MIDDELBURGSCHE COURANT. N°. 66, 140" Jaargang. 1897. Vrijdag 19 Maart. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k b met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prij per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.- Afzonderlyke nummers kosten 5 cent. TheraioBetef. Middelburg 18 Maart 8 u. vm. 49 gr., m. 12 u. I 56 gr., av. 4u. 46 gr. F. Verw. aanw. Z. W. wird. I Advertentie® voor bet eerstvolgend nummer moeten des middags vóór ééa uur aan het bureau besorgd ijjn. Advertentiën20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en' Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bg abonnement op vooideelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zjjn gratis nam het bureau te bekomen. Agenten. Te 's Gravenhagede Gebb. Belinfante te Amsterdam: A. bb La Mab Azn. Middelburg 18 Maart. Itoomtrara van Broawenbaveu naar Steenbergen enz. I. Bjj de bespreking in de Tweede kamer van het wetsontwerp tot het verleenen van rente- loose voorschotten uit 'srgks schatkist voor die tram, werd het debat geopend door den heer Hennequin, die een overeioht gaf van de gesohiedenis dezer zaak na den winter van 1890—1891 en eraan herinnerde hoe uit de provinciale fondeen van Zeeland een Bub- •idie toegestaan werd tot een bedrag van hoogsteis f 250.000 en hoe verschillende op volgende ministers niet eenstemmig dach ten omtrent de wgze, waarop de regeering haar steun zoude verleenen. Dezen minister komt nu de lof toe zeide 'de heer Hennequin ïadat verschillende be zwaren waren opgeheven, vooral in den laat- sten tjjd de voorbereiding der zaak met spoed tot stand te hebben gebracht. Ik zeg den minister daarvoor dank en hoop, dat het hem gegeven moge zgn, nog aan meer dergelijke belangen zgne kracht en hulpvaardigheid te wgden. De Staten van Zeeland zoo ging de spreker voort hadden in de zitting van 4 December 1892 besloten aan eene Neder- landsche maatschappij voor den aanleg en exploitatie van een stroomtramweg van Brou wershaven naar Steenbergen, in het leven te roepen dooT het aanvragend comité, een sub sidie te verleenen van 250.000 gulden hoog stens, onder voorwaarde o. a., dat de exploi tatie zoude aanvangen op 1 Juli 1897. Men ziet dus, dat nog steeds hier alleen sprake was vsn eene verbinding van Brouwers haven over Zjjpe naar Steenbergen en dat van Numansdorp niet werd gerept. Na zeer lange onderhandelingen, die de zaak niet verder brachten, kwam eindelijk in Augustus 1895 de Rotterdamsche Tramweg- maatBohappg met het comité in aanraking. Nu werd niet meer aangegeven de tramljjn Brouwershaven - Zjjpe—Steenbergen, maar in den aanvang was bjj die onderhandelingen van geen andere tramver binding sprake dan die, welke als uitgangspunt bleef behouden Brouwershaven tot Zjjpe en daar aansluiten zoude aan een stoo mbootdienst op Numans- dorp, welke tramverbinding op die wjjre in verbinding kwam met de tram in de Hoekschc W aard. De betrokkenen in Zeeland hadden groot bezwaar tegen het loslaten van de steeds voorgestane verbinding met Steenbergen en bleven bun oorspronkelijk plan vasthouden. Wanneer het comité er op aandrong dal zou behouden bljjven de tramljjn Anna-Ja- co&apolder— Steenbergen, dan werd in bet begin in het vooruitzicht gesteld een om- nibusdienst voor die verbinding, wanneer het verkeer over Numansdorp onmogelgk zoudt geworden zjjn door de weersgesteldheid. Het comité liet zich echter op die wgze niet vangen en het gevolg was dat eindelgk in het plan, dat voor ons ligt, werd opgeno men de lgn Zjjpe— Anna-Jaco&apoider— Steenbergen te cxploiteeren door eene stoom tram. In hunne zitting van Juli 1896 verlengden ■de Stnten van Zeeland den termjjn voor de exploitatie der Ijja tot 1 Juli 1899. In het hggevoegde adres van het comité werd van het veranderde plan kennis gegeven, zoodat ik moefl dat de minister niet ten onrechte Veronderstel», dat de Provinciale staten va* Ëeeland geen bezwaar hebben ook bg de ver andering der richting het subsidie te verleenen. Intüsschen meea ik dat tegen de inrichting van eene der verbindingen, wanneer die immers 'beide even goed tot haar recht komen zulle», ^éel het een en ander in het midden is te brengen. Het is *iet te weerspreken, dat de Verbinding Zjjpe—Numansdorp in vele tgder Van het jaar, in het bgzonder des winters, alles behalve eene vaste verbinding zal vorme». Toch is de inriohting van de haven van Nu mansdorp er op berekend om deze verbinding in de eerste plaats op den voorgroid te doer treden. Niet alleen toota dat die haven groote: Is, maar waar voor den dienst aldaar gerekend ïs op eene reserveboot, ontbreekt een derge lijk middel om de oommusicatie steeds vol doende te kunnen doen zgn bg de verbinding tusschen Zgpe en Anna Jacoba-polder. Ik meen dus te mogen zegge», dat de ver binding over Numansdorp ban worden Achouwd en wordt beschouwd als de belang- -j-jjkste. Nog O0B0 andere omstandigheid, die in de •"Memorie van antwoord behandeld wordt en >ook in het Voorloopig verslag reeds was aan gestipt, geeft te denken. De havens en steigers zullen sooals me* daar kan lezen bgna uitsluitend in gebruik gegeven zgn aan de exploitant» van de hier behandelde tramverbindisge». De minis ter gaat zoover van te zeggen, dat men concurreerende maateohappgen niet in de ge legenheid moet stellen om mededinging te doen aan de hier bedoelde maatschappg. Ik meen dat tegen dat beweren ook wel wat iB in te brengen. Mg komt het voor dat onge zonde mededinging op deze wgze niet mag worden aangewakkerd, maar het is niet on mogelgk dat gezonde mededinging zich opdoet en dan zou tegenwerking daarvan niet in het algemeen belang kunnen zgn. is er mogelgkheid, dat men in den winter de verbinding Zgpe—Numansdorp niet zal kunnen nemen. Men zou dan gebruik moeten maken van de verbinding Zjjpe— Steenbergen; ook al big kt dat in gewone omstandigheden de andere verbinding de voor keur geniet, moet dan toch bet geheele verkeer deze riohting kiezen. Is nu de dienstregeling, de aansluiting en de exploitatie via Anna- Jacobapolder—Steenbergen goed geregeld, dan kan daaraan weinig bezwaar verbonden zgn; maar is dat het geval niet, dan heeft men aan eene zjjde de onmogelgkheid om de richting Numansdorp te gebrBiken, en aan de andere zgde eene aansluiting op Steenbergen en Roosendaal die gebrekkig is; en daardoor zonde het in den winter niet zelden kannen voorkomen dat de geheele verbinding, die be oogd wordt, nog zeer veel te wenschen overlaat. Ik zou daarom gaarne van den minister vernemen of de exploitatie van de lgn Zgpe— Anna-Jacobapolder—Steenbergen zoodanig geregeld is, dat men deze kans niet kan be- loopen. Het sohjjnt mjj niet overbodig deze vraag bier te stellen en op dat gevaar de aandacht van den minister te vestigen. De heer Van Gjjn zeideMjjnheer de voorzitter Waar ik in de af deelingen behoord tot die leden, die bezwaar hadden tegen dit wetsontwerp, daar meende ik het mjjn plicht te zgn, nu mjjne bezwaren nog niet zgn opgelost, nogmaals daarop terug te komen. Ik wensch daaraan echter vooraf te laten gaan, dat ik zeer zeker behoor tot hen, die er toe mede zullen werken, zoover diteenigs- zins mogeljjk is, om deze geïsoleerde stretk van ons land, met name Zeeuwsche en Zuid-Hol- landsobe eilanden, aan ons vaste land te ver binden, en dat ik niet behoor tot diegenen die er da* scherp op zullen letten, of de tegemoetkoming wel precies l/i Z&1 bedragen, maar die gaarne bereid zulle* zgn omderge- Ijjke verbinding krachtig te steunen daarvoor zgn twee vereisohten noodig de eerste is dat de streek zoo goed mogeljjk geholpen worde; e* de tweede vereischte is dat de offers, die men brengt, ia overeenstemming zgn met hetgeen men tot staid zal brengen, dat wil zeggen niet hooger dan voor het doel noodig is. Nu meen ik dat het wetsontwerp, zooals het daar ligt, niet in elk opzicht aan die ver eisohten voldoet. In de eerste plaats geloof ik dat het ont werp niet genoeg geeft, zooal het daar ligt; de eilanden van Zuid-Holland hadden daarin zeer zeker behooren opgenomen te worden. Ik weet niet waarom dat niet geschied is-, de minister zal waarBcbgnlgk zeggen, dat de onderhandelingen dienaangaande nog niet zoo ver gevorderd zjj*. Maar da* had ik gewenschr, dat met indiening van het wetsontwerp ware gewaoht, totdat wjj zoover zullen zgn, daar de even tueels verbinding van Flakkee, naar ik vrees, ons opnieuw groote eisohen zal stellen. De Rotterdamsche Tramwegmaatschappij zal dan eene veel sterker positie tegenover de regeering Btaan, dan thans het geval is. Naar mjjn inzien, ik herhaal zulks, had de zaak, in het belang van de Zuid-Hollandsehe eilanden, in eens geregeld moeten worden. Maar wat de streek zelve aangaat, meen ik dat pjj door deze regeling niet beter gebaat wordt, dan wanneer men aan eene verbinding met Steenbergen had vastgehouden. Wat toch is het geval? Ik zal met den Minister niet strjjden over de woorden «secondaire of hoofdlgnen" ik geef Zjjne Excellentie toe, dat dit slechts woor den zgn, maar hoofdzaak ia dat het belang der Rotterdamsche Trammaatschappg Minister erkent dat zelf in de Bt ukken zal moeten medebrengen, dat de boofd-route, hoofdlgn, de weg naar Numansdorp zal sjju en de hoofdaanvoer daarheen gebraoht zal moeten worden en dat de lgn Steenbergen slechts tot zgn recht zal komen in tgd van nood. Maar met minder deugdelgk materieel. En nu beweer ik dat het belang van Schou wen beter gebaat zal worden, wanneer de lgn Steenbergen goed in orde is, dan wan neer de lgn Numansdorp voorgaat De regeering erkent toch volmondig dat de ljjn Numansdorp, daargelaten den toestand van het Hellegat, *s wintert bg mitt en zwa- ren ijsgang groot bezwaar zal opleveren, dezelfde bezwaren, nu verbonden aan de bestaande stoomtramverbindingen op Rotter dam en Dordrecht. Daarom geloof ik dat de streek beter gebaat zou worden, als alle krach ten werden aangewend om eene verbinding te krjjgen met Steenbergen. Daarbg komt, en dit is eene kwestie van groot belang, dat bier de handel van eene ge heele streek naar Rotterdam wordt geleid, en voor het overige gedeelte des lands wordt bemoeiljjkt. Nu, moge de minister ia de atnkkea zeg gen, dat de handel van de eilanden zioh voor- nameljjk bepaalt tot Rotterdam, en dat slechts in den bietentjjd eenige verzending naar Noord- Brabant plaats heeft, doch in hare algemeen heid is die bewering onjuist. Ik beweer dat er een zeer groote bandel van die eilanden is niet op Rotterdam alleen, maar ook met het district dat ik de eer heb te vertegenwoordigen, zoowel als met andere plaatsen. Die worden ia dit opsioht nu ge heel geïsoleerd door concurrentie en zoodoende zal handel drgven voor die plaatsen met eilan den ondoenlijk big ven. Kan Schouwen nu naar mgn gevoelen minstens even goed ge baat worden door eene verbinding alleen met Steenbergen, andere belangen zullen niet wor den geschaad en die van de schatkist zullen door het voorgestelde, naar ik vrees, ljjden. Wat zgn toch de eisohen, die aBn de sohat- kist worden gesteld Ofschoon het steeds moeiljjk is om zulke zaken na te rekenen, neem ik de cjjfers, door den Minister zelf ge geven, tot grondslag, en dan zal de ljjn Steen bergen f 750.000 kosten. Aannemend dat daarvan ook volgens de Memorie van Beant woording f 300,000 zal worden bjjgedragen door provincie, gemeente en polderbesturen, zal er nog f 450,000 te dekken big ven. Hoe veel hiervan voor het Rjjk zullen komen, is nu niet te bepalen. Hier hebben wjj te doen met eene uitgave voor de Bohatkist van i 880.000. Waaruit spruit de som voornamelijk voort? Uit de groote kosten benoodigd voor den aanleg van de haven te Numansdorp, de verbindings lijn dier bave* met den tramweg Rotterdam- de Uoeksche Waard en voor bet station-em- plaoement te Numansdorp. De haven allee* zal kosten f 340,000 plus f 10.000 voor jaar- ljjkich onderhoud. De bjjdrage voor de ver bindingslijn zal f 50.000 wezen, even zooveel zal het stations-emplacement kosten. En dat alleen voor eene verbinding van Zgpe naar Numansdorp, welke niet noodig echgnt. Nu is mjjne vraag of het niet mogeljjk is voor beduidend mindere bjjdrage van het rjjk, die eilanden toch even goed te helpen. De minister beweert wel in de stukken, dat het oorspronkelijk plan is afgestuit op on overkomelijke bezwaren, maar ik zou wel eens willen vernemen welke onoverkomelijke be zwaren dat zgn, want de secundaire lgn, om dit woord te gebruiken, is precies geljjk aan die welke ia het oorspronkelijke plan was opgenomen, en deze sohjjnt nu niet onuit voerbaar te wezen. Ik wensoh mg mjjne stem voor het oogen- blik voor te behouden, omdat ik ertoe mede werken wil, met al wat in mg is, om de eilanden van Zeeland en Zuid-Holland uit hun genoteerden toestand te verlossen, maar dan moet ik ook voor mgzelven verantwoord zgn, dat die plaatsen geholpen zullen worden op eene wgze, die geen grootere offers va* den Staat zal eisohen dan bepaald noodig is. Ook geloof ik dat de weg over Numansdorp goedkoopst zou zgn tot stand te brengen, want in de stukken zegt de minister, dat de oude haven van Numansdorp voor het doel niet bruikbaar is. Dat die haven voor het doel niet bruikbaar is in den toestand waarop zjj op het oogenblik verkeert, beaam ik ten volle, maar dat zjj voor het doel uitstekend bruik baar te maken is, daarvan ben ik vast overtuigd. De haven zou daar ter plaatse gemaakt zgn indien dit niet ware afgestuit op eene bepaling in een contraot, waarop ik nog wil terugkomen. Dit oontraot is aan de ambachtsheerlijkheid van Cromstrjjen ter teekening aangeboden, maar men is daarop gestuit, dat men niet voor 50 jaren aan de Rotterdamsche Tram wegmaat- sobappjj het uitsluitend reoht wilde verleenen om van de haven gebruik te maken. Het is waar, dat er nog kleine bezwaren bjjkwamen, die echter liohteljjk zouden zjjn te onder vangen, zooals de kwestie van de oeververde diging aan de overzgde, maar de hoofdreden was, dat de ambachtsheerlijkheid van Crom strjjen meende, in het algemeen belang, zich niet voor 50 jaren aan een uitsluitend recht te mogen binden. Ik geloof dat met een weinig goeden wil eene omwerking van het plan te ver krjjgen ware geweest, waardoor de haven veel minder zeu gekost hebben dan au wordt voorgesteld. Het spjjt mjj dat deze zaak nu reeds aan de orde is gekomen, omdat, zooals ik straks reeds zeide, ik zoo gaarne zou gezien hebben, dat, waar dit uitgebreide plan ons ter goedkeuring wordt voorgelegd, van deze gelegenheid ge bruik ware gemaakt om ook Fiakkee te helpei. Dit zal nu het geval niet zjjn. Buitendien, er is geen haast bjj de zaak, omdat ik vrees dat «ij toch zoo heel glad niet zal loope». De minister heeft in de stukken gezegd, dat <oea omtrent het veerreoht spoedig iot ees goede regeling zal kuanea komen, omdat dB veerreoht in den laatsten tgd toob niets op brengt en dus voor een kleine som zal tv koopen zjjn. Waaneer het de geldquaestie al leen gold, dan zou ik zeggendat zal wel waar wezen, maar er is een ander beginsel in het spelhet zal nameljjk de vraag wezen of de ambachtsheerlijkheid van Cromstrgen, die het veerreoht bezit, en niet wilde toestem men ia het uitsluitend recht om van de haven gebruik te maken, zoo grif zal toegeven, nu men op een andere wgze daarin tracht te voorzien, met andere woorden of de ambaohfcs- heerlgkheid Cromstrgen, die naar recht en billijkheid meende te handelen, nu tot den concessionaris zal zeggent indien gjj bg een ander traoht te verkrggen wat wg meenden niet te mogen toegeven, dan zullen wg u het veerrecht geven. Indien de ambaobtsheerlgk- heid zoo deed, dan zou zg integenstrgd hen delen met zich zelve. Ik zou dus gaarne zien dat deze zaak werd uitgesteld en dat men traobtte te verkrggen datgene waarop ik straks gewezen heb. Indien dit niet kan, waaneer kamer en regeering er op staan dat deze zaak zal tot stand komen, dzn wil ik wel erkennen, dat ik meer e* betere gegevens moet hebben om den indruk te verkrggen, dat deze niet op voldoende en wellicht betere wgze zal tot stand te bren gen zgn dan zooalt nu voorgesteld wordt, et tsa slotte of de zaak niet te verkrggen is zon der de enorme uitgaven, die de schatkist zicb nu zal moeten getroosten, ter voldoening aan de eisohen, door de Rotterdamsche Tramweg- maatsoh&ppg, volgens de gewisselde stukken gesteld. De heer Van der Sleyden, Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, sprak het volgendeMjjnheer de voorzitterTwee geachte leden hebben hunne ingenomenheid betuigd met het nieuwe verkeersmiddel, dat tengevolge van dit wetsontwerp zal tot stand worden gebracht. De geaohte afgevaardigde nit Oostburg, de heer Hennequin, is zelfs zoover gegaan, dat bg den minister er dank voor heeft gezegd, dat bg deze zaak tot eene oplossing heeft gebraoht, nadat er zoovele jaren met onderhandelen zgn voorbg gegaan, maar de geachte afgevaardigde uit Dordreobt heeft eenige bezwaren tegen het wetsontwerp en meent dat de zaak op dit oogenblik nog niet voor beslissing rgp is. Ten aanzien van hetgeen de geachte afgevaardigde uit Oostburg aanvoerde, valt op te merken, dat bet in de bedoeling der regeering ligt om de beide verbindingen, die volgens bet wetsontwerp zullen komen, behoorlgk te doen fxploiteeren. Welke van die verbindingen de belaagrgkste zal zgn, de ondervinding zal het moeten leeren. De Rotterdamsche Tramwegmaatsohappg, mst welke eene overeenkomst zal worden nas ge gaan, zal verplicht zgn niet alleen een be- hoorlgken dienst tot stand te brengen ia de riohting naar Numansdorp, maar ook naar Steenbergen. Van dien dienst naar Numansdorp verwacht de Rotterdamsche Maatschappg veel. Het is duideljjk in de stukken aangetoond, dat de afstand tusschen Zierikiee en Rotterdam langs die richting in den kortsten tgd kan worden afgelegd en tevens dat dit kan gesohiede» voor een zeer matigen prjjs. In dit opzicht kan ongetwijfeld de ljjn over Steenbergen en Rosendaal niet met de andere vergeleken worden. Ook die lgn kan echter groot be lang hebben, namelgk voor het verkeer met België en Brabant of voor het verkeer in oostelgke en zuidelgke riohting in het alge- een. Ik meen, mgaheer de voorzitter, dat ik de algemeeae toezegging, die de geachte afge vaardigde van mg gevraagd heeft, dat ook zal worden gezorgd voor behoorlgke exploitatie van de lgn naar Steenbergen, bevestigend kan beantwoorden. Ik heb in dit opziobt de mees* geruststellende verzekeringen ontvangen van de maatschappg, die de exploitatie op zich zal nemen. De geaohte afgevaardigde uit Dordrecht had gewensoht, dat uitsluitend de richting naar Steenbergen ware tot stand gekomen en achtte die naar Numansdorp overbodig. Die geaohte afgevaardigde heeft wel geleeen wat in de stukken staat en meer bepaaldelgk wat voorkomt in de Memorie van Antwoord op de blade, en 3, naar, zegt bg, dat is niet overtuigend genoeg, ik wil meer en be tere bewgzea, waarom geené exploitatie uit sluitend in de riohting Steenbergen tot stand kon komen. Ik weet niet, mgnheer de president, welke bewgzea die geachte afgevaardigde dan ver der vordert De ondervinding is toch daar, dat men jarenlang niet vorderde; dat er niets tot stand kwam. Wel wendde zich het comité hetha&l- delgk tot den minister, wel vonden herhaal- delgk besprekingen plaats, de toezeggingen voor subsidie moesten wel herhaaldelgk worden verlengd, maar de zaak bleef steeds op het zelfde standpunt. Waar dit is aangetoond, daar weet ik inderdaad niet welke verdere bewgzem zouden kunnen worden aangevoerd, dat langs dien weg de zaak;niet kon reasseere». Het is eerst van het oogenblik at dat de Rotter dam sohe tramwegmaatsohappg zioh bereid hei ft verklaard desaak te ondernemen, aanvankelijk met het plan om zich uitsluitend te belasten met de riohting Numansdorp, maar later ook met die naar Steenbergen, dat er gang in de zaak is gekomen en zoover tot oplossing is gebracht, dat de regeering vrgheid vond een wetsvoor- draoht bg de kamer aanhangig te msken. Wat ten aanzien van de te maken kosten is aangevoerd, kan niet als ter sake dienende worden besohouwd, want er kannen geene koeten opgegeven worden voor de uitsluitende richting Brouwershaven—Zierikzee— Jacoba- polder—Steenbergen, vermits voer die richting alleen geen exploitant te vinden was en ook geene voorstellen zgn gedaan. Nu er zoovele jaren verstreken zgn, mag men wel als vast aannemen, dat de zaak, wil er iets van tot stand komen, zal moeten geschieden in den Zin als thans is voorgesteld. Nu heeft de geaohte afgevaardigde tevens de meaning uitgesproken dat, wanneer de riohting Numansdorp wordt gekozen, de uit voering toob goedkooper kas geschieden, om dat het niet noodig is nabjj Namansdorp eene nieuwe haven te maken de bestaande zou wel voldoende hunnen worden ingerioht, en dat dit niet wordt voorgesteld, zon alleen een gevolg zjjn van de onredelgke eisohen, welke de Rotterdamsche tramwegmaatsohappg stelde, waarop de onderhandelingen zgn afgesprongen. Ik weet niet in welke mate de geachte afgevaardigde op de hoogte is van hetgeen hoeft plaats gehad, dooh bg kan niet spreken van een afspringen der onderhandelingen. Er is mjj wel bekend, dat de Rotterdamsche tramwegmaatschappjj heeft onderhandeld met de heerlijkheid Cromstrgen, dooh dit ging op een grondslag, dien de regeering niet kon goedkeuren. De regeering maakte bedenking tegen het tjjdeljjk karakter der overeenkomst en ik vlei mg dat het standpunt, dat de regeering in deze innam, ook bg de Kamer instemming zal vinden. Het waren ook niet zoozeer de exploitatie voorwaarden voor de haven, die aanleiding tot bedenking gaven, dooh de moeilijkheid was gelegen in de veerreohten. De veerrechtea hebben op het oogenblik slechts weinig waarde, doch wanneer eene nieuwe haven wordt ge maakt of de bestaande wordt vergroot, das zullen van daar uit zeer belangrijke verbin dingen tot stand komen. En dan zou het kunnen zgn, dat de veerreohten over eenige jaren eene zeer groote waarde vertegenwoor digen. Waaneer dan, ten gevolge van den tjjdeljjkea duur der overeenkomst die wordt aangegaan, te eeniger tgd de heerlijkheid Cromstrgen hare rechten op het veer zott kunnen doen gelden, zou bet kunnen zgn, dat alsdan eisohen werden gesteld, die de voort zetting der exploitatie zeer zouden bemoei-» ljjken en den Staat tot groote geldel jjke opofferingen zouden noodzaken. Dit meent do regeering te moeten voorkomen, en daarom heb ik steeds van den aanvang af op den voorgrond gesteld, dat zich nimmer omstan digheden zullen moge* voordoen, waardoor do heerlijkheid Cromstrgen rechten op het veer zouden kunnen doen gelden, voor zooveel deze uit de in exploitatie te brengen haven worden uitgeoefend. De geaohte afgevaardigde meent dat ook do verbindingen voor de andere eilanden te ge- Ijjker tgd moeten geregeld worden. Ja, mgnheer de voorzitter, er is reeds menig woord gesproken over de verkeerswegen, die ten behoeve van de Zuidhollandeche eilanden in het leven moeten worden geroepen, maar eene deugdelgke regeling daarvan kost veel tgd. Wanneer ik had gewacht op de totstand koming dier zaak, zou zeker geen voorstel de wetgevende maoht bereikt hebben, en voor loopig niets gedaan zgn tot groot nadeel van de betrokken streek. Daarom heb ik er de voorkeur aan gegeven,; dat deze voordraoht aanhangig zou worden gemaakt, opdat althans wat gereed is voor beslissing, tot beslissing moge komen, en de eilanden Schouwen en Duivelend zoo spoedig mogelgk van de» nieuwen verkeersweg mogen prefiteerent

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 1