28
ZITTING VAN VRIJDAG 16 JÜLI 1897.
waardeD is onmogelijk. Om mijne vraag te verduide
lijken, zal ik eene korte berekening aanhalen met een
sprekend voorbeeld.
Sedert twee jaren exploiteer ik den stoomtram St.
Nicolaas—Kieldrecht, groot 15.8 kilometers. Er is
voor Doodig geweest een kapitaal van 562.027.17 fran
ken of 35,571 franken per kilometer, rollend materiaal
inbegrepen. De bevolking is merkelijk aanzienlijker
als die van HulstWalzoorden, St. Nicolaas alleen
heeft 29.000 inwoners. Deze spoortram beeft opge
bracht bruto in 1894 43.949.80 franken. Ik denk niet
dat HulstWalzoorden de eerste jaren ongeveer 20.000
gulden bruto zal opbrengen, maar laat ons hopen deze
som te bereiken, daaraf gerekend 55 voor exploitatie,
zooals Kieldrecht kost, dan kom ik op eene zuivere
ontvangst van negen duizend gulden of ö'/s ten hon
derd van het kapitaal, dat zeker weinig is voor eene
industrieele onderneming.
Ik zal, mijnbeeren, u nog doen opmerken dat ik
hetzelfde hoofdspoor en rollend materiaal zou gebrui
ken als op de lijn St. Nicolaas—Kieldrecht, voor het
aanleggen en exploiteeren, zooveel te meer, dat, inge
val er middel is om later aan te sluiten met Kieldrecht,
het een groot gemak zoude zijn en min kostelijk om
zoo langzaam en met zekerheid dit gedeelte van Zeeland
met een net van denzelfden spoortram te zien verrijken.
Eens de subsidiën en concessie verleend, zal de baud
aan werk geslagen worden en er zal opgericht
worden een naamloos vennootschap van Hollandsche
en Belgische actionnairissen die zullen inschrijven twee
duizend actiën ieder van 125 gulden, te zamen 250.000
gulden.
Ik stel mij voor den stoomtram ten minste vier
maal daags vice-versa te laten loopen en in 1896
exploiteeren.
Waarom ik de vrijheid neem te verzoeken mijne
aanvraag nog in de aanstaande vergadering wel te
willen behandelen, en mocht onverhoopt zulks niet
meer afdoende kunnen geschieden dan toch, zoo spoedig
doenlijk, te willen besluiten tot bet geven van eene
subsidie van wege de Provincie, tot een nader te be
palen bedrag.
Een ander schrijven van denzelfden luidt:
Ik heb uw schrijven yan 19/24 December 11. no.
6QS5 72, 2e afdeeling wel ontvangen, evenals het
afschrift van den brief van 10 December 1896 no.
•2 C
3131 van den heer Hoofdingenieur.
Den I2en December 1896 en den 20en Januari 1897
heb ik mij gewend tot de belanghebbende gemeenten
en polders voor het verkrijgen der subsidiën. Gelieft
hieronder te vinden het bedrag der jaarlijksche subsi
diën die gestemd zijn voor een tijdstip van tien ach
tereenvolgende jaren
lo. gemeenten
Hulstfl 600
Hontenisse600
Hengstdijk25
Ossenisse„25
fl 1250
2o. polders:
2 Calamiteuze Walzoorden
395
3 Stoppeldijk.
4 Hengstdijk
100
5 Ser Paulus
6 Cambroa
7 Hulster Nieuwland
fl 1250
Zijtl 2500
De Provincie zou dus nog moeten stemmen fl 7500
zijn de 3/< der gevraagde subsidiën, volgens de voor
waarden waaraan ik het aannemen der concessie heb
onderworpen.
Uwe opmerking dat de cijfers, in mijn schrijven van
26 October 1895 vermeld, niet overeenstemmen met
die van het beschrijvend verslag, aan mijn brief van
24en November jl. no. 11 gehecht, is gegrond.
Mijn eerst genoemd schrijven van 26 October 1895
en het plan dat er bij gehecht was vormden eigenlijk
maar een voorafgaand ontwerp, voor doel hebbende
de concessie aan te vragenik heb het later volledigd
j 29 Februari
ingevolge van uwe mededeeling -- - 1896 en
0 0 5 Maart
van de verschillende inlichtingen, die ik nadien heb
opgedaan.
Dc lijn van St. Nicolaas—Kieldrecht, die ik in yer-
gelijking gesteld had met deze, kostte in het begin
slechts fr. 562027,17 of fr. 35571 per kilometer. Men
heelt er nogtans later vergrootingen moeten aanbren
gen in evenredigheid met de belangrijkheid van liet
vervoer, zoodat het tegenwoordig uitgeschreven kapi
taal voor de inrichting dezer lijn reeds fr. 666.000
bedraagt ot fr. 42153.59 per kilometer.
Het is aan te merken dat de instellingen dezer lijn
nog niet volledig zijn; de werkhuizen onder andere
bestaan niet. Het is de spoorweg Mecbelen—Terneuzen
die voor de rekening dezer lijn de herstellingen doet
aan het materieel.
De streek, welke de tramlijn Hulst—Walzoorden zal
doorloopen, biedt, onder het oogpunt van den land
bouw, dezelfde evenaardigheid aan als die van St.
NicolaasKieldrecht, waar men het materieel aanzien
lijk heeft moeten vermeerderen en verschillige vergroo
tingen heeft moeten doen, zooals ik hierboven zegde.
Deze ondervinding had mij aangespoord mijne voor
uitzichten de lijn Hulst—Walzoorden insgelijks te
verhoogen.
Het verslag, bij mijn schrijven van le Juni 1896
gehecht, voorziet volledige instellingen zooals uw
college zich cr van zal kunnen overtuigd hebben, in
stellingen die, het is te hopen, later onmisbaar zullen
worden, tengevolge van de uitbreiding vau het vervoer,
en de latere vergrooting der lijn die ik voorstel.
Ik erken echter met den heer hoofdingenieur, dat
dit ontwerp voor het oogenblik kan verminderd wor
den, zoowel ouder het oogpunt der instellingen van
vermijdiog8poren, dan onder dat van het materieel.
Het is om die reden dat ik de eer heb u hierbij een
tegen-ontwerp met breedvoerig verslag te doen toeko
men, zekere wijzigingen brengende aan de stations,
waarvao de sporen minder ontwikkeling zullen hebben.
Ik heb ook het bedrag van het materieel verminderd.
Het station Kloosterzaode is verplaatst: het nieuwe
station is nu in de'gemeente zelf gelegen, het bestek
ondergaat hierdoor eane merkelijke vermindering.
De borduren der lijn waarvan de prijs fl 9904 bedroeg
en die niet volstrekt nooiiig zijn, zijn ook afgeschaft.
Teneinde de oukosten van fl 4524, voorzien voor
het verbreeden der los- en ladingsplaats te Walzoorden,
te vermijden, zou ik de werken van het leggen dei-
sporen staken bij den Kilometerpaal 0, mij echter het
recht voorbehoudende later de los- en ladingsplaats te
verbreeden, zooals het plan het aanduidt, en volgens
concessie.
De aankoopen van grond en van het magazijn te
Walzoorden worden ook nutteloos, vermits ia het ont
werp van verbinding aan de haven, dat ik u op tijd
zal toezenden, voordeeligere instellingen zullen voor
zien worden.
Niettegenstaande de merkelijke vermindering, door
het nieuw bestek ondergaan, beloopt het tegen-ontwerp