MIDDELRIIRGSCHE COURANT. N°. 50. 1896. Vrijdag 28 Februari. 139s Jaargang. Deze courant verschijnt dage 1 ij k smet uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franoo p.p., 2.- Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thermometer. Middelburg 27 Febr. 8 u. vm. 32 gr., m. 12 u. 36 gr., av. 4 u. 36 gr. F. Verw. verand. wind. IAdvertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór èém uur aan het bureau bezorgd zjjn. Advertentiën20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels 1.50; elke regel meer 20 cent, Reclames 40 cent per regel.' Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bjj abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zjjn gratis aan het bureau t 1 Agenten. Te ZierikzeeA. C. de Mooij, te TholenW. A. van Nieuwenh.üijzen. Middelburg 27 Februari. Kinderen en Scholen. Wie hart heeft voor kinderen, wie liefde gevoelt voor ons onderwijs zal zeker met be langstelling kennis nemen van het zeer lezens waardig opstel, in het Februari-nommer van de Oida onder bovenstaanden titel verschenen. Het is van de hand van mejuffrouw Ida Heijermans. Zij. wijst daarin op verschillende won de- plekken, die ons onderwijs-systeem aankleven. Wij kennen die bijna allen maar wij weten evenzeer hoeveel moeite het kost om zelfs het geringste middel aangewend te krijgen, dat genezing brengen kan. Het is daarom noodig dat er telkens en telkens weêr de aandacht op gevestigd worde. Want, al moge de schrijfster ook juichen dat het „daghet in bet Oosten", het licht is nog zoo flauw en de methodes zitten nog zoo vastgeroestdat er naar onze meening voor verheugen nog slechts luttel reden is. Wij blijven nog altijd maar door denzelfden slechten weg bewandelen. »Aan den eenen kant hebben wjj te ljjden onder overlading en overspanning, aan den anderen kant zien wjj, dat vervlogen is als kaf voor den wind, wat, ten koste van zooveel moeite, tjjd en geld, geleerd en ingepompt werd. Nu dat wg inzien, dat de beschaving slechts voortgegeholpen kan worden door den kende menschen, beginnen wg een beetje te begrjjpen, dat er geen denkende wezens ge vormd kunnen worden, alléén door het ingie ten van kennis en wetenschap, door veelwe- terjj. De scholen leveren echter kindéren af, die niet het minste begrip van taal hebben, en toch de doode taalregels uit het hoofd kunnen opzeggenkinderen, die vlot de letters tot gelezen en geschreven woord kunnen vormen, zonder den zin te vatten, die in het eerste ligt, of in Btaat te zjjn een gedachte in het tweede uit te drukken. Wg begrgpen nu, dat een kind goocheltoeren kan verrichten met ontzagljjke getallen en toch niet in staat is om een donkoefening te verrichten. Wg weten, omdat een ieder zulke kinderen in zgn omge ving heeft kunnen waarnemen, dat een Neder- landsch kind zeggen kan, waar Yokohama ligt en hoeveel inwoners het heeft, zonder te kun nen vertellen van welke luchtstreek de wind komt, die langs zgn gezicht strjjkt. Wg weten nu, dat hetzelfde kind jaartallen kan opdreu nen, zonder eenig begrip te hebben van de omgeving, waarin het kind werkte en speelde honderd jaar geleden. Wg zien nu, dat het kind vertellen kan wat walvisch en dromme- daris in het Fransch zgn, maar brabbelt, wan neer het eens zou moeten zeggen, hoe tascb, knikkers en verstoppertje-spelen in de vreemde taal heeten. Wg weten nu dat een kind ge leerd kan zgn zonder kennis te bezitten, zon der iets waargenomen te hebben, zonder te kunnen denken, omdat geheugenwerk menscb noch menscbheid ooit verder gebracht heeft. Wie niet uit zichzelf, of door anderen daarin geleid, tot denken is gekomen, zal nooit zgn eigen meester zgn, zal voor zich zelf nooit leeren uitmaken, wat goed of kwaad is. 1) ELIAS van F. MENDELSSOHN—BARTHOLDY. I. Mendelssohn, die op twintigjarisen leeftjjd Bach's Mattheus-passion ontdekte en haar, onder zjjne leiding, tot uitvoering bracht, schreef, naar het voorbeeld van dezen grooien meester, twee bgbelsche oratoriumsPaulus en Elias. Elias, een jaar vóór Mendelssohn's dood geschreven, (hg stierf reeds op 38 jarigen leeftgd) werd voor het eerst uitgevoerd op het muziekfeest te Birmingham, den 26aten Augustus 1846. Nog nooit, schrgft Mendelssohn aan zjjnen broeder, »is een werk van mg bjj eene eerste uitvoering zoo voortreffeljjk gegaan, en met zooveel geestdrift door musici en pu bliek aangehoord." Dit oratorium is het werk van een man, wiens talent tot volle rgpheid gekomen is. Hg beheerscht den vorm volkomen deze is zuiver, afgerond, helder, symmetrisch. Hg is geen hartstochtelgk romanticus als Schu mann, die hevig doet ontroeren in zgn gemoed is vrede, en zgne muziek is de spiegelvan zgn ge moed. Fann y Mendelssohn, zgne zuster, teekent hun vader met de volgende woorden»Het karakteristieke in hem is het volkomen even- Zie MiddMurgteke courant van 15 Maart 1895. Doch op die kunst van leeren denken, leggen zich nog maar zeer weinig scholen toe. Het spreekt natuurljjk van zelf, dat de school niet alles doen kan, maar wel kan zjj heel veel. grjjpt diep in het leven van een kind in, dat tot haar komt, wanneer het een bewust leven gaat leiden, wanneer de wereld zich aan zgn geestesblik gaat voordoen, als een groot wonder, dat langzamerhand door waarnemen en denken ontraadseld moet worden. Het kind vraagt om in die kunBt van denken onderwe zen te worden en men geeft antwoorden, op die vraag volstrekt niet slaande. Want als men denken leerde, dan vond het Bteeds uit zichzelf, omdat het zou waarnemen, dus onder zoeken, dus oordeelen. Die gulden les van leeren oordeelen, waarnemen, wordt maar zelden toegepast en dan nog dikwjjls verhas peld en verdraaid. Denkonderwjjs gaat zeer langzaam vooruit, omdat de onderwjjzer slechts leidt en het kind vindthg gebruikt zgn meerdere kennis en ontwikkeling alleen om den weg voor het kind te effenen; hg komt steeds proefondervindelijk tot een slotsom of een waarheid. Indien nu alle scholen een dergelgke onderwijsmethode volgden, dan zou het onmogelijk zgn, dat kinderen van twaalf en dertien jaren al praten konden over zaken, waarover in de hoogste klasse van bjj na alle lagere scholen gepraat wordt. Wat is het dan toch, dat op de volksscholen de onderwjjzers drjjft de kinderen met taal-, reken-, aardrijkskunde en geschiedenisgeleerd heid te plagen Wie kan het ten slotte schelen of de jongen en bet meisje indertjjd uit haarklovergen wjjs konden worden en om konden springen met allerlei spitsvondigheden en geleerdheden, wanneer het bljjkt dat die oudleerling toch niet vermag te denken, van de wereld rondom hem niets begrjjpt, omdat bjj haar nooit leerde waarnemen, voor de wonderen in de natuur toch geen oog heeft, omdat zgn blik er nooit op gericht werd Voor de volksschool kan de verklaring van de zucht om het onderwjjs op te schroeven, slechts ge zocht worden in gebrek aan inzicht, in mis kenning van het doel der school, die alleen moet dienen om de menschen te helpen eigen kracht en aanleg te gebruiken. Voor de andere lagere Bcholen zou de zucht om het onderwgs te doen ontaarden in veel weterij, misschien verklaard kunnen worden uit het toelatingsexamen voor de middelbare scholen." Aldus mejuffrouw Heijermans, van wier opstel wij niet meer zullen aanhalen om niet te veel het verband te verbreken. Men begrijpt daarvan nu de bedoeling en strekking. De drilziekte, het overladings systeem, het onnatuurlijke der huidige leer methode worden ons geschetst in al hun ellende. Wie kent die nieten wie ergert er zich niet aan Ozekerer zijn, wij kennen ze van nabij, inrichtingen, o. a. voor toekomstige onderwijzers, waar de geest, die mejuffrouw Heijermans als de goede predikt, heerscht, waar men toont in te zien dat het aan komt op denken en begrijpen, en ook vooral op de zedelijke vorming der jeugd. Die goede voorbeelden dienen met erken telijkheid te worden aangehaaldmen moet ze waardeeren, juist omdat zij nog zoo zeld zaam zgn. wicht zjjner hoedanigheden. Daaruit vloeit voort eene voortdarende harmonie tusscben gevoel en verstand," En deze woorden zjjD geheel toepasselgk op den jongen Mendelssohn. »Hjj is een heerljjk, een door God begenadigd men8ch," schrgft Goethe van hem aan zgne moeder. »Zend hem mg, opdat mjjn hart tot rust kome, door hem te hooren." Ja, als eeE tweede Daniël verdreef hg door zjjne gouden harp zorgen en sombere droomen. Niet storm achtig is zgne muziek, zg schuimt slechts aan de oppervlakte innerlgke strjjd is hem vreemd. Hg is geen hemelbestormer, zgne muze schetst het liefst het Iiefljjfce, etherische. Hg is groot als hjj de zoete lokstemmen der natuurhet murmelen van het water, het suizen van den wind, het spelen van het zon licht schildert. Ook geene ruwheid vindt men bjj hem, de kleinste detail-schildering is keurig afgewerkt. Is bjj Schumann de inspiratie dieper en dichterljjker, Mendelssohn is misschien knapper artist. Daarbjj is hg een meester in de behandeling van ieder instrumentin zgne orkestmuziek weet bjj prachtige klankeffecten te verkrjjgen, vooral in het teere genre. In zgne vocale compositiessolo's en koren, is het vooral zgn ernstig streven den zin der woorden uit te drukken, zonder jacht op effect. Maar over het geheel is het, zooals mejuf frouw Heijermans zegtgevolg ook, zooals zij later in haar opstel aantoont, van de wijze, waarop onderwijzers en onderwijzeressen worden gevormd, en van het gebrek aan paedagogische kennis bij hen, aan wie wij onze kinderen toevertrouwen. En dan, het euvel valt ook verder, in nog uitgebreider kring, waar te nemen. Want de fouten, waarop de schrijfster wijst, zijn niet alleen bij ons lager onder wijs te zoeken. Als die kinderen zoo gedrild zijn dat zij waardig gekeurd worden voor een andere, een hoogere school, dan begint het lieve leven opnieuw. Bij ons middelbaar, in een deel van ons hooger onderwijs wordt er op dezelfde manier te werk gegaan als mej Heijermans schetst. De kinderen worden beschouwd als vergaar bakken voor allerlei kennis. Wat verschil lende leeraren, elk in zijn bijzonder vak, hebben geleerd na jarenlange slndie, wordt door hen op de jongelui als 't ware overge plant. En vaak den goeden niet te na gesprokea op de meest onpractische wijze, omdat zij zeiven, komende van een hooge- scbool, van lesgeven, van paedagogiek zoo bitter weinig of vaak in het geheel niets weten. Slechts enkelen is de takt om onderwijs te geven geschonken; niet velen hebben door bet lager het middelbaar onder wijs bereikt. Te methodisch wordt er geleerd. Die bekende grief, door mannen van den ouden stempel zoo vaak tegen ons middel baar onderwijs ingebracht, blijft nog steeds van kracht. Kinderen tot denkende, oordeelende wezens te vormen, dat is het geheim, waarvan in alle takken van onderwijs weinigen nog de oplossing kennen. Het meest geleerde wordt ingepompt, het eenvoudige dikwijls over het hoofd gezien. En de examen-manie helpt nog mee om onze jeugd te bederven omdat daarbij meer gevraagd wordt naar het tijdelijk weten en kennen dan naar het degelijk begrijpen. Om in deze tot een nieuwen, een beteren tijd te geraken, den tijd, die volgens mej. Ida Heijermans wellicht reeds aan het dagen is, zal een hoop geleerdheid de school uit moeten. Geleerdheid, veelweterij. Waar de schrijfster voornamelijk het oog heeft op de lagere scholen, daar meenden wij ook in deze het meer uitgebreid, het middelbaar en ook een deel van het hooger onderwgs niet van schuld te mogen vrijpleiten. Zwoegende en bijna bezwijkende onder een stapel boeken jagende om zoo spoedig mogelijk den eindpaal te bereiken, legt onze jeugd, leggen onze jonge dochters en zonen hun weg af. Wanneer zal daaraan een eind komen Als er minder ouders zijn, die bun kin deren dwingen tot haast om de eerekroon te behalen in dien wedstrijd van geleerdheid. Als wat meer practische menschen, die er niet minder bekwaam om zijn, het roer van het onderwgs in handen hebben. Als men breken gaat met het toenemend IX. De tekst van Elias is het bjj bel woord. *j Het zgn losse schetsen, zonder dramatisch verband, uit het leven van den profeet. Deze wordt voorgesteld als de strenge priester, die de afvalligen stratt, en als de vriend er trooster van geloovigen en treurenden. Wg «ien hem in den glans van den vertegenwoor diger Gods op aarde, over natuurkrachten ge biedend, maar ook als een mensch, onderworpen aan de wisselingen van het menscheljjk lot, vluchtend en verbannen in de woest jjn. Met de hemelvaart van den profeet wordt de reeks dezer tafreelen besloten. Het oratorium begint direct, zonder eenige inleiding, met de woorden van den profeet Zoo waarachtig als de Heer, de God Israels leeft, voor wiens aangezicht ik sta, zal deze jaren geen dauw of regen zijn, tenzij dan naar mijn woord. Deze dreigende, in d-mineui gezongen, woorden brengen eene doffe span ning teweeg, die wordt uitgedrukt in hei instrumentaal gedeelte, dat onmiddeljjk volgt. Pp. begint het thema, onrustig, in de diepe tonen der bassen, als een angstig voorgevoel dat zachtkens opkomt in de diepte van het hart, dat stjjgt en grooter wordt, tot het zich Zie Kretzschmar, Führtr. examen-stelsel, waarbij de alleronmogelijkste vragen vaak worden gedaan. Als er wat meerderen bezield zijn met den geest van mejuffrouw Ida Heijermans, op wier opstel de aandacht te vestigen het hoofddoel was van ons betoog. UIT STAD EN PROVINCIE Telkens en telkens weer moeten we, wanneer het departement Middelburg van de Maatschappij tot nut van Y algemeen eene vergadering met dames uitschrijft, boekstaven dat slechts enkele van de vele beschikbare plaatsen in onze concertzaal bezet zgn. Een twintig of dertigtal dames en een vjjf of zes tal heeren vormen te samen meestal het au ditorium. Dat is niet bemoedigend voor hem of haar, die optreedt en in den regel er veel werk van maakt om zgn of haar gehoor te boeien. Niet allen slagen daarin, maar zeker deed dat Woensdag avond de heer W. H. HasBel- bacb, die zgn te weinig talrjjk gehoor vergastte op eene voordracht over humor, die in alle opzichten een juweeltje heeten mocht. Aan de hand van en met citaten uit onze Nederland8che auteurs, schrjjvers en dichters, deed hg uitkomen wat humor is, toonde hg aan op welke wjjze de komische kracht van het een en ander tot zgn recht komt en deed hg het verschil in het oog vallen tusschen de verschillende wjjzen, waarop de humor zich uit. Was het bezoek aan de concertzaal niet groot, vrjj wat grooter ofschoon ook al niet zoo druk als anders was het aan het Schut tershof, waar de vereenigde sociëteiten van de schutterjj en de infanterie haar leden en geintroduceerden eene soirée boden. En wat van het nut waar is, mag ook hier gezegd les absents aoaient tort. Het programma toch kon de vergeljjking met vroegere uitstekend doorstaan, al bestond het slechts uit twee nommers. De Schoonvader, bijjopel in drie bedrjjven, inde; tgd door het tooneelgezelschap van de hee ren De Vos en Yan Korlaar in onzen schouwburg opgevoerd,vormde den hoofdschotel ;en al spreekt het van zelf dat liefhebbers niet vergeleken mogen worden bg tooneelspelerB van beroep, toch mag het gezegd dat de vereenigde Socië teiten over krachten beschikken, die de op voering van een tooneelwerk als dit geniet baar maken niet alleen, maar ook genot geven. Wanneer men rekening houdt met de weinige middelen, waarover men, wat decoratief betreft in het Schuttershof beschikken kan, mag den regisseur een woord van lof niet onthouden voor de wjjze, waarop bg in het tweede bedrjjf een tuin wiBt te improviseeren. Allen, die medewerkten, niet het minst de dames, verdienen lof voor hetgeen zg te zien en te hooren gaven. Een kleine vergissing volgde en ook dat werd zeer goed gespeeld. l>e huzaar en de familie Kaaskooper verdienen een eervolle ver melding voor de wjjze, waarop zjj zeiden en deden wat hunne rol voorschreef. Een zeer geanimeerd hal beBloot den avond. Met" ingang van 1 Maart a. is de con ducteur der brievenmalen J. Verstelle, van de ljjn VlissingenBreda, wegens uitbreiding van personeel benoemd tot adsistent aan het postkantoor te Middelburg. De heer L. J. Roscam Abbing te Mid delburg verwierf aan de kweekschool voor uit in den wanhopigen kreet van het koor Help, Heer, wilt gij ons dan vernietigen t Hier geeft de overgang van het instrumentaal gedeelte in den zang den kreet der ziel weer, als de kracht van het gevoel deze tot uiting dwingt. De oogst is mislukt, de zomer is voorbij, en geene hulp is ons gekomen, klaagt het volk op roerende, bjjna kinderijjk onschul dige wjjze. Bjj de woordenWil dan de Heer niet meer God zijn in Zionf wordt de toon bitter, maar daarna zuchten weer klein moedig enkele Btemmende bronnen zijn verdroogd die Tiefe ist versieget) en de rivie ren zijn droog geworden, de kleine kinderen vragen om brood, en er is niemand die het hun geeft. Dan stamelen zjj zacht te zamen, eenstemmigHeer, verhoor ons gebed, en hoven het koor zingen twee solostemmen het beroemde klaaglied: Zion strekt de handen uit, en er is niemand die haar troost. De priester Obadjah vermaant hierop het volk: boete te doen. Verscheurt uwe harten en niet uwe kleederen, zingt hjj op strengen toon, waarop bjj, in eene melodieuae aria de bemoedigende woorden laat volgen Zoo gij mij met geheel uw hart zoekt, zult gij mij zeker vinden. In deze aria wordt op drama tische wjjze de strjjd der ziel, die geen ruBt kan vinden, voorgesteld. Ach, wist ik, hoe ik machinisten te Amsterdam het diplom», afd. suikerindustrie. De mailboot Koningin Wilhelmina bracht heden morgen te Vlissingen 10500 KG. post, brieven en drukwerken aan. Dit ge wicht, verdeeld over 461 zakken, is het grootste dat tot heden werd vervoerd. Of er ook ge schreven en gelezen wordt! De heer A. Vermast, sedert 1886 parti culier jachtopziener te N i s s e, is in geljjke betrekking benoemd te Noordwjjk aan Zee. In de Woensdag avond te Coigns- plaat gehouden vergadering der afdeeling Noord-Beveland door de Maatschappij tot Nut van 'f Algemeen trad de heer J. Sturm, hoofd der school te Cats, als spreker op. Hjj herinnerde eraan, hoe het juist dertig jaren geleden was, dat hjj als lid van '1 Nut werd aangenomen. In korte trekken toekende hjj de werkzaamheden, in dat tjjdBverloop ver richt, herdacht hg de oprichters, den bloei en den achteruitgang in dien tgd. Daarna droeg hjj voorIndrukken op de boot en brieven naar huis, van Van Zeggelen en Voor een paar centen knoopjes. De heeren P. Beun en C. N. van der Hejjden leverden nog eene bjjdrage. Dezer dagen is door den directeur der registratie en domeinen voor Zeeland en het Westeljjk gedeelte van Noord-Brabant met de heeren Hombach, gemachtigden van de prinsen en hertogen d'Aremberg, leden van den gemeenteraad van Clinge en verdere be langhebbenden eene vergadering gehouden over de indjjking van schorren in het ver dronken land van Saeftinge. Men is nu tot eene slotsom gekomen, zoodat thans eene be slissing kan genomen worden omtrent de aan besteding van de indjjking. Dat dit een der grootste, zoo niet de grootste indjjking is, welke tot heden in Zeeland werd uitgevoerd, bljjkt wel uit het volgende Omstreeks 600 hectaren schor toch zullen daardoor worden binnengebracht, waarvan 500 ten bate van den staat. Aan dit belangrjjk werk is ook verbonden het verschaffen van een deugdelgke haven aan Clinge en het verbinden van die gemeente door middel van een harden weg met de haven. Hoogst waarecbgnljjk zal die bedgking in 1897 tot stand komen. Van groot belang is, wat wg uit goede bron vernemen, dat de afwatering van den nieuw te bedjjken polder geschieden zal door den van Altsteinpolder. Treurig ziet het er weer uit met de ha ven van Philippine. In de laatste vjjf dagen kon geen enkel vaartuig de haven bereiken. LANDBOUW. Als een groote zeldzaamheid meldt men onB dat bjj den landbouwer S. te G r jj p s- kerke een koe aan drielingen, allen welge schapen telgen, het leven Bchonk. Moederen kroost zgn welvarend. Het landbouw-comité heeft besloten, een schrgven aan alle landbouwmaatschappgen te richten, om vragen betrekkeijjk de tuberculosa aan de orde te stellen. De Veldpost, deelt het volgende middel tegen klauwzeer mede, dat een harer lezers proefondervindelijk gebleken is. Men wascht den poot tweemaal daags met witte terpentjjn gedurende 2 dagen, daarna met bruine teer 6 dagen acjitereen tweemaal daags. Na 8 dagen is de ziekte geweken. Het best is direct er bg te zgn. Hem vinden kon, klaagt de ziel in angstige mineurtonen, waarop de profeet in het heldere es majeur antwoordtZoo gij mij met geheel uw hart zoekt (So ihr mich van ganzem Herzen suchet). Maar de Heer ziet het niet, Hij spot met ons, antwoordt het koor, op den harden toon der wanhoop. Dreigend en somber klinkt het thema met zgne karakteristieke verminderde quinten op de woorden: De vloek is over ons gekomen. Hij zal ons vervolgen, tot Hij ons doodt, gilt het koor, waarna een koraalachtig gezang klinkt, waarin de ideeën van den Goddeljjken toorn en van de genade nog eens tegenover elkaar gesteld worden. Met eene breede en warme schildering der barm hartigheid Und thue Barmherzigkeit an vielen Tausenden) eindigt dit gedeelte. Marie B. v. B. Vergaderingen, Concerten enz* ■«dtfsikiug. Zondag 1 Maart. Tooneel voorstelling Kolf' baan 8 u. Maandag2 Maart. Voordrachten NatuurK] gezélschap Gebouw 8 u. Dinsdag 3 Maart. Concert Zangvereeniging Tot oefening en uitspan ning. Schuttershof. 77»u Donder d. 5 Maart. Voorstelling Joosten en Poolman. Schouwb.VJt*'

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1896 | | pagina 1