54 ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. opwegen tegen hetgeen het comité als vergoeding voor het postvervoer verwacht. Ook kan het comité nog verwachten, dat het belast wordt met een deel van het postvervoer van Flakkee. Het gevolg dier bedenkingen was, dat een lid dier zelfde afdeeling vroeg: „als Zierikzee met de tram niet gebaat is, wat heet dan de levenskwestie voor die streken En toch, al ware het waar, dat Zierikzee niet direct gebaat was door een tram, dan zouden de bedoelde streken, daar hare inwoners zich nagenoeg uitsluitend aan landbouw en veeteelt wijden, groot belang daarbij hebben. Zierikzee evenwel heeft er zelf wel degelijk belang bij, daar het wekelijks zeer velen uit die streken ter markte ziet en heeft bovendien werkelijk het alge meen belang erkend. Datzelfde lid noemt de cijfers van ontvang geflat teerd, wat zij absoluut niet zijn, evenmin globaal, ten minste in de gewone beteekenis van het woord. In diezellde afdeeling heeft een der leden het voorstel van Gedeputeerde staten verdedigdom in geen al te noodelooze herhalingen te vervallen, wijs ik u naar het algemeen verslag. Datzelfde lid kon geen zekerheid geven of de over vaart Zijpe met boot of pont zal plaats hebben. Ik verwijs u naar de stukken, waaruit genoegzaam blijkt, dat de overvaart met een stoomboot zal geschieden, Sprekende over de exploitatie-rekening, werd ge vraagd hoe men aan de 5B000 (eigenlijk 55 000) komt. Het comité geeft bij zijne exploitatie-rekening explicatie daarvan. Voor bet personenvervoer is 5/8 gedeelte der be volking van aan de lijn wonenden genomen, een cijfer, dat bij elke dergelijke onderneming als basis dient. Het comité vergeleek de opbrengst van deze tram bij de lijn van BreskensMaldeghem verscheldenen echter waren er, die twijfelden of de exploitatie van deze tram even gunstig zoude zijn, daar gene toch gevoed werd door trausito-vervoer, wat echter door daar wonenden weid weersproken. Het voornemen is niet om slechts 3 ritten op en neer te doen, doch 4 ritten vica-versa, zoodat per rit slechts 18.84 behoefde ontvangen te worden om aan de 55.000 's jaars te komen. De exploitatie-rekening is ter inzage verstrekt aan een bekend financieel huis, dat zich daarmede volkomen vereenigde en uitzicht gaf dat het zich in staat acht de benoodigde som van .480.000 te verschaffen. Een lid eener afdeeling was beducht dat, bij het tot stand komen van de tram, de thans bestaande goede reisgelegenheden zouden verdwijnenik wijs n echter naar Middelburg. Destijds, vóór dat de spoor weg aldaar was, had men daar 2 uitmuntende stoom- booten, en wat ziet men nu De spoortrein, 2 nieuwe booten van de vroegere maatschappij en verschillende andere goederenbooten. Ook op Zierikzee kan ik u wijzendaar had men weleer éen stoomboot, die slechts drie reizen heen en weer per week deed, benevens een paar beurtschepen thans ziju er, zuoals reeds vroeger is gezegd, 3 stoom- booten op Rotterdam, 1 dito via Rotterdam naar Amsterdam en daarbij nog beurtschepen. De reislust is in het algemeen door de geheele wereld heen erg toegenomen, ook in SchouwenDui- veland de goedkoope tarieven zijn niet alleen daarvan de oorzaak, maar niet minder de verhuizing van vele Zeeuwen naar Holland, vooral uit den arbeidenden stand. Het gevolg daarvan is, dat velen uwer, die die reis gelegenheden slechts bij name kennen, bezwaar zouden maken op sommige dagen der week, door het groot aantal passagiers, goederen en vee, dat zich dikwerf tot achter de kajuittrap bevindt, gebruik te maken van die overigens wel ingerichte Btoombooten. Bovendien wordt in elk geval minder tijd vereischt voor de reis per tram, dan per boot. De bootreizen zijn steeds afhankelijk van weer of wind of getij de tram daarentegen stoort zich daaraan niet. Ik kan u echter nog eenige mededeelingen doen, die allen als zoovele antecedenten zijn, dat het rijk steun zal ver- leenen. Behalve de door het comité aangehaalde subsidie door het rijk aan het veer van Hellevoetsluis op Mid- delbarnis, wat aan het rijk in een juist cijfer kost f 24.866.66£ 's jaars, betaalde het rijk bovendien voor het onderhoud van de haven van Middelharnis sints 1853 tot 1874 de som van 4000 's jaars, voor de haven van Stellendam in 1878/9 de som van f 10.115.06 en in 1883 10.881.41voor het veer Rozenburg- Maassluis voor een tijdvak van 12 jaar f 2000. De provincie Zuid-Holland betaalde voor al de zooeven vermelde havens en het veer van Rozenburg gelijke bediagen al3 het rijk. Dat die provincie ook overtuigd is van het groote nut, de eilanden met den vasten wal te verbinden, kan ook blijken nit het leggen van een brng over de Oude Maas, om den Hoekschen waard met den vasten wal te verbinden; die brug kostte aan die provincie 774.940.80. Voor de tramlijn Gouda—Schoonhoven, lang onge veer slechts pl, in. 12 KM., geeft Zuid-Holland f 127.000. Rijk en provincie werken alzoo samen de eilanden zoo veel mogelijk uit hun isolement te verlossen. Al deze zaken zullen toch wel geacht worden, dienstig te zijn aan het algemeen belang. Ik doe u de vraag heeft de verbinding van Scbou- wen-Duiveland met den vasten wal geen gelijkenis met die, waarvoor de subsidie aan het veer Middelharnis- Hellevoetsluis wordt verleend? Ik meen van ja. Nog nader kan het algemeen belang worden aange toond het comité is van meening dat de boot aan het Zijpe dagelijks eens of tweemaal van Zijpe naar den Flakkeesohen wal kau loopen, om post en pas sagiers over te halen. Dat het rjjk niet voor de eerste maal stoomtrammen zou subsidieëren, blijkt uit het algemeen verslag, waarin is opgenomen welke suhsidiën op 's rijks be grooting voor 1894 zijn geplaatst. Schouwen en Duiveland is het eenigste gedeelte van Zeeland dat bij mist, storm en ijs totaal geisoleerd is. Het overige gedeelte is zelfs uitmuntend verbon den door Walcheren en Zuid-Beveiand loopt de groote weg, de internationale route; het zoogenaamde 4e en 5e district hebben ieder 2 ijzeren verbindingen naar België het land van Zierikzee alleen is uitgesloten van al die groote voordeelen Kan en mag dat zoo blijven Uit de overgelegde stukken blijkt voldoende, dat het geen onbelangiijk deel der provincie is. De heer Havers zegt in zijn nota„Die verant woordelijkheid is voor het comité veel te groot, en „de staten van Zeeland zullen alleen dan verantwoord „zijn, als zij het comité niet in de gelegenheid Btellen „die verantwoording op zich te nemen." Ik ben echter eene andere meening toegedaan; de staten van Zeeland zullen eene te zware verantwoor delijkheid op zich laden, zoo zij mochten besluiten het voorstel van Gedeputeerde staten at te stemmen ons deel van Zeeland zal dan in langen tijd verstoken blqven van die verbinding, die het hoogst noodig heeft, wil het gelijken tred houden met het overige deel der provincie. Het distriet Zierikzee heeft ten allen tijde getoond een warm hart te hebben voor de belangen van Zee

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 58