26
ZITTING VAN DONDERDAG 15 JÜLI 1897.
Eindelijk meen ik er nog op te moeten wijzen, dat
de ledeD, waarom ik het voorstel tot verwijzing naar
de najaarszitting deed, is tweeledig. Eerstens had ik
het oog op de voorstellen der heeren Braakman en Co
en tweedens is mij in het voorstel tot het verleenen
van een verhoogd subsidie te veel duisters. Geen enkel
lid weet wat de uitgaven zijn en ik acht bet niet
gewettigd zonder goede gronden de subsidie met/1500
te vermeerderen.
Ik blijf er bij dat het belang der provincie eiseht
bet voorstel nu niet in behandeling te nemen.
De beer Van Waesberghe Janssens. In
antwoord op de vraag van den beer Pompe van Meer
dervoort kan ik mededeelen dat door Gedeputeerde
Staten de overlegging der boeken van de onderneming
gevraagd is. Dit is geschied en gebleken is dat er
nagenoeg 4 is verdiend. Het vermeerderd subsidie
is gevraagd omdat het algemeen bekend is dat waar
schijnlijk binnen twee jaar een stoomtramweg tusschen
Hulst en Walzcorden zal tot stand komen. Niemand
zal, dit wetende, nu nog nieuwe wagens gaan aanschaf
fen en een uitgaaf van 5000 of meer doeü, terwijl
de wagendienst vervalt zoodra de stoomtram in ex
ploitatie komt.
De beer Pom pe van leerdeivoort. Door
het geacht lid van Gedeputeerde Staten wordt daar
medegedeeld dat de boeken ter kennisneming aan
Gedeputeerde Staten zijn overgelegd; zij weien de
cijfers, doch ik herhaal dat die cijfers aan deze ver
gadering ten eenenmale onbekend zijn.
Waar nu een verhoogd subsidie gevraagd wordt,
acht ik het wenscbelijk en noodig, dat ook de leden
dezer vergadering met die cijfers bekend worden ge
maakt, omdat zij eerst dan kunnen beoordeelen of
het verleenen van de verhoogde subsidie al dan niet
gewettigd is.
De heer Fruijtler. Mijnheer de voorzitter. Nu
het niet wel mogelijk blijkt om zich te bepalen tot de
bespreking van de motie van den beer Pompe van
Meerdervoort, zij het mij vergund er even op te
wijzen, dat aanvankelijk de dienst op de Wester-
Schelde uitgeoefend is van Vlissingen uit tot Walsoorden.
Toen echter bleek, dat die dienst niet voldeed aan
de steeds toenemende behoefte aan eene goede com
municatie tusschen Walsoorden en het spoorwegstation
te Vlake, kwam men in de Staten op bet idéé om
tusschen genoemde plaatsen een afzonderlijken dienst
in het leven te roepen en den dienst tusschen Hansweert-
Hoedekenskerke-Terneuzen op te heffen.
Tbans, nu de onderhandelingen, gevoerd door Ged.
Staten met den concessionaris, den heer Van der Bent
Co., tot een nieuw voorstel aan deze vergadering
hebben geleid, komen ter elfder ure de heeren Braack-
man Co. met een zeer onbestemd aanbod om den
ouden, vroeger opgeheven, dienst tusschen Terneuzen-
Hansweert weêr in bet leven te roepen en daarbij den
bestaanden stoombootdienst Hansweert-Walsoorden uit
te oefenen.
Het onaannemelijke van een dergelijk aanbod, zal
duidelijk in het oog valleD, als men overweegt dat de
dienst Vlake-Walzoorden Hulst is tot stand gekomen
om de gemeenschap te onderhonden tusschen 2 spoor
wegstations en fusschenliggende plaatsendat, om
sommige treinen te halen, men op de boot moet afzien
van het laden van goederen en veedat de heeren
Braakman Co. in hun adres aan de Staten te kennen
geven „dat zij, voor zoover het den dienst Walsoorden-
Hansweert aangaat en omgekeerd, op zich nemen,
daaraan tevens dienstbaar te maken hunne dagelijksche
(behalve des Macndogsvan en naar Antwerpen varende
passagiersbooteu."
Nu wou ik toch vragen, mijnheer de voorzitter, hoe
is het mogelijk om tusschen YlakeWalsoorden booten
dienstbaar te maken waarvan men op geen uur na de
aankomst te Vlake kan weten.
Men zal toch niet terug willen naar den tijd toen de
reizigers uren aan de veeren zaten te wachten, vooral
nu overal hooger eischen aan de vervoermiddelen
worden gesteld. Bovendien waar blijven dan de wagen-
dienstenDaarvan spreken de heeren Braackman
Co. in hun aanbod niet en die zijn toch onmisbaar
gewoideG. Ik raad derhalve den heeren ten sterkste af
om op de motie tot uitstel in te gaan. Niets belet
echter om, wanneer bet noodig blijkt, later een afzon
derlijken dienst te organiseeren tusschen Hansweert
TeroeuzeD, daartoe alsdan te beslaiten. Wat betreft
het verleenen van het subsidie voor twee jaar, gaarne
sluit ik mij bg het voorstel van den beer Yan Waes-
berghe Janssens aan op de grondeD, door dezen aan
gevoerd.
De motie van den heer Pompe van Meerdervoort
wordt alsau in stemming gebracht en verworpen
met 28 tegen 11 stemmen.
Tegen stemmen de heeren Fruytier, Van Lynden,
De Casembroot, Noordijke, M. Bolle, Vader van's Gra
venpolder, Snijders, V. d. Have, De Bats, Hu vers, Van
Teylingen, Van Woelderen, Dronkers, Hollestelle, Moes,
Lncasse, Van Deinse, DeSmidt, VanHoute, Hombgcb,
Ysebaert, Erasmus, Siegers, Moerdijk, Hamraacher,
Van Waesberghe Janssens, Heyse en Van Rompu.
Voor stemmen de heeren: Van der Meer, Oggel,
Fokker, Van Buren, Maas, Pompe van Meerdervoort,
De Jonge, Hennequin, Den Boer, Kloppers en Kakebeeke.
Het amendement van den heer Van Waesberghe
Janssens en het aldus geamendeerd voorstel van Ge
deputeerde Staten worden met algemeene stemmen
aangenomen.
De heer Hammaelier. Mijnheer de voorzitter,
met het oog op het vergevorderde uur en in verband
met de te verwachten discussie over het volgende punt,
heb ik de eer als motie van orde voor te stellen de
werkzaamheden te staken en de vergadering morgen
ochtend te 10 uur voort te zetten.
De voorzitter. Wenscht een der leden over deze
motie het woord
Dit blijkt niet het geval te zijü, waarna de motie
met algemeene stemmen wordt aangenomen.
Hierna sluit de voorzitter de tegenwoordige bij
eenkomst.