28 ZITTING VAN VRIJDAG 16 JÜLI 1897. waardeD is onmogelijk. Om mijne vraag te verduide lijken, zal ik eene korte berekening aanhalen met een sprekend voorbeeld. Sedert twee jaren exploiteer ik den stoomtram St. Nicolaas—Kieldrecht, groot 15.8 kilometers. Er is voor Doodig geweest een kapitaal van 562.027.17 fran ken of 35,571 franken per kilometer, rollend materiaal inbegrepen. De bevolking is merkelijk aanzienlijker als die van HulstWalzoorden, St. Nicolaas alleen heeft 29.000 inwoners. Deze spoortram beeft opge bracht bruto in 1894 43.949.80 franken. Ik denk niet dat HulstWalzoorden de eerste jaren ongeveer 20.000 gulden bruto zal opbrengen, maar laat ons hopen deze som te bereiken, daaraf gerekend 55 voor exploitatie, zooals Kieldrecht kost, dan kom ik op eene zuivere ontvangst van negen duizend gulden of ö'/s ten hon derd van het kapitaal, dat zeker weinig is voor eene industrieele onderneming. Ik zal, mijnbeeren, u nog doen opmerken dat ik hetzelfde hoofdspoor en rollend materiaal zou gebrui ken als op de lijn St. Nicolaas—Kieldrecht, voor het aanleggen en exploiteeren, zooveel te meer, dat, inge val er middel is om later aan te sluiten met Kieldrecht, het een groot gemak zoude zijn en min kostelijk om zoo langzaam en met zekerheid dit gedeelte van Zeeland met een net van denzelfden spoortram te zien verrijken. Eens de subsidiën en concessie verleend, zal de baud aan werk geslagen worden en er zal opgericht worden een naamloos vennootschap van Hollandsche en Belgische actionnairissen die zullen inschrijven twee duizend actiën ieder van 125 gulden, te zamen 250.000 gulden. Ik stel mij voor den stoomtram ten minste vier maal daags vice-versa te laten loopen en in 1896 exploiteeren. Waarom ik de vrijheid neem te verzoeken mijne aanvraag nog in de aanstaande vergadering wel te willen behandelen, en mocht onverhoopt zulks niet meer afdoende kunnen geschieden dan toch, zoo spoedig doenlijk, te willen besluiten tot bet geven van eene subsidie van wege de Provincie, tot een nader te be palen bedrag. Een ander schrijven van denzelfden luidt: Ik heb uw schrijven yan 19/24 December 11. no. 6QS5 72, 2e afdeeling wel ontvangen, evenals het afschrift van den brief van 10 December 1896 no. •2 C 3131 van den heer Hoofdingenieur. Den I2en December 1896 en den 20en Januari 1897 heb ik mij gewend tot de belanghebbende gemeenten en polders voor het verkrijgen der subsidiën. Gelieft hieronder te vinden het bedrag der jaarlijksche subsi diën die gestemd zijn voor een tijdstip van tien ach tereenvolgende jaren lo. gemeenten Hulstfl 600 Hontenisse600 Hengstdijk25 Ossenisse„25 fl 1250 2o. polders: 2 Calamiteuze Walzoorden 395 3 Stoppeldijk. 4 Hengstdijk 100 5 Ser Paulus 6 Cambroa 7 Hulster Nieuwland fl 1250 Zijtl 2500 De Provincie zou dus nog moeten stemmen fl 7500 zijn de 3/< der gevraagde subsidiën, volgens de voor waarden waaraan ik het aannemen der concessie heb onderworpen. Uwe opmerking dat de cijfers, in mijn schrijven van 26 October 1895 vermeld, niet overeenstemmen met die van het beschrijvend verslag, aan mijn brief van 24en November jl. no. 11 gehecht, is gegrond. Mijn eerst genoemd schrijven van 26 October 1895 en het plan dat er bij gehecht was vormden eigenlijk maar een voorafgaand ontwerp, voor doel hebbende de concessie aan te vragenik heb het later volledigd j 29 Februari ingevolge van uwe mededeeling -- - 1896 en 0 0 5 Maart van de verschillende inlichtingen, die ik nadien heb opgedaan. Dc lijn van St. Nicolaas—Kieldrecht, die ik in yer- gelijking gesteld had met deze, kostte in het begin slechts fr. 562027,17 of fr. 35571 per kilometer. Men heelt er nogtans later vergrootingen moeten aanbren gen in evenredigheid met de belangrijkheid van liet vervoer, zoodat het tegenwoordig uitgeschreven kapi taal voor de inrichting dezer lijn reeds fr. 666.000 bedraagt ot fr. 42153.59 per kilometer. Het is aan te merken dat de instellingen dezer lijn nog niet volledig zijn; de werkhuizen onder andere bestaan niet. Het is de spoorweg Mecbelen—Terneuzen die voor de rekening dezer lijn de herstellingen doet aan het materieel. De streek, welke de tramlijn Hulst—Walzoorden zal doorloopen, biedt, onder het oogpunt van den land bouw, dezelfde evenaardigheid aan als die van St. NicolaasKieldrecht, waar men het materieel aanzien lijk heeft moeten vermeerderen en verschillige vergroo tingen heeft moeten doen, zooals ik hierboven zegde. Deze ondervinding had mij aangespoord mijne voor uitzichten de lijn Hulst—Walzoorden insgelijks te verhoogen. Het verslag, bij mijn schrijven van le Juni 1896 gehecht, voorziet volledige instellingen zooals uw college zich cr van zal kunnen overtuigd hebben, in stellingen die, het is te hopen, later onmisbaar zullen worden, tengevolge van de uitbreiding vau het vervoer, en de latere vergrooting der lijn die ik voorstel. Ik erken echter met den heer hoofdingenieur, dat dit ontwerp voor het oogenblik kan verminderd wor den, zoowel ouder het oogpunt der instellingen van vermijdiog8poren, dan onder dat van het materieel. Het is om die reden dat ik de eer heb u hierbij een tegen-ontwerp met breedvoerig verslag te doen toeko men, zekere wijzigingen brengende aan de stations, waarvao de sporen minder ontwikkeling zullen hebben. Ik heb ook het bedrag van het materieel verminderd. Het station Kloosterzaode is verplaatst: het nieuwe station is nu in de'gemeente zelf gelegen, het bestek ondergaat hierdoor eane merkelijke vermindering. De borduren der lijn waarvan de prijs fl 9904 bedroeg en die niet volstrekt nooiiig zijn, zijn ook afgeschaft. Teneinde de oukosten van fl 4524, voorzien voor het verbreeden der los- en ladingsplaats te Walzoorden, te vermijden, zou ik de werken van het leggen dei- sporen staken bij den Kilometerpaal 0, mij echter het recht voorbehoudende later de los- en ladingsplaats te verbreeden, zooals het plan het aanduidt, en volgens concessie. De aankoopen van grond en van het magazijn te Walzoorden worden ook nutteloos, vermits ia het ont werp van verbinding aan de haven, dat ik u op tijd zal toezenden, voordeeligere instellingen zullen voor zien worden. Niettegenstaande de merkelijke vermindering, door het nieuw bestek ondergaan, beloopt het tegen-ontwerp

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 32