ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. 57 een brug wordt weggeslagen, een v e r b i n- ding verbroken. Hoe dikwijls zal dit niet het geval zijn bij strenge winters als bet Mastgat en het Zijpe met ijs bezet zijn De hals van den trechter het Zijpe voortdurend wordt gevuld met ijs van den Krammer. Afvoer van dat ijs ik hoor zeggen, mijnheer de voorzitter, dat geschiedt nooit langs de Grevelingen kan men toch slechts bij Z. O. wind verwachtenen die waait zelden by dooi weer. Het komt mij dus voor, mijnheer de voorzitter, dat de gewenschte verbinding juist dan verbroken zou zijn wanneer die 't meest noodig is en als dan de meer naar zee gelegen havenplaatsen tot hun recht zullen komen. Van uit Zierikzee zal men nog, al is ook de Zand- kreek door ijs onbevaarbaar, over de Roompot, Mid delburg of althans Veere kunnen bereiken, als de nu voorgestelde verbinding reeds lang door de vorst verbroken of' gestremd is. Ik zal niet spreken, mijnheer de voorzitter, over eenig onderdeel der begrooting van uitgaven. Toch moet ik opmerken (en dat wel in verband met wat ik meen hierna over de geraamde inkomsten te moeten zeggen) dat het rijk komt te slaan voor eene uitgave in eens van f' 150,000 voor havenwerken, een stoomboot en een reserveboot en een ijsbreker, matig gedacht, éen ton en voor een jaarlijksebe uitgaaf voort durend van f15,000 exploitatie- en onderhoudskosten. Boven dit alles wordt nog voor vergoeding van vervoer der post gerekend op f15,000 perjiar. Hier over later een enkel woord. Een en ander samenvoegende, kom ik tot eenejaar- iyksche subsidie van rijkswege vau ongeveer 40 mille per jaar. Doch dat staat niet te onzer beoordeeling, zeggen vele voorstandersevenmin als wij hebben te beoor- deelen óf en hoe het aandeelen-kapitaal al dan niet geplaatst is. Iets anders is het toch wel wat de levensvatbaarheid betreft, eu zoo kom ik tot de raming der vermoedelijke ontvangsten. Voor het personenvervoer is gerekend op s/s pCt der bevolking, d. w. z. dat elk inwoner, zuigelingen inbegrepen, tusschen 2 en 3 maal 's jaars vau de tram gebruik zal maken. De tram tusschen Middelburg en Vlissingen wordt gerekend 6 maal per jaar te worden gebruikt door elk inwoner dier plaatsen. Maar er is een groot verschil tusschen deze twee vervoermiddelen. Voor het zelfde geld, dat een reis Brouwershaven—Steenbergen kost, kan men zes maal de reis MiddelburgVlissin gen maken. Door redeneereude, zou men dus een heel ander cijfer krijgen en zouden de ontvangsten voor het personenvervoer op nog minder dan de Helft dalen. Die breuk van s/8 (en ik maak er het comité geen grieve van) komt mij voor als sluitpost te moeten dienenvoorzichtiger was eene raming geweest van een half procent, doch dan kwam er reeds 7 mille te kortvolgt de zeer twijfelachtige 15 mille voor postvervoerik merk op dat voor het veel grootere postvervoer langs de Wester Schelde, indien ik mij niet vergis, slechts löj mille betaald wordten in dit geval zal, om de hooge bijdrage van het rijk, de post wel zonder verdere vergoeding vervoerd moeten wor den, maakt dus reeds 22 milleen indien de ge meenten en polders hunne bijdragen na verloop van 20 jaar intrekken, dan zal de gaping 126000 's jaars zyn. Terecht is dus m. i. door het Gedeputeerd Cullege betwijfeld of er genoegzame gronden bestaan om de gevraagde subsidie ais renteloos voorschot te be schouwen. Het spijt mij het te moeten zeggenmaar bij my is twijfel zelfs onbestaanbaar. Het komt das hierop neer, mijnheer de voorzitter,dat de provincie 20 jaar laDg de ingezetenen belast met een opbrengst van 17.668 'sjaars, welke som moet gevonden worden in opcenten op de grondbelasting. In de zomervergadering raamde de heer Pompe van Meerdervoort de op te leggen last op pi. m. 8 pet. uit het voorstel blijkt dat dit nog te laag was gesteld, want meer dau 10 pet. zal daarvoor noodig zijn. Ik maak van deze gelegenheid gebruik dien beer dank te zeggen, omdat floor zijne medewerking des tijds de Staten in de gelegenheid zijn gesteld, de aan vraag a téle reposée te overwegen. Het spijt mij, mijnheer de voorzitter, dat ik het ge noegen mis, den heer Pompe van Meerdervoort ook te danken namens de leden, die hier voor het betrokken district zitting hebben. Ik besef dat het hun moeieiyk zou vallen tegen het besluit te stemmen, al was hunne meening over de onderneming minder gunstig, dan die nu is gebleken te zijn. Wij, die niet in dat district wonen, kunnen een onbevangen blik op de zaak hebben en hebben in het onderhavige geval een gemakkelijker taak. En toch, juist in het belang van Schouwen en Dui- veland in de eerste plaats acht ik mij verplicht tegen te stemmen; en sta my nog even toe te zeggen, waarom. De bevolking dier streek maakt ongeveer 1/9 van de bevolking der provincie uit, moet bygevolg in de meerdere te heffen belasting 1/9 dragen; dus ongeveer 2000 per jaar, en zij is tevens aansprakelijk voor de bijdrage van de tram 4000 per jaar. Nu durf ik met de ongewisse kans van slagen, als boven ontwikkeld, die bevolking niet belasten met zulk een drukkende uitgaafen ik heb te goeden dunk van mijne collega's uit dat distriet om te veronder stellen dat zy zich by de gedachte aan dien druk prettig zouden gevoelen. Doch er is meer, mijnheer de yoorzitter. Is mijne beschouwing juist en is het dus waar, dat de kortste verbinding met den vasten wal het doel mist, dan is voor véél geld alleen verkregen een zeer onvolkomen buurttram (Schouwen toch blijft in dub belen zin links liggen), dus alleen een verbinding van Duiveland met Zierikzee en Brouwershaven. En dan kunnen, mijnheer de voorzitter, bij gunstige beschikking der Staten op dit voorstel, zich met gelijk recht op subsidie aanmeldenlo. Schouwen, Noord- Beveland, Tholen, de Zuid-Westhoek van Zuid-Beve land en het Noordwestelijk deel van Walcheren. Ik herhaal, ik durf dezen stap niet te doeD, om niet eindelyk in de tramnetten verward te raken. Tenzij ik dus nog van ongelyk overtuigd worde, moet ik myne stem aan het voorstel onthouden. Op voorstel van den voorzitter wordt de bijeen komst voor een kwartier geschorst. Na hervatting der werkzaamheden verleent de voorzitter het woord aan den heer M. Bolle. De heer M. Bolle. Mijnheer de voorzitter, het alge meen verslag over het punt, dat wij nu te behandelen hebben, geeft ook my aanleiding om ook daaromtrent een enkel woord in het midden te brengen. Ik wil in de allereerste plaats een beroep doen op de hulp van de inwoners van het 4de en 5de district en wel, omdat zij, alhoewel in de verste verte niet zoo geïsoleerd als wij Schouwenaren zyn, toch door de hulp van de provincie in een toestand zyn geplaatst die voor ons allerbenydenswaardigat is, als men ziet dat in het éde district een provinciale boot 5 maal daags van Ylissingen naar Breskens en terug vaart en dat aan de beide daar bestaande tramwegen provinciale Bijvaegsel van de nlddelbnrgsche courant van vrijdag 8 December 1893. 15

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 61