ZITTING VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1897.
37
-boot noodzakelijk zon zijnen nu meent hij dat zich
de vraag voordoet, waar geeue onvoorziene rampen
hebben plaats gehad en de chronische gebreken even
goed in 1896 bestonden als nu, waarom dan in 1896
bestreden wat nu wordt toegegeven Van waar die
frontverandering
Hetzeltde lid vroeg naar de geraadpleegde deskun
digen en meende, als hij niet nader werd ingelicht,
te mogen betwijfelen of een hoofdopzichter van kanaal-
of riviexwerken een betrouwbaar adviseur was
in zaken van scheepsbouw. Ook betreurde hij de hou
ding van het Gedeputeerd College tegenover de meer
malen uit den boezem der Staten voortgekomen drang
tot verbetering van den dienst door aanschaffing
van een nieuw schip, waarbij het college het steeds
doet voorkomen alsof die leden, ook de 7 voorstellers
in 1896, het volmaakte wenschen deze leden erkennen
eveneeos dat geen menschenwerk volmaakt is, maar
wel willen zij streven naar de volmaaktheidten slotte
wijst dat lid op de verklaring, voorkomende op pagina
5, waar gezegd wordt, dat de Wes!er-Schelde versleten
is, terwijl gelijke bewering, meer dan eenmaal door
leden der Staten geuit, van wege Gedeputeerde Staten
steeds werd tegengesproken.
Verschillende leden in de afdeelingen vooden verbe
tering dringend noodzakelijk, waarbij echter de meenin
gen zeer uiteen liepen
een lid zegt, dat betooging van die noodzakelijkheid
niet noodig is, het is ieeds lang bekendde dienst
laat alles te wenschen over; dit is alleen te wijten
aan het druk gebruik maken der schepen zonder vol
doende tusschenpozen van rust
een ander wilde gaarne tot den aankoop van een
nieuw schip medewerken, maar zou de voorkeur
geven aan het denkbeeld, om de machine van de
Wester-Schelde in eene nieuwe boot te plaatsen
een derde meende, dat bij eene drukke vaart
als deze de ketels niet voldoende te onderhouden zijn
en wilde daarover nader deskundigen hooren
een ander lid stelde de vraag, of, wanneer de snel
varende booten alleen worden gebruikt yoor het tra
ject TerneuzenVlissingen, niet zou kunnen worden
volstaan met eene goedkoopere boot
door een lid werd de wenschelijkheid uitgesproken,
om eene boot te laten ioopen tusschen Terneuzen en
Ellewoutsdijk en van laatstgenoemde plaats een stoom
tramweg aaa te leggen naar Goesdaardoor zou naar
de meening van dat lid het verkeer tusschen Terneu
zen en den Staatsspoorweg zich verplaatsen en het
aanschaffen van eene nieuwe boot achterwege kunnen
blijven; deze meening vond dadelijk bestrijding; men
meende genoeg te hebben aan eenen stoombootdienst
en bet exploiteeren van tramwegen aan particulieren
te moeten overlaten
eindelijk zochtea eeuige leden de oorzaak van de
vele reparatiën, die de booten moeten oudergaan, in
de raderen, en zouden daarom een schroefboot verkie
zen boven eene raderboot; van de 100 stoomschepen,
die gebouwd worden, zijn 90 schroef booten hiertegen
werd echter aangevoerd, dat met schroefbooten niet
zoo gemakkelijk gemanoeuvreerd kan worden, en ge
makkelijk wenden en keeren is voor onzen dienst een
zeer groote vereischte.
Ten aanzien van het type voor eene nieuwe boot
werden in alle aldeelingen verschillende bedenkingen
geopperd tegen de bestaande schepen Walcheren en
Zeeutosch- Vlaandereneen lid was van oordeel, dat de
maatschappij di Schelde die booten voor de toepassing i
der nieuwste vindingen op het gebied van scheepsbouw
als proefveld heeft gebruikt, maar daarbij bleek te
weinig ervaren te zijn geweest, zoodat de soliditeit er
onder leed.
BijvoeflseJ van de siiddelburgscbe courant van uonii
Wat de prijzen betreft, meende dit lid, dat genoemde
maatschappij steeds crescendo gaat. De Walcheren
kostte 96 mille, de Zeeuwsch-Vlaanderen 105 mille,
en nu wordt minstens 120 mille gevraagdie die prijs-
verbooging gewettigd Er wordt veel te veel gevor
derd van de snelheid der booten en de ervaring heeft
geleerd, dat de hooge spanning, die vereischt wordt
om eene vaart van 12 mijl te loopen, op de booten
zeer nadeelig werkt; hij zou om die reden eene boot
wenschen die minder vaart loopt, bijv. 10 mijlen, daar
door minder onderhoudskosten vordert en een hoop
teleurstelling spaart; de Staten hebben gedwaald door
zulke snelvarende booten aan te schaffenhet is beter
ten halve gekeerd dan ten. heele gedwaald.
Een ander lid in eene andere afdeeling vond het
promenadedek aan boord van de bedoelde booten hin
derlijk.
Er werd ook gevraagd, of Gedeputeerde Staten voor
nemens zijn bij de levering van schip en machine de
concurrentie van verschillende maatschappijen in te
roepen, dan wel, of zij weder alleen zich tot de maat
schappij de Schelde gingen wenden en waaraan het is
toe te schrijven, dat nu 120 a 130 mille wordt ge
noemd, terwijl het cijfer vroeger slechts 95.000 was.
Slechts door éen lid in éene aldeeling werd de wen
schelijkheid uitgesproken om den dienst in handen
van de particuliere industrie te gevendit denkbeeld
werd echter negens uitgewerkt noch ondersteund
Tegen de geuitte bezwaren en op de gedane vragen
werd van wege Gedeputeerde Staten het volgende
aangevoerd of geantwoord
ten aanzien van de bevoegdheid der geraadpleegde
deskundigen, dat die heeren op aanwijzing van den
hoofdingenieur zijn aangezocht tot het uitbrengen van
het bekende rapport;
wat de zaak zelve betreft, dat door ondervinding
de leden der commissie voor den stoombootdienst hoe
langer hoe meer tot de ervaring zijn gekomen, dat een
derde nieuw stoomschip noodig is dat allerlei proeven
zijn genomen, maar de conclusie onveranderd blijft,
dat er geen ander middel overschiet dan een nieuw
schip, en dat de type der machines van de Walcheren
en de Zeeuwsch-Vlaanderen niet deugt, zoodat dan
ook in de stukken de redenen zijn aangevoerd, waar
om men geene boot, gelijk aan de Walcherenmaar
eene van dezelfde snelheid wenschthet woord type
is echter expresselij k in het voorstel van Gedeputeerde
Staten niet genoemd; verder dat de kosten van ex
ploitatie plus de rente van eene leening door de
aanschaffing een er nieuwe snelvarende boot niet ver
hoogd zullen wordendat de genoemde prijs, op gezag
van deskundigen, een maximum is, en dat bij Gedepu
teerde Staten de vraag niet was uitgemaakt, waar het
schip bet beste zoude gebouwd worden, doch dat wel
de ondervinding had geleerd, dat reparatiën het beste
bij de maatschappij de Schelde zijn geschied.
Uit gehouden stemmingen bleek ten slotte, dat 9
leden onvoorwaardelijk met het voorstel medegaan, een
gelijk getal ieden zich hanne stem voorbehielden, 7
leden de behandeling willen uitstellen tot de zomer
vergadering, en 12 leden eveneens uitstel willen, doch,
wegens de urgentie der zaak, de voorkeur geven aan
eene buitengewone vergadering, opdat de beslissing
zoo spoedig mogelijk geschiede.
De voorzitter deelt mede dat Gedeputeerde Staten
in dit verslag geene aanleiding vinden, om wijziging
te brengen in hun voorstel.
De heer Van Woelderen. Mijnheer de voor
zitter. Nu niemand het woord vraagt, wensch ik een
enkel woord in het midden te brengen. Ik was nu
bijna tien jaar een roepende in de woestijn, wat aan
gaat de verbetering van den provincialen stoomboot-
rdajj 2 December 1897, n°, 28ö. 10