MIDDELBIRGSCHE COURANT. BUITENLAND. N°. 61 141e Jaargang. 1898. Maandag 14 Maart. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.- Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thormometor Middelburg 12 Maart 8 u. vm. 38 gr. 12 u 44 gr., av. 4 o. 42 gr. F. Verw. Z. W. wind. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór één uur aan het bureau bezorgd zijn. Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel} Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zijn gratis aan het bureau te bekomen. Agenten.' Te 's GravenhageDe Gebb. Belinfante te Amsterdam A. de La Mar Azn. courant behoort een Bijvoegsel. Middelburg 12 Maart. Stoomloodsdienst. De reeds vroeger uitvoerig in ons blad besproken kwestie betreffende het nnt van stoom bij den loodsdienst is thans, door het optreden van een nieuwen minister van marine, wêer van zelf aan de orde gekomen Of wij met dien titularis veel genaderd zijn tot hare oplossing, kunnen wij niet zeggen. De verzekeringen, van verschillende zjjden gedaan, hebben jhr Röell nog niet de vaste overtuiging geschonken, dat stoom loodsdienst de plaats moet innemen van den nu gebruikelijke. Wel is hij van oordeel dat in principe Btoom- boven zeil-loodsdieDst de voorkeur verdient, maar dit geelt den mi nister nog geen aanleiding daarvan op de door hem ingediende begrooting op positieve wijze te doen blijken. Hij heeft zich nu bepaald tot het niet-aanvragen van 29.320, door zijn voorganger op diens begrooting gebracht voor den aanbouw van een nieuwen loodskotter van 20 M. Deze weglating zoo schrijft de minister Röell in zijne memorie van toelichting houdt verband met de omstandigheid, dat ondergeteekende, van oordeel zijnde dat in principe stoom- boven zeil-loodsdienst de voorkeur verdient, nogmaals een ernstig on derzoek heeft doen instellen, door een daar toe benoemde commissie, of het mogelijk is om zonder te groote financieele offers en zonder dat de belangen van den dienst worden geschaad, hetzij te Dnngeness, hetzij te IJmuiden en aan den Hoek van Holland, door Rijk8stoom8cbepen geheel of gedeelte lijk in den loodsdienst te voorzien. „Onder die omstandigheden wenscbt de ondergeteekende geene beslissing te nemen omtrent den aanbouw van den loodskotter vóór hem de uitslag van het aangevangen onderzoek bekend is mocht het dan blijken dat er geene waarschijnlijkheid bestaat op het vrijkomen van kotters door verandering in den loodsdienst, dan stelt hij zich voor de noodige gelden voor den aanbouw op de suppletoire begrooting dan wel op die voor het jaar 1899 aan te vragen". Het door den minister ingenomen stand punt geeft het bewijs, dat hij voor den aan drang op dit punt niet doof is. Maar tevens getuigt het van een omzichtig beleid. Het is echter te hopen dat dit herhaald onderzoek niét te veel tijd zal kosten, opdat, wanneet het resultaat daarvan den minister mocht versterken in zijne gunstige meening omtrent een stoomloodsdienst, hij zelf spoedig de handen aan het werk zal kunnen slaan om dit idee te verwezenlijken. Er is aan zulk een dienst groote behoefte Wij werden in ons gevoelen daaromtrent veTBterkt dooT mededeelingen, ons op ons verzoek dezer dagen van zeer bevoegde 6d deskundige zijde gedaan. Zij kwameD hierop neer; In alle opzichten verdient stoomloodsdienst de voorkeur. Immers: een stoomloodsboot kan steeds op haar post blijven, ook bij windstilte, stroom, mist en last not least by storm, alle factoren, waarby met geen mogelijkheid de dienst te volvoeren is met een zeilvaartuig. Komt een schip in 't zicht, dan kan een stoomloodsboot zich in figuurlijken zin als een haai op zijn prooi werpenen heeft zij die bemachtigd, welnu dau is zy onmiddellijk weêr op haar observatiepost terug. Bij stormweer loopt de stoomloodsboot in de lij van bet te bemannen schip, blijft in die lij liggen, zendt de jol zonder gevaar naar het bewuste vaartuig en pikt of wel vischt de jol ook weer op wanneer deze haar taak den loods aan boord te zetten, heeft volbracht. Dat kan een zeilvaartuig onmogelijk ver richten s wel kan dit onder de iy van het te loodsen schip doorloopen en de jol zenden, maar zelf onder de lij blijven, kan een zeil vaartuig niet. Het moet dan vöor den wind rond of een paar maal dóór den wind gaan om de jol weder op te visschen en gedu rende al den tjjd, daarvoor benoodigd, en waarmede allicht een twintig minuten verloopen, is de jol aan de zee (golfslag) blootgesteld. Daarin juist schuilt het meeste gevaar voor de opvarenden. Stellen wij nu verder, dat de zee sno hooi loopt, en bet te beloodsen schip zoo zwaar slingert dat men niet, zonder menschenlevens er aan te wagen, het van een loods kan voorzienwelnu, dan stoomt de stoomloods boot het bewuste schip vóór, hetzij geheel naar binnen of naar een veilige plaats waar het kan geschieden. Dit kan een zeilvaartuig nu wel is waar ook, maar, en dat is de kwestie, het zeil vaartuig kan dan niet meer terugkeeren, een stoomloodsboot wel, en deze is dus weer spoedig op haar post. De loodszeilvaartuigen moeten ook zee kiezen wanneer bet stormt, om van lagerwal te big venen hoe nu, wanneer er dan door het een of ander schip reikhalzend naar een loods wordt uitgezien, en het er geen vinden kan? Tien tegen een of het gaat te gronde. Wg herinneren ons oog een geval, dat de bemanning van een loodskotter een loffelyke vermelding kreeg, omdat die acht k negen dagen lang de zee had gekozen en eindelijk binnen kwam met verlies van een man, die door een golfslag voor de oogen zijner makkers was weggerukt. Al dien tijd lag dus de kust voor de bemanning open, zonder dat zij kon binnen varen. Wat zou er in die acht dagen al niet kunnen gebeurd zijn Dit viel voor in December van 1883. In denzelfden tijd was een loodsvaartnig den waterweg ingeloopen, of liever daarin gevlucht; het werd echter weder uitgezon den, niettegenstaande de schipper verzekerde het niet van den lijwal te kunnen af houden. De man deed zijn plicht, en vertrok. Een paar dagen later dreef de achterspiegel van de a kotter bij den Hoek van Holland aan land, om te bevestigen dat er door die kloeke mannen was gestreden. Er welk een strijd! En nu nog een laatste geval in 1897: Begin Maart, in die onstuimige dagen, had de bemanning van een zeilloodsboot zeven dagen noodig om op haar post in het Kanaal te komen, zegge zeven dagen. Zou dat met een stoomloodsboot ook het geval zijn geweest Zeker niet. En wat nu het comfort voor de loodsen betreft, ook daarvoor is een stoomloodsboot verre te verkiezen boven een zeilschip. De traditioneele Jan Buffel is uitgestorven dat kan ook niet anders als men denkt aan de tegenwoordige passagiersschepen. Een loods moet zich ook heden weten te presen teeren en hoe kan hij dat als hij aan boord van een zeilloodsvaartnig moet helpen trek ken, reven etc. etc. Is dus het groote nut van stoom bij den loodsdienst onbetwistbaar voor de groote zeegaten, zooals IJmuiden en Hoek van Holland, waar onze zegsman zeer goed be kend is, „wij denken ook", zoo schreef hy} aan de mogelijkheid van een goede zee waardige steamlaunch, waarop Hollandsche Belgische rivierloodsen zich bevinden en bnnne diensten presenteeren bij het ter reede komen van Ylissingen, wat evengoed, ja beter daarmee kan geschieden dan met die kleine bootjes, die de loodsen zeiven, typisch, doodkisten noemen." Ware er een steamlaunch geweest met leden van beide loodsdiensten aan boord, dan ware, volgens hem, stellig het laatste noodlottige ongeluk, Zondag 3 October van het vorig jaar voorgevallen, niet gebeurd. Immers, dat had juist plaats doordien de eene boot, voortgestuwd door een golf, op de audere schoot. Wg wenschen hierby tevens er even op te wijzen, dat van deze onverdachte en tot oordeelen zeer bevoegde zyde, instemming is betnigd met ons beweren dat, zelfs afgescheiden van znlk een gemeenschappeiyb vaartuig, ook by het gebruik van stoom er destijds veel minder gevaar voor een onge val zou bestaan hebben en in elk geval hulp veel spoediger had kunnen verleend zijn. De toestand van het loodswezen in Vlis- siugen geeft ten slotte onzen zegsman, die Men zie ons nominee- tam, Vrijdag-. 17 December 1897. daar de inrichting van vroeger kent, aan leiding tot de opmerking, dat, wanneer bet Nederland8che en het Belgische gouverne ment op dit punt de handen eens in elkaar sloegen, zy eens besloten een uitzonderings wet in het leven te roepen en overeen kwamen om, voor zoover het de Schelde betreft, den loodsdienst voor gezamenli_ rekening, onder éen vlag uit te oefenen dit eene kapitale bezuiniging voor beide landen zijn zou. Met tien stoomloodsbooten zou ruimschoots iu den dienst kunnen voorzien wordenen zij zonden kunnen vervangen de nu gebruikt wordende 32 Belgische en Nederlandsche zeilloodsvaartnig en. Dat laatste zij hier ter loops opgemerkt. Het hoofdpunt in deze is de mededeeliug van onzen zegsman omtrent het nut van stoom- boven zeil-loodsdienst. Wij achtten het nu de juiste tijd om daarop nog eens nadrukkelijk te wijzen; in de hoop dat dit ook eenigsziu8 moge meewerken om den minister in zyn gunstige meening op dit punt te versterken en allen, die in deze iets te zeggen hebben, te bewegen niet te lang te dralen met hét tot stand brengen van eene nuttige en noodige verbetering óp dit punteene verbetering die stellig ten goede zal komen aan de wakkere mannen, die zulk eene. moeilijke en gevaarlijke taak heb ben te vervullen. UIT STAD EN PROVINCIE. By kon. besluit is, zooals Vrijdag avond nog in onze stad werd bekend gemaakt, be noemd tot directeur van het postkantoor te Goes de heer P. Keg Czn., thans hoofdcom mies der pos ter ij ei, en zulks met ingang van 1 Juni 1898. Prov. blad no 36 bevat een besluit van i Gedeputeerde Staten van Zeeland, waarbij, met wijziging van hun besluit van 5 Juni 1897, de gemeente Vrouwepolder voor de ver kiezing van leden der Provinciale Staten is verdeeld in twee stemdistricten lo het gedeelte dier gemeente, gelegen ten zuiden van eene lijn, aanvangende ter plaatse, waaraan het zuidwestelijk gedeelte van den Oost-Nieuwland-polder de grens der gemeente Serooskerke den Polderschen weg verlaat, en loopende oostwaarts midden over dien weg langs dien polder tot aan het zuidelijkste punt daarvanen van daar oostwaarts naar het Veergat; 2o het gedeelte der gemeente, gelegen ten noorden dier lijn. Toen wij de klokkenspelers voor het eerst hoorden, werden wij, evenals allen, die dat voorrecht genoten, bekoord door het heerlijke geluid van hunne instrumenten, door het muzikaal genot, dat zy verschaften. Later, bij een herhaald hooren, is die indruk eenigszins verflauwd. Of dit kwam doordat de eerste indruk nog te veel bij ons voortleefde en, zooals dat meermalen gaat, de verwachting dan te hoog was gespannen; of dat, door verandering van personen, het samenspel niet zoo goed was; of ook dat zy zeiven meer hun kracht zochten in het zingen van liederen en de voordracht daarvan den indruk van het eel voor een deel wegnam, wy weten het niet. In elk gevalzoo ingenomen als de eerste maal waren wij niet met hetgeen wy van hen hoorden. En daarom valt het ons nu niet gemakkelijk te voldoen aan het verzoek om een woord van aanbeveling te schrijven, nu ons de volgende week weer zulk een concert wacht. Daarbij komt dat men ons niet wist te zeggen of het wel dezelfde Bell Ringers zyn van vroeger, al staan zij ook nu onder leiding van Sir Duncan S. Miller. Laat ons hopen dat zy bij hun wederoptre- den in Zeeland, Woensdag te Middelburg en Donderdag te Goes, vooral wat het klok kenspel betreft, een even groot genot zullen verschaffen als de eerste maal en niet veel hun kracht zullen zoeken in bijinstrumenten of ge forceerde grapjes. Voor het klokkenspel zélf geven wy gaarne de liederen cadeaual is het zingen daarvan, hoe weinig stichtelijk voor ons, toch geen reden om niet te luisteren naar hetgeen de klokkeD zoo welsprekend ons te zeggen hebben tot streling van het gehoor. Al is hunne richting dé onze niet, wij hooren ook toch gaarne, iets schoons, afgescheiden van wie het ons biedt. Op dit punt zouden wij wenschen wij schreven het al meermalen, dat ook door anderen een ruimer standpunt werd ingenomen en zij ook eens kwamen luisteren, wanneer b. v. de zangvereeniging Tot Oefening en Uitspanning of een ander gezelschap een hunner heerlijke concerten gaf. Zulk een voor beeld zou bij velen ten goede kunnen werken, ook hun gemoed ontvankelijk maken voor een verheven genot en hun blik verruimen. Op dit gebied konden zoovelen elkaar ont moeten, die nu nog, om een verschil van meer op een enkel punt, zoo ver van elkaar blijven staan. Een enkele vraag ten slotte: voor welk lief dadig doel is de opbrengst der uitvoeringen van de klokkenspelers? Of het komt, doordat zij, veelal ver bniten de bebouwde kom der stad op hun wiel toe rende, een vrij. wat grooter dosis frissche lucht inademen dan andere menschenkinderenof het een gevolg is van de meerdere lichaams beweging die de wielersport nemen doet, of wel dat het zich snelle verplaatsen er misschien schuld aan heeft, we weten het niet, maar een feit ia bet, dat het meerendeel van hen, die het stalen ros herijden, onder de lustige Brilder is te rangschikken. Dat bleek voor de zooveelste maal Vrijdag op den feestavond, die de Walehersche wielry- dersvereeniging T. A. V. E. N. U. haar leden met hunnedames en geïntroduceerden in de groote Schuttershofzaal alhier aanbood. Het programma, bestond uit onderscheidene noinmers, voordrachten, muziek, leuke tooneel- stukjes, hoofdzakelijk beoogende een prettige stemming te wekken en te onderhouden, waar in men dan ook uitstekend is geslaagd. De liefhebbers, die voor het voetlicht traden, kwe ten zich flink van hunne taak en bet publiek was zoo dankbaar als men dat van goed ge humeurde mensehen maar verlangen kan. Speciaal op het terrein der vereeniging lag het zaalrijdeneenige heeren gaven van hunne bedrevenheid daarin blijk en toonden hoe ge makkelijk de fiets er zich toe leent, om in een kleine ruimte allerlei evolutién, draaiingen en wendingen te maken en het figuur rij den te beoefenen. Een feestavond voor over 't algemeen jeug dige, levenslustige menschen zonder een bal ware natuurlijk niet compleet. Daarom had T. a. v. e. n. u. ook dit als slotnommer op haar program. Naar men ons uit V1 i s s i n g e n meldt, wordt Hr. Ms. pantserdeksehip Friesland van het Nieuwediep aldaar binnen verwacht, ver moedelijk in verhand met de binnenkomst van het opleidingsschip der Duitsche marine Stcin. - Tot agent van politie 3e klasse te V1 i s- singen is benoemd J. Reynhout te Rilland. De Coöperatieve vereeniging Eigen Hulp te Vlissingen zal, behoudens nadere goed keuring harer in deze maand te houden ver gadering, zeven percent dividend uitkeeren. Heden viert de wed. K. van den Berg— Turn te Dreischor haar 104en verjaardag. De oude vrouw, die er nog flink uitziet, is ook in het volle bezit harer geestvermogens. De heer Herman Snijders uit Middelburg, daartoe door het bestuur van 't leesgezelschap te Veere nitgenoodigd, hield Vrydagavond in het lokaal op den Kampveerschen toren eene lezing over het land der Egyptenarcn, toege licht door lichtbeelden. Met groote belangstelling werd de spreker door het talrijk publiek gevolgden toen hij tot slot eenige bekende gezichten van Middel burg en daarna zelfs van Veere (daartoe expr. vervaardigd) liet zien, gaven de aanwezigen door luide toejuichingen blijk, dat ze dezen avond, zooals er zeldzaam voorkomen te Veere, werkelijk genoten hadden. Den heer Snijders en den heer Bruel, die hem assisteerde, werd door den heer H. Dekker, voorzitter der vereeniging, namens de aanwe zigen dank Te Wolfaartsdijk besloten de inge landen van het waterschap Oud-Wolphaarsdijk jl. tot het begrinten van den weg van Quis- tenburg tot den Veerweg, een gedeelte weg in den Zuiderlandpólder van de hofstede Mon Plaisir tot voorbij die van den heer J. A. Koert en 100 M. als verlengsel van den grint weg door Nazareth, ter gezamenlijke lengte van 3100 M. Vooral de verbetering van den eersten weg zal voorzien in eene lang gevoelde behoefte, daar in een nat najaar deze meestal onberijd baar is. Het is meermalen gebeurd, dat er gaten in waren zoo diep, dat van een paard, in zoo'n gat gevallen, niets te zien was. Benoemd tot secretaris-ontvanger bij de Ned. Herv. kerk te Heinkenszand de heer A. W. Wisse. De gemeente Kapelle zal met 1 April aansluiting verkrijgen aan het telefoonnet. De algemeene vergadering van de Maat schappij t. bev. van landb. en veeteelt in Zee land, die, zooals bekend, dit jaar te Tholen wordt gehouden, zal den 15en Juni plaatsheb ben, en den 16en Juni de gebruikelijke ten toonstelling van vee en "werktuigen, (Voor het Algemeen Overzicht zie mm het bijvoegsel Beknopte Mededeelingen. Aan het einde van den derden dag van het debat over de Belgische taalkwestie waren nog 22 Bprekers ingeschreven. Een vergadering van Fvansche kamerle den van verschillende groepen besloot een motie in te dienen om den diensttyd op 2 jaar te bepalen, met ontheffing voor werkelijke kost winners. Een motie-Jaurès om de regeering uit te noodigen deze zaak te bestudeeren, werd aangenomen, en door de aanwezigen ondertee kend. Men rekende dat het aantal handteeke- ningen tot 200 zou stijgen. Heden heeft de indiening plaats. Of het nog tot een behande ling zal komen? Nog zal door Hubert een interpellatie worden gehouden over de stappen, welke Hano- taux, hetzij alleen, hetzij in vereeniging met anderen behoort te doen, met het oog op het gebruik door de Engelsche troepen van dum dum- kogels. Over deze kogels is den laatsten tyd veel te doen geweest. Zy behooren niet tot de door het oorlogsrecht verboden ontplof bare kogels, maar door aan den top het stalen huidje er af te doen, maken de soldaten ze tot projectielen, welke in uitwerking niet achter staan by de verboden kogels. Te Parijs maakt men zich weer ongerust over de anarchisten. Er moeten eenige anarchisten van de daad zijn aangehouden. Er zyn politie beambten naar Barcelona, Nizza, Genua en Milaan gezonden. Teneinde de argwaan der verdachten niet te wekken, is niet de 3e bri gade der recherche, die anders de anarchisten nagaat, met de behandeling der zaak belast. - De Temps heeft ingezien dat het te gek was de zaak-Dreyfuss te negeeren, en heeft maar weer een rubriek Affaire Dreyfuss gemaakt. Als eerste bericht een tegenspraak van het communiqué, dat Esterhazy Mathieu Dreyfuss niet zal vervolgen. - De Bonapartistische Autorité wraakt het optreden der getuigen van Esterhazy, die be gonnen een president voor den raad van eer te zoeken; deze staat daardoor bloot aan den schijn van partijdigheid. - Wij hebben, waar er toch al zooveel geheimzinnigs bestaat, de geheimzinnigheid niet willen vergrooten door mede te deelen, dat Jaurès in een brief aan een blad te Toulouse laat doorschemeren dat hij meer weet dan hij zeide, en dat andere later zal zeggen, terwijl hij te verstaan geeft dat Seheurer-Kestner en Zola ook niet zoo hebben uitgepakt, als zij wel zonden kunnen. Thans blijkt dat ook mme De Séverine haar weigering om den rechter van instructie Bertulus te antwoorden motiveert, door te beweren, dat men nu tot daden moet overgaan. Zij weet nog niet alles, maar gelooft voldoende stof te hebben om alles te ontdekken. Het toeval gaf haar draden in handen en met Gods hulp hoopt zij te slagen. De advocaat Salles, die in het Zola-pr ocea als getuige voorkwam, veel had kunnen, maar op bevel van den president niets mocht zeggen, is toch in den ban gedaan. Als vice-president van een afdeeling van de Maatschappij van landbouw was hij candidaat voor het president schap der afdeeling, maar hij kreeg slechts 35 tegen 96 stemmen. Dat is nu een getuige die stom was; vrage wat gescbiedrzou zijn als hij gesproken had. Volgens Fransche bladen heeft ook Duitschland zyn Dreyfuss. Een kapitein van het garnizoen te Spandau is gevangen genomen te Graudenz opgesloten. Men zou volgens de Justice de zaak geheim houden. Men herinnert zich de zaak van den Duitschen luitenant Briisewitz te Karlsruhe, die in een café door een burger onaangenaam werd behandeld, en die daarop zijn tegenstander doodstak. Hoewel men trachtte aan deze zaak ,een zekeren schijn van militaire eer te geven, waartegen de openbare meening zich krachtig verzette, werd de man als moordenaar tot een onteerende straf veroordeeld. Thans doet zich een tegenhanger voor. Een officier te Augsburg kreeg twist met een handelsbediende uit Karls ruhe. Deze, onder den indruk van het voor val in zijn woonplaats, gaf den officier een klap welke dezen deed duizelen, en nam daarop de vlucht. De officier is, wijl hij zijn wapen niet gebruikt heeft, onwaardig verklaard in het legér te dienen en op reform gesteld: Maar als hij dat gedaan had, dan zou hij als Briisewitz zijn veroordeeld. Wat een officier nu wel moet doen om eervol van een belee* diging af te komen T'

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1898 | | pagina 1