MIDDELRURGSCHE COURANT.
N°. 125-
142" Jaargang
1899,
Dinsdag
30 Mei.
Middelburg 29 Mei.
Tram Yllssingen^Domliarg.
De vredes-conferentie.
Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prij», Per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 1.-
Afzonderlijke nummers kosten 5 oent.
Thermometer
Middelburg 29 Mei 8 u. vm. 54 gr. 12 u. 61 gr.
»v. 4 o. 59 gr. P. Verw. zw. N. wind, bewolkt.
Advertentiën voor het eerstvolgend
nummer moeten des middags vóór één uur
aan het bureau bezorgd zijn.
AdvertentiSn20 cent per regel. Geboorte- dood- en allo andere familieborïchten en
Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per rega
Groote letters naar de plaats die zjj innemen.
Advertentiën bij abonnement op voordeelige
voorwaarden. Prospectussen daarvan zQn gratis
aan het bureau te bekomen.
Agenten.
Te Zierikzee: A. C. de Mooij; te Tholen: W. A.
VAir Nieüwbnhuijzen; te Terneuzen: M. de Jomgb.
In een uitvoerig rapport „aan heeren leden
der Provinciale Staten van Zeeland" beeft de
„Commissie tot voorbereiding van tramwegen
op Walcheren" beantwoord het advies van den
hoofdingenieur van den provincialen waterstaat
in Zeeland.
Zij schrijft o. a.
Wij kannen niet ontkennen met leedwezen,
maar tevens met bevreemding, kennis te heb
ben genomen van het voorstel door Gedepu
teerde Staten aan Uwe Vergadering gedaan om
afwijzend te beschikken op onze aanvrage om
subsidie voor eenen tram VlissingenDomburg.
Het Gedeputeerd College komt niet in eene
beoordeeling der zaak, maar stelt afwijzing
voor, omdat de tram zou loopen door een
schaars bevolkte landstreek.
Zeer zeker is hier de vraag geoorloofd:
waarom is deze streek schaars bevolkt?
Het antwoord hierop moet zijn: omdat de
streek verstoken is van goede middelen van
vervoer; de bestaande vervoermiddelen toch
zjjn gebrekkig en duur.
Het voorstel tot afwijzing geschiedt met
referte aan en op 't advies van den Provincia
len Hoofd-Ingenieur en dus, hoewel door Ge
deputeerde Staten gezegd wordt, dat eeB
breedvoerig onderzoek naar de verschillende
punten, in dat advies te berde gebracht, over
bodig is, zal onzerzijds eene wederlegging van
al die punten zeer noodig zijn.
Wij zijn Gedeputeerden Staten dankbaar, dat
zij ons hiertoe de gelegenheid geopend hebben,
door het oogenechijnlijk zoo vernietigend ad
vies tijdig ter onzer kennis te brengen. Wij
ontveinzen ons eenerzijds niet, dat dit advies,
dat goed gesteld is, indruk ten nadeele van
ons verzoek naar bniten zal gemaakt hebbeD,
doch anderzijds twijfelen wij niet of deze indruk
zal weer spoedig verdwijnen, wanneer men
kennis genomen heeft van onze wederlegging-
Het advies toch is belangrijk door zijn lengte,
door zijne veronderstellingen, door zijn aange-
namen stijlhet is echter zwak aan argumen
ten. Op hen, die niet ter zake kundig zijn,
zal het indruk maken, op Uwe Vergadering
nietzij zal naar argumenten vragen, niet naar
algemeenheden.
Te dien einde wenschen wij U in kennis te
stellen met de in ons bezit zijnde becijferingen
omtrent de mogelijke uitkomst der Exploitatie
van den door ons ontworpen tramweg.
Het ie niet de vraag, gelijk de Hoofd-Inge
nieur het wil doen voorkomeD, of de Exploi
tatie van den weg ook na het ophouden der
tijdelijk verleende sabsidiën verzekerd mag
heeten, want:
In ons adres dd. 23 September 1898verzoe
ken wij U, ons of onzen rechtverkrijgenden te
verleenen
„Eene subsidie, gelijkstaande met Va van de
aanlegkosten van f 450.000 verminderd met de
gekapitaliseerde waarde der in de hierbij gaande
Memorie vermelde bij dragen der belangstellen
den - of, een jaarlijkseh bedrag, gelijkstaande
met rente en aflossing van dat kapitaal gedu
rende tien jaar."
Van subsidie tot dekking der Exploitatie
kosten ia dus bij ons geon Bprake, wij wen
schen alleen eene subsidie tot een bedrag van
V» der aanlegkosten ad f 450.000.die vol
gens de eindcijfers der bouwrekening gemaakt
zullen moeten worden.
Is de tramweg eenmaal tot stand gekomer,
dan blQ ven alleen over de ontvangsten der
Exploitatie om daarmede de onkosten d^
Exploitatie plus onderhoud, afschrijving en
vernieuwing te dekken.
Onze overtuiging, dat de tramweg, in de
richting zooals deze door ons is geprojecteerd,
levensvatbaar zal zijn, berust hierop:
dat,de bouwkosten aannemende op f450.000.
daarin zullen bydragen
voor het rijk, in den vorm van een ren
teloos voorschot;
Voor V8 de provincie, gemeenten, belangheb
benden en de polder, in den vorm van subsidie.
Voor l/» belangstellenden in de welvaart van
Walcheren, door het nemen van 150 aandeelen
f 1000 (welke door ons reeds geplaatst zijn).
Hoewel wij op eenig dividend rekenen, heb
ben wR dit aan geen onzer vrienden voorge
spiegeld. Derhalve moet (volgens onze opvat
ting) de rente van bet aanlegkapitaal buiten
besobouwing blijven bij de beoordeeling der
levensvatbaarheid onzer op te richten onder
neming
en verder opde in ons bezit zijnde bereke
ningen der vroegere ontwerpen, door vakman
nen opgemaakt.
Onze Commissie beeft overgenomen de be
rekening der ontvangsten, door de Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorweg et, opgemaakt
naar aanleiding der vraag of genoemde maat
schappij zich met de exploitatie van eenen tram
VlissingenZoutelandeWestkapelleDom
burg zoude willen belasten. De Mij. tot Expl.
van S.S. schrijft:
„Volgens de Staats-Almanak van 1897 tellen
de gemeenten Domburg, Westkapelle en Zoute
lande respectievelijk 1055, 1885 en 664 inwo
ners en kan dit aantal voor Vlissingen op
16393, voor Middelburg op 18467 gesteld wor
den.
Deze cijfers geven het aantal inwoners der
geheele gemeenten, dat van de kom der dor
pen is belangrijk minder.
Een ruwe schatting van het personenverkeer
zij gegrond op de volgende veronderstelling:
a. dat de inwoners der drie genoemde dor
pen, dat is 3604 personen, zich elk tweemaal
'8 jaars over het geheele baanvak heen en
weer verplaatsen
b. dat een vierde van het aantal inwoners
van Vlissingen en Middelburg, dat is van 34860
inwoners, dus 8715 personen, éénmaal per jaar
het traject VlissingenDomburg heen en weer
aflegt
c. dat gedurende 100 zomerdagen, 15 reizi
gers per dag, hetzij in rechtstreeksch verkeer
met S.S. dan wel met den provincialen stoom-
bootdienst het geheele baanvak heen en weer
bereizen
d. dat gedurende 16 Zondagen 60 bezoekers
uit België van Vlissingen naar Domburg en
terug reizen en verder
e. dat gedurende 80 dagen voortdurend zoo
wel te Vlis8i?igen als te Domburg 120 badgas
ten vertoeven, die bij 9600 logeerdagen elk om
de twee dagen heen en weer reizen.
Volgens die onderstellingen, het verkeer be
palende, verkrijgt men 55966 reizigers.
De gemiddelde opbrengst van een reiziger
kan bezwaarlijk hooger dan 25 cents worden
gesteld.
Derhalve zal bedragen opbrengst personen
verkeer f 13.991.50, id. goederenverkeer f3.400,
id. postvervoer f2.500. Samen f 19.891.50.
De mogalykheid wordt niet ontkend, dat
wellicht in latere jaren meer vervoer, o. a. van
bouwmaterialen zal ontstaan, maar aanvankelijk
kan met deze ontwikkeling nog geene rekening
worden gehouden."
Ia ons bezit is verder een rapport, betreffende
de vermoedelijk financieele uitkomst van een
t r am VI issingenZoutelandeW estkapelle—
Domburg, uitgebracht door een in die streek
bekenden oud-tram-directeur en ingenieur.
3ze schrijft dd. 'a Hage, 14 Januari 1897
„De opbrengst uit personenvervoer door de
dorpen Domburg, Westkapelle, Zoutelande en
Biggekerke, te zamen 4286 inwoners op den
December 1895 mag niet hoog aange
slagen worden.
Na vergelijking met wat de ervaring elders
leert, ben ik van meening, dat men voor ge
noemde vier dorpen mag stellen 4 reizen per
inwoner, doch dat men het tarief voor Domburg
op 35 ct., voor Westkapelle op 25 ct. en voor
Zontelande en Biggekerke op 20 ct. moet aan
nemen. De opbrengst over die dorpen is als
dan te steilten op f 5000.
Het vervoer van Middelburg, Vlissingen en
Eoudekerke naar bovengenoemde dorpen ont
staat hoofdzakelijk door bezoekers aan Dom
burg en den Westkapelschen dijk.
De bevolking der drie plaatsen is (31 Dec.
1895) 36846 inwoners. Wanneer men onder
stelt, dat de opbrengst uit personenvervoer
van deze drie plaatsen naar de dorpen even
veel zal bedragen als de opbrengst in tegen
overgestelde richting, nl. f 5000.dan neemt
men aan een vervoer van ruim 7000 personen
vice-versa a 35 ct.
Het aantal badgasten te Domburg was in de
laatste jaren 1100. Indien dit door den
tram klimt tot 1500 en als ze per hoofd 4
reizen maken a 40 Gts. (50 Cts. Ie en 35 Cts.
He kl.), dan geven deze eene opbrengst van
f 2400.
Het aantal badgasten te Vlissingen is jaar
lijks 1000 personen. Daarvan is de opbrengst
te stellen op 1000 x 2 x f 0.40 f 800.
Ten slotte beeft men nog de zomerreizigerB
(Belgen) die via Breskens of Neuzen een
zoek brengen aan Walcheren.
Hoewel hun getal ruim 6000 bedraagt, zal
't voordeel voor den tram niet groot zijn,
daar de beschikbare tijd te kort is.
Stel dat 1000 hunner naar Domburg door
gaan, dan geeft dit nog 1000 X 2 X f 0.40
f 800.
Het totale personenvervoer zal dus vermoe
delijk opbrengen f 14.000.
Het gewone goederenvervoer (zonder de sui
kerbieten) brengt voor BreskensMaldeghem
de laatste jaren gemiddeld op f 10.900.
De bevolking aan deze lijn zonder de
niteinden Breskens en Maldeghem is 10.700
inwoners.
De lengte dezer lijn is 32 R.M. en die van
VlissingenDomburg 20 K.M. Neemt men aan,
dat de opbrengst van dit goederenvervoer voor
de geprojecteerde lijn evenredig zal zjjn aan
het genoemde in verhouding tot bevolkingen
lengte, dan schat vm de opbrengst niet te
laag, omdat
1». de lijn Vlissingen—Domburg ten op
zichte van dit vervoer in ongunstiger conditie
verkeert, als hebbende slechts aan ééne zijde
land en aan de andere de zee, en
2o. omdat in dit deel van Walcheren de
helft van den grond weiland is, terwijl langs
de lijn BreskensMaldeghem de landbouw
domineert.
Beide punten zijn ook van belang voor de
suikerbietenteelt, waarover straks nader.
Op deze wijze vindt men voor opbrengst van
't gewone goederenvervoer f 2.800.
Wanneer de omzetting van weiland in
bouwland bij de tegenwoordige Zeeuwache
cultuur zoover mogelijk doorgedreven wordt,
kan men aannemen, dat op 4 H.A. bouwland
1 H.A. weiland komt.
Een tramweg kan gerekend worden gemid
deld over eene strook, breed 3000 meter, 't
goederenvervoer tot zich te trekken.
Wanneer nu van deze strook al 't gewonnen
graan vervoerd wordt, dan zal voor de ont
worpen lijn 't maximnm ver voer cijfer voor
boonen, tarwe, gerst of rogge en erwten be
dragen een som van f 6000.
Het is er echter verre van daan, dat dit ge
tal de werkelijke opbrengst zou zijn. Eigen
gebruik of voor 't vee, vervoer op andere wijze
enz. maken dat de tram slechts 10 20
daarvan ontvangt.
TbanB na een bestaan van 10 jaren ontvangt
de tram BreskensMaldeghem uit het beet
wortel-vervoer f 2.400.
Indien de lijn Vlissingen—Domburg, waar
langs thans geen suikerbieten verbouwd worden,
over eenige jaren eenzelfde percentage ontvangt
van de maximum-opbrengst langs de lijn, dan
zou dit vervoer eene bijdrage van f 1.100
leveren.
Als buitengewoon goederenvervoer zijn aan
merken
a. Dijksmaterialen voor den polder, waarvan
volgens verschillende opgaven de opbrengst zeer
ongelijk zal zijn over verschillende jaren, maar
dewelke gemiddeld op f 4.500 mag geschat
worden.
b. Steenkolen voor de Vlissingsche Water
leiding, welker vervoer thans f 900 kost.
c. Mosselzaad van Westkapelle naar Vlissin-
in, waarvan tegenwoordig de vervoerkosten
f 700 bedragen.
De totale opbreDgst nit goederenvervoer zal
bijgevolg als de suikerbietencultuur door
gaat op f 10.000 gesteld mogen worden.
Rekent men verder voor 't postvervoer op
f 2.500, en voor diverse ontvangsten (adverten
tiën, verkoop oude materialen) op f 500, dan
komt men in totaal tot eene begrooting van
ontvangsten ten bedrage van f 27.000.
Een Internationaal hof van arbitrage.
Terwijl het de laatste dagen een hopeloos
werk was uit de tegenstrydige verslagen der
buitenlandsche bladen iets op te maken over
hetgeen te 's Gravenhage omging, is daarin
eensklaps verandering gekomen.
Bijna eensluidend, en elkander voortreffelijk
aanvallend, zijn de verslagen over de zitting,
welke Vrijdag door de derde commissie is
gehouden.
Wel gevoelen wy nog niet de geestdrift van
den correspondent van de Daily Telegraphdie
den 26en Mei (toevallig den kroningsdag van
den Czaar) reeds met gouden letters in het
geschiedboek der wereld opteekent. Maar toch
is alles wat wg vernemen hoogst belangrgk.
De vergadering werd te twee nnr geopend
door den voorzitter, Leon Bourgeóis, naast
wien waren gezeten de eere-voorzitters Sir
Julian Pauncefote en graaf Nigra.
De Fransche gedelegeerde, Leon Bourgeois
zoo lezen wij in de Temps zette eerst
het vraagstuk van de bemiddeling en de arbi
trage uiteen, en ontwikkelde daarna een
regeling der werkzaamheden. Daarbg st<
hg vast, dat allen de voorbeur gaven aan
minneigke beslechting van geschillen boveD
geweld, en gaf daarom aan, dat men by het
onderzoeken der te behandelen punten moest
beginnen met die waaromtrent overeenstemming
het gemakkeigkst te krggen zou zgn, om dan
te komen tot de andere, die meer moeilykheden
bieden.
Na deze uiteenzetting, door de Temps als
onpartydig en duidelijk geroemd, bood de
president der commissie een ontwerp aan, dat
hg vóór de vergadering van den Russischen
gedelegeerde had ontvangen.
Dit ontwerp, dat gedrukt werd rondgedeeld,
is 4 bladzyden groot, telt 40 artikelen, en
is volgens de Engelsche bladen door den Rus
sischen Staatraad Martens uitgereikt, denzelfden,
die reeds herhaaldeigk als scheidsrechter optrad.
Nadat de leden even tyd hadden gehad de
stukken in te zien, stond sir Julias Pauncefote
op. Deze ving aan met zyn geheele goedkeu
ring aan het Russische ontwerp te schenken.
Daarna merkte hg op, dat het jammer zou zgn
als de conferentie uiteenging zonder het be
ginsel van een permanente regeling der arbi
trage te hebben belichaamd, teneinde daardoor
zoover als dat in de tegenwoordige omstandig
heden mogelijk is, den oorlog tot een ana-
chrioni8me te maken.
Ik stel daarom zoo vervolgde da Britsche
gedelegeerde, volgens het verslag in Daily
Telegraph voor, vormelijk te besluiten tot
de oprichting van een permanent hof van
arbitrage, dat de macht zal erlangen om te
beslissen over alle zaken, welke daarvoor ge
schikt zyn of aan het oordeel van een onpar-
tgdige onderworpen worden.
Het is myn voornemen niet, U op ditoogen
blik reeds lastig te vallen met alle by zonderheden
over dat hot en zgn werking, of dat te doen,
vóór gij myn voorstel in beginsel hebt aange
nomen. Ik heb daarom de eer U voor te stellen
het beginsel van een permanent hof te be
krachtigen.
Toen sir Julian Pauncefote ophield te spreken,
zoo zegt de Manchester Guardian, kon men
speld hooren vallen. De leden kekeD
elkander een oogenblik vol verbazing aan, en
niet weinigen gevoelden voor het eerst, dat zy
mover elkander stonden om, met heiligen
ernst, groote zaken verder te brengen.
Daarop erlangde baron De Staal weer het
woord en zeide„Sir Julian Pauncefote heeft
U zyn voorstel aangeboden; wg zyn bereid de
pas rondgedeelde stukken aan te vullen met
een voorstel betreffende een permanent hof van
arbitrage."
Daarop stak de heer De Staal de hand in
den borstzak en haalde daar een papier nit, dat
>n ontwerp voor zulk een hof bevatte en dat
i vorige stukken op enkele punten wijzigde.
Blijkens de Temps werd tegen het voorstel
van Pauncefote (onmiddellyke beslissing over
het beginsel) bezwaar gemaakt o. a. door graaf
Nigra (Italië) die de voorkeur gaf aan de door
den president voorgestelde wyze van werken.
Pauncefote zag daarop af van onmiddellijke
behandeling van zyn voorstel.
By de verdere besprekingen kwam men
overeen, dat de commissie te talrgk was om
het Russische ontwerp en de andere nog te
verwachten voorstellen te behandelen, waarom
werd besloten een uit 8 personen bestaande
sub commissie te benoemen. Deze commissie
werd daarop saamgesteld uit Descamps (België)
voorzitter en rapporteur, Asser (Nederland)
en verder gedelegeerden van Frankryk, de
Vereenigde Staten, Rusland (Martens), Duitsch-
land en Zwitserland. (Vreemd genoeg ont
breekt Engeland 1) Baron De Staal werd verder
uitgenoodigd de vergaderingen der sub-com
missie t>y te wonen.
Nog wordt gemeld, dat Rusland geen bezwaar
had tegen het voorstel van Pauncefote, en dat
de Russische voorstellen geheel in overeen
stemming zgn met de inzichten der Britsche
Verder zyn de Amerikanen bezig de laatste
hand te leggen aan een ontwerp, dat mede de
goedkeuring van Engeland wegdraagt.
De Temps deelt nog mede dat de stemming
der gedelegeerden de laatste dagen zeer ver
anderd is. Zy, die ongeloovig aankwamen,
djn door de groote vorderingen der eerste
dagen overtuigd geworden, dat het beginsel
der arbitrage al het terrein heeft gewonnen,
dat door het beginsel der ontwapening verlo
ren is.
Het Vad., dat ook iets van de Russische
voorstellen had vernomen, zegt dat de ver
schillende mogendheden zouden zyn vertegen
woordigd in het hof dat, in Zwitserland geves
tigd, niet voortdurend zou vergaderen, maar
naar vaste regelen telkens zou byeenkomen,
wanneer zich eenig internationaal geschil
mocht voordoen.
Men verzekerde aan dat blad dat de mogelyk-
heid niet is uitgesloten, dat, behalve de Ameri
kaan ache en Engelsche voorstellen, ook nog
een schema van de zoogenaamd kleine Staten
zal worden aangeboden.
Eerst beden, Maandag ochtend, heeft het
bureau van de conferentie het oirbaar geacht
deze mededeelingen, over het voorgevallene
van Vrijdag, welke Zaterdag in verschillende
buitenlandsche bladen te lezen waren, te be
vestigen.
Uit 's Gravenhage seint men ons dienaan
gaande
„Uit een officieele mededeeling Van het bu
reau der conferentie aangaande de werkzaam
heden der commissies blijkt, dat omtrent be
middeling en arbitrage voorstellen zgn inge
diend door Rusland, Groot-Brittannië en de
Vereenigde Staten.
Aan een subcommissie, saamgesteld uit de
heeren Asser, Descamps, Estournelles, Holls,
Lammasch, De Martens, Oiier en Zorn, is het
onderzoek en de vergeiyking dier verschillende
ontwerpen opgedragen."
Nog seint men ons dat deze snbcommissie
belast is met het ontwerpen van een algemeen
tractaat, regelende de wyze waarop geschillen
tusschen de volkeren aan een scheidsgerecht
zullen worden onderworpen.
Volgens het bovengenoemde Haagsche or
gaan hebben de tot heden geleverde ver-
toogen in de afdeeling voor ontwapening, zoo
wel over de beperking der legers en scheeps
machten, als over het verbod tot aanschaffing
van nieuwe vuurwapenen en het gebruik van
ontploffingsmiddelen en onderzeesche torpedo
booten de overtuiging gevestigd, dat de kano
om eenig practisch resultaat te bereiken in
deze afdeeling gering is. Vermoedelijk zouzy
spoedig haar bgeenkomsten staken.
De redactie van genoemd blad had een on
derhoud met Bertha barones Von Suttner, die
altyd nog vol bigde verwachting is omtrent
het resultaat der conferentie.
Zeer leed doet het haar, dat zoo velen
het ondernomen werk met wantrouwen be
jegenen, en van de opmerking, dat dit toch
zoo vreemd niet is, als men het beschouwt
't licht van de daden van den Keizer aller
Ruslanden in en buiten zgn gebied, wil zy
niets hooren. Met vuur verdedigt zy den
jonge heerscher, die oprecht het goede wil,
maar natnurlgk niet bij machte is zieh los
te maken van de macht van eeuwenheugende
traditiën en die juist zich gewend heeft
tot de andere Mogendheden, om gezameniyk
te doen, wat hy gevoelt alleen niet te kan
nen. Ook had Stead haar gezegd, hoe da
Czaar, toen de EDgelsche publicist de opmer
king waagde, dat, als niets duurzaams van
deze conferentie kwam, de wereld slechts een
bigde verwachting ryker zou zgn geworden,
onwillig uitriep„met verwachtingen is de
wereld al te lang gevleid".
Vast was zy dan ook overtuigd, dat het de
bedoeling van den Czaar was een blyvende
instelling te vestigen, die in de toekomst
oorlogen zou kunnen voorkomen. Deze con
ferentie mocht en kon niet op niets nitloopeD.
Thans was het historische oogenblik, waarop
het beginsel der rechtspraak tusschen de
natiën werkelykheid zou moeten worden.
En ook, al waren er die de bedoelingen
van den Czaar meenden te moeten wantrou
wen, wat deed dit ten slotte ter zake, als zy
zei ven van de noodzakeiykheid een er inter
nationale rechtspraak doordrongen waren
De zaak was eenmaal ia gang gebracht en zon
voortgang hebben, onverschillig wie den eerste*
stoot had gegeven.
Men ziet, de vestiging van een scheidsge
recht was ook voor barones Von Suttner het
hoofddoel der conferentie geworden. Dat de
ontwapening op den achtergrond was geraakt
scheen haar alleszins natuurlyk. Men kon daar
mede niet beginnenhet moest veeleer het
einddoel zyn. Toch scheen zy een afspraak
om tot eenige beperking van krygstoerustingen
te komen wel mogelgk te achten.
Zaterdag avond kweet het gemeentebestuur'
van Den Haag zich van zyn taak als gastheer
tegenover de vertegenwoordigers der vreemde
staten, die voor de vredesconferentie in de
hofstad vertoeven.
By die gelegenheid gaf in het Qebouib voo#
kunsten en wetenschappen het orkest van het
Concertgebouw te Amsterdam een concert* dat
uitstekend slaagde.
EEN EERVOL ONTSLAG.
Naar aanleiding van het eervol ontslag, oj#
verzoek aan onzen gezant te Petersburg gegeven*
schrijft het Hbld o. a.:
Na het gebeurde was de heer Van Stoet-'
wegen niet meer te handhaven te Petersburg;
Hoe minder een diplomaat schrijft, hoe beter
het is. Vaardigheid met het woord sluit met
altyd vaardigheid met de pen in En zwart
op wit blijft 1
Zeer betreuren wy de onvoorzichtige, ondoor
dachte daad van een zeer achtingswaardig
man, welke zoo grievende gevolgen voor hem
heeft. Want jaren laDg heeft hy met ijver an
groote bekwaamheid en takt zyn plicht ver*
vuld hij was een sympathieke persoon
lijkheid, warm voor Nederlandsche belangen,
en voor zyn landgenooten optredende waar en
wanneer hy kon.
De beer Wttewaal van Stoetwegen blijft
ecbter nog „ter beschikking" van de rugeering*
En we hopen zeer, dat na eenigen tjjd weder