ZITTING VAN VRIJDAG 16 JULI 1897. 29 nog tot fl 305025 of fl 22594 per kilometer, het rollend materieel gerekend aan de prijzen van 1597. Uw college doet opmerken dat de kilometrische kost der lijn Breskeus—Maldeghem tbt fl. 15437 beloopt. De tegenwoordige kilometrische kosten van die lijn beloopen tót fl 16890. Het verschil bestaat hierin dat deze lijn ongeveer 34 kilometers lengte heeft, en die van Hulst—Walzoorden slechts 13,5 K. Gelief wel op te merken, mijnheereD, dat, alle even redigheid daargelaten, eene kleine lijn betrekkelijk meer kost dan eene uitgestrekte iiju, aangezien de eerste om zoo te zeggen moet voorzien zijn van bet zelfde materieel, en dezelfde onmisbare instellingen moet hebbeu zooals werkhuizen, xomisen, loodsen, bureelen, watervattiog enz. Iu dezelfde gedachtenorde, zijn de exploitatiekosten in evenredigheid hooger voor eene korte lijn, daar het personeel hetzelfde moet zijn, evenals vele andere exploitatiekosten. Id deze voorwaarden vind ik aan de exploitatiekosten niets te veranderen. De berekeningen zpn gedaan op een minimum van 4 treinen per dag. Bij zomertijd zullen er wellicht 6 treinen moeten ingericht worden, hetgeen de exploi tatiekosten nog zal vermeerderen. Ik denk ook (zie mijn briet van 26 8ber 1895) dat ik in bet begin geene ontvangst zal hebbeu van fl 5 per dag-kilometer. Indien ik de opgegevene cijfers genomen heb, is het omdat ik mij gegrond heb op de gegevens vau het waarschijnlijk vervoer, die mij door personen der ver schillende belanghebbende gemeenten aangeduid zlju. Uwen wensch voorkomende, zend ik u hierbij eene nieuwe tabel der vermoedelijke ontvangsten, waar het bedrag dezer, per dag-kilometer verminderd is tot fl 4.48, Het vernieuwingsfonds is begrepen in de onderhouds kosten van het materieel. De ballast in f&briekzendels zal een gemiddelde laagdikte hebben van 0m 20 onder de dwarsliggers. De loods, te Walzoorden aangeduid, is wel het ge bouw, door u bedoeld en dat aangewezen ia op de situatieteekening onder no. 17, sectie B. Deze zou moeten dienen hebben als remise, maar zooals ik reeds houger gezegd heb, maakt deze loods geen deel meer vau het ontwerp. De twee posten, onder het hoofdstuk „Ge bouwen" vermeld onder de benamingen „bergplaats" en „loods", zijn wel het eene en dezelfde gebouw. Zuoals ook uw meeuing is, zullen wij voor de balten en standplaatsen de naburige herbergen gebruiken. "Voor de stations Ter Hole, Kuijtaert en Klooster- zande is er inderdaad slechts spraak van den platte grond, zooals het plan aanduidt. Er zullen te Hulst alleen gebouwen, werkhuizen, remisen, magazijnen, bureelen, woonst en waterleiding ingericht worden. De omheiningen en sluitpoorien, in het bestek ver meld, zijn bestemd om den koers van het station Hulst te afzonderen. Nieuwe omheiningen zijn ook voorzien in volle spoor op de delen der lijn die eene verbree ding zullen moeten ondergaan. Gelief nog op te merken, mijnheeren, dat de subsi dies, gevraagd bij mijn brief van 26 8ber 1895, geheel gegrond zijn. Zooals ik het aan de gemeente- en pol derbesturen verklaard heb, zou ik het aanleggen en de exploitatie van de lijn HulstWalzoorden niet durven aannemen indien de vergunde sommen lager gebragt werden, dan die door mij aangevraagd zijn bij mijn bovengemelden brief. Voor wat de gevraagde subsidiën betreft, gedurende i het tweede tiental jaren te verleenen, zou ik u ver- i zoeken die te willen stellen op 2500 's jaars. Ik geloof gaarne, mijnheeren, dat ik uwe volle goed- j keuring za) ontvangen. SCHATTING DER VERMOEDELIJKE ONTVANGSTEN. A. Reizigers en bagage. Gezien de verkregen uitslagen op andere lijnen, streken van dezelfde belangrijkheid als deze bedienende, doen deze ons de postale-, reizigers- en pakgoederenontvangsteu ramen j dat van af bet eerste jaar, de ontvangsten 800 fl zullen kunnen bereiken per jaar-Kilo- meter offl 10800 B. Goederen. I Beetwortels. Het vervoer van beet wortels zal buitengewoon belangrijk zijnhet kan geschat worden op 10.000 ton op eene gemiddelde lengte j van 7 Kim.het bedrag zal zijn i fl 0.50 per ton offl 5000 Aardappels. Men schat dit vervoer I op 3000 ton op eene gemiddelde leDgte van 7 Kim. tegen fl 0.65 de j ton offl 1950 Granen. Dit vervoer zal waar- scbijnlijk 2500 ton bereiken tegen fl 0.70 de ton offl 1750 Scheikundige meststoffen. Kalk. Men schat op 1000 ton bet vervoer van meststoffen en kalk op eene ge middelde lengte van 7 Kim. tegen j fl 0 50 de ton offl 500 I Kolen. Dit vervoer zal ongeveer i 2000 ton bereiken op eene gemid- delde lengte van 7 Kim. tegen I fl 0.50 offl 1000 Verschillende transporten. Ik ge loof niet te overdrijven met eene ontvangst van fl 80 te voorzien per jaar kilometer, voor de verschillende transporten, namelijk die van hout, strop, wijmen ot teenen, bloem, pul pen, vee, houten klompen, koloniale waren, landbouwproducten, enz. fl 1080 Ontvangsten van goederen fl 11280 Totaal ft 22080 Bijvoegsel van de Mddelburgscbe courant van Zaterdag 31 Juli 1897.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 33