ZITTING VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1897. Bij de aanschaffing van een nieuwe boot zal de dienst niet volmaakt worden, maar zal die in elk ge val zoodanig kunnen ingericht worden, dat onvoor ziene rampen daargelaten aan alle billijkerwijze te stellen eischen voldaan wordt. Terwijl wij in de najaarsvergadering van het vorige jaar u de aanschaffing van eene nieuwe boot voorals nog ontraadden, aarzelen wij niet, nu onze overtui ging veranderd is, u thans voor te stellen daartoe over te gaan. Met het oog op het lange tijdsverloop tusachen Najaars- en Zomervergadering meenen wij, dat thans eene beslissing moet worden genomen, en hebben wij de eer u te verzoeken ons machtiging te verleenentot het aanschaffen van eene nieuwe stoomboot van ge lijke snelheid als de Walcheren en de Zeeuwsch-Vlaan- deren tot een prijs van ten hoogste 130.000, voor zooveel noodig te dekken door eene leening. De nota van vraagpunten, door de commissie van toezicht op den provincialen stooinhootdienst gesteld aan de deskundigen, luidt SS. „Westerscheide." Deze boot, in het jaar 1866 van hout gebouwd, heeft eene leDgte van M. 33.80eene breedte van M. 10.09 over den buitenkant der raderkasten en van M. 4.80 buitenkant groot spant, met een diepgang van M. 2 23 bij gevulde kolenhokken en ketel. Het schip verkreeg in 1887 eene triple-compound- machine met vaste cylinders van 250 indicateur paarden krachten en stalen stoomketel, zonder stoomhouder en met vuren zonder kunstmatigen trekberekend op een stoomdruk van 13 atmosferen. De machine maakt 40 slagen in de minuut en heeft geen patentwielende boot loopt 7§ mijlen. Het schip is versleten; de machine niet. SS. „Zeel an dia." Dit schip is van ijzerlang M. 34.70breed over de raderkasten M. 11.07tu3schen de raderkasten M. 5.56, met een diepgang van M. 1.70. De machine van 300 I. P. K. heeft oscilleerende cylinders en is in 1885 gedeeltelijk vernieuwd en ge- compoundeerd, zonder patentwielen. De ketel is van ijzer zonder stoomhouder en kunst- matigen trek en is berekend op 6§ atmosferen stoom druk de machine maakt 40 ii 42 slagen in de minuut en het schip loopt 7§ mijlen. Ten aanzien van beide machines wordt gevraagd, of zij, of wellicht éene daarvan, nog behoorlijk in een nieuw schip zouden kunnen dienst doen, derhalve, ot zjj voldoende waarde en bruikbaarheid bezitten, om daarin behoorlijk en langdurig genoeg te kannen worden gebruikt. Zoo ja, kan dan met grond worden verwacht, dat die machines, geplaatst in een nieuw ijzeren of stalen schip, ongeveer op de afmetingen van de Zeeuwsch- Vlaanderen (lengte 45 M.breedte 11.60 en 6.10 M., diepgang 2 M.), onder gelijken stoomdruk genoegzaam voortstn wings vermogen kunnen ontwikkelen, om eene snelheid van minstens 10 mijlen te verzekeren'? SS. „Walcheren" en „Zeeuwseh- Vlaanderen." Beide stoomschepen, van bijna gelijke grootte en diepgang, hebben eene triple-compoundmacbine met oscilleerendeu cylinder en oppervlak condensors, benevens patentwielen met slechts zes planken. De machinea hebben een vermogen van 450 I. P, K. en maken 45 a 50 slagen ia de minuut. De stalen ketels, op 10 atmosferen stoomdruk berekend, hebben twee gegolfde vuurgangen met geforceerden trek. De schepen en machines zijn nieuw gebouwd en in dienst gesteldde Walcheren in 1887, de Zeevwsch- Vlaanderen in 1891. Deze betrekkelijk nieuwe schepen en machines hebben zeer dikwijls belangrijke en tijdroovende herstellingen noodig. Sedert de indienststelling tot ultimo 1895 werd voor herstellingen aan machines en ketels respectievelijk 65671.30 en 22775.37 betaald. Dit ging gepaard met groot tijdverlies ten nadeele van eene gewenschte uitoefening van den dienst. De geforceerde trek veroorzaakte eene zeer hinder lijke kolenvuilte op het dek. Zulk een toestand kan bezwaarlijk als normaal worden aangenomen en het type vao machines en ketels komt niet aanbevelenswaardig voor. Zouden deze steeds terugkeerende, belangrijke en Btorende herstellingen en hindernissen een noodwendig en natuurlijk gevolg zijn van het triple-compound- systeem met oscilleerende cylinders en van den gefor ceerden trek Zoo neen, kan een en ander bet gevolg zijn van eene te geringe weerstand biedende zwaarte der ma- cbinedeelen of van de opstelling der machine, welke aldus genomen zijn, om minder diepgang en grooter snelheid te verkrijgen Zoo ja, kan een gelijk voortstn wings vermogen wor den ontwikkeld met een ander, minder aan slijtage of breking onderhevig machinesyateem en het gebruik vau een ketel met vuren zonder geforceerden trek, desnoods door aanwending van een grooteren ketel en meer vuurgangen Kunnen wellicht de gebreken het gevolg zijn van eene ontoereikende verzorging der machine of gebrek aan tijd, om alle deelen van machine en ketel behoor lijk na ta zien en te onderhouden? De machines zijn dagelijks ongeveer 7'/s uren des winters en 9 uren des zomers in werkingbuiten wer king wordt door afdekken der varen steeds warmte gehouden, terwijl, naar gelang vao omstandigheden, om de 5 of 6 weken de booten gedurende eene week uit de vaart worden genomeo, om te worden nagezien. De dienst eindigt te ongeveer 5 uren 's avonds in den winter en te 8 uren in den zomer, en vaDgt te 5.30 voormiddags ongeveer aan. Er is wel eens beweerd, dat de schepen voor eene behoorlijke verzorging der machines om de drie weken tot het verrichten van kleine herstellingen uit de vaart zouden dienen te worden genomen. Iu hoeverre kan deze bewering juist geacht worden Het rapport der deskundigen luidt De ondergeteekenden, namens de commissie van toezicht op den provincialen stoombootdienst op de Westerschelde uitgenoodigd, bij schrijven van den 12 Februari 1897, een onderzoek in te stellen naar den toestand van de machines der booten van den dienst, hebben de eer als resultaat daarvan onderstaand rap port uit te brengen, tevens hiermede beantwoordende de bij gemelde missive beboorend nota. De machine van het SS. Wester schelde met vaste cilinders kan volgens opgaaf een vermogen van 250 I. P. K. ontwikkelen. Deze machine bleek ons zeer goed geconstrueerd te zijD, uitstekend onderhouden en van een type, waarvan een rustige gang niet kan uitblijven die van het SS. ZeelandM met oscilleerende cilin ders, welke volgens opgaaf een vermogen kunnen ontwikkelen van 300 I. P. K., kwam ons voor nog in zeer bruikbaren staat te wezen, en tevens goed onder houden, en wekte het wel eenigszins onze verwondering, dat het niet mogelijk schijnt, die vaartuigen, door middel dezer machines, een snelleren gang te geven dan 7.5 mijl.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 37