HIDMLBURHSCHE COURANT.
N°. 126-
142s Jaargang
Middelburg 30 Mei.
1899.
Woensdag
Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prgs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.-
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Thermometer
Middelbnrg 30 Mei 8 u. vm. 51 gr. 12 u. 61 gr.
av. 4 u. 62 gr. F. Verw. zw. wind, licht bow.
AdvertentiSn voor het eerstvolgend
nummer moeten des middags vóór één uur
aan het bureau bezorgd zijn.
31 Mei
Advertentiën20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en
Dankbetuigingen van 17 regels 1.50elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per rege
Groote letters naar de plaats die s
AdvertentiSn bij abonnement op voordeelige
voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratis
aan het bureau te bekomen.
Agenten.
Te Zierikzee: A. C. de Mooij; te Tholen: W. A.
van Niku wknhuijzen; te Terneuzen: M. de Jonge.
Rechtvaardigheid en billijkheid.
Wij hebben wel gedacht dat wij De Stan
daard aan de zijde van Het Centrum zouden
vinden inzake de lijkverbranding.
Dit blad werpt ook nog een munt in bet
zakje, maar het is met recht een duit, d. w. z.
van weinig of geen waarde.
Het is trouwens ook niet de hoofdredacteur,
die de opmerking maakt hij zou wel logischer
en juister zijn in zijne redeneering maar
in het persoverzicht komt het volgende voor
„Het Centrum ia ook door deze tegenspraak
niet uit het veld geBlagen en dient de Mid
delburg sche van antwoord.
Misschien zullen de anti-revolntionnaire
Zeeuwen met veel genoegen vernemen, dat
men in de bureaux vau de Middelburgsche zoo
veel gevoelt van de „eischen van rechtvaar
digheid en billijkheid". Dat belooft misschien
een bondgenoot in de schoolkwestie, tenzij
men daar alleen rechtvaardigheid en billijk
heid voor zichzelven eischt en deze schoone
deugden voor de rest van de menschheid bui
ten beoefening laat."
Wij merken even op, dat Het Centrum tot
heden het stilzwijgen bewaarde op onze weer
legging, in ons nommer van Zaterdag, over
„Lijkverbranding en Tolstoiïame"; en dat daar
van De Standaard geen kennis heeft kunnen
nemeD, toen zij het bovenstaande schreef. Te
genover het pleidooi om aan het bezwaar van
een Tolstoiïaan tegemoet te komen, klinkt het
bovenstaande dan ook al heel zonderling; eD
daaruit blijkt te meer hoe beide redeneeringen
niet nit éen pen vloeiden.
Wij houden ons dan ook overtuigd dat er
onder de anti-revolutionnaire Zeeuwen velen
zijn die logischer denken dan die pers-over
zichtschrijver.
Wij toch zijn ten opzichte van den school
strijd een der eersten geweest die hebben mee
gewerkt om te trachten aan de bezwaren der
vrienden van het z.g. Christelijk onderwijs te
gemoet te komen, door ook daaraan subsidie te
verleenen.
Maar jammer genoeg, heeft dit niet he
gewenschte resultaat gehadmen is steeds meer
en meer gaan eischen.
En nu gaat de vergelijking van deze kwestie
met die der lijk verbranding in het geheel niet
op. Tegen het beginsel om dien „vrienden"
vrijheid te laten scholen naar bun zin op t-;
richten, is van liberale zijde nooit eenig be
zwaar gemaakt; maar nu alleen die vrijheid
gevraagd wordt door de voorstanders van ere
matie, wil men aan dien eisch van rechtvaar
digheid en billijkheid niet voldoen.
Die voorstanders eischen volstrekt geen
subsidie. Een wijziging in een wet, die hno
veroorlooft hun lijk te doen behandelen zooal*
zij dat wenschen, op eigen kosten of op die
der familie, is al wat zij vrageB.
Men moge nu, zooals Het Centrum, het ver
branden „griezelig" noemen ons dunkt dat
het heel wat akeliger is zijn lichaam ten prooi
tc geven aan de wormenmaar dat is een kwes
tie van. gevoel, van opvatting. Hier geldt het
eenvoudig een eisch der vrijheid, die, naar onze
meening, ook in deze in eere moet worden ge
houden.
Uit Het Vad. zien wij dat ook het antirevo
lutionn&ue blad De Hollander een zelfde rede
neering laat hooren als De Standaard. De
redactie van het Haagsche blad merkt terecht
op, dat dergelijke opmerkingen slechts de aan
dacht van de hoofdzaak afleiden. En wij achten
de collega's van Het Centrum te verstandig om
zeiven niet te erkennen dat de hulp, welke hun
op die wijze van die zijde wordt aangeboden,
vrij onhandig is.
D. to. z. onze eerste tegenspraak.
Red.
Tram Ylisslngen^Domburg.
II.
(Slot.)
Aan de door het Departement van waterstaat
enz. uitgegeven statistiek van het vervoer op
de spoor- en tramwegen ontleent de commissie
over 1897 de opbrengst per dag-kilometer, op
verschillende lijnen varieerend van f 5.71 tot
f 2.68s.
De door haar aangenomen totaal-opbrengst van
f 27.000 is gelijk aan f 2.37 per dag-kilometer.
Verder wijst de commissie op eene bereke
ning, door een bniteDlandschen vakman voor
buitenland8che spoor- en tramwegen opgemaakt,
om aan te toonen dat de opbrengst van
f 19.891.50, door haar aangenomen, f 0.331.525
per trein-kilometer, alleszins recht van bestaan
heeft.
Verder becijfert de commissie de exploitatie
onkosten per trein-kilometer bij verschillende
in exploitatie zijnde ondernemingen, die zeer
uit elkaar loopen en van f 0.19 tot f 0."
bedragen, waardoor zij tot eeD gemiddeld cijfer
komt van f 0.238.
Daarop zegt de commissie:
Het in ons adres en Memorie van Toelich
ting aangegeven exploitatie-cijfer van f 0.32
per trein-kilomer is ons opgegeven door de
Mij. tot Expl. van SS., die bij haar aanbod tot
Exploitatie der lijn eene vergoeding vr»8gt van
f 0 30 per trein-kilometer met de verplichting
onzerzijds den weg te onderhouden, waarvoor
f 0.02 per trein-kilometer werd gesteld.
Stellen wij nu de mogelijke cijfers der ont
vangsten tegenover die der vermoedelijke uit
gaven, in trein-kilometer uitgedrukt, dan ver
krijgen wij
Ontvangst per trein-kilometer f 0.33uas, uit
gaaf per trein-kilometer f 0.238, een mogelijk
saldo van f 0.093iïS per trein-kilometer gevend,
een cijfer, groot genoeg om zelfs bij eene min
dere ontvangst of hoogere uitgaven ons en,
naar wij vertrouwen, ook Uwe Vergadering de
overtuiging van de levensvatbaarheid van ons
project te levereD.
Verder bestrijdt de commissie door aanvoe
ring van verschillende voorbeelden dat de
toegezegde subsidies ad f 1630, van slechte
matige belangstelling blijk geven en de aan
merkingen, die op de berekening der kosten
gemaakt zijn.
Met betrekking tot den geopperden twijfel
aan het isolement van Zoutelande, Westkapelle
en Domburg zegt de commissie
Als een dorp 2l/s tot 3 uur gaans van een
spoor- of bootstation is verwijderd, dan is het
toch zeker geïsoleerd.
Als een dorp geene enkele geregelde omni
bus- of andere verbinding met spoor of boot
heett, die 21/» a 3 uur gaans daarvan verwij
derd zijD, dan is het toch zeker geïsoleerd.
Als meerdere dorpen onder deze omstandig
heden verkeeren (Biggekerke, Zoutelande, West
kapelle, Aagtekerke en 's winters Domburg),
dan is de streek, waarin die dorpen liggen,
toch zeker geïsoleerd.
Het advies zegt van neen, en waarom niet
omdat Walcheren, waartoe deze streek behoort,
door Viissingen via Middelburg aan het spoor
wegnet is aangesloten.
Deze redeneering van het advies is ons
duister en gaat alleen op als men onder Wal
cheren verstaat Middelburg en Viissingen.
't Lijkt ironie, het beweren, dat de bevolking
van Biggekerke, Zoutelande, Westkapelle, Aagte
kerke en Domburg niet geïsoleerd leeft, niet
verstoken is van goede, snelle en goedkoope
vervoermiddelen, daaraan ook geen behoefte
heeft, omdatViissingen en Middelburg aan
het spoorwegnet verbonden zijn, gelijk het
advies zegt.
Onze cijfers betreffende de kosten van ver
voer zijn toch welsprekend genoeg. In welke
streek van de geheele provincie Zeeland worden
even hooge vervoerkosten betaald?
't Is waar, de vervoerkosten naar Middel
burg zijn iets lager voor enkele gemeenten dan
naar Viissingen, maar ook deze kosten zijn
toch nog zoo hoog, dat zij den landbouw
buitengewoon drukken. Niet de groote land
eigenaren, maar de bewoners van de streek,
waardoor de tram geprojecteerd i», zijn het,
die wij nit hun isolement willen trachten te
verlosson. 't Zijn bijna allen landbouwers, die
slechts kleine bedrijven exploiteeren en geen
eigen trekkrachten bezitteö.
Ten slotte zegt de commissie, wat de geko
zen richting betreft
Als clou is in het rapport nog opgenomen
een plan van eene tramwegverbinding van
Vlissingen—Station over Koudekérke, Bigge
kerke, Aagtekerke met Domburg. De ont
werper denkt zich een badtram naar Domburg
en wil dezen voeden door het verkeer der be
woners en badgasten van Domburg en der be
woners van Koudekerke, Biggekerke, Melis,
kerke en Aagtekerke. De aangewezen weg is
in rechte lijn de kortste verbinding Domburg
Vli.ssiDgen—Station, en dit is zijne eenige ver
dienste. Het project van dien weg is echter
zoo speculatie! en voorziet zoo weinig in de
behoefte van de Streek, dat alleen oppositie
quand même dit plan tegenover het onze kan
stellen.
Wij beweren, dat de toekomst van Walcheren
ligt in de door ons project te exploiteeren
Zuidwestelijke Btreek. Ons doel kan dus niet
zijn de kortste verbinding van de badplaats
Domburg met het spoor.
Wij stelden op den voorgrond landbouw en
verbonden daaraan de verdere belangen der
Btreek, en Diemand kan tegenspreken, dat de
landbouw en de streek enorm zullen profiteeren
van het door ons geprojecteerd vervoermiddel.
Ons wordt toegegeven, dat de tramlijn op
zichzelf wellicht als nuttig en gewenscht is te
beschouwen, dat de landbouwer er van profi
teeren zal, maar als fout wordt opgemerkt,
dat onze tram is ontworpen langs de duinen
en zeedijken.
Binnen de rayon van invloed van onze tram
vallen de bebouwde kommen van Koudekerke,
Biggekerke, Zoutelande, Westkapelle, Aagte
kerke, Domburg en Viissingen.
Tal van zandwegen en enkele klei- en straat
wegen voeren van bovengenoemde dorpen naar
de dninen.
Tegenover ons project wordt er een gesteld,
't welk over Koudekerke, Biggekerke en Aagte
kerke naar Domburg gaat en Viissingen, Zou
telande, Westkapelle, met al de landbouw-,
industrie-, polder-, dnin- en stedelijke belangen,
links laat liggen om zoo spoedig mogelijk
de badgasten naar Domburg te brengen. De
ontwerper heeft zich niet afgevraagd, of wellicht
door eenen omweg meerdere belangen gebaat
zouden worden en daardoor de levensvatbaar
heid meer verzekerd zijn.
Ons is het niet mogelijk de richting van ods
project te veranderen:
Door opgave der hooge vervoerkosten.
Door opgave van den aard der thans ver
bouwde veldvruchten.
Door het wijzen op de weinige welvaart van
de streek.
Door het wijzen op het doel hetwelk wij
En verder door do overwegingen:
dat ons project i.mvat eene verbinding van
de aanlegplaats der mailsteamers, der provin
ciale booten, der pleiziervaartuigen, het station
van den Staatsspoorweg, het kanaal door
Walcheren en de binnenhaven met:
Den tram naar Middelburg. De stad Vlissin
gen. Het strand en badhotel te Viissingen.
Het gehucht Zwanenburg. Het dorp Koude
kerke, 't welk met 5 zandwegen op de duinen
uitkomt. Het dorp Biggekerke met drie goede
wegen naar de duinen. St Janskerke en
Meliskerke die, of langs den grindweg naar
Zoutelande of langs den Zwaanweg, naar de
duinen kunnen komen. Het. dorp Zoutelande.
Tusschen Zoutelande en Westkapelle: Den
Molenweg; den Houtenbnrgschen weg (Boude-
wijnskerke). Den Groenenweg; den A. de
Buckweg. Den Bondewijnkerkschen weg; alle
op do duinen uitkomende. Het dorp West
kapelle: Poppekerke met goede verbinding op
Westkapelle. Van Westkapelle naar Domburg.
Den Noordweg, den Hoogen weg, den Schoonen
weg, den Westweg, den Krommen weg, den
Domburgscben- en den Roosjesweg, bijna alle
uitkomende op Aagtekerke; het dorp en de
badplaats Domburg en den straatweg naar
Oostkapelle.
Op onze lijn komen uit 32 wegen en tal vaD
kerkpaden.
Dat in deze dorpen (Koudekerke niet mede-
gerekend) heden worden verbouwd 75.309 H. L.
landbouwproducten a 70,Kg. per H. L. 5.271.630
Kg., terwijl de veestapel dezer dorpen 2950
stuks bedraagt;
dat, behalve Meliskerke, alle bewoners der
streek de wisselplaatsen kunnen bereiken zon
der eenen tol te passeeren. Wel zijn heden
ten dage de genoemde wegen geen kunstwegen,
maar, dwars door den polder gaande, vindt
men die ook niet, en zeker zal het niet lang
duren of alle dorpen, het belang van den tram
voor hunne bewoners erkennende, znllen de
wegen verbeteren en onderhouden. Evengoed
als heden de boer mot paard en wagen deD
weg naar de duinen vindt en kent om zand
te halen, zal bij later zijne producten ter ver
dere verzending daarheen brengen
dat de groenten- en veld vrucht-verbouwen de
bevolking (in 1895 zijn alleen van Westkapelle
vervoerd 3000 H. L. boon8n) eene nieuwe toe
komst tegemoet kan gaan door het verkrijgen
van eene snelle verbinding met stad, boot en
spoor
dat de veehoudende bevolking (de t
ding van bouw tot weiland is 1612) door
onzen tram een snel en goedkoop vervoer
middel voor hare melk verkrijgt;
dat langs de duinen zich bevindt de prise
d'Eau der Vlissingsche Duinwaterleiding, welke
maatschappij waarborgt een vervoer van
500 000 Kg. kolen
dat het dijk- en duin-onderhoudsmateriaal
thans per tjalk of per paard en wagen aange
voerd wordt en de tram zeker een belangrijk
deel van dit vervoer tot zich zal trekken
dat de dagen dat eenig dijkwerk wegens
slecht weer niet in orde gebracht kan worden,
voorby zullen zijn;
dat de prijzen der verschillende benoodigd-
heden op de dorpen door de lagere kosten van
vervoer goedkooper zullen worden, bv. van
steenkolen
dat per jaar 1500 kolenwerkers, die nu in
VlisBiDgen in krotten overnachten, 's morgens
van Westkapelle naar Viissingen kunnen reizen
en 's avonds weder huiswaarts keeren;
dat aansluiting van den tram te Viissingen,
aan spoor en water, allen die bouw- of andere
materialen van elders moeten aanvoeren onaf
hankelijk zal maken van weer of wind;
dat zelfs een buitenlandsch Ingenieur in zijn
werk „Das Wasserwesen der Provinz Zeeland",
zegt op pag. 216 unter Hötten und Bulmen,
sprekende over de losplaats te Westkapelle,
die indertijd (1858) voor de som van t 35.000
aargesteld„Für den Fall, das dieser Punkt
sich einst als nicht mehr wiederstandfühig
erweisen snllte, hat man für die Zukunft schon an
die Anlage eines kleinen Haf ens gedacht auch
mag alsdann vielleicht cine Kleinbahn ton
Viissingen nach Westkapelle führen die Zufuhr
der Materialen mit Landfuhrwerk würde sehr
hohe kosten verursachen
dat de mosselzaad- en schelpvisscherij van
onze lijn zullen profiteeren
dat dus alle belangen van de streek door
ons project gebaat znllen worden
dat dit echter niet het geval is met de in het
advies aangegeveDe route van den badtram
naar Domburg.
Daarom blijf bij ons de overtuiging gevestigd,
dat de door ons gekozen richtiDg de eenige is,
die aan de streek in het algemeen en aan den
landbouw in het bijzonder ten goede zal komen
en tevens door behartiging aller belangen de
meeste kans biedt de onderneming levensvat
baar te doen zijn.
Redenen waarom wy u verzoeken bij de be
handeling van het voorstel van de meerder
heid van het Gedeputeerd college te overwegen
dat ons verzoek om subsidie niet is gedaan
ter bevordering uitsluitend van een lokaal
belang
dat bevordering der welvaart van een be
langrijk deel van Walcheren is een provinciaal
en algemeen belang
dat niet winstbejag ons deed besluiten uwe
hulp in te roepen met ons. de streek te helpen,
maar dat voor u ligt eene ernstige aanvrage
van mannen, die de streek en bare bevolking
liefhebben, van mannen die tot u komen met.
een aanbod de streek tot meerdere welvaart,
ontwikkeling en bloei te brengenvan mannen,
die, trots de beraming van te zyn eene zich
noemende commissieheden reeds bijeenbrachten
f 150 0C0 en daarmede den ernst van hunne
bedoelingen bewezen.
Welke overwegingen uwe vergadering, naar
wq vertrouwen, er toe zullen leiden de pogin
gen om de streek, de provincie tot meerderen
bloei en welvaart te brengen met alle kracht
te Bteunen en op onze aanvrage goedgunstig
te beschikken.
BENOEMINUEfll MZ.
By kon. besluit:
is aan den heer mr W. Torekens, gouver
neur van Suriname, op zyn verzoek, met
ingang van den dag waarop by de kolonie zal
verlaten, tot herstel van gezondheid, een bui
tengewoon verlof verleend voor den tyd van
zes maanden; en
is de met verlof hier te lande aanwezige
kapitein der infanterie van het leger in N.-I.
A. van Heeckeren, ter zake van lichaams
gebreken, eervol uit den militairen dienst
ontslagen, met toekenning van pensioen.
V redes-conferentie.
Zondag namiddag heeft de president der
Vredes-conferentie, de heer De Staal, mevrouw
Waszklewicz-van Schilfgaarde ten gehoore ont
vangen die hem, mede uit naam van het hoofd
comité voor de Vredes-manitestitie de ver
kleinde reproductie van het adres van het
Nederlandsche volk aan den Czaar heeft aan-
teufel;en The Washington Post, marscb,Sousa.
De uitvoering begint te zeven uren.
Hr Ms kanonneerboot Das, commandant
de luit. ter zee late kl. Coenen, bracht
heden morgen een kort bezoek aan Middelburg.
Zij kwam van Viissingen en vertrok, na een
oponthond van eenige minuten, naar Veere,
vanwaar zy binnendoor naar Hellevoetsluis
voer.
Het tjalkschip Vrouw Cornelia, schipper
A. de Brutjn, van Terneuzen geladen met steen
voor de kade te Veere, is heden nacht in die
kade gezonken. Persoonlijke ongelukken had
den niet plaats. Daar de kade droog loopt,
is het schip, dat verzekerd is, met laag water
gemakkelijk te bereiken.
Omtrent het ernstig ongeval, dat, zooals
in een groot deel der oplaag van ons vorig
nommer nog is meegedeeld, Maandag middag
te Goes plaats had, meldt de G. Crt. het
volgende
Toen twee met dakpaunen geladen wagens
van den landbouwer S. uit den Wilhelminapolfar
het station alhier verlieten, sloegen de paarden
van den achtersten wagen door het rammelen
der pannen op hol en reden onder het voorby-
snellen den voorsten wagen aan, waardoor da
21jarige J. D., van Nisse, die op den achtersten
wagen zat, door den schok daaraf werd ge
worpen, voor de wielen op den grond viel en
zoodanig over het midden van het lijf werd
gereden, dat de dood onmiddeliyk volgde.
Het ïyk werd in de wachtkamer gebracht,
vanwaar het naar het gasthuis werd vervoerd.
Bij het Maandag te Utrecht gehouden
examen voor klerk-telegrafist 3e kl. by de
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoor
wegen slaagde o. a. de heer P. H. Fransen,
tbans surnumerair op het statiou Kruiningen-
I e r s e k e.
Maandag middag bad te W e m o 1 d i n g e,
op de grens van den Wilhelminayoldor en de
Breede Watering bewesten Ietseke, tegenover
het stoomgemaal van Kattendyke een oever-
afschuiving plaats over een lengte van 350 M.
en een breedte van omstreeks 100 M., ong-.
veer 200 M. uit den wal. De afschuiving is
waarschijnlijk veroorzaakt door den aanhou
denden Noordenwind.
Z. E. zeide onder anderen, dat de verschil
lende manifestaties, ook de internationale
vrouwen-demonstratie, er veel toe hadden bij
gedragen sommige gouvernementen minder
sceptisch te stemmen.
UIT STAD EN PROVINCIE.
Bij kon. besluit is aan den eervol ont
slagen opzichter der verlichting, lste gezag
voerder aan boord van 'argks lichtschip
Schouwenbank, L. A. Willemse, toegekend een
pensioen van f 468 'sjaars.
Vrijdag avond zalj hetmuziekkorps der
dd. schutterij te Middelburg op het Mo
lenwater uitvoeren het volgende programma
Entre Camarades, marsch, Faust,Ouverture
Militaire, Canivez; Ungarischer Tanz (arr.
Morks) Brahms; Fantasie nit Coppelia, ballet
de Delibes, Morks Jubelouverture, Bach Barn
Dance, GodfreyEspana, concertwalzer, Wald-
Mevr. J. C. v. d. Lek de Clercq te
Zierikzee is op de houdententoonstelliog
te Groningen, alwaar zij 10 foxterriers had
ingezonden, bekroond met d?n eereprijs, een
gouden medaill*, uitgeloofd door de stad
Groningen.
Gedurende de vorige week werden van
Bruinisse verzonden 350 ton mosselen en
verkocht ad f 2 a f 1.50 per ten in BelgiS
(Antwerpen, Mecbelen en Brussel).
De aanvoer van mosselzaad bedroeg 300 ton
van de Zuiderzee.
Bg de stemming voor een lid van den
raad te Tholen waren Maandag uitgebracht
346 geldige stemmen.
Daarvan verkregen de heeren C. A. H.
Wagtho er 152, B. A. Overman 66, A. Holle-*
stelle 56 en W. Moelser 49.
Er moet dus eene herstemming plaats heb*
ben tusschen de heeren Wagtho en Overman.
Uit Koewacht schrijft men ons
Zooals in het vorig nommer in 't kort ge*
meld is, werd Maandagmiddag door de Belgi*
sche en Nederlandsche politie ten dei de male
uit den bekenden put een baal boven gehaald*
bevattende de nog ontbrekende kleedingstuk-"
ken der vermoorde vrouw, een taschje, waarin
twee fleschjes met haarzalf en ean mit eau de
cologne, een stukgebroken parapluie, twee
omslagdoeken, een die de vrouw geregeld droeg
en een nieuwen, pas gekocht'op de markt te St
Nicolaas, benevens vijf steeneu, weder geheel
overeenkomstig aan die, in de vorige balen ge
vonden. De kleedecen en andere voorwerpec
zijn Maandag nog naar Gent vervoerd.
Vrouw Hack schijnt dus stellig niet het. plan
gehad te hebben om haar huis voor goed tor
verlaten, daar ze een omslagdoek kocht; <n
aij is waarschijnlijk geheel te goeder trouw met
don verdachte mee geloopen naar een of andere
plaats, wellicht naar zijn woniDg, of de ver-
moedeiyke dader van den moord heeft geweld
gebruikt om de vrouw te beletten naar huis
te gaan.
Het door ons aan de Petit Bleu ontleende
bericht omtrent de stranding van de Trsa,
moet, naar men ons uit Terneuzen m>rliit,
op eene vergissing berusten, wijl de waar
nemers van het loodswezen aldaar daarvan
niets hebben bespeurd.
ONDERWIJS.
Aan de Universiteit te Leiden is Maan
dag bevorderd tot doctor in de rechtsweten
schap op Stellingen, de heer B. J. Verbey*
geb. te Middelburg.