MIDDELBIRGSCHE COURANT. N°. 34. 140s Jaargang. 1897. Woensdag 10 Februari. Middelburg 9 Februari. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k smet uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2.- Afzonderiyke nummers kosten 5 cent. Titer] Middelburg 40 gr., av. 4 n. 40 gr. lieinoneter. Advertentiën voor het eerstvolgend Febr. 8 u. vm. 39 gr., m. 12 u. I nummer moeten des middags vóór iém gr.F. Verw. zw. W. wind. Buiigw. I uur aan het bureau bezorgd zjjn. Advertentiën20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bjj abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zjjn gratis aan het bureau te bekomen. Agenten* Te Terneuzen: M. de Jonge; te Rotterdam Nijgh van Ditmar. Dat men er toch om denke IS Februari word! de termijn voor «le aanvrage van liet kiesrecht en daarmee de gelegenheid om nog dit Jaar op de ktezerslijat te worden geplaatst, voor goed gealoten. Op elk gemeentehuig zijn formu lieren voor aanvrage om kiezer te worden kosteloos verkrijgbaar. Als er kwestie is van reveille-blazen, dan vindt men Rome steeds flink op zijn post. Trouwens, het heeft daarvoor uitstekend personeel en goed materiëel. Op dit punt laat het elke partij achter zich. Is het dan wonder, dat hot gebruik maakt van zijn invloed, zijn macht en van zyne geheele organisatie, om tegen den naderenden strijd zyne gelederen te veraterken? Met dr Schaepman als spreker, en de geestelyke leidslieden als voormannen, is door het gansche land eene beweging met dat doel op tonw gezet, en straks zal men zien hoe krachtig die beweging is geweest en welk een machtigen invloed zij had. Dan zal Rome weêr optrekken tegen al wat liberaal is; wij hebben het kunnen lezen hoe dr Schaepman dit overal verkon digde. Men zal dan stry den „eerlijk, verstandig, ordelievend, eendrachtig", zonder personen aan te vallen, zóo dat men der tegenpartij eerbied zal afdwingen. Dit nemen wij gaarne aan, doch in elk geval is de strijd gericht tegen al wat vry- zinnig denkt. Dat staat weêr uitdrukkeiyk op den voorgrond. Wy erkennen het goed recht van de Katholieken, om ter eere van hun kerk zich te verzamelen en deel te nemen aan den naderenden kamp. Ja, wij gaan zelfs verderwy bewonderen de wyze waarop aan die zijde gewerkt wordt om de oude en nieuwe kiezers aan te sporen hun plicht te doen. Wy benijden de toewijding, die bij ben valt waar te ne men en zonden wenschen, dat ook aan onze zyde de opgewektheid heerschte, die by hen valt waar te nemen. Maar by al de bewondering en bij al den eerbied, dien wy voor hen koesteren, voegt zich ook, krachtens onze beginselen, vrees voor hun invloed, nu hun weêr opnieuw slechts éen leuze wordt voor gepredikt; tegen de liberalen, tegen al wat vrijzinnig heet en dit te meer waar men ook thans over éen kam scheert allen die tegen Rome stryden, altijd tegen het Rome dat de vrijzinnige, de moderne staatsleer wil dooden, niet tegen al wat katholiek is, want daar vindt men een goede, de meest opgewekte levensopvatting. Daar treft men voor het meerendeel per sonen aan die de wereld beschouwen van haar practiecbe zyde, die hartelyk zynvoor hun evenmensch, die nooit anderen met hun geloof lastig vallen, al vragen zy, en met grond, voor zich zeiven de bevoegdheid en de vryheid zich aan het hunne te wijden en alle recht te doen wedervaren. Daar vindt men velen, die zich ook liefst hielden baiter dien stroom van politieke agitatie en die niets liever wenscben dan in vrede en har monie te leven met de liberalen, aan wie zij zooveel te danken hebben, niet het minst de niet hoog genoeg te waardeeren vryheid om hun kerk ook in ons land machtig te maken, en die steeds toonen de katholieken gezind te zijn in hnn omgang en in hun bedryf. Zy weten het zelf maar al te goed dat zy het met die liberalen oneindig beter kun ne n vinden dan met de Calvinistische beiyders of andere aanhangers eener kerk, die lijnrecht tegenover de hunne staatmaar men predikt hen weer voor dat hun geloof en hun kerk gevaar loopt als zij de liberalen niet bestryi Die vrijzinnigen hebben wel veel gedaan, dr Schaepman heeft het zelf gezegd, maar zij deden verkeerd werkeu dat zullen hij en de zijnen verbeteren. De geschiedenis leert wel anders; zy zegt ons toch dat van liberalen kant jnist veel tot heil van al'e standen is verricht en dat zelfs dr Schaep man nog niet zoo lang geleden zijn eigen katholieke party genooten afviel, omdat zy Hiet den goeden, den democratischen weg opwilden. Maar daarop moet men, om hem genoegen te doen, liefst nu niet te veel letten. Hij is weer teruggekeerd van den goedeD weg altyd zoolang de stembus in het verschiet is. Daarna zal hy, als abtDaens in België, zich weer niet geneeren dezelfde rol te spelen als voorheen, op gevaar af' van tot 1'enfant terrible van zyn eigen party te worden gestempeld. Doch thans geldt het eenvoudig de glorie der kerk te verhoogenin den geest van het Jezuïtisme, dat in Rome den scepter zwaait en van daaruit die groote, machtige kerk bestuurt, tot leedwezen van duizenden, die milder geest zonden wenschen en vrij zinniger zich willen toonen. Er is dus niets nieuws onder de zon het ultramontanisme treedt weer krachtig op; het is en blyft de vijand en moet by de stembus bestreden worden. Er zijn er die den stryd tegen Rome reeds aanbinden. Het zyn geen liberalen, het zijn hoofd- zakelyk orthodoxe leden der Nederduitsch Hervormde kerk, die gevaar van Rome duchten en daarom alarm blazen. Ook zy bedoelen, meenen wij, met Rome niet de katholieken zooals wy die hiei schetsten, maar de heillooze macht die de moderne staatsinrichting wil dooden, om van uit het Vaticaan haar invloed over de gansche wereld en ook in ons vrye Nederland uit te oefenen. De macht, die op dat Vaticaan by elke kenze voor een Pans alle krachten in spant om een hoofd te kiezen, dat bezield is met haar ideeën en tegen wie de andere geestelijke orden in de kerk te vergeefs strijden. Met die macht bedoelen zij het Jezuïtisme, voor welks ricbting en streven dr Schaepman thans overal als Apostel optreedt. Tegen die macht maken dr Bronsveld en de zijnen zich op. Vele hervormde belijders scharen zich aan zijne zydeen hun yver is zelfs zoo groot, dat zij op den dag der rast, op den Zondag, dien zy anders zoo gaarne in eere houden en heiligen door hem geheel te wijden aan godsdienstige belangen, de aandacht der geloovigen vragen voor wereldsche zaken, voor de a. verkiezingen. Zoo ernstig, zoo groot beschouwen zy het gevaar, dat van Rome dreigt. Maar daar klinkt een vriendelijke stem, die hen voorhoudt dat zy het verkeerd in zien. Het is dr Kuyper die in Le Stan daard zich verzet tegen den strijd, welken men tegen Rome wil aanbinden. Hij doet dit niet omdat hy, „als antirevolutionnair, koelbloedig aanziet hoe Rome woelt en werkt en op steeds hooger toon de Protestanten s in 't aangezicht krenkt en beleedigt, een ieder weet dat het tegendeel het geval is, maar omdat hij den strijd tegen Rome alleen wil gevoerd en beslist zien op het terrein der beginselen. Zag Le Standaard dan ook, dat de velerlei protestanten van aiie gading moed, veerkracht en wilskracht hadden, om op de beginselen terng te gaan, hoog zou ook hy de dusgenaamd „Protestant se" banier als zoodanig heffen. „Maar dit geschiedt niet. „Onder den „Protestantschen" naam ver zamelt men tegen Rome lieden van allerlei pluimage. Mannen, die by de Heilige Schrift zweren, die haar losrafelen en die haar verwerpen. Methodisten, Irenischen, Ethi sch en, Groningers en Modernen, Conserva tieven, Liberalen, Radicalen, Socialisten en Dageraadsmannen. De Kerk en de Loge der vrijmetselaren. Kortom, een bont men gelmoes van geesten, die niets gemeen heb ben dan hun anti-Roomschen zin." Dit is weêr heel aardig voorgesteld, maar juist is het niet. De beweging, waarop dr Kuyper doelt, gaat nit van geloovigen, van mannen der kerk, die by hielp uit haar verband te rukken; en tot heden bepaald» die beweging zich daartoe. Radicalen, Socia- Volgens een bericht in de N. B. Crl werd Zondag ochtend bij het uitgaan van de Groote (Protestantsche) kerk aan do Oppert-zijde te Rotterdam onder de kerk gangers een Oproep aan alle Protestanten", onder teekend „eenige warme Protestanten", verspreid, waarin, onder waarsohuwing tegen Rome, de Protestanten gespoord werden te zorgen, dat zy zelven en ieder in hun kring zich beijveren zonden om op de kiezerslijst geplaatst te worden. listen, Dageraadsmannen en Vrymetselaren sloten zich daarbij niet aan, tenzy er onder laatstgenoemden mochten zyn, wat zeer goed mogelyk is, die tot de Hervormde kerk be- hooren en de richting van dr Bronsveld zyn toegedaan. Maar die allen stryden niet tegen Rome alleendie doen dit na niet slechts, maar y hebben, krachtens hun beginsel, dit reeds jaren gedaan tegen den geest die èn het Jezuïtisch Rome èn het Calvinistisch Pro testantisme van dr Kuyper bezielt. Die beiden zyn in menig opzicht éen van geest die beide vertegenwoordigen den algemeenen vyand van onze huidige samenleving: het clericalisme. En dat verklaart voor een groot deel dr Kuyper's, tegenover Rome zoo liefe- lijke, opmerking. Het verwondert ons daarom ook niet, dat het orgaan van dr SchaepmanHet Centrum met welgevallen dr Knyper's boutade aan haalt. Die beide weten zeer goed wat zij willen. Natnnriyk bleef dr Bronsveld het antwoord niet schuldig. In zijn blad Le Vaderlander weerlegt hij de redeneering van Le Standaard. Het is onwaar dat de Protestanten, die zich nu aaneen sluiten, de vrijheid, welke de Room8ch-katholieken als staatsburgers ge nieten, willen kortwiekenalsof zy de Roomsche pers door boekenkenr muilbanden of hen op staatkundig gebied onmondig verklaren willen. Hoe komt Le Standaard er aan vraagt dr Bronsveld. „Wy houden het er voor, dat zijn kwaad geweten den redacteur hier parten speelt. Indien bij terecht een „Calvinist" zich noemen mocht, dan zon hy die dingen doen of najagen, welke wy daar noemden. Maar waar is er door ons ook maar in de verte op gedoeld, dat wy hier een Cultur- begeeren of de Roomschen op ongees telijke wijze willen bekampen,? Tegenover die onware voorstelling, welke van ons gegeven wordt, plaatst de Stand, een ideaal beeld van een Calvinist, die Rome alleen bestryden wil „op het terrein der beginselen." Hoe verheven klinkt dat. Met room schen coaliseeren; smadelijk spreken van het protestantisme en dan zich voordoen als de meest geduchte bestrijder van de roomsche kerk Begint dr Kuyper oud te worden, of heeft hy de periode bereikt in het leven van de tyrannen, waarin zij meenen alles mogen doen, en alles te mogen zeggen „Wij gevoelen ons door het Standaard- artikel inderdaad bemoedigd." s Men ziet hetde toon van dit antwoord niet malsch, de geest, die er uit ademt, niet liefelyk en lokt ook ons niet nit om ons onder de vanen van dr Bronsveld te scharen. Maar wat wij voor ons betoog behoeven, blijkt nit dit alles dnideiyk: er is niets nieuws onder de zonde oude stryd zal in Juni weêr ontbranden. Waar blijven nu zij met hnnne schoone theorieën, dat by den nieuwen strijd het geloof buiten spel zon blijvenen men zich op zuiver practisch terrein zon bewogen Ook wij hadden dit zoo gaarne gezien, al hebben wy ons geen oogenblik gevleid met de hoop dat dit geschieden zon. Ja, kon men de kerk en het geloof eens in het midden laten! Wilde men toch eens wat zuiverder toe stand in de hand werken, waarby louterde volksbelangen van materieelen aard op den voorgrond treden I Dit schynt echter niet mogelijk te zyn. Maar niet aan de liberalen de schuld dat dit niet zoo is. Het wachtwoord, dat den stryd ontheili gen moet, is weer gegeven van andere zyde. Dr Schaepman heeit den liberalen, den vryzinnigen, den andersdenkenden, ook op kerkeiyk gebied, door zijn duidelijk optreden voor de eer en de glorie der Roomsche kerk, en door hetgeen hy zeide, den hand schoen toegeworpen. En dr Kuyper geeft hem vriendeiyke lonkjes. Minister Van Honten had geiyk, al deed hy het misschien niet te juister tyd en te goeder plaats, om te waarschuwen tegen het clericalisme. Zal dit in Juni het vrije Nederland bemacb, tigen Als niet veel meer belangstelling zich openbaart by hen, die nn het recht kannen verkrygen om te kiezen, dan vreezen wy met groote vreeze. Het is niet te overwinnen dan met alle kracbtsinspanning van zyne tegenstanders. Het moet, even goed als dit voor dr Schaep man is, waar het geldt zyn kerk gToot te maken, voor hen een beginsel zyD het Vaderland te behoeden voor de over- heersching van dat clericalisme. De Schiedamsche courant wjjat er in ijjn aommer van heden op, dat vjj on vergisten en dat niet de heer H. A. M. Roelants maar de heer H. J. C. Roelants eigenaar van het blad is geworden. De setters, door wie geen kiesrecht is te verkrjjgen, zjjn, volgens haar, wel degeljjk alleen en nitalaitend dienaren van de Schiedamsche courant. Het is mogeljjk; maar kan men niet eerder bewerendienaren van den heer Roelants In élk geval was de Schiedamsche Courant vroeger geen afsonderljjbe onderneming; sjj was, meenen wjj, een onderdeel van de drnk- keriEsak der firma Odé of Van Djjk en Co. Is zjj nn wèl eene afEonderljjke onderneming geworden, dan is de toestand tooh ook al weêr veranderd. De zetters zgn dus, hetzjj zjj kwamen in dienst van die courant of van den heer H. J. C. Roelants, in elk geval in een anderen dienst getredenen nl is hun werk hetzelfde, tooh sjjn zjj, dunkt ons, niet gewettigd het kiesrecht als loonkiezers te vragen. En hiermee nemen wjj afsoheid van deze kwestie, die, nl mege zjj voor onze lezers van weinig belang zjjn, van algemeen stand punt tooh hare waarde heeft, om de eigen aardigheden van de nieuwe kiesrechtregeling eens in het licht te stellen. Bjj kon. besl. zgn benoemd tot griffier bjj het kantongerecht te Maastrioht jhr. mr. O. M. R. Testa, thans griffier bjj het kantonge recht te Veghel, en tot griffier bjj het kanton gerecht te Veghel mr. M. J. F. P. H. Erens, vroeger advooaat te Amsterdam en tevens be- «edigd klerk ter griffie van de arr.-rechtbank aldaar, thans wonende te Schaesberg. De verkiezing van een lid der Eerste kamer voor de staten van Noord-Holland, in plaats van den heermr. G. van Tienhoven,is bepaald op 22 dezer. DIT STAD EN PROVINCIE Naar aanleiding van ons uit M i d d e 1 b n r g gemaakte opmerkingen omtrent het betalen van hoofdeljjken omslag door 1 o o a-kiezers» zien wjj ons gedwongen nog eens terug te komen op hetgeen wjj Zaterdag schreven. Het is ons tooh gebleken, dat de aangifte voor de kiezersljjst op grond van inkomen uit dienstbetrekking nog altjjd bezwaren ontmoet bjj velen, die daarvan verhooging van aan slag in den hoofdeljjken omslag vreeten. Daarom nog eens hier dit opgemerkt: Zjj, die reeds aangeslagen zgn in den hoof- delgken omslag hier ter stede, behoeve* die vrees niet te koesterenmen kan volstaan met de opgaaf, dat men niet minder dan f 400 verdient; de tweede klasse van den hoofde ljjken omslag vangt aan met f 401. Voor het bekomen van het kiesrecht is het onversohillig, welk cjjfer£boven de f 400 aan inkomen wordt genoten. En voor hen, die tot dusver ten onreohte nog niet in den hoofdeljjken omslag waren aangeslagen, al verdienden tg f 800 of meer, zjj de nieuwe kieswet een prikkel om zich van hun plicht als burger der gemeente te kwjjten en meteen het recht van te kiezen te erlangen. Nog zjj herinnerd, dat in onze stad formu lieren voor het aanvragen van het kiesreoht, behalve op het stadhuis, ook verkrijgbaar zgn bjj de firma J. C. en W. Alfcotffer, stadsdrukkers. Telken jare zjju de dames, die het be stuur vormen van de Loterjj voor vrouwelijke handwerken ten behoeve der armen alhier, zoo beleefd ons te noodigen ter bezichtiging van de ten behoeve van haar goed doel inge komen voorwerpen. IUit den aard der zaak levert in den regel die tentoonstelling weinig variatie op, doch ditmaal mag gezegd worden, dat wat werd ingezonden voor het meerendeel uitmunt door kunstvaardigheid «t smaak. Uit het legaat vam wjjlen mevr. Caland werden aangekooht twaalf fijne zilveren taart vorkjes in étui en een taartlepel van hetzelfde metaal in foudraal, terwjjl uit het legaat van mevr. Leenhouts een zeer mooie bloempot van Engelsch aardewerk met voetstuk, en een fraaie palm ter tan toonstelling aanwezig zjjn. Wjj kannen de Ijjst der andere voorwerpen niet afsohrjjven en bepalen ons er dus toe te verklaren, dat onder de pvjjzen zeer mooie kolossale spreien, keurig bewerkte tafalklee- den, kunstig beschilderde schotels, artistieke vuursohermen en raamherren en elegante voor werpen van gesneden hout voorkomen, die ieder gaarne de zjjne noemen zal, terwjjl het aantal gekochte voorwerpen aan een goed gesorteerden bazaar van ljne zaken denken doet. Wjj herinneren der dames eraan, dat de xpositie Woensdag van 11 tot 4 en Donder dag van 11 tot 1 uur te bezichtigen is en wekken haar op eens even het gewone lokaal ia de Abdjj binnen te loopen. Voor haar, die voorwerpen inzonden, is de toegang gratis en voor anderen tegen betaling eener kleine entres, die ook weer den armen ten goede komt. De eerstgenoemden kunnen zioh overtuigen van de meerdere of mindere kunstvaardigheid harer mede-inzendsters en voor het vervolg met het geziene winst doen en de anderen ziuh vermeien in dea aanblik van veel mooie zaken, die er allicht toe leidt, om ook een of meer loten zich aan te sohaffen. Dit laatste is te meer gewensoht omdat do dames bestuurderessen nog niet aan het ge- woonljjk geplaatst wordend getal zjjn genaderd. Met genoegen boorden wjj dat weêr een plan ia gevormd om te trachten de kas van de vereeniging Kindervoeding te Middel burg met een flinke bjjurage te stjjven, en dat wel op dezelfde wjjze als voor een paar jaren meermalen geschiedde door het doen uitvoeren van een tweetal kinderoperettes in onzen sohouwburg. Ditmaal zgn daarvoor ge kozen De Varkenshoeder operette door A. H. L. en Bhodia, dramatisch bewerkt sprookje met zang en piano-begeleiding voor kinderen doer A. H. L. Waar die vereeniging zoo veel steun nog behoeft om haar goede taak naar behooren te vervullen, daar zal zeker ieder voorstander met oaB dit plan toejuichen. Wjj twjjfelen dan ook niet of dit pogen zal w&êr met even groot succes worden bekroond als voorheen. De Etoile Beige komt op tegen de klaohten van Engelsohe kapiteins, die de haven van Antwerpen verdacht maken, door te wjjzen op de sleohte verlichting van de Wielingen en het ontbreken van boeien. Het blad zegt dat onze regeering met lofwaardige nauwgezetheid haar verplichtingen ten aanzien van de Wie lingen nakomt, en dat er tuischen de Wielin gen en Vlissingen aan de Noordzgde twaalf boeien liggen. Ook aan de zuidzgde liggen boeien, en het blad zegt, dat men heelemaal geen begrip van scheepvaart moet hebben, om aanmerkingen op de bebakening te maken. De klachten over de slechte verlichting van de vaarwaters door de Belgische regeering, Rebben, naar het blad zegt, even weinig waardes Ter gelegenheid der installatie van den nieuwbenoemden burgemeester van Brui- n i s e, den heer Joh. Eleabaas, was Vrjjdag het gansche dorp een feesteljjk aanzien gegeven, waren eerepoorten opgericht en een optocht georganiseerd. Jammer dat het weder zoo ongunstig Was en de aankomst der spoorboot twee uur te laat plaats had. Aan de grens der gemeente werd de burge meester door het bestuur der feestcommissie ontvangen, welkom geheeten en met zgn rjj- tuig in den gerangBohikten optooht, waaraan aen vierhonderdtal personen deelnamen, opge nomen. De optocht bestond uit een vaaideldrager, een eerewaoht, een fanfarecorps, militairen, rjj tuigen en zangers, groenmakers, knipsters en poortenmakers en allegorische groepen van de verschillende takken van njj verheideen voor stelling van de visscherjj, van het ambacht, een Bloep voor Neptunus, met zgn drietand gewapend, enz. Natuurlijk ontbrak het niet aan de tradi- tioneele toespraken, waarbjj de beste wenBchen voor den burgemeester en de gemeente onder woorden werden gebracht. Des namiddags gaven zangvereenigingen een uitvoering, des avonds een muziekgezelschap een serenade, verder werd geïllumineerd, een f*kkeloptooht gehouden en een vuurwerk af gestoken. Tot voorzitter der R. K. kiesvereeniging te St. Jansteen is gekozen de heer Ci Ysebaert, burgemeester tot ondervoorzitter de heer A, d. Plujjm, wethouder, en tot seer** ■M

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1897 | | pagina 1