MIDDELBURGSCHE COIJRANT. IT. 304- 142s Jaargang, 1899i Maandag Kerstgedachten in 1899. 25 December. D«e sourant verschijnt dagelijks, met uitsondering van Zon- en Feeetdages* per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franee p.p., 1.—% Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thermo m-e t e.r Middelburg 23 Deo. 8 u. vm. 30 gr. 12 u. 33 gr. av. 4 u. 32 gr. F. Verw. z. t. m. Z. W. w., toen. bew. Advertentiën voor het eerstvolgen nummer moeten des middags vóór één ui aan het bureau bezorgd zgn. Bij deze courant behoort een Byvoegsel. A.s. Maandag (Eersten Kerstdag) ver schijnt de Middelburgsche Courant niet Dinsdag (Tweeden Kerstdag) daaren tegen wèl. Middelburg 23 December. O Kerstnacht, schooner dan de daegben, Hoe kan Herodes 't licht verdraeghen, Dat in uw duiste-niase blinckt, Eq wort geviert en aenghebeden Zij a hooehmoedt luistert naer geen reden, Hoe schel die in zijne oor en klinckt. Hg pooght d' onnoosl8 te vernielen, Door 't moorden van osnoosle zielen, Eu weckt een stadt- en lantgeschrey. Rey van Klaerissen uit Gijsbrecht van Aemetel van Vondel. Heerlyk Kerstverhaal 1 Zoo vol gevoel, zoo vol poëzie en toch zoo eenvoudig. Men beschoawe het beschrevene als legende, als mythe of als waarheid, men moet, wanneer men slechts eenigszins gevoel voor het schoone heeft, getroffen worden door het verheffende, het verhevene van het verhaal. En le meer wanneer men de wereldge schiedenis nagaat; opmerkt welke verba zende kracht is uitgegaan van hetgeen daarin beschreven wordt, van de heerlijke figuur, de verheven persoonlijkheid, van wiens geboorte daarin melding wordt gemaakt. Die eenvoudige herders, wien een Engel de blijde boodschap verkondigde van het „Vrede op aardein de menschen een wel behagen 1" Hun vreugde en hun opgewektheid 1 Hoe heerlyk is dat alles geteekend Maar nog meer treft het verhaal van de wijzen uit het Oosten, die door Herodes, den koning van Judea, waren afgezonden om zich te vergewissen, dat waarheid was wat gezegd werd. Geen belangstelling in de geboorte van hem, dien het Christendom beschouwt als zyn grondlegger, bewoog dien koning tot dat hevel; hij zag in den jonggeborene een wereldlijk vorst in de toekomst, die hem zyn macht zon ontnemen, die zich plaatsen zon op zyn troon. De wyzen bedrogen Herodes, door niet terag te keeren en geen kond te doen van hetgeen zy hadden gezien. En de koning werd toornig en liet ombrengen „al de kin deren, die binnen Bethlehem en in al des zelfs landpalen waren van twee jaren ond en daaronder, naar den tijd dien hij van de Wyzen naarstiglijk onderzocht had." Maar hy, dien Herodes zocht, was niette bereiken. Zyn ouders waren met hem naar Egypte gevlucht. En zyn macht is toegenomenniet een macht om volkeren te veroveren met het zwaard, maar de macht van zyn leer. Zijne volgelingen hebben zich verbreid over de gansche wereld. Maar of zy daarom juist wel overal zijn leer hebben toegepast en toonden die te begrijpen, ziedaar de ernstige vraag, die vooral thans als van zelf by velen zich zal opdringen, Droevig Kerstfeest voor velen dit jaar. De wereldgeschiedenis is het wereldgericht. De wyzen, of zij, die voor wijs doorgaan, knielen niet meer voor de eenvoudige kribbe zij knielen voor het gouden kalf. Zy doen niet meer als de Wyzen in het Oosten. Zy buigen niet voor de Majesteit van het goede, het menschelijke, het Chris telijke beginsel, dat gepredikt is door hem, wiens geboorte weer wordt herdacht. In plaats van te vlochten, liever dan de waar heid te zeggen, zooals die wyzen deden, verkondigen zij hun vorstin onwaarheid en prediken zy al wat onrecht en oncbristeiyk is. M misleiden het volk. En gevolg van hnn slechte daden is ellendei onder het licht van den Kerstboom, wreede ellende; daden die schreeuwen ten hemel, omdat zij onrechtvaardig en onmenschelijk zijn. Voor onzen geest daagt weer een plaat uit de Graphicons te zien gevend het ver trek van een schip met manschappen, die naar Zuid-Afrika gaan. Ziet op den voorgrond die jonge moeder met haar kinddie echtgenoote leunende tegen den schouder van hare moeder, allen snikkende en verslagen. En de menigte juicht; de mannen aan boord zwaaien met hun mutsen en roepen laide het laatst vaarwel. Tien tegen een dat zij ooit weerkeeren 1 Diepe verslagenheid heerscht er in tal van Engelsche gezinnen, waar men het Kerstfeest juist zoo zeer in eere houdt. Wat zal er dit jaar zijn van de vreugde, de heilige stemming die er anders heerscht1 Bitterheid en droefheid zal er wezen. Wrok jegens hen, die uit winstbejag en uit Herodes' angst voor machtverlies, voor hun geld, eene valsche vaderlandsliefde verkondigen en het ware christendom, dat liefde predikt jegens alle menschen, een slag in het aangezicht geven. Laat ons toch die slachtoffers van Enge- land'a perfide politiek niet vergeten, ook denken aan hun smart, aan de diepe won den, die hun geslagen zyn tot in 't diepst van hun ziel. Aan het Engelsche volk, aan zyn rampen, gevolg van een staatkundige misdaad, zooals vóór negentien eeuwen de koning van Judea er een beging, zij ook op dit Kerstfeest een ernstige gedachte gewijd Het is al wreed genoeg dat onze sym- phatieën ons vaak zoo onmenschelijk, onver standig, onchristelijk doen zyn. Maar hoe kan het anders na al het ge beurde I Nog dezer dagen lazen wij het zoo pas verschenen; Een eeuw van onrecht door F. W. Reitz, Staat8-secretaris der Zuid-Afri- kaansche Repnbliek. Eu toen wij dit gele zen hadden, kwamen wy tot de overtuiging dat recht was wat in de Inleiding is ge zegd: „Uit de geschiedenis blykt voldoende dat de beweringen van humaniteit, bescha ving en gelijke rechten, waarop deBritsche Regeering haar handelwijze baseert, niet anders zijn dan een verbloeming van dien buichelachtigen annexatie- en rooversgeest, die ze steeds in alle tijden en alle relaties met ons volk hebben gekenmerkt." Eu daaraan werd meegeholpen door zen delingen, die verklaarden het Christendom te dienen Tegen al deze euveldaden nu strijden die Republieken met alle macht. Men heeft lang geaarzeld vóór men be sloot tot dien onzaligen strijd, die rouw brengt en ellende in Zuid-Afrika; die ook daar tal van gezinnen zal doen weenen en op het Kerstfeest het licht der kerstboomen zal verduisteren door de tranen van droef heid die geschreid zyn. Maar de mannen, die het woord moesten spreken, dat den kamp deed ontbranden, konden niet anders. De noodzakelijkheid was hun opgelegd. Zoo stryden daar dan duizenden aan duizenden voor hun land, met zooveel moeite verkregen; voor hun vryheid en hun recht, na jaren lange zorg verworven. Zij doen dat uit volle overtuiging; bezield door de woorden Süss ist's, siis8 fur die Freiheit zu sterben. Nog kliDkt ons dat heerlijke mannenkoor uit Bas Feuerkreue in de ooren. Wanneer ooit aan Transvaal en Oranje Vrijstaat het voorrecht moeht te beurt vallen dat de strijd eindigt, zooals hij begonnen is en voortgaat, met roem en eer; dan hopen wij dat er in onze stad nog eens een Transvaal-avond moge gehouden worden, waarop, als eerbiedige hulde ook aan de gevallenen, dit koor weerklinke. Wat zou dat een heerlyk genot zijn, een geestdriftvolle avond kunnen worden I Advertentiën: 90 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel Groote letters naar de plaats die zy' innemen. Advertentiën by abonnement op voordeelige Voorwaarden. Prospectussen daarvan sjjn gratis aan het bureau te bekomen. A g e n t j nl TeTerneuzen:M.DE JozrexOostbürg firma A.' J. Bkonswijx. onheilig vuur gebrand op het altaar van het Christendom. Zoo ook dezer dagen in verband met dezen strijd. Onbegrijpelijke leerstellingen zyn er ge predikt; slechte daden gepleegd. Men wil zich in Engeland daarover ver ootmoedigen maar tegelijkertijd verheft men er zich en bestempelt men de Engelsche natie als de Christennatie by uitnemendheid. En waarom? „Elke stad toch, elk dorp heeft zijne parochiën; elke parochie heeft hare kerk en telt onder hare leden toch werkelijk-geloovigen. Is de Engelsche natie niet steeds voor gegaan het Christendom over alle deelen der aarde te verkondigen, alles onbaatzuch tig hiervoor opofferende Zoo wordt in alle nederigheid gesproken en gevraagd. En terwyl men aan de eene zyde pleit voor een boete- en bededag, verzekert men aan den anderen kant, dat zelfs zulk een dag niet noodig is, omdat, zoo beweert men, wij, Engelschen, toch stryden voor recht en gelykheid onder de menschen". Zulk Pharizeïsme is een grove miskenning van wat bet Kerstfeest ons leert en predikt. Maar het zijn de Engelschen niet alleen, die zich aldus verhoovaardigen, meenende dat zij de ware Christenen zijn. Men predikt éen God, maar een ieder kent zich het recht dien te beschouwen als zyn beschermer by uitnemendheid. Steeds zal dit alles blijven zooals het was en het ishet groote beginsel, dat aan het christendom ten grondslag ligt, zal mis kend worden, zoolang de menschen niet inzien wat de eenvoudige waarheid is die gepredikt werdbevordert het geluk van alie menschen. Predikt geen scheiding in volkeren en secten tracht allen te vereenen tot éen kudde. Zoo gy aan een hooger wezen gelooft, verklein dit dan niet door bekrompen in zichten, verlaag dit niet tot een instrument voor uwe eigen bedoelingen. Engelschen en Boeren verklaren beiden het recht aan hunne zyde te hebben, en dat God met hen is. Dit is geen nieuw standpunt. Maar eerlijk gezegdgevoelen wy meer sympathie voor het eenvoudig, kinderlijk vertrouwon der Boeren, natuurmenschen als zij zijn, dan voor de snoevende geloofsbelydenis der Engelsche regeeringsmannen en de door hen misleiden. Toch: boven al die begrippen omtrent het onzienlyk wezen en zijne eigenschappen schijnt ons het heerlykst de leer, die ons zegt dat de wereldgeschiedenis haren natnnr- lyken loop heeftdat uit onrecht kwaad en ellende voortkomen en dat al wat onmen schelijk is, dient te worden bestreden en tegengegaan door de menschen zeiven. Hoe hooger men is geplaatst in de maat schappij hoe meer gezag men uitoefent, hoe dnnrder plicht men te vervullen heeft om te waken dat er geen onrecht geschiedt Dat Chamberlain en de zynen dit niet begrepen, of doen alsof zy het niet begry- pen, is hun groote font. Maar terug gaan valt hnn moeilijk; en zy zullen, naar wy hopen, zeiven het slachtoffer worden van hun euvelmoed. Maar tegenover al dat slechte staan zoovele daden van menschlievendheid, van christelykheid, zooals steeds bij elke gebeur tenis er heerscht zoo'n heilige geestdrift om op te komen voor recht en rechtvaar digheid, dat er ook op dit Kerstfeest, hoe duister het schijne, nog te roemen valt. En als men dan bedenkt dat de humane geest, waaruit die goede daden voort komen, de grondslag vormde van de leer, gepredikt door den wereldhervormer uit Bethlehem, evenals door zoovelen vóór en na hem, dan is er te meer stof tot roemen op het feest, dat telken jare weerkeert, maar vooral dit jaar ernstige stof tot nadenken geeft. zich zoodanig geval voordoet, het hoofd van het gezin, dat voor de invnlling der kaarten aansprakelijk is, aan den teller, die 2 Jannari begint met de kaarten op te halen, de nader benoodigde kaart of kaarten kan vragen en die invallen. Dat is dan nog tijdig genoeg. Voor het overige raadplege man in voorko mende gevallen de tellers, die de kaarten bren gen en weer ophalen. moeten en zy zullen dit ook wel met welwillendheid doen alle inlichtingen geven. De eenige practische wenk onzerzijds is deze laat ieder meewerken om deze volkstel ling te doen slagen. Het is niet zoo heel moeiiyk om de kaarten in te vullenen wie het zelf niet kan, vindt allicht een hulpvaardi- gen vriend, bnnr of kennis. UIT STAD EN PROVINCIE, VOLKSTELLING. Men vraagt ons hoe men handelen moet als by v. op 31 December, wanneer de in te vullen kaarten voor die telling reeds bezorgd zyn, plotseling een familielid, vriend of kennis te Er is, sedert de leer der menschenliefdelogeeren komt? voor bet eerst werd gepredikt, beel w»t] Wü kunnen daarop antwoorden dat, indien Terwijl heden middag te twaalf uur onze thermometer 33 graden Fahrenheit aanwees, stond die aan de beurs alhier op nog geen 30. Men weet hoe er beweerd is dat de plaats aan de beurs niet zeer geschikt wordt geacht. Nemen wy echter het gemiddelde van boven genoemde twee cyfers, dan washetvry twijfel achtig of het heden middag wel vroor. In elk geval deed het dit stellig niet hard. Jammer dat er Zuid-Westen wind wordt voorspeld en omtrent vorst niets is gemeld. Op de vesten werd heden druk gereden; maar, jammer voor de liefhebbersis en blijft het ys slecht; wel worden met schoppen en schoffels de ergste oneffenheden weggemaakt, maar een gladde ysspiegel ontbreekt, nog overal. Het beste ie oog tusschen de Noord- en de Seisbruggen. Op deze flinke breede baan was dan ook heden middag bet ysvermaak reeds in vollen gang. Baanvegers en tenthouders maakten hier natunrlyk goede zakenook zagen we reeda een afzonderlijk baantje, waar liefhebbers van ringryden hnn hart zullen kunnen ophalen. - Het was Vrydag avond erg koud in de groote zaal van het Schuttershof alhier, waar de Vereenigde sociëteiten van schutterij en infanterie te Middelburg de geïatroduceerden voor hare soiree ontvingenzoo kond dat menigeen, die zyn-overkleeren in de vestiaire had doen opbergen, die terughaalde en aantrok. Dat stemt niet prettigen hejgeen ditmaal het programma bood, was niet geschikt om de stemming te verbeteren. Wy weten hoe moeiiyk bet is voor liefheb bers, die slechts over een beperkt aantal werkers beschikken kunnen, om goede tooneel- stnkjes te vinden onder de massa slechte, die zyn geschreven en gedrukt. Wy geven gaarne dat de vereeniging in den laatsten tijd 1 goede brachten verloor, zonder nieuwe te herwinnen, maar dat alles neemt niet weg da' wat Vrijdagavond aan de leden en geïatrodu ceerden werd geboden slechts minnetjes was. Het biyspel Zijn Spaansche is niet onaardig, maar de vertolking er van stelt hooger eischen dan waaraan zy, die het opvoerden, konden be antwoorden en De Man met honderd kwalen was zelfs door beter spel dan werd te zien ge geven nist te genezen geweest. Hy kreeg er nu nog een kwaal by, nl. die van vervelend zyn. Het best bevielen ons Persoonlijke dienstplicht, an komisch kwartet, een echte soldatecmop, gebeel vallende binnen bet bereik der uitvoer ders, en Deftige lui, een komisch ensemble. Die intermezzo's hadden een welverdiend succes. Ia de pauze werd door een viertal dames eene collecte gebonden voor de weduwen weezen der gesneuvelde boeren in Transvaal., die f 28.27 opbracht. Nadat het programma was afgewerkt, volgde als gewooniyk een bal. Of dat geanimeerd was, weten wy niet, want zoodra het officieels gedeelte van programma was afgeloopen, haasten wy ons huiswaarts, om ons in den letteriy ken zin van het woord te ontdooien, want in de zaal waren wy byna bevroren. Vrydagavond, ongeveer vyf uur, ging op de Houtkade alhier een paard, dat voor een ledigen wagen gespannen stond, op hol. Een dienstbode geraakte onder de wielen en werd aan een der voeten licht gekwetst. Een kind, dat zy by zich had, bleef ongedeerd. De politie doet nader onderzoek naar dit ongeval. Aan de universiteit te Amsterdam is, wy hebben het nog gemeld in een deel der oplaag van ons vorig nommer, gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde de heer J. A. W. Baart, geb. te Middelburg. Te Vlissingen is tegen een drietal personen, die in het ys by ten bakten en daar in paling vischten, proces-verbaal opgemaakt, terwyl het vischtuig en de reeds gemaakte buit werd in beBlag genomen. Wy maken hiervan melding, daar by velen de mewing scbjjnt pe bestaan, dat eep gepacht visohwater, zoodra het bevroren is, gemeen bezit wordt. Het voorgevallene zy daarom een waarschuwing. Te Goes vergaderde Vrydag avond op Het slot Ostende de yaclub onder het nieuwe bestuur. Het oude heeft eenige dagen te «or6n zyn functie neergelegd, omdat, naar het meende, de belangstelling ten einde liep. De nionwe voorzitter, de heer S. v. d. Peijl, uitte de hoop dat de juist 20 jaren geleden opgerichte ver eeniging moge bloeien als weleer. ssloteu werd, onder goedkeuring van den burgemeester, dia het plan toejuichte, een ys- feest te organiseeren op Vrijdag 29 Dec. a. s. Daaraan mogen deelnemen jongens van 6 tot 12 jaren uit den behoeftigen stand. De vest aan den Westwal, by de Ambachtsschool, zal voor dat doel in gereedheid worden gebracht, met bybauen voorde leden en voor hun gezin, terwyl die toegankelijk zullen zyn voor 'tpubliek n entree. De Harmonie Euphonia zal het feest opluisteren. - Ia de week van 14—21 Dec. was da vraag naar leverbare oesters, dank zy den aan staanden feestdagen, zeer bevredigend, vooral als men de geringe, steeds dalende vraag der laatste weken in aanmerking neemt. Het getal verzonden oesters bedraagt 850.000. Vóór Zondsg zal dit waarschynlyk nog aanmerkeiyk stijgen. Ia de pryzen kwam weinig verandering. Zy toonen over 't geheel eer neiging tot stngen dan tot dalen. Zy waren ongeveer als volgt 70—72 Kg. 36—45 gld., 58—60 Kg. 22—25 gld-, 53-55 Kg. 18—21 gld., 45 Kg. 10-13 gld., 40 Kg. 6—8 gld. (Iers. en Th. Crt Ook de tramha ven werken te Zype, voor zoover die zyn aangenomen door den heer De Vries te Rossum, zyn thans voltooid en opge nomen. Vrydag 15 dezer is de onderhouds» termyn ingetreden. Wat de tramlijnen Brouwershaven—Zijpe en ZypeSteenbergen betreft, deze zyn in zoo verre gereed dat by open water de locemotief aangevoerd zou kunnen worden tot het vaetryden der baan of de rails, voor het eerste aelte, terwyl dit op het tweede gedeelte reeds eenigen tijd geschiedt, tot aan de-a bo- wusten zeedyk van don Anna Jacobapoldor. De rest tot de haven van den WillempvAdev ligt nog altyd braak. Ia de Vrydag te St. Maartensdyb gehouden raadsvergadering werd, behouteis nadere wettelijke regeling, aan den oi derwyz^r L. J. van Splunter een tijdelijk verlof verleend tot het vervullen zyner militie-plichten, en verder de jaarwedde van den onderwijzer A. Jansen met f 50 verhoogd, wegens 20 jarige dienstvervnlling in de gemeente. Inde Vrijdng te H u 1 s t gehouden raads zitting werd mededeeling gedaan van een schryven van den heer De Wilde te's Graven» hage, waarin werd medegedeeld, dat, na per- looniyke opname der acbildery van den Graaf Hendrik van Nassau-Siegen de herstellingskosten door hem worden geschat op hoogstens f200. De raad besloot deze zaak aan te houden tot i volgende begrooting. Op voorstel van het Dageiyksch Bestuur werd, op een ingediend request van den stads bode Troupee tot verhooging van jaarwedde, af wijzend beschikt, maar aan requestrant uit zicht gegeven op vermeerdering van zyn in komen door politiedienst als onbezoldigd ryksveldwaohter. Op ean van den A. N. W. B. ingekomen verzoek tot het aanleggen van een wiek r pad van de Belgische grens tot den tol te Kappelle- brug, onder aanbod van den requestrant in dien aanleg f 100 by te dragen, werd besloten aan Ged. Staten toestemming te vragen tot den aanlegdaarvoor uit de gemeentekas f 30 toe- testaan, mits de gemeente 3t Jansteen f 20 bydraagt en de meerdere onkosten te dekken uit de opbrengst der tolheffing op dien weg. Op voorstel van Burg. en Weth. werden de grasgawassen gegund aan de, by de openbare verpachting, hoogste insehryvers; eveneens werd gegund aan J. Antheuuis het ophalen van straatvuilnis enz. tegen eene belonning van f 200. Aan den eenigen inschrijver voor het ophalen van ascb, M. van Looy, werd bet werk niet gegnnd, daar de ingeschreven som van f 80 te hoog werd gevonden. Een nieuwe inschryving zal gehouden worden. Aan den heer F. Hombaoh werd vergunning verleend draden tot electrische geleiding ovef de openbare straat te spannen op een minimum hoogte van 3 M.80. Eindelijk werd besloten, alvorens stappen te doen voor hef. plan tot doortrekking van het kanaal Axelsche Sassing tot Holst, ee* ppsaaf van kósten te vragen voot een uitgewerkt plan,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1899 | | pagina 1