26 ZITTING VAN DONDERDAG 15 JÜLI 1897. Eindelijk meen ik er nog op te moeten wijzen, dat de ledeD, waarom ik het voorstel tot verwijzing naar de najaarszitting deed, is tweeledig. Eerstens had ik het oog op de voorstellen der heeren Braakman en Co en tweedens is mij in het voorstel tot het verleenen van een verhoogd subsidie te veel duisters. Geen enkel lid weet wat de uitgaven zijn en ik acht bet niet gewettigd zonder goede gronden de subsidie met/1500 te vermeerderen. Ik blijf er bij dat het belang der provincie eiseht bet voorstel nu niet in behandeling te nemen. De beer Van Waesberghe Janssens. In antwoord op de vraag van den beer Pompe van Meer dervoort kan ik mededeelen dat door Gedeputeerde Staten de overlegging der boeken van de onderneming gevraagd is. Dit is geschied en gebleken is dat er nagenoeg 4 is verdiend. Het vermeerderd subsidie is gevraagd omdat het algemeen bekend is dat waar schijnlijk binnen twee jaar een stoomtramweg tusschen Hulst en Walzcorden zal tot stand komen. Niemand zal, dit wetende, nu nog nieuwe wagens gaan aanschaf fen en een uitgaaf van 5000 of meer doeü, terwijl de wagendienst vervalt zoodra de stoomtram in ex ploitatie komt. De beer Pom pe van leerdeivoort. Door het geacht lid van Gedeputeerde Staten wordt daar medegedeeld dat de boeken ter kennisneming aan Gedeputeerde Staten zijn overgelegd; zij weien de cijfers, doch ik herhaal dat die cijfers aan deze ver gadering ten eenenmale onbekend zijn. Waar nu een verhoogd subsidie gevraagd wordt, acht ik het wenscbelijk en noodig, dat ook de leden dezer vergadering met die cijfers bekend worden ge maakt, omdat zij eerst dan kunnen beoordeelen of het verleenen van de verhoogde subsidie al dan niet gewettigd is. De heer Fruijtler. Mijnheer de voorzitter. Nu het niet wel mogelijk blijkt om zich te bepalen tot de bespreking van de motie van den beer Pompe van Meerdervoort, zij het mij vergund er even op te wijzen, dat aanvankelijk de dienst op de Wester- Schelde uitgeoefend is van Vlissingen uit tot Walsoorden. Toen echter bleek, dat die dienst niet voldeed aan de steeds toenemende behoefte aan eene goede com municatie tusschen Walsoorden en het spoorwegstation te Vlake, kwam men in de Staten op bet idéé om tusschen genoemde plaatsen een afzonderlijken dienst in het leven te roepen en den dienst tusschen Hansweert- Hoedekenskerke-Terneuzen op te heffen. Tbans, nu de onderhandelingen, gevoerd door Ged. Staten met den concessionaris, den heer Van der Bent Co., tot een nieuw voorstel aan deze vergadering hebben geleid, komen ter elfder ure de heeren Braack- man Co. met een zeer onbestemd aanbod om den ouden, vroeger opgeheven, dienst tusschen Terneuzen- Hansweert weêr in bet leven te roepen en daarbij den bestaanden stoombootdienst Hansweert-Walsoorden uit te oefenen. Het onaannemelijke van een dergelijk aanbod, zal duidelijk in het oog valleD, als men overweegt dat de dienst Vlake-Walzoorden Hulst is tot stand gekomen om de gemeenschap te onderhonden tusschen 2 spoor wegstations en fusschenliggende plaatsendat, om sommige treinen te halen, men op de boot moet afzien van het laden van goederen en veedat de heeren Braakman Co. in hun adres aan de Staten te kennen geven „dat zij, voor zoover het den dienst Walsoorden- Hansweert aangaat en omgekeerd, op zich nemen, daaraan tevens dienstbaar te maken hunne dagelijksche (behalve des Macndogsvan en naar Antwerpen varende passagiersbooteu." Nu wou ik toch vragen, mijnheer de voorzitter, hoe is het mogelijk om tusschen YlakeWalsoorden booten dienstbaar te maken waarvan men op geen uur na de aankomst te Vlake kan weten. Men zal toch niet terug willen naar den tijd toen de reizigers uren aan de veeren zaten te wachten, vooral nu overal hooger eischen aan de vervoermiddelen worden gesteld. Bovendien waar blijven dan de wagen- dienstenDaarvan spreken de heeren Braackman Co. in hun aanbod niet en die zijn toch onmisbaar gewoideG. Ik raad derhalve den heeren ten sterkste af om op de motie tot uitstel in te gaan. Niets belet echter om, wanneer bet noodig blijkt, later een afzon derlijken dienst te organiseeren tusschen Hansweert TeroeuzeD, daartoe alsdan te beslaiten. Wat betreft het verleenen van het subsidie voor twee jaar, gaarne sluit ik mij bg het voorstel van den beer Yan Waes- berghe Janssens aan op de grondeD, door dezen aan gevoerd. De motie van den heer Pompe van Meerdervoort wordt alsau in stemming gebracht en verworpen met 28 tegen 11 stemmen. Tegen stemmen de heeren Fruytier, Van Lynden, De Casembroot, Noordijke, M. Bolle, Vader van's Gra venpolder, Snijders, V. d. Have, De Bats, Hu vers, Van Teylingen, Van Woelderen, Dronkers, Hollestelle, Moes, Lncasse, Van Deinse, DeSmidt, VanHoute, Hombgcb, Ysebaert, Erasmus, Siegers, Moerdijk, Hamraacher, Van Waesberghe Janssens, Heyse en Van Rompu. Voor stemmen de heeren: Van der Meer, Oggel, Fokker, Van Buren, Maas, Pompe van Meerdervoort, De Jonge, Hennequin, Den Boer, Kloppers en Kakebeeke. Het amendement van den heer Van Waesberghe Janssens en het aldus geamendeerd voorstel van Ge deputeerde Staten worden met algemeene stemmen aangenomen. De heer Hammaelier. Mijnheer de voorzitter, met het oog op het vergevorderde uur en in verband met de te verwachten discussie over het volgende punt, heb ik de eer als motie van orde voor te stellen de werkzaamheden te staken en de vergadering morgen ochtend te 10 uur voort te zetten. De voorzitter. Wenscht een der leden over deze motie het woord Dit blijkt niet het geval te zijü, waarna de motie met algemeene stemmen wordt aangenomen. Hierna sluit de voorzitter de tegenwoordige bij eenkomst.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 30