ZITTING VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1897.
Bij de aanschaffing van een nieuwe boot zal de
dienst niet volmaakt worden, maar zal die in elk ge
val zoodanig kunnen ingericht worden, dat onvoor
ziene rampen daargelaten aan alle billijkerwijze te
stellen eischen voldaan wordt.
Terwijl wij in de najaarsvergadering van het vorige
jaar u de aanschaffing van eene nieuwe boot voorals
nog ontraadden, aarzelen wij niet, nu onze overtui
ging veranderd is, u thans voor te stellen daartoe
over te gaan.
Met het oog op het lange tijdsverloop tusachen
Najaars- en Zomervergadering meenen wij, dat thans
eene beslissing moet worden genomen, en hebben wij
de eer u te verzoeken ons machtiging te verleenentot
het aanschaffen van eene nieuwe stoomboot van ge
lijke snelheid als de Walcheren en de Zeeuwsch-Vlaan-
deren tot een prijs van ten hoogste 130.000, voor
zooveel noodig te dekken door eene leening.
De nota van vraagpunten, door de commissie van
toezicht op den provincialen stooinhootdienst gesteld
aan de deskundigen, luidt
SS. „Westerscheide."
Deze boot, in het jaar 1866 van hout gebouwd, heeft
eene leDgte van M. 33.80eene breedte van M. 10.09
over den buitenkant der raderkasten en van M. 4.80
buitenkant groot spant, met een diepgang van M. 2 23
bij gevulde kolenhokken en ketel.
Het schip verkreeg in 1887 eene triple-compound-
machine met vaste cylinders van 250 indicateur paarden
krachten en stalen stoomketel, zonder stoomhouder en
met vuren zonder kunstmatigen trekberekend op een
stoomdruk van 13 atmosferen.
De machine maakt 40 slagen in de minuut en heeft
geen patentwielende boot loopt 7§ mijlen.
Het schip is versleten; de machine niet.
SS. „Zeel an dia."
Dit schip is van ijzerlang M. 34.70breed over
de raderkasten M. 11.07tu3schen de raderkasten
M. 5.56, met een diepgang van M. 1.70.
De machine van 300 I. P. K. heeft oscilleerende
cylinders en is in 1885 gedeeltelijk vernieuwd en ge-
compoundeerd, zonder patentwielen.
De ketel is van ijzer zonder stoomhouder en kunst-
matigen trek en is berekend op 6§ atmosferen stoom
druk de machine maakt 40 ii 42 slagen in de minuut
en het schip loopt 7§ mijlen.
Ten aanzien van beide machines wordt gevraagd, of
zij, of wellicht éene daarvan, nog behoorlijk in een
nieuw schip zouden kunnen dienst doen, derhalve, ot
zjj voldoende waarde en bruikbaarheid bezitten, om
daarin behoorlijk en langdurig genoeg te kannen
worden gebruikt.
Zoo ja, kan dan met grond worden verwacht, dat
die machines, geplaatst in een nieuw ijzeren of stalen
schip, ongeveer op de afmetingen van de Zeeuwsch-
Vlaanderen (lengte 45 M.breedte 11.60 en 6.10 M.,
diepgang 2 M.), onder gelijken stoomdruk genoegzaam
voortstn wings vermogen kunnen ontwikkelen, om eene
snelheid van minstens 10 mijlen te verzekeren'?
SS. „Walcheren" en „Zeeuwseh-
Vlaanderen."
Beide stoomschepen, van bijna gelijke grootte en
diepgang, hebben eene triple-compoundmacbine met
oscilleerendeu cylinder en oppervlak condensors, benevens
patentwielen met slechts zes planken.
De machinea hebben een vermogen van 450 I. P, K.
en maken 45 a 50 slagen ia de minuut. De stalen
ketels, op 10 atmosferen stoomdruk berekend, hebben
twee gegolfde vuurgangen met geforceerden trek.
De schepen en machines zijn nieuw gebouwd en in
dienst gesteldde Walcheren in 1887, de Zeevwsch-
Vlaanderen in 1891.
Deze betrekkelijk nieuwe schepen en machines hebben
zeer dikwijls belangrijke en tijdroovende herstellingen
noodig.
Sedert de indienststelling tot ultimo 1895 werd voor
herstellingen aan machines en ketels respectievelijk
65671.30 en 22775.37 betaald.
Dit ging gepaard met groot tijdverlies ten nadeele
van eene gewenschte uitoefening van den dienst.
De geforceerde trek veroorzaakte eene zeer hinder
lijke kolenvuilte op het dek.
Zulk een toestand kan bezwaarlijk als normaal
worden aangenomen en het type vao machines en
ketels komt niet aanbevelenswaardig voor.
Zouden deze steeds terugkeerende, belangrijke en
Btorende herstellingen en hindernissen een noodwendig
en natuurlijk gevolg zijn van het triple-compound-
systeem met oscilleerende cylinders en van den gefor
ceerden trek
Zoo neen, kan een en ander bet gevolg zijn van
eene te geringe weerstand biedende zwaarte der ma-
cbinedeelen of van de opstelling der machine, welke
aldus genomen zijn, om minder diepgang en grooter
snelheid te verkrijgen
Zoo ja, kan een gelijk voortstn wings vermogen wor
den ontwikkeld met een ander, minder aan slijtage
of breking onderhevig machinesyateem en het gebruik
vau een ketel met vuren zonder geforceerden trek,
desnoods door aanwending van een grooteren ketel en
meer vuurgangen
Kunnen wellicht de gebreken het gevolg zijn van
eene ontoereikende verzorging der machine of gebrek
aan tijd, om alle deelen van machine en ketel behoor
lijk na ta zien en te onderhouden?
De machines zijn dagelijks ongeveer 7'/s uren des
winters en 9 uren des zomers in werkingbuiten wer
king wordt door afdekken der varen steeds warmte
gehouden, terwijl, naar gelang vao omstandigheden,
om de 5 of 6 weken de booten gedurende eene week
uit de vaart worden genomeo, om te worden nagezien.
De dienst eindigt te ongeveer 5 uren 's avonds in
den winter en te 8 uren in den zomer, en vaDgt te
5.30 voormiddags ongeveer aan.
Er is wel eens beweerd, dat de schepen voor eene
behoorlijke verzorging der machines om de drie weken
tot het verrichten van kleine herstellingen uit de
vaart zouden dienen te worden genomen. Iu hoeverre
kan deze bewering juist geacht worden
Het rapport der deskundigen luidt
De ondergeteekenden, namens de commissie van
toezicht op den provincialen stoombootdienst op de
Westerschelde uitgenoodigd, bij schrijven van den 12
Februari 1897, een onderzoek in te stellen naar den
toestand van de machines der booten van den dienst,
hebben de eer als resultaat daarvan onderstaand rap
port uit te brengen, tevens hiermede beantwoordende de
bij gemelde missive beboorend nota.
De machine van het SS. Wester schelde met vaste
cilinders kan volgens opgaaf een vermogen van 250
I. P. K. ontwikkelen.
Deze machine bleek ons zeer goed geconstrueerd te
zijD, uitstekend onderhouden en van een type, waarvan
een rustige gang niet kan uitblijven
die van het SS. ZeelandM met oscilleerende cilin
ders, welke volgens opgaaf een vermogen kunnen
ontwikkelen van 300 I. P. K., kwam ons voor nog in
zeer bruikbaren staat te wezen, en tevens goed onder
houden, en wekte het wel eenigszins onze verwondering,
dat het niet mogelijk schijnt, die vaartuigen, door
middel dezer machines, een snelleren gang te geven
dan 7.5 mijl.