Méms* (taant Middelburg 10 Augustus. 3 FEUILLETON EEN PETEKIND! Verschillende Berichten. BIJVOEGSEL VAS DB VAM Maandag 12 Augustus 1895, no. 188. VLISSIKGESIÏHT1891. Aan bet verslag der kamer van koophandel over den toestand van handel, scheepvaart en ng verheid in bovengenoemde gemeente ontlee- nen wjj het volgende De toestand van handel en njj verheid was over het algemeen, de plaatselijke omstandig heden in aanmerking genomen, gunstig. Moge al Vlissingen eene zeer bescheidene plaats bekleeden onder de eigenlijke koopste den, daar de handelsbeweging, wat den groot handel betreft, zich hoofdzakelijk bepaalt tot den doorvoerhandel, toch werkten onder scheidene omstandigheden mede tot verleven diging van het vertier en bevordering van den bloei van de onderscheidene takken van handel, nering en handtering. De bevolking bleef toenemen; waardoor voortdurend behoefte bleef bestaan aan meer dere woningen, zoodat aanhoudend nieuwe huizen werden gebouwd en de uitbreiding der stad steeds bleeft voortgaan. De waarde der gebouwen bleef dan ook stijgende en werkte mede tot vermeerdering der algemeene welvaart. Het bestaan der beide groote ondernemingen de fabriek van de koninkljjke maatschappij de Schelde en de stoomvaartmaatschappij Zeeland waren gewichtige factoren tot het toenemen der bedrijvigheid en oefenden met het zich steeds uitbreidend personeel van het loods wezen zoowel het Nederlandscbe als het Belgische een belangrjjken invloed uit op den bloei van allerlei bedrjjf. Kleinhandelaren, neringdoenden en ambachts lieden hadden dan ook over het algemeen, in weerwil van de ook toenemende concurrentie, ruimschoots redenen tot tevredenheid. Op het gebied der nijverheid was het jaar 189-1 over het algemeen zeer gunstig. De bestaande inrichtingen verkeerden in meerdere of mindere mate in een staat van bloei. Behalve de scheepsbouw- enwerktuigenfabriek van de koninkljjke maatschappij de Schelde de eenige tot dusver die op zeer uitgebreide schaal werkt bestonden te Vlissingen eenige njjverheids-inrichtingen, waarvan de voor naamste waren de gasfabriek van de Imperial Continental Gasassociation de chocolaadfa- briek van de heeren J. C. de Rug ter en Zoon; de bierbrouwerij de Meiboom, onder direotie van den heer A. E. Dudok van Heelde hout zagerij van de Gebr. Husonde smederjj van de Gebr. Tromp de wasch- en strjjkinrichting van de weduwe C. Maters. Deze inrichtingen werkten allen met stoom. Voortsde sigarenfabriek van den heer J. Lagaajjde schoenen- en laarzenfabriek van de Gebr. Kljjberg; de snelpersdrukkerjj van de firma P. G. de Vey Mestdagh Zoon, wer kende met een gasmotorde snelpersdrukkerjj, tevens courantdrukkerij van den heer F. van de Velde Jr.; de grutterjj van den heer P. I. Mortier. Omtrent de bovengenoemde fabriek van de koninkljjke maatschappij de Schelde kan het volgende worden medegedeeld Ook het jaar 1894 heeft zich door eene bij zondere bedrjjvigheid doen kennen; gedurende dat jaar kon het getal werklieden van 900 tot ruim 1000 worden opgevoerd. De over 1894 betaalde arbeidsloonen beliepen een som van f 502.096.60. Met betrekking tot de arbeidswet wordt vermeld, dat met 1 Januari uitgegeven waren 150 arbeidskaarten; nieuw uitgegeven werden 137, te zamen 287ingetrokken werden 126, zoodat met het eind der jaars nog uitgegeven bleven 161 kaarten, waarvan 153 voor jongens en 8 voor meisjes van 12 tot 16 jaar. Het aantal werkgevers, die in 1894 met jeugdige NOVELLE van MASSON-FOUSTIER. Uit het Fransch. II. Veertien dagen later verspreidde zich het nieuwtje door de stad dat Le Hertel weer zaken ging doen. Hg had naar het scheen het buitenkansje gehad van in Engeland een rgken kapitalist te vinden, die hem groote sommen gaf om in zjjn onderneming te steken. Nu zou hg met groote schepen een vaart op lndië en Australië openen. Niettegenstaande hjj zelf het gerucht in omloop bracht, was de reeder zeer karig met het mededeelen van bjjzonderheden. Te ver geefs trachtten de schuldeischers den naam van den kapitalist te weten te komen. Le Hertel antwoordde allen«Gjj zult wel zien of ik schepen koop of niet en als ik ze koop. is het een bewjjs dat ik geld heb." Weldra vernam men door de couranten voor het zeewezen, dat een Engelsch zeilschip van 2400 tonnen last, de Loch-Lomond, door den heer Le Hertel te Nantes gekocht, op weg was naar Rouaan, waar het werktuigen en baggermachines zou laden voor de Panama Maatschappij. «Machines?" vroeg een oude Engelsche kapitein van de groote vaart op zekeren dag aan Le Hertel, dien hg op de beurs ontmoette. personen en vrouwen werkten, bedroeg 66' terwjjl in verschillende inrichtingen 52 vrou wen werkzaam waren. Het binnenlandsch handelsverkeer was vrjj levendig. Het bepaalde zich hoofdzakelijk tot den omzet der artikelen van dageljjksche consumtie. Met het toenemend vertier en de verge makkelijking der middelen van gemeenschap, nam wel is waar de concurrentie in erge mate toe, doch over het geheel ontbrak het niet aan redenen tot tevredenheid. De invoer bestond voomameljjk uit granen fabrieksmeel, aard-, boom- en peulvruchten, koloniale waren, tabak en sigaren, wjjn, bier, gedistilleerd, manufacturen, hout, turf, bouw materialen en scheepsbenoodigdheden. De uitvoer meest in koloniale waren, steen kolen, hout, meel, biscuits en suikerwerk, als mede de voortbrengselen der hier bestaande inrichtingen van nijverheid. Bjj gebrek aan de noodige gegevenB kunnen deze echter niet onder cijfers worden gebracht, dan voor zooveel betreft den invoer der enkele artikelen, alsnog aan plaatselijke belasting on derhevig, nl. het gemaal en het gedistilleerd. Door vergelijking van de opbrengst dier be lasting met het vorige jaar bljjkt, dat ook hierin vooruitgang bestondwaaruit bjj ge volgtrekking is af te leiden, dat ook de om zet van andere artikelen is toegenomen. De belasting op het gemaal bracht op f 21.369.02 tegen f 19.576.64 in 1893die op het gedistilleerd f 31.108.93 tegen f 29.099.32 in 1893, vertegenwoordigende over 1894 eene hoeveelheid tarwe van 2.136.902 kilogram en gedistilleerd van 155.545 liter tegen respec tievelijk 1.957.664 kilogram en 154.496 liter in het vorige jaar. Het verkeer met andere plaatsen bleef zeer levendig. De buitenlandsche handel bleef ongeveer in denzelfden toestand als het vorige jaar. Over het algemeen was die vrjj bevredigend. De invoer van steenkolen bedroeg iets minder. Ook die van petroleum was niet zoo groot. De houthandel bleef tameljjk op dezelfde hoogte. De invoer van suiker uit het buitenland verkreeg eenige meerdere beteekenis. Ijzerwaren werden in aanzienljjke hoeveel heden uit Engeland aangevoerd. Van biscuitB en suikerwerk bleef de aan voer uit Engeland even belangt jjk. Van andere artikelen stond de invoer tame lijk geljjk aan die over 1893. De uitvoer-artikelen bestonden grootendeels uit garnalen, mosselen, oesters en kreeften, schapen- en varkensvleesch. Door de Export-slagerij werden geregeld belangrjjke zendingen vee, hoofdzakelijk kal veren, van elders aangevoerd. Deze inrichting werkte niet succes, uitsluitend voor de Lon- densche markt. Haar uitvoer, met de stoom schepen der Maatschappij Zeeland, bedroeg circa 1400 ton vleesch. De doorvoerhandel nam steeds toe. Stati stieke gegevens echter ontbreken daaromtrent. (Slot volgt.) De kunstschilder H. Koekkoek zal naar Lombok gaan om een doek te schilderen voor het Panorama-gebouw te Amsterdam. Op de Amsterdamsche tentoonstelling zal begin September een Lombokdag gehouden worden. Er zal een spiegelgevecht plaats hebben, waarbjj een episode uit den Lombok- krjjg.het gevecht bjj Sassari,als model zal dienen. Er zal een benting worden gebouwd en be stormd, de artillerie zal schieten en een kruithuis in de lucht vliegen. Hartverheffend schouwspel Tevens zal zegt men een zinnebeeldige voorstelling worden gegeven om te herinneren aan de diepe wonden, die daarbjj geslagen zjjn, de ellende die er is gesticht, en aan zoo vele menschenlevens die daarbjj zjjn gevallen. Het begint op die tentoonstelling toch hoe langer zoo meer op eene kermis te geljjken, waar men in tenten alles vertoont om de menschen te lokken. Aan het Ned. Museum te Amsterdam zjjn door den minister van marine ruiterzwaarden ten geschenke gegeven, afkomstig van de En gelsche espeditie op Walcheren in 1809. Deze «Vervoert gjj machines Ik hoop ten minste dat men u een mooie vracht betaalt, want het is een belabberde lading." «Ach kom 1 Hoe dat, als ik vragen mag «Omdat zjj zoo slecht stouwen om dat zjj moeiljjk tot heel onder in het ruim kunnen gebracht worden, daar zjj te breed zgn. Dan is men genoodzaakt ze tusschen- deks te brengen en dat laadt het sohip te zwaar van boven en stelt het bloot aan omslaan. Ik weet wel dat met heel wat bal last maar ballast is doodelast Laad toch steenen, blokken, rails." «Juist, ik ben voornemens het ruim met rails te vullen." «Hoe het zjj, het is een leeljjke, gevaar lijke lading. Ik hoop dat gjj oen goeden kapitein hebt, die een oog in 't zeil houdt bjj het laden." «O zeker, ik wil mjj niet blootstellen aan het gevaar van mjjn schip te verliezen, sapristi «Nu, nu, dat is somtjjds heel voordee- lig als men zorg gedragen heeft het behoorlgk te verzekeren." De heer Le Hertel vertrok geen spier, niet tegenstaande de ander hem veelbeteekenend schuins aanzag, maar hjj bracht het gesprek weldra op een ander onderwerp, op den oogBt, die door de groote droogte bedreigd werd. Te Rouaan op de kade Bathencourt bljjven vele nieuwsgierigen staan; kjjken naar een grooten Engelschen driemaster, die pas is zwaarden werden tot nu toe in het artillerie- magazjjn op 's rjjks werf te Hellevoetsluis bewaard. De bouw van het post- en telegraafkan toor te Amsterdam was begroot op f 868.840; de hoogste inschrjjver was de heer J. H. Stell- wagen te Rotterdam voor f 903.000 en de laagste, zooals wjj gisteren meldden, de heeren D. Serljjn en zoon en A. J. de Haan te Am sterdam voor f 794.860. Naar men meldt zgn de onderhandelingen over de levering der nieuwe geweren tusschen het voorloopig syndidaat ter bevordering van het oprichten van een nationale wapenfabriek, te Maasticht te vestigen, en den minister van oorlog, afgesprongen op bezwaren, door den minister geopperd omtrent den tjjd van levering. Ongeveer honderd Amerikaansche predi kanten, van hunne dames vergezeld, brachten dezer dagen een bezoek aan ons land. Zjj hebben eerst Amsterdam en zjjne kerken bezichtigd. Reizigers zullen met genoegen vernemen, dat eerstdaags de geheele Centraalspoorweg, dus van Zwolle tot Utrecht, met grint zal be dekt zgn, zoodat deze ljjn, waarmee een kortere verbinding van het Noorden met het Zuiden verkregen wordt dan via Zutphen—Arnhem of Enkhuizen—Stavoren, geheel stofvrjj zal kunnen bereden worden. 'tls geen geringe arbeid, welken de «Cen traal" in den laatsten tjjd verricht heeft. Niet minder dan 40.000 M3 fijn stuifzand moesten worden vervoerd en verwerkt, om eerst be koorlijke bermen en taluds te kunnen maken en deze daarna met zwarten grond en zoden te bekleeden, terwjjl op die plaatsen, waar gevaar van onderstuiven van die hooge zand heuvels af bleef bestaan, over duizenden meters lengte schuttingen van eiken palen, met «kranjangs" beslagen, geplaatst en berken- boomen geplant werden. Te Terhejjden (N.-B.) is een boerenhof stede, staande op den Noord, tot den grond afgebrand. Het grootste gedeelte van den in boedel, bjjna alle landbouwgereedschappen, eene groote partjj hooi, stroo en granen, be nevens 4 zware vette varkens, zjjn mede eene prooi der vlammen geworden. De brand is ontstaan in een kort bjj de schuur staande strooschelf. Alles is verzekerd, doch zeer laag. Een der perBonen, die te Zutphen door den bliksem gedood word en een oppassend man was, laat een vrij groot gezin, eene vrouw met zes nog jeugdige kinderen, onver zorgd achter. De 14-jarige jongen te Meppel, die sedert 1 Augustus j,l. zoek was, is Donderdag in het huis zjjner ouders aldaar teruggekeerd. Hg had in alle kalmte een reisje gemaakt naar Dedemsvaart. Door eenige Groningsche jongelui is de vorige week een eigenaardig tochtje gedaan. Zjj wilden een voetreis door Drente doen zonder daarbij van een logement gebruik te maken, hetzjj om ververschingen te gebruiken of aldaar te overnachten. Ten eind^ dit plan te volbrengen werden eenige oorspronkelijke huishoudelij ke benoodigdheden op reis medegenomen, noodig voor het bereiden van eten en het bivak. De club bestond uit een president, een secretaris, een penningmeester en een kok. Het voedsel werd in de open lucht bereid en bestond hoofdzakeljjk uit eieren, kippensoep enz., waarvoor de benoodigdhe den onder weg werden gekocht. Zjj hebben niet al te veel pleizier gehad van het weer. Het was voortdurend regenachtig. De eerste nacht werd doorgebracht onder den blooten hemel bjj Borger, de tweede in den Ballerkuil, en de derde wegens den geweldigen regen in een boerenbehuizing bjj Norg. Van deze eigenaardige reis zgn door den secretaris van het gezelschap notulen gehouden. Wie met de stoomboot De drie gemeenten, die in Friesland voor pleziertochtjes wordt ge bruikt, een reisje ondernemen wil, mag zich alvorens wel eens goed bedenken. Voor eenige weken werd de schipper Isak Smit zoo ernstig met een bierglas aan het hoofd gewond, dat hjj in het ziekenhuis te Heerenveen moest worden opgenomen. Behalve dat hij nog zwak is, is hjj nu bjjna geheel hersteld. Dit onge val heeft plaats gehad, toen de boot van de kermis te Leeuwarden terugkeerde. Op den terugtocht van den Noorder Velddag van het Leger des Heils, viel een meisje zoodanig in het aangekomen. Schilders zgn op een stellage bezig den naam te veranderen. Gladiateur, Nantes, wordt er met groote, gouden letters op geschreven. Er is geen scheepsvolk meer aan boord. De Engelsche matrozen zgn allen weer vertrokken en de kapitein ook. Voor den laatsten was dit noodzakelijk, daar de wet voorschrgft dat de kapitein van een schip, dat de Fransche vlag voert, een Franschman zjjmaar wat het scheepsvolk betreft, daarvan mag een vierde vreemdelingen zgn. En toch zgn ze allen afgedankt. Dat heeft de heer Le Hertel gedaan. Hjj is te Rouaan en schgnt volstrekt geen haast te maken met het aanmonsteren eener nieuwe bemanning. En toch is de lading geheel ge reed het zgn locomotieven en baggermolens, die uit de werkplaatsen van St Denis komen en in groote vaartuigen de Seine afgezakt zgn. Verschillende ploegen sjouwerlieden hjjschen dageljjks kisten aan boord van het zeilschip en de reeder zelf houdt toezicht op het laden. Men spreekt ook van een zwaren last rails die komen moetmaar die komt laat en men kan niet langer wachten. Hoe zal men het nu aanleggen om die in het ruim te brengen, die rails. Maar misschien zgn die al te Cau- mont geladen, waar het schip aangelegd heeft om ballast in te nemen. De heer Le Hertel zegt dat hjj zeer veel ballast ingenomen heeft. Er melden zich matrozen aan om te mon steren. Matrozen vindt men altjjdmaar stuurlieden niet zoo gemakkeljjk. Er zgn er ruim der boot, dat ook zjj in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Tengevolge van deze beide ongevallen, vroeg iemand, toen de boot weder pleiziergasten vervoerde, of men wel een dokter aan boord had, daar zgn hulp misschen wel noodig zou zjjn. Donderdagavond keerde de boot terug met menschen, die het zangerfeest te Beetsterzwaag hadden bjjge- woond. Onderweg werd een zoon van den sluiswachter te Nieuwebrug, nu niet met een bierglas, maar met een bierfiesch aan het hoofd zoodanig gewond, dat geneeskundige hulp noodig bleek. Nu de gevreesde vlektyphua de bekende varkensziekte op vele plaatsen in het land weer ernstige verhoudin gen aanneemt en den bezitters groot nadeel toebrengt, is het zeker niet ondienstig volgende middelen ter bestrjjding dier ziekte aan de hand te doen: lo. Een landbouwer in het Noordbrabantsche meent, dat het vooral de vliegen zgn, die de ziekte van het eene varken op het andere overbrengen. Als men de varkens af en toe met petroleum bestrjjkt, meent hg, blgven de vliegen weg en wordt daardoor de kans op ziekte belangrgk verminderd. 2°. Zieke dieren wasache men eenige malen met sterk kalkwater af. Na een paar dagen zouden in den regel de beesten hersteld zjjn. 3°. Men neemt op een emmer water éen flesch zuivere carbol, waBcht daarmede de aangetaste varkens en besprenkelt er hok of stal mede. De uitkomst moet verrassend zgn. 4°. Breng paardenmest in de besmette hok ken of stallen, het moet als ontsmettingsmid del goed werken. RJV.) Nieuwe uitbreiding der Antwerpsche kaden. Het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen heeft de vraag van het gemeentebestuur van Hoboken goedge keurd, waardoor aan dit laatste eene som van 5000 fr. wordt betaald voor afstand aan de stad van 20 hectaren grond, die moeten die nen tot uitbreiding der zuiderkade. Volgens de Gazette de Liège, hebben zich in den omtrek van Luik gevallen van cholera-achtige ziekten voorgedaan. De bekende Duitsche wielrjjder, nu be- roepsrjjder, August Lehr, is, na te Luik door Protin geslagen te zgn, eens en andermaal door Belgen overwonnen. Eerst te Brussel, waar op de 2000 M. Caen 1, Houben 2 en Huet 3 aankwam. Daarachter eerst Lehr. Daarna te Ostende. Winners in de proefkampen waren Huet, Lehr, Gurascier, Impens en Fischer. Be halve Huet, die niet wel was, reden deze in den beslissenden kamp. Uitslag 1 Impens, 2 Fischer, 3 Lehr. Te Mayac, inFrankrgk, is overleden jhr mr O. W. Berg van Middelburg, oud-gezant van Nederland bjj het Russische hof. De twee groote pieren aan den ingang van de haven te Havre zullen verdwjjnen en in plaats daarvan twee nieuwe worden aan gelegd, die zich 5C0 meter ver in zee zullen uitstrekken. Tusschen deze beide pieren zal een bassin gemaakt worden van achttien acres oppervlakte en de ingang tot de havenplaat sen zal een breedte krjjgen van 200 meter. Om een en ander uit te voeren is eene lee ning aangegaan van 4.000.000 francs. In Frankrjjk zullen de telegrambestellers van rjjwielen worden voorzien. Zjj ontvangen een toelage om daarvan een machine te koo- pen en te onderhouden. Op de Mauoais Pas bjj Chamounix is eene jonge dame, deel makende van een ge zelschap dat het Mer de Glace was over ge komen, in den afgrond gestort doordat de leuning naast het voetpad onder hare hand bezweek. De leuning was slecht onderhouden, en maar wat opgelapt met oude stukken. De verontwaardiging onder de toeristen is natuur lijk algemeen. Het meisje is bewusteloos opgenomen. Dames, die bjj hare lichaamsoefeningen het sterker geslacht willen navolgen en zelfs overtreffen, moeten zoowel het zuur als het zoet, dat daarbjj te wachten is, voor lief ne men. De boeten, welke de liefhebbers van het wielrjjden kunnen beloopen o. a., geven soms aan deze uitspanning een onaangenamen na smaak. Dit moesten onlangs te Londen twee jonge dames, Mary en Nelly, tot hare schade onder- wel gekomen, maar ziende dat het schip reeds in lading was, hebben zjj zich teruggetrokken. De meeste kapiteins willen geen schip naar zee brengen, waarvan zjj de lading niet zelf geleid hebben. Iedereen heeft zgn eigen in zichten, zjjne stokpaardjes. De een wil bjj voorbeeld een stjjve, vaste ladingandere be zwaren het ruim het meest; weer anderen beweren dat als men van richting verandert de groote stjjfheid te plotselinge verplaatsing van het zwaartepunt veroorzaakt en het breken der masten kan teweegbrengen. Ein- deljjk zgn er kapiteins, die gaarne hebben dat het schip naar voren overhelt, terwjjl anderen liever willen dat het den neus opsteekt. Een vaartuig zooals dit, dat men geheel ge laden vindt, waarvan men de wanden niet gemakkelgk kan onderzoeken, boezemt wan trouwen in. Als er nog iemand van het scheeps volk bjj de lading tegenwoordig was geweest! maar neen niemand Onder de kapiteins, die zich het eerst aan gemeld hebben, is een Proven^,aal uit Antibes, dien de heer Le Hertel naar de maan wenscht. Die lomperd, met zgn grooten mond, weigert niet alleen scheep te gaan, maar wil de an deren zelfs weerhouden en verklaart hardop dat het al heel verdacht is, zoo'n lading, die in het geniep ingenomen wordt. De heele lading is nu aan boord en er is nog altjjd geen kapitein. Gelukkig heeft de reeder een eersten en een tweeden stuurman gevonden. De eerste is een soort van woesteling, die pas uit de gevangenis komt, waar hg een straf vinden. Deze beide schoonen kozen het uur van middernacht, om per wiel over den weg te zweven, doch hadden, geljjk zekere dwaze maagden, geen olie in hare lampen, en moes ten daarvoor boeten. Ongelukkig was de man, die de schoonen in haar wilden loop stuitte, geen geostver- want van den diohter van Daisy Bell, die het licht uit sohoone oogen voldoende acht, maar een prozaïsch politie-agent, die weten wilde, waarom hare lampen niet in orde en niet aangestoken waren. Voor den politie-rechter beleden zjj ootmoe dig, en kregen ieder 2 shillings boete met 2 shillings kosten. Veel was dit niet, maar olie ware nog goed» kooper geweest. Volgens «zeer voorzichtige" ramingen zou het gemiddelde maandeljjksche verkeer door het Keizer Wilhelm-kanaal 343.750 Mrk opbrengen, waardoor, de extra-onkosten ten behoeve der landsverdediging benevens Prui- sen's bjjdrage buiten rekening gelaten, het kanaal als rentegevend beschouwd zou kunnen worden. Bljjkens een opgave van den Reichsanzeiger beliepen de kanaal- en sleepgelden in het kanaal over Juli, de eerste maand dat het voor de scheepvaart opengesteld is, 63.181 Mk. Men is dus nog verre verwjjderd van de geraamde som, maar men behoort daarbjj in aanmerking te nementen eerste, dat het kanaal nog niet geopend is voor schepen met den oorspronkeljjk vastgestelden maximum diepgang; dan ook dat de opbrengst in de eerste maand geen voldoenden maatstaf geven kan. Voorloopig is in. dit opzicht de uitkomst niet ongunstig: terwjjl de ontvangsten in de eerste week van Juli 11.766 Mk. bedroegen, steeg dit cjjfer reeds tot 21.027 Mk. voor de week van 28 Juli tot 3 Augustus. Zelfs is de scheepvaart zoo toegenomen, dat de beschikbare sleepbooten het werk niet meer af kunnen. Als nu de herfststormen naderen, zuilen nog minder schepen de vaart om kaap Schagen maken, en alzoo het verkeer door het Noord-Oost-zeekanaal nog toenemen. Voor al Duitsche, Zweedsche, Noorsche en Deensche vaartuigen maken gebruik van het kanaal honderden kleine schepen laten zich bjj 6 of 8 tegeljjk sleepen, wat een aanmerkeljjke kos tenbesparing geeft. De electrische verlichting is thans zeer goed, zoodat het verkeer des nachts niet behoeft stil te Btaan. De stoomboot Vegas, voor Amsterdam be stemd, met eene lading hout, strandde in het Noord-Oostzeekanaal. Sleepers zgn direct gezonden om haar los te maken. Te New-York wordt een model tentoon gesteld van eene stoomboot met twaalf schroe ven, die, volgens den uitvinder, 30 knoopen per uur zal kunnen maken. Men seint uit New-York aan den Stan dard dat door het instorten van een huis 32 werklieden zgn gedood. Uit Sydney wordt gemeld dat 60 perso nen, waaronder 46 Chineezen, bjj het veron gelukken der Catterthun zgn verdronken. Er zgn in Duitscbland een zeker aantal geleerden, die de liefhebberjj hebben om nu en dan het einde der wereld aan te kondigen. Nu is er een sterrenkundige, een hoogleeraar aan de universiteit te Jena, die reeds voor tien jaren heeft voorzegd, dat de wereld in 1897 zou vergaan, en die nu zgn voorspelling volhoudt. De oorzaak van het vergaan zal in de warmte liggen. Een ander beweert dat het door de koude zou zgn, maar dat kan hem niets schelen. Een komeet, die reeds in 1868, 1874 en 1881 ons planetenstelsel heeft bezocht, zal in 1897 zoo dicht bjj onze aarde komen, dat al het planten- en dierlgke leven verwoest zal worden. De eens zoo gevierde chansonnetten- zangeres Theresa vertelt de volgende anecdote Op zekeren dag wandelden drie vrienden op den boulevard te Parjjs. De eene zei: «ik zou wel een goed dejeuner lusten 1" De tweede»Ik zou mjj met een dejeuner vergenoegen, zelfs al was dat niet buitenge woon goed." De derde«Ik met een zeer eenvoudig diner, als 't maar een dejeuner is." «Hoeveel zouden wjj daarvoor noodig hebben vroeg de eerste. van zes maanden ondergaan heeft, omdat hg, beschonken zjjnde, een scheepsjongen meteen talie doodgeslagen heeft. Men begrjjpt dat zoo iemand elke plaatsing met beide handen aangrjjptwant hjj vreesde nergens meer terecht te komen. De tweede is een arme drommel, die uit de heete luchtstreken een chronische dysenterie heeft meegebracht, en dus ook niet kieskeurig kan zgn. Maar altjjd nog geen kapitein. De dagen verloopen en niemand besluit om het bevel over den Gladiateur op zich te nemen, niettegenstaande Le Hertel zich alle mogeljjke moeite geeft. Hg plaatst advertentiën in cou ranten en looft een hoog salariB uit. Ach! er loopen er genoeg rond, van die arme kapiteins zonder beroep, vooral van zeil schepen. De koopvaardjj vaart gaat zóo slecht Er zgn er in Brelagne misschien tachtig of honderd, die wanhopen ooit iets te zullen vinden en met hunne gezinnen gebrek ljjden. Een groot aantal heeft moeten besluiten dienst te nemen als matrozen, verleden jaar was er een visschersvaartuig, dat op de wal vischvangst naar IJsland uitging, waarop tien van de vjjf en twintig matrozen hun brevet als kapitein bezaten. Omen is van verre gekomen om dat groote schip te zien; maar dadeljjk aan de kade heeft men hun dingen verteld dingen die hen tot nadenken gebracht hebben en zjj zgn weer heengegaan. Ja. Hg staat als op den index, de Gladiateur. De matrozen nemen het zou nauw niet en

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1895 | | pagina 5