MIDDELBIRGSCHË COURANT. JT. 225- 142' Jaargang. 1899, Zaterdag 23 September De Woningwet. Middelburg 22 September, De*e courant verschijnt d a g e 1 ij k smet uitzondering van Zon- en feestdagen. Prjjs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., J.— Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thermometer Middelburg 22 Sept. 8 u. vm. 57 gr. 12 u. 60 er. av.4u. 59 gr. F.Verw. mat. t. kr. N. W. wind. AdvertentiSn voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór één uur aan het bureau bezorgd zijn. W AdvertentiSn20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle f-ad< familieberichten sa Dankbetuigingen van 17 regels 1.50elke regel meer 20 een leclames 40 cent por regel Groote letters naar de plaats die zij innen. a. AdvertentiSn bij abonnement op voordeelige izjfn gratis .uubiüu uy .uv/uudiucul Kjy voorwaarden. Prospectussen daarvan aan het bureau te bekomen. II. (Slot). Eene goede wet zorgt, naast gebiedende vo ïrnchriften, voor bepalingen, die coutiöle en naleving dier voorschriften verzekeren, Ook in deze beide opzichten deed de wetgever eene gelukkige greep. Voor de grootere steden verplichtte bij de verhuurders van woningen, welke minder dan drie vertrekken bevatten, tot het doen van aangifte by het gemeentebestuur van de ligging der woning, het aantal beschik bare vertrekken en het aantal bewoners, terwijl ook eventueele nieuwe huurders ter kennis van die antoriteit moeten worden gebracht. Die opgave wordt door bet ge meentebestuur medegedeeld aan eene gezond heidscommissie die ze op haar beurt verifieert en toetst aan de in de locale ver ordening vigeerende bepalingen. Doch niet alleen de gezondheidscommissie is bevoegd tot het opsporen eu ter kennis brengen van overtredingen. Dit zelfde recht wordt in art. 12 gegeven aan een groep van vier of meer meerderjarige ingezetenen, hetzij hoofden van gezinnen, hetzij afzonder lijk levenden, die in hunne buurt misstanden aantreffen. Wat de regeering heeft bewogen dit klaagrecht alleen te geven voor zoover het het vage begrip „buurt" betreft, is ons minder duidelijk. Van eene actio popularisd. w. z. een onbegrensd klaagrecht, aan iedereen toege kend, verwachten wij meer heil. Zoo begreep het ook de Engelsche wetgever, 93 van de Public Health Act van 1875, in verband beschouwd met art. 4 dier wet, dat recht toekende aan iedereen, ja zelfs aan rechtspersonen. Any body of persons, wetlier corporate or incorporate). Het voordeel hiervan is, dat bepaalde vereenigingen zich met de zorg voor ds volkshuisvesting met succes zijn gaan bezig houden. Een ernstig onderzoek is natuurlijk het gevolg van de ingekomen klachten. Advies wordt ingewonnen van de gezondheidscom missie en, indien deze raadt tot onbewoon baar verklaring, wordt daaromtrent, indien de gewenschte verbeteringen niet kunneD worden aangebracht of onwil in het spel is, door het college van Burgemeester en Wet houders een besluit van den gemeenteraad tot onbewoonbaarverklaring uitgelokt. By overbevolking der woning worden de overtolligen aangezegd ze binnen een be paalden termijn te verlateD. Op de onbewoonbaarverklaring volgt na tuurlijk de ontruiming, waarbij als gewoon lijk de kantonrechter, de burgemeester of een raadslid, of een commissaris van politie als ceremoniemeesters fungeeren. Levert de ontruimde woning gevaar op voor omliggende gebouwen, dan is slooping op last van Burgemeester en Wethouders het gevolg. Behalve deze kent het ontwerp nog andere sooTt onbewoonbaarverklaring, waar door tevens de Regeering op baren arbeid het stempel van sociale wetgeving bij uit nemendheid beeft gedrukt. Wij bedoelen de eigenlijk gezegde onteigening en de uit breiding van bebouwde kommen. De eigenlijk gezegde onteigening kan door den gemeenteraad worden uitgesproken in vier gevallen: le ter ontruiming van oppervlakten, waarop tengevolge van gebrekkigen toevoor vau licht of lucht of gemis van andere voor bewoonbaarheid noodzakelijke vereischten in verband met den onderlingen samenhang der gebouwen, afdoende verbetering der woningen langs anderen weg bezwaarlijk uitvoerbaar is*, 2e ter verwijdering van éen of meer woningen, waaraan afdoende verbetering in verband met hare ligging, onderling of ten opzichte van andere woningen of per- ceelen, bezwaarlijk uitvoerbaar is 3e ter verwijdering van éen of meer woningen of perceelen, die, al of niet geschikt ter bewoning of niet t0T bewoning bestemd, beletten dat aangrenzende of pa- bij gelegen woningen in bewoonbaren staat kunnen worden gebracht; 4e ter verkrijging van de beschikking over ongebouwde of gebouwde eigendommen, ten einde uitvoering te kunnsn geven aan een in het belang der volkshuisvesting vast gesteld bouwplan of aan een plan van uit breiding, vastgesteld in verband met artikel 27 der Woningwet. Met dit laatste wordt bedoeld de uitbrei ding van bebouwde kommen. De voorgestelde bepalingen verdienen zeer zeker toejuiching. Al was ook ten onzent onteigening van hetgeen de Engelsche wet zoo karakteristiek noemt unhealthy areas reeds mogelijk, dan is nog aan gegronden twijfel onderhevig, of de onteigening, sub. no 1 en 2 bedoeld, nl. die der zoogenaamde obstructive buildingskan worden toegelaten. De voorgestelde regeling toont dus duide lijk aan, dat de regeering aan den Staat en zijne organen een edeler taak wil zien toe bedacht dan alles over te laten aan het particulier initiatief, waar zij voor die orga nen de mogelijkheid opent tot behoorlijke regeling der volkshuisvesting. Op het voetspoor van het reeds aange haald JVufrrapport en dat van de l'ereeni- ging voor de Staathuishoudkunde en Statis tiek heeft de ontwerper zich bier tevenB ontdaan van de kluisters van het formalisme. De onteigening toch heeft plaats krachtens besluit van den Raad, dat de goedkeuring noodig heeft van bet Koninklijk Gezag. Kannen de belanghebbenden zich niet ver- jn met de onteigening en de geboden som, dan volgt eene eenvoudige procedure. Eene tweede beperking van het eigen domsrecht draagt, zooals wij reeds zagen, het karakter van een nubliek serriinn» den Gemeenteraad krachtens art. 27 Agenten; Te AmsterdamA. de La Mab Azs. te Rotter; dam: Nijoh va» Ditmab. op- door van het ontwerp op den eigendom kan worden gevestigd. Daarin wordt het recht d, in het belang van regelmatige uitbreiding van de bebouwde kom eener ge meente, te verbieden, dat gebouwen worden of herbouwd op grond, welke aan die bebouwde kom grenst en ingevolge een voorafgaand raadsbesluit in de naaste toe komst voor den aanleg van eene straat, plein of park bestemd is. Verplichtend zijn dergelijke besluiten, naar luid van art. 28, voor gemeenten boven de 20.000 zielen voor die boven 10.000 inwoners, die sedert de voorlaatste volkstelling met een derde zijn toegenomen. Ook deze bepalingen verdienen grooten lof. Zij toonen, dat het der Regeering inder daad ernst is geweest, en getuigen van een stevenen in democratische richting onder bevel van een ervaren stuurman, bij wien de roerpen in veilige handen is. En nog meer waardeering hebben wij over voor dien zelfden ontwerper, waar hij niet alleen beveelt, maar tevens de moge lijkheid opent om door geldelijken stenn van den gemeenteraad, waar noodig gehol pen door Rijksbijdragen, zijne wenschen te doen ten uitvoer brengen. Tweëerlei steun kent het ontwerp. Steun nl. van het particulier initiatief in den vorm van voorschotten uit de gemeentekas steun der gemeenten in bepaalde gevallen door bijdragen nit de schatkist. Geeft de gemeente voorschotten aan par ticulieren, hetzij tot het aanbrengen van verbeteringen aan bestaande woningen, hetzij voor een der gevallen waarin onteigening mogelijk is, dan is het niet meer dan billijk, dat teruggave van het geleende waarborgd wordt. De termijn van terug gave en de wijze, waarop deze zijn echter zoo gemakkelijk gemaakt, dat het particulier initiatief daardoor in geen geval behoeft te worden afgeschrikt. Op gelijke wijze is de teruggave van de Rijks bijdragen voor de gemeenten geregeld, ter wijl bovendien nog het toezicht eener speciale commissie de gegrondheid der aanvragen waarborgt. De gemeente behoeft evenwel niet alleen steunend op te treden. Ook haar is zelf standige actie niet ontzegd. Krachtens art. 32 immers kan door den gemeenteraad een bedrag beschikbaar worden gesteld a. ter uitvoering van een onteigenings- plan, als genoemd in artikel 26 van het ontwerp b. ter gemoetkoming in de kosten van voorziening in de huisvesting der bewoners van overeenkomstig artikel 26 onteigende perceelen c. tot aankoop van gronden en tot aan koop, aanbouw of verbouw van woningen ir hét belang der volksnuistfébfïng voor rekening der gemeente, ingeval dit noodzakelijk ie voor de richtige uitvoering der Woningwet. Een ruim onontgonnen arbeidsveld lig? daardoor voor onze gemeentelijke overheden braak. Moge het weldra in vruchtbaren grond worden omgezet Ten slotte nog een enkel woord over de gezondheidscommissie en de strafmiddelen. Beiden verzekeren eene richtige naleving der wet. Engelsche wetgeving kent in de eerste plaats het toezicht der plaatselijke overheid the sanitary authoritybijgestaan door Medical Officers of Health en sanitary inspectors Hierboven staat de county-councildie aan vullend of controleerend optreedt. Ons ontwerp kent de gezondheidscommissie en den inspecteur, belast met het toezicht. Een krachtig georganiseerd toezicht be hoort dus met de aanneming van het ontwerp gepaard te gaaD. Ook hiervoor is reeds door de regeering gezorgd door de indiening van een ontwerp „Gezondheidswet". En eindelijk de strafbepalingen. Sommigen verwachten daarvan weinig heil en hechten slechts aan tijdelijke onbewoonbaarverklaring Tot die conclusie kwamen o. a. de heer Serrnrier, de gewezen wethouder van Pu blieke Werken te Amsterdam, en volger dr Blooker. Men zal evenwel moeten toegeven, dat de wetgever, juist met het oog op het preventief karakter^ van straf bepalinegauzoj$eTJgeven- teugelen. Bovendien is een hoogst verstandig gebruik gemaakt van de ten dienste staande midde len. Het maximum der eventueel op te leggen geldboete kan vrij aanzienlijk zijn, terwijl, zoo noodig, hechtenis kan worden toegepast. Een bijzonder merkwaardig verschijnsel op strafwetgevend gebied dient nog even te worden aangestipt. Iudien eene woning overbevolkt is en aan de aanschrijving van burgemeester en wet houders om de woning te verlaten, niet wordt voldaan, wordt den nalatigen voo; iederen dag verzuim eene geldboete van drie gulden als maximum toegemeten. Wij hebben hier dus eene zoogenaamde cumu latie van geldboeten bij voortgezette over. treding, in stryd met het in onB Strafwetboek aangenomen stelsel. De ontwerper heeft daarin de Engelsche wet gevolgd, die eene gelijksoortige cnmn- latie kent. Of hij daarin echter goed deed nog afgezien van de groote geldelijke bedragen, waartoe dergelijke cumulatie voert meenen wij ontkennend te moeten beantwoorden. Beter zou bet misschien zijn en wellicht eveneens een geschikt middel tot preventie, om ook hier de hechienie ter beschikking van den rechter te stellen. zijn hiermede aan het eind onzer beschouwingen gekomen. Eene voorspoedige reis en eene behouden haven zij dat wel gebouwd scheepje van harte toegewenscht. Mr A. TAK. Haarlem, 18 Sept. 1899 MISLEIDING. Geniepigheid kunnen wy nog begrepen bij allerlei menschen, maar niet by hen, die de brutaliteit hebben zich het monopolie van christelijkheid toe te eigenen. Dan wordt zoo iets nog ergeriyker dan by andere stervelingen. Zoo schrijft nu weer een redacteur van De Standaard, na erop gewezen te bebben hoe verbiydend bet was beel de liberale pers dus als éen man io gloeiende verontwaardiging te zien bij bet onrecht, den Franschen kapitein Alfred Dreyfus aaDgidaan: „Men was dat bij alle onrecht niet zoo gewoon. Herinner n b.v. slechts, „lest heugt best", bet geval van Saaxumbuizen. Toen een zwygen als des grafs. Zonderling toch Het is of de man geen Arnh. Ctom van ons blad niet te spreken, gelezen heeft. Daarin toch is de zaak uitvoerig behan deld en ook de staf gebroken over de boeren, die dwang uitoefenden op de arbeiders, omdat zy hunne kinderen Daar de cbristeiyke school wilden zenden. Maar zy deden dit naar een slecht voorbeeld, gegeven door ben, die inde kerk bet gezag uitoefenen Zoo licht men in de z g. christelijke pers de goê gemeente in. o dit voorbeeld staat, jammer genoeg, niet alleen. De millioenenrede. Wy zullen onze lezers maar niet lastig vallen met de reeks van cijfers, waarop de minister van financiën, zy bet ditmaal ook beknopt, Donderdag de leden der Tweede kamer heeft vergast. Liever brengen wy hun onder de oogen enkele opmerkingen, in verband daarmee door paar bladen gemaakt en die hun globaien indruk van het geheel geven. Uit de millioenenrede nn biykt dat de laatst voorafgegane dienstjaren weder zijn meegevallen. Dat over 1897 sluit met een tekort van 21/» millioen, waaronder ruiin 11/l voor de bekende „regulariaatie" van vroegere onregelmatigheden aan het departement van óorlog. Het jaar 1898 heeft een tekort van 3'/s millioen, ofschoon in dat jaar voor spoorweg aanleg en de verlegging van den Maasmond nog byna 1 ton meer dan 31/* millioen is uitgegeven. Zoodoende is er ia de jaren 1892—1898 te zamen ruim 10 millioen meer uitgegeven dan ontvangen, maar in die 7 jaren is voor de groote waterwegen en spoorwegaanleg te zamen ru m 21 millioen uitgegeven, zoodat daarvan ruim de helft uit gewone middelen is gevonden. Ia die jaren is bovendien ruim 21 millioen aan staatsschuld gedelgd (behalve de aflossing der .-roescbnld en de reerelirtsr LeiiLan De toestand van den loopenden dienst. (1899) staat zeer gunstig. De gewone inkomsten zuilen ermoedelijk 4 millioen boven de raming be dragen, zoodat de einduitkomst zyn zal dat gawoRe uitgaven en ontvangsten tegen elkaar opwegen. Voor 1900 wordt wel f 2.341.000 meer aan gevraagd can voor 1899, vooral wegens hoogere uitgaven voor de volkstelling, lager onderwijs, lerzieniDg der schatting by de gehouwen, uitkeering aan gemeenten en posterijen maar andere uitgaven zyn f 2.825.000 lager geraamd, vooral wegens het wegvallen der buitengewone aflossing van schuld. De mid- delen worden daarentegen f 3.926.000 booger geraamd vooral nit de bedryfsbelasting die geregeld meer opbrengt, de accynzen (bsbalve gedistilleerd) en indirecte belastingen (behalvr successierechten). De minister schat daarom het tekort op ruim 6J/a millioen, waarvan echter byna 3Va millioen wordt veroorzaakt door spoorwegaanleg en de voortzetting der Maasmondwerken, zoodat voor de gewone uitgaven nog 3 millioen ontbreken, bet cijfer dat gewooniyk van de gevraagde kredieten niet wordt uitgegeven. Als in het laatste jaar dezer eeuw de ont vangsten dus weder 4 millioen meevallen, zal de dienst met een klein batig slot kunnen e'uiten, zelf-t na bestrijding der bedoelde wer- die weldra ten einde loopen. Maar dan moeten er geen onppletoire uitgaven bykomen, wat al heel onwaarachynlyk is. Ia allen gevalle is geen nieuwe leening noodig en de minister hoopt de verboogdi ■ischen ten behoeve van sociale wetten te kunnen bestryden nit de hoogere opbrengs* die hij verwacht van het gewijzigd tarief van invoerrechten, dat nu eindeiyk zal worden ingediend. Als men nagaat, dat naast zoovele acde.e bijzondere uitgaven, de groote waterwegen spoorwegaanleg sedert 1892 grootendeeb uit de gewone middelen konden worden bv kostigd, is er, zegt het Hbld., waaraan wij hat vorenstaande ontleenen, zeker reden tot De belangrijk hoogere opbrengst der belas tingen, zonder dat zy verzwaard zyn, i s gunstig verachynsel. Biyft dit aanhoudtn, dan bestaat er gegrond uitzicht dat menige sociale hervorming zonder vrees voor fioan- cieele moeiiykbeden kan worden ingevoerd. Volgens Het Vad, mag erkend worden, dat de toestand in zooverre gunstig is, dat noch versterking van middelen, noch een leeniog Jirect noodig is. Het tekort over 1897 is slechts f 2.542.000, dat over 1898 vermoedelijk f 3.580.000, terwijl dat over 1899 denkeiyk een 4 millioen wezen zal. Voor de nog openstaande tekorten ad f 31.602.000 is ter aflossing t 16.089.000 beschikbaar. „De niet onbelang rijke vermeerdering van opbrengst, regt do mi. niBter, die nit de herziening van het tarief van invoerrechten zal voortvloeien, kan na genoeg geheel worden besteed om de uitvoering van nieuwe wetten uit een financieel oogpunt mogelijk te maken." Waar het streven niet te miskennen is om de nieuwe wetten, nit sociaal oogpunt noodzakeiyk, voor de schatkist zoo weinig bezwarend mogeiyk in te richten, be hoeft men de toekomst nit financieel oogpunt niet donker in te zien. Slechts willen wy zeggen, merkt het Haagscbe blad op, daf, als men het verband tusschen Nederlandsche m Indische financiën niet uit het o >g verliest en niet al te lichtvaardiglijk elke buitengewone uitgave als productief aanmerkt, het duidelijk is dat gepaste zuinigheid plicht blijft. BMüJKJUA URN MZ. By kon. besluit: is aan C. J. H. van Kessel, op zyn ver zoek, met ingang van 1 December 1899, eervol ontslag verleend als Hotaris te Rumpt, ge meente Deil; is benoemd tot subst.-griffiar by de arr.- rechtbank te Dordrecht mr G. W. Eekbont, advocaat en procureur te Dordrecht, tevens beëedigd klerk ter griffie van gemelde recht bank en waarnemend griffier bij het kanton gerecht aldaar; is tot voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, voor het tydvak der tegen woordige zitting, benoemd mr J. G. Gleich- man, Minister van Staat, lid van die Kamer. is benoemd by het wapen der isf. van het leger in N. I., tot tweede-luit. de cadet jhrW. E. van der Does de Bye, van de Kon. Mil. Acad. is aan den directeur van hettelegraafaantoor Haarlem, C. Prent van Dalen, op zijn ver zoek, eervol ontslag verleend uit 's Rijksdienst zijn bevorderd tot commies der telegrapbie lste kl. W. R. Barneveld, thans 24e kl.tot commies 2de kl. J. F. van de Ven, thans 3de kl.; tot commies 3de kl. J. Overstiijd, thans 4de kl. Op de begrooting voor binBeuland&cbe zaken wordt nu voorgesteld de bekende verboogiug, met f 900, der subsidie voor de ambachtsschool ce Goes. Verder zyn daarop thans de gelden voor da jaarwedden der griffiers, ambtenaren en be dienden bij de provinciale griffiSn tot een booger bedrag geraamd, voorloopig tot een bedrag van 10 pet van het totaal van het loopande jaar, uitmakende een bedrag van f 28.553.50. Voor alle provinciën, behalve Zaid-Holland en Limburg, ïb de verhooging der acbryfioonen opgenomen onder den poBt jaarwedden der ambtenaren en zyn de schryfloonen mitsdien op de oude bedragen uitgetrokken. Voor Zuid- Holland zyn de sohryfioonen, op voorstel der Staten, opgenomen onder de traktementen, terwyi voor Limburg, volgens hot voorstel der Staten, de post voor schryfloonen afionder-- yk is verhoogd. Bovendien zyn de jaarwedden der griffi3rs van beide provinciën voor ieder f 500 hooger geraamd. Bij aannemiDg van deze regeling bestaat bet voornemen een maatregel te treffan om in de toekomst de leges der provinciale griffian niet langer te doen komen ten late der ambtena ren, zonder dat de belangen der tegenwoordige deelgerecktigdea in die leges worden geschaad. Voor bewerking en uitgifte van een jaar- lyksche statistiek der gemeentefiaanciën is f 900 uitgetrokken voor de laatste 3 jaren. Ten aanzien vandealgemeene volks telling is de bedoeling otn de tegemoetko ming aan de gemeenten thans te bepalen naar den maatstaf van 4'/3 cent per getalden par- sood, daar die van 3l/s cent den vorigeu keef voor verschillende gemeanten te Lag is ge«- bleken. De bewerking van de uitkomsten der' 8e volkstelliog zal ditmaal aan het centrale bureau der BiatiBtiek geschieden, waai toe het met buitengewoon peisoneel zal worden versterkt. TWKKUK HAMER, Het gewyzigd ontwerp adres van Antwoord van de Kamer op de Troonrede Inidt aid as „Mevrouw l De Tweede kamer der Staten-Generaal waai* deerde hoogeJyk bet voorrecht Uwe Majesteit, vergezeld van Hire Majasteit de Kouingiu- Moeder, te midden van do Volksvertegenwoor diging te zien, tot opening van de gewone zitting der Staten Generaal. Aangenaam was ons de mededeeling, dat de algemeene toestand van ons vaderland 6d zijue overzeesche gewesten ruime stof geef. rot dankbaarheid en dat de betrekkingen met de buitenlandsche Mogendheden zeer vriendschap pelijk blijven. Het verheugde ons Uwe Majesteit de ver- wachting te hooren uitspreken, dat eerlang alle Mogendheden, die aan de door Haar t%

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1899 | | pagina 1