ZITTING VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1897. 37 -boot noodzakelijk zon zijnen nu meent hij dat zich de vraag voordoet, waar geeue onvoorziene rampen hebben plaats gehad en de chronische gebreken even goed in 1896 bestonden als nu, waarom dan in 1896 bestreden wat nu wordt toegegeven Van waar die frontverandering Hetzeltde lid vroeg naar de geraadpleegde deskun digen en meende, als hij niet nader werd ingelicht, te mogen betwijfelen of een hoofdopzichter van kanaal- of riviexwerken een betrouwbaar adviseur was in zaken van scheepsbouw. Ook betreurde hij de hou ding van het Gedeputeerd College tegenover de meer malen uit den boezem der Staten voortgekomen drang tot verbetering van den dienst door aanschaffing van een nieuw schip, waarbij het college het steeds doet voorkomen alsof die leden, ook de 7 voorstellers in 1896, het volmaakte wenschen deze leden erkennen eveneeos dat geen menschenwerk volmaakt is, maar wel willen zij streven naar de volmaaktheidten slotte wijst dat lid op de verklaring, voorkomende op pagina 5, waar gezegd wordt, dat de Wes!er-Schelde versleten is, terwijl gelijke bewering, meer dan eenmaal door leden der Staten geuit, van wege Gedeputeerde Staten steeds werd tegengesproken. Verschillende leden in de afdeelingen vooden verbe tering dringend noodzakelijk, waarbij echter de meenin gen zeer uiteen liepen een lid zegt, dat betooging van die noodzakelijkheid niet noodig is, het is ieeds lang bekendde dienst laat alles te wenschen over; dit is alleen te wijten aan het druk gebruik maken der schepen zonder vol doende tusschenpozen van rust een ander wilde gaarne tot den aankoop van een nieuw schip medewerken, maar zou de voorkeur geven aan het denkbeeld, om de machine van de Wester-Schelde in eene nieuwe boot te plaatsen een derde meende, dat bij eene drukke vaart als deze de ketels niet voldoende te onderhouden zijn en wilde daarover nader deskundigen hooren een ander lid stelde de vraag, of, wanneer de snel varende booten alleen worden gebruikt yoor het tra ject TerneuzenVlissingen, niet zou kunnen worden volstaan met eene goedkoopere boot door een lid werd de wenschelijkheid uitgesproken, om eene boot te laten ioopen tusschen Terneuzen en Ellewoutsdijk en van laatstgenoemde plaats een stoom tramweg aaa te leggen naar Goesdaardoor zou naar de meening van dat lid het verkeer tusschen Terneu zen en den Staatsspoorweg zich verplaatsen en het aanschaffen van eene nieuwe boot achterwege kunnen blijven; deze meening vond dadelijk bestrijding; men meende genoeg te hebben aan eenen stoombootdienst en bet exploiteeren van tramwegen aan particulieren te moeten overlaten eindelijk zochtea eeuige leden de oorzaak van de vele reparatiën, die de booten moeten oudergaan, in de raderen, en zouden daarom een schroefboot verkie zen boven eene raderboot; van de 100 stoomschepen, die gebouwd worden, zijn 90 schroef booten hiertegen werd echter aangevoerd, dat met schroefbooten niet zoo gemakkelijk gemanoeuvreerd kan worden, en ge makkelijk wenden en keeren is voor onzen dienst een zeer groote vereischte. Ten aanzien van het type voor eene nieuwe boot werden in alle aldeelingen verschillende bedenkingen geopperd tegen de bestaande schepen Walcheren en Zeeutosch- Vlaandereneen lid was van oordeel, dat de maatschappij di Schelde die booten voor de toepassing i der nieuwste vindingen op het gebied van scheepsbouw als proefveld heeft gebruikt, maar daarbij bleek te weinig ervaren te zijn geweest, zoodat de soliditeit er onder leed. BijvoeflseJ van de siiddelburgscbe courant van uonii Wat de prijzen betreft, meende dit lid, dat genoemde maatschappij steeds crescendo gaat. De Walcheren kostte 96 mille, de Zeeuwsch-Vlaanderen 105 mille, en nu wordt minstens 120 mille gevraagdie die prijs- verbooging gewettigd Er wordt veel te veel gevor derd van de snelheid der booten en de ervaring heeft geleerd, dat de hooge spanning, die vereischt wordt om eene vaart van 12 mijl te loopen, op de booten zeer nadeelig werkt; hij zou om die reden eene boot wenschen die minder vaart loopt, bijv. 10 mijlen, daar door minder onderhoudskosten vordert en een hoop teleurstelling spaart; de Staten hebben gedwaald door zulke snelvarende booten aan te schaffenhet is beter ten halve gekeerd dan ten. heele gedwaald. Een ander lid in eene andere afdeeling vond het promenadedek aan boord van de bedoelde booten hin derlijk. Er werd ook gevraagd, of Gedeputeerde Staten voor nemens zijn bij de levering van schip en machine de concurrentie van verschillende maatschappijen in te roepen, dan wel, of zij weder alleen zich tot de maat schappij de Schelde gingen wenden en waaraan het is toe te schrijven, dat nu 120 a 130 mille wordt ge noemd, terwijl het cijfer vroeger slechts 95.000 was. Slechts door éen lid in éene aldeeling werd de wen schelijkheid uitgesproken om den dienst in handen van de particuliere industrie te gevendit denkbeeld werd echter negens uitgewerkt noch ondersteund Tegen de geuitte bezwaren en op de gedane vragen werd van wege Gedeputeerde Staten het volgende aangevoerd of geantwoord ten aanzien van de bevoegdheid der geraadpleegde deskundigen, dat die heeren op aanwijzing van den hoofdingenieur zijn aangezocht tot het uitbrengen van het bekende rapport; wat de zaak zelve betreft, dat door ondervinding de leden der commissie voor den stoombootdienst hoe langer hoe meer tot de ervaring zijn gekomen, dat een derde nieuw stoomschip noodig is dat allerlei proeven zijn genomen, maar de conclusie onveranderd blijft, dat er geen ander middel overschiet dan een nieuw schip, en dat de type der machines van de Walcheren en de Zeeuwsch-Vlaanderen niet deugt, zoodat dan ook in de stukken de redenen zijn aangevoerd, waar om men geene boot, gelijk aan de Walcherenmaar eene van dezelfde snelheid wenschthet woord type is echter expresselij k in het voorstel van Gedeputeerde Staten niet genoemd; verder dat de kosten van ex ploitatie plus de rente van eene leening door de aanschaffing een er nieuwe snelvarende boot niet ver hoogd zullen wordendat de genoemde prijs, op gezag van deskundigen, een maximum is, en dat bij Gedepu teerde Staten de vraag niet was uitgemaakt, waar het schip bet beste zoude gebouwd worden, doch dat wel de ondervinding had geleerd, dat reparatiën het beste bij de maatschappij de Schelde zijn geschied. Uit gehouden stemmingen bleek ten slotte, dat 9 leden onvoorwaardelijk met het voorstel medegaan, een gelijk getal ieden zich hanne stem voorbehielden, 7 leden de behandeling willen uitstellen tot de zomer vergadering, en 12 leden eveneens uitstel willen, doch, wegens de urgentie der zaak, de voorkeur geven aan eene buitengewone vergadering, opdat de beslissing zoo spoedig mogelijk geschiede. De voorzitter deelt mede dat Gedeputeerde Staten in dit verslag geene aanleiding vinden, om wijziging te brengen in hun voorstel. De heer Van Woelderen. Mijnheer de voor zitter. Nu niemand het woord vraagt, wensch ik een enkel woord in het midden te brengen. Ik was nu bijna tien jaar een roepende in de woestijn, wat aan gaat de verbetering van den provincialen stoomboot- rdajj 2 December 1897, n°, 28ö. 10

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 40