ZITTING VAN DONDERDAG 11 NOVEMBER 1897.
13
Daarvoor is het noodig dat ik de geschiedenis dezer
wegsverbetering naga.
Voor die verbetering werd indertijd uitgegeven het niet
gering bedrag van 6500, wat voldoende was om aan
de meest bescheiden eischen te voldoen. Nadat die
verbetering had plaats gehad, vermeerderde het ver
voer belangrijk, tengevolge waarvan de weg veel ge
bruikt werd ook over de deelen die nog niet verhard
waren. De geheele verharding dier wegen bleek dan
ook al spoedig noodzakelijk. Die ging echter de draag
kracht van den polder te boven, waarom deze zich
wendde tot hen, die in de eerste plaats geroepen zijn
steun te verleenen. De gemeente Aardenbnrg gaf de
toezegging van eeue bijdrage van f 450 gedurende 20
jaar, wel een bewijs dat de wegsverbetering niet alleen
van locaal belang is.
Dat spreekt trouwens nog sterker wanneer men weet
dat 15 groote boerderijen door de wegsverbetering
gebaat zullen worden, en wat nog meer klemt als men
weet dat de grond van die boerderijen uitgeput is,
want het geldt hier een ouden polder, die voor een
deel moeilijk vruchtdragend is te houden. Dat maakt
het noodig dat men zijne krachten ook wijdt aan het
kleine landbouwbedrijf en dat heeft in de eerste plaats
groot belang bij verharde wegen.
Nog mag erop gewezen worden dat de bedoelde weg
is de verbindingsweg tusschen de haven van Sluis, den
polder Goodvliet enz. en de gemeenten St. Kruis en
IJzendijke, zoodat de achtergelegen streken onmiddel
lijk in verbinding worden gebracht met den weg Sluis
Brugge.
De Heereweg en de Jokwég geven een andere ver
bindingmet België, die mede van groot belang is voorden
afvoer van veldproducten. Aardenburg, dat met zijn
poort een sta in den weg is voor beladen wagens, kan
dan omgereden worden.
Wanneer men deze wegsverbetering vergelijkt met die
welke in den laatsteo tijd door het votum dezer vergade
ring zijn tot stand gekomen als in den Oranfedteren-
iijd, Margaretha, Zuiddorpe, de Watering Cadzand,
Uan meen ik dat zij die vergelijking best kan doorstaan.
Is door de eerstöelanghebbende genoegzaam bijge
dragen Ik geloof ja, ik meen dat gedaan is wat men
kon doeD. Er is op gewezen dat het dijkgeschot
slechts 2.50 bedraagt, wat zelfs voor een binnen-
polder zeer gering is, maar men moet er rekening mee
houden wat zal moeten opgebracht worden wanneer
de wegsverbetering tot stand komt.
Bij het tegenwoordige geschot dat de ingelanden
van den Isabellapolder betalen zal dan komen 1/30 van
f 6500 voor afleg, dus f 216.66verder 1/20 van 1000
renteloos voorschot 50, 1/60 afleg van f 22680
f 378 rente van f 22680 a 3f 793.80, afleg
1/30 van 4500 partieele wegsverberering f 150,
rente van f 4500 a 3i f 157.50, verbetering van
duikers Memorie, onderhoadsgrint f 900, samen
f 2645.96 of f 2.70 per hectare.
Ik ben van nabij bekend met de plannen tot wegs
verbetering en kan verklaren dat de cijfers juist zullen
blijken te zijn, terwijl ik de voorstelling, vanwege het
polderbestuur gegeven, o. a. wat betreft de rente waar
tegen kan worden geleend, te schoon gekleurd acht.
Wanneer men een en ander samentelt, zal het dijk
geschot niet f 2.50 bedragen maar ruim f 5 en dat is
te veel voor een polder van slechte hoedanigheid, wat
te zien is uit de belastbare opbrengst. De gemid
delde pachtwaarde der landerijen mag niet hooger ge
schat worden dan f 35 per hectare en daarvan moet,
naast het aangewezen geschot, natuurlijk nog de grond
belasting afgetrokken worden.
Voor den Oranfedierentijd bedraagt het geschot
f 4.30 in doorsnee f 3.50, Zuiddorpe noordelijk
Bijvoegsel van de Hlddelburgscbe courant van «oen
deel f 2.50, Zuiddorpe zuidelijk deel f 2.25 en Cadzand
f 3 a f 3.50.
Dat de draagkracht van den polder, waarvan hier spra
ke is, tot haar uiterste toppunt is gebracht, meen ik
hierdoor aangetoond te hebben.
En wat vraagt nu deze polder als voorschot berekend
over wat de gebeele wegsverbetering zal kosten
De /sa&elfapolder vraagt niet de helft, niet een derde
van f 44.000 maar slechts een maximum van f 10.000.
Wanneer dan ook de vergadering hare antecedenten
raadpleegt, meen ik dat zij de aanvrage zal toestaan,
immers wanneer zij consequent wil handelen, en van
inconsequentie zal ik mij wel wachten haar te verdenken.
De heer F'ruyÉïer. Mijnheer de voorzitter. Naar
aanleiding van het gesprokene door den heer Henne-
quin, wensch ik eene vraag te doen. In der tijd werd
aan het waterschap Cadzand een renteloos voorschot
gegeven van f 50.000 voor den aanleg van grintwegen.
Nauwelijks was die aanleg geschied of de wegen wer
den hier en daar bezet met tollen. Ik wensch aan
Gedeputeerde Staten te vragen of ook op de wegen, die
het hier betrelt, tolgelden zullen geheven worden. Daar
ik principieel een tegenstander ben van tolheffing zal
van het antwoord hierop mijne stem over dit voorstel
afbangen.
De heer Henneqain. Mijnheer de voorzitter,
vergun mij voor Gedeputeerde Staten te antwoorden
dat het voornemen niet bestaat tolgelden te heffen.
De heer Van Tcyling-en. Mijnheer de voorzitter,
ik was steeds een voorstander van het geven van ren-
telooze voorschotten. iDtusschen zal ik in dezen tegen
stemmen. In het vierde district schijnt men de les te
huldigen dat als men veel vraagt, men veel ontvangt
in negen jaren tijd is daar 151000 verstrekt aan
rentelooze voorschotten, waaronder 16.000 voor
wegen van secundair belang.
Ik meen dat hier de grenzen worden overschreden.
Toch zou ik tegen de thans aanhangige aanvraag
nog geen bezwaar hebben gemaakt ware het niet dat
het dijkgeschot bijzonder laag is, evenals bij de wate
ring Cadzand. Werd het dijkgeschot met f 2 verhoogd,
dan meen ik dat de polder zich zelf kon helpen.
De wegen, die men nu wil verharden, liggen allen in
Aardenburgdaarom weegt bij mij de bijdrage van
Aarden burg niet zoo zwaar als men dit wil laten
voorkomen, 't Koiut bijna op het zelfde neêr of die
gemeente Aardenburg betaalt, dan wél de Isabella
polder, maar 'tis billijker dat die laatste betaalt om
dat de ingelanden de naast belanghebbenden zijn.
Ds heer Maas. M. de voorzitterMet enkele
woorden wensch ik mijne stem vóór het voorstel van
Gedeputeerde StateD te motiveeren.
Slechte wegen over uitgestrekt gebied zijn voor den
landbouw een groot verdriet en zeer nadeelig. Het
materiëel, waarmede men zulke wegen moet berijden,
slijt meer dan dubbel, de paarden moeten noodzakelijk
dubbele kracht inspannen om zelfs in zulk een toestand
minimum-vracht to trekken. In plaats van volle vracht,
moet vaak met halve vracht worden vervoerd dat zijn
allen nadeelen die bepaald aanzienlijk bedrag ver
tegenwoordigen.
Dewijl de Isabellapolder niet alleen, maar volgens
verstrekte iofoimatie ook meerdere landbouwers bij
deze wegsverbetering zijn betrokken.
Dewijl eene leening van f 32.680 buiten het renteloos
voorschot, hier gevraagd, moet worden aangegaan, zal
dit uitgebreide werk tot stand kuanen komendewijl ook
de gemeente Aardenburg jaarlijks f 450 daarvoor wil offe
ren, „welks gemeentebestuur toch die last niet zou willen
leggen op de ingezetenen, wanneer een andere maatre
gel bon worden genomen tot het voorgeffelde doel."
Dewijl door de rente van het te leenen kapitaal
dag 24 November 1897, n°. 277. 4