ZITTING VAN VRIJDAG 16 JULI 1897. Transport 1.250 en door de polders Lamswaarde tot een bedrag van 440 cal. Walzoorden 395 Stoppeldijk 125 Hengstdijk 100 Ser Pauius 75 Cambron 50 Hulster Nieuwland 20 Absdale 25 de Clinge 20 1.250 Totaal 7™27500 De gemeenten en de polders dragen in de subsidie van t 2500, dus elk voor de heltt bij. Wat de gemeenten betreft, is het voor mij niet mo gelijk na te gaan, in hoeverre deze niet in staat zou den zijn, door het verleenen van grooter subsidie, vau hun belang te doen blijken. Wat betreft de polders, kan worden opgemerkt, dat aangenomen kan worden, dat de geheele streek, die geacht kan worden bij den stoomtramweg belang ie hebben, tot die subsidie mede werktals uitzondering zouden wellicht te noemen zijn de polders Havik, Oude Graauw en van den Langendam; doch daartegen is aan te voeren, wat beide laatstgenoemde poiders betreft, dat de een niet ver verwijderd is yan de haven aan de Paal, en de andere niet ver van Hulst gelegen is, en dus voor hun afvoer van producten niet zoo bijzonder behoefte gevoeld wordt aan den ontworpen tramweg. De verschillende subsidiëerende polders dragen, per H. A. berekend, in zeer ongelijke mate bij oiteen- loopende van f 0 356 door het calamiteuze waterschap Walzoorden tot 0.015 a 0.01s door het waterschap Absdale met Riet en Wulfdijk en den Clingepolder. Omtrent de geringe bijdrage van deze laatste pol ders is echter op te merken, dat deze door hunne ligging nabij den spoorweg NeuzenMechelen in minder groote mate behoelte aan den ontworpen stoomtramweg hebben. In het geheel dragen 9056 H. A. bij 1.250, of gemiddeld nog geen 14 cent per H. A. Zondert men uit het calamiteuze waterschap Walzoor den, dan bestaat de bijdragende landstreek uit pol ders, die slechts f 3.75, 5.75, 5.50, 3.50, f 2, 0.60 en f 2 per H.A. gescbot betalen. Mag men dus aannemen, dat een hooger bijdrage door de belanghebbende polders in het algemeen zeer goed zou kunnen gedragen worden, daartegen zou zijn aan te voeren, dat de bijdragen der polders aan de tot stand gekomen of ontworpen tramlijnen in Zeeland in het algemeen daarvan niet zooveel afwijken, behalve bij BreskeusMaldeghem, waar doorgaande per H. A. 0.30 werd bijgedragen, doch waar tegenover staat dat aan deze geheele lijn slechts 2153 H.A. bijdroegen. Het belang rijkste deel der subsidie bij deze lijn werd door de ver schillende gemeenten gedragen. Ditzelfde geldt ook voor andere in Zeeland met subsidie gemaakte tramwegen. Bij den tramweg HulstWalzoorden zijn nu onge lukkigerwijs slechts weinige belangrijke gemeenten betrokken, terwijl bovendien de gemeente Holst- reeds aan een spoorweg is gelegen. Bij de beoordeeling van de al of niet wenschelykheid voor de provincie Zeeland tot toestaan van de aange vraagde provinciale subsidie, moet niet worden uit het oog verloren, dat de provincie, behalve het belang dat zij heelt bij het tot stand komen van een verkeers middel, dat tot de ontwikkeling van een belangrijk gedeelte van haar gebied kan leiden, ook nog in anderen zin financieel betrokken is bij het tot stand komen van de stoomtramlij n HulstWalzoorden. Uit de provinciale fondsen immers wordt thans jaarlijks betaald een subsidie aan den wagen- en stoom- bootdieust HulstWalzoordenHansweertVlake. Komt de ontworpen stoomtramweg tot stand, dan kan vervallen een deel van dien gesubsidieerden dienst te weten de wagendienst HulstWalzoorden. Komt deze stoomtramlijn niet tot stand, dan kan aangenomen worden, dat de provincie bij voortduring zal hebben te zorgen voor de instandhouding van be doelden wagendienst, en daaraan een belangrijke jaar- lijksche subsidie zal moeten ten koste leggen. Immers, het is niet aan te nemen dat de provincie op een gegeven oogenblik zal besluiten, door intrekking van de subsidie, het eenig verkeersmiddel in de bedoelde landstreek te doen vervallen. Volgens hetgeen vermeld is in het verslag der Statenzitting najaar 189L (zie blz. 25 en volgenden), wordt voor genoemden wageudienst Hulst—Walzoorden de subsidie gerekend te bedragen f 3000, gedurende 5 jaar, in te gaan 1 Jannari 1893 en alzoo eindigende 31 December 1897. Blijkens den mij toegezonden afdruk van bet scbrij - ven van uw college dd. 17 April 1897 no. 1066 130, wordt aan de Provinciale Staten voorgesteld voor de vol gende 5 jaren, alzoo ingaande 1 Januari 1898, eene jaar- lijksche subsidie van 11 500 voor den dienst Hulst WalsoordenHansweertVlake uit te keeren, waarvan wordt gerekend dat 6.500 voor den wagendienst HulstWalzoorden bestemd is, met welk bedrag dan de subsidie van 11.500 zou kunnen verminderen, indien de stoomtram HulstWalzoorden tot stand komt. In verband hiermede is nog in het oog te houden dat de stoomtram vrij is van het tol (Provinciaal blad no. 16 van 1889,) en dat de wagendieDst HulstWalzoorden een niet onbeduidend bedrag aan tolgeld jaarlijks betaalt. Er worden toch gedurende bet geheele jaar vier reizen per dag heen een weer gemaakt, dus, daar er 3 tollen zijn, 24 tollen per dag gepasseerd, dus in het jaar 8760 tollen, wat gerekend tegeu 0.265 per tol een bedrag aan tolgeld vormt van 2.321.40 per jaar. Indien de wagendienst wordt opgeheven, zullen dus de tolpachten sterk dalen. Deze daling, in ronde cijfers stellende op 2.300 per jaar, en de door de provincie verleende jaarlijk- sche subsidie aan den wagendienst houdende op ƒ6500, dan zou, bij vervanging van den wagendienst door een stoomtram, de provincie gedurende de eerste 10 jaren jaar lijks aan subsidie meer betalen 7.500 6.500' 1.000 en minder ontvangen 2.300 aan tolpachten. alzoo een nadeelig verschil van 3.300 per jaar. In bet volgende 10-jarig tijdvak zou dan jaarlijks aan subsidie minder behoeven te worden betaald ƒ6.500 ƒ2.500 ƒ4.000,daarentegen ƒ2.300,— minder worden ontvangen aan tolpacht, alzoo een voordeelig verschil van f 1.709,per jaar. Hieruit volgt, dat na 20 jaar de meerdere kosten voor de Provincie, voortvloeiende uit de vervanging van den wagendienst door den stoomtramweg, zullen bedra gen 16.000,—, gelijk uit onderstaande rekening blijkt 10 jaar subsidie aan den stoomtramweg ad 7.500,— per jaar75.000, 10 jaar subsidis aan den stoomtramweg ad 2.500,-25.000,— gemis aan tolopbrengst gedurende 20 jaar, ad 2.300,—46.000,— samen f 146.000, van welk bedrag in mindering komt de uitgaaf voor het subsidie ad 6.500, per jaar aan den op te heff.n wagen dienst, gedurende 20 jaar130.000,— Alzoo meerdere uitgaaff 16.000.—

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 40