MIDDELRURGSCHE COURANT. N°. 125- 142" Jaargang 1899, Dinsdag 30 Mei. Middelburg 29 Mei. Tram Yllssingen^Domliarg. De vredes-conferentie. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prij», Per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 1.- Afzonderlijke nummers kosten 5 oent. Thermometer Middelburg 29 Mei 8 u. vm. 54 gr. 12 u. 61 gr. »v. 4 o. 59 gr. P. Verw. zw. N. wind, bewolkt. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór één uur aan het bureau bezorgd zijn. AdvertentiSn20 cent per regel. Geboorte- dood- en allo andere familieborïchten en Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per rega Groote letters naar de plaats die zjj innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zQn gratis aan het bureau te bekomen. Agenten. Te Zierikzee: A. C. de Mooij; te Tholen: W. A. VAir Nieüwbnhuijzen; te Terneuzen: M. de Jomgb. In een uitvoerig rapport „aan heeren leden der Provinciale Staten van Zeeland" beeft de „Commissie tot voorbereiding van tramwegen op Walcheren" beantwoord het advies van den hoofdingenieur van den provincialen waterstaat in Zeeland. Zij schrijft o. a. Wij kannen niet ontkennen met leedwezen, maar tevens met bevreemding, kennis te heb ben genomen van het voorstel door Gedepu teerde Staten aan Uwe Vergadering gedaan om afwijzend te beschikken op onze aanvrage om subsidie voor eenen tram VlissingenDomburg. Het Gedeputeerd College komt niet in eene beoordeeling der zaak, maar stelt afwijzing voor, omdat de tram zou loopen door een schaars bevolkte landstreek. Zeer zeker is hier de vraag geoorloofd: waarom is deze streek schaars bevolkt? Het antwoord hierop moet zijn: omdat de streek verstoken is van goede middelen van vervoer; de bestaande vervoermiddelen toch zjjn gebrekkig en duur. Het voorstel tot afwijzing geschiedt met referte aan en op 't advies van den Provincia len Hoofd-Ingenieur en dus, hoewel door Ge deputeerde Staten gezegd wordt, dat eeB breedvoerig onderzoek naar de verschillende punten, in dat advies te berde gebracht, over bodig is, zal onzerzijds eene wederlegging van al die punten zeer noodig zijn. Wij zijn Gedeputeerden Staten dankbaar, dat zij ons hiertoe de gelegenheid geopend hebben, door het oogenechijnlijk zoo vernietigend ad vies tijdig ter onzer kennis te brengen. Wij ontveinzen ons eenerzijds niet, dat dit advies, dat goed gesteld is, indruk ten nadeele van ons verzoek naar bniten zal gemaakt hebbeD, doch anderzijds twijfelen wij niet of deze indruk zal weer spoedig verdwijnen, wanneer men kennis genomen heeft van onze wederlegging- Het advies toch is belangrijk door zijn lengte, door zijne veronderstellingen, door zijn aange- namen stijlhet is echter zwak aan argumen ten. Op hen, die niet ter zake kundig zijn, zal het indruk maken, op Uwe Vergadering nietzij zal naar argumenten vragen, niet naar algemeenheden. Te dien einde wenschen wij U in kennis te stellen met de in ons bezit zijnde becijferingen omtrent de mogelijke uitkomst der Exploitatie van den door ons ontworpen tramweg. Het ie niet de vraag, gelijk de Hoofd-Inge nieur het wil doen voorkomeD, of de Exploi tatie van den weg ook na het ophouden der tijdelijk verleende sabsidiën verzekerd mag heeten, want: In ons adres dd. 23 September 1898verzoe ken wij U, ons of onzen rechtverkrijgenden te verleenen „Eene subsidie, gelijkstaande met Va van de aanlegkosten van f 450.000 verminderd met de gekapitaliseerde waarde der in de hierbij gaande Memorie vermelde bij dragen der belangstellen den - of, een jaarlijkseh bedrag, gelijkstaande met rente en aflossing van dat kapitaal gedu rende tien jaar." Van subsidie tot dekking der Exploitatie kosten ia dus bij ons geon Bprake, wij wen schen alleen eene subsidie tot een bedrag van V» der aanlegkosten ad f 450.000.die vol gens de eindcijfers der bouwrekening gemaakt zullen moeten worden. Is de tramweg eenmaal tot stand gekomer, dan blQ ven alleen over de ontvangsten der Exploitatie om daarmede de onkosten d^ Exploitatie plus onderhoud, afschrijving en vernieuwing te dekken. Onze overtuiging, dat de tramweg, in de richting zooals deze door ons is geprojecteerd, levensvatbaar zal zijn, berust hierop: dat,de bouwkosten aannemende op f450.000. daarin zullen bydragen voor het rijk, in den vorm van een ren teloos voorschot; Voor V8 de provincie, gemeenten, belangheb benden en de polder, in den vorm van subsidie. Voor l/» belangstellenden in de welvaart van Walcheren, door het nemen van 150 aandeelen f 1000 (welke door ons reeds geplaatst zijn). Hoewel wij op eenig dividend rekenen, heb ben wR dit aan geen onzer vrienden voorge spiegeld. Derhalve moet (volgens onze opvat ting) de rente van bet aanlegkapitaal buiten besobouwing blijven bij de beoordeeling der levensvatbaarheid onzer op te richten onder neming en verder opde in ons bezit zijnde bereke ningen der vroegere ontwerpen, door vakman nen opgemaakt. Onze Commissie beeft overgenomen de be rekening der ontvangsten, door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorweg et, opgemaakt naar aanleiding der vraag of genoemde maat schappij zich met de exploitatie van eenen tram VlissingenZoutelandeWestkapelleDom burg zoude willen belasten. De Mij. tot Expl. van S.S. schrijft: „Volgens de Staats-Almanak van 1897 tellen de gemeenten Domburg, Westkapelle en Zoute lande respectievelijk 1055, 1885 en 664 inwo ners en kan dit aantal voor Vlissingen op 16393, voor Middelburg op 18467 gesteld wor den. Deze cijfers geven het aantal inwoners der geheele gemeenten, dat van de kom der dor pen is belangrijk minder. Een ruwe schatting van het personenverkeer zij gegrond op de volgende veronderstelling: a. dat de inwoners der drie genoemde dor pen, dat is 3604 personen, zich elk tweemaal '8 jaars over het geheele baanvak heen en weer verplaatsen b. dat een vierde van het aantal inwoners van Vlissingen en Middelburg, dat is van 34860 inwoners, dus 8715 personen, éénmaal per jaar het traject VlissingenDomburg heen en weer aflegt c. dat gedurende 100 zomerdagen, 15 reizi gers per dag, hetzij in rechtstreeksch verkeer met S.S. dan wel met den provincialen stoom- bootdienst het geheele baanvak heen en weer bereizen d. dat gedurende 16 Zondagen 60 bezoekers uit België van Vlissingen naar Domburg en terug reizen en verder e. dat gedurende 80 dagen voortdurend zoo wel te Vlis8i?igen als te Domburg 120 badgas ten vertoeven, die bij 9600 logeerdagen elk om de twee dagen heen en weer reizen. Volgens die onderstellingen, het verkeer be palende, verkrijgt men 55966 reizigers. De gemiddelde opbrengst van een reiziger kan bezwaarlijk hooger dan 25 cents worden gesteld. Derhalve zal bedragen opbrengst personen verkeer f 13.991.50, id. goederenverkeer f3.400, id. postvervoer f2.500. Samen f 19.891.50. De mogalykheid wordt niet ontkend, dat wellicht in latere jaren meer vervoer, o. a. van bouwmaterialen zal ontstaan, maar aanvankelijk kan met deze ontwikkeling nog geene rekening worden gehouden." Ia ons bezit is verder een rapport, betreffende de vermoedelijk financieele uitkomst van een t r am VI issingenZoutelandeW estkapelle— Domburg, uitgebracht door een in die streek bekenden oud-tram-directeur en ingenieur. 3ze schrijft dd. 'a Hage, 14 Januari 1897 „De opbrengst uit personenvervoer door de dorpen Domburg, Westkapelle, Zoutelande en Biggekerke, te zamen 4286 inwoners op den December 1895 mag niet hoog aange slagen worden. Na vergelijking met wat de ervaring elders leert, ben ik van meening, dat men voor ge noemde vier dorpen mag stellen 4 reizen per inwoner, doch dat men het tarief voor Domburg op 35 ct., voor Westkapelle op 25 ct. en voor Zontelande en Biggekerke op 20 ct. moet aan nemen. De opbrengst over die dorpen is als dan te steilten op f 5000. Het vervoer van Middelburg, Vlissingen en Eoudekerke naar bovengenoemde dorpen ont staat hoofdzakelijk door bezoekers aan Dom burg en den Westkapelschen dijk. De bevolking der drie plaatsen is (31 Dec. 1895) 36846 inwoners. Wanneer men onder stelt, dat de opbrengst uit personenvervoer van deze drie plaatsen naar de dorpen even veel zal bedragen als de opbrengst in tegen overgestelde richting, nl. f 5000.dan neemt men aan een vervoer van ruim 7000 personen vice-versa a 35 ct. Het aantal badgasten te Domburg was in de laatste jaren 1100. Indien dit door den tram klimt tot 1500 en als ze per hoofd 4 reizen maken a 40 Gts. (50 Cts. Ie en 35 Cts. He kl.), dan geven deze eene opbrengst van f 2400. Het aantal badgasten te Vlissingen is jaar lijks 1000 personen. Daarvan is de opbrengst te stellen op 1000 x 2 x f 0.40 f 800. Ten slotte beeft men nog de zomerreizigerB (Belgen) die via Breskens of Neuzen een zoek brengen aan Walcheren. Hoewel hun getal ruim 6000 bedraagt, zal 't voordeel voor den tram niet groot zijn, daar de beschikbare tijd te kort is. Stel dat 1000 hunner naar Domburg door gaan, dan geeft dit nog 1000 X 2 X f 0.40 f 800. Het totale personenvervoer zal dus vermoe delijk opbrengen f 14.000. Het gewone goederenvervoer (zonder de sui kerbieten) brengt voor BreskensMaldeghem de laatste jaren gemiddeld op f 10.900. De bevolking aan deze lijn zonder de niteinden Breskens en Maldeghem is 10.700 inwoners. De lengte dezer lijn is 32 R.M. en die van VlissingenDomburg 20 K.M. Neemt men aan, dat de opbrengst van dit goederenvervoer voor de geprojecteerde lijn evenredig zal zjjn aan het genoemde in verhouding tot bevolkingen lengte, dan schat vm de opbrengst niet te laag, omdat 1». de lijn Vlissingen—Domburg ten op zichte van dit vervoer in ongunstiger conditie verkeert, als hebbende slechts aan ééne zijde land en aan de andere de zee, en 2o. omdat in dit deel van Walcheren de helft van den grond weiland is, terwijl langs de lijn BreskensMaldeghem de landbouw domineert. Beide punten zijn ook van belang voor de suikerbietenteelt, waarover straks nader. Op deze wijze vindt men voor opbrengst van 't gewone goederenvervoer f 2.800. Wanneer de omzetting van weiland in bouwland bij de tegenwoordige Zeeuwache cultuur zoover mogelijk doorgedreven wordt, kan men aannemen, dat op 4 H.A. bouwland 1 H.A. weiland komt. Een tramweg kan gerekend worden gemid deld over eene strook, breed 3000 meter, 't goederenvervoer tot zich te trekken. Wanneer nu van deze strook al 't gewonnen graan vervoerd wordt, dan zal voor de ont worpen lijn 't maximnm ver voer cijfer voor boonen, tarwe, gerst of rogge en erwten be dragen een som van f 6000. Het is er echter verre van daan, dat dit ge tal de werkelijke opbrengst zou zijn. Eigen gebruik of voor 't vee, vervoer op andere wijze enz. maken dat de tram slechts 10 20 daarvan ontvangt. TbanB na een bestaan van 10 jaren ontvangt de tram BreskensMaldeghem uit het beet wortel-vervoer f 2.400. Indien de lijn Vlissingen—Domburg, waar langs thans geen suikerbieten verbouwd worden, over eenige jaren eenzelfde percentage ontvangt van de maximum-opbrengst langs de lijn, dan zou dit vervoer eene bijdrage van f 1.100 leveren. Als buitengewoon goederenvervoer zijn aan merken a. Dijksmaterialen voor den polder, waarvan volgens verschillende opgaven de opbrengst zeer ongelijk zal zijn over verschillende jaren, maar dewelke gemiddeld op f 4.500 mag geschat worden. b. Steenkolen voor de Vlissingsche Water leiding, welker vervoer thans f 900 kost. c. Mosselzaad van Westkapelle naar Vlissin- in, waarvan tegenwoordig de vervoerkosten f 700 bedragen. De totale opbreDgst nit goederenvervoer zal bijgevolg als de suikerbietencultuur door gaat op f 10.000 gesteld mogen worden. Rekent men verder voor 't postvervoer op f 2.500, en voor diverse ontvangsten (adverten tiën, verkoop oude materialen) op f 500, dan komt men in totaal tot eene begrooting van ontvangsten ten bedrage van f 27.000. Een Internationaal hof van arbitrage. Terwijl het de laatste dagen een hopeloos werk was uit de tegenstrydige verslagen der buitenlandsche bladen iets op te maken over hetgeen te 's Gravenhage omging, is daarin eensklaps verandering gekomen. Bijna eensluidend, en elkander voortreffelijk aanvallend, zijn de verslagen over de zitting, welke Vrijdag door de derde commissie is gehouden. Wel gevoelen wy nog niet de geestdrift van den correspondent van de Daily Telegraphdie den 26en Mei (toevallig den kroningsdag van den Czaar) reeds met gouden letters in het geschiedboek der wereld opteekent. Maar toch is alles wat wg vernemen hoogst belangrgk. De vergadering werd te twee nnr geopend door den voorzitter, Leon Bourgeóis, naast wien waren gezeten de eere-voorzitters Sir Julian Pauncefote en graaf Nigra. De Fransche gedelegeerde, Leon Bourgeois zoo lezen wij in de Temps zette eerst het vraagstuk van de bemiddeling en de arbi trage uiteen, en ontwikkelde daarna een regeling der werkzaamheden. Daarbg st< hg vast, dat allen de voorbeur gaven aan minneigke beslechting van geschillen boveD geweld, en gaf daarom aan, dat men by het onderzoeken der te behandelen punten moest beginnen met die waaromtrent overeenstemming het gemakkeigkst te krggen zou zgn, om dan te komen tot de andere, die meer moeilykheden bieden. Na deze uiteenzetting, door de Temps als onpartydig en duidelijk geroemd, bood de president der commissie een ontwerp aan, dat hg vóór de vergadering van den Russischen gedelegeerde had ontvangen. Dit ontwerp, dat gedrukt werd rondgedeeld, is 4 bladzyden groot, telt 40 artikelen, en is volgens de Engelsche bladen door den Rus sischen Staatraad Martens uitgereikt, denzelfden, die reeds herhaaldeigk als scheidsrechter optrad. Nadat de leden even tyd hadden gehad de stukken in te zien, stond sir Julias Pauncefote op. Deze ving aan met zyn geheele goedkeu ring aan het Russische ontwerp te schenken. Daarna merkte hg op, dat het jammer zou zgn als de conferentie uiteenging zonder het be ginsel van een permanente regeling der arbi trage te hebben belichaamd, teneinde daardoor zoover als dat in de tegenwoordige omstandig heden mogelijk is, den oorlog tot een ana- chrioni8me te maken. Ik stel daarom zoo vervolgde da Britsche gedelegeerde, volgens het verslag in Daily Telegraph voor, vormelijk te besluiten tot de oprichting van een permanent hof van arbitrage, dat de macht zal erlangen om te beslissen over alle zaken, welke daarvoor ge schikt zyn of aan het oordeel van een onpar- tgdige onderworpen worden. Het is myn voornemen niet, U op ditoogen blik reeds lastig te vallen met alle by zonderheden over dat hot en zgn werking, of dat te doen, vóór gij myn voorstel in beginsel hebt aange nomen. Ik heb daarom de eer U voor te stellen het beginsel van een permanent hof te be krachtigen. Toen sir Julian Pauncefote ophield te spreken, zoo zegt de Manchester Guardian, kon men speld hooren vallen. De leden kekeD elkander een oogenblik vol verbazing aan, en niet weinigen gevoelden voor het eerst, dat zy mover elkander stonden om, met heiligen ernst, groote zaken verder te brengen. Daarop erlangde baron De Staal weer het woord en zeide„Sir Julian Pauncefote heeft U zyn voorstel aangeboden; wg zyn bereid de pas rondgedeelde stukken aan te vullen met een voorstel betreffende een permanent hof van arbitrage." Daarop stak de heer De Staal de hand in den borstzak en haalde daar een papier nit, dat >n ontwerp voor zulk een hof bevatte en dat i vorige stukken op enkele punten wijzigde. Blijkens de Temps werd tegen het voorstel van Pauncefote (onmiddellyke beslissing over het beginsel) bezwaar gemaakt o. a. door graaf Nigra (Italië) die de voorkeur gaf aan de door den president voorgestelde wyze van werken. Pauncefote zag daarop af van onmiddellijke behandeling van zyn voorstel. By de verdere besprekingen kwam men overeen, dat de commissie te talrgk was om het Russische ontwerp en de andere nog te verwachten voorstellen te behandelen, waarom werd besloten een uit 8 personen bestaande sub commissie te benoemen. Deze commissie werd daarop saamgesteld uit Descamps (België) voorzitter en rapporteur, Asser (Nederland) en verder gedelegeerden van Frankryk, de Vereenigde Staten, Rusland (Martens), Duitsch- land en Zwitserland. (Vreemd genoeg ont breekt Engeland 1) Baron De Staal werd verder uitgenoodigd de vergaderingen der sub-com missie t>y te wonen. Nog wordt gemeld, dat Rusland geen bezwaar had tegen het voorstel van Pauncefote, en dat de Russische voorstellen geheel in overeen stemming zgn met de inzichten der Britsche Verder zyn de Amerikanen bezig de laatste hand te leggen aan een ontwerp, dat mede de goedkeuring van Engeland wegdraagt. De Temps deelt nog mede dat de stemming der gedelegeerden de laatste dagen zeer ver anderd is. Zy, die ongeloovig aankwamen, djn door de groote vorderingen der eerste dagen overtuigd geworden, dat het beginsel der arbitrage al het terrein heeft gewonnen, dat door het beginsel der ontwapening verlo ren is. Het Vad., dat ook iets van de Russische voorstellen had vernomen, zegt dat de ver schillende mogendheden zouden zyn vertegen woordigd in het hof dat, in Zwitserland geves tigd, niet voortdurend zou vergaderen, maar naar vaste regelen telkens zou byeenkomen, wanneer zich eenig internationaal geschil mocht voordoen. Men verzekerde aan dat blad dat de mogelyk- heid niet is uitgesloten, dat, behalve de Ameri kaan ache en Engelsche voorstellen, ook nog een schema van de zoogenaamd kleine Staten zal worden aangeboden. Eerst beden, Maandag ochtend, heeft het bureau van de conferentie het oirbaar geacht deze mededeelingen, over het voorgevallene van Vrijdag, welke Zaterdag in verschillende buitenlandsche bladen te lezen waren, te be vestigen. Uit 's Gravenhage seint men ons dienaan gaande „Uit een officieele mededeeling Van het bu reau der conferentie aangaande de werkzaam heden der commissies blijkt, dat omtrent be middeling en arbitrage voorstellen zgn inge diend door Rusland, Groot-Brittannië en de Vereenigde Staten. Aan een subcommissie, saamgesteld uit de heeren Asser, Descamps, Estournelles, Holls, Lammasch, De Martens, Oiier en Zorn, is het onderzoek en de vergeiyking dier verschillende ontwerpen opgedragen." Nog seint men ons dat deze snbcommissie belast is met het ontwerpen van een algemeen tractaat, regelende de wyze waarop geschillen tusschen de volkeren aan een scheidsgerecht zullen worden onderworpen. Volgens het bovengenoemde Haagsche or gaan hebben de tot heden geleverde ver- toogen in de afdeeling voor ontwapening, zoo wel over de beperking der legers en scheeps machten, als over het verbod tot aanschaffing van nieuwe vuurwapenen en het gebruik van ontploffingsmiddelen en onderzeesche torpedo booten de overtuiging gevestigd, dat de kano om eenig practisch resultaat te bereiken in deze afdeeling gering is. Vermoedelijk zouzy spoedig haar bgeenkomsten staken. De redactie van genoemd blad had een on derhoud met Bertha barones Von Suttner, die altyd nog vol bigde verwachting is omtrent het resultaat der conferentie. Zeer leed doet het haar, dat zoo velen het ondernomen werk met wantrouwen be jegenen, en van de opmerking, dat dit toch zoo vreemd niet is, als men het beschouwt 't licht van de daden van den Keizer aller Ruslanden in en buiten zgn gebied, wil zy niets hooren. Met vuur verdedigt zy den jonge heerscher, die oprecht het goede wil, maar natnurlgk niet bij machte is zieh los te maken van de macht van eeuwenheugende traditiën en die juist zich gewend heeft tot de andere Mogendheden, om gezameniyk te doen, wat hy gevoelt alleen niet te kan nen. Ook had Stead haar gezegd, hoe da Czaar, toen de EDgelsche publicist de opmer king waagde, dat, als niets duurzaams van deze conferentie kwam, de wereld slechts een bigde verwachting ryker zou zgn geworden, onwillig uitriep„met verwachtingen is de wereld al te lang gevleid". Vast was zy dan ook overtuigd, dat het de bedoeling van den Czaar was een blyvende instelling te vestigen, die in de toekomst oorlogen zou kunnen voorkomen. Deze con ferentie mocht en kon niet op niets nitloopeD. Thans was het historische oogenblik, waarop het beginsel der rechtspraak tusschen de natiën werkelykheid zou moeten worden. En ook, al waren er die de bedoelingen van den Czaar meenden te moeten wantrou wen, wat deed dit ten slotte ter zake, als zy zei ven van de noodzakeiykheid een er inter nationale rechtspraak doordrongen waren De zaak was eenmaal ia gang gebracht en zon voortgang hebben, onverschillig wie den eerste* stoot had gegeven. Men ziet, de vestiging van een scheidsge recht was ook voor barones Von Suttner het hoofddoel der conferentie geworden. Dat de ontwapening op den achtergrond was geraakt scheen haar alleszins natuurlyk. Men kon daar mede niet beginnenhet moest veeleer het einddoel zyn. Toch scheen zy een afspraak om tot eenige beperking van krygstoerustingen te komen wel mogelgk te achten. Zaterdag avond kweet het gemeentebestuur' van Den Haag zich van zyn taak als gastheer tegenover de vertegenwoordigers der vreemde staten, die voor de vredesconferentie in de hofstad vertoeven. By die gelegenheid gaf in het Qebouib voo# kunsten en wetenschappen het orkest van het Concertgebouw te Amsterdam een concert* dat uitstekend slaagde. EEN EERVOL ONTSLAG. Naar aanleiding van het eervol ontslag, oj# verzoek aan onzen gezant te Petersburg gegeven* schrijft het Hbld o. a.: Na het gebeurde was de heer Van Stoet-' wegen niet meer te handhaven te Petersburg; Hoe minder een diplomaat schrijft, hoe beter het is. Vaardigheid met het woord sluit met altyd vaardigheid met de pen in En zwart op wit blijft 1 Zeer betreuren wy de onvoorzichtige, ondoor dachte daad van een zeer achtingswaardig man, welke zoo grievende gevolgen voor hem heeft. Want jaren laDg heeft hy met ijver an groote bekwaamheid en takt zyn plicht ver* vuld hij was een sympathieke persoon lijkheid, warm voor Nederlandsche belangen, en voor zyn landgenooten optredende waar en wanneer hy kon. De beer Wttewaal van Stoetwegen blijft ecbter nog „ter beschikking" van de rugeering* En we hopen zeer, dat na eenigen tjjd weder

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1899 | | pagina 1