MIDDELRURGSCHE COURANT.
N°, 66-
1899.
Zaterdag
18 Maart.
lertiwoorSieii.
142e Jaargang.
Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
Thermometer
Middelburg 17 Maart 8 u. vm. 42 gr. 12 n. 54 gr.
av. 4 u. 48 gr. F. Verw. zw. wind, licht bew., nachtv.
Advertentiën voor het eerstvolgend
nummer moeten des middags vóór één uur
aau het bureau bezorgd zijn.
Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en
Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel
Groote letters naar de plaats die zij innemen.
Advertentiën bij abonnement op voordeelige
voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratia
aan het bureau te bekomen.
Agenten.
Te AmsterdamA. de La Mar Azu.te Rotter
dam: Nijgh vak Ditmar.
Middelburg 17 Maart.
Stoomtramweg
VlissingenDomburg.
Aan het einde van zijn rapport, betreffende
deze zaak aan Gedeputeerde Staten van Zee
land uitgebracht, zegt de hoofdingenieur van
den Provincialen waterstaat, de heer M. B. G.
Hogerwaard, het volgende
Intusschen, zooals reeds gezegd, verbetering
van verkeersmiddelen kan wel niet anders dan
ten goede werken, en het aanleggen van tram
wegen, ook van geheel locaal belang, verdient
daarom alle belangstelling.
Naar mijn gevoelen zal in de eerste plaats
omtrent het beginsel te beslissen zijn, of de
Provincie tramwegen van gebeellocaalbelang,
als de onderwerpelijke, zal subsidiëeren, ook
bij de wetenschap, dat dit een stap in een
nieuwe richting zou zijn, die groote financieele
lasten voor de Provincie zal na zich slepen,
en zoo ja, in welke mate en op welke w
dit subsidie te verleenen.
Een en ander hangt ten nauwste samen met
de financieele draagkracht ddr Provincie, waar
omtrent de Staten hebben te oordeelen en te
Aannemende, dat de beslissing in deze gun
stig is, en derhalve voortaan ook aan tram
wegen van geheel locaal karakter, als de ont
worpen lijn V1 i s s i n g e n—D o m b u r g, sub
sidie uit de Provinciale fondsen zal worden
verleend, dan schijnt het toch raadzaam aan de
ontwerpen voor zulke tramlijnen zekere eischen
te stelleD, die, naar ik meeD, uit den aard der
zaak als van zelf voortvloeien.
Zoo kan worden geëischt, dat de tramlijn,
waarvoor subsidie wordt gevraagd, in zoodanige
richting kome, dat zij werkelijk op de doel
matigste wijze tegemoet komt aan werkelijk
bestaande behoefte der betrokken landstreek,
dat de aanlegboaten niet meer bedragen, dan
behoudens deugdelijken bouw strikt noodig,
eu dat de bestaanbaarheid bij het verkrijgen
van de aangevraagde subsidie op redelijke
gronden wordt aangetoond.
Dat dit laatste geenszins voor den stoom
tramweg V 1 i s s i n g e n—D o m b u r g is ge
schied, meen ik biervoor te hebben uiteenge
zet terwijl wat de doelmatigheid van de voor
die lijn gekozen richting aangaat, ik mij nog
veroorloven moet op bet navolgende te wijzen.
Eenigermate moet opvallen, dat, waar men
vroeger by tramontwerpen voor Walcheren,
die echter nimmer, zooals reeds opgemerkt,
zoover kwamen, dat daarvoor vergunning
werd aangevraagd, steeds als hoofddoel hoorde
verkondigen het verkrijgen van een goedkoop
en snel vervoermiddel naar de badplaats Dom
burg, en men dus ook voor zoodanigen tram
weg het hoofdelement voor het bestaan meende
te moeten zoeken in het vervoer van reizigers
of bezoekers van en naar de badplaats Dom
burg, is daarvan thans in de stukken geen
sprake meer, doch geldt het voornamelijk de
belangen van den landbouw, de nijverheid,
enz., en is het dus ook in het vervoer van
landbouwproducten, enz., dat de voorname
grondslag voor de bestaanbaarheid van de
ontworpen tramlijn moet gezocht worden. Doch
al wordt ook Domburg in deze bescheiden
niet meer als badplaats genoemd, toch blijkt
daarop bijzonder te zijn gerekend, blijkens de
exploitatierekening, waaruit te zien is, dat men
zomers 5 treinen tusschen Vlissingen en
Domburg heen en weer zal doen loopen,en
staat daarmede wellicht ook in verband de ont
worpen zijtak van den Singelweg naar het
Setje Wolfsplein te Vlissingen, beidezaken>
die men niet kan inzien, dat in het belang van
landbouw noodig zijn.
Met de meening, dat bet belang van den
landbouw voorop is te stellen, kan overigens
myns inziens worden medegegaanook omdat,
tenzij Domburg als badplaats een thans niet
te voorziene vlucht neemt, een tramweg van
de tegenwoordige badplaats Domburg alleen
of hoofdzakelijk zeker wel niet zou kunnen
bestaan.
Wordt echter een tramlijn hoofdzakelijk ten
gerieve en profijt van den landbouw gelegd,
en omgekeerd beoogd voor den tramweg ïn
den landbouw zijn voorname bron van bestaan
te hebben, dan dient daarmede ook bij de
keuze der richting voor de lijn rekening te
worden gehouden.
Naar mijne meening wordt daartoe vereischti
dat de tramweg zooveel mogelijk gelegd wordt
midden door de landstreek, die men in beter
toeBtand brengen wil. Immers het is duidelijk,
dat de invloed van een tramlijn zich slechts
nitstrekt over zekere breedte ter weerszijde
daarvan. Deskundigen hebben, gegrond op
statistieke gegevens, de breedte dier strooken
rechts en links van de tramlijn, die den invloed
daarvan ondervinden, in het algemeen op slechts
ongeveer 2 kilometer gesteld.
Het is voorts natuurlijk gewenscht, dat de
tramweg zooveel mogelijk kunstwegen kruist,
opdat de aanvoer der landbouwproducten naar
den tramweg mogelijk zij, ook in winterdag,
wanneer de aardewegen onberijdbaar zijn
verder behoeft het wel geen betoog, dat het
noodig is, om zooveel mogelijk reizigers te
trekken, met de tramlijn op te zoeken die ge
deelten, waar de bevolking het dichtst is; zij
moet dus zooveel mogelijk naderen de middel
punten van bevolkingdus de bebouwde
kommen der gemeenten.
En ten laatste is, doch zeker niet als min
ste eisch, te stellen het beperken der lengte
van de lijn tot de strikt noodige, tot vermin
dering der aanlegkosten, maar vooral tot ver
mindering der jaarlijks terngkeerende kosten
van exploitatie, onderhoud en vernieuwing.
Aan geen dezer toch zeker voor de hand
liggende eischeD, kan het ingediende stoom-
tramontwerp VlissingenDomburg ge
acht worden te voldoen, en dat meen ik te
moeten toeschrijven aan het meer speculatief
karakter van deze ontworpen lijn, die minder
beoogt te voorzien in een tegenwoordige be
hoefte, dan wel aan eene behoefte, die zal ont
staan door de gehoopte ontwikkeling van de
duinstreek.
De ontworpen tramlijn toch gaat niet midden
door de landstreek, maar loopt aan de zeegrens
daarvan. In plaats van te mogen rekenen op
een strook land van 4 kilometers breedte, ko
mende onder den gnnstigen invloed van het
nieuwe verkeersmiddel, is die strook Blechts
op 2 kilometer te stellen de kunstwegen,
waarlangs de landbouwproducten naar den
tramweg kunnen worden vervoerd, worden na
genoeg niet gekruist. De lijn blijft van de be
bouwde kommen van K oudeker ke, Bigge-
kerke en Aagtekerke op ongeveer 2 ki
lometer afstand verwijderd.
De lengte eindelijk van den ontworpen tram
weg van station van Vlissingen tot Dom
burg bedraagt ruim 23 kilometer, terwijl de
afstand in rechte lijn tusschen het begin- en
eindpunt nog niet is 15 kilometer.
Hieruit mag de gevolgtrekking worden ge
maakt, dat de doelmatigheid van. het plan, wat
de richting betreft, zeker niet boven beden
king verheven is.
Nu mogen er al vele plannen bedacht en
besproken zijn, mij komt voor, dat daarmede
oog niet in genoegzame mate is overwogen,
althans dit blijkt niet uit de stukken, op welke
wijze het doelmatigst de toestanden op Wal
cheren door tramaanleg zouden te verbete
ren zijn.
Nadere studie eD onderzoek schijnen noodig,
om deze aangelegenheid tot rijpheid te bren
gen en vatbaar voor oplossing te maken.
Ik geloof dat men daarbij zich moet losma
ken van het denkbeeld, met tramwegen steeds
de richting van wegen te volgen.
De meerdere onteigeningskosten worden al
licht door korter lengte en andere voordeelen
opgewogen. By onteigening ten behoeve van
tramwegen, mag men wellicht rekenen op ma
tigheid in de eiBchen der grondeigenaren, die
door den tramaanleg bevoordeeld worden, doch
blijkt zulks niet het geval te zijn, dan kan de
toepassing der wet op de onteigening ten alge-
meene nutte worden gevraagd, en het is haast
niet deukbaar, dat deze voor tramaanleg zou
geweigerd worden. Tegen bezwarende opdrg-
ving der kosten van aankoop voor het be-
noodigd terrein is men dan gewaarborgd.
Het bovenstaande in het oog houdende, zou
een geheel andere richting voor den ontwor
pen tramweg Vlissingen Domburg»
met behoud der begin- en eindpunten, kunnen
overwogen worden.
Van af het punt, waar de ontworpen tram
weg de draaibrug over het kanaal van
Walcheren bij dq. Keersluis verlaat,
zoude deze in nügenpeg rechte richting op
Domburg langs de l>ebouwde kommen van
Koudekerk e, Melis- en Mariekerke
en Aagtekerke kunnen worden getraceerd.
De juiste richting is natuuriyk eerst na
hoorlijk terrein onderzoek, teneinde de minst
sc adelgke snijding van eigendommen te ver-
rggen, vast te stellen. Bij zoodanige richting
heeft men het voordeel, aan weerszijde
van de tramlijn een strook land te hebben, die
onder den gnnstigen invloed van bet nieuwe
verkeersmiddel komt, en dat omgekeerd tot
voeding van de tramiyn dienen kan; bij de
ontworpen lijn is slechts land aan eene zijde
daarvan. Voorts zou de lijn komen in onmid
dellijke nabijheid van de bebouwde kommen
van Koudekerke, Biggefcerke, Meli
kerke en Aagtekerke, waardoor op
meer personenvervoer zal kunnen gerekend
worden; terwijl de eindpunten Vlissingen
en Domburg dezelfde bljjven, het getal
van de badplaats Domburg van
uit Vlissingen eer grooter dan kleiner zal
worden, daar de afstand van ,23 kilometer tot
15 vermindert, en de reis dus korter en goed-
kooper kan zijn dan volgens het ontwerp.
Zoodanige kortere tramljjn zal aan exploitatie
ook belangrijk minder kostenom toch hot
te bereiken, zijn jaarlijks slechts 40.000
treinkilometers te bekostigen tegen 60.000
volgens het ontwerpook de kosten van
onderhoud en vernieuwing van wegen werken
en rollend materieel zullen voor dergelijke lijn
belangrgk minder zyn, dan voor de ontworpen
iyn van 23 kilometer lengte.
Door vermindering der lengte van de tram-
Ign van 23 tot wellicht 15 16 kilometer,
zullen de bosten van aanleg natuuriyk belang
rijk verminderen; daarentegen niet onbelang
rijk atggen tengevolge van meerdere onteige
ningskosten.
De werkelijke kosten van aanleg en exploi
tatie van deze kortere richting kunnen echter
eerst na opzettelgk onderzoek geraamd en be
oordeeld worden.
Ik meen echter wel te mogen stellen, dat
bedoelde kortere richting vermoedelgk niet
meer zal behoeven te kosten, dan thans voor
de langere richting geraamd, en dat men, door
te verwachten meerder vervoer van goederen
personen, bij geringer bosten van exploi
tatie, onderhoud en vernieuwing, een tramiyn
met grooter kans op levensvatbaarheid zou
hebben, dan het geval zal zijn met de richting
waarvoor subsidie werd aangevraagd.
Ik veroorloofde mg de aandacht van uw
college te vestigen op deze andere richting
voor een tramweg van Vlisssingen naar
Domburg, alleen om aan te toonen, dat het
volBtrekt niet vaststaat, dat de ontworpen
richting langs de duinen de doelmatigste zon
zgn. Uitdrukkelijk moet ik echter hierbij ver
klaren, niet te bedoelen die richting aan te
wgzen als de doelmatigste oplossing van het
vraagstuk der tramwegen op Walcheren;
dit toch kan geenszins geacht worden op mgn
;en. Aan de belanghebbenden is
het die aangelegenheid nader in studie te
nemen en tot oplossing te brengen.
De raad tracht dat doel te bereiken
door het samenvoegen van alle vereeni-
gingen, die arbeiden aan verbetering van den
lijken, maatschappelyken, economischen en
rechtstoestand der vrouw
door het oprichten van informatiebureaus
ten dienste der leden en voorstanders
c. door het houden van bijeenkomsten
d. door het uitgeven van geschriften
e. door het zenden van verzoekschriften.
De zetel van den vrouwenraad wordt te
Amsterdam gevestigd.
BEJTOEMIH! WE» EWZ.
Bij kon. besluit
is benoemd tot kantonrechter te Amsterdam
(derde kanton) mr Th. I. B. Hiltermann, thans
kantonr.-plaatsverv., advocaat en procureur
aldaar, en tot kantonrechter te Eist mr J. M.
van Halmael, thans kantonr. te Alphen
is de O.-I. hoofdambtenaar mr J. M. Broos-
hooft, gewezen president van den raad van
justitie te Soerabaija, laatstelgk met verlof hier
te lande, op zgn verzoek, wegens physieke
ongeschiktheid, eervol uit 's lands dienst
ontslagen, met toekenning van pensioen.
Door het gerechtshof te 's Hertogenbosch
is, ter vervulling van eene vacature van raads-
r in dat college, opgemaakt de navolgende
alphabetische lijst van aanbevelingmr Th.
J. A. Duynstee, mr A. M. A. Hanlo en jhr
mr A. F. 0. Sassen van Ysselt, rechters in de
arr.-rechtbanken te Maastricht, Roermond en
's Hertogenbosch.
STEMMING VEENDAM.
Bij de Donderdag gehouden stemming voor
een lid der Tweede kamer in dit hoofdkies
district vacature mr Smidt Is gekozen
heer J. H. A. Schaper (sociaal democraat)
met 1597 van de 3023 uitgebrachte stemmen.
Op dan heer mr E. A. Smidt (lib. afgetre
den lid) werden 1426 stemmen uitgebracht.
Door dezen uitslag verliezen de
liberalen een zetel in de Tweede kamer.
Iu Juni 1897 was mr Smidt gekozen met
!26 van de 4492 stemmen.
De socialistische candidaat had toen 465
stemmen.
LEERPLICHT.
De ruiterlijke houding, door minister Borge-
sius in zgn toelichting tot het gewgzigd ont
werp van leerplicht aangenomen, wordt door
dr Schaepman's orgaan, Set Centrumzeer op
prijs gesteld. Het blad doet zyn lezers met eeD
uittreksel van dit stuk keunis maken en voegt
aan toe, dat tegenover den minister geen
achterdocht past, welke krenkend is voor een
eerigk man in een eeriyk debat.
Ook vestigt het blad de aandacht op 't
volgende.
„Het ontwerp van den leerplicht belooft ons
een stap nader te brengen tot het groote doel:
gelgkstelling van openbaar en bgzonder onder
wijs. Nimmer waren de uitzichten daarop zoo
groot als thans. Leerplicht zal, naar de her
haalde verzekering des ministers, niet mogelijk
zgn zonder dat de positie onzer school van
overheidswege worde versterkt, en daardoor
vaster geankerd in onze wetgeving. Zoodat
ten Blotte de voorgestelde hervorming niet
slechts duizenden verwaarloosde kinderen,
maar ook aan de bgzondere school zelve kan
ten goede komen.
„Ons dnnkt, dat deze zijde van het vraag
stuk tot dusver te veel uit het oog werd
verloren. En toch staat het vaat, dat de zaak,
van dezen kant bezien, iets anders en beters
verdient, dan Nurks-achtige aanmerkingen,
booze veronderstellingen en een oppositie, welke
maar al te zeer aan obstructionisme doet
denken".
DE NATIONALE VROUWENRAAD,
die Wpensdag te Utrecht is tot stand geko
men, omschryft zijn doel en middelen in de
statuten aldus
De Nationale Vrouwenraaduitgaande van
de meening, dat man en vrouw elkanders werk
op elk gebied moeten aanvullen, zullen zi,
waarheid het werk van den volkomen mensch
tot stand brengen, wenscht de vrouwen van
Nederland te organiseeren en het werk van
allen te vereenigen, ten einde aller streven met
bewustheid te richten op de vorming der vrouw
itot deze volledige samenwerking.
WEST-INDIË.
Het telegrapbiBch bericht, door den gouver
neur ontvangen, ten aanzien van de goedkeu
ring door H. M- de koningin van de door de
Kol. staten en het bestuur aangenomen veror
deningen, waarbij het hoofdgeld en de patent
belasting, behalve die voor tappers en slijters,
wordt afgeschaft, heeft, schrijft Onze West,
ontstemming, welke de ministerieele mede-
deeling wegens de waarschgniyfce niet-afkon-
diging dezer verordeningen bad doen ontstaan,
voor eene algemeene vrengde doen plaats
maken.
Immers beeft men niet alleen reden zich te
verheugen over de afschaffing dezer belastingen
zelve, maar bovenal om de regeeringedaad.
De Nederl. regeering heeft in deze getoond
hoog genoeg te staan om, waar haar aange
toond wordt te hebben gedwaald, op dien
dwaalweg terug te komen.
Dit geeft vertrouwen in de toekomst en
verhoogt de achting, die elk kolonist aan de
regeering van het moederland verschuldigd is.
Blgkens eene mededeeling van het bestuur
ir koloniale spaarbank behoeven de onlangs
aan het licht gekomen malversatiën aan die
inrichting geen reden te geven tot bezorgdheid
voor de terugbetaling der in die spaarbank
belegde gelden.
raakte hy van de wya en gebeurde er Iets
dwaas met hemeven voorbij 's Gravenpolder,
zoo meeDt hy, sprong er Iemand op zyn wagen,
rukte hem de leidsels uit de handen, wierp
hem van den wagen en reed met het span naar
Ovezand, waar de nieuwe koetsier door den
veldwachter aangehouden werd. De boerenzoon,
versuft door zgn val, wilde zyn wagen en
paarden achterna loopen, doch sloeg altijd
door die versuftheid de tegenovergestelde
richting io[en liep, sommigen zeggen waggelde,
naar 's Gravenpolder terug, waar men hem aan
zyn verstand bracht, dat hy geheel verkeerd
liep. Toen hy dit begreep, wandelde hg naar
Ovezand, trof daar zgn span aan en zonder
zich te bedenken gaf hij zyn plaatsvervanger,
die voor de paarden stond, zulk een slag in
't gezicht dat één tand uit 's mans mond rolde.
De burgemeester moest er aan te pas te komen
en nu eischt de geslagene óf verbaal óf f 20.
Aan dezen laatsten eisch is gevolg gegeven.
De lezer begrijpt wat er gebeurd isde boeren-
i, door den langén rit tot velerlei hart
versterkingen geprikkeld, verloor tusschen
's Gravenpolder en Ovezand zyn evenwieht en
viel van den wagen aan den kant van den
zyn gerei werd door een landbouwer,
nadat de paarden een poos alleen gedraafd
hadden, aangehouden; toevallig was er een
arme schoenmaker uit Goes, die aanbood den
wagen naar zijne bestemming te brengen, na
eerst een uur op den koetsier gewacht te
bentoen deze niet kwam, reed de schoen
maker naar Ovezand waar hy, gelijk gezegd,
ïebouden werd door de politie en waar hem
voor zgne moeite een tand uitgeslagen werd
de holte, daardoor ontstaan, werd gevuld door
het goud van twee Willempjes.
UIT STAD EN PROVINCIE.
In verband met de verdere gereedmaking
van het in aanbouw zynd pantserdekschip
Noord-Brabant is bij de Kon. Mij. De Schelde
te Vlissingen gedetacheerd de hoofdmacht
nist 1ste kl. G. P. W. v. d. Klugt.
De passggiersprgzen op de tramiyn
Br eskens Maldeghem zyn met 25 percent
verlaagd.
Tegen Donderdagavond was door de Arbei-
derskiesvereeniging Ontwikkelingde Liberale
kiesvereeniging Eendracht maakt macht en door
de afd. Middelburg van de S. D. A. P. in het
Schuttershof alhier eene openbare vergade
ring uitgeschreven, waarop de heer C. E. van
Koetsveld van Goes spreken zou over„Pro
portioneels vertegenwoordiging."
Niettegenstaande de vergadering uitging van
drie vereenigingen en de entree zoo laag was
gesteld, dat zij voor bijna niemand een beletsel
kon zijn, was de samenkomst s'echt bezocht
niet meer dan een veertigtal hoorders toch
was opgekomen.
De voorzitter der arbeiderskiesvereeniging
opende de bijeenkomst en deelde mede dat,
waar in zgne vereeniging het onderwerp van
vergadering meermalen was besproken,
zij het wenschelijk had geacht daarover meer
uitvoerig te worden ingelicht. Wijl het hier
geen beginsel van de een of andere staatkun
dige party gold, had zy zich gewend tot de
kies vereenigingen van verschillende politieke
richting om gezameniyk een spreker te doen
optreden, waartoe bovengenoemde corporaties
zich bereid verklaarden, doch waarvoor de
antirevolutionnaire en katholieke kiesvereeniJ
gingen om verschillende redenen bedankten.
Na deze mededeeling leidde hg den spreker
bij zyne hoorders in. t
De heer Van Koetsveld begon met vootopr
te stellen, dat de wensch naar evenredige ver
tegenwoordiging niet de leuze is van eonige'
partg, maar onder alle mogelgke richtingen
voorstanders telt.
HQ herinnerde er aan, dat sedert eenige'
jaren eene Nederlandsche vereenigiDg voor
zoodanige vertegenwoording beBtaat en deelde'
mede hoe die ontstaan is, wat zg beoogt en
hoe zij wenscht haar doel te bereiken.
Allereerst trachtte spreker daarop aan te1
toonen dat de inrichting van het tegenwoordig
kieBBtelBel onbillijk is, doordat het de minderheid
geheel buiten rekening laat en voof velen het
uitoefenen van het stemrecht tot iets fictiefs
maakt.
Hij stelde de beillooze gevolgen in het licht
van het stelsel dat de meerderheid beslist;
de stryd tusschen de verschillende groepen om
die meerderheid, de onverschilligheid die ge
wekt wordt bij de partygenooteu van de min
derheid en de zorgeloosheid die men kweekt by
die der meerderheid en die tengevolge heeft dat
vele kiezers van de stembus wegbleven. Gemid
deld neemt thans Blechts 65 aan de stemming
deel.
Verder gipste spreker de verdeeling in dis
tricten, die niet billijk en niet gelijk is, terwijl
bovendien iedere politieke partg, die aan het
roer is, door handig de schaar te hanteeren,
invloed kan oefenen op de samenstelling der
partyen.
Dit alles beeft aanleiding gegeven tot de op
richting der straks genoemde vereeniging, die
Uit Goes schrijft men ons
Donderdagavond trad in de Prins van Oranje
voor de liberale kiesvereeniging Vooruitgang
als spreker op de heer C. A. Zelvelder van
Utrecht, met het onderwerp; Wat willen de
vooruitstrevende liberalen
Achtereenvolgens besprak de heer Zelvelder
j wenschelgkheid van herziening van het
kiesrecht en de wet betrekkelQk de armenzorg
en de noodzakelgkbeid van het in 't leven
roepen van verzekering van den werkman.
Van de gelegenheid tot debat werd geen
gebruik gemaakt.
De heer A. A. ter Haar, voorzitter der kies
vereeniging, die den spreker inleidde en bij
het einde zgn dank bracht, zeide dat de Libe
rale Unie haar in de gelegenheid gesteld bad
dezen spreker te hooren.
Hy betreurde het echter dat de opkomst, die
uit een vgttigtal personen, waaronder drie
dames, bestond, niet grooter was, maar sprak
de overtuiging uit, dat by een volgend optreden
de heer Zelvelder wel talrijker gehoor zon
vinden.
Denzelfden avond trad in het lokaal Samuel
in de Wijngaardstraat voor den Werkmansbond
op de heer W. Lamers, die de vredesconferentie
besprak voor de rnim honderd aanwezigen-
Zgn rede werd met veel belangstelling aange
hoord.
Twintig galden voor één tand of
een dienst beloond. Een boerenzoon
uit een plaats bij Goes had te Bi ezel in ge
graan geleverd; op zyn terugkeer met een b°»wiuW roioouigmg, uit»
span weelderige paarden voor z})n wagen, I wenscht dat de stembus geven zal de jufott