MIDDELBURGSCHE COURANT. N°. 281. 1898, Dinsdag 29 November. 141s Jaargang, Den courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- es feestdagen,, Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland francs p.p., t„— Afzonderlijke nummers kosten B cent. Thermometer Middelburg 28 Nov. 8 u. vm. 34 gr. 12 a 40 gr., av. 4 o. 34 gr. F. Verw. Z. W. wind. Advertentiëa voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór één aar aan het bureau bezorgd zijn. AdvertentiSn20 cent por regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten ea Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames iO cent por regel Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën by abonnement op voordeelige Voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratis aan het bureau te bekomen. Agenten.' Te AmsterdamA. de La Mar Azn. te Rotter dam: Nijgh van Dituar. Het Jodendom en de open bare school. Het meegedeelde advies van den heer A. van Loen, opperrabijn te Groningen, iD zake Bectescbolen, dateert al van April 1896. Het was dus niet van recenten datummaar, daar de eerwaarde geestelijke zicb niet ge roepen achtte nader mee te deelen of zijn meening soms is gewijzigd, moeten wij dit advies aannemen als de uitdrukking van zijn gevoelenB ook op dit oogenblik. Thans beeft ook de lieer L. Wagenaar, opjper-rabijn van Gelderland, in deze zijn licbt laten schijnen. Zoo kregen wij dus een overzicht van de meenicgen omtrent onze openbare school van een drietal leiders der Israëlieten in Neder land; en heeft dit van zelf meer waarde dan liet persoonlijk gevoelen van een hunner. Uit dit meer algemeen kijkje nu blijkt dat die heeren het vrij wel in hoofdzaak eens zjjn. Over het gevoelen van den heer Dtlaner, die den stoot gaf aan de beweging, is al veel geschrevenwij willen ons meer bepa len tot dat van den heer Wagenaar te Arnhem. Deze zou graag de oprichting vaD confessioneels scholen als overbodig be schouwd hebben, omdat hij het een „dier baar kleinood" achtte, dat kinderen van verschillende gezindten, voorbestemd oir straks naast elkaar in de maatschappij te leven, ook op de schoolbanken reeds de praktijk der verbroedering zouden leem Maar er zijn oveiwegende reden, die diii gend eiscben dit geliefde denkbeeld los te laten. Er zijn, verklaarde de heer Wagenaar, zoodanige beweeggronden; er zijn overwe- g ingen, die niet eerst heden, maar te midden van jarenlange ondervinding zijn gerijpt tot een levendige kracht van onweerstaanbare^ drang en invloed. De verdeelir,g thans van den tijd van den dag over algemeen- ei godsdienstonderwijs, moet een langzamen, moreelen dood van het laatste ten gevolge hebben. Thans is men gedwongen te kiezen tusschen twee zoo kostelijke idealenon wrikbaar vasthouden aan het neutraal onder wijs aan den eenen en behoud van het gods dienstig element in de opvoeding der jeugd aan den anderen kant. Het godsdienst onderwijs wordt nu tot een gering aantal ongeschikte uren beperkt, terwijl het daar staat met een schrikbarende overmaat van plichten en een bedroevend minimum van aanspraken. Deze toestand leidt, meent de opperrabbijn, tot de opgroeiing van een geslacht, dat reeds in de vroege jeugd leert, het gods dienstige element des levens, te beschouwen als het stiefkind, dat zich naar alles heelt te schikken. Dit te voorkomen, acht hij een levensvraag voor het Jodendom, wilde men niet, dat zijn moreele toekomst, betooverd door den streelenden zang van schoone, maar geen troost biedende illnsiën, in den slaap des doods verzinkt. Een anderen uitweg dan Joodsche scholen voor Joodsche kinderen zag de heer Wage naar niet, en hij acht het ook niet denkbaar, dat die zou te vinden zijn. Ons dunkt: die is wel te vinden. Het hoogste, dat aan eiken godsdienst teD grondslag moet liggen, is tech menschlievend heid en verdraagzaamheid te bevorderen. Welnu, dat leert de openbare school in de eerste plaats. Die ataat alzo o boven al die kerkelijke secten en meeningen hoog en nog altijd ongeschonden. Wij wachten toch nog steeds op feiten en bewijzen dat die school ontaard isdat de kinderen daar dingen leeren, welke slecht zijn voor de maatschappij. Niet slecht om dat de kleinen later zelfstandiger worden en ontwassen aan den invloed van geestelijke leiders, die hun macht zien verminderen maar slecht in dien zin dat de kinderen door die school ongeschikt worden gemaakt voor hun volgend leven om in de wereld een nuttig en goed mensch te worden eu dat ware godsdienst er wordt ondermijnd. Volmaakt is die school niet, edoch dat zijn de Christelijke en Joodsche scholen evenmin. Maar zij staat in onze oogen oneindig hooger. Zij kweekt menschen, geen aan hangers van den eenen of anderen sectc- dienst. Voor hare belangen moeten andere wijken. Het onderwijs, dat daar gegeven wordt, is nommer een; dat in kerkelijke leerstel lingen nommer twee. Dit is oaze meening en die van duizenden in het land. En waarlijk er is allerminst reden van klagen van de zijde der geestelijke heeren, want zelfs op die openbare school wordt de gelegenheid geboden godsdienstig onderwijs te geven, terwijl bovendien 's morgens, 's middags en 's avonds nog tijd overblijft voor de leeraren van verschillende kerken om kinderen van ouders, die dit wenschen, hunne leeringen in te prenten, welke helaas,! voor een niet gering deel alles behalve getuigen van een ruimen blik, van die hooge beginselen, waarvoor de openbare school strijdt. De weg, dien de heer Wagenaav niet kan vinden, is dus van zelf aangewezen. Als die heeren hun plicht doen in de vrije uren, die de kinderen hebben; dan behoeft er, dunkt ons, geen enkel bezwaar te bestaan. Dan kau men de openbare school laten in hare waarde en komt het door den heer Wagenaar „geliefde denkbeeld" en het hem „dierbare kleinood" meer en meer tot zijn recht. Het is zoo jammer, dat de zucht tot drijven, waarvan tot beden anderen het monopolie schenen te hebben, is overgeslagen op drie geestelijke leiders der Israëlieten in ons land. Hoe de andere drie, die te Maastricht, Rotterdam en Leeuwarden, erover denken- de heer Tal, de man van een vrijzinnig standpunt, is helaas t overleden weten wij niet. Misschien zijn zij van een ander gevoelen. Wij willen het hopen. Maar nu reeds zijn wij, ook op grond der krachtige protesten,tot heden vernomen tegen hetgeen ór Diioner schreef, overtuigd dat de drie rabbijnen daarbij handelen tegen den geest van verdraagzaamheid die het grootste deel van het Joodsche volk in ons land altijd heeft gekenmerkten wij geloo- ven niet dat het gelukken zal dit in het barnas te jagen tegen de openbare Sïhool en op den weg te brengen die het zou voeren ingezelschap van zijn ergste vijanden. Wie toch zijn de leiders van het anti semitisme Bij wie vindt dit zijn krachtigsten steun Zeker niet bij hen, die de openbare school hoog houden. Welke grieven kunnen dan toch van de zijde der Joden tegen die school worden ingebracht? Het praatje over het houden van socialistische redeneeringen, o. a. dat eigendom diefstal is, bleek nog niets meer dan een praatje te zijn. Dat een onderwijzer wellicht eens beweerd heeft, dat er in de maatschappij toestanden zijn die uit sociaal oogpunt verbetering eiscben, dat er sociale nooden zijn; eilieve, stel dat dit beweerd werd, is dat dan zoo erg? Zon een godsdienstonderwijzer, van welke richting ook, dit ook zijn catechisan ten niet kunnen en moeten zeggen Is het niet hun plicht daarvoor de oogen te openen en tot medewerking aan te sporen om die later dan te helpen leenigen. Op het gebied der vaderlandsche geschie denis, waarover de strijd tegen de openbare school nog al eens heeft geloopen, behoeven toch waarlijk de Israëlieten zich het harnas niet aan te trekken. Die gaat geheel buiten ben om en zij schaarden zich steeds beslist aan de zijde van de vrijheid, waarvoor Willem de Zwijger streed en waarvoor nu nog altijd het Nederlandsche volk met kracht party kiest. De rabbijnen bewijzen een slechten dienst aan hen, voor wier geestelijke belangen zij moeten waken, door bij hen in miscrediet te brengen eene instelling, die groote mannen als een Wertheim en een Godefroi voort bracht en die bij het overgroote deel der Israëlieten steeds geliefd was. Zij moesten ook bedenken dat zij, door te drijven in de nu door hen aangegeven richting, hunne volgelingen totaal ongeschikt maken voor het samenleven met andersden kenden in de huidige maatschappij; en zij den haat zouden aanwakkeren, die anderen zoo gaarne zien herleven en ook zooveel mogelijk opwekken. Laat mannen als dr Düaner liever de hand in eigen boezem stekenmisschien vinden zij in eigen werk en in eigen handeling stof rot verwijt. Of is het zoo onmogelijk dat hun opvatting, hun stijl conservatisme velen afkeerig van hun leer maakt? Is het niet mogelijk, dat zij nu trachten met kracht en geweld teiug te winnen, wat zij verloren door eigen schuld? Zij gingen misschien niet mee met hun tijd. Dat zij dan tot zich zei ven inkeerenzich zeiven herzien en in elk geval geen schuld werpen op eene onschuldige en geen haat en tweedracht zaaien, waar verdraagzaam heid en eendracht steeds den hechtaten band vormden tusschen velen van verschillend geloof, onder wie de Israëlieten een eerste innemen. kapitein-commandant der dienstdoende schut terij te Zalt-Bommel en van majoor-comman dant van het 14de bataljon rustende schutterij in Gelderland; en is in zijn rang overgeplaatst bij het regiment grenadiers en jagers de kapitein C. L. Vink hnizen, van het 1ste regiment infanterie. Ook de minister van oorlog verleent deze week geen audiëntie. TWKKWK HAIHKB. In zijn memorie van antwoord op hei voorloopig verslag over zijne begrooting deelt de minister van justitie o. a. nog moe: ludiei. de novelle op bet wetboek van strafrecht zal zijn ingediend, zal men ontwaren dat ook aan het Nieuw Malthusianisme de aandacht ia ge schonken. Laat ons tot slot even de aandacht mogen vestigen op hetgeen de Zutph. Crt., die ook juist in haar jongste nommer deze kwestie behandelde, o. a. schreef in deze woorden Het optreden van den rabbijn dr Düaner is te beschouwen als een daad van een Joodsch-clericaal ijveraar. Vandaar de ver kettering van anderen en het opwerpen van ongerijmdheden, waaraan hij zich schuldig maakt. Want wat anders dan een ongerijmdheid is het de openbare school gevaarlijk te ver klaren voor het Israëlietisch geloof, met een beroep op het Nienw-MaltbnsianismeHet is even dwaas als dat dr Dttmer op het leerplan van zijne Israëlietische sectescholen de leer van het Oad-Testamentiache „Ver menigvuldigt u!" als onderwysvak zou willen plaatsen. Maar treuriger indruk nog dan deze en dergelijke ongerijmdheden maakt de ver dachtmaking en verkettering van andersden kenden waaraan de Joodsche rabbijn zich schuldig maakt, een verkettering die vooral gericht is tegen de sociaal-democratische en andere ultra-vrijzinnige elementen onder de onderwijzers der openbare school, een ver kettering die de gewone metgezel is van den geloofsijver, maar te pijnlijker indruk maakt uit den mond van een vertegenwoor diger van het onde volk, dat zelf eeuweD lang over verdachtmaking, vervolging en vetkettering heeft te klagen gehad, en door het anti-semitisme daarmede ook nu uog bedreigd wordt. Aanvallen als die van Dr Dunner hebben een opbouwende, sterkende kracht. Want jaist in de beschuldiging van dezen ultra orthodoxen rabbijn, dat de voor allen be stemde school niet kan voldoen aan de be hoeften van hem en de zijnen, ligt bet beste bewijs dat zij bare roeping getrouw is ge bleven. Want een school, die aan de idealen der clericalen, van welke richting ook, ten volle voldeed, zou een onding wezen. De open bare school, die volgens de bedoeling der wet, de christelijke en maatschappelijke deugden onderwijzend, zich vrij houdt van dogmatisch onderricht, zal voor al wat cle- ricaal is steeds een tekort in de opvoeding opleveren. Maar voor de groote massa des volks, die van het drijven der clericalen niet gediend is, en nimmer gezind zal zijn om het lager onderwijs te maken tot een recrntenschool voor politieke scheuring, zal elke klacht, door de clericalen, van welke richting ook, aange heven over de onbruikbaarheid der open bare school voor hun doel, te vaster bet recht van bestaan van die school verzekeren en bevestigen. Middelburg 28 November Volgens het voorloopig verslag der Kamer over de bpgrooting voor financiën gaven bij het afdeelingsonderzoek verschillende ledeii uiting aan hun teleurstelling en bevreemding dat tot op heden geen gevolg is gegeven aan 's Ministers toezegging omtrent eene herziening van de vermogens- en bedrijfsbelas ting. Er werd gevraagd of voorstellen van zoodanige strekking spoedig knnnen wordeD tegemoet gezien Da verplichting tot het motiveeren van verhooging van eigen aangif ten van belastingschuldigen wenschte men alsnog in beide wetten opgenomen te zien. Ook werd aangedrongen op een bepaling betreffende het ter kennis brengen, met redenen omkleed, van de belastingschuldigen der beschikkingen van de Raden van beroep, voor zoover die afwij ken van de aangiften der in beroep gekomen belastingschuldigen. Andere leden bestreden dien aandrang, uit vrees voor practische be zwaren. Deze leden wezen op de noodzakelijk heid van Btrenge controle, die zij hoopten dat van regeeriugswege zon worden bevorderd. Verder werden verschillende wenken gegeven of vragen gedaan omtrent de bedrijfsbe lasting en die op het personeel; beden kingen geopperd tegen uitvoering van laatst- jemde; en werd gevraagd wanneer een wetsontwerp ter herziening van de belastbare opbrengst der gebouwde eigendommen mag worden te gemoet gezien. (Zij, die dit vroegen, zijn, merkt Het Vad. op, zeker n^g piepjonge staatslieden, wier herinne ring niet ver genoeg reikt om te weten, dat eeti dergelijke wet te vinden is in het Staats blad van 1897, nl. de wet van 2 April van dat jaar no 124.) In overweging werd gegeven de ontvangers op te dragen, zoo mogelijk te bevorderen dat, vóór het uitreiken van waarschuwingen, de belastingschuldige op andere wijze er van in kennis worde gesteld, dat by niet-betaling tot vervolging zal worden overgegaan. Indien van automobielen geen tol gehe ven wordt, wenscht men hierin verandering gebracht te zien. Men meende dat de versmolten schatten van Lombok meer dan smelt waarde hadden. Men vroeg waaraan het toe te schrijven is dat de oorspronkelijke ramiDg der nitkee- ringen aan de gemeenten zoo aanmerke lijk te laag is geweest. Bepleit werd de overbrenging van de admi nistratie der domeinen in haar geheel naar het depart, van binnenl. zakenbeheer van lande rijen en den land boo w in eigenlijken zin eveneens naar binnenl. zakenhet beheer van wegen en vaarten naar waterstaat en dat der voormalige v est i nggr oden naar oorlog. Is indiening van een wetsontwerp tot rege ling van de weduwen- en weezen-pen si oen en van openbare onderwijzers spoedig te verwachten Andermaal werd de aandacht er op gevestigd, dat bg voortduring te weinig muntbiljet ten van f 10 in omloop zijn. Opnieuw werd van verschillende zijden de wenschelijkheid betoogd de betrekking van betaalmeester op te heffen en die op te dragen aan andere bestaande ambtenaren. Waar bij artikel 46 een bedrag van/" 200.000 is uitgetrokken voor bedijking van Schorren in den Brakman bij de Kleine Stelle met haven voor Philippine, welk werk in het geheel volgens raming 275000 zal kosten, uiten sommige leden de meaning, dat deze zaak, aan gezien zij, blijkens het aangeteekende in noot 50 van den toelichtenden staat, strekt in het belang van de mosselvisscherij en den mossel- handel, veeleer bij het departement van water staat dan bij dat van financiën behoort. Gelukkig is in de laatste jaren bewezen, dat men zich beijvert om ook dezen te gedenken. Er is veel veranderdmaar toch is er zeker oog wel grond voor de verzuchting van De Genestet Ja, Kinderheilige, nog neemt mijn hart u aan 1 En Jia4 de wereld slechts wat beter u verstaan, Uw geest van weldoen en van liefde meer begrepen, 'k Zou met uw naamdag nog geruster knnnen dwepen. Want, lieve hoorders, is 't niet kannibaolsch en wreed, Dat men op zulk een feest liet hongrig volk vergeet. Dat met een zieklijk oog komt op uw lekkers azen, En mot zijn bleeken neus kleeft aan de winkelglazen? Zou het niet goed zijn wanue3i- elk in zijn kring meehielp om die verzuchting tot schande te maken? Als ieder, naar zijn brachten, zich eens be ijverde om een of twee gezinnen, die hij kende, in gelukkigen avond te verschaffen, dan zou heel wat vreugde en zegen verspreid kun- jn worden. Laat de kinderen, die overvloed hebben, hun kast vau prentenboeken en speelgoed eens naziendaar vinden zij stellig nog genoeg om anderen gelukkig te doen zijn En een kleinigheid er bij dan kan men tal van kleinen den koning te rijk maken. Zoo er onderlinge samenwerking was en eenheid van handelen, het ware nog beter. Dan bestoud er zeker geen kans dat het eene gezin veel, te veel,en het andere weinig of niets ontving. Maar niet overal is die samenwerking gemak kelijk te verkrijgen. Waar die wel te vinden is, handele men in en geest. In elk geval hopen wij dat menigeen zich beijveren zal iets te doen om anderen St. Nico- laas-vrengde te verschaffen; en vooral zi'n kinderen te leeren voor arme natuurgenooten iets te verrichten in dien geest. Dat zal hnn eigen vreugde kunnen verhoogen. Bij kon. besluit is met 1 Jan. aan W. F. Meijer, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend als havenmeester van het kanaal door Z u i d- e v e 1 a n d. De Staatscourant van Zondag en Maan- ïg 27 en 28 Nov. bevat de statuten van de Christelijke werklieden-vereeniging te 's Heer- Arendskerke, gevestigd te 's-H e e r-A rends- kerke. Zj) stelt zich ten doel a. bij de leden het besef levendig te houden, dat gehoorzaam heid aan Gods Woord de oplossing bevat van alle sociale vraagstukken b. de leden bij ziekte te steunen, hun een pensioen, en hunne weduwen en zoo mogelijk ook hunne weezen eene uitkeering te verschaffen. Bij ontbinding der vereeniging, waartoe ten allen tijde kan worden overgegaan, indien daar toe wordt besloten met 2/s der op eene daartoe opzettelgk belegde vergadering uitgebrachte geldige stemmen, komen hare bezittingen voor Va aan de diaconie der Nederlandsche her vormde gemeente te 's Heer Arendskerke en voor a/s aan de leden, naar evenredigheid der door eik hunner gestorte In de Zaterdagavond alhier door de commissie van ontvangst der leden van het Willemfonds nit Antwerpen, bij gelegenheid der huldebetooging op het graf van Marnix van St. Aldegonde te Souburg, gehouden vergade ring, werd tot voorzitter gekozen de heer P. S< Buteux, burgemeester van die gemeente, en tot secretaris de heer mr F. J. Sprenger te Middelburg. De door diakenen der Nederd. hervormde gemeente te Middelburg op heden gehou den wintercollecte heeft opgebracht j 1415.018. Heden morgen geraakte in de stoom- koutzagerij van de firma I. de Broekert Co. alhier een zestienjarige jongen, by het op ruimen der krullen, met een zijner handen tusschen het drijfriem der machine, waardoor deze ernstig ontveld en gekneusd werd. Na voorloopig verbonden te zijn, ging hij huis waarts. Ia hoever de band, die sterk opzwol, inwen dig gekwetst is, viel nog niet te zeggen. Zekere Jules de Prince, een Belg, tegen ïen reeds in 1894 door den officier van justitie te Middelburg een bevel tot opspo ring en gevangenhouding was uitgevaardigd, als verdacht van diefstal, is thans gearresteerd eu in het huis van bewaring alhier opge- BENOEM1NGEN ENZ. Bij kon. besluit: is benoemd tot notaris binnen het arrondis sement Utrecht, ter standplaats de gemeente Loenen, F. A. Hekmeijer, candidaat-notaris te Utrecht; is aan J. H. Everts, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend uit zjjue betrekkingen van UIT STAD EN PROVINCIE. Nog een week en de St. Nicolaasavond is weêr daarde avond vol verrassingen en bigde verwachtingen voor klein en groot. Altijd voor hen, die reden hebben om iets te gemoet te zien. Voor anderen? De zangvereeuiging Volharding leidt tot het doel te Domburg herdacht Vrijdag in eene feestelijke openbare samenkomst haar vijfjarig bestaan. Verscheiden zangstukken werden uitgevoerd, afgawiss-ld door voordrach ten en besloten met de opvoering van een tooneelstnkje. De leidiDg, toevertrouwd aan een bekwaam directeur; de lust tot oefening van het merendeel der leden doen met recht

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1898 | | pagina 1