ZITTING VAN VRIJDAG 16 JULI 1897. voor de 13,5 K. M. laDge tramlijn ƒ28.222 per kilometer. Aan het rijk zou een subsidie van '/a van dit kapi taal, dus f 127.000, gevraagd worden. In het aan de provincie, gemeenten (en polders) ge vraagde bedrag aan subsidiën werd evenwel geen wijziging gebracht, behalve deze dat om geen subsidie te behoeven, voor bet tweede tijdperk van 10 jaren, de bruto-ontvangsten per jaar en per kilometer werden gesteld te moeten bedragen 2.400, terwijl daarvoor vroeger f 2.000 was genoemd. Op de hooge ramiDg van kosten voor deze tramlijn werd gewezen bij mijn schrijven dd. 10 December 1896 no. 3131 De concessionaris zendt thans eene nieuwe begroo ting in tot een bedrag van f 305.025, alzoo ƒ22.594 per K. M. Hierbij is evenwel op te merken, dat het onder 10 (Meubilair en klein materieel) vermelde, een totaal bedrag aangeett van 1.272 en niet 1.448 bet eindcijfer zon dan worden 304.849 en het bedrag per K. M. f 22.58!. Wellicht is een getal abusief ingevuld of iets vergeten, daar dit verschil niet doet denken aan eene opteliout. In zijn schrijven dd. 22 April 1897 no. 39 deelt de concessionaris mede, dat de in dien brief genoemde gemeenten en polders eene jaarlijksche subsidie hebben toegestaan gedurende 10 jaien van f 2500, en wordt aan de provincie gevraagd de van de 10.000 over blijvende 7.500 jaarlgks gedurende 10 jaren te willen bijdragen. In de 10 volgende jaren betalen de gemeenten en polders niets, doch wordt van de provincie eene sub sidie gevraagd van 2.500 per jaar, onafhankelijk van de dan verkregen bruto-opbrengst per kilometer. Bij de verschillende begrootingen heelt men dus het bedrag der van de provincie, gemeenten en polders gevraagde subsidiën onveranderd gelaten, althans voor de eerste 10 jaren. Dat de tbans ingezonden begrooting lager is dan de voorafgaande, is voornamelijk een gevolg van eene eenvoudiger inrichting van het station te Hulst met toebehooren en der los- en laadterreinen met bestra tingen, enz., het doen vervallen van de verbreeding in den steigerdam te Walzoorden en der kantsteenen langs de spoorlijn en van minder levering van rollend materieel. Van de gewijzigde inrichting van bet stationsterrein te Hulst en der los- en laadterreinen is eene teekening bijgevoegd, het los- en laadterrein te Kloosterzande is verplaatst binnen de bebouwde kom der gemeente voorts deelt adressant in zijn schrijven mede, dat bij met het leggen der spoorlijn wil eindigen bij kilometer- paal 0 van den provincialen weg WalzoordenHulst, doch zich evenwel het recht voorbehoudt, later den steigerdam volgens de concessie te verbretden. Een en ander betreffen wijzigingen in het plan van con cessie, waarvoor te zijner tijd op nieuw ter visielig ging zal noodig zija. Mij wil voorkomen, dat, om geen onnoodig werk te verrichten, daarmede gewacht zou kunnen worden, tot dat door het verkrijgen van de gevraagde Rijks- en Provinciale subtidiën, het tot stand komen van de ontworpen stoomtramlijn verzekerd it. Voorts wil adressant later eene verbinding met de haven te Walzoorden tot stand brengen, en ziet hij thans af, langs den provincialen weg aldaar terreinen en gebouwen aan te koopen. De aan het slot der begrooting genoemde afbeining langs de oostzijde van den provincialen weg, tusschen ïerbole en het Hooghuis, is met het oog op de veilig heid van het gewoon verkeer opgenomen, omdat de weg aldaar over de kruin van een dijk loopt, inge volge den wensch van subsidieeiende polders. Een post voor „onvoorziene uitgaven" ia niet aan wezig, tenzij men de voorlaatste post „verhooging prijs rollend materiëel", eenigermate als zoodanig zou wil len beschouwen. Niettegenstaande de vermindering der begrooting van 1 381.000 tot 1 305.025, wordt nog een bedrag van f 22.594 per kilometer vereischthierbij is het rollend materiëel gerekend tegen de na geldende prijzen. Dit vrij hooge bedrag per kilometer is grootendeels het gevolg van de korte lengte der lijnde opmerking van adressant toch is juist, dat eene korte lijn per kilometer meer moet kosten dan eene lange, omdat vele onderdeelen, als werkplaats, remise, bureau, wa tervoorziening, rollend materieel, binnen zekere gren zen voor een korte ot lange lijn dezelfde uitgaven vorderende, dus het bedrag der kosten per M. bij een korte lijn sterk di ukken. De volgende toelichting moge dit verduidelijken. De posten in de begrooting, genoemd onder 7 ge- boa wen, 8 rollend materieel, met de verbooging aan het slot, 9 gereedschap en 10 meubilair en klein ma terieel, bij elkander tellende, verkrijgt men f 109.912.50. Aangenomen kan wordeD, dat deze posten bij een lijn van het dubbele der lengte van de onderwerpelijke geen vermeerdering zouden behoeven. De overige posten der begrooting natuurlijk ver dubbelende, zou de 27 K. M. lange tramlijn kosten f 500.137, en zouden dus de kosten per kilometer slechts bedragen f 18.523. Adressant deelt mede, dat de stoomtramlijn St. Nico- laasKieldrecht, lang omstreeks 16 K. M., heeft gekost in aanleg ongeveer f 16.896 per K. M., met inbegrip van bet rollend materieel, doch dat wegens later aange brachte vergtootingen bet kapitaal per K. M. tbans bedraagt ongeveer f 20.023, terwijl de inrichtingen nog niet volledig zijn, en onder anderen eene werk-- plaats ontbreekt. De lijn Breskens—Maldegbem met zijtak Sluis, lang ongeveer 32,5 K, M., heelt bij aanleg gekost 15.437, per K. M., doch dit bedraagt, naar adressant mede deelt, thans 16.890, per K. AT. De exploitatiekosten z|jn aangehouden op f 20.450, per jaar, waartegen blijkens mijn schrijven dd. 10 Decem- a g ber 1896 No. 3131 geen bedenkingen bestonden, terwijl de jaarlijksche ontvangsten thans van 24.780, zijn teruggebracht tot 22.080. Er zou dan per jaar worden overgehonden 1.630, zijnde 0,53% van het kapitaal van f 305.025, of, indien bet rijk J/3 van het kapitaal geelt, 0,8% van f 203.350, en bij de winst van f 1.630, voegende, de subsidie van f 10.000, ge durende de eerste 10 jaren, dus samen f 11.630, een bedrag van 5,72% van J 203.350, gedurende de eerste 10 jaren. Na 10 jaren bedraagt de aangevraagde Provinciale subsidie echter slechts 2.5G0, zoodat men alsdan ver krijgt f 1.630, -{- 2.500, 4.130, zijnde 2,03% van 203.350, gedurende de 10 volgende jaren na dit tijdvak wordt verder geen sutsidie verlangd, od wordt dus gerekend, dat door hoogere opbrengst alsdan een redelijke interest van het te besteden kapitaal zal wor den verkregen. Dat deze geraamde opbrengst van f 22.080 per jaar, namelijk f 10.800 van personen- en f 11.280 van goe derenvervoer, niet zoo gering is, kan daaruit blijken, dat deze dan per dag-kilometer zou moeten bedragen f 2.192 van personen- en t 2.589 van goederenvervoer, samen alzoo f 4.481. De stoomtramlijn Breskens—Maldeghem met zijtak Sluis leverde in 1896 per dag-kilometer op van per-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 38