ZITTING VAN DONDERDAG 11 NOVEMBER 1897. 13 Daarvoor is het noodig dat ik de geschiedenis dezer wegsverbetering naga. Voor die verbetering werd indertijd uitgegeven het niet gering bedrag van 6500, wat voldoende was om aan de meest bescheiden eischen te voldoen. Nadat die verbetering had plaats gehad, vermeerderde het ver voer belangrijk, tengevolge waarvan de weg veel ge bruikt werd ook over de deelen die nog niet verhard waren. De geheele verharding dier wegen bleek dan ook al spoedig noodzakelijk. Die ging echter de draag kracht van den polder te boven, waarom deze zich wendde tot hen, die in de eerste plaats geroepen zijn steun te verleenen. De gemeente Aardenbnrg gaf de toezegging van eeue bijdrage van f 450 gedurende 20 jaar, wel een bewijs dat de wegsverbetering niet alleen van locaal belang is. Dat spreekt trouwens nog sterker wanneer men weet dat 15 groote boerderijen door de wegsverbetering gebaat zullen worden, en wat nog meer klemt als men weet dat de grond van die boerderijen uitgeput is, want het geldt hier een ouden polder, die voor een deel moeilijk vruchtdragend is te houden. Dat maakt het noodig dat men zijne krachten ook wijdt aan het kleine landbouwbedrijf en dat heeft in de eerste plaats groot belang bij verharde wegen. Nog mag erop gewezen worden dat de bedoelde weg is de verbindingsweg tusschen de haven van Sluis, den polder Goodvliet enz. en de gemeenten St. Kruis en IJzendijke, zoodat de achtergelegen streken onmiddel lijk in verbinding worden gebracht met den weg Sluis Brugge. De Heereweg en de Jokwég geven een andere ver bindingmet België, die mede van groot belang is voorden afvoer van veldproducten. Aardenburg, dat met zijn poort een sta in den weg is voor beladen wagens, kan dan omgereden worden. Wanneer men deze wegsverbetering vergelijkt met die welke in den laatsteo tijd door het votum dezer vergade ring zijn tot stand gekomen als in den Oranfedteren- iijd, Margaretha, Zuiddorpe, de Watering Cadzand, Uan meen ik dat zij die vergelijking best kan doorstaan. Is door de eerstöelanghebbende genoegzaam bijge dragen Ik geloof ja, ik meen dat gedaan is wat men kon doeD. Er is op gewezen dat het dijkgeschot slechts 2.50 bedraagt, wat zelfs voor een binnen- polder zeer gering is, maar men moet er rekening mee houden wat zal moeten opgebracht worden wanneer de wegsverbetering tot stand komt. Bij het tegenwoordige geschot dat de ingelanden van den Isabellapolder betalen zal dan komen 1/30 van f 6500 voor afleg, dus f 216.66verder 1/20 van 1000 renteloos voorschot 50, 1/60 afleg van f 22680 f 378 rente van f 22680 a 3f 793.80, afleg 1/30 van 4500 partieele wegsverberering f 150, rente van f 4500 a 3i f 157.50, verbetering van duikers Memorie, onderhoadsgrint f 900, samen f 2645.96 of f 2.70 per hectare. Ik ben van nabij bekend met de plannen tot wegs verbetering en kan verklaren dat de cijfers juist zullen blijken te zijn, terwijl ik de voorstelling, vanwege het polderbestuur gegeven, o. a. wat betreft de rente waar tegen kan worden geleend, te schoon gekleurd acht. Wanneer men een en ander samentelt, zal het dijk geschot niet f 2.50 bedragen maar ruim f 5 en dat is te veel voor een polder van slechte hoedanigheid, wat te zien is uit de belastbare opbrengst. De gemid delde pachtwaarde der landerijen mag niet hooger ge schat worden dan f 35 per hectare en daarvan moet, naast het aangewezen geschot, natuurlijk nog de grond belasting afgetrokken worden. Voor den Oranfedierentijd bedraagt het geschot f 4.30 in doorsnee f 3.50, Zuiddorpe noordelijk Bijvoegsel van de Hlddelburgscbe courant van «oen deel f 2.50, Zuiddorpe zuidelijk deel f 2.25 en Cadzand f 3 a f 3.50. Dat de draagkracht van den polder, waarvan hier spra ke is, tot haar uiterste toppunt is gebracht, meen ik hierdoor aangetoond te hebben. En wat vraagt nu deze polder als voorschot berekend over wat de gebeele wegsverbetering zal kosten De /sa&elfapolder vraagt niet de helft, niet een derde van f 44.000 maar slechts een maximum van f 10.000. Wanneer dan ook de vergadering hare antecedenten raadpleegt, meen ik dat zij de aanvrage zal toestaan, immers wanneer zij consequent wil handelen, en van inconsequentie zal ik mij wel wachten haar te verdenken. De heer F'ruyÉïer. Mijnheer de voorzitter. Naar aanleiding van het gesprokene door den heer Henne- quin, wensch ik eene vraag te doen. In der tijd werd aan het waterschap Cadzand een renteloos voorschot gegeven van f 50.000 voor den aanleg van grintwegen. Nauwelijks was die aanleg geschied of de wegen wer den hier en daar bezet met tollen. Ik wensch aan Gedeputeerde Staten te vragen of ook op de wegen, die het hier betrelt, tolgelden zullen geheven worden. Daar ik principieel een tegenstander ben van tolheffing zal van het antwoord hierop mijne stem over dit voorstel afbangen. De heer Henneqain. Mijnheer de voorzitter, vergun mij voor Gedeputeerde Staten te antwoorden dat het voornemen niet bestaat tolgelden te heffen. De heer Van Tcyling-en. Mijnheer de voorzitter, ik was steeds een voorstander van het geven van ren- telooze voorschotten. iDtusschen zal ik in dezen tegen stemmen. In het vierde district schijnt men de les te huldigen dat als men veel vraagt, men veel ontvangt in negen jaren tijd is daar 151000 verstrekt aan rentelooze voorschotten, waaronder 16.000 voor wegen van secundair belang. Ik meen dat hier de grenzen worden overschreden. Toch zou ik tegen de thans aanhangige aanvraag nog geen bezwaar hebben gemaakt ware het niet dat het dijkgeschot bijzonder laag is, evenals bij de wate ring Cadzand. Werd het dijkgeschot met f 2 verhoogd, dan meen ik dat de polder zich zelf kon helpen. De wegen, die men nu wil verharden, liggen allen in Aardenburgdaarom weegt bij mij de bijdrage van Aarden burg niet zoo zwaar als men dit wil laten voorkomen, 't Koiut bijna op het zelfde neêr of die gemeente Aardenburg betaalt, dan wél de Isabella polder, maar 'tis billijker dat die laatste betaalt om dat de ingelanden de naast belanghebbenden zijn. Ds heer Maas. M. de voorzitterMet enkele woorden wensch ik mijne stem vóór het voorstel van Gedeputeerde StateD te motiveeren. Slechte wegen over uitgestrekt gebied zijn voor den landbouw een groot verdriet en zeer nadeelig. Het materiëel, waarmede men zulke wegen moet berijden, slijt meer dan dubbel, de paarden moeten noodzakelijk dubbele kracht inspannen om zelfs in zulk een toestand minimum-vracht to trekken. In plaats van volle vracht, moet vaak met halve vracht worden vervoerd dat zijn allen nadeelen die bepaald aanzienlijk bedrag ver tegenwoordigen. Dewijl de Isabellapolder niet alleen, maar volgens verstrekte iofoimatie ook meerdere landbouwers bij deze wegsverbetering zijn betrokken. Dewijl eene leening van f 32.680 buiten het renteloos voorschot, hier gevraagd, moet worden aangegaan, zal dit uitgebreide werk tot stand kuanen komendewijl ook de gemeente Aardenburg jaarlijks f 450 daarvoor wil offe ren, „welks gemeentebestuur toch die last niet zou willen leggen op de ingezetenen, wanneer een andere maatre gel bon worden genomen tot het voorgeffelde doel." Dewijl door de rente van het te leenen kapitaal dag 24 November 1897, n°. 277. 4

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 16