IMIDDELBIBGSCHE COURANT. N°. 306. 138° Jaargang. 1895. Maandag l D 30 December. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k amet uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs, per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland franco p.p., 2. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Thunometer. Middelburg 28 Deo. 8 n. vm. 15 g 28 gr., av. 4 n. 26 gr. F. Yerw. 2 m. 12 u. O. wind. I ni Advertentiën voor het eerstvolgend nmmer moeten des middags vóór ééa uur aan het bureau bezorgd zjjn. Advertentiën20 cent per regel. Geboorte- dood- en alle andere familie! erichten en Dankbetuigingen van 17 regels 1.50elke regel meer 20 cent, Reclames 40 cent per regel, Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bg abonnement op voordeelige voorwaarden. Prospectussen daarvan zjjn gratis aan het bureau te bekomen. IARenten. Te_ Zierikzee: A. C. de Mooij, le Tholen: W. A. VAN NrBPWKKpmjy.Kw. Bfl deze courant behoort een Bijvoegsel- Middelburg 28 December. Mog enkele Zeenwache belangen In de Tweede Kniner. Tram-Schouwen en Duiveland. H. {Slot.) De inlichtingen op het adres betreffende de verbinding van de eilanden Schouwen en Dui veland met den vasten wal, ingezonden door den minister 16 Mei 1891, zjjn aldus ver volgde de heer J. J. van Kerkwjjk zjjne rede door de Tweede kamer in handen gesteld eener Commissie der Earner, die den 15den Maart 1892 verslag heeft uitgebracht, waar van de oonolusie strekte om de inlichtingen voor kennisgeving aan te nemen en een af druk van het verslag te verzenden aan den minister. De minister heeft toegezegd dat hg, behalve dat rapport van de hoofdingenieurs in het 11de en 6de district, nog andere inlich tingen zou inwinnen om daarna het plan te kunnen opmaken, en de regeling vast te stellen. Er heeft zich vervolgens een tram-comité gevormd, en het plan is opgemaakt; op ver zoek der regeering heeft het comité, in Juni 1892, eene conferentie gehouden te Bergen op Zoom met de inspecteurs van den waterstaat, en is de regeling van de tram vastgesteld. Er zjjn vervolgens allerlei pogingen in het werk gesteld om verschillende subsidiën te krjjgen van provincie, gemeentenpolders, enz. De pogingen zjjn gelukt, en de subsidiën gegeven. In December 1892 is bet plan, zoo als het in overleg met de ambtenaren der regeering is opgemaakt, ingezonden bjj den minister. Bjj het opmaken van het plan werd er door ambtenaren der regeering op gewe zen, dat het wenscheljjk zou zjjn om den over gang van het Zjjpe zoo goedkoop mogeljjk te makenvolgenB den minister behoorde voor den overgang van het Zjjpe een groot subsi die betaald te worden on deze zoo eenvoudig en goedkoop mogeljjk te zjjn. Later heeft de regeering bepaald, dat al de werken voor den overgang vanwege het rjjk moeten bekostigd worden. Yan deze regee ring heeft men weinig van medewerking in deze zaak ondervonden. Wanneer men het wetsontwerp inziet, houdende toekenning van rentelooze voorschotten uit 's rjjks schatkist ten behoeve van den aanleg van stoomtram men van Rotterdam naar de Hoeksche Waard en van Oldenzaal naar Denekamp, dat in de zitting van 18951896—29 werd ingezonden, dan ziet men daaruit in de memorie van be antwoording dat door den minister indirect werd gezegdgjj moet de richting niet vol gen, die in overleg met mjjn voorganger is vastgesteld, nameljjk van Brouwershaven over Zierikzee, het Zjjpe, St. Philipsland naar Steenbergen en zoo naar Roosendaal, dat is de kosten niet waard. De minister wilde bljjkbaar eene geheel andere tram dan zjjn voorganger, eene tram van Brouwershaven over Zierikzee en van daar naar het Zjjpe en dan met een boot naar de haven van Nu- mansdorp. Dat is in jjnrechten strjjd met wat een vorige minister had gezegd, nameljjk dat men met den vasten wal moest vereenigd worden door het maken van eene tram Brouwershaven Zierikzee, met een overgang van het Zjjpe, en van daar naar Steenbergen en Roosendaal. Toen het plan was opgemaakt is er subsi die gevraagd van de provincie, en van ande ren. In de onderstelling dat het plan, door de vorige regeering goedgekeurd, gevolgd zou worden, is het subsidie verleend. En nu zon deze regeering in plaats van het plan te volgen en af te maken, zooals baar voorgangers dat vastgesteld hadden, maken dat er niets van komen zal, en dat alles zal nederkomen op eene tram Broawerahaven, Zierikzee en Zjjpe en eene boot van Zjjpe naar de haren van Numansdorp. De minister laat het geheele plan in duigen vallen. Het subsidie, verleend door de pro vincie en polders, zal geheel vervallener zal niets gebeuren en het werk van 3, 4 jaren lang zal spoorloos verdwenen zjjn. Subsidiën zullen door de Provinciale staten niet ver leend worden aan het plan zooals deze mi nister wil. Bjj het opmaken van het plan in 1892 heette het dat de overgang over het Zjjpe op kleine schaal moest worden ingericht, want dat het anders te bezwaarljjk zou worden. Er is sinds dien tgd evenwel aangenomen, dat de overgang over het Zjjpe zal gemaakt worden op kosten van het Rjjk. Thans bljjkt het uit een ondersoek van tram-deskundigen, dat de overgang over het Zjjpe zoodanig is ontwor den, dat er geen geladen goederenwaggons over het Zjjpe kunnen gevoerd, en de Ijjn daardoor geene levensvatbaarheid heeft. De overgang, dien de Regeering wenacht te ma ken, heeft eenvoudig geene levensvatbaarheid. Als de zaak dus niet goed tot stand komt, is het de schuld van de Regeering, die den over gang voor hare rekening neemt, maar dat zóó uitvoert dat goederen eenvoudig niet overge voerd kunnen worden of zjj moeten overge laden worden, wat duur is. Men staat hier dus voor het geval dat de Regeering zegt: ik zal den overgang maken, maar doet dat zoo, dat de ljjn geene levensvatbaarheid heeft. Een tweede bjjzonderheid van deze zaak is, dat de Regeering, nadat zjj eenige jaren be zig is geveest een plan te ontwerpen om Schouwen en Duiveland met den vasten wal te verbinden, thans komt verklarenik heb een ander plan. Die weg, door mjjn voor gangers en door de inspecteurs en hoofdinge nieurs van den waterstaat en andere deskun digen ontworpen, deugt nietwg moeten een boot laten loopen van Zjjpe naar Namansdorp. Zoo bestaat er niets meer waar men zich aan kan vasthouden. De meeste menschen begrjj- pen de zaak verkeerdhet is hier de quaestie niet om wat vroeger of later te Rotterdam te zjjn, maar het voorrecht van eene verbinding met den vasten wal is hierin gelegen, dat de pro ducten van Schouwen, vooals het vee, op een be paalden tgd behoorlgk kunnen geleverd worden, Dit kan men niet doen, wanneer men slecht» een bootje heeft. Het is waar, de gemeenschap zal niet altjjd gestremd zjjn, maar van tgd tot tgd. Het zal dus kunnen gebeuren, dat men zjjn vee niet op den bepaalden tgd zal kunnen leveren en dan zit men daarmede en bereikt men het doel niet dat men wil, nameljjk: de levering op vasten tgd. Het is er mede als vroeger met de zeilsche pen, die naar de Oost zeildenmen heeft ge zien dat de zeilschepen alle door stoombooten vervangen zjjn, omdat men niet op vasten tjjil kon leveren. Dat men op de zaak gesteld is heeft nister kunnen zien ait de adressen, die dezer, dagen ontvangen zjjn. De eerste onderteeke naar daarvan is de heer Van der Lek de Clercq; de overige onderteekenaars behooren tot de geachtBte ingezetenen. Ik ben daarom zoo vrjj de Kamer er op te wjjzen, dat van den kant der ingezetenen gedaan is wat men doen kan, maar dat de minister met een onmogelgk plan is gekomen. eene geheele nieuwe richting is voor gesteld. Het zal dus niet de schuld van de ingezetenen, maar de schuld van de regeering zjjn, als de zaak niet tot stand komt. De minister van waterstaat antwoordde het volgendeDe geachte afgevaardigde uit Zie rikzee heeft het groote belang in het licht gesteld, dat het platteland heeft bjj bet tot stand komen van stoomtrammen, eene ziens- wjjze waarmede ik geheel en al inBtem maar het is mjj onbegrjjpeljjk, hoe bjj tot de meening kan gekomen zjjn, dat bjj mjjn partement geene belangstelling voor die zaak zou bestaan. Het tegendeel is waar. Ei wordt veel gearbeid aan aanvragen betreffende stoomtrammen en deze aangelegenheid wordt voortdurend met de meest mogeljjke belang stelling behartigd. Het is echter niet ge- makkeljjk ten deze tot uitkomsten te gera ken, die er toe kunnen leiden om voorstellen j deze Kamer in te dienen. De geachte afgevaardigde heeft het mg euvel geduid, dat ik niet meer de adviezen zou vragen van den raad van toezicht op de spoor wegen en dat ik mg zou bepalen tot de ad viezen van de ambtenaren van den Rijkswater staat. Ik weet niet boe of die geachte vaardigde aan deze mededeeling komt. In elk is zjj niet juist. Ik bedien mg van adviezen van de eene en van de andere autori teit, naarmate ik vermeen dat dit noodig is. De geachte afgevaardigde is ten Blotte ge komen op de stoomtram op Schouwen Duiveland. De aanvraag voor den aanleg en dt- exploitatie van deze stoomtram is aanvanke lijk weinig gunstig ontvangen; men vreesde dat de geldeljjke uitkomsten ervan zeer on gunstig zouden zjjn. Een voornaam punt bjj deze stoomtram is de overgang van het Zjjpe. Aanvankelijk is een ontwerp voor dezen overgang opgemaakt, waarbg de geladen wagens overgebracht zou den kunnen worden, doch men is tot de over tuiging gekomen, dat de kosten daarvan zoo aanzienlijk zouden zjjn, dat deze een groot beletsel voor de totstandkoming zouden op verentoen is men te rade geworden dit alles geschiedde vóórdat ik aan bet hoofd van het Departement stond dat met een kleiner plan zou kunnen worden volstaan, dat desniettemin aan de bestaande behoeften op billjjke wjjze zou voldoen, waarbg nameljjk de goederen op de veerboot overgeladen zouden moeten worden. Dat kleine plan is aanbevo len door alle autoriteiten, <die in deze zjjn gehoord. Ik verklaarde mg daarop bereid te bevorderen, dat als steun voor het tot stand brengen der onderneming, de kosten voor den aanleg en exploitatie van het veer voor Rijksrekening zouden worden genomen, mits het comité dat zich had opgeworpen, nu ook kon aantoonen over voldoende geldmid delen te beschikken om uitvoering aan de zaak te geven. Het comité heeft toen pogin gen aangewend om de benoodigde 6om bgeen te krjjgen en wat bleek toen Dat daarop mogelijkheid was, maar dat nog eene som van f 160.000 te kort schoot. Alsof het nu vanzelf sprak, wendde bet comité zich tot Regeering met de vraagWilt gjj uwe bjj- drage met de ontbrekende som verboogen Op die vraag kon mjjn antwoord niet anders dan ontkennend zjjn. Het ging toch niet aan, waar bepaald was welke de verhouding zou zjjn van bjjdragen door gemeente, provincie en rjjk te eeven, om, nu het bleek dat eene grootere bjjdrage werd gevorderd, dat meerdere uit sluitend ten laste van den staat te brengen. Ik heb dus geantwoord bereid te zjjn om een deel van het meer gevorderde voor rijksreke ning te nemen, beboudenB nadere goedkeuring, ndien het overige kon verkregen worden uit grootere bjjdragen van da provincie of van belanghebbenden. Daarop scheen de zaak te bljjven hangenmen zag geen kans om het ontbrekende te krjjgen. In dit stadium kwam een ander denkbeeld op. Inmiddels was na meljjk het ontwerp gerjjpt van den aanleg van eene stoomtram van Rotterdam naar de Hoek- Waard en nu werd in bedenking gege ven om die stoomtram in verbinding te bren gen met de op Schouwen en Duiveland aan te leggen tram door middel van een veerdienst tusschen Numansdorp en Zjjpe. Indien deze verbinding tot stand kwam, zoude daarmede verkregen kunnen worden, dat de overtocht in korter tgd geschiedt dan over Steenbergen- Roosendaal het geval zal zjjn, terwjjl de ta rieven voor personen- en goederenvervoer ge ringer zullen wezen. Beide voordeelen sche nen zoo evidu&t, dat dit plan verdiende eenigszins nader bezien te worden. Een na deel is ontfgenzeggeljjk dat deB winters de overtocht niet onder alle omstandigheden verzekerd zou zjjn, en men zich dus in die gevallen vat een omnibusdienst Zjjpe—Steen bergen zou moeten bedienen, om dan verder den weg naar Roosendaal te vervolgenmaar daartegenover stond het groote voordeel, dat, ndien de verschillende belanghebbenden zicb dit plan nederlegden, er geen flnancieele moeiljjkheden meer aan de uitvoering in den weg zouden staan. Mocht zich dan bevestigen hetgeen door het comité en andere belangstellenden in de on derneming wordt verzekerd, dat ook aan eene verbinding Zjjpe—Steenbergen zooveel behoefte bestaat, dan kan er geen twjjfel aan zjjn of die verbinding komt binnen enkele jaren daar- tot stand, wanneer het verkeer eenige ont wikkeling bereikt zal hebben. Doch in stede van dit denkbeeld te over wegen heeft men er zich vierkant tegen ver zet, zonder eenig onderzoek hoegenaamdmen kenschetste het, evenals thans de geachte afgevaardigde uit Zierikzee heeft gedaan, als een middel van de Regeering om de zaak van de baan te schuiven. Niets minder waar dan dat, mjjnheer de voorzitter! Het denkbeeld werd niet geopperd om de zaak van de baan te schuiven, maar om het tot stand komen daarvan mogeljjk te maken. Overigens heb ik, zoodra mg bleek dat het denkbeeld geen bjj val vond, aan het comité medegedeeld, dat ik bereid bleef het vroegere aanbod gestand te doen. In welk opzicht de Regeering nu zoude tegenwerken hetgeen hier in het belang van Schouwen wordt verlangd, is niet duide- Ijjk. Ik meen integendeel dat uit de mede- deelingen overtuigend bljjkt dat de Regeering bereid is om elke gezonde poging te steunen, welke wordt aangewend om eene verbinding tot stand te brengen. Die ondersteuning kan echter niet zjjn geheel en al buiten eenige evenredigheid tot hetgeen door andere belang hebbende provinciën en gemeenten wordt ge geven. De heer Yan Deinse, die daarop het woord verkreeg, verklaarde met zeer veel genoegen te hebben vernomen dat bjj den minister van waterstaat groote belangstelling bestaat, niet alleen voor het tot stand komen van tramver bindingen in geheel ons land, maar ook hjj zeer gaarne zjjn medewerking wil verlee- nen tot het tot stand brengen van eene tram verbinding BrouwershavenZierikzee, teneinde het land van Schouwen en Duiveland te ver binden met den vasten wal. Het valt zeker niet te ontkennen, zeide afgevaardigde van Hulst verder, dat die tram verbinding met groote moeiljjkheden heeft te worstelenmaar wat is daarvan de oorzaak? De oorzaak daarvan is hooidzakeljjk gelegen in de bjjzondere toestanden, die wjj op Schou wen en Duiveland, speciaal in de tramverbin- ding Brouwershaven—Steenbergen, ontmoeten. In algemeenen zin als beginsel aan te nemen dat slechts een derde gedeelte van de kosten van aanleg als subsidie van Rjjkswege zonde mogen worden verleend, is moeiljjk onder alle omstandigheden vol te houden. Met volle recht is er dan ook op gewezen en bjj verschillende gelegenheden als beginsel aangenomen, dat plaatselgke omstandigheden in deze als richtsnoer moeten gelden en dat de moei- 1 jjhheid van de verbinding moet beslissen over de boegrootheid van het subsidie dat van rjjks wege zal worden verleend. Schouwen en Duiveland zjjn in alle opzich ten van het vaste land gescheiden. De Sohel- destroom is altjjd een moeiljjk bevaarbare stroom, die veelal des winters door storm en jjs eene vaste verbinding met den wal verhindert. De eenige verbinding bestaat in twee stoomvaart lijnen, eene met Rotterdam en eene met Mid delburg. Vandaar dan ook dat bjj eenigszins strengen winter deze eilanden dagen, soms weken lang afgesneden zjjn van het raste land, van het algemeen verkeer. De behoefte aan eene voortdurende verbin ding met het spoorwegnet deed zich dan ook hoe langer hoe meer gevoelen, en vandaar dat de poging van het tramcomité om eene ver binding met den vasten wal van Noord-Brabant te verkrjjgen, algemeene ondersteuning vond, en dat de gemeenten en de polders, zoowel op Schouwen en Duiveland als op St Philips land, benevens enkele gemeenten in Noord-Bra bant, en niet het minst de provincie, belangrjjke subsidiën hebben gevoteerd voor het tot stand komen van de ljjn. Het is waar, dat in dien geest iets meer kon gedaan zjjn, indien ook de provincie Noord-Brabant van hare zjjde, omdat een deel van de ljjn in dat gewest zal gelegen zjjn, wilde medewerken tot het verleenen van een subsidie. Maar, helaas, het provinciaal be stuur is gebonden aan het reglement, dat verbiedt van provinciewege eenig subsidie te verleenen, wanneer niet een zeker bedrag aan subsidiën door de in die provincie gelegen gemeenten daarin wordt bjjgedragen. En nu zjjn die gemeenten financieel te zwak hebben te weinig belang bjj die ljjn om daaraan zulk een aanzien]jjk subsidie te ge ven, dat de Provinciale Btaten bevoegd zonden zjjn ook hunnerzjjds iets van aanbelang te deen, De ljjn op Steenbergen vormt over den reeds bestaanden tramweg SteenbergenRoosendaali rechtstreeksche aansluiting aan de staats spoorwegen. Deze zaak is van het hoogste belang, omdat niet alleen de bedoeling be staat Zierikzee, Brouwershaven, Schouwen en Duiveland met Rotterdam te verbinden, maar men ook en bovenal verbinding wenscbt aan het geheele spoorwegnet. De veeteelt op Schouwen en Duiveland staat op hoogen trap; door het verlies van de meekrapteelt hebben die streken veel geleden. Wanneer zjj nu een voortdurenden uitweg vinden door eene enkel voudige verbinding naar het vaste land zjj ook het vee kunnen uitvoeren, niet alleen naar de markt te Rotterdam, maar ook naar de wereldmarkt voor het vervoer naar België, dan zullen zjj in een beteren toestand komen en beter tegen de malaise kunnen strjjden, die in landbouwzaken heerBcht. De ontworpen verbinding van een stoom boot van Zjjpe naar Numansdorp kan hun hier van betrekkeljjk weinig nut zjjn, omdat zjj dan toch altjjd van Zjjpe naar Numans dorp minstens een paar uur moeten varen. Natuurljjk wordt daardoor wel de afstand, die zjj anders per stoomboot moeten afleggen van Zierikzee naar Rotterdam, aanmerkeljjk bekort, doch dit geldt hoofdzakeljjk voor de reizigersvoor het vee zal men altjjd de voorkeur moeten geven aan de verbinding van Zierikzee naar Rotterdam, in plaats van eerst te rjjden naar Zjjpe, dan te varen naar Numansdorp en per tram verder te gaan. Daarom geloof ik, vooral met het oog op het vervoer van vee en andere producten, dat de verbinding over Numansdorp geen einde kan maken aan het isolement, waarin Schou wen en Duiveland verkeeren, en ik moet er bjj den minister ernstig op aandringen nog een nauwkeurig onderzoek door locaal be kende personen te doen instellen betreffende de vraag, of de aansluiting der ljjn met Steen bergen niet zoo kan geschieden, dat ook waggons met beetwortels en dergeljjke pro ducten over het Zjjpe naar St. Philipsland kunnen worden vervoerd, zonder dat telkens moet worden overgeladen. Wanneer onverhoopt dit denkbeeld bjj den minister geen ingang mooht kunnen vinden en hjj bljjft meenen dat de verbinding met Numansdorp voldoende in de behoeften voor ziet, dan moet ik toch met bescheidenheid doen opmerken, dat daardoor het tot stand komen van de geheele zaak in de waagschaal wordt gesteld. Het subsidie, van provinoiewege verleend, is slechts na langdurige debatten met eene zoo klein mogeljjke meerderheid toegestaan, vooral ook, omdat het subsidie zich uitstrekt over een gedeelte van de ljjn, dat in eene andere provincie gelegen is. Nu is het zeer te vreezen, dat de Provinciale staten (van Zeeland) niet bereid zullen zjjn om zoo belang- jjk subsidie voor zulk eene beperkte verbin ding te verleenen. Wanneer dat subsidie verviel zou ook het tot stand komen van de ljjn van Brouwers haven op Zjjpe met aansluiting aan eene stoombootljjn op Numansdorp in geenen deele verzekerd zjjn. De minister antwoordde hieropIk wensoh alleen, ter kenschetsing van de beteekenis van de verbinding Numansdorp—Zjjpe, nog aan te voeren dat, toen het denkbeeld geopperd is, de vraag tot mjj is gericht of, wanneer dé ljjn Brouwershaven—Zierikzee—Zjjpe met over gang naar Steenbergen tot stand moeht komen, ik in staat zou zjjn om te beletten dat de stoombootonderneming Zjjpe—Numansdorp er toch kwam? Ik heb toen de wedervraag ge daan in wiens belang dit zou moeten wor- in belet Daaruit big kt hoezeer een ieder overtuigd is dat die verbinding werkeljjke voordeelen kan aanbieden. Overigens zal de wensoheljjkheid van d« uitvoering van het denkbeeld nog nader onder zocht moeten wordende regeering stelt zich niet op het standpunt de uitvoering nu reads met zekerheid te kannen aanbevelen. Indien het denkbeeld echter goed is, zouden voor het oogenblik alle geldeljjke moeiljjkheden zjjn opgelost. De regeering zou wensohen te doen wat bereikbaar is; het meerdere aal dan later wel komen. Ik heb de overtuiging dat op den duur de beide verbindingen tot stand zullen komen hetzjj men aanvangt de stoomtram over Schouwen en Duiveland door een veerdienst met Numansdorp te verbinden, hetzjj dat de verbinding in de richting naar Steenbergen bet eerst tot stand kome. Het ontbrekende zal wel volgendit is eene kwestie van tjjd. Ik bljjf mjj bereid verklaren de onderneming ook op de wjjze zooals de belanghebbenden deze wenschen te steunen, mits dan van meerderen steun van de zjjde der provinoie en belanghebbenden bljjke. De heer dr P. J. H. Cujjpers, architect van het Rijksmuseum te Amsterdam, heeft zjjn ontslag genomen als lid van de Maat schappij tot btvordering der Bouwkunde. In een uitvoerig schrjjven geeft hjj de redenen op, die hem daartoe hebben geleid. Hoofd zakeljjk zag bjj zioh daartoe gedrongen door de vjjandige houding, door de meerderheid van het bestuur dier Maatschappjj aangenomen tegen jhr mr Victor de Steurs, wien dr Cujj pers alle hulde brengt voor hetgeen deze gedaan heeft »voor onze arohiteotuur, onze monumenten en onze knnst." Bjj kon. besluit: is F. M. R. Schmitz, arts, benoemd tot off. van gezondheid 2e kl. bjj de zeemacht zjjn benoemd tot ontvanger der dir. bel. enz. te Zaandam c. a. K. W. van Sandick, ontvan ger te Purmerend c. a., en te Sehiedam A. T. M. van Thiel, ontvanger te Eindhoven c. a. Door de arr.-rechtbank te Rotterdam is, ter vervulling van eene vacature van rechter in dat college, opgemaakt de navolgende alpha- betische ljjst van aanbevelingmr H. R. A Boonenmr G. W. baron van der Feltz, en mr W. H. van Nes van Meerkerk, substituut- griffiers bjj de arr.-rechtbanken te Rotterdam, Heerenveen en Zwolle. In de St. Ct. van heden is opgenomen het kon. beslnit van den I4den December 1895, tot uitvoering van onderscheidene bepalingen der wet van 15 April 1891 {Staatsblad no. 87). tot regeling der brie venposter jj. De minister van buitenlandsche zaken ves tigt in de Stct. de aandacht van belangheb benden op de nieuwe internationale tentoon stelling van landbouwwerktuigen, welke van 9 tot 14 Mei 1896 te Weenen zal worden ge houden. Een exemplaar van het programma dier tentoonstelling ligt aan het departement van buitenlandsche zaken ter inzage. Door den raad van commissarissen der M\j. tot Expl. van Staatsspoorwegen zjjn benoemd, met ingang van 1 Januari a. s. 1. tot secretaris en chef van den centralen dienst de heer J. Th. Gerlings, tot dusver be last met de waarneming dier betrekkingen 2. tot inspecteur in algemeenen dienst bjj den dienst der exploitatie de afdeelingschef mr A. J. M. Bake 3. tot ingenieur bjj den dienst van weg en werken de adjunct-ingenioar 1ste kinase dt heer L. M. Barnet Lyon,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1895 | | pagina 1