BUITENLAND. LAATSTE BERICHTEN. a a m Om de verklaring van die getuigen al te breken heeft men eenige getuigen decharge opgeroepen, die verschillende verklaringen aflegden. De bemanning van de stoomboot verklaart dat de geredde bemanning dankbaar en tevre den was voor hare redding en zjj zeide dat de schuld niet lag aan den kapitein maar aan den schipper. Verschillende leden der be manning van de Seagull verklaarden ook dat de loodsen en roeiers zich in 't Engel sch uit drukten, wat de geredden echter tegenspreken. Dit heeft ook de deskundige chef-loods ge daan. De getuigen Aarnontse, Nolson, Kaan en De Regt hebben verklaard dat al de gered den waren in hun gewone stemming. Aar- noutse zeide: »suf waren ze wel niet, doch ook niet geheel en al normaal." De brigadier der marechaussee heeft echter uitdrukkelijk verklaard dat de geredden nog onder den indruk van het gebeurde waren en slechts een hunner een goede verklaring gaf. De getuige Nolson, gewoon als scheepsma kelaar de Seagull te bedienen, verklaart gezien te hebben dat Loesberg een telegram ontving en voorlas, terwjjl Loesberg verzekert niet te kunnen lezen. De getuige NoIbob heeft dus geen te hoog waarnemingsvermogen. Maar aangenomen dat de bemanning der loodsboot te Terneuzen verklaringen aflegde als wordt beweerd, wordt dan daardoor bewezen dat niet gebeurd is wat thans ia verklaard? De verklaringen van de geredde bemanning worden bevestigd door de verklaringen van verschillende andere getuigen, die aan den wal stonden. Al die getuigen hebben verklaard dat de stoomboot naar de loodsboot voer, ter wjjl deze met gestreken zeil stil lag, en dat de stoomboot afviel. De deskundigen beweren dat personen, die op den wal stonden, veel beter konden zien wat er gebeurde dan de bemanning der loodsboot. De getuige Tak heeft ook verklaard dat hg zag dat geruimen tjjd de stoomboot en de loodsboot in dezelfde richting voeren en eens klaps de stoomboot aan de loodsboot vast was. De verklaringen van de bemanning der loods boot wordt bevestigd door andere getuigen en zjjn niet ontzenuwd door de getuigen uit Terneuzen. Beklaagde beweert dat de stoomboot stil lag. Dit is niet juist. Wel was de machine ge stopt, maar het schip had nog eenige vaart. Onmogelijk is het dat, zooals bekl. beweert, de loodsboot tegen de Seagull is geslagen, want de wind was daartoe verkeerd. Aanne melijker is dat de Seagull tegen de loodsboot sloeg. Nu is de vraag wat was de oorzaak daarvan? Is die te wjjten aan de schuld van bekl. Er zgn deskundigen gehoord en hunne ver klaringen zgn niet gelijkluidend, maar men moet onderscheid maken tusschen de deskun digen van het O. M. en die van de verdediging- De deskundigen van het O. M. zgn benoemd door den rechter-commissarishet O. M. had daarop geen invloed. De deskundigen, die van wege den bekl. zjjn gedagvaard, zgn dooi den bekl. zeiven opgeroepen en het kan zgn dat men onder de personen, die men uitnoo- digde, koos hen, die een gunstige meening om trent den bekl. en zjjn handel wjjze koesterden, De deskundigen van wege den verdediger zgn öf slechts zeer zelden te Vlissingen geweest öi sedert langer tjjd uit de practische vaart en slechts dispachenr of nooit met stoomver- mogen varende geweest. De deskundigen van het O. M. daarentegen zgn öf personen die dagelgks het zeegat te Vlis singen in of uitvaren, of die te Vlissingen wonen en als deskundigen zien hoe daar steeds loodsen aan de schepen worden afgegeven- Die verklaarden allen, dat het hoogst onvoor zichtig was van den kapitein, dat hg zei lend op de reede kwam, wetende dat de loodsboot aankwam en hg bjjna geen stuur meer in zgn schip had. Volgens de deskundigen is de oorzaak van het ongeval deze dat de Seagu'l geen stoom ophad en te vroeg gestopt heeft. Dat is een e groote onvoorzichtigheid, wjjl de vaart 4 of 5 mjjlen was en het roer niet voldoende was om het schip de gewenschte richting te geveB. Uit de getuigenverklaringen is gebleken, dat de gezagvoerders, die wefeeljjks te Ter neuzen binnen komen, steeds veel haast heb- hebbenook deze dacht time zs money en is daarom naar de loodsboot toegevaren om dip op te pikken en zoodoende tjjd te winnen. Dat is eene groote onvoorzichtigheid. Dat dit zoo gebeurd is bljjkt uit de verklaring van de bemanning zelf, zooals de ambtenaar in het breede aantoonde. Uit de verklaringen der getuigen is te lezen dat deze bekl. de loodsboot heeft aangevaren, doordat zgn stoomboot op hoogst onvoorzichtige wjjze de zeilen heeft op gehouden en er met de machine gestopt was, waardoor hjj op een gegeven oogenblik niet in staat was zgn schip de wending te geven die noodig was. De toepassing der straf besprekende, wees spreker erop dat, wanneer men hier te doen had met een bekl. die schuld bekende en er kende onvoorzichtig te zgn geweest, men medeljjden met hem kon hebben; maar hjj vroeg of deze beklaagde daarvan eenig teeken gaf. Neen immers; het grootste phlegma toonde hg; hg hield zgn onschuld vol en wierp de schuld op de loodsen. Onder deze omstandigheden vond spreker geen vrjjheid eenige verzachtende omstandig heden in aanmerking te nemen en vorderde hjj de hoogste Btraf, die op dit feit staat, en vroeg daarbjj dat de rechtbank bevelen zal het vonnis openbaar te maken, ter aansporing tot voorzichtigheid aan anderen en in het be lang van hen die het gevaarljjk beroep van loods uitoefenen. Spreker vroeg veroordeeling van bekl. tot eene gevangenisstraf au zes maanden en in de kosten van bet geding, met openbaarmaking van het vonnis. Thans kwam de verdediger, de heer mr M. Jacq. de Witt Hamer, aan het woord. Hjj ving aan met er op te wjjzen dat voor het aan bekl. te laste gelegde eene ongewone mate van onvoorzichtigheid wordt vereiacht. Als onvoorzichtig wordt beschouwd het op hebben van zeilen en het niet onder stoom liggen. De kapitein had een lading vee aan boord daarvoor was bjj verantwoordelijkdoor het rollen van het schip waren reeds 7 dieren gedood, waarom de kapitein het rollen van het schip trachtte tegen te gaan door het op houden van zeilen. Kan het op hebben van die drie zeiltjes wer- keljjk eenige vaart aanbrengen aan het schip? vroeg pleiter; en na gehoord te hebben alle deskundigen antwoordde hjj>die zeiltjeB kon den er niets aan doen." Alleen de deskundige Van Boven heeft ver klaard dat zgn schip (een mailboot) de eigen aardigheid heeft spoedig af te vallen. De kapitein van de Seagu'.l kende zgn schip en heeft juist de zeilen opgezet omdat hg dan voor geen afvallen had te vreezen. »De Seagull had geen stoom op." Dat wordt als onvoorzichtigheid beschouwd, maar in de civiele zaak werd het omgekeerde bepleit, nl. dat het ophebben van stoom onvoorzichtig was. Spreker besprak verder de reglementen op het afleveren van loodsen, die bjjna overal zelfde zjjn. Art. 21 bepaalt dat de machine van een Btoomscbip Btil moet Btaan, wanneer de loods aan boord moet kernen. Aan dat voorschrift is door den kapitein van de Seagull voldaan. »De loodsboot moet actief zgn." Dat wordt in alle reglementen voorgeschreven. Wanneer men geen loods kan afgeven, kan de loodsboot volstaan met voor het schip af te varen. De kapitein van de Seagull moet alles doen wat hjj kan om het opnemen van een loods 'Orgemakkelgkenhjj moet stil liggen, de trap uithangen en een ljjn uitwerpen. Het schip, dat een loods moet overnemen, moet een ljjdeljjke positie aannemen. Had de Seagull doorgestoomd, dan had zjj in strjjd gehandeld met de reglementaire voor schriften. De loodsboot heeft geprobeerd op de wjjze, waarop dat veelal gebeurt bjj stormweder, de stoomboot eerst te laten passeeren, of wat bjj de bestaande concurrentie begrjjpeljjk is toen zjj de gelegenheid schoon zag de stoom boot dadeljjk te bemannen, getracht dat te doqn. De getuige Sterzenbach verkeerde in de aatste meening. Maar hoe het zjj, er is gebleken dat tot op een afstand van 20 tot 15 meter de loodsboot de stoomboot genaderd was. De loodsboot sneed de richting, waarin het stoomschip voer. Geen der schepen lag stil, al was de machine van het stoomschip gestopt en het zeil van de loodsboot gevallen. Er zgn getuigen die spraken van een afstand van anderhalve bootslengtetusschen beide Bchepen. De loodsboot was zwaar geballast, waardoo: zjj meer dan anders vooruit schoot nadat het zeil was gevallen. De Seagull had een vaart van drie of vier mjjlen. De ^stuurlui aan den wal"' hebben opge merkt dat, toen het zeil viel en een hunner zei »nu is het mis," plotseling de aanvaring gebeurd is. Enkele getuigen hebben gemeend te zien dat de Seagu'.l afviel, maar zjj stonden op een grooten afstand en keken alleen uit een soort nieuwsgierigheid, volstrekt geen aan varing vermoedende of verwachtende. Eerst toen de aanvaring gebeurd was en men wist dat er menachenlevens mede gemoeid waren, eerst toen is nauwkeuriger waargenomen. De Seagull legde, indien zjj vier mjjl voer, 7400 meter per uur af of ruim 2 meter per seconde. Was de afstand tusschen beide sche pen, nadat het zeil gestreken was, dus meter, dan was die afstand in 7 seconden door de Seagull afgelegd en in dien tjjd kon den geen maatregelen genomen worden om de aanvaring te voorkomen. Wanneer de machine en dus de schroef niet werkt, luistert het schip ook niet naar het roer*hl had men dus een wonder verricht, dan had de kapitein de noodig.e manoeuvre niet kannen maken. Al hadden de geredden van de loodsboot volkomen huns inziens de waarheid gesproken omtrent het afvallen van de Seagulldan nog, meende de verdediger, lag daarin geen waar borg voor de juistheid dier verklaring, omdat het zeer moeiljjk is in een boot, zooals hier, het afvallen juist te constateeren. Het zeeprotest van den kapitein voor den consul, voor hem een autoriteit, is op den zelfden dag na het ongeval afgelegd. De kapitein is steeds bjj die verklaring gebleven en daarvan geen tittel of jota afgeweken, Pleiter gaat dat protest na, om die stelling be wjjzen. De verklaringen van de geredde manschap pen zgn lgnrecht in strgd met de verklaringen, die zjj vroeger hebben afgelegd. Toen zjj die verklaringen aflegden tegen over vier personen, zeiden zjj dat het ongeval niet te wjjten is aan den kapitein van l maar aan een ongeluk, waarover schipper, indien hjj leefde, het zwaar te ver antwoorden zou hebben. De brigadier der marechaussee te Terneuzen heeft, naar spreker meent, volkomen zgn plicht gedaanen eigenaardig is het dat deze man, waar anders het O. M. zoo grif is met een bewjj8 van waardeering voor die ambtenaren van politie, nu geen pluimpje verdient schjjnt te hebben, omdat hjj zich haastte allen, die bjj het ongeval waren geweest, te hooren en daarvan proces-verbaal op te maken. De getuigenis van Nolson is eenigszins ten achter gesteld door er op te wjjzen dat hg agent is van de Seagullmaar waarom hecht sen dan waarde aan een der deskundigen van het O. M., die chef is der Belgische loodsen Van wege de Belgische regeering is na het gebeurde eene enquête gehouden naar het gebeurde; daarbjj was pleiter door den advokaat van het loodswezen genoodigd, maar toen hjj er eenmaal was, werd in zjjne tegenwoordig heid geen enkele getuige gehoord. Dat wilde het Belgische loodswezen niet. Pleiter wees er op dat in Vlissingen de schuld van het gebeurde aan den Engelschman, den vreemde, geweten werd, en dat van dien man een groote schadevergoeding was te eischen voor de nagebleven betrekkingen der omgekomenen. Hjj vroeg, kan dat, met den wensch om de daden van den overleden schip per te vergoeljjken, geen wjjziging gebracht hebben in de denkbeelden van de geredde bemanning van den loodskotter Pleiter wees er verder op dat de heerLan- gloiB "de groote man is, die in Europa en in Amerika in bjjna elk geval van aanvaring zgn advies geeft. Daarom achtte hg het 't best dien man te vragen als deskundige op te treden. Pleiter heeft eenvoudig gezonden een rapport met de dagvaarding en daarbjj gevraagdwilt u deskundige zgn? Verder deed hjj niets. Naar pleiter meent is de schuld van bekl. aan de dood der verdronkenen niet bewezen. Stel dat de zeilen bjj het varen hoogst ge- aarljjk waren, dan mag men toch niet ver geten dat dit uit de loodsboot te zien was. Mag men nu aannemen dat de loodsachippi dat gevaar niet gezien zou hebben, of zoo hjj het zag, hjj geen maatregelen zou genomen hebben om een aanvaring te voorkomen? Spreker wees er op dat de kapitein, na ge roep gehoord te hebben en gevaar duchtende, geen maatregelen nemen kon om de aanva ring te voorkomen, omdat daarvoor geen tjjd meer was. Pleiter liet er ook nog het licht op vallen, dat kort na het gebeurde weder een Belgische loodsboot op dezelfde wjjze een loods heeft afgegeven als in deze zaak het geval is ge weest. Hierna besprak de verdediger de kwestie van hulpverleening. Hjj wees erop dat het ongeluk voorviel op een kwartier afstand van den wal, even oos- teljjk van de Marinehaven. De bemanning van de loodsboot hing aan een ljjn. De kapi tein laat zjjn schip d Vabandon en snelt dade ljjk ter hulp om de drenkelingen te redden. Voor het ophalen van eiken man waren 4 personen noodig, zoodat er heel wat tjjd om ging eer al de personen, die men gere waren opgevischt. Twee loodsbooten waren op de plaats waar nog een paar man spartelden, toen de kaptein, om niet te verlageren en het schip te doen vergaan, opstoomde. Er was voldoende hulp een Belgische en een Hollandsche loodsboot; wat had het nu voor zin nog meer hulp te bieden? Toen die overtuiging vaststond, achtte de kapitein het niet noodig om te probeeren hulp te bieden, die door het uitbrengen van een anker en 't uitzetten van een boot eerst nog een tjjdverlies van een twintig minuten zou vorderen. Spreker geloofde daarom dat ook dit gedeelte der aanklacht niet bewezen is. Verder wees de verdediger erop dat art. 307 als hoogste straf negen maanden noemt en de ambtenaar slechts zes maanden eiacht. De ambtenaar van het O. M. verklaarde bjj zjjne repliek geen zes maanden maar wel dege- ljjk wegens het dooden door schuld, volgens art. 307 W. v. S., negen maanden en, volgem een ander artikel, wegens het niet verleenen van hulp, drie maanden, dus te zamen twaalf maanden gevangenisstraf geëischt te hebben. Verder besprak de ambtenaar nog de ver schillende bedenkingen van pleiter, o. a. d< kwestie dat de loodsboot actief zgn moet en de stoomboot een ljjdeljjke houding moet aan nemen. Daarbjj trachtte hjj aan te toonen dat de loodsboot de traditie wilde volgen, maar daarin werd verhinderd doordat zjj door de stoomboot werd aangevaren. De gtief, dat er geen stuur in het schip was, doordat de machine stilstond, bleef spreker handhaven. Wat de Terneuzen8che getuigen betreft, verklaarde de ambtenaar daaraan niet veel waarde te hechten. Bjj zjjne dupliek handhaafde pleiter het in eersten aanleg gepleitte, waarbjj kjj nog bjjzonder deed uitkomen dat de stoomboot een ljjdeljjke houding moeBt aannemen, wat zij in deze zaak ook gedaan heeft. Spreker concludeerde ten slotte tot vrjjspraak van den beklaagde. Hierna werd het onderzoek gesloten en de uitspraak bepaald op Vrjjdag den 13 December. verloop dezer Congo-aangqlegenheid antwoord- j de onderhoudsplicht der zeewering tusschen de de minister van buitenlandsche zaken dat j Calantsoog en Den Helder in de eerste plaats de regeering zich over dit geding alleen zou j op gewesten en polders van d e belanghebbende hebben uittelaten wanneer kapitein Lothaire streek rust. zich in Belgie bevond. wordt beproefd eene transactie aan te Het debat was hiermede afgeloopen en de gaan met den eigenaar van den duinpolder, Beknopte Mededeellngen Brussel behoudt zgn burgemeester BuIb. Vrjjdag middag zgn de liberale nieuw geko- gemeenteraadsleden en corps naar den heer Buis gegaan en hebben al hun overre dingskracht gebruikt om hem te bewegen zgn ambt te bljjven waarnemen. Na lange aarze ling heeft hjj toegestemd, evenwel op twee voorwaardenhet schepen-college besta uit liberale partjjgenooten en de raad geve aan het dageljjksch bestuur volmacht tot h6t be noemen van ambtenaren, belast met de ge meente-administratie. In de Belgische kamer heeft de afge vaardigde Lorand de regeering geïnterpelleerd over de zaak—Lothaire. lnterpellant wenschte te weten of komman - dant Lothaire al of niet voor een Belgische rechtbank ter verantwoording zal geroepen worden. Na een uiteenzetting van ..aanleidingen interpellatie zonder incident geëindigd. Het Fransche kabinet had wederom in zjjne zitting van Vrjjdag een belangstellend afgevaardigde te beantwoorden over de vraag waarom de regeering geen voorstel tot grond wetsherziening voorstelt, daar toch alle leden van het ministerie hoofdeljjk voor bedoelde herziening gestemd zgn. De minister presi dent Bourgeois antwoordde dat, toen hg ander halt jaar geleden zgn stem gaf aan de wen- scheljjkheid van grondwetsherziening, dit niet urgent-verklaring van dit belangrjjk vraag stuk ten doel had maar dat daarmede beoogd werd de noodzakeljjkheid van het invoeren van politieke hervormingen. Deze regeering tracht binnen de grenzen der grondwet zoowel doenljjk hervormingen in te voerenmocht nu mettertjjd een grond wetsherziening haar wenscheljjk voorkomen, dan zal daartoe een voorstel worden ingediend. Na nog eenige gedacbtenwisselingen naar gebruikeljjken trant werd een motie aange nomen van den volgenden inhoud en waar mede de regeering, bjj uitsluiting van alle voor gestelde moties,zich kon vereenigen: »De kamer, goedkeurende de verklaringen der regeering overtuigd dat zjj de hervormingen zal uit voeren, bedoeld bjj de door den minister afge- verklaring, gaat over tot de orde vat den dag." Met groote meerderheid, 318 tegen 102 stem men, vereenigde de kamer zich met deze motie. In eene vergadering van 2000 tot ver schillende partgen behoorende kiezers te Hamburg gehouden ter bjjwoning waarvan de socialisten niet waren uitgenoodigd en de liberalen niet verschenen waren is een besluit genomen te trachten inkrimping te verkrjjgen van het algemeen stemrecht. Op bedoelde bjjeenkomst is besloten aan den rjjkskanselier te verzoeken stappen te willen doen om een wetsontwerp in gereedheid te brengen, waarbjj verhinderd wordt dat de so cialisten het algemeen stemrecht misbruiken voor hunne omverwerpende politiekdie maat regelen zouden zgn te nemen door leeftjjds- verhooging als eischtot het verkrjjgen van het kiesrecht, of door het voorschrift van een lan ger verblgf in het district of door eenig an der beperkend middel. Graaf Taaffe, oud-minister-president in Oostenrijk, is Vrjjdagmorgen overleden Volgens een bericht in de Times is de verhouding tusschen Oostenrjjk en het Vati- kaan thans zoo gespannen dat men vreest voor een afbreken der diplomatieke betrekkingen. De rechter van instructie inzake de onre gelmatigheden, door de leden van den Madrid- schen gemeenteraad gepleegd, heeft aan den maire beteekend dat tien zitting hebbende en drie oud-leden van den gemeenteraad ge- rechteljjk zullen vervolgd worden wegens bedrog, plichtverzuim en verduistering. Naar partjjgenootschap verdeeld, zgn elf' der beschuldigde leden conservatieven en twee republikeinen. Gisteren zouden zjj door den rechter van instructie zeiven worden gehoord, die hen naar gelang van omstandigheden onder bor- tocht op vrjje voeten zal laten of bevel tot in hechtenisneming geven zal. De ongesteldheid van Paus Leo scbjjDt geheel geweken, althaus bjj heeft in het Vrjj dag gehouden geheime consistorie zgn allo cutie uitgesproken en de benoeming van ne gen nieuwe cardinalen openbaar gemaakt. De Portugeesche expeditie-troepen heb ben het fort Nanuz bjj Goa bezet. langs welke de geprojecteerde zanddgk loopt. De minister verklaarde verder dat met het provinciaal beBtuur alsnog naar eene regeling zal worden gestreefd, onder voorbehoud dat de Staat niet onderhoudsplichtig is en behou dens wetteljjke bekrachtiging. De heeren Van Tienhoven en Rahusen ver klaarden zich onbevredigd en drongen nader op voorziening aan. Ten slotte zgn door de kamer nog aange nomen de ontwerpen betrekkelijk de reorga nisatie van het land- en tuinbouwonderwjjs i enkele andere ontwerpen. De kamer is hierna gescheiden. Vlissingen. Heden morgen is het gelukt de defecte taats aan de sleusdeur los te krjjgen 's-(»raven!iage. E e r's t e kamer. I» de heden gehouden zitting zgn de verschil lende overige hoofdstukken, uitgaven en mid delen, der Indische begrooting, aangenomen, na een debat tusschen de heeren ftahuser, Muller, Wertlieim, Pjjnacker Hordjjk, Schim- melpenninck van der Ojje en den minister ove' de suikerprotectie, de koffie-cultuur, de opium- regie en de versterking van het Indische legei Zoowel wat de suiker als de opium en de koffie betreft, betoogde de minister, in over eenstemming vooral met de heeren Wertheim en Pjjnacker Hordjjk, dat men zich niet moet vleien met verwachtingen of wensch en, die thans niet zgn te verwezenljjken, maar reke ning moet houden met buitenlandsche toe standen, met behoeften van onzen landbouw en met de eischen der schatkist. Inmiddels streeft de 'minister naar verbete ring, waar het kan in het belang der Inland- sche bevolking. Omtrent het leger deelde de minister mede dat het overcompleet van Europeanen in Juli bedroeg 2500 man, zoodat het ver lagen van het handgeld daardoor voldoende was gemotiveerd. De Kamer heeft vervolgens nog kleinere ontwerpen aangenomen. Hierna had de interpellatie plaats van de heer Van Swinderen over den Boterhandel. De minister JEtoëll deelde mee dat, op ver zoek van de Hollandsche kamer van koophan del te Londen, de directeur van het proef station te Hoorn derwaarts is gezonden tot wetenschappeljjke aanwjjzing aan het Engel- sche departement van landbouw van de samen stelling der Friesche natuurboter. Van den uitslag zal later mededeeljng ge daan worden. Op de interpellatie van den heer Van Tien - hoven over de zeewering van Calantsoog, gaf do minister Van der Slegden te kennen, dat HANDELSBERICHTEN. Graanmarkten enz. IJzBNDiJKB, 30 Nov. Ter graanmarkt m heden was de aanvoer ruim met goeden omzet, doch tegen lagere prjjzen. Men besteedde voorjarige tarwe f a nieuwe 5.75, f 6.— a f 6.40rogge a nieuwe dito f 4.—, f 4.25 a wintergerst a per 100 K.G.nieuwe dito 4.f 4.20 a 4.40 zomergerst f—a nieuwe dito f haver 4.75,5.— a f paardenboonen f a f per H.L groene erwten ff—-— a f—.— per HL. koolzaad f a pïwisk» rmm Krricm Iteatalw dtfjaa* Nor. No*. NXD1KLAJTD, ?Ck Batag «tukhea 99 30 Cart. M. W. lak. 1000 <ita dito 3 1000 dita dlfca Sit 1000 iite Obh1000 HONS, lit* genii, I 100 ITALia ïm.'8«/81 i Lir„ 100-100000 OOSTKNBUKObl, Mai-Mat. B I. 1000 886/jg --- dita Jml-JbUI 1000 8SI/4 881/4 elites lite Gsad 4 900-1000 101ft POLXH. ObLS.'M 4 ZJL 600 99»/, FOKT, O. B, 68/84 nat 1 «4S/4 Ml/j ditoditc 1818/89 mot tiekot 414 fr. 600 S8S/g 88»/8 ÜÜ8LAND Gert, las. So S. "64 i U. 600 lite '80 g«. dito 4 196-394 - 967/8 ëta 1380 dita K 195 #8% 988/s dit, '98 Ba Em. 4 GJL 195 dit. '94 6# Ka. 4 X. 196 97«/ii Obi, 1. 1867/89 4 A 90-100 Ort r. B. Alga 8 PJL 1000 <iiu 1884 gaad 6 8JL 195-1000 IPA'OK O.B.Per 4 Pm. 1000-14000 B18/8 dito bin. Per]!at, 4 Pr, 500-16000 - - Scpriv, 4 !r. 600-9600 8«6/ia 867/a si-s la D. 90-1000 S0S/8 90 dlt* ditfi 0. 90-100 208/4 901/, ■•TPTtt.OJ.,76 4 M 90-100 1031/g 90-100 9*7/8 9*7/» ioob/8 1007/n 1003/g 1003/8 1009/is 100U/16 BRAZILE3 Obi. Leadea 1888. 4 a 1000 dit« Obli 1889 4 0 697/, T ZMMiflLA ;S1 4 a 105-680 49 491/4 3ntutil« •la ■a V« laalaa la NCDKBLAMD. pQt, N.W.SPaeJfbr, 6 0 600-1000 76 M. HaBd.-H.ah. A. rotwht, 6 1000 1883/g 1881/], H.i. Haad. A. 160 79 71 Ztrlaad %xsi. 800 dlte dit, Pr, dite 600 Obi. 1886 8 1000 mm ÜUmcHLAMDj Cart, ft*ad Asutuif 8000 169 lOlfAMKIJI Aud. 0. H. X. bNf fc. "Mi aoo ■ftiMuaflin! 141 g*A. NBB S ISLAND ~Uk, Hall. SfMr. 1101/, 1(0 Kg t. ixpj. 3t,-3av. Awui, Mel.Ctr.asir. A 360 951/, 96 960 «te Obi. 8 0 lOOO 99 M.-l. tfVc 212.4, M.-B.Büli, Obi. 0 950-1000 -wtoa,] 876/10 0 100 686/1, I TALIS, Syaarw Lew lag 1837/89 Lit. 800-9600 50 50 Viet. Kra.Sp.O, I 0 500 Znid-Ital. S». 0, 8 600-6000 5913/u, HIS/» U08TBNRIJK. P. 0. Spw. Obi. 8 fr. 600 871/g POLSN. W.W.A. Z.X 100 SÜ8LAMD Grj3«. Msnti. Qbligat, 414 600 98U/H dlte dite 4 0 1196 981/4 BeltApwUtaad. 3 0 96-1960 697/u 699/18 I«rk.-Ctuia.O 4 100 Obi. 6 B 100 1031/4 M«wk.-8wir.J. de S f 1000 IO8I/4 103 AHÜXIK.0U.P.0 8 fit 1000 104 1037/8 «tO»JÖ;Org^lt. i 1000 ow a.-w. Oi.-'e A«JS«. f 600-1000 riii. la li». Cli. 7 1000 ISO <iteELd.S2.Ob. 7 I 600-1000 181 M**035.1x68 dite 7 600-1000 K-W.TJale* dit, 7 600-1000 WiaJJtJP.tsrda 7 0 600-1000 135 dit» S.-W.Obl. 7 0 600-1000 Illinois C.V.A. 600-1000 daLiuu IhStCt, 4 600-1000 95 St. PJfJb M, 0. 7 0 600-1000 Ua. Pss.HMl.4a 8 0 lOOO 1051/s 106 nJSDlSRL^t, Ass, 8 100 1191/4 1191/, 8tad Rottudui 8 100 BBLGEfi. Stad Aatvuy. 1887 914 <it,£rauell8S8 91L fr. 100 1091/4 1091/. 0 100 10113/ig 1081/, HONG. 8thl870 9. 100 OOSTBNKIJKi SteuttolMa.1814 4 0 960 dito I860 5 0 600 dite 1864 0 100 ONd.Lut.1868 0 100 KU8L. Iti. 1864 6 UL 100 167V, dita 1866 6 IP AN J3C3 tJdiir, 8 100 151 fr. 100 37 TUXim. IpvL 8 409 SBB/, 96 IraalaXMn. GOUD ZILVER. m«ht. Soav, 19.05 19.16 stakk. r. 6 fr. 9.86 9.40 it. r. 90 wk. a 11,80 11.90 Prif. Xilrtr .1.76 1.70 90 fr. .9.6914'9.8S141 Burg«riuKo stand. Van 23—30 November. Vlissingen. OndertrouwdA. de Marcas, jm. 41 j, met K. Vies, jd. 84 j. A. van de Buuse, jm. 25 j. met H. W. de Waal, jd. 21 j. J. A. Wejjermans, jm. 23 j. met M. A. Nojjons, jd. 23 j. GetrouwdJ. Stroo, jm. 23 j. met S. C. de Wolf, jd, 21 j. J, F. Schmelter, jm, 22 j. met

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1895 | | pagina 6