MIDDELRIRGSCHE COURANT. N". 50, 140' Jaargang. 1897. Maandag 1 Maart. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k smet uitzondering van Zon- en Feestdagen^ Prij per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.- Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Theraionieter» Middelburg 27 Febr. 8 tu vm. 48 gr., m. 12 u. 51 gr., 4 a. 50 gr. F. Verw. zw. W. wind. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór éém uur aan het bureau besorgd >jn. Advertentiën: 20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bjj abonnement op voordeelige I voorwaarden. Prospectussen daarvan zjn gratis I aan het bureau te bekomen. AgeateB. Te Terneuzen: M. de Jonge; te Rotterdam Nugh VAN Ditkab. By de» oonrant behoort een Bijvoegsel. Middelburg 27 Februari. Een gedenkwaardig feit. Maandag 1 Maart zal het reeds vroe ger deelden wij dit in 't kort meê vijf en twintig jaren geleden zijn dat Middelburg aan het spoorwegnet verbonden werd. Ruim acht jaar te voren, 24 December 1863, werd het baanvak RoosendaalBergen op Zoom, het begin der lijn, geopend1 Juli 1868 volgde de opening van het gedeelte Bergen op ZoomGoes, terwijl 1 November 1872 het vak MiddelburgVlissingen ge opend werd, waarmee de gansche lijn Roosen daalYlissingen voltooid was. 1897 is dus voor ons gewest in 't alge meen, en voor een groot deel ervan meer in het bijzonder, op dit gebied een merk waardig jaar. Want niemand zal het looche nen de gansche provincie heeft de vruchleD geplakt van die aansluiting aan den spoor weg. Eu al zijn niet vervuld alle verwach tingen, die gekoesterd werden en aanleiding gaven tot opgewekte feesten, zoowel bij ge legenheid van de tijding dat tot den aanleg van de lijn was besloten, als op den dag dat de eerste officieele trein reed, een feit blijft het dat die verbinding velen en velerlei tot zegen is geweeBt. Menigeen kan het zich nn niet voorstellen met welke moeilijkheden men te kampen had wanneer men vóór vijf en twintig jaren een reis naar Holland wilde maken of van uit Beveland naar Middelburg wilde gaan. Zelfs, al denken wij aan Schouwen, bet meeat geïsoleerde deel van onze provincie, dan is die toestand ook daar door die lijn veel verbeterd, vergeleken bij weleer. Nn is nog altijd, enkele zeer zeldzame dagen, bij harde vorst, uitgezonderd, de spoorboot er, die de verbinding met het Goesche Sas zoo lang mogelijk volhoudt en den bewoners van Zierikzee en omstreken gelegenheid geeft van de spoorlijn gebruik te maken. Natuurlijk zal de tram, die met verlangen wordt tegemoet gezien, aan de thans nog bestaande bezwaren, zooveel dit mogelijk is, tegemoet komen, maar wij wezen met opzet op dit deel van Zeeland, omdat ook zelfs voor het zoo weinig gunstig gelegen eiland Schouwen de lijn Vlissingen- Roosendaal haar voordeelen heeft. En hoeveel te meer is dit het geval met andere deelen van onze provincie Walcheren en Zuid-Beveland genieten daarvan natuurlijk bet meest. De verbinding met het binnen- en bet buitenland, maai ook die van Beveland met de hoofdstad van Zeeland, is thans zoo gemakkelijk mogelijk Die voordeelen, wij waardeeren ze bijna niet meer, omdat het oudere geslacht er nu reeds zoo lang aan gewend is, dat óe vroegere ongemakken vergeten zijn, en het jongere geslacht, van het verleden niets wetend, die bezwaren nooit beeft gekend en bet wuordige eenvoudig beschouwt als een toe stand die zoo is en niet anders mag zijn. Pruttelen is velen eigen, loven en prijzeD en dankbaar zijn voor velen als 't ware niet geschreven. Terwijl men een halve eeuw geleden eer dag, en meermalen bij mist nog langer, noo- dig had om Rotterdam te bereiken, heeft men nu daarvoor slechts nren noodig. Een overtocht aan het Sloe was, vooral winterdag, een allesbehalve aangename tocht; thans vliegt men in een goed ver warmden coupé in enkele tellen over den Sloedam. En toch is menigeen niet tevreden wan neer hij niet in een sneltrein rijdt en gaat ook deze sommigen nog niet bard genoeg. Biedt uit het oogpunt van het reizen in de provincie en op ons land de lijn hare groote voordeelen aan, nog belangrijker zijn die wanneer men let op het internationaal verkeer. Het sierlijk station te Vlissingen, de maat schappij Zeeland met hare uitstekende ver binding tusschen Nederland en Engeland getuigen van de vlucht, die het verkeer op 4e Zeeuwsche lijn, in haar geheel 75 K.M. 11.208 en 9.523 12.031 en 8.297. 52.034 en 42.102 10.001 en 12.120. 11.834 en 17.777 lang, in deze vijf en twintig jaren heeft genomen. En het is zeker interessant onder cijfers gebracht te tien hoe groot dit verkeer is geworden. Aan het jongst verschenen verslag der Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoor wegendat over 1895, ontleenen wij dat in genoemd jaar te Middelburg niet minder dan 80.247 personen in- of uitstapten, terwijl het goederenvervoer 43.904 tonnen bedroeg. In 1895 vertrokken van het station Mid delburg 1907 reizigers eerste5746 tweede en 13.088 derde klasse met gewone en 1374 eerste, 4254 tweede en 11.559 derde klasse met retour kaarten, terwijl daar aan kwamen 1827 reizigers eerste, 5620 tweede en 13.106 derde met gewone en 1383 eer ste, 5173 tweede en 15.210 derde klasse met retourkaarten. Aangevoerd werden 17.527 tonnen en ver voerd 26.377 tonnen goederen. Van Vlissingen vertrokken in het zelfde jaar 28.451 personen en daar kwa men er 27.212 aan. Het aantal vervoerde tonnen goederen be droeg 16.804 en dat der aangevoerde 89.915 onder dat laatste cijfer zijn 39,581 tonnen steenkolen of coaks begrepen. Aan de andere stations in onze provincie bedroegen die cijfers der aangekomen vertrokken passagiers in 1895 ïctievelijk voor: Arnemniden i-Heer Arendskerk Go e 8 Kapelle-Brezelinge Vlak e Kruiningen-Ierseke 10.310 en 12.457. Krabbe*^ dijke 6.519 en 10.134. Rilland-i\ath 5.886 en 7.536. Dat hht alantal treinen, loopende tusschen tissingen en Roosendaal, in die vijf en twintig jaar aanzienlijk is toegenomen, ligt voor de hand. Toen de lijn geopend werd, vertrokken eiken dag vier treinen van Roo sendaal naar Middelburg en een alleen van Goes naar Middelburg, terwijl thans alhier zevenmaal per dag gelegenheid is om per spoor te vertrekken en er acht treinen daags aankomen. Te Vlissingen bedraagt het aantal vertrekkende treinen drie en dat der aan komenden twee meer, in verband met het internationaal verkeer, waarop de dienst tegenwoordig hoofdzakelijk is ingericht. Dit laat zich begrijpen, omdat jnist voor den Staatsspoor de Vlissingsche stoomvaartlijn op Queenboro een voorname bron van toe voer is. Levert dit vervoer van reizigers voor Zeeland geen groote directe baten op, de indirecte voordeelen daarvan zijn niet gering te achten. Onze streek is daardoor meer bekend ge worden en het toenemend bezoek van vreem delingen getuigt van de meerdere belang stelling, welke zij ondervindt. Tal van vorstelijke personen nemen hun weg naar Engeland over Vlissingen', en de bezoeken van de Engelscbe jachten aan die gemeente brengen hunne niet te verwerpen voor deelen mee. Bovendien, hoeveel drukker wordt Dom burg bezocht, juist als gevolg van het ge makkelijk bezoeken per spoor van Middelburg! En danwelk eene groote verbetering had er plaats in het postverkeer Hoe wachte men vroeger dikwijls in winter tijd te vergeefs op brieven en couranten terwijl thans, zelfs bij vermeerderd aantal bestellingen, het eene groote uitzondering mag heeten, wanneer men een en ander niet op tijd ontvangt. Dit is zeker wel een der grootste voor deelen van de lijn, vooral voor den handel; die ontegenzeggelijk de meeste vruchten van de nieuwe verbinding per spoor heeft geplukt. De nadeelen, die anderen belangen daar door werden toegebracht zooals indertijd de trekschuiten ondervonden van de stoom- booten geraken op den achtergrond by het zeer groote voordeel, dat handel en in- dnstrie ondervinden. Maar niet uit materieel oogpunt alleen valt met dankbaarheid bet nut te boeksta ven, dat het gedenkwa&xüg feit, waarop wij meenden te moeten wijzei, heeft gesticht ook moreel en intellectueel is de aanslui ting aan het groote spoorwegnet Zeeland ten goede gekomen. Daar is, bij de meerdere bekendheid die onze provincie in die jaren heeft gekregen, menig vooroordeel jegens haar verdwenen, maar ook tegelijkertijd de blik vantalharer inwoners verruimd In haar isolement lag allerminst haar kracht, waar het gold de kwestie van ont wikkeling, van breeder en ruimer opvatting der wereldsche zaken. Hoe gemakkelijker het verkeer met an dere deelen van Nederland en het buiten land is, hoe meer de strooming der nieuwe ideè'n baar weg tot ons zal vinden. Zeker, de optimist heeft recht te beweren dat die overwinning van het nieuwe op bet oude vrij langzaam gaat; dat er nog tal van kleinzielige vooroordeelen zijn gebleven dat de bekrompenheid nog zoo vaak triom feert. Maar wij merken hem op dat een tijdvak van een kwart eeuw zoo kleine spanne tijds is en het doordringen van nieuwe, ruimere ideè'n, ozoo langzaam gaat. Wat moet er, de ervaring leert het da gelijks, niet gestreden worden, wil men op geestesgebied de overwinning behalen 1 De oude zuurdeesem, die jaren lang heeft gewerkt, verliest niet zoo spoedig zijn kracht. Dat komt door den invloed, die heersch- zuchtigen nog hebben op de groote menigte; door hnn heilloos werken om met hand en tand de kleinzieligen te stijven in hnnne vooroordeelen en ideë'eo. Wat zon er van hnn macht, van hun voordeel, van bun broodwinning worden, wanneer die leiders niet, vaak trots beter weten in, alles tegen hielden wat naar rnimer opvatting, verstan diger denken leiden kan.. Maar al gaat het langzaam, voorwaarts gaan wij toch. De nieuwe ideeën kan men niet tegengaanreeds nu wordt van de mo derne middelen, ook op bet gebied van het verkeer, gebruik gemaakt dóór hen, die vroeger zich daar tegen zouden hebben verzet. In deze hebben wij een krachtigen bond- ook in de spoorlijn, die vijf-en-twintig jaar geleden ons werd geschonken. Zij bracht nieuwe bronnen van bestaan, eene gemakkelijke wijze om zich te ver plaatsen zij wekte de menschen op uit hunne rustige rust en dreef ben naar elders waar een andere, een frisscber lucht voor mensehen geest waait, waar zij nieuwe leeën knnnen hooren en zich onttrekken aan den dagelijkschen sleur. Dat stemt ons tot erkentelijkheid. En daarom meenden wij dat het feit van de geboorte dier lijn gewichtig genoeg was om beden door ons te worden herdacht. DIT STAD Elf PROVINCIE 't Gaat hier al even als overal elders Wanneer er iets buitengewoons gebeurd is, worden de mensoben zenuwachtig en breken zich bet hoofd over dingen die niets beteeke- nen. Nn er eenmaal op een paar plaatsen inge broken is, kan er geen spjker krom geslagen worden, geen glasruit gebroken of »de inbre- bars" zjjn doende geweest. Zelfs een af te keuren balddadigheid, die dezer dagen geconstateerd werd, wordt tot een verhaal uitgebreid dat aan Schinderhannes en oonsorten zon doen denken. Zoo erg is het echter gelnkkig in onze ge meente nog niet en er is nog volstrekt geen reden om, zooals een paar lieden die we kennen, e* geladen geweer op de slaapkamer neer te zetten, om zoo noodig ljf en goed te verde digen. De bovenbedoelde balddadigheid moet, naar men ons verzekert, alleen bestaan hebben in het ergens in de Koepoortstraat openmaken van een kelderraampje en dieven doen dat gewoonlijk niet het in den kelder werpen van eenige stukken brood. Met dat al was het natuurljjk te wensohen dat de personen, die op een paar, meestal niet bewoonde plaatsen, zooals consisto ries van kerken, pakhuizen en kantoren, in gebroken hebben, gesnapt en onschadelijk gemaakt werden. - Heden herdacht W. H. Voets den dag waarop hg vóór veertig jaren in dienst trad bjj den heer J. P. van Dierendonck, kleerma ker alhier. De patroon schonk den onden getrouwen een stoffeljk bewjjs van belang stelling en waardeering. Bljjkens het veertiende jaarverslag van de inriohtiag voor ziekenverpleging alhier werden in 1896 de volgende diensten verricht dagdiensten 551, nachtdiensten 46, tu<schea- diensten 340, etmalen 1, doorloopende week- diensten 142, gratisdienaten 693. Van de laat •te werden 92 door de pleegzusters verricht. Twintig malen werd haar hulp ingeroepen bjj ernstige operaties. Het bestuur waardeert dit feit, daar de pleegiusters de belangrjjk operaties in het gaithuis niet mogen bjwonen. Het aantal verplegingen bjj kraamvrouwen was vrjj belangrjjkook buiten Z -eland werd hiervoor de hulp der Inrichting gevraagd, dooh alleen in een bjsonder geval werd hier aan gevolg gegeven. De ontvangsten en uitgaven bedroegen t 5828.82 en de rekening sluit met een saldo van f 11088. Onder dé ontvangsten is aan giften f 1860 uitgetrokken, voor oontributiea f 1014 95 en voor verpleeggelden f 2582.70. De spaarbank te Middelburg, in 1819 opgericht door het departement Middel burg der Maatschappij tot Nut van t Alge meen, vergoedde in 1896, bljjkens haar jaar' -erslag, aan de inbrengers 3Va, 3, 2 M/ioo en 5 pot. rente. In dat jaar werd ingebracht een kapitaal van f 127.835.97s en werd nan rente f 22.829.86' bjjgeschreven. Terugbetaald werd f 133.833.88 en aan kapi taal was op 31 December f 730.166 50s aan de inbrengers verschuldigd, terwjjl de bezittingen f 887.218.12s waard waren. Aan renten werd ontvangen f28.774.32*de kosten van administratie en lokaal bedroegen f 2408.72' en het waarborgfonds f 157.051.62, tjndè over het kapitaal, aan de inbrengers verschuldigd, 21,51 pCt. Ingebracht werden 4189 posten en terug betaald 2711; het aantal nieuwe inbrengers was 506 en dat der afgeloste rekeaisgen 393 Het getal inbrengers op 31 Deoember was 5975 Het tegoed der ialeggera op 31 Deoember was verdeeld als volgt.* van f 5 en minder 870, van f 5 tot f 20863, van f 20 tot f 50 900, van f 50 tot f 100859, van f 100 tot f 500: 2285, van f 500 tot i 1000: 189, boven f 1000: 9. Het gemiddeld tegoed per inbrenger was f 122.20s. Naar wjj vernemen zal de Ccöperatieve Winkelvereeniging Eigen Hulp te V 1 i b b i s gen, behoudens nadere goedkeuring der in Maart a. a. te houden vergadering, over het jaar 1896 een dividend van nrgen peroent (teruggave op het bedrag van hnn gebruik) aan de leden uitkeerea. Vrjdag avond gaf de rederjjkersvereeni- ging Van Zeggelen te Nieuw- en Sint Jooaland, voor een propvolle aaal een goed geslaagde uitvoering. Dat het programma naar den zin van het publiek was, bleek wel uit het applaus. Vooral het bijspel, Men kan geen boer wij» maken, hoe een soldaat aan den kost komt, viel zeer in den smaak. Na ateop bleef men nog eenigen tjjd gezellig bjeen. Donderdag is te Goes eene centrale aati-revolutionnaire kiesvereeniging tot stand gekomen, waarbj zich voorloopig slechts de anti-revolutionnaire kiesvereenigingen Voor Nederland en Oranje te Goes, en Voor Tholen en St. Philipsland te Tholen hebben aange sloten. Nederland en Oranje te Col jnsplaat bad be richt niet te kunnen toetreden, dewjl sj vreesde zich te veel te sullen binden. Tot samenwerking bljft sj echter bereid. Vreest God eert den koning te Wemcldiage had eene wjtiging voorgesteld in artikel 11, nameljk om, ia plaats van sbealuiten der deputatenvergadering", te lezen Ons Program van beginselen van 1878. Na lange bespreking werd deze wjjziging verworpen, waarop We- meldinge verklaarde zich niet bj de centrale kiesvereeniging te kunnen aansluiten. Van de Centrale kiesvereeniging, welke voor uitbreiding vatbaar is, is de heer J. Donner voorzitter, de heer A. S. J. Dekker, secretaris. (De Z.) De rederjkers-vereeniging Oefening en Uitspanning te Goes gaf Donderdag avond ia het Slot Ostende een liefdadigheids-soirée ten behoeve der oeconomische spjsaitdeeling aldaar. De zaal was geheel bezet, zoodat het doel volkomen bereikt ie. - De gemeenteraad van Wolfaartsdjk benoemde tot gemeente-ontvanger en tot secre taris-ontvanger van het burgerljk armbestuur den heer J. de Kater, oaderwjzer. Bj een verhuisboeltje, dat Vrjdag per wagen van N i s s e naar Kruiningen reed was een wiegje met een kind van v jf maan den erin. Te Schore bad de kleine nog ge dronken bj aankomst te Kruiningen echter wat het gestikte Nog kort geleden verloren dezelfde outers een kind van vjf jaar tenge volge van branden met kokend water. Volgens de G. Crt. heeft een der groote bezitters van gronden in Zeeland zich bereid verklaard aan zjne pachters uitstel van pacht- betaling of.op eenige andere wjj te hulp toe te zeggen om hen in staat te stellen weerstand te kunnen bieden aan onrechtmatige eischen van suikerfabrikanten. Volgens bericht uit Coljnsplaat hebben zich ook daar 43 landbonwere met 185 H. A. land aang-sloten bj de bekende beweging inzake het oontracteeren voor sui kerbieten. De Vereeniging tot bevordering der be langen van de Zeeuwsche oester industrie heeft besloten rich nogmaals met een adres tot den minister van finaucëa te wenden, waarin verzooht wordt, om, in afwaohting van een reeds vroeger gezonden adres, uitstel van pachtbetaling voot de oesterpeicielen, tot 15 Juni, te verkrjjgm, maar ditmaal renteloos. Hoewel de bedoeling gemakkeijk te begrjpen was, willen wj ten overvloede nog wel melden dat in het bericht uit Noord- gouwe over eene beslissing van den raad in zake de tram, in ons nommer van Vrjdag, overal waar sprake is van het rjjden van dit vervoermiddel door de gemeente bedoeld wordt de kom der gemeente. Voor een lid van den raad te One* a i s s e moet eene herstemming plaats hebben tusschen de heeren P. Bogaart en P. Ver dunnen. - De heer R. W. de Jong te Holten,Over- jsel, hetfc het ten tweedemale op hem uit gebrachte beroep naar de Gerefo-meerde kerk te Terneuzen aangenomen. Vertrokken en aangekomen schenen. WllMlmgeD. 27 Febr. Vertrokken de Eng. barge Eric, get. Ketl-y, naar Tern uztn. burger!jke Stand. Van 20-27 Februari. Vlm8ingen. OndertrouwdJ. C. Ligtvoet, wedr 37 j. met J. Boon, jd, 30 j. H. B. Wol tering, jm. 23 j. met M. E. Loeder, jd. 22 j. W. Bekker, wedr 74 j. met J. P. de Brakke, jd. 52 j. GetrouwdA. Laport, jm. 21 j. met P. J. Koolwjk, jd. 21 j. Bevallen M. A. van Rose velt, geb. Salomo, d. A. M. Demmers, geb. Va* der Wejde, d. G. de Zwart, geb. Van Noordenne, d. L. F. M. JaassenB, geb. Proot, z. T. de Rjcke, g'b. Meulenberg, z. C. Rorjs, geb. De Witte, z. H. Caljé, geb. Van Dalen, z. N. Nonnekes, geb. Rêjnhout, z. A. M. Kopmels, geb. Blaas, z. D. de Nieuwe, geb. De Winter, d. S. Fanoj, geb. Boogaard, z. M. Moens, geb. Lonwerse, z. A. C. M. Klompenhouwer, geb. Broekhuizen, s. (levenl.) Overleden: J. Visser, vrouw van J. Otte, 44 j. M. C. Verhoek, vrouw van J. Braber, 61 j. A. M. van der Steen, d. 6 m. Gobs. OndertrouwdW. VerhulBt, jm. 26 j. met H. M. Jan son, ji. 22 j. BevallenL. van der Klooster, geb. Kriekaard, t. K. J. Sandee, geb. Sche fiers, d. J. H. WeBsel, geb. Van Gorgel, d. P. S. Mol, geb. Schippers, z. OverledenJ. M. de Kok, wedr van C. Roggeband, 86 j. C. A. Versee, ongeh. z. 36 j. M. Hogesteger, man van F. de Winter, 61 j. Ijieidad igheid. Ontvangen, door tussohenkomst van den heer M, van Boven te Middelburg, een couvert-, met het opschrift: Voor de armen te Veere, van S. A., inhoudende een bankbiljet ad f 40 D. Q. 5630. BEOLAMES, -AO sent por regel. Cijfer: Q THOMSON'S THEE. HANDELSBERICHTE!*. IJzendijxe, 27 Febr. Ter graanmarkt van heden was de aanvoer ruim, met vrj goeden omzet. De hoogste noteering van boonen was voor den zaai. Men besteedde voorjarige tarwe f f—,a nieuwe f 6.— a f 6.25 a f rogge f—.—, a f—.— nieuwe dito f a wintergerst a fper 100 K.G.nieuwe dito f 6.80, 7.— a J 7.25; zomergerst t a nieuwe dito f a f haver 6.—, f 6.10 a f paardenboonen 5.20 f 5.40 a f per H.L.; groene erwten f—.— a per HL.s koolzaad t a f PRUZEM VAN EFFECIEN. •taatileeningea* Koer» van: Per Telegraaf. GUtaren EM-n 28 21 Feb. Febr< NEDERLAND. pCt. Bedrag Stokken Csrt, N. W. Sch. f 1000 8813/j» 8818/jf

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 1