BUITENLAND.
LAATSTE BERICHTEN.
a
a
m
Om de verklaring van die getuigen al te
breken heeft men eenige getuigen decharge
opgeroepen, die verschillende verklaringen
aflegden.
De bemanning van de stoomboot verklaart
dat de geredde bemanning dankbaar en tevre
den was voor hare redding en zjj zeide dat de
schuld niet lag aan den kapitein maar aan
den schipper. Verschillende leden der be
manning van de Seagull verklaarden ook dat
de loodsen en roeiers zich in 't Engel sch uit
drukten, wat de geredden echter tegenspreken.
Dit heeft ook de deskundige chef-loods ge
daan.
De getuigen Aarnontse, Nolson, Kaan en
De Regt hebben verklaard dat al de gered
den waren in hun gewone stemming. Aar-
noutse zeide: »suf waren ze wel niet, doch
ook niet geheel en al normaal."
De brigadier der marechaussee heeft echter
uitdrukkelijk verklaard dat de geredden nog
onder den indruk van het gebeurde waren
en slechts een hunner een goede verklaring gaf.
De getuige Nolson, gewoon als scheepsma
kelaar de Seagull te bedienen, verklaart gezien
te hebben dat Loesberg een telegram ontving
en voorlas, terwjjl Loesberg verzekert niet te
kunnen lezen. De getuige NoIbob heeft dus
geen te hoog waarnemingsvermogen. Maar
aangenomen dat de bemanning der loodsboot
te Terneuzen verklaringen aflegde als wordt
beweerd, wordt dan daardoor bewezen dat niet
gebeurd is wat thans ia verklaard?
De verklaringen van de geredde bemanning
worden bevestigd door de verklaringen van
verschillende andere getuigen, die aan den
wal stonden. Al die getuigen hebben verklaard
dat de stoomboot naar de loodsboot voer, ter
wjjl deze met gestreken zeil stil lag, en dat
de stoomboot afviel.
De deskundigen beweren dat personen, die
op den wal stonden, veel beter konden zien wat
er gebeurde dan de bemanning der loodsboot.
De getuige Tak heeft ook verklaard dat hg
zag dat geruimen tjjd de stoomboot en de
loodsboot in dezelfde richting voeren en eens
klaps de stoomboot aan de loodsboot vast was.
De verklaringen van de bemanning der loods
boot wordt bevestigd door andere getuigen en
zjjn niet ontzenuwd door de getuigen uit
Terneuzen.
Beklaagde beweert dat de stoomboot stil lag.
Dit is niet juist. Wel was de machine ge
stopt, maar het schip had nog eenige vaart.
Onmogelijk is het dat, zooals bekl. beweert,
de loodsboot tegen de Seagull is geslagen,
want de wind was daartoe verkeerd. Aanne
melijker is dat de Seagull tegen de loodsboot
sloeg.
Nu is de vraag wat was de oorzaak daarvan?
Is die te wjjten aan de schuld van bekl.
Er zgn deskundigen gehoord en hunne ver
klaringen zgn niet gelijkluidend, maar men
moet onderscheid maken tusschen de deskun
digen van het O. M. en die van de verdediging-
De deskundigen van het O. M. zgn benoemd
door den rechter-commissarishet O. M. had
daarop geen invloed. De deskundigen, die
van wege den bekl. zjjn gedagvaard, zgn dooi
den bekl. zeiven opgeroepen en het kan zgn
dat men onder de personen, die men uitnoo-
digde, koos hen, die een gunstige meening om
trent den bekl. en zjjn handel wjjze koesterden,
De deskundigen van wege den verdediger
zgn öf slechts zeer zelden te Vlissingen geweest
öi sedert langer tjjd uit de practische vaart
en slechts dispachenr of nooit met stoomver-
mogen varende geweest.
De deskundigen van het O. M. daarentegen
zgn öf personen die dagelgks het zeegat te Vlis
singen in of uitvaren, of die te Vlissingen
wonen en als deskundigen zien hoe daar steeds
loodsen aan de schepen worden afgegeven-
Die verklaarden allen, dat het hoogst onvoor
zichtig was van den kapitein, dat hg zei
lend op de reede kwam, wetende dat de
loodsboot aankwam en hg bjjna geen stuur
meer in zgn schip had.
Volgens de deskundigen is de oorzaak van
het ongeval deze dat de Seagu'l geen stoom
ophad en te vroeg gestopt heeft. Dat is een e
groote onvoorzichtigheid, wjjl de vaart 4 of
5 mjjlen was en het roer niet voldoende was
om het schip de gewenschte richting te geveB.
Uit de getuigenverklaringen is gebleken,
dat de gezagvoerders, die wefeeljjks te Ter
neuzen binnen komen, steeds veel haast heb-
hebbenook deze dacht time zs money en is
daarom naar de loodsboot toegevaren om dip
op te pikken en zoodoende tjjd te winnen.
Dat is eene groote onvoorzichtigheid.
Dat dit zoo gebeurd is bljjkt uit de verklaring
van de bemanning zelf, zooals de ambtenaar
in het breede aantoonde.
Uit de verklaringen der getuigen is te lezen
dat deze bekl. de loodsboot heeft aangevaren,
doordat zgn stoomboot op hoogst onvoorzichtige
wjjze de zeilen heeft op gehouden en er met
de machine gestopt was, waardoor hjj op een
gegeven oogenblik niet in staat was zgn schip
de wending te geven die noodig was.
De toepassing der straf besprekende, wees
spreker erop dat, wanneer men hier te doen
had met een bekl. die schuld bekende en er
kende onvoorzichtig te zgn geweest, men
medeljjden met hem kon hebben; maar hjj
vroeg of deze beklaagde daarvan eenig teeken
gaf. Neen immers; het grootste phlegma
toonde hg; hg hield zgn onschuld vol en
wierp de schuld op de loodsen.
Onder deze omstandigheden vond spreker
geen vrjjheid eenige verzachtende omstandig
heden in aanmerking te nemen en vorderde
hjj de hoogste Btraf, die op dit feit staat, en
vroeg daarbjj dat de rechtbank bevelen zal
het vonnis openbaar te maken, ter aansporing
tot voorzichtigheid aan anderen en in het be
lang van hen die het gevaarljjk beroep van
loods uitoefenen.
Spreker vroeg veroordeeling van bekl. tot
eene gevangenisstraf au zes
maanden en in de kosten van bet
geding, met openbaarmaking van
het vonnis.
Thans kwam de verdediger, de heer mr M.
Jacq. de Witt Hamer, aan het woord.
Hjj ving aan met er op te wjjzen dat voor
het aan bekl. te laste gelegde eene ongewone
mate van onvoorzichtigheid wordt vereiacht.
Als onvoorzichtig wordt beschouwd het op
hebben van zeilen en het niet onder stoom
liggen.
De kapitein had een lading vee aan boord
daarvoor was bjj verantwoordelijkdoor het
rollen van het schip waren reeds 7 dieren
gedood, waarom de kapitein het rollen van
het schip trachtte tegen te gaan door het
op houden van zeilen.
Kan het op hebben van die drie zeiltjes wer-
keljjk eenige vaart aanbrengen aan het schip?
vroeg pleiter; en na gehoord te hebben alle
deskundigen antwoordde hjj>die zeiltjeB kon
den er niets aan doen."
Alleen de deskundige Van Boven heeft ver
klaard dat zgn schip (een mailboot) de eigen
aardigheid heeft spoedig af te vallen.
De kapitein van de Seagu'.l kende zgn schip
en heeft juist de zeilen opgezet omdat hg dan
voor geen afvallen had te vreezen.
»De Seagull had geen stoom op." Dat wordt
als onvoorzichtigheid beschouwd, maar in de
civiele zaak werd het omgekeerde bepleit, nl.
dat het ophebben van stoom onvoorzichtig was.
Spreker besprak verder de reglementen op
het afleveren van loodsen, die bjjna overal
zelfde zjjn. Art. 21 bepaalt dat de machine
van een Btoomscbip Btil moet Btaan, wanneer
de loods aan boord moet kernen.
Aan dat voorschrift is door den kapitein van
de Seagull voldaan.
»De loodsboot moet actief zgn." Dat wordt
in alle reglementen voorgeschreven. Wanneer
men geen loods kan afgeven, kan de loodsboot
volstaan met voor het schip af te varen.
De kapitein van de Seagull moet alles doen
wat hjj kan om het opnemen van een loods
'Orgemakkelgkenhjj moet stil liggen, de
trap uithangen en een ljjn uitwerpen.
Het schip, dat een loods moet overnemen,
moet een ljjdeljjke positie aannemen.
Had de Seagull doorgestoomd, dan had zjj
in strjjd gehandeld met de reglementaire voor
schriften.
De loodsboot heeft geprobeerd op de wjjze,
waarop dat veelal gebeurt bjj stormweder, de
stoomboot eerst te laten passeeren, of wat
bjj de bestaande concurrentie begrjjpeljjk is
toen zjj de gelegenheid schoon zag de stoom
boot dadeljjk te bemannen, getracht dat te doqn.
De getuige Sterzenbach verkeerde in de
aatste meening.
Maar hoe het zjj, er is gebleken dat tot op
een afstand van 20 tot 15 meter de loodsboot
de stoomboot genaderd was. De loodsboot
sneed de richting, waarin het stoomschip voer.
Geen der schepen lag stil, al was de machine
van het stoomschip gestopt en het zeil van
de loodsboot gevallen.
Er zgn getuigen die spraken van een afstand
van anderhalve bootslengtetusschen beide
Bchepen.
De loodsboot was zwaar geballast, waardoo:
zjj meer dan anders vooruit schoot nadat het
zeil was gevallen.
De Seagull had een vaart van drie of vier
mjjlen.
De ^stuurlui aan den wal"' hebben opge
merkt dat, toen het zeil viel en een hunner
zei »nu is het mis," plotseling de aanvaring
gebeurd is.
Enkele getuigen hebben gemeend te zien
dat de Seagu'.l afviel, maar zjj stonden op
een grooten afstand en keken alleen uit een
soort nieuwsgierigheid, volstrekt geen aan
varing vermoedende of verwachtende. Eerst
toen de aanvaring gebeurd was en men wist
dat er menachenlevens mede gemoeid waren,
eerst toen is nauwkeuriger waargenomen.
De Seagull legde, indien zjj vier mjjl voer,
7400 meter per uur af of ruim 2 meter per
seconde. Was de afstand tusschen beide sche
pen, nadat het zeil gestreken was, dus
meter, dan was die afstand in 7 seconden
door de Seagull afgelegd en in dien tjjd kon
den geen maatregelen genomen worden om
de aanvaring te voorkomen.
Wanneer de machine en dus de schroef niet
werkt, luistert het schip ook niet naar het
roer*hl had men dus een wonder verricht,
dan had de kapitein de noodig.e manoeuvre
niet kannen maken.
Al hadden de geredden van de loodsboot
volkomen huns inziens de waarheid gesproken
omtrent het afvallen van de Seagulldan nog,
meende de verdediger, lag daarin geen waar
borg voor de juistheid dier verklaring, omdat
het zeer moeiljjk is in een boot, zooals hier,
het afvallen juist te constateeren.
Het zeeprotest van den kapitein voor den
consul, voor hem een autoriteit, is op den
zelfden dag na het ongeval afgelegd. De
kapitein is steeds bjj die verklaring gebleven
en daarvan geen tittel of jota afgeweken,
Pleiter gaat dat protest na, om die stelling
be wjjzen.
De verklaringen van de geredde manschap
pen zgn lgnrecht in strgd met de verklaringen,
die zjj vroeger hebben afgelegd.
Toen zjj die verklaringen aflegden tegen
over vier personen, zeiden zjj dat het ongeval
niet te wjjten is aan den kapitein van
l maar aan een ongeluk, waarover
schipper, indien hjj leefde, het zwaar te ver
antwoorden zou hebben.
De brigadier der marechaussee te Terneuzen
heeft, naar spreker meent, volkomen zgn plicht
gedaanen eigenaardig is het dat deze man,
waar anders het O. M. zoo grif is met een
bewjj8 van waardeering voor die ambtenaren
van politie, nu geen pluimpje verdient schjjnt
te hebben, omdat hjj zich haastte allen, die
bjj het ongeval waren geweest, te hooren en
daarvan proces-verbaal op te maken.
De getuigenis van Nolson is eenigszins ten
achter gesteld door er op te wjjzen dat hg
agent is van de Seagullmaar waarom hecht
sen dan waarde aan een der deskundigen van
het O. M., die chef is der Belgische loodsen
Van wege de Belgische regeering is na het
gebeurde eene enquête gehouden naar het
gebeurde; daarbjj was pleiter door den advokaat
van het loodswezen genoodigd, maar toen hjj
er eenmaal was, werd in zjjne tegenwoordig
heid geen enkele getuige gehoord. Dat wilde
het Belgische loodswezen niet.
Pleiter wees er op dat in Vlissingen de
schuld van het gebeurde aan den Engelschman,
den vreemde, geweten werd, en dat van dien
man een groote schadevergoeding was te
eischen voor de nagebleven betrekkingen der
omgekomenen. Hjj vroeg, kan dat, met den
wensch om de daden van den overleden schip
per te vergoeljjken, geen wjjziging gebracht
hebben in de denkbeelden van de geredde
bemanning van den loodskotter
Pleiter wees er verder op dat de heerLan-
gloiB "de groote man is, die in Europa en
in Amerika in bjjna elk geval van aanvaring
zgn advies geeft. Daarom achtte hg het 't
best dien man te vragen als deskundige op
te treden. Pleiter heeft eenvoudig gezonden
een rapport met de dagvaarding en daarbjj
gevraagdwilt u deskundige zgn? Verder
deed hjj niets.
Naar pleiter meent is de schuld van bekl.
aan de dood der verdronkenen niet bewezen.
Stel dat de zeilen bjj het varen hoogst ge-
aarljjk waren, dan mag men toch niet ver
geten dat dit uit de loodsboot te zien was.
Mag men nu aannemen dat de loodsachippi
dat gevaar niet gezien zou hebben, of zoo hjj
het zag, hjj geen maatregelen zou genomen
hebben om een aanvaring te voorkomen?
Spreker wees er op dat de kapitein, na ge
roep gehoord te hebben en gevaar duchtende,
geen maatregelen nemen kon om de aanva
ring te voorkomen, omdat daarvoor geen tjjd
meer was.
Pleiter liet er ook nog het licht op vallen,
dat kort na het gebeurde weder een Belgische
loodsboot op dezelfde wjjze een loods heeft
afgegeven als in deze zaak het geval is ge
weest.
Hierna besprak de verdediger de kwestie
van hulpverleening.
Hjj wees erop dat het ongeluk voorviel op
een kwartier afstand van den wal, even oos-
teljjk van de Marinehaven. De bemanning
van de loodsboot hing aan een ljjn. De kapi
tein laat zjjn schip d Vabandon en snelt dade
ljjk ter hulp om de drenkelingen te redden.
Voor het ophalen van eiken man waren 4
personen noodig, zoodat er heel wat tjjd om
ging eer al de personen, die men gere
waren opgevischt.
Twee loodsbooten waren op de plaats waar
nog een paar man spartelden, toen de kaptein,
om niet te verlageren en het schip te doen
vergaan, opstoomde.
Er was voldoende hulp een Belgische
en een Hollandsche loodsboot; wat had het
nu voor zin nog meer hulp te bieden?
Toen die overtuiging vaststond, achtte de
kapitein het niet noodig om te probeeren hulp
te bieden, die door het uitbrengen van een
anker en 't uitzetten van een boot eerst nog
een tjjdverlies van een twintig minuten zou
vorderen.
Spreker geloofde daarom dat ook dit gedeelte
der aanklacht niet bewezen is.
Verder wees de verdediger erop dat art. 307
als hoogste straf negen maanden noemt en de
ambtenaar slechts zes maanden eiacht.
De ambtenaar van het O. M. verklaarde bjj
zjjne repliek geen zes maanden maar wel dege-
ljjk wegens het dooden door schuld, volgens
art. 307 W. v. S., negen maanden en, volgem
een ander artikel, wegens het niet verleenen
van hulp, drie maanden, dus te zamen
twaalf maanden gevangenisstraf geëischt te
hebben.
Verder besprak de ambtenaar nog de ver
schillende bedenkingen van pleiter, o. a. d<
kwestie dat de loodsboot actief zgn moet en
de stoomboot een ljjdeljjke houding moet aan
nemen. Daarbjj trachtte hjj aan te toonen dat
de loodsboot de traditie wilde volgen, maar
daarin werd verhinderd doordat zjj door de
stoomboot werd aangevaren.
De gtief, dat er geen stuur in het schip
was, doordat de machine stilstond, bleef spreker
handhaven.
Wat de Terneuzen8che getuigen betreft,
verklaarde de ambtenaar daaraan niet veel
waarde te hechten.
Bjj zjjne dupliek handhaafde pleiter het
in eersten aanleg gepleitte, waarbjj kjj nog
bjjzonder deed uitkomen dat de stoomboot een
ljjdeljjke houding moeBt aannemen, wat zij in
deze zaak ook gedaan heeft.
Spreker concludeerde ten slotte tot vrjjspraak
van den beklaagde.
Hierna werd het onderzoek gesloten en de
uitspraak bepaald op Vrjjdag den 13 December.
verloop dezer Congo-aangqlegenheid antwoord- j de onderhoudsplicht der zeewering tusschen
de de minister van buitenlandsche zaken dat j Calantsoog en Den Helder in de eerste plaats
de regeering zich over dit geding alleen zou j op gewesten en polders van d e belanghebbende
hebben uittelaten wanneer kapitein Lothaire streek rust.
zich in Belgie bevond. wordt beproefd eene transactie aan te
Het debat was hiermede afgeloopen en de gaan met den eigenaar van den duinpolder,
Beknopte Mededeellngen
Brussel behoudt zgn burgemeester BuIb.
Vrjjdag middag zgn de liberale nieuw geko-
gemeenteraadsleden en corps naar den
heer Buis gegaan en hebben al hun overre
dingskracht gebruikt om hem te bewegen zgn
ambt te bljjven waarnemen. Na lange aarze
ling heeft hjj toegestemd, evenwel op twee
voorwaardenhet schepen-college besta uit
liberale partjjgenooten en de raad geve aan
het dageljjksch bestuur volmacht tot h6t be
noemen van ambtenaren, belast met de ge
meente-administratie.
In de Belgische kamer heeft de afge
vaardigde Lorand de regeering geïnterpelleerd
over de zaak—Lothaire.
lnterpellant wenschte te weten of komman -
dant Lothaire al of niet voor een Belgische
rechtbank ter verantwoording zal geroepen
worden.
Na een uiteenzetting van ..aanleidingen
interpellatie zonder incident geëindigd.
Het Fransche kabinet had wederom in
zjjne zitting van Vrjjdag een belangstellend
afgevaardigde te beantwoorden over de vraag
waarom de regeering geen voorstel tot grond
wetsherziening voorstelt, daar toch alle leden
van het ministerie hoofdeljjk voor bedoelde
herziening gestemd zgn. De minister presi
dent Bourgeois antwoordde dat, toen hg ander
halt jaar geleden zgn stem gaf aan de wen-
scheljjkheid van grondwetsherziening, dit niet
urgent-verklaring van dit belangrjjk vraag
stuk ten doel had maar dat daarmede beoogd
werd de noodzakeljjkheid van het invoeren
van politieke hervormingen.
Deze regeering tracht binnen de grenzen
der grondwet zoowel doenljjk hervormingen
in te voerenmocht nu mettertjjd een grond
wetsherziening haar wenscheljjk voorkomen,
dan zal daartoe een voorstel worden ingediend.
Na nog eenige gedacbtenwisselingen naar
gebruikeljjken trant werd een motie aange
nomen van den volgenden inhoud en waar
mede de regeering, bjj uitsluiting van alle voor
gestelde moties,zich kon vereenigen: »De kamer,
goedkeurende de verklaringen der regeering
overtuigd dat zjj de hervormingen zal uit
voeren, bedoeld bjj de door den minister afge-
verklaring, gaat over tot de orde vat
den dag."
Met groote meerderheid, 318 tegen 102 stem
men, vereenigde de kamer zich met deze motie.
In eene vergadering van 2000 tot ver
schillende partgen behoorende kiezers te
Hamburg gehouden ter bjjwoning waarvan
de socialisten niet waren uitgenoodigd en de
liberalen niet verschenen waren is een
besluit genomen te trachten inkrimping te
verkrjjgen van het algemeen stemrecht.
Op bedoelde bjjeenkomst is besloten aan den
rjjkskanselier te verzoeken stappen te willen
doen om een wetsontwerp in gereedheid te
brengen, waarbjj verhinderd wordt dat de so
cialisten het algemeen stemrecht misbruiken
voor hunne omverwerpende politiekdie maat
regelen zouden zgn te nemen door leeftjjds-
verhooging als eischtot het verkrjjgen van het
kiesrecht, of door het voorschrift van een lan
ger verblgf in het district of door eenig an
der beperkend middel.
Graaf Taaffe, oud-minister-president in
Oostenrijk, is Vrjjdagmorgen overleden
Volgens een bericht in de Times is de
verhouding tusschen Oostenrjjk en het Vati-
kaan thans zoo gespannen dat men vreest voor
een afbreken der diplomatieke betrekkingen.
De rechter van instructie inzake de onre
gelmatigheden, door de leden van den Madrid-
schen gemeenteraad gepleegd, heeft aan den
maire beteekend dat tien zitting hebbende
en drie oud-leden van den gemeenteraad ge-
rechteljjk zullen vervolgd worden wegens
bedrog, plichtverzuim en verduistering.
Naar partjjgenootschap verdeeld, zgn elf'
der beschuldigde leden conservatieven en twee
republikeinen.
Gisteren zouden zjj door den rechter van
instructie zeiven worden gehoord, die hen
naar gelang van omstandigheden onder bor-
tocht op vrjje voeten zal laten of bevel tot
in hechtenisneming geven zal.
De ongesteldheid van Paus Leo scbjjDt
geheel geweken, althaus bjj heeft in het Vrjj
dag gehouden geheime consistorie zgn allo
cutie uitgesproken en de benoeming van ne
gen nieuwe cardinalen openbaar gemaakt.
De Portugeesche expeditie-troepen heb
ben het fort Nanuz bjj Goa bezet.
langs welke de geprojecteerde zanddgk loopt.
De minister verklaarde verder dat met het
provinciaal beBtuur alsnog naar eene regeling
zal worden gestreefd, onder voorbehoud dat
de Staat niet onderhoudsplichtig is en behou
dens wetteljjke bekrachtiging.
De heeren Van Tienhoven en Rahusen ver
klaarden zich onbevredigd en drongen nader
op voorziening aan.
Ten slotte zgn door de kamer nog aange
nomen de ontwerpen betrekkelijk de reorga
nisatie van het land- en tuinbouwonderwjjs
i enkele andere ontwerpen.
De kamer is hierna gescheiden.
Vlissingen. Heden morgen is het gelukt
de defecte taats aan de sleusdeur los te krjjgen
's-(»raven!iage. E e r's t e kamer. I»
de heden gehouden zitting zgn de verschil
lende overige hoofdstukken, uitgaven en mid
delen, der Indische begrooting, aangenomen,
na een debat tusschen de heeren ftahuser,
Muller, Wertlieim, Pjjnacker Hordjjk, Schim-
melpenninck van der Ojje en den minister ove'
de suikerprotectie, de koffie-cultuur, de opium-
regie en de versterking van het Indische legei
Zoowel wat de suiker als de opium en de
koffie betreft, betoogde de minister, in over
eenstemming vooral met de heeren Wertheim
en Pjjnacker Hordjjk, dat men zich niet moet
vleien met verwachtingen of wensch en, die
thans niet zgn te verwezenljjken, maar reke
ning moet houden met buitenlandsche toe
standen, met behoeften van onzen landbouw
en met de eischen der schatkist.
Inmiddels streeft de 'minister naar verbete
ring, waar het kan in het belang der Inland-
sche bevolking.
Omtrent het leger deelde de minister mede
dat het overcompleet van Europeanen in
Juli bedroeg 2500 man, zoodat het ver
lagen van het handgeld daardoor voldoende
was gemotiveerd.
De Kamer heeft vervolgens nog
kleinere ontwerpen aangenomen.
Hierna had de interpellatie plaats van de
heer Van Swinderen over den Boterhandel.
De minister JEtoëll deelde mee dat, op ver
zoek van de Hollandsche kamer van koophan
del te Londen, de directeur van het proef
station te Hoorn derwaarts is gezonden tot
wetenschappeljjke aanwjjzing aan het Engel-
sche departement van landbouw van de samen
stelling der Friesche natuurboter.
Van den uitslag zal later mededeeljng ge
daan worden.
Op de interpellatie van den heer Van Tien -
hoven over de zeewering van Calantsoog, gaf
do minister Van der Slegden te kennen, dat
HANDELSBERICHTEN.
Graanmarkten enz.
IJzBNDiJKB, 30 Nov. Ter graanmarkt
m heden was de aanvoer ruim met goeden
omzet, doch tegen lagere prjjzen.
Men besteedde voorjarige tarwe f
a nieuwe 5.75, f 6.— a
f 6.40rogge a nieuwe
dito f 4.—, f 4.25 a wintergerst
a per 100 K.G.nieuwe dito
4.f 4.20 a 4.40 zomergerst
f—a nieuwe dito
f haver 4.75,5.— a f
paardenboonen f a f per H.L
groene erwten ff—-— a f—.— per HL.
koolzaad f a
pïwisk» rmm Krricm
Iteatalw dtfjaa* Nor. No*.
NXD1KLAJTD, ?Ck Batag «tukhea 99 30
Cart. M. W. lak. 1000
<ita dito 3 1000
dita dlfca Sit 1000
iite Obh1000
HONS, lit* genii, I 100
ITALia ïm.'8«/81 i Lir„ 100-100000
OOSTKNBUKObl,
Mai-Mat. B I. 1000 886/jg ---
dita Jml-JbUI 1000 8SI/4 881/4
elites lite Gsad 4 900-1000 101ft
POLXH. ObLS.'M 4 ZJL 600 99»/,
FOKT, O. B, 68/84
nat 1 «4S/4 Ml/j
ditoditc 1818/89
mot tiekot 414 fr. 600 S8S/g 88»/8
ÜÜ8LAND Gert,
las. So S. "64 i U. 600
lite '80 g«. dito 4 196-394 - 967/8
ëta 1380 dita K 195 #8% 988/s
dit, '98 Ba Em. 4 GJL 195
dit. '94 6# Ka. 4 X. 196 97«/ii
Obi, 1. 1867/89 4 A 90-100
Ort r. B. Alga 8 PJL 1000
<iiu 1884 gaad 6 8JL 195-1000
IPA'OK O.B.Per 4 Pm. 1000-14000 B18/8
dito bin. Per]!at, 4 Pr, 500-16000 - -
Scpriv, 4 !r. 600-9600 8«6/ia 867/a
si-s la D. 90-1000 S0S/8 90
dlt* ditfi 0. 90-100 208/4 901/,
■•TPTtt.OJ.,76 4 M 90-100 1031/g
90-100
9*7/8 9*7/»
ioob/8 1007/n
1003/g 1003/8
1009/is 100U/16
BRAZILE3 Obi.
Leadea 1888. 4
a
1000
dit« Obli 1889 4
0
697/,
T ZMMiflLA ;S1 4
a
105-680
49
491/4
3ntutil«
•la
■a V«
laalaa
la
NCDKBLAMD. pQt,
N.W.SPaeJfbr, 6
0
600-1000
76
M. HaBd.-H.ah.
A. rotwht, 6
1000
1883/g
1881/],
H.i. Haad. A.
160
79
71
Ztrlaad %xsi.
800
dlte dit, Pr, dite
600
Obi. 1886 8
1000
mm
ÜUmcHLAMDj
Cart,
ft*ad Asutuif
8000
169
lOlfAMKIJI
Aud. 0. H. X.
bNf
fc.
"Mi
aoo
■ftiMuaflin!
141
g*A.
NBB S ISLAND ~Uk,
Hall. SfMr.
1101/,
1(0
Kg t. ixpj.
3t,-3av. Awui,
Mel.Ctr.asir. A
360
951/,
96
960
«te Obi. 8
0
lOOO
99
M.-l. tfVc 212.4,
M.-B.Büli, Obi.
0
950-1000
-wtoa,] 876/10
0
100
686/1,
I TALIS, Syaarw
Lew lag 1837/89
Lit.
800-9600
50
50
Viet. Kra.Sp.O, I
0
500
Znid-Ital. S». 0, 8
600-6000
5913/u, HIS/»
U08TBNRIJK. P.
0. Spw. Obi. 8
fr.
600
871/g
POLSN. W.W.A.
Z.X
100
SÜ8LAMD Grj3«.
Msnti. Qbligat, 414
600
98U/H
dlte dite 4
0
1196
981/4
BeltApwUtaad. 3
0
96-1960
697/u
699/18
I«rk.-Ctuia.O 4
100
Obi. 6
B
100
1031/4
M«wk.-8wir.J. de S
f
1000
IO8I/4
103
AHÜXIK.0U.P.0 8
fit
1000
104
1037/8
«tO»JÖ;Org^lt. i
1000
ow a.-w.
Oi.-'e A«JS«.
f
600-1000
riii. la li». Cli. 7
1000
ISO
<iteELd.S2.Ob. 7
I
600-1000
181
M**035.1x68 dite 7
600-1000
K-W.TJale* dit, 7
600-1000
WiaJJtJP.tsrda 7
0
600-1000
135
dit» S.-W.Obl. 7
0
600-1000
Illinois C.V.A.
600-1000
daLiuu IhStCt, 4
600-1000
95
St. PJfJb M, 0. 7
0
600-1000
Ua. Pss.HMl.4a 8
0
lOOO
1051/s
106
nJSDlSRL^t, Ass, 8
100
1191/4
1191/,
8tad Rottudui 8
100
BBLGEfi. Stad
Aatvuy. 1887 914
<it,£rauell8S8 91L
fr.
100
1091/4
1091/.
0
100
10113/ig 1081/,
HONG. 8thl870
9.
100
OOSTBNKIJKi
SteuttolMa.1814 4
0
960
dito I860 5
0
600
dite 1864
0
100
ONd.Lut.1868
0
100
KU8L. Iti. 1864 6
UL
100
167V,
dita 1866 6
IP AN J3C3 tJdiir, 8
100
151
fr.
100
37
TUXim. IpvL 8
409
SBB/,
96
IraalaXMn.
GOUD
ZILVER.
m«ht. Soav, 19.05 19.16 stakk. r. 6 fr. 9.86 9.40
it. r. 90 wk. a 11,80 11.90 Prif. Xilrtr .1.76 1.70
90 fr. .9.6914'9.8S141
Burg«riuKo stand.
Van 23—30 November.
Vlissingen. OndertrouwdA. de Marcas,
jm. 41 j, met K. Vies, jd. 84 j. A. van de
Buuse, jm. 25 j. met H. W. de Waal, jd. 21
j. J. A. Wejjermans, jm. 23 j. met M. A.
Nojjons, jd. 23 j.
GetrouwdJ. Stroo, jm. 23 j. met S. C. de
Wolf, jd, 21 j. J, F. Schmelter, jm, 22 j. met