ZITTING VAN VRIJDAG 16 JULI 1897.
voor de 13,5 K. M. laDge tramlijn ƒ28.222 per
kilometer.
Aan het rijk zou een subsidie van '/a van dit kapi
taal, dus f 127.000, gevraagd worden.
In het aan de provincie, gemeenten (en polders) ge
vraagde bedrag aan subsidiën werd evenwel geen
wijziging gebracht, behalve deze dat om geen subsidie
te behoeven, voor bet tweede tijdperk van 10 jaren,
de bruto-ontvangsten per jaar en per kilometer werden
gesteld te moeten bedragen 2.400, terwijl daarvoor
vroeger f 2.000 was genoemd.
Op de hooge ramiDg van kosten voor deze tramlijn
werd gewezen bij mijn schrijven dd. 10 December 1896
no. 3131
De concessionaris zendt thans eene nieuwe begroo
ting in tot een bedrag van f 305.025, alzoo ƒ22.594
per K. M. Hierbij is evenwel op te merken, dat het
onder 10 (Meubilair en klein materieel) vermelde, een
totaal bedrag aangeett van 1.272 en niet 1.448
bet eindcijfer zon dan worden 304.849 en het bedrag
per K. M. f 22.58!. Wellicht is een getal abusief
ingevuld of iets vergeten, daar dit verschil niet doet
denken aan eene opteliout.
In zijn schrijven dd. 22 April 1897 no. 39 deelt de
concessionaris mede, dat de in dien brief genoemde
gemeenten en polders eene jaarlijksche subsidie hebben
toegestaan gedurende 10 jaien van f 2500, en wordt
aan de provincie gevraagd de van de 10.000 over
blijvende 7.500 jaarlgks gedurende 10 jaren te
willen bijdragen.
In de 10 volgende jaren betalen de gemeenten en
polders niets, doch wordt van de provincie eene sub
sidie gevraagd van 2.500 per jaar, onafhankelijk
van de dan verkregen bruto-opbrengst per kilometer.
Bij de verschillende begrootingen heelt men dus het
bedrag der van de provincie, gemeenten en polders
gevraagde subsidiën onveranderd gelaten, althans voor
de eerste 10 jaren.
Dat de tbans ingezonden begrooting lager is dan de
voorafgaande, is voornamelijk een gevolg van eene
eenvoudiger inrichting van het station te Hulst met
toebehooren en der los- en laadterreinen met bestra
tingen, enz., het doen vervallen van de verbreeding in
den steigerdam te Walzoorden en der kantsteenen
langs de spoorlijn en van minder levering van rollend
materieel.
Van de gewijzigde inrichting van bet stationsterrein
te Hulst en der los- en laadterreinen is eene teekening
bijgevoegd, het los- en laadterrein te Kloosterzande is
verplaatst binnen de bebouwde kom der gemeente
voorts deelt adressant in zijn schrijven mede, dat bij
met het leggen der spoorlijn wil eindigen bij kilometer-
paal 0 van den provincialen weg WalzoordenHulst,
doch zich evenwel het recht voorbehoudt, later den
steigerdam volgens de concessie te verbretden. Een
en ander betreffen wijzigingen in het plan van con
cessie, waarvoor te zijner tijd op nieuw ter visielig
ging zal noodig zija.
Mij wil voorkomen, dat, om geen onnoodig werk te
verrichten, daarmede gewacht zou kunnen worden, tot
dat door het verkrijgen van de gevraagde Rijks- en
Provinciale subtidiën, het tot stand komen van de
ontworpen stoomtramlijn verzekerd it.
Voorts wil adressant later eene verbinding met de
haven te Walzoorden tot stand brengen, en ziet hij
thans af, langs den provincialen weg aldaar terreinen
en gebouwen aan te koopen.
De aan het slot der begrooting genoemde afbeining
langs de oostzijde van den provincialen weg, tusschen
ïerbole en het Hooghuis, is met het oog op de veilig
heid van het gewoon verkeer opgenomen, omdat de
weg aldaar over de kruin van een dijk loopt, inge
volge den wensch van subsidieeiende polders.
Een post voor „onvoorziene uitgaven" ia niet aan
wezig, tenzij men de voorlaatste post „verhooging prijs
rollend materiëel", eenigermate als zoodanig zou wil
len beschouwen.
Niettegenstaande de vermindering der begrooting
van 1 381.000 tot 1 305.025, wordt nog een bedrag
van f 22.594 per kilometer vereischthierbij is het
rollend materiëel gerekend tegen de na geldende prijzen.
Dit vrij hooge bedrag per kilometer is grootendeels
het gevolg van de korte lengte der lijnde opmerking
van adressant toch is juist, dat eene korte lijn per
kilometer meer moet kosten dan eene lange, omdat
vele onderdeelen, als werkplaats, remise, bureau, wa
tervoorziening, rollend materieel, binnen zekere gren
zen voor een korte ot lange lijn dezelfde uitgaven
vorderende, dus het bedrag der kosten per M. bij
een korte lijn sterk di ukken.
De volgende toelichting moge dit verduidelijken.
De posten in de begrooting, genoemd onder 7 ge-
boa wen, 8 rollend materieel, met de verbooging aan
het slot, 9 gereedschap en 10 meubilair en klein ma
terieel, bij elkander tellende, verkrijgt men f 109.912.50.
Aangenomen kan wordeD, dat deze posten bij een
lijn van het dubbele der lengte van de onderwerpelijke
geen vermeerdering zouden behoeven.
De overige posten der begrooting natuurlijk ver
dubbelende, zou de 27 K. M. lange tramlijn kosten
f 500.137, en zouden dus de kosten per kilometer
slechts bedragen f 18.523.
Adressant deelt mede, dat de stoomtramlijn St. Nico-
laasKieldrecht, lang omstreeks 16 K. M., heeft gekost in
aanleg ongeveer f 16.896 per K. M., met inbegrip van
bet rollend materieel, doch dat wegens later aange
brachte vergtootingen bet kapitaal per K. M. tbans
bedraagt ongeveer f 20.023, terwijl de inrichtingen
nog niet volledig zijn, en onder anderen eene werk--
plaats ontbreekt.
De lijn Breskens—Maldegbem met zijtak Sluis, lang
ongeveer 32,5 K, M., heelt bij aanleg gekost 15.437,
per K. M., doch dit bedraagt, naar adressant mede
deelt, thans 16.890, per K. AT.
De exploitatiekosten z|jn aangehouden op f 20.450,
per jaar, waartegen blijkens mijn schrijven dd. 10 Decem-
a g
ber 1896 No. 3131 geen bedenkingen bestonden,
terwijl de jaarlijksche ontvangsten thans van 24.780,
zijn teruggebracht tot 22.080. Er zou dan per jaar
worden overgehonden 1.630, zijnde 0,53% van het
kapitaal van f 305.025, of, indien bet rijk J/3 van het
kapitaal geelt, 0,8% van f 203.350, en bij de winst
van f 1.630, voegende, de subsidie van f 10.000, ge
durende de eerste 10 jaren, dus samen f 11.630, een
bedrag van 5,72% van J 203.350, gedurende de eerste
10 jaren.
Na 10 jaren bedraagt de aangevraagde Provinciale
subsidie echter slechts 2.5G0, zoodat men alsdan ver
krijgt f 1.630, -{- 2.500, 4.130, zijnde 2,03% van
203.350, gedurende de 10 volgende jaren na dit
tijdvak wordt verder geen sutsidie verlangd, od wordt
dus gerekend, dat door hoogere opbrengst alsdan een
redelijke interest van het te besteden kapitaal zal wor
den verkregen.
Dat deze geraamde opbrengst van f 22.080 per jaar,
namelijk f 10.800 van personen- en f 11.280 van goe
derenvervoer, niet zoo gering is, kan daaruit blijken,
dat deze dan per dag-kilometer zou moeten bedragen
f 2.192 van personen- en t 2.589 van goederenvervoer,
samen alzoo f 4.481.
De stoomtramlijn Breskens—Maldeghem met zijtak
Sluis leverde in 1896 per dag-kilometer op van per-