Méms* (taant
Middelburg 10 Augustus.
3 FEUILLETON
EEN PETEKIND!
Verschillende Berichten.
BIJVOEGSEL
VAS DB
VAM
Maandag 12 Augustus 1895, no. 188.
VLISSIKGESIÏHT1891.
Aan bet verslag der kamer van koophandel
over den toestand van handel, scheepvaart en
ng verheid in bovengenoemde gemeente ontlee-
nen wjj het volgende
De toestand van handel en njj verheid was
over het algemeen, de plaatselijke omstandig
heden in aanmerking genomen, gunstig.
Moge al Vlissingen eene zeer bescheidene
plaats bekleeden onder de eigenlijke koopste
den, daar de handelsbeweging, wat den groot
handel betreft, zich hoofdzakelijk bepaalt tot
den doorvoerhandel, toch werkten onder
scheidene omstandigheden mede tot verleven
diging van het vertier en bevordering van
den bloei van de onderscheidene takken van
handel, nering en handtering.
De bevolking bleef toenemen; waardoor
voortdurend behoefte bleef bestaan aan meer
dere woningen, zoodat aanhoudend nieuwe
huizen werden gebouwd en de uitbreiding der
stad steeds bleeft voortgaan. De waarde der
gebouwen bleef dan ook stijgende en werkte
mede tot vermeerdering der algemeene welvaart.
Het bestaan der beide groote ondernemingen
de fabriek van de koninkljjke maatschappij de
Schelde en de stoomvaartmaatschappij Zeeland
waren gewichtige factoren tot het toenemen
der bedrijvigheid en oefenden met het zich
steeds uitbreidend personeel van het loods
wezen zoowel het Nederlandscbe als het
Belgische een belangrjjken invloed uit op
den bloei van allerlei bedrjjf.
Kleinhandelaren, neringdoenden en ambachts
lieden hadden dan ook over het algemeen, in
weerwil van de ook toenemende concurrentie,
ruimschoots redenen tot tevredenheid.
Op het gebied der nijverheid was het jaar
189-1 over het algemeen zeer gunstig.
De bestaande inrichtingen verkeerden in
meerdere of mindere mate in een staat van bloei.
Behalve de scheepsbouw- enwerktuigenfabriek
van de koninkljjke maatschappij de Schelde
de eenige tot dusver die op zeer uitgebreide
schaal werkt bestonden te Vlissingen eenige
njjverheids-inrichtingen, waarvan de voor
naamste waren de gasfabriek van de Imperial
Continental Gasassociation de chocolaadfa-
briek van de heeren J. C. de Rug ter en Zoon;
de bierbrouwerij de Meiboom, onder direotie
van den heer A. E. Dudok van Heelde hout
zagerij van de Gebr. Husonde smederjj van
de Gebr. Tromp de wasch- en strjjkinrichting
van de weduwe C. Maters. Deze inrichtingen
werkten allen met stoom.
Voortsde sigarenfabriek van den heer J.
Lagaajjde schoenen- en laarzenfabriek van
de Gebr. Kljjberg; de snelpersdrukkerjj van
de firma P. G. de Vey Mestdagh Zoon, wer
kende met een gasmotorde snelpersdrukkerjj,
tevens courantdrukkerij van den heer F. van
de Velde Jr.; de grutterjj van den heer P. I.
Mortier.
Omtrent de bovengenoemde fabriek van de
koninkljjke maatschappij de Schelde kan het
volgende worden medegedeeld
Ook het jaar 1894 heeft zich door eene bij
zondere bedrjjvigheid doen kennen; gedurende
dat jaar kon het getal werklieden van 900
tot ruim 1000 worden opgevoerd.
De over 1894 betaalde arbeidsloonen beliepen
een som van f 502.096.60.
Met betrekking tot de arbeidswet wordt
vermeld, dat met 1 Januari uitgegeven waren
150 arbeidskaarten; nieuw uitgegeven werden
137, te zamen 287ingetrokken werden 126,
zoodat met het eind der jaars nog uitgegeven
bleven 161 kaarten, waarvan 153 voor jongens
en 8 voor meisjes van 12 tot 16 jaar. Het
aantal werkgevers, die in 1894 met jeugdige
NOVELLE van MASSON-FOUSTIER.
Uit het Fransch.
II.
Veertien dagen later verspreidde zich het
nieuwtje door de stad dat Le Hertel weer
zaken ging doen. Hg had naar het scheen
het buitenkansje gehad van in Engeland een
rgken kapitalist te vinden, die hem groote
sommen gaf om in zjjn onderneming te steken.
Nu zou hg met groote schepen een vaart op
lndië en Australië openen.
Niettegenstaande hjj zelf het gerucht in
omloop bracht, was de reeder zeer karig met
het mededeelen van bjjzonderheden. Te ver
geefs trachtten de schuldeischers den naam
van den kapitalist te weten te komen. Le
Hertel antwoordde allen«Gjj zult wel zien
of ik schepen koop of niet en als ik ze koop.
is het een bewjjs dat ik geld heb."
Weldra vernam men door de couranten
voor het zeewezen, dat een Engelsch zeilschip
van 2400 tonnen last, de Loch-Lomond, door
den heer Le Hertel te Nantes gekocht, op
weg was naar Rouaan, waar het werktuigen
en baggermachines zou laden voor de Panama
Maatschappij.
«Machines?" vroeg een oude Engelsche
kapitein van de groote vaart op zekeren dag
aan Le Hertel, dien hg op de beurs ontmoette.
personen en vrouwen werkten, bedroeg 66'
terwjjl in verschillende inrichtingen 52 vrou
wen werkzaam waren.
Het binnenlandsch handelsverkeer was vrjj
levendig.
Het bepaalde zich hoofdzakelijk tot den
omzet der artikelen van dageljjksche consumtie.
Met het toenemend vertier en de verge
makkelijking der middelen van gemeenschap,
nam wel is waar de concurrentie in erge mate
toe, doch over het geheel ontbrak het niet aan
redenen tot tevredenheid.
De invoer bestond voomameljjk uit granen
fabrieksmeel, aard-, boom- en peulvruchten,
koloniale waren, tabak en sigaren, wjjn, bier,
gedistilleerd, manufacturen, hout, turf, bouw
materialen en scheepsbenoodigdheden.
De uitvoer meest in koloniale waren, steen
kolen, hout, meel, biscuits en suikerwerk, als
mede de voortbrengselen der hier bestaande
inrichtingen van nijverheid.
Bjj gebrek aan de noodige gegevenB kunnen
deze echter niet onder cijfers worden gebracht,
dan voor zooveel betreft den invoer der enkele
artikelen, alsnog aan plaatselijke belasting on
derhevig, nl. het gemaal en het gedistilleerd.
Door vergelijking van de opbrengst dier be
lasting met het vorige jaar bljjkt, dat ook
hierin vooruitgang bestondwaaruit bjj ge
volgtrekking is af te leiden, dat ook de om
zet van andere artikelen is toegenomen.
De belasting op het gemaal bracht op
f 21.369.02 tegen f 19.576.64 in 1893die op
het gedistilleerd f 31.108.93 tegen f 29.099.32
in 1893, vertegenwoordigende over 1894 eene
hoeveelheid tarwe van 2.136.902 kilogram en
gedistilleerd van 155.545 liter tegen respec
tievelijk 1.957.664 kilogram en 154.496 liter
in het vorige jaar.
Het verkeer met andere plaatsen bleef zeer
levendig.
De buitenlandsche handel bleef ongeveer in
denzelfden toestand als het vorige jaar. Over
het algemeen was die vrjj bevredigend.
De invoer van steenkolen bedroeg iets minder.
Ook die van petroleum was niet zoo groot.
De houthandel bleef tameljjk op dezelfde
hoogte.
De invoer van suiker uit het buitenland
verkreeg eenige meerdere beteekenis.
Ijzerwaren werden in aanzienljjke hoeveel
heden uit Engeland aangevoerd.
Van biscuitB en suikerwerk bleef de aan
voer uit Engeland even belangt jjk.
Van andere artikelen stond de invoer tame
lijk geljjk aan die over 1893.
De uitvoer-artikelen bestonden grootendeels
uit garnalen, mosselen, oesters en kreeften,
schapen- en varkensvleesch.
Door de Export-slagerij werden geregeld
belangrjjke zendingen vee, hoofdzakelijk kal
veren, van elders aangevoerd. Deze inrichting
werkte niet succes, uitsluitend voor de Lon-
densche markt. Haar uitvoer, met de stoom
schepen der Maatschappij Zeeland, bedroeg
circa 1400 ton vleesch.
De doorvoerhandel nam steeds toe. Stati
stieke gegevens echter ontbreken daaromtrent.
(Slot volgt.)
De kunstschilder H. Koekkoek zal naar
Lombok gaan om een doek te schilderen voor
het Panorama-gebouw te Amsterdam.
Op de Amsterdamsche tentoonstelling
zal begin September een Lombokdag gehouden
worden. Er zal een spiegelgevecht plaats
hebben, waarbjj een episode uit den Lombok-
krjjg.het gevecht bjj Sassari,als model zal dienen.
Er zal een benting worden gebouwd en be
stormd, de artillerie zal schieten en een
kruithuis in de lucht vliegen. Hartverheffend
schouwspel
Tevens zal zegt men een zinnebeeldige
voorstelling worden gegeven om te herinneren
aan de diepe wonden, die daarbjj geslagen
zjjn, de ellende die er is gesticht, en aan zoo
vele menschenlevens die daarbjj zjjn gevallen.
Het begint op die tentoonstelling toch hoe
langer zoo meer op eene kermis te geljjken,
waar men in tenten alles vertoont om de
menschen te lokken.
Aan het Ned. Museum te Amsterdam zjjn
door den minister van marine ruiterzwaarden
ten geschenke gegeven, afkomstig van de En
gelsche espeditie op Walcheren in 1809. Deze
«Vervoert gjj machines Ik hoop ten minste
dat men u een mooie vracht betaalt, want het
is een belabberde lading."
«Ach kom 1 Hoe dat, als ik vragen mag
«Omdat zjj zoo slecht stouwen om
dat zjj moeiljjk tot heel onder in het ruim
kunnen gebracht worden, daar zjj te breed
zgn. Dan is men genoodzaakt ze tusschen-
deks te brengen en dat laadt het sohip te
zwaar van boven en stelt het bloot aan
omslaan. Ik weet wel dat met heel wat bal
last maar ballast is doodelast Laad
toch steenen, blokken, rails."
«Juist, ik ben voornemens het ruim met
rails te vullen."
«Hoe het zjj, het is een leeljjke, gevaar
lijke lading. Ik hoop dat gjj oen goeden
kapitein hebt, die een oog in 't zeil houdt
bjj het laden."
«O zeker, ik wil mjj niet blootstellen
aan het gevaar van mjjn schip te verliezen,
sapristi
«Nu, nu, dat is somtjjds heel voordee-
lig als men zorg gedragen heeft
het behoorlgk te verzekeren."
De heer Le Hertel vertrok geen spier, niet
tegenstaande de ander hem veelbeteekenend
schuins aanzag, maar hjj bracht het gesprek
weldra op een ander onderwerp, op den oogBt,
die door de groote droogte bedreigd werd.
Te Rouaan op de kade Bathencourt bljjven
vele nieuwsgierigen staan; kjjken naar een
grooten Engelschen driemaster, die pas is
zwaarden werden tot nu toe in het artillerie-
magazjjn op 's rjjks werf te Hellevoetsluis
bewaard.
De bouw van het post- en telegraafkan
toor te Amsterdam was begroot op f 868.840;
de hoogste inschrjjver was de heer J. H. Stell-
wagen te Rotterdam voor f 903.000 en de
laagste, zooals wjj gisteren meldden, de heeren
D. Serljjn en zoon en A. J. de Haan te Am
sterdam voor f 794.860.
Naar men meldt zgn de onderhandelingen
over de levering der nieuwe geweren tusschen
het voorloopig syndidaat ter bevordering van
het oprichten van een nationale wapenfabriek,
te Maasticht te vestigen, en den minister van
oorlog, afgesprongen op bezwaren, door den
minister geopperd omtrent den tjjd van levering.
Ongeveer honderd Amerikaansche predi
kanten, van hunne dames vergezeld, brachten
dezer dagen een bezoek aan ons land. Zjj
hebben eerst Amsterdam en zjjne kerken
bezichtigd.
Reizigers zullen met genoegen vernemen,
dat eerstdaags de geheele Centraalspoorweg,
dus van Zwolle tot Utrecht, met grint zal be
dekt zgn, zoodat deze ljjn, waarmee een kortere
verbinding van het Noorden met het Zuiden
verkregen wordt dan via Zutphen—Arnhem of
Enkhuizen—Stavoren, geheel stofvrjj zal kunnen
bereden worden.
'tls geen geringe arbeid, welken de «Cen
traal" in den laatsten tjjd verricht heeft. Niet
minder dan 40.000 M3 fijn stuifzand moesten
worden vervoerd en verwerkt, om eerst be
koorlijke bermen en taluds te kunnen maken
en deze daarna met zwarten grond en zoden
te bekleeden, terwjjl op die plaatsen, waar
gevaar van onderstuiven van die hooge zand
heuvels af bleef bestaan, over duizenden meters
lengte schuttingen van eiken palen, met
«kranjangs" beslagen, geplaatst en berken-
boomen geplant werden.
Te Terhejjden (N.-B.) is een boerenhof
stede, staande op den Noord, tot den grond
afgebrand. Het grootste gedeelte van den in
boedel, bjjna alle landbouwgereedschappen,
eene groote partjj hooi, stroo en granen, be
nevens 4 zware vette varkens, zjjn mede eene
prooi der vlammen geworden. De brand is
ontstaan in een kort bjj de schuur staande
strooschelf. Alles is verzekerd, doch zeer laag.
Een der perBonen, die te Zutphen door
den bliksem gedood word en een oppassend
man was, laat een vrij groot gezin, eene
vrouw met zes nog jeugdige kinderen, onver
zorgd achter.
De 14-jarige jongen te Meppel, die sedert
1 Augustus j,l. zoek was, is Donderdag in het
huis zjjner ouders aldaar teruggekeerd. Hg
had in alle kalmte een reisje gemaakt naar
Dedemsvaart.
Door eenige Groningsche jongelui is de
vorige week een eigenaardig tochtje gedaan. Zjj
wilden een voetreis door Drente doen zonder
daarbij van een logement gebruik te maken,
hetzjj om ververschingen te gebruiken of aldaar
te overnachten. Ten eind^ dit plan te volbrengen
werden eenige oorspronkelijke huishoudelij
ke benoodigdheden op reis medegenomen,
noodig voor het bereiden van eten en het
bivak. De club bestond uit een president,
een secretaris, een penningmeester en een
kok. Het voedsel werd in de open lucht
bereid en bestond hoofdzakeljjk uit eieren,
kippensoep enz., waarvoor de benoodigdhe
den onder weg werden gekocht. Zjj hebben
niet al te veel pleizier gehad van het weer.
Het was voortdurend regenachtig. De eerste
nacht werd doorgebracht onder den blooten
hemel bjj Borger, de tweede in den Ballerkuil,
en de derde wegens den geweldigen regen
in een boerenbehuizing bjj Norg. Van deze
eigenaardige reis zgn door den secretaris van
het gezelschap notulen gehouden.
Wie met de stoomboot De drie gemeenten,
die in Friesland voor pleziertochtjes wordt ge
bruikt, een reisje ondernemen wil, mag zich
alvorens wel eens goed bedenken. Voor eenige
weken werd de schipper Isak Smit zoo ernstig
met een bierglas aan het hoofd gewond, dat
hjj in het ziekenhuis te Heerenveen moest
worden opgenomen. Behalve dat hij nog zwak
is, is hjj nu bjjna geheel hersteld. Dit onge
val heeft plaats gehad, toen de boot van de
kermis te Leeuwarden terugkeerde. Op den
terugtocht van den Noorder Velddag van het
Leger des Heils, viel een meisje zoodanig in het
aangekomen. Schilders zgn op een stellage
bezig den naam te veranderen. Gladiateur,
Nantes, wordt er met groote, gouden letters
op geschreven.
Er is geen scheepsvolk meer aan boord. De
Engelsche matrozen zgn allen weer vertrokken
en de kapitein ook. Voor den laatsten was
dit noodzakelijk, daar de wet voorschrgft dat
de kapitein van een schip, dat de Fransche
vlag voert, een Franschman zjjmaar wat het
scheepsvolk betreft, daarvan mag een vierde
vreemdelingen zgn. En toch zgn ze allen
afgedankt.
Dat heeft de heer Le Hertel gedaan. Hjj is
te Rouaan en schgnt volstrekt geen haast te
maken met het aanmonsteren eener nieuwe
bemanning. En toch is de lading geheel ge
reed het zgn locomotieven en baggermolens,
die uit de werkplaatsen van St Denis komen en
in groote vaartuigen de Seine afgezakt zgn.
Verschillende ploegen sjouwerlieden hjjschen
dageljjks kisten aan boord van het zeilschip
en de reeder zelf houdt toezicht op het laden.
Men spreekt ook van een zwaren last rails
die komen moetmaar die komt laat en men
kan niet langer wachten. Hoe zal men het
nu aanleggen om die in het ruim te brengen,
die rails. Maar misschien zgn die al te Cau-
mont geladen, waar het schip aangelegd heeft
om ballast in te nemen. De heer Le Hertel
zegt dat hjj zeer veel ballast ingenomen heeft.
Er melden zich matrozen aan om te mon
steren. Matrozen vindt men altjjdmaar
stuurlieden niet zoo gemakkeljjk. Er zgn er
ruim der boot, dat ook zjj in het ziekenhuis
moest worden opgenomen. Tengevolge van
deze beide ongevallen, vroeg iemand, toen de
boot weder pleiziergasten vervoerde, of men
wel een dokter aan boord had, daar zgn hulp
misschen wel noodig zou zjjn. Donderdagavond
keerde de boot terug met menschen, die het
zangerfeest te Beetsterzwaag hadden bjjge-
woond. Onderweg werd een zoon van den
sluiswachter te Nieuwebrug, nu niet met een
bierglas, maar met een bierfiesch aan het hoofd
zoodanig gewond, dat geneeskundige hulp
noodig bleek.
Nu de gevreesde vlektyphua de
bekende varkensziekte op vele
plaatsen in het land weer ernstige verhoudin
gen aanneemt en den bezitters groot nadeel
toebrengt, is het zeker niet ondienstig volgende
middelen ter bestrjjding dier ziekte aan de
hand te doen:
lo. Een landbouwer in het Noordbrabantsche
meent, dat het vooral de vliegen zgn, die de
ziekte van het eene varken op het andere
overbrengen. Als men de varkens af en toe
met petroleum bestrjjkt, meent hg, blgven
de vliegen weg en wordt daardoor de kans op
ziekte belangrgk verminderd.
2°. Zieke dieren wasache men eenige malen
met sterk kalkwater af. Na een paar dagen
zouden in den regel de beesten hersteld zjjn.
3°. Men neemt op een emmer water éen flesch
zuivere carbol, waBcht daarmede de aangetaste
varkens en besprenkelt er hok of stal mede.
De uitkomst moet verrassend zgn.
4°. Breng paardenmest in de besmette hok
ken of stallen, het moet als ontsmettingsmid
del goed werken. RJV.)
Nieuwe uitbreiding der Antwerpsche
kaden. Het college van burgemeester en
schepenen van Antwerpen heeft de vraag van
het gemeentebestuur van Hoboken goedge
keurd, waardoor aan dit laatste eene som van
5000 fr. wordt betaald voor afstand aan de
stad van 20 hectaren grond, die moeten die
nen tot uitbreiding der zuiderkade.
Volgens de Gazette de Liège, hebben
zich in den omtrek van Luik gevallen van
cholera-achtige ziekten voorgedaan.
De bekende Duitsche wielrjjder, nu be-
roepsrjjder, August Lehr, is, na te Luik door
Protin geslagen te zgn, eens en andermaal
door Belgen overwonnen. Eerst te Brussel,
waar op de 2000 M. Caen 1, Houben 2 en Huet
3 aankwam. Daarachter eerst Lehr. Daarna te
Ostende. Winners in de proefkampen waren
Huet, Lehr, Gurascier, Impens en Fischer. Be
halve Huet, die niet wel was, reden deze in
den beslissenden kamp. Uitslag 1 Impens, 2
Fischer, 3 Lehr.
Te Mayac, inFrankrgk, is overleden jhr
mr O. W. Berg van Middelburg, oud-gezant
van Nederland bjj het Russische hof.
De twee groote pieren aan den ingang
van de haven te Havre zullen verdwjjnen en
in plaats daarvan twee nieuwe worden aan
gelegd, die zich 5C0 meter ver in zee zullen
uitstrekken. Tusschen deze beide pieren zal
een bassin gemaakt worden van achttien acres
oppervlakte en de ingang tot de havenplaat
sen zal een breedte krjjgen van 200 meter.
Om een en ander uit te voeren is eene lee
ning aangegaan van 4.000.000 francs.
In Frankrjjk zullen de telegrambestellers
van rjjwielen worden voorzien. Zjj ontvangen
een toelage om daarvan een machine te koo-
pen en te onderhouden.
Op de Mauoais Pas bjj Chamounix is
eene jonge dame, deel makende van een ge
zelschap dat het Mer de Glace was over ge
komen, in den afgrond gestort doordat de
leuning naast het voetpad onder hare hand
bezweek. De leuning was slecht onderhouden,
en maar wat opgelapt met oude stukken. De
verontwaardiging onder de toeristen is natuur
lijk algemeen.
Het meisje is bewusteloos opgenomen.
Dames, die bjj hare lichaamsoefeningen
het sterker geslacht willen navolgen en zelfs
overtreffen, moeten zoowel het zuur als het
zoet, dat daarbjj te wachten is, voor lief ne
men. De boeten, welke de liefhebbers van het
wielrjjden kunnen beloopen o. a., geven soms
aan deze uitspanning een onaangenamen na
smaak.
Dit moesten onlangs te Londen twee jonge
dames, Mary en Nelly, tot hare schade onder-
wel gekomen, maar ziende dat het schip reeds
in lading was, hebben zjj zich teruggetrokken.
De meeste kapiteins willen geen schip naar
zee brengen, waarvan zjj de lading niet zelf
geleid hebben. Iedereen heeft zgn eigen in
zichten, zjjne stokpaardjes. De een wil bjj
voorbeeld een stjjve, vaste ladingandere be
zwaren het ruim het meest; weer anderen
beweren dat als men van richting verandert
de groote stjjfheid te plotselinge verplaatsing
van het zwaartepunt veroorzaakt en het
breken der masten kan teweegbrengen. Ein-
deljjk zgn er kapiteins, die gaarne hebben dat
het schip naar voren overhelt, terwjjl anderen
liever willen dat het den neus opsteekt.
Een vaartuig zooals dit, dat men geheel ge
laden vindt, waarvan men de wanden niet
gemakkelgk kan onderzoeken, boezemt wan
trouwen in. Als er nog iemand van het scheeps
volk bjj de lading tegenwoordig was geweest!
maar neen niemand
Onder de kapiteins, die zich het eerst aan
gemeld hebben, is een Proven^,aal uit Antibes,
dien de heer Le Hertel naar de maan wenscht.
Die lomperd, met zgn grooten mond, weigert
niet alleen scheep te gaan, maar wil de an
deren zelfs weerhouden en verklaart hardop
dat het al heel verdacht is, zoo'n lading, die
in het geniep ingenomen wordt. De heele
lading is nu aan boord en er is nog altjjd
geen kapitein. Gelukkig heeft de reeder een
eersten en een tweeden stuurman gevonden.
De eerste is een soort van woesteling, die pas
uit de gevangenis komt, waar hg een straf
vinden. Deze beide schoonen kozen het uur
van middernacht, om per wiel over den weg
te zweven, doch hadden, geljjk zekere dwaze
maagden, geen olie in hare lampen, en moes
ten daarvoor boeten.
Ongelukkig was de man, die de schoonen
in haar wilden loop stuitte, geen geostver-
want van den diohter van Daisy Bell, die het
licht uit sohoone oogen voldoende acht, maar
een prozaïsch politie-agent, die weten wilde,
waarom hare lampen niet in orde en niet
aangestoken waren.
Voor den politie-rechter beleden zjj ootmoe
dig, en kregen ieder 2 shillings boete met 2
shillings kosten.
Veel was dit niet, maar olie ware nog goed»
kooper geweest.
Volgens «zeer voorzichtige" ramingen
zou het gemiddelde maandeljjksche verkeer
door het Keizer Wilhelm-kanaal 343.750 Mrk
opbrengen, waardoor, de extra-onkosten ten
behoeve der landsverdediging benevens Prui-
sen's bjjdrage buiten rekening gelaten, het
kanaal als rentegevend beschouwd zou kunnen
worden.
Bljjkens een opgave van den Reichsanzeiger
beliepen de kanaal- en sleepgelden in het
kanaal over Juli, de eerste maand dat het
voor de scheepvaart opengesteld is, 63.181 Mk.
Men is dus nog verre verwjjderd van de
geraamde som, maar men behoort daarbjj in
aanmerking te nementen eerste, dat het
kanaal nog niet geopend is voor schepen met
den oorspronkeljjk vastgestelden maximum
diepgang; dan ook dat de opbrengst in de
eerste maand geen voldoenden maatstaf geven
kan. Voorloopig is in. dit opzicht de uitkomst
niet ongunstig: terwjjl de ontvangsten in de
eerste week van Juli 11.766 Mk. bedroegen,
steeg dit cjjfer reeds tot 21.027 Mk. voor de
week van 28 Juli tot 3 Augustus.
Zelfs is de scheepvaart zoo toegenomen, dat
de beschikbare sleepbooten het werk niet meer
af kunnen. Als nu de herfststormen naderen,
zuilen nog minder schepen de vaart om kaap
Schagen maken, en alzoo het verkeer door
het Noord-Oost-zeekanaal nog toenemen. Voor
al Duitsche, Zweedsche, Noorsche en Deensche
vaartuigen maken gebruik van het kanaal
honderden kleine schepen laten zich bjj 6 of
8 tegeljjk sleepen, wat een aanmerkeljjke kos
tenbesparing geeft. De electrische verlichting
is thans zeer goed, zoodat het verkeer des
nachts niet behoeft stil te Btaan.
De stoomboot Vegas, voor Amsterdam be
stemd, met eene lading hout, strandde in het
Noord-Oostzeekanaal.
Sleepers zgn direct gezonden om haar los
te maken.
Te New-York wordt een model tentoon
gesteld van eene stoomboot met twaalf schroe
ven, die, volgens den uitvinder, 30 knoopen
per uur zal kunnen maken.
Men seint uit New-York aan den Stan
dard dat door het instorten van een huis 32
werklieden zgn gedood.
Uit Sydney wordt gemeld dat 60 perso
nen, waaronder 46 Chineezen, bjj het veron
gelukken der Catterthun zgn verdronken.
Er zgn in Duitscbland een zeker aantal
geleerden, die de liefhebberjj hebben om nu
en dan het einde der wereld aan te kondigen.
Nu is er een sterrenkundige, een hoogleeraar
aan de universiteit te Jena, die reeds voor
tien jaren heeft voorzegd, dat de wereld in
1897 zou vergaan, en die nu zgn voorspelling
volhoudt. De oorzaak van het vergaan zal in
de warmte liggen. Een ander beweert dat het
door de koude zou zgn, maar dat kan hem
niets schelen.
Een komeet, die reeds in 1868, 1874 en
1881 ons planetenstelsel heeft bezocht, zal in
1897 zoo dicht bjj onze aarde komen, dat al
het planten- en dierlgke leven verwoest zal
worden.
De eens zoo gevierde chansonnetten-
zangeres Theresa vertelt de volgende anecdote
Op zekeren dag wandelden drie vrienden op
den boulevard te Parjjs. De eene zei: «ik zou
wel een goed dejeuner lusten 1"
De tweede»Ik zou mjj met een dejeuner
vergenoegen, zelfs al was dat niet buitenge
woon goed."
De derde«Ik met een zeer eenvoudig diner,
als 't maar een dejeuner is." «Hoeveel zouden
wjj daarvoor noodig hebben vroeg de eerste.
van zes maanden ondergaan heeft, omdat hg,
beschonken zjjnde, een scheepsjongen meteen
talie doodgeslagen heeft. Men begrjjpt dat
zoo iemand elke plaatsing met beide handen
aangrjjptwant hjj vreesde nergens meer
terecht te komen. De tweede is een arme
drommel, die uit de heete luchtstreken een
chronische dysenterie heeft meegebracht, en
dus ook niet kieskeurig kan zgn.
Maar altjjd nog geen kapitein. De dagen
verloopen en niemand besluit om het bevel
over den Gladiateur op zich te nemen,
niettegenstaande Le Hertel zich alle mogeljjke
moeite geeft. Hg plaatst advertentiën in cou
ranten en looft een hoog salariB uit.
Ach! er loopen er genoeg rond, van die
arme kapiteins zonder beroep, vooral van zeil
schepen. De koopvaardjj vaart gaat zóo slecht
Er zgn er in Brelagne misschien tachtig of
honderd, die wanhopen ooit iets te zullen
vinden en met hunne gezinnen gebrek ljjden.
Een groot aantal heeft moeten besluiten dienst
te nemen als matrozen, verleden jaar was er
een visschersvaartuig, dat op de wal vischvangst
naar IJsland uitging, waarop tien van de vjjf
en twintig matrozen hun brevet als kapitein
bezaten.
Omen is van verre gekomen om dat groote
schip te zien; maar dadeljjk aan de kade
heeft men hun dingen verteld dingen
die hen tot nadenken gebracht hebben
en zjj zgn weer heengegaan.
Ja. Hg staat als op den index, de Gladiateur.
De matrozen nemen het zou nauw niet en