen, maar veeleer
dat het nog niet genoeg doet, of liever, dat
voorgestelde maatregelen nog niet ingrij
pend genoeg zijn. Ik las ergens in een verslag
der Eerste Kamer, dat de regeering op sociaal
gebied nog veel meer zou kunnen doen, indien
maar over meer miliioenen kon beschikken.
Dit is volkomen jaist. De meeste sociale
hervormingen zijn kostbaar ook voor de schat
kist, eu al vloeien de middelen ruim, waarin
ik een bewijs zie van toeneming van volks
welvaart, de minister van financiën heeft toch
altgd nog moeite om zijne begrootingen elui
cende te maken. De Eerste kamer heeft dan
ook opnieuw gevraagdvan waar moet het
geld komen voor leerplicht, volkshuisvesting,
spoorwegen, enz.
Toen ia de Tweede kamer diezelfde vraag
gedaan werd, antwoordde de minister van
fioanciënuit verhoogde invoerrechten. Intus-
ichen, die verhooging is sinds lang toegezegd
maar nog altijd niet ingekomen. Thans echter
schynt er uitzicht te zijn op bespoediging,
want, zoo ils gemeld, ia de Memorie van
Antwoord verklaart de minister, dat het
wetsontwerp binnen enkele weken bet depar
tement van fioanciën zal verlaten.
Da Tweede Kamer zal, naar ik verneem,
terugkomen Dinsdag 20 Februari. Aan werk zal
het baar niet ontbreken. Het ministerie toch
schijnt altijd maar te willen doorgaan met hef
indienen van wetsontwerpen. De minister van
justitie kondigt weer verschillende wetten aan,
waaronder zeer belangrijke. De herziening der
drankwet schijnt het departement reeds ver
laten te hebben. De kieswet zal weldra gereed
zyn. Oorlog en marine zullen komen meteene
nieuwe regeling van pensioenen. Op landbouw-
gebied worden aangekondigdeen wet tot be-
atryding vau de tuberculose, een wet op de
paardenfokkery, een wet op de zoetwatervis-
sohery, een wet tot bescherming van nuttige
vogels, een wet tot organisatie van de land
oouwvertegenwoordiging, en ik weet niet wat
nog meer.
De Steenkolenkwestie.
Maandag heeft, in eene door het departement
Utrech der Nederlandsche Maatschappij tot be
vordering van Nijverheid belegde vergadering,
de beer H. A. van Beuningen, voorzitter van
dat departement en tevens lid van den raad
van beheer der Nederlandsche Steenkolenhan-
delavereeniging, verkoopkantoor voor Neder-
laed van het Bheiniseh WestvMlischea Kohlen-
Syndicat, een voordracht gehouden over den
toestand van de steenkolenmarkt en de vooruit
zichten voor de naaste toekomst, speciaal ook
met het oog op de Nederlandsche belangen.
Spreker toonde aan hoe in deze eeuw, en
voornameiyb in de laatste helft, de productie
der steenkolen zeer is gestegen. De jaariyk-
sche productie bedraagt 656 millioen waggons,
waarvoor 2.190.000 man noodig zijn. Het ver
bruik ia in dezelfde mate gestegen, in de laatste
jaren in Engeland 25, Duitschland 81 en
Amerika zelfs 61 pCt. Iu 't laatste land is
het gebruik per hoofd het grootste, waar in
(geheel 38 millioen ton noodig is.
Waardoor stegen nu by een zoo steeds ver
meerderend gebruik de pryzen? Behalve door
den vooruitgang der industrie, zoowel in als
buiten Europa, (als China en Japan) ook en
voornamelijk door de oorlogen en nu niet het
minst door den oorlog in Transvaal. De onder
vinding heeft geleerd dat na oorlogen de
prezen steeds stijgen. Dan de werkstakingen,
en niet het minst de grootere vervoermidde
len, de kolossale stoomschepen, en de spoor
wegen. Wat byv. Pruisen betreft, in 1898
was het kolengebruik 5.177.QOO ton en in 1897
4.440 000 t., alzoo een kolossaal vermeerderd
gebruik in een jaar.
Engeland, nog altijd 't meest produoeerend
land, levert jaarlijks 220 millioen ton, en voert
55 millioen nit. Ook daar heerecht kolennood.
Ook door den oorlog, want tal van mij uwer
kers zijn opgeroepen ten oorlog, en de pro
ductie vermindert dus. Bovendien heeft de
regeering voor de oorlogsschepen zooveel kolen
noodig gehad, dat een wilde markt bet gevolg
is. De meeste industrieën ïyden daaronder, en
zelfs is een verbod van kolennitvoer in de
toekomst niet uftgesloten.
Bovendien moesten veel kolen uitgezonden
worden, dit jaar voor Nital 105,000 kilo, en
in 't vorig j aar slechts 20.000 kilo.
De strikes in Durham en Wales waren van
een ontzaglijk gevolg.
In Duitschland is nu zelfs een aanvraag ge
komen om 100.000 toa kolen naar Enge land
te zonden, terwijl men omgekeerd in Westphalen
weer uit Engeland betrekt.
In de jongste rapporten had spr. echter
igemerkt, dat de spanning wel minderen zou.
Hy wees er op, dat bij de laatst gehouden
aanbesteding, voor de artillerie-inrichtingen de
pryzen der kolen zeer veel hooger zyn inge
schreven dan in 't vorig jaar.
De invoer van Engelsobe kolen neemt in
ons land zeer toe. Zij zal io dit jaar 1 200.000
ton bedragen, eeu aanzieniyke atgging van
't verbruiksoyfer iu de laatste 5 jaar aangevend.
In België schijnt dit jaar niet genoeg gepro
duceerd te kunnen wordenook daar wordt uit
Engeland ingevoerd. Spr. vond bierbij gelegen
heid om terloops te wijzen op het nog niet zoo
slechte van geen staatsexploitatie van spoor-
te hebben. Bovendien, zei spr., doet
daar ieder wat hy wil, en prijst men in België
Duitschland gelukkig, omdat daar zoo'n goede
regeling is. Van België is dus ook voor odb
geen heil te wachten.
Ia Frankrijk zijn de prezen eveneens gere
geld stijgende, t6rwgl Rusland, Italië en Bote-
in geen beter conditie verkeereD, vooral
in 't laatste land waar da uitgebroken strike
een zeer nadeelige invloed uitoeient.
In China wordt de aanleg van kolenmijnen
door Li-Hung Chaeg zeer iu de band gewerkt.
Naar Amerika worden thans de oogen gericht,
Engeland en Westphalen verliezen daardoor
veel van den uitvoer. De Amerikaanscbe kolen
zouden 2 a 4 dollar par ton kosten. Dat is te
duur voor hier, maar zou toch bewerken, dat
we hier weer meer kolen overhouden, zoodat
van Amerika misschien redding te verwach
ten is.
WeotphaJen, het betrekkelijk kleine district
in Dmtachland, levert allerlei kolen. Nergens
ter wereld is zulk een kolossale en complete
inrichting te zien. Spr. kan dat niet alles be
schaven, maar is gaarne bereid, met hen, die
belang in stellen, daar een kykje te gaan
nemen.
De productis stijgt daar voortdurend. Do 190
mij oen, die er zijn, leverden in 187011 millioen,
in '88 22 millioen, iu '98 51 millioen ton kolen.
De kleine mgnen maakten eerst geen winsten,
de Hollandera die er hun geld in staken,
moesten hun aandeelen verkoopen. Na veel
moeite ontstond eindelijk het Rueimsch Weat
pbaliach Steenkoleneyndicaat, dat 97 pet van
den handel in banden heeft, 18000 wagens per
dag levert en voor 1.800.000 mark por dag
omzet.
Of de naam syndicaat voor deze handelsvor-
eeniging de juiste is, weet spr. niet. Hy is
r van meening dat zulk een vereeniging
zegen kan worden voor een heel land,
Zeer gunstig luidt dan ook het oordeal over
dit syndicaat van de Earner van koophandel
te Eisen en vau den Duitsohea keiz-or.
De heer Van Beuningen meent ook, dat het
oordeel der Hollandsehe handelaren is, datzy
door het syndicaat het best worden bediend,
en dat de prijzen nu veel hcoger zouden zyn
als er geen syndicaat was. Spr. wyat op '90,
toen na een kleine werkstaking de pryzen
verbazend opgezweept werden.
Fabrieken, dia midden in Westfalen liggen,
oeten nu hun kolen nit Engeland betrekken!
Dat in Doitscblsnd stemmen opgaan om de
meer in 't land ta honden, ia boürjjpBlSk,
doch spra beeft de gegronde hoop, dat er voor
Holland genoeg zal los komen om de industrie
hier van kolen te voorzien, tenminste byna
genoeg. Dat sommige prijzen zullen siygen,
is te begrijpen doch het syndicaat gaat daarin
niet mee*
De invoer in ons land, waarop spr. nu kwam,
ia steeds zeer gestegen. Zy bedroeg in 1846
348.000 ton, in I860 1.00G.000 ton, in 1870
I.0C0 ton, in '90 3 883.000, in '98 5.145.000
ton. 75 pCt. van dan invoer komt tha^s nit
Westphalen. Hat transport heeft plaats door de
zgn. Bührhavens en per spoor. In ons land
wordt 't maast kachelkolen gebruikt. Hoe is
nu de verkoop van die kolen door het syn
dicaat geregeld
De koopera betalen den prys, voor het land
vastgesteld, en de afkoopers kunnen geheel
vrij verkoopen zooala ze willen. Da verkoop
van kolen, per spoor aangevoerd, is anders
geregeld. Deza geheele regeling is in een hand,
sedert '96 in de hand dtr Steenkolen Handels
vereniging te Utrecht, die vele handelaars
helpt, alles op zeer gemakkeiyke en geregelde
wijze. Spreker meent te mogen zeggen dat
het werkt tot volkomen tevredenheid der
groote cliëateale. Er ia dus tusschen den aan
voer per spoor 6n per water een scherpe con
currentie, en met deze mededeeling, hoopt
sjjty dat aau de legende van de door vgf heeren
vaatgehoudm kolen eeu einde is gemaakt. Spr»
ging na ia hoevele bladen op dat door De
Maasbode uitgevonden bericht ia voortgebor
duurd, en deed dat op zgn typische gemoede-
wyze, waarmee hg zyn gehoor nogal
vermaakte.
Ieder, dia gecontracteerd heeft, krygt de
waar voor den prijs, waarvoor men geoontrac-
teerd heeft. Wat zyn dan toch die enorme
pryzen, waarover de Maasbode spreekt. Ook
de Standaard spreekt van een casus
Dit is er niet; hoe kan men er dan over spre
ken? Onnoodige onrnst wordt verwekt, daar
spr. meent te kunnen zeggen, dat er voor de
industrie nog wel kGlen zullen te krygenzyn.
Niet naar de Engelsche kolecprijzen zullen
de pryzen der steenkolen worden berekend,
maar naar den maatstaf, die by den inkoop in
Westphalen wordt aangelegd.
Hoe nu na den Transvaal oorlog?
Als onze broeders wat God geve! over
winnen, dan komt er een wereld vol werk in
bet verschiet. Eu voor dat alles zyn kolen
noodig.
Er wordt veel gesproken over Limburg,
waar veel kolen moeten zitten en zelfs goede
De Staat of particulieren zullen die myuen in
handen nemen, maar wie 't ook zal doen, zy
zullen steeds trachten de hoogste pi ij zen te
maken. Uit de bestaande myn in Heerlen
gaat de steenkool naar Dnitechland, omdat
men daar meer betaalt. Zoolang er niet meer
productie is dan verbruik, zullen do pryzen
iu Holland ook door de Limbnrgscbo mijne»
niet verminderen.
De beer Van Beuningen nu had beproefd
om de toekomst eenigszius te voorspellen, maar
men weet hoe dat falen kan. Er ia nu wel
eenigszins een crisis, maar spr. gelooft niet
dat meQ bang behoeft te zyn voor de toekomst.
Dit overzicht is ontleend aan het Ebld.
J8EJS UJfc^lJLJ* JbJJ* JEHSSo
By kon. besluit:
is jhr mr A. van der Goes benoemd tot
izamsehapsattacbó in algemeenen dienst
is W. de Meijser, oud lid van de Tweede
Kamer der Staten generaal, voorzitter van het
bestuur der Industrieschool voor meisjeB te
Arnhem, benoemd tot ridder in de orde van
den Nederlandschen Leeuw
is aan den luit. ter zee 2de kl. R. Peanz
vergunning verleend tot het waarnemen van
een particuliere betrekking buiten het zeewezen
voor den tijd van een jaar onder stilstand van
non-aotiviteitstraktement eu zonder opklimming
in de rangiyat.
EERSTE HAMER.
Iu een Maandag avond door die Kamer ge
bonden zitting io besloten tot toelating van
het nieuw benoemde lid voor Overzee!, uur A.
J. Dyokmeester.
De inlichtingen van den minister van
waterstaat inzake de adressen betreffende den
vischafslag te ÏJmuiden werden gesteld in
handen eener commissie, bestaande nit de
heeren Melvil van Lynden, Reekers en Rutgers
vau Rozenburg.
Op voorstel van den voorzitter werd be
sloten in de vergadering van Woensdag vóór
de panze over te gaan tot de benoeming van
een commies griffier der Kamer.
Heden (Dinsdag) morgen openbare behande
ling van de staatobsgrootiag.
(Mea zie Laatste Berichten
UIT STAD EN PROVINCIE.
De milicien-sergeant E. Kraak, van het
2e bataljon 3e regiment infanterie alhier,
is benoemd tot agent van politie te Rotterdam!
- Op de alhier gehouden tentoonstelling
van aquarellen ziju verkocht no 5 Vaandrig
van den heer Boudewynae en no 43 Een schip
aan het Strand van Munthe.
-Ook hier ter a t ede zal het ry wiel
worden benuttigd om een vluggere bestelling
van telegrammen te bevorderen.
Door ingelanden van het calamiteuze
waterschap Ellewoutsdijlc is Maandag de heer
Jac. Smallegange, landbouwer te EUe woute-
d y k, benoemd tot gezworene van dat water
»p, in de plaats van den heer E. A. van
der Bent, onlangs tot ontvanger-griffier ba
NATUURKUHDEG GEZELSCHAP
TE MIDDELBURG.
Maandagavond sprak de heer F. C. Dufour,
werktuigkundig ingenieur te Haarlem, over de
electrische installatie aan de sluizen te IJmuidcn*
De spreker bracht vooraf zyu gehoor in
herinnering de geschiedenis vau de wording
het Noordzeekanaal, waardoor Amsterdam
s den koristen weg in verbinding zou
it de Noordzee. Het belang vau den
1 reeds vroeger, onder Koning Wil
lem I, den stoot gegeven aan het Noord-Hol*
landsoh kanaalde grootere afmetingen der
nieuwere zeeschepen en de eischen van een
snel verkeer eischteu opnieuw eeu korteren,
en beteren, toegangsweg. Eindelijk werd be«
sloten tot de doorgraving van Holland op zyn
smalst, eu het veranderen vau het IJ iu een
kanaal. Na eeuige jaren bleek de oude sluis,
die dit kanaal te IJ muiden van de zee afsluit,
een te geringe door?aartw§dte voor vele sche
pen te bezitten, waarom besloten werd tothefi
maken van een tweede, grootere sluis, die m
1894, op de deuren na, gereed kwam en in
in gebruik werd genomen. Voor het eerst
werd bij deze sluis, voor de beweging des
deuren, de electrlciteU als beweegkracht ge
kozen, en de installatie daarvan aan de Gebro,*,
Figéa te Haarlem opgedragen, welk werk op
het einde van het vorige jaar gereed kwam.
De spreker schetste nu, aau de haud vau
teekeningen, eerst den bouw dor nieuwe sluis,
daarna de zeer vernuftige inrichting, die voor
da beweging der deuren dient en tevens voos'
de toelating van het water. In het metsel"
werk der sluizen zyn kanalen gespaard, die
door dwarsbuizen in verbinding staan met de
slniskolk, en door schuiven kunnen worden
afgesloten. De electrische beweging nu komt
van een centraalstation, waar een dynamo en
accumulatorenbattery geladen worden*
By de sluisdeuren staan aan weerszyden 12 e.eo"
trisehe motoren, die afwisselend óf de sluisdeuren
ét de rioolachuVven in beweging brengen. Opge
merkt mo9t nog worden dat een groot desE
dezer werken en toestellen ondergronds is
aangebracht.
De bediening nu ie zeer eenvoudig.
Mon heeft slecht een „handel" te verzotten,
waardoor een hulpmotor wordt te werk ge^
die op zyn baart daD grooten motor be*
Omsohakelaurs leiden den stroom
de inrichting, die de deuren opent, tt
de riooischuiven. Io enkele minuten
zyn de deuren geopend, die by gebruik van
handbeweging (zooais by alle oude Sluizen)
ongeveer een half uur tijd vorderen.
Be electriciteit dient hier voorts ook voor
de verlichting en de seinlichten en dm signalen
te geven.
Ten slotte de spreker het ge-»
zegde door de vertooning van een groote reekd
lichtbeelden, dis zoowel op dén bouw dé?
sluiswerken, als op de eleotrisohe installatie
betrekking hadden»
Maandag namiddag werd te Aarden
burg door den penningmeester der vereeniging
Welbegrepen Eigenbelang rekening en verant
woording gedaan, waaruit bleek, dat in het
mfgeloopen jaar voor aankoop van meststoffen
was uitgegeven f 27.418.94; voor aankoop van
zaden t 259.63.
Na aanbesteding werd gegund aau E.Hoste
te ,St Laureyas de levering van 173.000 KG.
superphospbaat ad 14 oplosbaar in water
ad f 2 68 en van 89.100 KG. ammoniac super-
phosphaat 1 en 9% ad f 7.12 en aan P. ff.
Veralny. to Terneuzau 66.000 50. Oolli.alpet.r
ad f 9.78.
.rul'
KERKNIEUWS.
Tot predikant bij de Ned. Her?,
te Amsterdam is beroepen de beer E. ff. W>
Posthumus Hegjes, predikant bij diezelfde gea
meente te Middel bur g.
Omtrent de feestviering, bij gelegenheid
van het 40 jarig jubilé van den heer F. Hagö
te WolfaartBdjjk, als predikant by de
Ned. Herv. gemeente, meldt men ons nog
's Namiddags kwamen de predikanten van
de classis Goes alleen een viertal wruS
verhinderd bunnen praeses, by monde vak
den beer Bokma te Krabbendyke^ gelukwem»
echen met zyn, feestdag en boden faena twee
prachtige gravures aan» '6 Avonds tooudé
Wolferto Fanfare belangstelling door bet
brengen eener serenade met fakkellicht.
De voorzitter, de heer A. van de Lindej
voerde het woord eu huldigde den jubilatiai
Deze onthaalde daarna directeur eu leden op
onbekrompen wijze, In de pastorie waren als
gasten aanwezig de leden der kerkelijke
colleges, leden van den gemeenteraad met den
burgeraeeater, onderwyzera enz. Menig hartelgk
woord werd daar geaproken, getuigend© van
groote vereering voor den jubilaris. Me8
dankbaarheid werd herdacht, dat de hee?
Hage in zooverre weer was herBteïd, dat de
feestviering niet om gezondheidsredenen moest
worden achteruitgesteld- Heden (Dinsdag)
werden de (schoolkinderen onthaald in de
scholen te Oostkerke en Oad-gabbinge.
De heer H.g8 was eerst predikant te Rage
en daarna te Nieuw Loosdrecht en sedert 155
Mei 1884 te Wolfaartsdgk.
ONDERwTiÜ
In tegeuwoordigaeid vau deo miuiatSf
Borgesino, den referendaris van osderwyo, deö
heer Huber, den Commissaris der Kouingin, deö
burgemeester, de wethouders, velo raadsleden!
den intpécteur vap H. 0. en M. 0. en v».>|